'Geef mij maar een bestaan bij de omroep' Tineke, een tikkende tijdbom bij Veronica TV-rubriek Kees Sehilperoort over zijn kippeborst, de boerenkapel en de media Raad voor Kunst wil meer muziektheater Geslaagd concert R.O. ZATERDAG 5 JANUARI 1985 I—If Wie had ooit durven dromen dat Tineke nog een een risicofactor zou worden voor Veronica? Een tikkende tijdbom! Dat soort praatprogramma's is bij de kijkers zo populair omdat er in hun eigen taal over dingen wordt gesproken die zij beter her kennen dan de toestanden in 'A- team', 'Mike Hammer', 'Hendrik IV' en (nu zou er, volgens de wet ten van de eeuwige humor als af sluiting een EO-programma moe ten komen of 'Sterrenslag' of 'Zeg 'ns AAA', maar dit is een hoogst ernstig onderwerp, over censuur en beknotting van de vrijheid van de programmamakers en zo voort, dus ik. waak er wel voor om te proberen grappig te zijn) het KNVB-Sony Zaalvoetbaltoer- En diezelfde praatprogram ma's zijn ook bij de omroepen zelf zeer populair, omdat zij verhou dingsgewijs goedkoop zijn. Goed- tv-serie. De ironie van het lot in de per soon van minister Brinkman is dus dat nu juist dit 'goedkope' programma in één klap Veroni ca's duurste programma is ge worden. Als Tineke vorig seizoen een capabele voorspeller in haar programma had gehad, die haar had kunnen vertellen dat het jaar 1984 een bijzonder jaar voor haar programma zou worden, omdat (nu werd het even een beetje vaag in zijn hoofd) er een extra kostenpost van 750.000 gul den of daaromtrent voor zou worden uitgetrokken, dan zou zij een gat in de lucht hebben ge sprongen en er niet over gepeinsd hebben de heer Van Wees in haar programma te halen om over zijn likeurstokerij te praten, en ze zou ook de film 'Napoleon' niet van harte hebben aanbevolen, maar ze zou die 750.000 gulden besteed hebben aan optredens van Frank Sinatra, The Rolling Stones en Barbara Streisand. Haar programma zou in één jaar tijd het populairste en meest bekeken programma van de Ne derlandse televisie zijn geworden (kantoren en fabrieken sloten op donderdagmiddag al om 3 uur om de nog resterende werkwilli gen de kans te geven bijtijds thuis te zijn, ook kwam men wel om 4 uur in de kantine bijeen om het programma op de daar opge stelde tv-toestellen te kunnen vol gen), Veronica zou de grootste omroep zijn geworden met even veel stemmenwinst als de Con grespartij van zoon Gandhi in India, en minister Brinkman zou Tineke de speciale cultuurprijs 1984 hebben uitgereikt omdat zij de angelsaksische kleinkunst zo harmonisch in haar typisch Ne- Het is dus anders gelopen. Voor hetzelfde geld kregen we niet Si natra te zien, maar een likeursto ker. niet de drinker dus maar diens leverancier, met het nood lottige gevolg dat we donderdag de hele dag met Sondermeldun- gen van Veronica werden be stookt, waarin met omfloerste stem werd medegedeeld dat (na Stalingrad) nu ook Tineke zich had moeten overgeven aan de strijdkrachten van de minister. Geen Tineke, voorlopig. Zij en haar manschappen za gen geen kans om, volgens de ou de formule, een rechtstreeks pro gramma te maken onder de 750.000 gulden boetekosten. Al thans: het risico dat er weer eens een merknaam tussendoor zou slippen, of dat Tineke zich in haar enthousiasme zou laten ont vallen dat er hier of daar sprake was van een interessante ten toonstelling of toneelvoorstelling, was zo groot, dat zij dat haar om roep en haar collega's niet dorst aan te doen. Dat, u begrijpt het, is natuur lijk ook weer onzin. Laten we el kaar geen Mietje of Tineke noe men, zoals het, met een beetje op passen, heel goed mogelijk is te vrijen zonder meteen zwanger te worden, zo is het ook heel goed mogelijk een rechtstreeks praat programma te maken zonder dat minister Brinkman zich op zijn teen getrapt voelt. Ik vind het wel onzin, dat er van je geëist wordt dat je je zelf beveiligt met alle mogelijke voorbehoedmiddelen en strikte afspraken maakt met je liefdespartner, temeer omdat deze minister van cultuur zich door Nico Scheepmaker opstelt als een soort paus die ont vangenis eist (cultuur) maar wel verlangt dat die onbevlekt is (zonder namen te noemen). Maar als je per sé alle risico's wilt uitsluiten kan het natuurlijk makkelijk. Gewoon niet met el kaar naar bed gaan, maar hand in hand op de divan blijven zit ten of een kop koffie gaan drin ken samen, of wel naar bed gaan en alles aanhouden, ik noem maar een paar bijbelse metafo ren om duidelijk te maken dat het besluit van Veronica om Ti neke voorlopig op te schorten minder uit doodsangst voor de boetes is genomen, dan als poli tiek drukmiddel Zoals ook de TROS politiek bedreef door op het scherm te benadrukken dat de boetes van een CDA-minister afkomstig waren, alsof het CDA- VVD-kabinet niet verantwoorde lijk zou zijn. Dat mag natuurlijk. Ik vind ook dat de minister onge lijk heeft, al was het alleen maar omdat hij met zijn boetes uitgere kend de eigen, 'gezichtsbepalen de' programma's bedreigt. (GPD) Honderd kilo schoon aan de haak. Corpulent noemt hij zich zelf met enig gevoel voor understa tement en zegt dat hij nu eenmaal van een goed leven houdt. „Zo zou Dik Trom er misschien hebben uit gezien als hij ooit volwassen was geworden" denk ik als hij de deur van zijn huis in Hilversum voor me opent. Ik hang mijn jas niet op het knaapje, volg hem en stap binnen in een Nederlandse huiskamer, die waarschijnlijk DE Nederlandse huiskamer is. Bruin hout, van die door Frank Poorthuis on-tijdse meubelstukken met bloemmotieven en een boekenkast met Ludlum, Konsalik en Wolkers. „Gaat u zitten. Rookt u? Neemt u toch. Koffie? Een koekje?". „Mijnheer Sehilperoort, ik vind u zo Hollands als de Deltawerken". „Nou, ik ben in ieder geval bijna net zo omvangrijk", antwoordt hij en kijkt mij daarna fronsend aan. „Het vergt lange tijd voor die gezel lige, makkelijk koutende, altijd jo viale man tevoorschijn komt, die wij van radio en tv kennen. Met zijn, zoals hij zelf omschrijft „harde en metaalachtige stem" is hij niet meer weg te denken uit de na-oor- logse geschiedenis van beide me dia. Programma's als 'Raden Maar', waarmee hij negen jaar lang de Nederlandse huiskamers bin nenkwam, 'Het Gulden Schot', 'Mik', 'Kopstukken' en 'de Boertjes van Buuten' maakten Kees Sehil peroort tot de lieveling van vooral de Nederlandse huisvrouw. Een aantal jaren geleden ging hij met de VUT en leek het gedaan met „de gezelligheid", maar ,ome Kees' is onderhand aan een langza me come-back bezig. De 67-jarige coryfee is weer in volle glorie aan wezig op de radio met een soort 'Raden Maar' op de vrijdagnacht, en een programma op de woens dagmorgen, uitgerekend bij - je bent jong en je wilt wat - Veronica. Op tv bij diezelfde omroepvereni ging brengt hij eens in de zoveel weken een 'grappig gedicht' in het programma Hollanders. „Oudere collega's zeggen wel eens tegen me, ik zou dat niet kun nen hoor, met al diè jonge jongens. Ik werk nu met jongens van 23, die acht jaar jonger zijn dan mijn jong ste zoon, maar ik heb er totaal geen moeite mee". „Dit is Leen", zegt hij, zijn vrouw voorstellend. „Dag mevrouw". „Dag meneer, wilt u soms nog een koekje?". „We kennen elkaar al sinds onze hbs-tijd", vertrouwt Sehilperoort me toe en glundert daarbij. Een ouderwets goed en stevig huwelijk, zie je hen beiden uitstralen. Die hbs-tijd brachten zij samen door in Apeldoorn, waar Kees ge boren werd op het landgoed van het koninklijk paleis 't Loo. Zijn vader was secretaris bij de inten dance van het paleis. Een middel baar en bemiddeld milieu derhalve en Kees zou dan ook gaan stude ren. „Eigenlijk wilde ik naar de to neelschool of in de journalistiek. Maar mijn ouders zeiden: ben jij nu helemaal gek. Voor hun gevoel za ten journalisten altijd in de kroeg en achter de wijven aan. En dat leek mij nou j.uistzo leuk. Maar ja". Tot en met zijn kandidaats eco nomie bracht hij in Amsterdam door. „Toen, het was 1942, moest iedere student een loyaliteits verklaring voor de Duitsers teke nen, en dat verdomde ik". Terug naar huis dus, waar hij een baantje nam bij zijn vader op kan toor. Tijdens de oorlog al vertoon de hij in kleine kring zijn kunsten tussen de schuifdeuren. „Voor de oorlog werd er alleen maar ge danst. Dat werd tijdens de oorlog natuurlijk anders. Feesten in be sloten kring waren wel toegestaan en dus werd er heel wat afgegoo- cheld en gezongen. Ze zochten ie mand die de zaak aan elkaar praat te en ik dacht: och, dat is mis schien wel leuk". Kees vertoonde ook na afloop van de oorlog zijn grappen en grol len in café's, op billards, in buurt en clubhuizen (die toen nog niet zo heetten) en tenten op dorpsplei nen. En schreef ondertussen tek sten die hij naar de VARA stuurde. „Ze nodigden me naar aanleiding daarvan eens uit voor een gesprek en zeiden: er mankeert wel een boel aan jouw stukjes, maar je kan tóch schrijven. En mensen die dat kunnen, zetten we in een gouden lijstje". En dus kreeg de ambtenaar uit Apeldoorn, die hij nog steeds was, het drukker en drukker, ,,'s Mid dags om vijf uur stond de bus met de Bietenbouwers, de latere Boer tjes van Buuten, al voor kantoor. Soms trokken we tien tot vijftien avonden achter elkaar het land in. Wij, de Tiroler Holzakkerbuben en het orkest Vrij en Blij van de NCRV stroopten alle dorpstenten in Nederland af'. Kees Sehilperoort maakte furo re. Hij schreef schetsjes voor een paar boeren op de Veluwe, kreeg de vraag waarom hij die boeren dan ook niet in echt Veluws liet praten, trok zelf een boerenpakje aan en schiep daarop de niet meer weg te denken Gaait Jan Kruut- moes, boer Voorthuizen en Drika. Personages die 28 jaar lang op de Nederlandse radio en tv bleven ronddwalen. Sehilperoort in zijn boerenpak- kie, met die onvermijdelijke en waarschijnlijk Neerlands be roemdste onderkin. Een verhaal apart, die omvang. „Ik ben afge keurd voor militaire dienst omdat ik te smal was. Ik zat nog op de hbs, toen ik gekeurd moest wor den. Daar stonden we, uitgekleed en op een rijtje te wachten tot die arts langs kwam. Komt hij bij mij en zegt: kleed jij je maar weer aan, kippeborst". „Ik was zo vreselijk mager. Blij, jazeker was ik blij, ik zat er hele maal niet naar te snakken om in dienst te gaan. Maar op mijn der tigste werd ik plotseling dik. Heb er ook wel eens iets aan gedaan, een dieet en zo, maar ja eten is nu eenmaal een liefhebberij van me. Ik kom veel in horecabedrijven te recht voor mijn beroep en daar wordt goed gegeten en gedron ken". Kopstukken Hij 'nam' in 1956 een vaste baan bij de KRO, verhuisde met Leen naar Hilversum en bleef daar de rest van zijn leven wonen. In okto ber 1954 deed hij zijn eerste televi sieoptreden. „Er was in het land een kapperswedstrijd. Wie kan het snelst iemand scheren. Dat leek de heren van tv wel leuk en dus bracht ik een live-verslag, in kap- persjas. Een van die jongens was zo zenuwachtig, dat hij zijn klant een reusachtige jaap in zijn wang gaf. De camera draaide snel weg. Dat was televisie anno 1954". Ondertussen deed hij op diezelf de radio mee aan het programma Kopstukken, waarin vooral God fried Bomans om zijn gevatte ant woorden grote bekendheid ver wierf. Sehilperoort nu over Kop stukken: „Het programma werd verschrikkelijk goed verkocht. Daar zaten we vrijdagsavonds met die vragen voor ons en riepen in de microfoon: Ja, daar vraag je me wat. Maar we hadden die vragen natuurlijk 's woensdags al thuis. Twee uur voor de uitzending kwa men we bij elkaar en bespraken onze antwoorden. Want zelfs God fried Bomans kon natuurlijk niet altijd even ad rem zijn op zo korte termijn". Het geeft de gelouterde program mamaker genoeg scepsis om der gelijke spelletjes die nu nog steeds op tv gespeeld worden (denk slechts aan Babbelonië) met arg waan te bekijken. Maar het mag al lemaal van Sehilperoort, want het publiek moet vermaakt. En het pu bliek wil vermaakt en telkens maar weer vermaakt worden. Wat dat betreft heeft de Nederlandse ar tiest het volgens Sehilperoort moeilijk, heel moeilijk. „In Duitsland kun je tot je ne gentigste bekend zijn, word je je hele leven overal weer bijgehaald. Als je in ons land op je twintigste bekend bent, ben je op je zesen twintigste vergeten. Vooral in het lichte genre is het met zangers en zangeressen treurig gesteld. Ze vergeten je zo snel". Er wordt te gemakkelijk gedacht over het vak, vindt hij. Zijn eigen specialisme, de humor, is helemaal het verguisde stiefkind. Het wordt niet tot 'het grote werk gerekend', bespuwd door de elite die zich werpt op de 'echte cultuur': „Het is zoveel moeilijker mensen te laten lachen dan huilen". Hfjzelf zou nooit, bekent-ie zon der schroom, een programma van de Boertjes van Buuten gaan zien: „Voor geen prijs. Je ziet mij niet naar een boerenkapel gaan. Ik zie liever cabaretiers als Paul van Vliet en Seth Gaaikema. Maar ik ga bij na nooit naar de schouwburg. Als je je hele leven in het vak en op de weg zit doe je dat niet zo snel". Het land in Op de weg. Tot een jaar of acht, negen geleden trok hij zelf nog keer op keer het land in. En daar stond hij dan in Leeuwarden, de Lutte, Schoorl, Lutjebroek of Maastricht om zijn grappen te ver kopen en artiesten aan en af te kon digen. Mensen beschouwden hem als familie, als iemand van hen. „En dan vroegen ze me na afloop van een optreden of ik nog niet wat wilde blijven. Mocht je aan een ta fel zitten met het bestuur en de vrouwen van de leden van dat be stuur. Ik zei altijd: meneer, het is uw feestavond en mijn werk en ik moet nog naar Hilversum, maar soms kon ik er niet onderuit. Zat ik daar en dacht: o God, hoe kom ik hier weg". Wat weemoedig blikt de Vutter terug. Vroeger was alles „wat ge zelliger", tegenwoordig ziet hij in dustrieën die zich met tv bezighou den: „Ach, die prachtige grote bij eenkomsten met hapjes en borrels, waar een gouden plaat uitgereikt werd. Waar zijn ze gebleven. Te genwoordig komt zo'n artiest in een of ander televisieprogramma en krijgt-ie die plaat aangereikt met zo'n air van: hier heb je 'm, hang 'm maar aan je muur". Wrokkig is hij echter niet: „Na al les wat ik meegemaakt heb, zeg ik toch weer: Geef mij maar een be staan bij de omroep. Ik had mis schien iets meer willen verdienen en iets minder het land in willen gaan. Maar als ik 24 was en mocht kiezen, deed ik het weer". „Of ik die bekendheid lastig vind? Nee, eigenlijk niet. Ik heb dat waarschijnlijk altijd wel ge wild, anders had ik niet zo'n baan gehad. Mijn kinderen vonden het wel eens lastig. Die zeggen al jaren hun achternaam niet meer. En wordt er dan expliciet naar ge vraagd, dan is het meteen: Ben jij dan nog familie van...? Ach nee, dat kan niet. En dan geloven ze het weer niet". „En thuis, ja er wordt wel eens gebeld, maar ik heb nooit een ge heim telefoonnummer gehad". „Vroeger met Raden Maar, als er 400 gulden in kas zat, belde er wel eens iemand met een zielig verhaal dat zijn moeder haar dochter in Australië wilde opzoeken en dat die net nog dat geld nodig had en of ik dan niet morgen dat mensje kon opbellen etcetera. Dan zei ik altijd, daar kan ik niet aan begin- Weer terug op de radio na enkele jaren afwezigheid. Het doet Sehil peroort duidelijk goed. Hij vaart nog uitstekend op zijn vakman schap, enthousiasme en geestdrift. „Ik heb altijd nog geïmproviseerd. Nooit van mijn leven iets voorbe reid". Zijn onvermijdelijke kout met een huisvrouw: „Goeden avond mevrouw. Hebt u de hele fa milie om u heen? Ja, daar zult u flinke hulp aan hebben". Al zorgt het late uur van de vrij daguitzendingen soms voor wat moeilijkheden bij de afstemming tussen de plichten en geneugten van het leven. Laveloos Fans van 'ome Kees' konden niet zolang geleden, toch wel wat ge wend aan flesgerinkel in de uitzen ding, een overduidelijk aangescho ten, om niet te zeggen laveloze Sehilperoort achter de microfoon horen kruipen. „Een receptie van een goeie col lega, die afscheid nam. Een borrel tje met wat vrienden na, en nog een borreltje en plotseling stond daar die taxi, die me altijd naar de stu dio brengt. Maar ach, een inciden tje". Alsof-ie nooit is weggeweest. Kees Sehilperoort. Hollands be schaafd, in een net pak met dito stropdas. Iemand die je uitgeleide doet als je weggaat, je in je jas helpt en vriendelijke groeten thuis laat doen. En dan, net voor hij de deur met evenveel plichtplegingen ach ter je dichtslaat toevoegt: „Be dankt voor de belangstelling". Gouden Harpen HILVERSUM (GPD) - Zanger tekstschrijver Robert Long en pla- tenproducer Jaap Eggermont krij gen de Gouden Harp 1984. Deze onderscheiding wordt jaarlijks uit gereikt door de stichting Conamus aan personen of instellingen die zich verdienstelijk hebben ge maakt op het terrein van het Ne derlandse lied. De gouden harpen zullen wor den uitgereikt op 2 februari tijdens een speciaal televisieprogramma van de AVRO. Gruppo Sportivo zeer matig Gehoord: Op 4 januari in het Leids Vrijetijdscentrum, Gruppo Sporti vo: Hans Vandenburg; gitaar en zang, Max Mollinger; drums, Peter Calicher; toetsen, Michiel van Leeu wen; saxofoon, Michiel Eilbracht; bas, Paul Berling; saxofoon. "It's happening in Holland now", zong de biljartbal in een sfeerloos en minimaal gevuld Leids Vrije tijdscentrum gisteravond. Waar hij het vandaan haalt is onbekend, maar als het slaat op de vermeende muzikale opleving van Gruppo Sportivo slaat hij de plank mis. In het LVC kregen ze de vlam niet in de pan. Beleefd applaus, maar ab soluut geen vraag naar méér, toen de eens zo populaire Nederlandse variété-band het podium verliet. Wat Gruppo Sportivo er van maakte was dan ook niet om over naar huis te schrijven. Een enkel hitgevoelig nummer (Holland Now), hier en daar een solo en irri tante danspasjes van de twee goed- blazende-blazers. Verder bood Gruppo weer een afwisselende keuze van genres. Zo klonk onder meer een mislukte samba, ska, rock roll, funk, disco en een 'slij per' uit de luidsprekers. Een onvoldoende is de uitkomst van de optelsom van slecht inge studeerde Guys and Dolls-dan- spasjes, voorspelbare grappen, on geïnspireerde musici en groot spraak van het soort: (na mager ap plaus) "Dank je. Jullie zijn te goed voor ons... (Stilte) "...en wij te goed voor jullie", is een onvoldoende. De visuele kant van de zaak was soms best goed (vooral met Hans Vandenburg in blauw licht op een podium in witte rook gehuld) en de individuele klasse van sommige bandleden ('Mad' Max Mollinger) is alom bekend. Toch blijft de mu ziek van Gruppo Trutto Dramatico een gekunstelde aangelegenheid. Hier en daar wat bij elkaar ge graaid en vlot ingestudeerd. Zelfs TC Matic bleef niet gespaard. Het is jammer te moeten consta teren dat de vele thuisblijvers dit keer gelijk hadden. Zij moeten voorzien hebben dat dit Gruppo Sportivo .niet meer zo fris en ver rassend is als op de uit 1977 stammende elpee '10 Mistakes'. Misschien moeten we het optreden van gisteravond zien als het voor programma voor de Wassenaarse Grand Prix-finalist Bad Bob. Van avond neemt de jonge elite het op tegen de nietszeggende kaalheid van de late jaren zeventig. DIRK-JAN ROELEVEN Minister Brinkman (midden) vorige week samen met zijn architect Cees Dam (tweede van rechts) een kijkje bij het in aanbouw zijnde stadhuis/muziektheater in Amsterdam. De Raad voor de Kunst raadt hem aan de bespeling hiervan te herzien. (foto ANP) dukties kunnen worden uitgevoerd, DEN HAAG (ANP) - Wellicht valt er op de lange termijn niet aan te ontkomen, dat er naast de Nederlandse Opera en het OPhO/Forum een derde groot of middelgroot muziektheatergezelschap moet worden opge richt. Tot deze slotsom komt de Raad voor de Kunst in zijn advies aan minister Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur, dat is gepu bliceerd. Muziektheater kan thans niet overal in het land voldoende worden ge boden. Dat komt doordat de provincie onvoldoende goed uitgeruste po dia telt. Is dit knelpunt opgeheven, dan zal blijken dat de bestaande gezelschappen die grootschalig muziektheater brengen, te weinig voor stellingen kunnen verzorgen, aldus het advies waarin de muzietheatersi- tuatie in ons land is geïnventariseerd. De rijksoverheid moet haar beleid met betrekking tot dit theater bij stellen, vindt de raad. Hij verstaat onder muziektheater: opera, operette, musicals en alle theaterprodukties waarin muziek een essentiële functie vervult. De vraag naar grootschalig muziektheater inclusief ballet is zo groot, dat de bestaande gezelschappen er niet aan kunnen voldoen. De Raad voor de Kunst houdt minister Brinkman voor, dat bij het opstellen van een prognose over de bespeling van het in aanbouw zijnde Muziektheater in Amsterdam, geen rekening is gehouden met de verge lijkbare podia die in Den Haag en Rotterdam worden gebouwd. Er moet een nieuwe prognose worden gemaakt. Daarin dienen ook de gevolgen te worden aangegeven voor de bespeling van de rest van het land, meent de raad. Uit gesprekken met de Opera en de twee grote balletgezelschappen is duidelijk geworden, dat ze de komende seizoenen van de 370 voorgeno men voorstellingen er ongeveer zeventig geven buiten de drie grote ste den. Een betere spreiding wordt ook geremd doordat er onvoldoende goed geoutilleerde podia in de provincie zijn. Om de spreiding van muziektheater ook in de toekomst te waarborgen moet er een aantal centrumgemeenten worden aangewezen. Zij dienen hun theateraccommodaties te kunnen aanpassen opdat er ook grote pro- Residentie Orkest o.I.v. Hans Vonk met werken van Mozart. Saint-Saèns en Bizet. Solist Ruud van der Meer als zingend en acte rend dirigent in Cimarosa's II mae stro di capella. Stadsgehoorzaal, 4 LEIDEN - Het programma dat het Residentie Orkest voor zijn familieconcert had samengesteld was ditmaal een schot in de roos. Hoogstens zou men een vraagte ken kunnen zetten bij de lengte van het programma, hoe goed ge kozen de onderdelen ook waren. De miniatuur-symfonie, die de 'Kleine Nachtmusik' in feite is bleek een uitstekende warming- up voor wat het onbetwiste hoog tepunt van de avond was: Cima rosa's parodie op het fenomeen zanger, dirigent en orkestlid. Het podium bood de ongewone aanblik van een klein ensemble met de rug naar het publiek geze ten, dat zo goed zicht had op de verrichtingen van Ruud van der Meer als zanger-dirigent. Hij maakte van deze kapelmeester, die te maken heeft met een niet bijster oplettend reagerend or kest een glansrol, Gelukkig had men gekozen voor en Nederlands vertaling, zo dat zijn op- en vooral aanmerkin gen tenminste voor iedereen te volgen waren zonder storend ge- kijk in het programmaboekje. Het orkest gaf trouwens uitste kend weerwerk, musicerend en acterend, en ook zichzelf paro- dieèrend. De uitroep van de ge tergde kapelmeester: "als jullie dan zo graag dirigentje willen pesten, dan doe je dat maar met de heer Vonk" veroorzaakte de meeste hilariteit. Maar afgezien van de losheid en levendigheid waarmee dit al les tot groot plezier van jong en oud over het voetlicht gebracht werd. werd er in dit zeer hoge ei sen stellende grapje met een on gelofelijke finesse gemusiceerd. Met name moet de contrabassist genoemd worden die nu eens zijn kunnen op zijn instrument kon demonstreren. Na de pauze volgde dan nog de Danse macabre van Saint-Saëns, waarin concertmeester Vinnikov en xylofonist John Helsdingen de suggestieve sfeer met hun soli be paalden. Dit zeer geslaagde con cert werd besloten met de Symfo nie in C van Bizet, fris en leven dig gespeeld, met een opvallend fraaie hobo-solo door Hans Roe- rade. die daarmee bewees meer te kunnen dan propjes schieten (zo als in Cimarosa). MIES ALBARDA. Kees Sehilperoort: "Ik werd voor militaire dienst afgekeurd, omdat ik te mager (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25