Nederlandse film
waardige opening
Ballet Petroesjka
blijft staande
dank zij solisten
Popconcert
in China
Nelleke van der Drift
mag niet meedoen aan
'Achterwerk in de kast'
Vier Golden Globes voor Amadeus
'Residentie Orkest' strak maar hoekig
Lichtvoetig
concert
Kuhn en
Coco
MAANDAG 28 JANUARI 1985
PAGINA 17
'Voro-Nova' en 'Soldaten zonder
geweren' vruchten van Festival
PEKING (RtrlAFPIUPI) - Een
buitenlandse popgroep heeft als
eerste toestemming gekregen
voor een tournee van een
maand door het zuiden van
China. De groep bestaat uit stu
denten uit Canada, de VS, Zaï
re, Madagascar en Frankrijk
die in Peking wonen. De 'Main
land Band' (Vasteland band)
zal zeker vijftien concerten ge
ven, te beginnen op 12 februari
in Kanton, zo meldde de krant
China Daily vrijdag.
De groep treedt sinds een half
jaar op in hotels in Peking voor
buitenlandse toeristen, onder
de naam 'Pekin Underground'.
Ze speelt een mengeling van
rock-, reggae-, jazz- en Afri
kaanse muziek, aldus een van
de muzikanten. De bedoeling
van de tournee is om de Chine
zen vertrouwd te maken met
echte westerse discomuziek. De
discomuziek van Chinese groe
pen die op de Chinese televisie
te zien zijn is niet authentiek, zo
zei Li Guangzu van de staats-
maatschappij voer de ontwik
keling van kunst en cultuur.
De popgroep sluit haar tournee
af met enkele concerten in Pe
king waarvan de opbrengst be
stemd is voor het gehandicap
tenfonds.
Bibliotheek - Nieuwstraat, wandk
leden van Anneke van Overloop, tot
U/2; tijdens openingsuren biblio
theek te bezichtigen.
Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto
expositie van Frits Gierstberg, tot 15/
3; ma t/m za van 9-18 uur.
Charousko - Oude Rijn la, goua
ches van Paula van der Weerdt-
Schmit, t/m 15/2; dag. van 12-22 uur.
Lakenhal - Oude Singel, Maas
trichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za
in 10-17 uur, zo van 13-17 uur.
Demmenie - Haarlemmerstraat,
olieverfschilderijen van Gerard v.d.
Berg, t/m 9/2.
De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan
nes Schimmer, olieverf, gouache, tot
18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur,
zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur.
Stichting Burcht - expositie van
grafisch werk en advertenties van
Hans Koetsier, tot 10/2; woe t/m zo
van 12-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg 18-20, schilderijen en prenten
van Frans de Haas, tot 24/2; vr, za en
zo van 13.30 tot 17.30 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg, ex
positie pasteltekeningen Marian Vis
ser, tot 1/2; ma 13-18 uur, di, woe, vr
9-18 uur, do 9-21 uur, za 9-17 uur.
Holiday Inn - expositie Paul Fran-
zen, olieverf op gekleurd karton of ge
spoten hardboard, t/m 30/1.
Nederlandse Ver. van Huisvrou
wen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken
an Anneke Kok en beeldend werk
van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo
Pijpenkabinet - Oude Vest, ten
toonstelling kleipijpen uit landen bui
ten Europa, t/m 21/4; zo van 13-17 uur.
De Trommelaar - Apothekersdwijk,
etsen en pentekeningen van Anda
Kouwenhoven, dag. beh. zo. tussen
17.30-20.30 uur.
Oegstgeest
Jacques van Bellen - Lange Voort,
pasteltekeningen van honden en kat
ten door Marcelle Frijling, t/m 15/2; di
t/m do 9-18 uur, vr van 9-21 uur, za
9-17 uur.
Warmond
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
foto's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe,
do, zo, 14-16 uur, za 11-14 uur.
Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A.
van den Ouweelen, winterobjecten, \J
m 31/1; di 17-21 uur, woe 10-12 en 14-
16 uur, do, za, zo 14-16 uur.
Leiderdorp
Muzenhof - gouaches en etsen vi
Margot de Jager, tot 6/2; ma t/m vr 1
18 uur, za 9.30-12.30 uur.
Wassenaar
Auberge De Kieviet - Stoeplaan, i
keningen en aquarellen van Ad
Kubbinga-Kwakkelstein, tot 14/
dag. beh. ma, 9-12 en 15-19 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek - beelden, aquarellen
en olieverfschilderijen van Margreet
Polanen, tot 15/2; tijdens openingsu
ren bibliotheek.
ROTTERDAM (GPD) Twee Nederlandse films trekken
op het ogenblik de aandacht op het internationale filmfes
tival van Rotterdam. Het zijn 'Voro-Nova' (Dick Rijneke
en Mildred van Leeuwaarden) en 'Soldaten zonder Gewe
ren' van Kees Hin, een film over de februari-staking.
Hoewel beide films bepaald geen
voorgekookt kostje bevatten,
draaien ze toch voor volle zalen.
Wat ze daarbij met elkaar gemeen
hebben is zoiets als een aantrekke
lijk aanknopingspunt. In 'Voro-
Oplichter mag
kabelkrant maken
HILVERSUM (GPD) - Een voor
oplichting, flessentrekkerij en
valsheid-in-geschrifte tot een ge
vangenisstraf van anderhalf jaar
veroordeelde Hilversummer, heeft
van de minister van WVC vergun
ning gekregen om een 'kabelkrant'
te exploiteren. Mediacomputer
Software BV, zoals zijn bedrijf-in-
oprichting heet, diende op 9 okto
ber vorig jaar een aanvraag in bij
minister Brinkman; op 27 novem
ber lichtte hij die aanvraag nog
eens toe en deze week werd hem
de vergunning bezorgd.
Volgens een woordvoerder van
het ministerie van WVC zijn de cri
teria die gelden bij de toekenning
van een vergunning 'uiterst margi
naal'. Hij zei wel te vermoeden, dat
de antecedenten van de aanvrager
zullen worden nagetrokken op het
moment dat hij via gemeente of ka
belexploitant toegang tot de kabel
probeert te krijgen.
De in de Amsterdamse 'Bijlmer
bajes' gedetineerde Hilversummer
werd op 25 september 1984 door de
rechtbank in Amsterdam tot een
gevangenisstraf van anderhalf jaar
veroordeeld. De 24-jarige man
werd gestraft voor een reeks spec
taculaire oplichtingszaken, waarbij
hij zich onder meer voordeed als
computerdeskundige. Hij had goe
deren gekocht zonder ze te betalen,
liet zich inschrijven bij uitzendbu
reaus als werknemer van zijn eigen
fictieve bedrijf en trachtte de Ne
derlandse Credietbank voor 1,7
miljoen op te lichten.
Nova' is dat het vertederend optre
den van de zwarte Nederlandse
kinderen op de puinhoop van onze
computermaatschappij en in 'Sol
daten zonder Geweren' is het de
magistrale hoofdrol van Elisabeth
Andersen als de weduwe van een
gefusilleerde februaristaker.
Wat originaliteit van idee en vorm
geving betreft zijn beide Neder
landse produkten duidelijk een
vrucht van de stimulans die al ja
ren van het Rotterdamse festival
uitgaat. Het is goed dat nog eens te
onderstrepen temidden van alle
onrust die rond dit festival merk
baar is, ondanks de geruststellende
openingstoespraak van Kees Bode,
voorzitter van de organiserende
stichting Film International. Er is
nu ook beroering ontstaan over de
nogal ingrijpende plannen van de
raad voor de kunst. Die plannen
houden onder meer in, dat distri
buteurs (zoals Film International,
Fugitive Cinema en Cinemien)
voortaan hun uit te brengen films
moeten voorleggen aan een beoor
delingscommissie. Op het festival
spreekt men al smalend van een
'filmpolitie' en men vraagt zich na
tuurlijk af welke criteria daar ge
hanteerd zullen worden.
Opening
i stra-
Voro-Nova' zorgde voor ee
lende openingsavond. Het
heel opgenomen op een verwilderd
terrein aan de oever van de Maas,
tegenover Rotterdam. In een verla
ten fabriek huist een drop-out die
niets anders doet dan elektroni
sche wegwerpapparaten verzame
len. Anderzijds zijn er op het ter
rein permanent de spelende kinde
ren, bijna allemaal afkomstig van
niet-westerse landen. Hun spel, dat
vol rituelen en hang naar magie en
mystiek zit, staat tegenover het
doelloze spel van de man met com
puterbeeldschermen, neonbuizen
en kauwgomballenautomaten.
Voro-Nova munt uit door sterk
Scène uit 'Voro-Nova', film
onze computermaatschappij.
aansprekende beelden met prach
tig gefotografeerde vergezichten
over het water naar de stad. Inclu
sief de Mesdag-achtige luchten.
Dramatisch gezien echter vallen er
wel gaten.
Dramatisch heel compact daaren
tegen is 'Soldaten zonder Gewe
ren' van Kees Hin, Jan Dop en
Frans van der Staak. Deze film
gaat over de tragisch afgelopen Fe
bruaristaking van 1942 in Amster
dam. Het is geen documentaire,
maar een een speelfilm rond een
vrouw (Elisabeth Andersen) die al
42 jaar geen raad weet met de af
scheidsbrief van haar man, een
communist, die met dertien andere
stakers gefusilleerd werd.
'Soldaten zonder Geweren' is bui
tengewoon rijk aan gedramatiseer
de gevoelens, gedachten en ge
zichtspunten. Daartoe dragen ook
tegenspel-figuren bij als de ge
schiedenistherapeut en het jonge
meisje dat zich oefent in de geest
van de klassieke samoerai (de
moed om in zichzelf te geloven).
Soms zelfs lijkt de film iets te vol
gestouwd met al dit soort elemen
ten, zulks ten nadele van de toe
gankelijkheid.
Chantal Akerman verraste veel
op het festival met haar
zwarte kinderen op de puinhopen i
o GPD)
nieuwe film 'l'Homme a la Valise',
omdat ze daarin warempel op de
humoristische toer gaat. Haar er
gernis over een onverwachte logé
in haar appartement brengt haar
tot dolle maatregelen om zich af te
schermen tegen de kennelijk al te
vrolijke jongeman. Wie een beetje
vertrouwd is met Chantal's manier
van filmen kan zich wel voorstel
len hoe zij van een dergelijk gedrag
een bijna paranoide beeld weet uit
te stallen.
Zeer veel succes heeft 'II bacio di
Tosca' (Daniel Schmid) over de be
jaarde bewoners van het Verdi-
huis in Milaan. Het is een
de en meeslepende film,
de regisseur oude zangers en zan
geressen weer aan het zingen en
musiceren heeft weten te krijgen.
De kracht van de film is dat deze
hoogbejaarde mensen, althans
voor de camera, niets van hun
waardigheid verliezen. Er ontstaat
geen enkel moment van gêne over
menselijke aftakeling. Schmid is er
in geslaagd zoveel mogelijk van
het oude glorie-gevoel bij de voor
malige diva's voor een ogenblik
weer op te wekken. En dat geeft
zijn film zoveel charme en de waar
de van een uitzonderlijk menselijk
document.
HILVERSUM (GPD) - Nel
leke van der Drift, redactri
ce bij de VPRO-gids van de
kinderbrievenrubriek 'Ach
terwerk', mag niet meer
meewerken aan de tv-versie
van die rubriek, 'Achter
werk in de kast'.
Van der Drift zou in een interview
met het Belgische radio- en tv-
weekblad Humo van 17 januari
hebben gesuggereerd dat 'Achter
werk in de kast' wordt gecensu
reerd. Daarvoor werd Van der Drift
ter verantwoording geroepen en
vrijdag werd haar te verstaan gege
ven dat haar medewerking aan de
tv-rubriek waarin kinderen tegen
een videocamera in een kast hun
verhaal mogen vertellen, niet meer
op prijs wordt gesteld.
Van der Drift is full time-redactrice
bij de VPRO-gids en verleende on
betaalde medewerking aan de zon
dagse tv-rubriek - ze droeg met
name een deel van de kinderen aan
voor het programma. Die selecteer
de ze uit haar brievenschrijvertjes.
Ze zei dit weekeinde zeer verbaasd
te zijn over de 'zeer verstrekkende
gevolgen' die de publicatie in Hu
mo heeft gehad. „Het interview is
zo ontzettend vriendelijk dat ik
niet kan begrijpen dat er zo op ge
reageerd wordt", aldus Nelleke
van der Drift.
Hoofd van de VPRO-jeugdafde-
ling, Burny Bos, zei desgevraagd
dat Van der Drift in Humo uitspra
ken heeft gedaan die niet kloppen
met de werkelijkheid en deze ver
volgens staande houdt. Bos: „Nel
leke suggereert dat er censuur
wordt gepleegd en dat zij een
prachtige visie heeft op het maken
van dit programma, die afwijkt van
de visie van de jeugdafdeling. Dat
is uit de lucht gegrepen. Boven
dien wil ze haar uitspraak in Humo
BEVERLY HILLS (UPI/DPA) - De
Mozartfilm 'Amadeus' van de
Amerikaanse regisseur Milos For-
man heeft zaterdagavond van de
Buitenlandse Persvereniging in
Hollywood die elk jaar 'Golden
Globes' toeken, vier van deze on
derscheidingen gekregen.
Golden Globes waren voor For-
man zelf als 'beste regisseur' en
acteur F. Murray Abraham, die
Mozarts tegenspeler Antonio Sa-
lieri uitbeeldt. Bovendien werden
'Amadeus' beste filmische ver
haal en beste script geoordeeld.
Een Golden Globe voor 'beste ac
trice' kende de Hollywood Fo
reign Press Association toe aan de
Amerikaanse actrice Sally Field,
voor haar rol in 'Places in the
Heart'.
De Engelse film 'A Passage to In-
Diaghilev-programma bij Nationale Ballet
Het Nationale Ballet met Diaghilev-
programma, bestaande uit 'Petroesj
ka' (Fokine/Stravinsky), 'Les Biches'
(Nijinska/Poulenc) en 'Apollon Mu-
sagète' (Balanchine/Stravinsky). Ge
zien op 26 januari in de Stads
schouwburg, Amsterdam. Aldaar
ook op 29, 30 en 31 januari en van 6
t/m 9 februari. Voorts op 1 februari
in het Circustheater, Scheveningen.
AMSTERDAM - Sergei Diaghi-
lev is een van de zeldzame impre
sario's met eeuwigheidswaarde.
Hij was zelf geen scheppend of
uitvoerend kunstenaar, maar
had een scherp oog voor kwali
teit bij anderen. Tussen 1909 en
1929 was 'zijn' Ballets Russes een
broedplaats voor talent op het
gebied van dansen, componeren,
choreograferen en decorontwer
pen. Het Nationale Ballet vult
voor de tweede maal in twee jaar
een programma met drie onder
zijn bewind tot stand gekomen
balletten.
Het klapstuk van dat programma
is 'Petroesjka'. Door Michel Fo-
kine op muziek van Stravinsky
in 1911 gemaakt, en daarmee één
van de eerste grote produkties
van het Ballets Russes. Het
stond in 1963 voor het eerst op
het repertoire van het Nationale
Ballet, maar is lange tijd niet uit
gevoerd. Toer van Schayk stu
deerde het ballet opnieuw in en
deed de regie.
'Petroesjka' is een kort, maar
groots opgezet ballet. Het vertelt
het verhaaltje van drie poppen,
die tijdens optredens door hun
baas, een boze tovenaar, tot le
ven kunnen worden gewekt.
Tussen die drie poppen ontstaat
een driehoeksverhouding. Pe
troesjka wordt tot over zijn oren
verliefd op de Ballerina, die ech
ter veel meer voelt voor de stoere
Moor. Het hart van Petroesjka
breekt en later ook zijn nek, want
die wordt door de Moor afge
hakt. Maar aan het eind lacht hij
iedereen uit.
Een verhaaltje van niks, dat ech
ter aanleiding is voor ouderwets
spektakel. Dat schuilt in de
volkse taferelen, die zich afspe
len op het dorpsplein waar de to
venaar met zijn poppentheater
optreedt. Daar is het een gewel
dig dringen van tientallen figu
ranten, die dansende beren, or
geldraaiers, een rad van avon
tuur, kozakkendansen en verder
alles wat maar naar Rusland
ruikt, uitbeelden. En het
sneeuwt er, dat spreekt natuur
lijk vanzelf.
Die dorpstafereeltjes munten
vooral uit door overdaad. Maar*
de scènes tussen de poppen on
derling zijn wèl echt mooi. Rein-
bert Martij n, troetelkind van het
Reinbert Martijn als een ontroerende Petroesjka. (fot
NB, is ontroerend als Petroesjka,
een pop die ternauwernood op
eigen benen kan staan en toch
ruggegraat heeft en voor wie zijn
liefde een bodemloze bron van
energie is. De rol van popperige
ballerina is Caroline Iura op het
lijf geschreven en Han Ebbelaar
maakt van de Moor zijn mis
schien wel laatste grote rol bij
het NB.
Het programma wordt gecom
pleteerd door 'Les Biches', een
na al die jaren nogal melige paro
die op de roaring twenties van
Bronislawa Nijinska, de zus van
Nijinsky, en door 'Apollon Musa-
gète' van Balanchine met een
Henny Jurriens, die in de rol van
Apollo een waardig opvolger van
Francis Sinceretti bleek te zijn.
ARIEJAN KORTEWEG
Residentie orkest o.l.v. Emmanuel
Krivine, met werken van Beethoven
en Roussel. Solist: Nelson Freire pia
no, in de Variations Symfoniques
van César Franck en in nachten in
de tuinen van Spanje van Manuel de
Falla. Gehoord in de Stadsgehoor
zaal op 26 janauri.
LEIDEN - Het Residentie Or
kest verraste zijn publiek dit
maal met een programma dat
met uitzondering van de Achtste
Symfonie van Beethoven afweek
van het gangbare repertoire:
werken van Franck als exponent
van de Franse romantiek-na-
Wagner en twee impressionisti
sche componisten, Roussel en de
Falla. In 'Beethoven' legde diri
gent Emmanuel Krivine met een
markante slag veel gevoel voor
precisie en het afwegen van de
onderlinge klankverhoudingen
aan de dag.
Merkwaardig genoeg ontston
den ondanks dat gedurende het
hele concert, ook in de begelei
dingen, kortstondige misver
standen tussen hem en het or
kest, als zijn greep op het orkest
of de concentratie tijdelijk ver
slapte. Dit resulteerde in plotse
ling optredende ongelijkheden,
die dan na enkele maten wel
weer werden rechtgetrokken, of
in een ongelijk ingezet slotak
koord. Zijn Beethoven viel nogal
vierkant uit: door de tempi aan
de langzame kant te nemen werd
wat puntig had moeten zijn nog
al hoekig. Vooral het Menuet
werd door het trage tempo log en
statisch.
Nelson Freire nam twee onder
delen van het programma voor
zijn rekening, zodat het publiek
uitvoerig kon genieten van zijn
superieure pianospel. In de 'Va
riations Symfoniques' verviel hij
gelukkig niet in een te geroman
tiseerde uitvoering; door de no
ten voor zich zelf te laten spre
ken bleef de Franse helderheid
bewaard. Onopgesmukt, intiem
en beheerst emotioneel was zijn
In zijn 'Nachten in de tuinen
van Spanje' vermengt Manuel de
Falla op sublieme wijze de im
pressionistische schrijfwijze met
idioom. Zijn werk,
dat de ondertitel 'symfonische
impressies voor piano en orkest'
draagt, ademt de zwoele, soms
lome sfeer van een nacht in het
warme zuiden, doorbroken door
flarden Spaans temperament.
Het afstandelijke dat bij Franck
een pluspunt was, maakte naar
mijn gevoel Nelson Freire's ver
tolking van dit werk, hoe fraai
gespeeld overigens, wat onder
koeld.
Het concert werd besloten met
een extatische uitvoering van
Roussel's Tweede suite uit het
ballet Bacchus et Ariane, waarin
diverse leden van het Residentie
Orkest in prachtige soli van hun
grote capaciteiten blijk gaven.
MIES ALBERDA.
Concert door het duo Magdalena
Kuhn, fluit en Julian Coco, gitaar,
met werken van Vinei, Stingl, Burk-
hard, Diabelli, De Vries Robbé De
Falla en Coco. Gehoord op 27 januari
in het Groene Kerkje in Oegstgeest.
OEGSTGEEST Dat kamermu
ziek niet in de eerste plaats een
loodzware aangelegenheid hoeft
te zijn bewees gistermiddag het
duo Magdalena Kuhn (fluit) en
Julian Coco (gitaar) tijdens een
hartveroverend optreden in het
Groene Kerkje van Oegstgeest,
waar Zwitserse precisie naast
Antilliaans temperament de in
grediënten vormden van een niet
alledaags concert, dat mede door
de grollen en grappen van de gi
tarist Coco een informeel en bij
zonder vrolijk karakter droeg.
Zoals in de heerlijke eigentijd
se Serenade van de Zwitser
Burkhard, een compositie vol
verrassende kleurschakeringen
en ritmische effecten, waar de ly
rische en uiterst genuanceerde
interpretatie van Kuhn naast het
lichtvoetige, vol pittige accen
tjes, typische 'Coco'-spel het
werk een extra dimensie gaven.
Zeer expressief fluitspel, ragfijn
begeleid door tokkelgeluiden
maakten ook van Anton Diabel-
li's Serenade (in G groot) een
waar festijn.
Komisch was de act waarbij
Coco probeerde het publiek
voortijdig te laten klappen tus
sen de Pavane, Sarabande en Gi-
gue van de Nederlander Willem
de Vries Robbé. Terwijl het pu
bliek direkt daarop weer gevan
gen werd in de ban van de
toverachtige loopjes van Kuhn
en het lichtvoetige temperament
van Coco in De Falla's Dans Es-
pagnole (uit la vida breve). Ge
wend aan toegiften stonden de
bewerkingen door Coco van
Zuidamerikaanse dansen reeds
op het programma. Naar Antil
liaans gebruik droegen de dan
sen uitsluitend meisjesnamen en
waren volgens de breedlachende
gitarist net in elkaar geflanst. Het
aanstekelijke ritmische vuur
werk en onnavolgbare fluitspel
wat daarvan het gevolg was doet
hopen dat er door het duo Kuhn/
Coco nog jaren 'geflanst' mag
worden.
ANNEKE VAN VLIET
niet toelichten en onwaarheden in
het artikel niet tegenspreken. Toen
hebben we haar medewerking aan
het programma opgezegd en zijn
overigens in goede harmonie uit el
kaar
Jazzdruminer
Kenny Clarke
overleden
dia' naar het boek van E.M. For-
ster, kreeg drie Golden Globes:
voor beste buitenlandse film en
beste filmpartituur en voor beste
vertolking van een vrouwelijke
bijrol ('Dame' Peggy Ashcroft).
Kathleen Tuner kreeg voor haar
rol in 'Ranancing the Slone' een
prijs als beste komedie-actrice.
De film kreeg een Globe voor de
beste filmkomedie.
Kenny Clarke.
PARIJS (AFP) - De Amerikaanse
jazz-drummer Kenny „Klook"
Clarke, een van de vaders van de
moderne percussie, is in de nacht
van vrijdag op zaterdag in zijn wo
ning bij Parijs overleden.
De zwarte slagwerker, die aan
een hartstilstand overleed, werd op
9 januari 1914 geboren in Pitts
burgh. Kenny Clarke heeft aan
meer dan 300 plaatopnamen mee
gewerkt en werd in de jaren veertig
een van de pioniers van de be-bop-
stijl, samen met Charlie Parker,
Thelonius Monk, Charlie Christian
en Dizzy Gillespie. Hij was een fa
voriete begeleider van Amerikaan
se musici die in Europa concerten
kwamen geven, maar ook een be
genadigd solist die alle stijlen kon
slaan zonder zijn eigen persoon
lijkheid te verduisteren. Hij speel
de aan de zijde van alle groten van
de jazz, van Louis Armstrong tot
Charlie Parker.
Aan het begin van de jaren veer
tig, bij de opkomst van de be-bop,
was Clarke de eerste slagwerker
die totaal brak met de traditionele
vierkwartsmaat. Hij was een van
de oprichters van het Modern Jazz
Quartet.
De afgelopen jaren speelde hij
niet meer regelmatig en richtte hij
zich vooral op het lesgeven in per
cussie in Parijs. Tot groot genoe
gen konden de jazzliefhebbers
hem de laatste weken, de stokken
of kwastjes in de hand, nog achter
het drumstel zien in verscheidene
Parijse clubs.
Schneckenburger
leidt Documenta
BONN (GPD) - De 46-jarige Duit
se kunsthistoricus Manfred
Schneckenburger gaat de Docu
menta 8, die in 1987 in Kassei
wordt gehouden, leiden. Oorspron
kelijk zouden de ex-directeur van
het Stedelijk Museum in Amster
dam, Edy de Wilde, en de Zwitser
Harald Szeeman de belangrijkste
overzichtstentoonstelling van de
moderne kunst organiseren, maar
zij bedankten eind vorig jaar om
dat ze het kennelijk niet eens kon
den worden over het concept van
de tentoonstelling en de machts
verdeling.
Manfred Schneckenburger heeft
al eens een Documenta georgani
seerd: de zesde in 1977. Die is door
de kritiek niet hoog aangeslagen.
Verzet 'Elleboog'
tegen bezuiniging
AMSTERDAM (ANP) - De Stich-
ting Elleboog in Amsterdam, die
zich bezighoudt met kindercircus,
kindertoneel en kindertheater,
gaat onder het motto „Elleboog
houden zo" actie voeren tegen de
bezuiniging van ruim 95.000 gul
den die de gemeente haar dit jaar
heeft opgelegd.
De stichting noemt zichzelf
uniek binnen het jeugd- en jonge
renwerk in Nederland. Elleboog
biedt kinderen de mogelijkheid
het hele jaar met circus en toneel
bezig te zijn met alle middelen en
mogelijkheden die ook door de
„volwassen" tegenhangers worden
gebruikt. Er worden geregeld uit
voeringen gegeven, onder meer
met het bekende Circus Elleboog.
In januari verhuisde Elleboog
naar een gebouw op de Passeer-
dersgracht, dat drie maal zo groot
is als de oude behuizing. Dat ge
beurde in nauw overleg met de ge
meente, die honderdduizenden
guldens in de verbouwing stak, op
voorwaarde dat de stichting geen
aanspraak zou maken op uitbrei
ding van de staf. „Deze enorme
schaalvergroting met hetzelfde
aantal mensen is de bijdrage van
Elleboog aan de bezuinigingen", zo
meldt de stichting.