Rembrandt's rugzak en de maagden van Cuypers Organist Jan Zwart valt over 'Adagio' Leidse Jazzweek met uitgebreid programma - PODIUMBLIK DINSDAG 8 JANUARI 1985 RADIO-TV-KUNST Jubilerend Rijksmuseum van buiten leren kennen AMSTERDAM (GPD) - De Japan ners en Amerikanen zijn niet maat gevend. Die rollen uit de touring cars en rondvaartboten, stellen de camera's scherp, knip, klik, klik om vervolgens stormenderhand de 'Nightwatch' te veroveren. Dan hebben ze het Rijksmuseum en Rembrandt gezien en storten zij zich op Volendam, Edammer kaas jes en Delfts namaakblue. De on- dernemendsten maken 's avonds nog een ondeugend ommetje over de wallen om te kijken naar de meisjes van plezier in haar poppen- kamers. U bent anders, U kent het Rijks museum van binnen en van buiten. Meent u dat nu echt? Over binnen zal ik niet oordelen, want tenslotte kan het uitpuilende dumppaleis, dat de museumgarderobe meestal is, niet alleen door buitenlanders worden gevuld. U komt er zo af en toe, dat is waar, al loopt u er de deur niet plat. De dagelijkse praktijk wijst uit dat u het Rijksmuseum niet van buiten kent. Als een gordel van rust en stilte ligt rondom het ge bouw een tuin. Daar zie je vrijwel nooit iemand. Ja, hartje zomer pau zeren de suppoosten er op een bankje. Verder zijn het alleen 'ken ners', die deze oase in de verstopte wereldstad regelmatig bezoeken. Een omaatje uit de buurt knikke bolt er haar siësta, een dakloze heeft er zijn bedbank, de student leest er zijn referaat, de kantooijuf haar damesblad. Negenennegentig procent van de mensen gaat voor bij aan de schatten die hier achter haag en hek zijn uitgestald. Een speeltuin der muzen, vrijplaats van vogels en verliefden, maar tevens het merkwaardigste rariteitenkabi- net in de open lucht. Honderd jaar geleden werd op 14 juli bij de Nachtwacht een feest cantate gezongen, omdat de muzen eindelijk naar behoren onder dak waren gebracht. Gelegenheidsrij melaars doen nog hun best, maar echte dichters schrijven geen can tates meer.'De ode aan het 'Rijks' was een eeuw geleden van J. J. L. ten Kate, specialist in het genre. „Ten Kate! Ten Kate! - O Koning Het Rijksmuseum van Amsterdam viert dit jaar zijn eerste eeuwfeest. Wie het museum bezoekt, vergaapt zich gewoonlijk aan het interieur en de kunstwerken die daar hangen. Pieter van den Bos vergaapte zich voor deze gelegenheid eens aan de buitenkant, onderwierp voor-, achter* en zijgevels aan een na der onderzoek en bekeek het museum van bovenaf. Het 'buiten- gebeuren' bleek een nadere beschouwing waardig. Hij ontdek te de 'rugzak' van Rembrandt, kwam oog in oog te staan met architect Cuypers, die vele jaren na zijn dood nog steeds in de gaten houdt of 'zijn' schepping nog waterpas is en zag tal van spreuken, waarmee ook minister Brinkman nog zijn voordeel zou kunnen doen. Voor wie het exterieur van het jubilerende museum nader wil beschouwen, ligt een folder klaar bij de receptie. der cantate!", riep Frederik van Ee- den hem achterna. Toch zit het museum niet zonder muziek. In het halfduister van de onderdoorgang van het gebouw, die windtunnel tussen Museum plein en Stadhouderskade, klink het snarenspul van Albeniz, zweeft het ijle geluid van een blokfluit en ciseleert een Antilliaan populaire klassieken in zijn steeldrum. Nieu we speellieden van oude genre- schilderijen dienen er de muzen en hun broodplank. Als schoolkind ging ik bijna da gelijks onder het museum door en zette dan een grote keel op. Dat echode zo lekker hol. In mei 1945 kreeg ik daar van een Canadese soldaat twee witte boterhammen met gesudderd draadjesvlees er tussen. Ik wist niet wat ik proefde en zal dat nooit vergeten. Terug in die kille tochtsluis lees ik op een van de muren, voor het eerst, van Vondel: „De kunst is langk Het le ven kort". En: „Oefeninge en wac- kerheyt wetten het vernuft en struickelen leert opmercken". Rugzak Door de beschouwelijke levens fase ontvankelijker voor zulke wijsheden kom ik heelhuids bij de persdienst van het museum om in formatie over het buitengebeuren op te vragen. De beschrijving van het exterieur blijkt op stencil in voorraad en met de heilwens „Ga jij maar eens leuk rondwandelen" door Pieter van den Bos begint deze geveltoerist aan de ont dekkingsreis door een wondere wereld. Wat fascineert is de 'rugzak', die bouwmeester Cuypers aan de ach terkant aan zijn museum hing om daar de Nachtwacht op te stellen. Want nauwelijks was het feestge druis van de openingsplechtigheid verstorven of de trammelant over de belichting van Rembrandts chef d'oeuvre brak los. En Cuypers was zo goed niet of hij moest met die vreemde architectonische puist aan zijn creatie dat probleem op lossen. Dat ging ten koste van de „opzienbarende, fel gekleurde voorstelling in geglazuurde lava van Rembrandt, omringd door leerlingen, bezig aan de „Staal meesters". Dit kunstwerk ver dween uit het zicht. De chef bewaking van het mu seum kent het reliëf niet, maar is bereid een speurtocht te leiden. In zijn voetspoor komen de fotograaf en ik op nimmer door burgermans schoenen betreden paden. Wij gaan door geheime deuren, passe ren schemerige gangen waar alleen maar lege schilderijlijsten aan de muren hangen en landen tenslotte, via brandtrappen, op het dak. Daar ontvouwt zich een wonderlijk pa norama. Recht vooruit de daken zee van Amsterdam oud-zuid en west. Vlakbij de meer dan mans- grote beelden van middeleeuwse steenhouwers, een schrijnwerker en een smid. Toch teleurstelling, want 'Rem brandt' blijkt weggemetseld achter de uitbouw. In een krans van eike- loof steekt, onder de dakgoot, het borstbeeld van Cuypers uit de muur. Met scherp oog controleert hij de rooilijn van de achtergevel. Een passer bungelt aan een riempje om zijn hand. Over de kan telen heen blik ik in de afgrond van de museumtuin waar een vijver blinkt als een zilveren broche in het gras. „Zal ik u nog wat anders laten zien", oppert de veilig heidschef. Weer veel doolhof en kruip-door-sluip-door en dan staan wij temidden van een ten hemel gevaren 'Westland'. Een glazen stad onder de koepel van Mokum. Kassen waarin licht groeit dat nodig is voor de onder liggende museumzalen. Als een koekoek uit zijn klok grijnst een vergulde windbuil vanuit een to renvenster naar ons, vreemde dak ruiters, in deze warmoezerij. De dikkop geeft zuid aan op de win droos. Op de andere toren zwenkt een blinkend vaan: een koggeschip als windwijzer. Twee mannen en een hond aan boord. Volgens de le gende stichtten zij Amsterdam. Met zijn maat landde een Friese visserman, na een stormachtige tocht over het ziedende Flevomeer (de latere Zuiderzee) in de moeras delta van de Amstel. Na gelijklui dende dromen bouwden ze daar in die luwte de St. Olofskapel. Die werd de vrome hoeksteen van Mo kum, dat zich met dijken en grach tengordels, als schillen van een groeiende ui, uitbreidde tot een on geëvenaarde wereldstad. Er is nog een aardig kinderversje over dit voorlijke deltawerk: ,rAmsterdamdie schone stad, die is gebouwd op palen; En als die stad eens ommeviel, ik zou er in verdwalen" Franje In 1885 vloeide de dichtader trouwens rijkelijk. Moest 'Rem brandt' wiiken voor de uitbouw, LEIDEN - De populariteit begint het Key Town Festival min of meer parten te spelen. "We zitten met de handen in het jazz-jaar", zegt And- ré de Jong, één van de organisato ren. De Stadsgehoorzaal had vol gens hem voor 19 januari al twee keer uitverkocht kunnen zijn. Dus stelde de organisatie zich zelf de vraag: moet er naar een an dere ruimte worden uitgeweken? Nee, is (voor dit jaar) het antwoord. "Er is geen groter gebouw in Lei den met zoveel sfeer". Moet het festival over een paar dagen wor den uitgesmeerd? Het antwoord luidt wederom nee. "Behalve voor de muziek komen er een hoop mensen voor de gezelligheid en bo vendien kom je met je programma kosten veel duurder uit". Leiden Galerie Stelling - Lange Mare 65, 'Een nieuw huis', schilderijen en blokhut van Bert Kienjet, Ben Overdevest en Okke Spierenburg, t/m 11/1; di t/m za 13-17 uur. Rijksmuseum van geologie en mine ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne derland uit water', t/m 19/5; ma t/m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur. Sylvius Laboratorium - Wassenaarse- weg, expositie Judith de Vries, kera miek, t/m 15/1; ma t/m vr 8.30-17 uur. Charouska - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weerdt-Schmit, XJ m 15/2; dag. van 12-22 uur. Lakenhal - Oude Singel, Maastrichts aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Cosi fan tutte - Gerrit Doustraat, gra fiektentoonstelling van Erik jan, t/m 25/1; ma t/m vr van 10-18 uur, za en zo van 11-17 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, 10/1 tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur. zo 11-18 uur. ma van 12-18 uur. Piggelmee - Jan Vossensteeg, exposi tie pasteltekeningen Marian Visser, tot 1/2; ma 13-18 uur, di. woe, vr 9-18 uur. do 9-21 uur. za 9-17 uur Warmond Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, fo to's Peter Moerkerk, t/m 31/1; woe, do, zo, 14-16 uur, za 11-14 uur. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, A. van den Ouweelen, winterobjecten, t/m 31/1; di 17-21 uur, woe 10-12 en 14-16 uur, do, za. zo 14-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - Hilde Vaatstra, zwart/wit fotografie, Marianne van Dorenma- len, aquarellen, tekeningen, tot 9/1; Geïnteresseerden in het Leidse muziekfeest zullen zich kortom op de andere activiteiten in de jazz week (13-20 januari) moeten stor ten. De eerste drie dagen kunnen we volgens De Jong beschouwen als een 'opwarmertje'. Dat begint met een optreden van Greetje Kauffeld zondag bij de bowling van Hans Menken (15.00 uur). "Beetje een traditie aan het wor den", meent mede-organisator Henny Kwik. Dinsdag vieren The Sweetwood Dixie Stompers hun eerste jubileum met een optreden in de schouwburg. Dan ook wordt een eerste elpee gelanceerd en ver leent zangeres Beryl Bryden voca le medewerking. Woensdag zou het dan echt moe ten beginnen als staatssecretaris Van der Reyden om 20.00 uur in het Waaggebouw het startsein geeft voor de kroegentocht. Dit maal zijn er 37 cafés bij betrokken, meer dan vorig jaar. Uiteraard rijdt er weer een bus langs alle uitspan ningen en aan het eind van de avond staan er drie NZH-bussen gereed die de wijken intrekken. Cees Hugens: "Opvallend toch dat er juist op zo'n avond heel weinig misgaat in de stad". Donderdag zal Ted Easton in het museum voor Volkenkunde een praatje houden over de geschiede nis van de jazz, terwijl in het Waag gebouw (het 'brandpunt' in de jazz week) danzkij Hot House ook een moderner geluid te horen zal zijn. Pianist Leo Cuypers treedt dan op met zijn 'Brull Band' en speelt on der meer een suite gemaakt voor de vorig jaar overleden musicus Harry Miller. Vier big bands geven vrijdag avond acte de presence in de Stadsgehoorzaal waar dan ook het 'Big Band Ball' wordt gehouden. "Dat willen we echt uitbreiden tot iets groots", zeggen de drie organi satoren. Een soort bliksemafleider voor het Key Town Festival eigen lijk. Zaterdag is de dag van het grote festival. Veel bekende namen, al was het alleen maar omdat ze al eerder op het sleutelstad-festival waren. "Elke keer doen we een en- quete en dan blykt dat de mensen bepaalde groepen per se weer te rug willen. Zoals de Chris Barber Band". De drie noemen het niveau van het festival heel goed. "Van al les wat, het is het meest veelzijdige festival dat we tot nu toe hebben gehad". Toegegeven, "echt mo dern is er niet. Maar dat kan ook niet. Dat willen de mensen niet". Zondag is de laatste dag. 's Mor gens is er in de Pieterskerk een go spelconcert met zangeres Lillian Bouté en vervolgens een 'Jazz on Sunday special' in alweer het Waaggebouw. PAGINA 17 Bouwmeester Cuypers kijkt of het jubilerende Rijksmuseum nog waterpas staat. Het beeld is aan de achterge vel bevestigd, vlak onder de dakgoot. <f°to GI>D> Cuypers spaarde de plek waar Al- berdingk Thijm, met een traan in het oog en een krop in de keel 'Hol lands Heerlijkheid' bezingt. Onder zijn getegelde lofrede, in de basis van de poortbogen boven de on- derdoorrit, beitelde men het woord INRIJDEN. Een volstrekt unieke verkeersmededeling, die niet meer op motorvoertuigen van toepas sing is. Dit is het domein van fiet ser en voetganger. Boven de tekst de ossekop van St. Lucas en diens schildersgilde. Als goedmakertje liet de bouw meester toch een fletse replica van Rembrandt en diens gevolg in re liëf op het front van de uitbouw metselen. Vondel en Constantijn Huygens zorgen er voor gezel schap. Uiterst rechts aan de achter zijde, op de hoek Hobbemastraat en -kade herinnert een tegelta bleau aan het bestaan van de oude Tekenschool voor leraren. De tiere lantijnen aan de geglazuurde en hooggestemde tekst 'Teekenen is spreken en schrijven tegelijk' zijn franje aan het onderwijs gebleven. Aan de zijgevel in de Jan Luy- kenstraat wordt op vier tegelvel- den de roem van Amsterdam be zongen. Boven het hoofd van de stedemaagd in haar zegekar maken twee blote cherubijntjes met een tekstwimpel luchtreclame voor de hoofdstad met de pralende Von- del-regels: „Aenn d'Aemstel en aen 't IJ, daar doet zich heerlijk ope - Zij die als Keyserin de kron draagt van Europe". Tegels als duurzaam behang waarop de hele vaderlandse ge schiedenis staat vastgebakken. Een keramisch défilé van alle per sonages die horen bij de jaartallen- dreun in oude schoolbanken. In het kader van het eeuwfeest 'wrijft' de oorspronkelijke leverancier, de Luxemburgse tichelaar Villeroy Boch, weer glans op die immense taferelen en zorgde de Rijksgebou wendienst, die voor een ingrijpen de opknapbeurt bij de museumstaf introk, dat alles weer bladgoud is dat er blinkt. Van windvaan tot spijlpunt. Staande op het voorplein leg ik het hoofd in de nek en lonk naar de maagden en godinnen waarmee Cuypers de facade van zijn mu seum opdirkte. 'Bisschoppelijk pa leis', sneerden de papenhaters, want maar liefst drie roomsen vormden het bouwteam indertijd: Victor de Stuers, Alb. Thijm en Cuypers zelf. Dat kon niet deugen. En het wérd een lijdensweg. Am sterdam wist waar zij met haar Stopera aan begon: „zoveel (paal hoofden, zoveel zinnen". Alle goeds en moois in de mens staan niettemin vereeuwigd in de museumgevel. Wijsheid, schoon heid, volmaaktheid, het kan niet op. TYonend op haar daklijst speelt Victoria haar werpspel met over winningskransen. Loftuitende zin- ne-beelden rondom vijf glas-in- loodvensters waarin de schone kunsten en haar beoefenaren zijn gebrand. Van de Griekse hofschil der Appeles tot een naamloze pot tenbakker. Na koffie met museumpunt ga ik nog eens de tuin in. Langs inge metselde gevelstenen van oude ambachten, schielijk langs de sneeuwblanke, ijdele Juno in haar rosarium, onder pergola's door, langs het kapitale hek van het bui ten Over-Amstel en door van de ondergang geredde historische poorten. Een tuincarré met rozen bedden, hagen, prielen en win gerdtunnels als arcadische werf van het sloopbedrijf van de ge schiedenis. In het stencil van de educatieve dienst staan al die kavels haarfijn omschreven. Bestuur en directeur hadden in het museum hun eigen, gewaarmerkte, entrees. Wat buiten de wandelgids valt zijn zo'n aan biddelijke waterspuwster, een schitterende gordijndraperie voor een raam en een blind venster dat omwille van de symetrie toch een luik kreeg. Het Rijksmuseum, riant onder komen der muzen, die, als stief dochters van de Nederlandse Maagd, ooit in het Trippenhuis en in het Koninklijk Paleis bivakkeer den. Geen wiegen als 'stijfselkis- sies', maar toch... Brinkman is nu hun voogd. Geen makkelijk heer, die ook 's lands belangrijkste 'visi tekaartje' afknijpt en de wijsheid negeert, die de letterschilder in de onderdoorrit van het museum weer leesbaar maakte: ,,'t Is zo- theyd van een dwaze klerck te wil len vlieghen zonder vlerk". Twijfels over Bachkoralen GRONINGEN (GPD) - De recente 'ontdekking' van grote aantallen Bach-werken in de universiteitsbi bliotheek van Yale (VS) berust mo gelijk op een vergissing. Dat schrijft de Apeldoomse organist en Bach-expert Jan Zwart in een brief aan het Nieuwsblad van het Noor den. Zwart roept op tot de grootst mogelijke voorzichtigheid. De vondst werd wereldnieuws toen de Westduitse organist Wil helm Krumbach vorige maand meedeelde, dat hij de orgelkoralen aangetroffen had in een muziek bundel van de 19e eeuwse organist J. C. H. Rinck. Volgens Jan Zwart hebben we hier te doen met uitgewerkte ko raal- en compositielessen van Rincks leermeester Johann Chris tian Kittel, de laatste leerling van Johann Sebastian Bach. Intussen is een hevige strijd los gebrand over de vraag of de 'ont dekker' Krumbach contractueel wel het recht heeft om de orgelwer ken op 11 en 12 januari in de Utrechtse Jacobikerk ten gehore te brengen. De Yale-universiteit zal desnoods juridische stappen on dernemen om de uitvoering te ver hinderen. Eén ding staat vast volgens orga nist Jan Zwart: het koraalvoorspel op de onlangs overal gepubliceer de foto is niet van Bach! Bij alle sensatie rond de ontdekking in Amerika van circa zestig 'onbeken de orgelkoralen van Bach' zal in ie der geval dit koraal niet als bewijs kunnen gelden. De foto toonde het handschrift van de negentiende eeuwse orga nist Johann Christian Rinck. die het werk gekopieerd zou hebben, mogelijk bij zijn leermeester Jo hann Chr. Kittel, de laatste leerling van Johann Sebastian Bach. „Men kan er alle orgelkoralcn van Bach op nakijken, nergens zet hij zoals op de foto, het woord Ada gio. Dat deed Bach nimmer", aldus Jan Zwart in een brief aan het Nieuwsblad van het Noorden. „Noch in zijn cantates of passio nen, noch in zijn orgelkoralen komt men dit woord tegen. Dat wil niet zeggen dat Bach niet van het adagio-tempo uitging. Integendeel, maar dat gaf hij dan aan met het toen gebruikelijke maat- en tempo teken C vooraan de muziekbalk. Dat de aandacht van Jan Zwart nu juist door het woord Adagio vastgehouden werd, is overigens wel typerend. Hij staat bekend als een voorvechter van aanzienlijk la gere speelsnelheden in het werk van Bach. In mei 1983 gaf hy voor musicologen en de verzamelde muziekpers met een ensemble een demonstratie van zyn tempo-theo- Zo is het dus ook niet vreemd, dat hij nu precies weet te vertellen waar men het bewijs kan vinden voor zijn bewering over dé ge wraakte foto, namelijk in Walthers Muzieklexicon uit 1732:ist aber nichts bei diesen C notirt. so wird allezeit adagio drunter verstanden, und einde langsame Mensur gegc- ben". (...staat echter buiten deze C niets anders genoteerd, dan wordt steeds een adagio bedoeld en een langzame maat aangegeven). Jan Zwart vindt ook op andere gronden dat men heel voorzichtig moet zyn met de gevolgtrekkingen van dé Westduitse organist Wil helm Krumbach, de 'ontdekker' van de orgelkoralen. Eerst zette Krumbach de muziekwereld op zyn kop met de vondst van 32 'Bach-koralen', later bewerkte hij opnieuw de media met de ontdek king van nog eens 27 onbekende koraalvoorspelen die hij aan de be roemde Thomas-cantor van Leip zig toeschreef. Vijf daarvan had hij in een bi bliotheek in Leipzig aangetroffen. De overige bestonden uit notaties in een of meer muziekbundels van de eerder genoemde Rinck (1770- 1846). De nalatenschap van Rinck kwam de vorige eeuw via een ver zamelaar in het bezit van de Ameri kaanse universiteit van Yale, in New Haven. Krumbach. organist in Landau en verwoed verzamelaar van oude muziekhandschriften en -uitgaven, had de microfilms van de Yale-uni versiteit al sinds halverwege 1982 in huis. In de universiteitsbiblio theek van Yale zouden volgens hem de koralen door een onjuiste catalogisering niet als Bach-kora len opgemerkt zijn. Hoeveel tijd hij ook nodig gehad mag hebben om zijn vermoedens te kunnen beves tigen, hy heeft zijn onthulling wel perfect getimed: vlak vóór het los barsten van het Wereld Muzickjaar 1985, waarbij Bach ongetwijfeld aan kop zal gaan. Intussen is Krumbach wel over hoop komen te liggen met de Ame rikaanse Bach-kenner prof. Chris- toph Wolff van de Yale-universi teit. Deze beweert dat hy de kora len al in het begin van vorig jaar als werk van Bach herkend had, dat is dus vele maanden vóór de officiële bekendmaking door Krumbach. Het gevolg van een en ander is nu dat Yale, op grond van het con tract, aan Krumbach het recht ont zeggen wil de gevonden orgelwer ken op 11 en 12 januari in Neder land (in de Utrechtse Jacobikerk) ten gehore te brengen. Jan Zwart gelooft dat de zoge naamde Bach-vondsten op een ernstig misverstand berusten. „Dat er orgelkoralen in boekjes van Rinck gevonden zijn, wijst veel meer in de richting dat we hier te doen hebben met uitgewerkte ko raal- en compositielessen van Rincks leermeester Kittel", aldus de Apeldoomse organist. Houtkamp kwartet in Burcht LEIDEN - Bij Stichting Burcht de muziek. De muzikanten zyn: speelt morgenavond in de tuinzaal Luc Houtkamp (saxofoons). Jan van het Burchtzalencomplex het Willem van der Ham (Alt-sax), Jan Luc Houtkamp kwartet. den Boer (bas) en Raoul van de Het pro- Weide (bas, cello). Aanvang 21.00 gramma bestaat uit geïmproviseer- uur. De trompettist Woody Shaw (op de foto met zijn zoontje) is op het laatste moment nog gecontracteerd voor het Key Town Festival. (foto PR) 'Dynastie van Oer' is voortgeko men uit het cabaret, maar heeft zich allengs tot muziektheater ontwikkeld. Het gezelschap brengt donderdag de nieuwe produktie 'Zenuwen' in de Leid se schouwburg. Het verhaal speelt zich af tegen de achter grond van een fabriek, waar ar beiders zuchten onder het schrikbewind van directeur te- gen-wil-en-dank Glipto en diens tirannieke assistente Quoia. In een chaos van zweet en geluid ontpoppen zich drama's van macht en liefde. Dynastie van Oer bestaat uit zes acteurs, van wie er drie ook voor de muziek zorgen. Aanvang 20.15 uur. Jozef van den Berg repeteert momenteel in het LAK-theater zijn nieuwe soloprogramma 'De Geliefden'. Hij geeft er vier proefvoorstellingen van: deze week op vrijdag en zaterdag en volgende week op woensdag en donderdag. Van den Berg was ooit als traditioneel poppenspe ler, maar dat is al lang verleden tijd. Wat hij tegenwoordig Eddy Christiani brengt zon dagavond samen met Willy Al- berti en Herbert Joeks 'Toppers van Toen' in de Leidse schouw burg. (foto GPD) maakt, kan nog het best worden omschreven als solotoneel met poppen. Een kast komt er niet meer aan te pas, de gehele po- diumvloer wordt door hem ge bruikt. De voorstelling 'Troev', die hij vorig jaar in het LAK bracht, was toen één van de ab solute hoogtepunten van het sei zoen. Een dichterlijk verhaal, waarbij afgewogen gebruik werd gemaakt van theatrale hulpmid delen. In 'De Geliefden' gaat hij naar eigen zeggen verder op de ingeslagen weg. Aanvang tel kens 20.30 uur. Herbert Joeks, Willy Alberti en Eddy Christiani brengen zondag middag in de schouwburg een liedjesprogramma vol nostalgie. Joeks neemt de Weense liedjes voor zijn rekening, zoals het 'Fia- cre-lied' en 'Der alte Schimmel ist im Himmel'. Willy Alberti galmt, hoe kan het anders, een keuze uit het Italiaanse repertoi re en Eddy Christiani zingt en speelt zijn eigen Nederlandstali ge composities. Lily Kok presen teert deze 'Toppers van toen', en doet zelf ook een vocale duit in het zakje. Korte sketches omlij sten de liedjes, die instrumentaal worden begeleid door Co van der Heide Wijma op pianoi en Chris tiani op gitaar. Aanvang 15.00 De juniorengroep van het Ne derlands Danstheater komt maandagavond naar de Leidse schouwburg met drie oudere choreografieën. Dat zijn 'Kwar tet' van de Nederlandse choreo graaf Nils Christe op muziek van Sjostakowitsj, 'Folksong' van de NDT-danser James Vincent op muziek van de Bothy Band en 'Cathédrale Engloutie' van Jiri Kylian op muziek van Debussy. Een dansprogramma van hoog niveau, want ook aankomende dansers moeten bij het NDT aan strenge eisen voldoen. Aanvang 20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17