Bevrijdingsdag als levenslang trauma PODIUMBUK Mindere goden op de vulkaan Brederode herdacht met 17de eeuwse 'kijkdoos' DINSDAG 29 JANUARI 1985 Première van 'Esther' bij Leidse groep GTD Toneelgroep F Act uit Rotter dam komt woensdag en donder dag (een week na de landelijke première) naar het LAK met 'Roof, geschreven door de jong gestorven Engelse auteur Joe Or- ton. Mevrouw Mulder heeft het tijdelijke voor het eeuwige ver wisseld en ligt opgebaard, gereed om ten grave gedragen te wor den. Zover komt het echter niet: een bankoverval, een afghaanse windhond, een glazen oog, een corrupte inspecteur van de wa terleiding en vader en zoon Mul der zijn enkele van de sta-in-de- wegs van een voorspoedige ter aardebestelling. Willem Jan Ot- ten vertaalde deze roetzwarte ko medie, Lidwien Roothaan deed de regie en Peer Mascini, Cor Witschge en Marijke Beversluis spelen de voornaamste rollen. Aanvang 20.30 uur. 'Piano Festijn' is de titel van het programma, waarmee Pim Jacobs en Louis van Dijk woens dag de Leidse schouwburg aan doen. Pianospel van Bach tot Beatles, door beide heren van tekst en uitleg voorzien. Aan vang 20.15 uur Gruppo Trutto Dramatico is een in 1976 in Leiden opgerichte theatergroep, die deze week in Microtheater Imperium de eerste voorstellingen brengt van 'Es ther'. Een op een krantebericht gebaseerd drama over een vrouw, die na de bevrijding in 1945 als moffenhoer wordt kaal geschoren en zich daarna uit schaamte veertig jaar lang niet buitenshuis vertoont. Het stuk is geschreven vanuit haar perspec tief. Meer over 'Esther' elders op deze pagina. Bij Imperium te zien op 31 januari en 1 en 2 fe bruari. Aanvang 20.30 uur. Mini en Maxi worden sinds 'Sprakeloos' beschouwd als se rieuze clowns. In het buitenland werden ze al lang op hun waarde geschat, maar in eigen land heb ben ze hard moeten werken om het onterechte etiket van goed koop amusement van zich los te weken. 'Sprakeloos' is een subtiel programma van de muzikale clowns Karei de Rooy en Peter de Jong, die niet alleen de humor, maar ook allerlei instrumenten beheersen. Tijdens het optreden worden ze bijgestaan door de danseres Ans Bosvelt en een com bo van drie muzikanten. Donder dag 31 januari om 20.15 uur in de Leidse schouwburg. Jozef van den Bërg geeft vrij dag en zaterdag in het LAK op nieuw twee proefvoorstelling en van 'De Geliefden'. Solotheater over een verteller, die zich in scheept op een schip in de hoop daar de rust te vinden om verha len te schrijven. In een hutkoffer smokkelt hij zijn 'familie' aan boord. Van den Berg zet de omge ving naar zijn hand: de hutkof fer wordt schip en het publiek is eenwnatrouwig ingesteld woes tijnvolk. Het spel is naief, maar dan in de betekenis van 'onge kunsteld', 'natuurlijk'. Twee laatste kansen voor wie de eerde re voorstellingen in het LAK heeft gemist. Aanvang 20.30 uur. De door het LAK voor deze da ta aangekondigde voorstellingen van 'Freule Julie' door theater Persona gaan niet door. De voor stelling bleek niet geschikt om te Jules Croiset komt zaterdag naar de Leidse schouwburg met 'Jo nas'. Croiset is een acteur met een uitgebreid theaterverleden bij onder andere de Haagse Co- medie, de Nederlandse Comedie, Publiekstheater en het Amster dams Volkstoneel. Sinds 1981 trektr hij in zijn eentje met voor stellingen de schouwburgen langs. 'Jonas' is een hedendaagse variant van het bijbelse Jonas- verhaal, waarbij de walvis een atoomonderzeëer is geworden. Een rabbijn wordt door God ge roepen de bevolking van het zon dige Babynivé (een samentrek king van Babyion en Ninivé) weer op het rechte pad te bren gen. Aanvang 20.15 uur. Theater uit Arnhem noemt zich sinds Helmert Woudenberg en Gees Linnebank er de artistie ke touwtjes in handen hebben 'Het nieuwe gezelschap Theater'. De artistiek leiders tekenden ook voor de regie van 'De koning en de koningin van Napels', een spektakelstuk dat is gebaseerd op door de schrijver Italo Calvino verzamelde Italiaanse sprookjes. De magische effecten zijn ver zorgd door theatergroep Per- spekt. die faam op dit gebied heeft. De voorstelling is geschikt voor kinderen en volwassenen en komt zondag 3 februari naar de Leidse schouwburg. Aanvang 19.00 uur. Amsteltoneel verzorgt zon dagmiddag de kindervoorstel ling in het LAK. 'Miloe' is een door Jan Staal geschreven musi cal met muziek van Joop Stokker- mans. Een mooi aangeklede pro- duktie over een meisje dat vaak in zichzelf praat, tot zij op zekere dag antwoord krijgt. Dan opent zich een wondere wereld. Voor kinderen van acht tot twaalf jaar. Aanvang 15.00 uur. Het duo Frisse Jongens komt zondagavond 2 februari naar het Leids Vrijetijdscentrum. Twee jonge artiesten, die samen met De Duo's en Dubbel en Dwars de hoop van cabaretesk Nederland vormen. Bavo Galama en Titus Tiel Groenestege brengen het pro gramma 'Anton Huyg komt nooit meer thuis', fantasierijke scènes rond het thema 'generatiecon flict'. Beiden spelen daarin zowel twee bevriende vaders als hun al even bevriende zonen. Een voor proefje is vanavond om 22.03 uur op Hilversum 1 te horen bij de VPRO in het programma Pande monium. Aanvang in het Leids Vrijetijdscentrum 21.00 uur. Vijf mei 1945, de dag van de be vrijding. De ouderen zullen het zich zeker nog levendig kunnen herinneren. Zoiets vergeet je niet. De jongeren trouwens ook niet, al is dat te danken aan een onafzienbare rij van films en tv- documentaires. Juichende me nigtes, wapperend rood-wit- blauw en oranje, handen vol Amerikaanse kauwgom en siga retten en dansen op straat tot diep in de nacht op de muziek van de Glenn Miller Band. De komende meimaand zal voor de veertigste maal de reden voor deze uitbarsting van feest vreugde worden herdacht. Maar het is pas sinds een paar jaar dat de keerzijde van de toenmalige bevrijdingsroes wordt belicht. De represailles tegen hen die hadden 'geheuld met den vijand' hepen nogal eens uit op blinde wraakacties, kinderen van NSB'ers zijn tot in lengte van ja ren met de vinger nagewezen. En tegenover Trees met haar Cana dees' stond het 'moffenhoertje', wier lot het was kaalgeschoren en besmeurd te worden. Of er ger. Iets anders is het volgende: Te genwoordig tref je steeds vaker berichten aan in de krant over sterk verwaarloosde of weken lang dood in huis liggende men sen. Sociale controle kon vroeger vaak benauwende vormen aan nemen, maar de tegenwoordige vrijheid-blijheid gedachte lijkt ook gebruikt te worden als ex cuus om niet te hoeven ingrijpen in andermans situatie. Mensen kunnen blijkbaar in onze moder ne samenleving zo anoniem wor den, dat niemand ze meer op merkt. Ook dat zou je de keerzij de van een vrijheidsroes kunnen De Leidse theatergroep GTD heeft beide keerzijdes samenge bracht en beklemmend vormge geven in haar nieuwste produk- tie 'Esther'. Komende donderdag vindt de première plaats in het Imperium-theater aan de Oude Vest. Ook op vrijdag en zaterdag wordt daar gespeeld. GTD is de afkorting van Grup po Trutto Dramatico, een wat vreemde maar in Leiden zeker niet onbekende naam die al sinds 1977 een flink aantal Leid se theater-enthousiasten heeft geïnspireerd tot een reeks van produkties. Met zo'n twintig mensen begonnen als werkgroep van het LAK-theater, is de groep nu als het ware 'teruggebracht tot haar kern': Liesbeth Hui- berts, Kees van Leeuwen en Ni- ko Huiberts. Zy hebben ook be sloten voortaan slechts de gro teske, absurdistische straatpro- dukties, zoals het meest recente 'De Trein' uit te brengen onder de volledige naam. De afkorting GTD zal gebruikt worden voor de meer serieuze stukken. En daartoe moet zeker 'Esther' gere kend worden. Uitgangspunt vormde een krantebericht dat vorig jaar ook in deze krant is verschenen. In een huis in een Frans dorp bleek, toen de politie daar vorig jaar een inval deed, een man al veertig jaar lang zijn zuster Esther opge sloten te houden. In de oorlog had zij een verhouding met een Duitse soldaat gehad. Op de dag van de bevrijding was zij door de dorpelingen haar ouderlijk huis uitgesleurd, kaalgeknipt, be smeurd en mishandeld. Uit schaamte hebben haar ouders en haar twee broers haar sinds die dag voor de buitenwereld ver borgen gehouden. Nu was slechts één van haar broers nog in leven en het huis was sterk vervuild. Puinhoop Van Leeuwen: "Wat ons in eer ste instantie trof was de beschrij ving van de situatie die ze aan troffen. De enorme puinhoop en de broer en de zus samen in het ouderlijke bed. Alles was vies. aangevreten en half vergaan. Dat beeld vormde ons startpunt. We hebben de kamer van Esther en haar broer heel realistisch willen weergeven". Huiberts: "Maar ook heel essentieel. Er staat niets teveel. Alles in die kamer heeft zijn functie. We hebben haar si tuatie tot het essentiële willen te rugbrengen". Na de constructie van het ver loop van het verhaal hebben de twee spelers zich proberen in te leven in deze twee vreemde, ge doemde mensen. Van Leeuwen: "Het isolement waarin die twee leven is enorm. Ook wij ontdek ten als we uren bij elkaar waren in die kamer, uren die voor hen jaren waren, jaren waarin niets te doen was en ieder slechts bezig was met het vermalen en herkau wen van die traumatische erva ringen op die bevrijdingsdag, we ontdekten dat die mensen hele maal niets meer zeiden. Ze wa ren uitgecommuniceerd". Hui berts: "Esthers leven lijkt nog slechts te bestaan uit een paar emotionele pieken: de haat van haar broer, die opgescheept zit met die familieschande. het ge nieten van een klein streepje zonlicht, de hallucinaties die ze krijgt over haar Duitse soldaat. Ze drijft slechts op de golven van een paar heel primaire gevoe lens". Het spel van Kees van Leeu wen als de broer en Liesbeth Huiberts als Esther, getweeën continu in de kamer, zal worden ingeleid en afgesloten met een aantal door Bas van Leeuwen kunstig 'authentiek' gemaakte filmfragmenten van wat er op de dag van de bevrijding veertig jaar eerder is gebeurd. Daarnaast zal een serie geluidsbanden, tij dens de voorstelling live gemi- xed door Kees van der Knaap, het zwijgzame spel van broer en Esther begeleiden en tenslotte beïnvloeden. De sfeer van een menselijke situatie doorgevoerd tot een extreem. MARC VAN DER VELDEN Zeventien weken 'performing poets' in Leiden LEIDEN Zeventien weken fenomeen achtereen zullen in café Scarabee zogenaamde performing poets op treden. Ton Lebbink is vanavond (aanvang 21.00 uur) de eerste die achter de microfoon plaatsneemt. oud als de wereld. Zeventien weken poëzie is een mooi streven; desalniettemin en kele kanttekeningen bij het ver schijnsel performing poet. door Wim Brands Dichters die optreden, dat is een Het is dan ook onzin om te bewe ren dat de performing poetry iets van de laatste tijd is. Immers: heel vroeger werden teksten vooral voorgedragen op marktpleinen. In sommige delen van de wereld be staat deze traditie nog steeds: in Marokko bijvoorbeeld, waar je ver tellers hebt die vele uren achtereen mensen in hun ban kunnen hou den met oeroude verhalen. Wel nieuw is de enorme belang stelling voor performing poetry. Nog niet zo lang geleden waren er in Nederland maar een paar dich- Bibliotheek - Nieuwstraat, wandk leden van Anneke van Overloop, tot 11/2; tijdens openingsuren biblio theek te bezichtigen. Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto expositie van Frits Gierstberg, tot 15/ 3; ma t/m za van 9-18 uur. Charousko - Oude Rijn la, goua ches van Paula van der Weerdt- Schmit, t/m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel, Maas trichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Demmenie - Haarlemmerstraat, olieverfschilderijen van Gerard v.d. Berg, t/m 9/2. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur. Stichting Burcht - expositie van grafisch werk en advertenties van Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo van 12-17 uur. Galerie Denise StephanBakker- steeg 18-20, schilderijen en prenten van Frans de Haas, tot 24/2; vr, za en zo van 13.30 tot 17.30 uur. Piggelmee - Jan Vossensteeg. ex positie pasteltekeningen Marian Vis ser, tot 1/2; ma 13-18 uur. di. woe, vr 9-18 uur, do 9-21 uur, za 9-17 uur. Holiday Inn - expositie Paul Fran- Ann^ke Kok en beeldend werk van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo van 12-16 uur. Pijpenkabinet - Oude Vest, ten toonstelling kleipijpen uit landen bui ten Europa, t/m 21/4; zo van 13-17 uur. Oegstgeest Jacques van Bellen - Lange Voort, pasteltekeningen van honden en kat ten door Marcelle Frijling, t/m 15/2; di Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. van den Ouweelen, winterobjecten, V m 31/1; di 17-21 uur, woe 10-12 en 14- 16 uur, do, za, zo 14-16 uur. Mariënhaven - expositie brood deegfiguren Carla Pont thema 'Cir cus', tot eind febr. Leiderdorp Muzenhof - gouaches en etsen van Margot de Jager, tot 6/2; ma t/m vr 14- 18 uur, za 9.30-12.30 uur keningen en aquarellen van Addi Kubbinga-Kwakkelstein, tot 14/2; dag. beh. ma, 9-12 en 15-19 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - beelden, aquarellen en olieverfschilderijen van Margreet Polanen, tot 15/2; tijdens opemngsu- ters die nadrukkelijk aanwezig wa ren op de podia: Simon Vinke noog, Jules Deelder en Johnny van Doorn. Maar zie: plotsklaps ver schenen er meer performing poets, voornoemde wegbereiders hadden een rage ontketend. Terug naar de oorsprong, werd een veelgehoorde kreet. Poëzie moet vooral worden voorgedragen. Wat me aan het nieuwe ver schijnsel vooral heeft gestoord, is de enorme belangstelling waarvan opeens sprake was. Kijk, het is leuk om Jules Deelder zo nu en dan eens in levenden lijve te zien optreden, maar hoe vaak die man al niet in Leiden is geweest! Dat is niet leuk meer. Ik bedoel: toen wij naar Rotterdam gingen, gingen wij naar Rotterdam, dat kun je toch ook maar eens in de zoveel tijd aan horen. En dan hebben we het nog niet eens over al die mindere goden ge had. Je kunt geen café meer bin nenkomen of op het in allerijl ver vaardigde podium staat weer een jongeling die meent dat poëzie vooral wordt gekenmerkt door het slaken van onheilsterminologie, waarmee dan weer ondubbelzinnig moet worden aangetoond dat we op de vulkaan dansen. Of zoiets. Natuurlijk, er zijn performing poets die over veel talent beschik ken. Tom Lanoye, een Vlaming, is zo iemand, maar hij zegt dan ook: "Optreden verschaft je poëzie een extra dimensie, maar het blijft na tuurlijk belangrijk datje gedichten ook op papier 'overeind' blijven". Hanteren we dit criterium - en waarom niet? - dan kunnen we stellen dat er van het werk van veel performing poets niet veel over blijft. Grootheden Gaan we terug naar de avonden in Scarabee. Er treden interessante mensen op: Weemoedt, Buddingh, Van Doorn, om er maar eens een paar te noemen. Maar er zijn ook lieden uitgenodigd waarvan ik me afvraag wat in godsnaam hun band met poëzie is. Herman Brood staat bijvoorbeeld op het lijstje. O, je krijgt je café gegarandeerd vol als je hem uitnodigt, maar die meneer heeft nog nooit één regel poëzie ge schreven en bovendien ook nog nooit een dichtbundel helemaal uitgelezen, als je het mij vraagt. Johnny van Doorn, één Maar goed, het streven om aan dacht aan poëzie te besteden - al is er soms helemaal geen sprake van dichtkunst - blijft nobel. Alleen zouden de organisatoren in het ver volg misschien eens beter kunnen nadenken voordat ze dichters uit nodigen. Waarom moeten al die lui bijvoorbeeld zo nodig uit het per formerscircuit worden gerecru- teerd? Er zijn namelijk genoeg dichters die niet het begrip perfor ming aan hun naam hebben ge plakt en desalniettemin prachtig kunnen voordragen. Niet zo lang geleden hoorde ik een voordracht van de dichteres Harmsen van der Beek op de radio en ik kan u verzekeren: voor één van haar gedichten krijgt u van mij het complete werk van Leidse grootheden als Rik van Boekei, J.P. Abrahams en Jan Bouts ca deau. Ook zij treden op in Scara bee, zoals u misschien al had be grepen. Veronica maakt van alle optredens radio-opnamen, die steeds op zon dagavond worden uitgezonden. Reactie kunstenaars op H F-advies 'Hef Raad voor de Kunst op' AMSTERDAM (ANP) - Een groep kunstenaars wil dat de Raad voor de Kunst wordt opgeheven ten gunste van het Holland Festival. De groep, waarvan de musicus Reinbert de Leeuw en de schrijver Harry Mulisch deel uitmaken, is verbolgen over een recent advies dat de raad over het Holland Festival heeft uitgebracht. Volgens de kunstenaars komt het „volstrekt ondermaatse advies" van de Raad voor de Kunst aan minister Brinkman neer op de ontmanteling voor het Nederlandse kunstleven. „Een belediging voor het Nederlandse kunstleven", aldus heeft de groep onder anderen minister Brinkman gis teren laten weten. De raad moet daarom maar worden opgeheven, mede omdat hij niet in staat is gebleken met adviezen over toneel en muziek enig effect te sorte ren. „De beperkte functie, die de raad in de praktijk heeft, zou in feite veel efficiënter en voor veel minder geld kunnen worden verricht door het ad hoe inschakelen van deskundigen". Het geld dat door het opheffen van de raad vrijkomt, moet naar het Holland Festival. Zo worden twee vliegen in een klap geslagen: het festi val kan eindelijk worden wat het zou moeten zijn en het Nederlandse kunstleven blijft verder verschoond van dit soort adviezen, aldus de kun stenaars. De groep bestaat verder uit Willem Breuker, Frans Bruggen, Jiri Ky- lian, Theo Loevendie, Ton Lutz, Hans van Manen en Gerardjan Rijnders. 'Tineke' komt terug HILVERSUM (GPD) Het Veronica-middagprogramma 'Tineke' wordt donderdag, na vier weken pauze, weer uitgezonden. Hiertoe heeft de Ver- onica-directie in het weekeinde besloten, na ontvangst van de brief van de minister van WVC, waarin deze schrijft de boetes voor sluikreclame met ongeveer een kwart te willen verlagen. Het rechtstreekse tv-programma van Tineke de Nooy werd een maand geleden stopgezet, omdat de directie het niet langer verantwoord vond hoge boetes voor een overtreding van de sluikreclameregels te riskeren. Vlak voor Kerstmis werd bekend dat Tineke gestraft zou worden met een recordboete van 750.000 gulden. Als reactie daarop zei De Nooy toen: „Nog twee zulke boetes en Veronica is failliet". De Veronica-directie heeft de programmamakers van Tineke' maan dag op de hoogte gesteld van haar beslissing dat het programma weer mag worden uitgezonden. Het beleid van de minister getuigt van zoveel inconsequentie en wille keur, dat wij ons beleid daar niet meer op kunnen afstemmen. Wij zijn niet langer bereid de kijkers en programmamakers hiervan de dupe te laten worden", aldus een Veronica-woordvoerder. TENTOONSTELLING - Voor de vijfde achtereenvolgende maal houdt de Leidse Kunstuitleen haar jaarlijkse tentoonstelling van nieuw verworven kunstwerken. In het Waaggebouw aan de Aalmarkt hangen werken van o.a. Carel Visser, Ger van Elk. Henk Visch, René Daniels, Ben Overdevest. Ha- rald van Vlugt, Aldert Mantje en Kars Persoon. Van dinsdag tot vrijdag dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur, op zaterdag van 10.00 tot 17.00 AMSTERDAM (ANP) Een kijkdoos van enorm formaat. Een kijkdoos die de Oudezijds Voorburgwal en de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam zal omvatten met alle daartus sen gelegen straten en straatjes. Een kijkdoos waar het publiek om het kwartier via een cen trale ingang naar binnen mag om wandelend langs zestien volksscènes uit het werk van de dichter Brederode te worden geleid. Dat is de kern van het herdenkingsweckein- de (16 en 17 maart), zoals het Comité 400 jaar Brederode zich dat voorstelt. Het comité ver wacht tussen de 50.000 en 100.000 bezoekers Aan het weekend wordt meegewerkt door on geveer 700 mensen, onder wie 200 amateur-to neelspelers uit Amsterdam en Vlaanderen als mede honderd als bedelaartjes verklede kin deren. Gerbrand Adriaensz. Brederode werd op 16 maart 1585 in Amsterdam geboren. Het kijk doos-gebied is volgens het herdenkingscomité de „plek, de sfeer en het volk", waar de volks dichter heeft gewoond en gewerkt. De zestien scènes van Brederode op histori sche locatie worden geregisseerd door onder anderen Cox Habbema. Gelijn Molier, Bart Deuss, Klaas Hofstra, Dick van den Heuvel, Evert de Vries en Ben Aerden. In het kijkdoos-gebied worden daarnaast speciale spektakels geënsceneerd, die een tijdsbeeld geven. Zo zal er een terechtstelling plaatsvinden, geënsceneerd door de cineast Jos Stelling. Het publiek kan zich verder „ver lustigen" aan een massale vechtscène, een volksoproer, een bruiloft en een processie. De kinderen trekken zoals gezegd als bede laartjes rond. Vele figuranten lopen er verder rond in middeleeuwse kledij. Koeien, scha pen, geiten, kippen en varkens lopen los rond in dit deel van Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19