Schaken
Dammen
Vindingrijk en
geraffineerd
Basgitaar in
glansrol
JAZZ
Verpletterend
oppervlakkig
Hokjesgeest
doorbroken
Onherkenbare
composities
ZATERDAG 19 JANUARI 1985
EXTRA
PAGINA 25
die men heeft gepland zijn voor
lopig "New in Chess Magazine"
en "New in Chess Yearbook" ge
realiseerd. Het eerste is een
voortzetting va]
"Schaakbulletin",
moet een concurrent worden
voor de Informator. de halfiaar-
door
Dirk Sikkel
Onder de naam "New in Chess"
heeft Elsevier een ambitieus pro-
jekt opgezet Met veel tamtam
delen de uitgevers mee dat New
in Chess een complex van publi-
katies is, gebaseerd op een data- yjicse Joegoslavische uitgave
bank die voortdurend aan de ak- met aHe belangrijke partijen van
tualiteit wordt aangepast. Hier- half jaar. De Informator is
door is het mogelijk om met de je^s goedkoper en bevat naast
computer snel alle partijen van partijen ook informatie over
een bepaalde speler, alle partijen toernooien en de internationale
van een bepaald toernooi of alle ratingüjst. Het "Yearbook", dat
partijen met een bepaalde ope- 57 gulden kost, bevat dit soort
ning die tussen 1920 en 1930 ge- extra informatie niet, maar het is
speeld zijn op te roepen. Aan de wei veel verzorgder uitgevoerd,
hand hiervan hopen de uitgevers De invloed van de databank doet
kwalitatief goede en vojledige ^ch gelden doordat de bronnen
1 van boek uitgebreider zijn en
belangrijke ontwikkelingen in
Van de vele publikatievormen de openingstheorie beter tot hun
Tenslotte het volgende fraaie
miniatuurtje uit het "Yearbook".
recht lijken te komen. Een voor
keur is, zeker in dit beginsta
dium nog moeilijk uit te spreken,
maar het lijkt me dat zowel voor
blad de Informator als voor het "Year-
Het tweede book" een publiek zal bestaan.
Wit: Gil; zwart: Leontxo, Sparye
1983. 1. d4 d5 2. c4 e5 3. de5: d4 4.
Pf3 Pc6 5. g3 Lg4 6. Lg2 Dd7 7.
0-0 0-0-0 8. Db3 h5 9. Pbd2!? (Als
beter staat Tdl bekend) h4 10.
Ph4: Le2: 11. Tel d3 12. Phf3 Df5
13. Db5 a6 14. Da4 (DIAGRAM)
Pe5: 15. Pe5:? Df2:+Ü en wit gaf
op. Op Kf2 volgt Lc5 mat!
Horizontaal
1. Wat is de afstand naar de
boerderij van R? 4. Dit houdt
een doodgewone caféruzie
in. 6. Vee is verbonden met
de vlag. 7. Is ontkennend en
bevestigend. 9. Als deze niet
samen gaat met 27, dan dis
crimineren we. 10. Dit is ook
zo'n ding als 20. 13. Een los
bol is dit niet, die een reeks
voor Amerika meeneemt. 15.
Momenteel al een eind weg?
Dat is niet zo schrander. 17.
Ik heb de moed om te zeggen
dat het niet gaar is 18.
en als het wel gaar is gaat
El weg, zodat de Javaan al
leen overblijft. 19. Na het oor
of uit de pan, 't blijft een af
straffing. 20. Een voertuig
tussen uitschot, drink maar
eens uit. 22. Schiet Lukas
goed of doet hij zo maar wat?
24. Om 6 uur is het uur van de
molen, eet ze. 27. Arm in arm
met 9, dat is liefde. 29. H20
wordt droog als 'ie er bij
komt. 30. Reeds om de elite.
31. Slagen geven op spijkers.
82. Bij de vroege vingers zijn.
Verticaal
1. Jammer genoeg lijkt dit
wel voer uit de onderwereld.
2. De autoweg van de huis
vrouw? 3. Geeft een voertuig
een dierengeluid? 't Is wel
een aardig lied. 4. Steeds zit
tende Europeaan geeft geld
uit. 5. Zuivelprodukt met
weinig opleiding als trek
pleister. 6. De elasticiteit op
het water. 8. Weet u hoeveel
hier staan? 11. Het kost je
geld maar daar is het dit dan
ook voor. 12. U komt in een
klap in de heester. 13. Gewas
om grotten te openen? 14.
Naar binnen getuimeld? Wat
een idee. 16. Vee voor een
voertuig blijft toch ook vee?
20. Autoversiering? Daar kan
alles mooi in. 21. De dieren
wereld van Albert geeft ons
een dier. 22. Veel leven om
niets op het water. 23. Dit
brood komt je de keel uit. 25.
Het dier in een bos bloemen.
26. Zaken die je probeert te
krijgen. 28. Een bol is er bij
met melk.
De prijs van 25,- werd toe
gekend aan A. Hoek, Groen
van Prinstererweg 146, 2221
CD Katwijk aan Zee.
De prijs wordt de winnaar
toegezonden.
Oplossingen met vermel
ding van 'Puzzel' voor don
derdag op briefkaart of in en
veloppe zenden aan Redactie
Leidsch Dagblad, Postbus
54, 2300 AB Leiden.
29th Street
Saxophone Quartet
'Pointillistic Groove' (Osmosis
6002)
Saxofoonkwartetten zonder
ritmesectie vormen een ver
trouwd verschijnsel in zowel de
klassieke muziek als de jazz,
maar er zijn vermoedelijk maar
weinig van deze ensembles die
zo spiritueel, lichtvoetig, humo
ristisch en vooral veelzijdig hun
muziek beoefenen als het 29th
Street Saxophone Quartet. Deze
viermans formatie met twee alt
saxen, een tenorsax en een bari
tonsax kwam in 1981 tot stand
als straatorkest in New York, en
onderscheidde zich al spoedig
van vele van haar beroemde
voorgangers als het World
Saxophone Quartet, het Britse
'S.O.S.' en bijvoorbeeld het New
York Saxophone Quartet.
Het kwartet, waarvan deze op
namen in 1983 werden gemaakt
in Utrecht en in het BIM-Huis te
Amsterdam, bestaat uit de altis
ten Ed Jackson en Bobby Wat
son (speelde vier jaar bij Art Bla-
key's Jazz Messengers), tenorist
Rick Rothenberg en baritonsa
xofonist Jim Hartog. Het heeft
niet de absolute perfectie van het
World Saxophone Quartet of van
het - klassiek spelende - Neder
lands Saxofoon Kwartet, maar
beschikt wel over een grote mate
van vindingrijkheid die wars is
van conventies. De kracht van
deze formatie schuilt in geraffi
neerde arrangementen, die varië
ren van prachtig harmoniërende
renaissance-stukken tot swin
gende ritme-figuurtjes in de cho-
russen en komische vraag-ant-
woord improvisaties aan de hand
van bijvoorbeeld een lachende
alt (in het titelnummer 'Pointil
listic Groove'). Het titelnummer
is trouwens ook het boeiendste
en langdurigste stuk, waarin een
sterk solerende alt voortdrijft op
de lagere registers van de overige
drie saxen die beurtelings agres
sief en rustig brommend hun ge
meenschappelijke thema blazen.
Prachtig is ook de beroemde
compositie van Charlie Parker -
Anthropology - die zich ken
merkt door een swingend arran
gement van typische 'sax-rifjes'
waarbij de vier instrumenten
duidelijk zijn ingedeeld in een
solo- en ritmegroepje.
Wie - kortom - van saxofoon
en/of van jazz houdt, kan niet om
deze plaat heen.
Jamaaladeen Tacuma
Henaissance Man' (Gramavi-
sion Records DMM).
Jamaaladeen Tacuma - hierna te
noemen Tacuma - is een basgita-
rist met geheel eigen opvattin
gen over ritme, improvisatie en
vooral ook over de rol van zijn
instrument dat toch in de meeste
gevallen wordt geacht een onder
steunende functie te vervullen.
Tacuma speelt op 'Renaissance
Man' evenwel de hoofdrol. Een
krachtige hoofdrol met een vier-
of vijfsnarige basgitaar die in de
meeste arrangementen domi
neert ten opzichte van reguliere
V
Bijdragen: Wim Wirtz
door
Hans Vermin
Door al die drukte rond Kerst en
Nieuwjaar ben ik u nog een aan
tal oplossingen van problemen
schuldig, zodat ik daar maar mee
begin. Problemen van 29 decem
ber:
Dl wit: 25, 30, 32, 34, 35, 38,
45, 47, 48 zwart: 7, 14, 17-19, 23,
24, 28, 36, 48-42, 47-41, 25-20,
20x29, 45x34 35x2; D2 wit: 29, 34,
43, 50 en dam op 45 zwart: 19, 25
en dam op 39. 50-44 nu op 39x50
29-23, 43-39 en 34-30, op 39x30
43-39, 29-24 en 44-39, en op 39-
x48 44-40 en 40-35; D3 wit: 22,
23, 28, 32, 34, 39, 44 zwart: 29, 33,
42, 45. 44-40, 34-29 39x48; D4
wit: 25, 27, 28, 32, 35-38, 40, 43,
47-49 zwart: 2, 3, 6,10, 11, 13,14,
16, 18-20, 23, 26. 48-42 dreigt
37-31 en 40-34 terwijl op 20-24
27-22, 32x21, 21-17 en 42-37
volgt; D5 wit: 25, 26, 28, 32-36,
38-40, 42, 44, 45. 47 zwart: 7.
9-19,21,22,24.34-29 (22-27) 29-
x20 28-22 26x8 (13x2) 38-32,
39-34, 25x1; problemen van 5 ja
nuari; Dl wit: 17,21,27,33,38,40,
42,43 zwart: 8,9,12,16,18,19, 23,
30. 40-34, 33-29, 38-32, 27-22
(16x27) 22x2, 2x31 (9-14) 31 - 26
- 3 - 9 - 4 (19-23) 4-15 etc, D2
wit: 16,19 24,29,33-35,38,39,43,
44 en dam op 50 zwart: 3,7,8,13,
21, 22, 27, 28 en dammen op 4 en
36. 38-32, 16x9, 33x22, 29x18, 50-
x24, 25x15.
Normaal gesproken zou op dit
tijdstip de competitie afgelopen
zijn. Dit jaar is dat niet het geval
omdat de wedstrijden meer ver
spreid zijn. Het is echter te ho
pen dat volgend jaar weer het ou
de systeem uit de kast wordt ge
haald, want doordat de tijd tus
sen 2 wedstrijden zo lang is (ge
middeld 3 weken) verliezen de
meeste mensen hun interesse
voor de competitie. Uit de wed
strijd V.A.D.—R.D.G. heb ik voor
u de volgende leuke partij ge
licht: De Boer-Ivens. 31-26
16-21 37-31 11-16 41-37 6-11
31-27 18-22 27x18 13x22 37-31
1-6 33-28 22x33 39x28 12-18
46-41 7-12 31-27 9-13 36-31
4-9 41-36 2-7 38-33 20-24
43-38 14-20 42-37 10-14 44-39
18-22 27x18 12x23 31-27 24-29
33x24 20x29 37-31 5-10 49-43
(50-44?) 29-33 38x18 13x44 50-
x39 7-12 39-33 12-18 43-38
8-13 47-42 3-8 34-30 15-20
30-25 20-24 48-43 10-15 43-39
18-22 27x18 13x22 31-27 22x31
36x27? beter lijkt mü 26x37 of
i.p.v. 31-27 32-28. 8-13 40-34
13-18? Hier was 19-23 winnend
geweest b.v. 34-30 (33-28?)
13-19 en 23-28 is beslissend om
dat op 33-28 17-22 volgt, of ook
45-40 13-19 33-28 23-29 34x23
17-22 27x18 15-20 etc. 34-29?
Ook 34-30 was niet goed ge
weest maar 42-37 18-23 27-22
17x28 33x22 11-17 22x11 6x17
ziet er redelijk uit, terwijl ook
mogelijk is de remise combinatie
33-29,27-22,26x17 11x22 45-40
48x30 35x4 44x35 38-33 18-23
4x36 35-40 36-41 etc. 24-30? 35-
x4 15-20 4x22 17x48 27x17 48x49
en na deze klapper gaf wit maar
snel op.
door Hero Wit
Tussen 1080 en 1085 werd in het
Nederlandse Limburg Norbert
of Norbertus, zoon van Heribert,
heer van Gennep geboren. Het
was deze Norbert van Gennep
die in het jaar 1121 te Prémontre
nabij Laon in Frankrijk de Orde
van Prémontré, of de Norbertij
nenorde stichtte. De Belgische
Regie heeft op 14 januari ter gele
genheid van de 850e sterfdag van
de heilige Norbertus een 22
frank-zegel uitgegeven. Op de ze
gel staat een beeld van Norber
tus afgebeeld. Oplage: 2,7 mil
joen.
Het achtste tweejaarlijkse cul
turele festival Europalia, dat van
24 september tot 24 december in
Brussel en tal van andere Belgi
sche steden wordt gehouden,
staat dit jaar in het teken van
Spanje. Naar aanleiding van Eu
ropalia 85 Espana verschijnt op
21 januari een 12 frank-zcgel (op
lage 8,1 miljoen). Afgebeeld
wordt een detail van het schilde
rij "de Madonna van Leuven"
van Jan Gossaert (1478—1536).
OOSTENRIJK - Het Oosten
rijkse postzegeljaar begon al op 4
januari. Op die dag werd met een
zegel van 3,50 schilling (oplage
3.550.000 stuks) het 400-jarig be
staan herdacht van de Karl-Fran-
zens-Universiteit te Graz. Op de
zegel het universiteitszegel.
Op 15 januari werd met de uit
gifte van een 4,50 s.-portretzegel
(oplage 3,6 miljoen) de 100e ge
boortedag gememoreerd van de
chirurg prof. dr. Lorenz Böhler
(1885-1973). Böhler verwierf
grote bekendheid als chirurg van
slachtoffers van ongevallen.
VERENIGDE NATIES - Het
jaar 1985 is het "jaar van de
jeugd" en het "Europese jaar van
de muziek". Acn beide "jaren"
zullen tal van zegels worden ge
wijd. De Verenigde Naties luid
den het "jaar van de jeugd" op 15
november al in met de uitgifte
van vijf zegels, waarop enkele fi
guurtjes: 1,20 Zwitserse franc
(oplage 1,3 miljoen), 20 dollar
cent (1,4 miljoen), 35 dollarcent
(1,4 miljoen), 3,50 Oostenrijkse
schilling (1,7 miljoen) en 6,50 s.
(1,7 miljoen).
STEMPELNIEUWS - In Am
sterdam, Arnhem, Den Haag,
Den Bosch, Groningen, Haar
lem, Leeuwarden, Roosendaal,
Rotterdam, Sittard, Utrecht en
Zwolle wordt van 2 januari tot en
met 4 februari een bijzondere
stempelvlag gebruikt met als
tekst: NSL, Wereldlepradag help
lepra bestrijden. Toezending van
poststukken moet gebeuren aan
elk postkantoor en voor iedere
stempelvlag afzonderlijk. Op het
omslag vermelden: Stempeling
met stempelvlag Wertldlepra-
dag.
Ter gelegenheid van de inge
bruikneming van het expeditie-
knooppunt Utrecht wordt in
Utrecht van 2 tot en met 31 ja
nuari een bijzondere stempel
vlag gebruikt met als tekst:
Expeditieknooppunt Utrecht in
bedrijf. Correspondentie naar:
Postdistrict Utrecht, Postbus
99900, 3500 NA Utrecht. Op het
omslag vermelden: Stempeling
met stempelvlag Expeditiek
nooppunt Utrecht in bedrijf.
Deze ingebruikneming levert
op 23 januari ook nog een bijzon
der poststempel op. Correspon
dentie daarvoor naar: Postdis
trict Utrecht, Afdeling Sortering
Briefpost, Postbus 99900, 3500
NA Utrecht. Op het omslag ver
melden: Stempelen met posts
tempel Expeditieknooppunt
Utrecht.
HERO DE WIT.
solo-instrumenten als cornet,
fluit en altsax. Alleen in het stuk
'Dancing in your head' geeft hij
alle ruimte aan altsaxofonist Or-
nette Coleman, die - en in zoverre
hoeft het geen verbazing te wek
ken - een grote muzikale invloed
op hem heeft gehad.
De bezetting op deze plaat be
staat in een aantal gevallen uit
drums, gitaar, altsax en verschil
lende soorten slagwerk, maar
daarvan is weinig of niets meer
terug te vinden in het wel heel
bijzondere stuk 'The Battle of
Images'. Tacuma speelt daarbij
met een strijkkwartet (zoals de ti
tel van de plaat al aangeeft) re-
naissance-achtige arrangemen
ten op basis van een soort twee
richtingsverkeer, met de basgi
taar - opnieuw - op de voorgrond.
Opvallend is ook de structuur
van 'There he stood' waarbij een
gedicht wordt voorgedragen met
de pittige ritmische ondersteu
ning van de basgitaar. Dat ge
dicht - net als de hele plaat trou
wens - is opgedragen aan de in
1976 overleden, beroemde neger
bariton Paul Robeson, die in de
jaren veertig werd nagejaagd
vanwege een veronderstelde
communistische gezindheid.
Tacuma heeft nog maar enkele
platen gemaakt ('Renaissance
Man' bevat opnamen van 1983 en
'84), maar wat mij betreft mogen
er nog vele volgen.
Milt Jackson Quartet
door
Ton Schipperheyn
Van een lezer, de heer H.J. Meij
er, ontving ik een aardige brief.
De heer Meijer, een enthousiast
bridger die al vele pupillen in de
bridgekunst heeft ingewijd, be
schrijft een oefenavond op de
club. Zuid, één van zijn leerlin
gen raapt een troosteloze verza
meling op: Sch 8-6 Ha 8-5-4-3-2
Ru 10-8-4 KI 9-6-3 en besluit na 1
SA- 3 SA te starten 'voor zijn
partner'. Sch 8 dus, in de hoop
noords lange kleur te prikken,
omdat noord uiteraard over de
entrees zal beschikken. Uitste
kend gedacht van zuid en in 99
van de 100 gevallen stellig juist,
maar op die bewuste avond lag
het spel zo:
V92
V7
O AB653
HB
B1075
AH96
O V2
1085
N AH3
W A B1°
u O H97
Z AV742
86
85432
O 1084
963
En daar sta je dan als leraar: 13
slagen gemaakt. Hoe leg je dat
nu weer uit?
Dat agressie vaak loont is in
deze hoek al eerder betoogd. In
de belangrijke wedstrijd tussen
Amerika en Oostenrijk tijdens de
Olympiade bewezen de Oosten
rijkers Fucik en Terraneo wat
108
HV6542
<0 652
93
AV952
10
O AH1074
A4
N 6
/~i A9873
W 0 O 93
Z B10762
HB743
O B
O VB8
HV85
dat betreft uit het goede hout ge
sneden te zijn:
West gever, NZ kwetsbaar. De
Oostenrijkse west opende 2 Ha
(zwakke twee), noord doublet,
waarop oost 4 SA bood. Oost ver
telde daarmee op hoog niveau te
willen redden in harten en maak
te het de tegenpartij bovendien
zo lastig mogelijk. Zuid dou
bleerde (negatief) om aan te ge
ven dat hij een leuk spel had en
dat een bod van noord welkom
was. West bood daarop 6 Ha en
daar zat noord. Het was een
beetje raadwerk geworden, maar
noord deed het goed: 6 Sch. Oost
wist evenwel genoeg; hij redde
met 7 Ha en dat ging niet meer
dan 5 down.
Aan de andere tafel opende
west ook 2 Ha. Noord bood hier 3
Ha, een sterk spel tonend en ook
hier trachtte zuid roet in het eten
te gooien (5 KI). Noord doubleer
de voor straf, oost en zuid pas, en
nu maakte west een taxatiefout.
Hij bood slechts 5 Ha, noord 5
Sch, oost pas en zuid 6 Sch. En
nu wisten NZ het niet meer. Red
den of niet? De Amerikanen be
sloten tegen te spelen, maar 12
slagen bleken onverliesbaar.
'Soul Route' (Pablo 2310-900).
trombone, viool, bas, cello en
slagwerk overwegend onherken
bare composities, waarvan som
mige onnavolgbaar en andere
juist weer heel simpel en zelfs fri
vool zijn. Het is geen muziek die
een breed publiek zal aanspre
ken - en dat is nog zwak uitge
drukt. Maar dat is misschien een
reden temeer om er een keer
naar te luisteren.
Dojoji
Dojoji. (Plexus KMH 7091284)
Dojoji is een betrekkelijk nieuwe
Nederlandse formatie die zich
ophoudt in het niemandsland
van de funk, jazz en Latijnsame-
rikaanse muziek. De groep ont
stond in 1982 en heeft sindsdien
volop geëxperimenteerd met
vooral ritmische klanken, waar
bij zij - zoals blijkt uit een bijge
voegde biografie - 'constant in
een muzikale ontwikkelingsfase'
verkeerde. Met andere woorden:
Dojoji is niet in een hokje onder
te brengen. Maar dat hoeft ook
niet.
De naam van de groep is afge
leid van een thema uit het Japan
se Kabukitheater dat gepaard
gaat met 'kabaal, emotie en wilde
dans'. De gangbare bezetting
wordt gevormd door drie man
slagwerk plus bas, en een saxofo
nist, in de meeste stukken aange
vuld met gasten die zich bedie
nen van de menselijke stem, op
nieuw veel slagwerk, gitaar,
viool en synthesizer.
Het is wonderlijke muziek die
hier en daar uitstekend zou pas
sen in een nieuwe choreografie
van Hans van Manen, of dienst
zou kunnen doen als muzikale
basis voor een theater met Wa
jang-poppen. De groep heeft zelf,
zo blijkt uit de biografie, ook al
eens een poging gewaagd haar
muziek te plaatsen, maar dat
heeft tot niet veel meer geleid
dan tot mystificaties die nu een
maal de eigenschap hebben ver
hullend te werken ('We maken
fungle, een begrip waarin funk
en jungle verborgen zitten.
Fungle beat collective'). Ik denk
dat je Dojoji zou moeten zien en
horen tegelijk. Dat zou wel eens
een heel plezierige avond kun
nen opleveren.
De vibrafonist Milt Jackson ont
leent zijn bekendheid voorname
lijk aan het legendarische Mo
dern Jazz Quartet, waarin hij
destijds samen met pianist John
Lewis, bassist Percy Heath en
drummer Connie Kay de kwalifi
catie 'Hogepriester van de jazz'
verwierf. Maar het MJQ leeft nog
slechts voort in de herinnering.
Milt Jackson is zijn eigen weg
gegaan, maar heeft zich helaas
niet kunnen losmaken - zoals Mi-
les Davis dat wel heeft gedaan -
van zijn oude stiel. De plaat Soul
Route lijkt dan ook niet veel
meer te zijn dan een onbewust
Dojoji
eerbetoon aan die goeie ouwe
tijd.
Jackson speelt in een viermans
formatie met bassist Ray Brown
(in welke, enigszins bejaarde
combo's tref je hem niet aan?),
pianist Gene Harris en drummer
Mickey Roker. De plaat bevat
een aantal welbekende 'traditio
nals', waaronder 'In a mellow to
ne', 'My Romance' en 'How long
had this been going on', die op
een welhaast routineuze manier
worden vertolkt. Dat wil zeggen:
een makkelijk over zijn instru
ment rollende Milt Jackson met
de hem typerende nagalm, een
nogal saaie Ray Brown en een
obligaat musicerende pianist van
wie er - voorzichtig geschat - zo'n
duizend op deze aardkloot rond
dolen. Een leuk in het gehoor lig
gende plaat, dat wel, maar van
een verpletterende oppervlak
kigheid.
Guus Janssen
Guus Janssen Septet (Claxon
84.4).
Het Guus Janssen Septet maakt
jazzmuziek in de beste traditie
van het BIM-Huis in Amster
dam', waar figuren als Willem
Breuker, Leo Cuypers, Hans
Dulfer en Han Bennink hun spo
ren ruimschoots hebben ver
diend. Janssen is ook een ge
waardeerde gast van de Leidse
jazz-zolder Hot House, die vorig
jaar in haar jubileumbundel (15-
jarig bestaan) van hem de vol
gende uitspraak noteerde: "Dat
(jazz) kan je niet leren op school.
Jazz is improviseren. Dat moetje
al doende leren".
Dat concept spreekt ook dui
delijk uit de plaat van Janssens
Septet, waarvan de opnamen da
teren van 1982 en '83, ofschoon er
in een aantal stukken stevig is
gearrangeerd. Dat geldt bijvoor
beeld voor 'Vijzelstraat' en 'Daar
om Juist' die sterk doen denken
aan de muziek uit Leo Cuypers'
'Zeeland-suite', die enkele jaren
geleden op de tv werd uitgezon
den.
Janssen (pianist) speelt met
hobo, sopraan-, tenor- en bari
tonsax (Ab Baars), klarinet,