Zot van cinema en geëngageerd Winston heeft genoeg van zuiverheid Bittere confrontatie tussen ex-echtelieden '1984': het individu in gevecht met de staat r j\r ik n'i iiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiii 'Zonder getuigen': ijzersterke film IJ\f' iiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Robbe de Hert maakte film over de problemen van het filmen Vrij circuit VRIJDAG 11 JANUARI 1985 PAGINA 17 Anderhalve week na dato heeft de film '1984' toch ook Leiden ge haald. Maar de jaarwisseling heeft, dat spreekt, niets aan het produkt afgedaan of toegevoegd. Regisseur Michael Radford heeft gekozen voor een zo getrouw mogelijke verfilming van George Orwells ge lijknamige boek en niet voor een actuele bewerking die een volgend jaar waardeloos is. Geen science fiction dus en ook geen poging om de huidige tijd in de angstvisioenen van Orwell te vangen. Het '1984' van Radford en de andere medewerkers is tamelijk tijdloos: ademt duidelijk een En gelse sfeer, heeft de troosteloos heid van een DDR en doet in de totalitaire persoonsverheerlijking denken aan Albanië. Orwell schreef zijn bekendste boek in 1948 en kwam dus door de cijfers te husselen aan zijn titel. De verse oorlogsherinneringen spelen ook in de film een belangrijke rol. In het denkbeeldige Oceanië staan nog maar weinig stenen op elkaar en de dictatoriale staat verkeert nog in oorlog met respectievelijk Eurazië en Oostazië. '1984'; regie: Michael Rad ford; hoofdrollen: John Hurt, Suzanne Hamilton en Richard Burton; thea ter: Studio, Leiden; 12 jaar De paranoïde sfeer die in Ocea nië heerst, is heel goed getroffen. 'Big Brother' ziet permanent toe, via allerlei schermen in de stad. en de grijze triestheid ervan wordt sterk en slim gecontrasteerd met droombeelden van een groen para dijs. De laatste zijn de beelden van Winston Smith, de hoofdpersoon in '1984'. Hij is als ambtenaar be last met het herschrijven van de geschiedenis en de gepredikte zui verheid en schoonheid van het par tijapparaat zat. Winston wil verdor venheid en vindt die in een uit zichtloze verhouding met Juliette. Hun prille liefde vindt al snel haar onvermijdelijke einde en Winston valt in handen van de verraderlijke bureaucraat O' Brien. Als dat eenmaal het geval is en het Grote Lijden op de pijnbank kan beginnen, verliest de film aan zeggingskracht. De handeling speelt zich vanaf dat moment bui ten de fraaie decors af en het tref fend grauwe licht dat cameraman Roger Deakins 'uitvond', komt niet meer tot zijn recht. De film sleept zich voort, lijkt al drie keer te eindigen voordat dat werkelijk het geval is. Gegokt is waarschijnlijk op het samenspel tussen de topacteurs John Hurt en Richard Burton (laatste rol voor zijn dood), maar hun teksten schie ten te kort. Het is toch treurig dat de terreur van de Partij gesymboliseerd moet worden in het rekensommetje 2 2 (Hurt zegt 4, maar als de partij zegt dat het 5 is, is het 5). Treurig dat een in potentie sterke film zo flauw zijn einde moet vinden. BART JUNGMANN 'Zonder getuigen' wordt wel de Russische variant op 'Who's afraid of Vriginia Woolf genoemd. Dat is in alle opzichten, ook kwalitatief, een juiste vergelijking. Net als Albee's meesterwerk is 'Zonder getuigen' oorspronkelijk een toneelstuk en leggen de film makers op hun beurt ook de na druk op het woord en minder op de handeling. De thematiek is even eens verwant: twee ex-echtelieden staan in een bittere confrontatie te genover elkaar, een geestelijke bokswedstrijd waarin stoten onder de gordel zijn geoorloofd. En de derde 'overeenkomst is dat het vooral de hoofdrolspelers zijn die de film maken. Richard Burton en Elizabeth Taylor vinden prak tisch hun gelijken in Michail Ulya- nov (een soort Johnny Kraay- kamp) en Irina Kuptsjenko. 'Zonder getuigen' wordt hier echter vooral gepresenteerd als een film van regisseur Nikita Mi- chalkov. Niet zo verwonderlijk, want hij maakte ook 'Oblomow', dé filmhuis-hit van vorig jaar. De de brief 'Zonder getuigen'; regie: Nikita Michalkov; hoofd rollen: Irina Kuptsjenko en Michail Ulyanov; thea ter: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) serene goedmoedigheid van die film heeft plaats gemaakt voor een kil drama in een grauwe flat. Het is heel knap hoe Michalkov er in slaagt het verhaal strak ge spannen te houden en de handelin gen toch geheel beperkt tot die flat. De camera registreert zorgvuldig en ontdekt als het ware steeds een nieuwe kamer in het appartement waar het toneel zich dan ook naar verplaatst. Pas aan het slot breekt de film daar letterlijk uit. Dat einde heeft rechtstreeks te maken met het be gin, voorleest, terwijl we haar naar de tv zien kijken. Achter haar rug komt een onbekend persoon bin nen die haar die avond gaat terrori seren: haar ex-man. Inzet van hun strijd wordt gaan deweg hun beider zoon Dima die dan ook niet hun beider zoon blijkt te zijn (weer een overeenkomst met 'Who's afraid...'). De man chan teert de vrouw en wil haar toekom stig geluk in de weg staan. Zijn ei gen tevredenheid met het bestaan wordt daarbij steeds verder ont maskerd en dat verklaart dan ook die vernietigende jaloezie. Verklaringen voor hun gedrag worden, waarschijnlijk trouw aan het toneelstuk, tijdens korte inter mezzi gegeven. Via een speciaal licht legt Michalkov het verhaal even stil en één van de twee legt kort zijn of haar gevoelens en be doelingen uit. Heel natuurlijk wordt de draad vervolgens weer opgevat. In het filmblad Skoop zegt Mi chalkov dat zo'n minieme relatie film het moeilijkste van het moei- Irina Kuptsjenko als de iijkste is en dat is natuurlijk zo. Het beknot de filmische mogelijkhe den enorm. Des te meer bewonde- De Belgische cineast Robbe de Hert heeft de afgelopen jaren vele films gemaakt. Sinds 1964 stort hij zich met kleine tussenpauzes van project in het andere. Met uitzondering van zijn familiefilm De Witte van Sichem (een soort revolutionaire Bartje) zijn tot De Herts grootste spijt zijn films slechts in filmhuizen en op festivals vertoond. Niet om dat ze niet goed genoeg waren voor de grote bioscoop maar, zegt de filmer 'omdat jullie Hollanders zulke schijterds zijn'. De afgelopen acht jaar is hij bezig geweest met z'n nieuwste film cq. documentaire 'De droomproducenten' die deze maand in het alterna tieve circuit in première is gegaan. Over het verschil tussen Belgen en Nederlanders en het hoe en waarom van de film. die cinema-maniakken zijn art- filmers, die houden van hele goede kunstzinnige films. Terwijl de Ne derlanders meer commerciële filmers zijn en die films zijn veel toegankelijker voor het grote pu bliek. Daardoor komen zij eerder uit de rode cijfers. Wij hoeven niet zo nodig bij elke film blote borsten in beeld, dat vinden wij niet leuk, jullie wel". "Kijk, wij Belgen winnen de prij zen op de festivals en de Nederlan ders maken het dusdanig fantas tisch dat ze al tien jaar in Cannes aanwezig zijn zonder ooit een se rieuze film in te sturen. De situatie in Nederland is ook makkelijker omdat de Belgische kranten altijd over succesvolle Nederlandse films schrijven, maar omgekeerd is dat niet het geval. Weet je dat de Witte van Sichem in België meer dan James Bond heeft opgebracht Eindhoven had ook 77.000 bezoe kers en da's veel. Maar boven de Moerdijk stond in alle kranten sa men een regeltje en als Tuschinski dan zelfs geen aankondiging maakt, tja dan kan een film niet lo pen". 'De Droomproducenten' is een film over de problemen die de Ne derlandse filmers hadden en de Vlaamse filmers hebben, bij het maken van hun films. Het is een film van Robbe de Hert. Door mid del van interviews met filmmakers en filmsters, afgewisseld met speelfilmfragmenten, geeft De Hert een goed beeld van het reilen en zeilen in filmland. Voor Nederland komen onder anderen Jan Blokker, Willeke van Ammelrooy, Rob Houwer en Bert Haanstra aan het woord. Deze laat ste dient vooral als illustratie bij de problemen die filmmakers ont moeten als ze voor tv willen werken. De Hert: "Als de meest keurige en succesvolle Nederland se filmer nog nooit een kans heeft gekregen om voor de tv een pro dukt te maken, welke eisen wor den er dan gesteld?". Omdat De Hert (in samenwer king met Willum Thijssen en Christ Verbiest) acht jaar geleden aan de film begonnen is, zien be paalde mensen er ouderwets uit en kunnen sommige scènes een geda teerde indruk maken. Toch is de inhoud niet verouderd want de problematiek blijkt nog steeds ac tueel. De Hert kan zich, nu de film af is nog steeds opwinden over de positie van de filmmaker. "Weet je, ik heb acht jaar in de fabriek gewerkt, niet als Maoist maar gewoon omdat het van thuis moest. Ook ben ik twee jaar machi nist geweest op de stoomvaart en ik kan je vertellen dat dat een luxe leven is in vergelijking met dat van een cineast. Na elke film zeg ik 'nooit weer!'. Ik ben dit jaar voor het eerst sind twaalf jaar verlost van m'n schulden". -- Terug naar de Droomprodu centen. De film gaat over de proble men die de Nederlanders hadden bij het maken van hun films, ter wijl de Belgen die problemen nog hebben. Waarom dat verschil? "België heeft veel meer cinema maniakken dan Nederland. Maar "Jawel denk ik, ik heb dat ook nooit begrepen. Zo'n film als Zwa re Jongens bijvoorbeeld. Ik ben niet verlegen om die film, maar ik vind het schandelijk dat ik zo'n succesvolle komedie moet maken. Dat moeten mensen doen die in geld verdienen geïnteresseerd zijn. Ik ben geïnterresseerd in geld om een nieuwe film te maken, da's een groot verschil". "De Droomproducenten is ei genlijk gemaakt voor televisie. Zij hadden iedere maand een nieuwe aflevering kunnen uitzenden, dan was de serie goed tot z'n recht ge komen. Niet dat ik ontevreden ben over het eindprodukt, het is alleen waanzin dat wij hem hebben ge maakt. De televisie heeft veel meer mogelijkheden om dit soort kapita- Robbe de Hert: "i le produkties te maken. Het kost ons 24.000 franc (1200 gulden) als wij een shot van de BRT willen ko pen, terwijl zij ons duizend franc per minuut betalen". - Heeft De Hert dan nooit heeft overwogen om deze film in samen werking met de BRT te maken? "Schat, ik heb twee jaar onder handeld met de BRT maar zij wil den hebben dat het script van te voren helemaal was uitgeschreven; de interviews moesten op papier staan voordat ze hadden plaatsge vonden. Dat is waanzin natuur lijk". "Oorspronkelijk kregen we geld om een film te maken ter ere van het tienjarig bestaan van Fugitive- België. Toen we het geld van het ministerie eenmaal hadden ont vangen was Fugitive reeds dertien jaar oud. Omdat *het een co-pro- duktie is, kregen we ook geld uit Nederland, ook daarop hebben we zevenentwintig maanden moeten wachten. Zeg dus niet dat we acht jaar aan die film hebben gewerkt, want soms zaten daar gedwongen oauzes van maanden tussen". - Als je de films die jij gemaakt hebt op een rijtje zet, zitten daar grote verschillen tussen, eerst poli tieke films als Filet Americain, toen een commerciële familiefilm De Witte van Sichem en nu, na een komedie een documentaire over je eigen problemen als filmer. Een ontwikkeling? "Ik ben nooit een politiek filmer geweest, ik ben niet dat kind van mei '68 dat iedereen zo graag van mij wil maken. Mei '68 heeft cultu reel niets opgeleverd. Ik ben een kind van de Nouvelle Vague en van de Angry Young Men. In de eerste plaats houd ik gewoon van cinema en daarbij zit ik met het probleem dat ik kan communice ren zodat ik verplicht ben om die problemen te laten zien". "Het probleem met mijn films is geweest dat er enorm veel mensen in de cinema zaten die niet van film hielden, maar van politiek. Dit soort mensen misbruikt mijn films om hun eigen politiek te verkopen. Ik ben gewoon zot van cinema èn geëngageerd". "Het klinkt heel pretentieus, maar op papier leest het goed: zo- 'Amadeus' - Milos Formans specta culaire verfilming'van het toneel stuk van Peter Shaffer over Mozart en Salieri, Lido 2. Leiden. 'Ghostbusters' - Komisch trio be strijdt spoken, Luxor, Leiden, Euro. Alphen. 'Gremlins' - Bekwame mix van hu mor en spanning. Lido 1, Leiden, Euro. Alphen. 'Purple Rain' - Sexsymbool Prince in zijn eerste speelfilm, Lido 4, Lei den, Euro, Alphen. 'Broadway Danny Rose' - Goede film van Woody Allen, maar geen 'extra-plus', Studio, Leiden. 'The never ending story' - Vakkun dig gemaakte (sprookjes)film, Tria non, Leiden. 'Bachelor Party' - Een hengstenbal waar weinig om te lachen valt, Euro, Alphen. 'Police academy' - Onderhoudende komedie. City 1, Katwijk. 'Top secret' - Parodie op spionage. City 2, Katwijk. (OP)NIEUW SEXFILMS NACHTFILMS 'Sex op het platteland' - Rex, Lei- 'Aai me in de ochtend' - Euro 3. Al- DEN HAAG 'Ghostbusters' - Asta (463500), al. 'Gremlins' - Asta, al. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Ghostbusters' - Babyion 2, al. 'Moscow on the Hudson' - Babylon 3. al. 'The naked face' - Cineac 1 (630637), 12 jr 'Midnight express' - Cineac 2. 16 jr. 'The woman in red' - Cineac 3, al. 'The neverending story' - Euro (667066), aJ. 'Gremlins' - Metropole 1 (456756), al. 'The never ending story' - Metropole 2. al. 'Broadway Danny Rose' - Metropole 3, al. 'Once upon a time in America' - Me- x-uiis. icxas - Metropole 5. 16 jr. 'C.H.U.D - Odeon 1 (462400). 16 jr. 'Police academy' - Odeon 2. al. 'Schoolmeisjes met intieme wen sen' - Le Paris 1 (656402). 18 jr Wilde sex parties' - Le Paris 2,18 jr. 'Katharina. de naakte tsarina' - Le Paris 3. 18 jr. •Bachelor party' - Passage (460977), 12. jr. 'Ghostbusters' - Odeon 3, al. '1984' - Odeon 4, 12 jr. AMSTERDAM 'Paris. Texas' - Alfa 1 (278806), 16 jr. 'Broadway Danny Rose' - Alfa 2, al. The woman in red' - Alfa 3. al. Purple rain' - Alfa 4, al. 'Once upon a time in America' - Al- hambra 1 (233192). 12 jr. '1900 novecento deel 1' - Alhambra 2. 16 jr. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Bachelor party' Calypso 1 (266227/ 234876), 12 jr. 'Betrayal' - Calypso 2, 16 jr. 'Police academy' - Calypso 3, al. 'Vochtig huiswerk' - Centraal (248933). 18 jr. The naked face' - Cineac (243639), 12 jr. 'Under the volcano' - Cinecenter (236615). 16 jr 'Under fire' - Cinecenter, 16 jr. "Broadway Danny Rose' - Cinecen- 'Love streams' - Cinecenter. 16 jr. 'Gremlins' - Cinema 1 (151243), al. The Muppets take Manhattan' - Ci nema 2, al. 'Snake in the monkey's shadow' - Cinema Rex (246132), 16 jr. 'Ghostbusters' - City 1 (234579), al. The neverending story' - City 2, al. Terms of endearment' - City 3, al. 'Tightrope' - City 4, 12 jr. 'Top secret' - City 5, al. 'Rhinestone' - City 6. al. 'The naked face' - City 7. 12 jr. 'Don Giovanni' - Kriterion, (231708), 12 jr. 'The postman always rings twice' - Studio K (231708). 16 jr. Hot bums' - Pansien (248933), 18 jr. 'C.H.U.D.' - Rembrandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. 'Hero three' - Rembrandtpleinthea ter 2. 16 jr. 'Paris, Texas' - The Movies 1 (245790). 16 jr. 'Los santos inocentes' - The Movies 2. 16 jr. 'Basileus Quartet' - The Movies 3,16 jr 'Gremlins' - Tuschinski 1 (262633), al. 'Ghostbusters' - Tuschinski 2, al. Midnight express' - Tuschinski 3, 16 jr. 'Broadway Danny Rose' - Tuschins ki 4, al. 'Under fire' - Tuschinski 5, 16 jr. 'The neverending story' - Tuschins ki 6. al. '1984' - De Uitkijk (237460), 12 jr. Wanhopig probeerde John Tra volta vorig jaar met 'Staying Ali ve' de mythe nieuw leven in te blazen. Zijn filmcarrière leek stuk te lopen en dus greep hij on der regie van Sylvester Stallone terug op de figuur van Tony Ma- nero. Een nietszeggende film die in niets herinnerde aan de klap per van '77, 'Saturday Night Fe- Om die herinnering weer tot le ven te brengen, wordt donder dag de film, waarvoor cje Bee- Gees destijds de toon zette, op nieuw uitgezonden. Het verhaal is simpel samen te vatten als een jongen uit Brooklyn die in de disco zoveel succes heeft dat het hem naar het hoofd stijgt. Neder land 2, 20.25 uur. Een dag eerder op België 2 'King Rat', een sterke Engelse film over gevangen geallieerden in een Japans kamp. Onder regie van Bryan Forbes werkt een ge woon soldaat zich op tot een be langrijk persoon die zijn mede gevangenen van eten en rook waar voorziet. Hoofdrollen wor den onder anderen vertolkt door George Segal en Tom Courtenay. Aanvang is 20.15 uur. Nog een dag eerder (dinsdag dus) vertoont Duitsland 2 'Hus bands', één van de sterkste films van John Cassavetes. Drie vrien den besluiten na de begrafenis van een vriend huis en haard voor onbepaalde tijd te verlaten. Ze bezatten zich en weer enigs zins ontnuchterd stappen ze op een vüegtuig naar Londen. Prachtig samenspel tussen Cas savetes zelf, Ben Gazzara en Pe ter Falk. Aanvang 22.05 uur. Komen we aan bij maandag, de dag waarop Duitsland 1 'Ano ther Way' uit. Sterk voorbeeld van de opbloeiende Hongaarse cinema. Karoly Makk maakte met 'Another Way' een film over dë journaliste Eva. Na politieke problemen krijgt ze weer werk, komt nogmaal in de problemen die verergeren als ze een verhou ding krijgt met een vrouwelijke collega. Aanvang 23.00 uur. lang als er schandelijke dingen ge beuren met mensen zullen wij ver velende linkse films blijven maken in plaats van die liefdes- of cow boyfilm waarvan we al jaren dro- - Hebben die films nog het ge wenste effect? "Zolang ze niet te droog zijn en ook als vermaak gezien kunnen worden pikken mensen de essentie wel op. Het moet alleen duidelijk worden dat links niet per definitie droog hoeft te betekenen". "Let wel, ik ben fier op die film. Ik vind het een goede film; alleen zou ik nu graag De Witte willen maken met de inhoud van Pieter Daens. Ik heb nooit in het alterna tieve circuit willen zitten. Mijn films zijn niet in de taal van Chan- tal Akerman of Casta Diva. Wij, en dan spreek ik over Fugitive België, zijn films gaan maken omdat we dingen zagen waar niemand an ders iets mee deed, geen actualitei tenrubriek niks". In het Filmhuis van het LVC (Breestraat) wordt van- en mor genavond de film 'II Posto' ge draaid. Gemaakt door Ermanno Olmi, bekend van 'De Klompen boom'. over een jonge arbeider die dolgraag kantoorklerk wil worden (aanvang 21.15 uur). Woensdag 'Fortunella' van Eduardo de Filippo. Met Giuliet- ta Massina als een verschoppe lingetje die een varieté-artieste wordt. Donderdag ten slotte 'Drama della gelosia', een oudje van Ettore Scola. Monica Vitti, Marcello Mastroianni en Gian- carlo Giannini in een driehoeks verhouding tegen de achter grond van een vervuild Rome. (Aanvang beide films 20.00 en 22.15 uur). LAK-Cinema (Cleveringa- plaats 1) ontwaakt dinsdag uit de winterslaap met twee films van Robert Altman. Allereerst om 20.00 uur 'Images', een film uit 1972 met Susannah York in de hoofdrol. Ze verkeert in een staat van permanente hallucinatie, een mengeling van werkelijk heid en fantasie, en probeert met zichzelf in het reine te komen. De film werd opgenomen in Ierland. Om 22.00 uur de verfilming van het toneelstuk 'Come back to the five and dime Jimmy Dean, Jim my Dean'. Zeer ingenieus, waar in verleden en heden door mid del van spiegels elkaar afwisse len. Hoofdrollen voor onder an deren Sandy Dennis en Karen Black Het Kijkhuis (Vrouwenkerk- koorstraat) brengt vanaf maan dag een aantal films van Wim Wenders. Allereerst maandag 'Alice in den Stadten' met Rüdi ger Vogler als een journalist die een klein meisje terug moet brengen naar haar moeder. Ver volgens dinsdag 'Falsche Bewe- Robert Altman met één van zijn hoofdrolspeelsters, Cher. (foto GPD, gung', andermaal met Rüdiger Vogler. Over een jongeman die schrijver wil worden en daartoe op reis gaat om de wereld beter te leren kennen (aanvang 20.00 en 22.15 uur) Woensdag de derde film met Rüdiger Vogler: 'lm lauf der Zeit'. Naast Vogler doet ook Hans Zischler mee. Ze spelen twee vrienden die samen door Duitsland trekken en hun eigen beperkingen voor de ander ver borgen willen houden (aanvang 20.00 uur). Donderdag dan Wenders' laat ste en beroemdste: 'Paris Texas'. Met Harry Dean Stanton als een man die terugkeert naar de be woonde wereld en samen met zijn zoontje op zoek gaat zijn vroegere vrouw (aanvang 19.30 en 22.15 uur). 'Five Easy Pieces' staat op het programma van K&O voor ko mende dinsdag (aanvang 20.15 uur). Prachtige rol van Jack Ni cholson als een man die zijn car rière als muzikant opgeeft om bij een oliemaatschappij te gaan werken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17