Kerk van arm Haïti bekent nu kleur Afscheid na 40 jaar organist in Leiden Voor Wim van den Brink is rust geen roest ZATERDAG 5 JANUARI 1985 tSMZT&imtëmsruÊ PAGINA 11 LEIDEN - Met het afscheid van organist Wim van den Brink (72) op zondag 13 januari (in de mor gendienst van de Bevrijdings kerk, Zuidwest, en na afloop re ceptie) wordt ook een periode af gesloten in het bestaan van de Leidse gereformeerde kerk. Toen de Zuiderkerk, waar Van den Brink de organist van was, werd gesloten, had het geen zin meer zijn functie nog te handha ven. Op wel heel ongelukkige wijze werd dat bevestigd door de brand in deze kerk en de ver woesting van het fraaie Van der Linden-orgel uit 1968. En dus betekent het afscheid van organist Van den Brink - dat tevens een 40-jarig jubileum is - ook de punt achter een boeiend hoofdstuk in de plaatse lijke kerkgeschiedenis. Voor Wim van den Brink is de orgelmuziek altijd een hoogst se rieuze bezigheid geweest naast zijn dagelijkse werk. Hij was ambtenaar bij de socia le dienst en moest als zodanig verschillende cursussen volgen, maar een groot deel van zijn vrije tijd ging toch op in zijn liefde voor de muziek en het orgel. Een voorliefde die zijn vader ook ambtenaar en organist op hem had overgedragen. Van den Brink senior bespeel de nog de orgels aan de Heren gracht en de Hooigracht (kerk bestaat niet meer) voordat hij naar de Zuiderkerk overging, en junior volgde hem op 1 januari 1945 op. Eerst had hij het oude Hooigracht-orgel, dat naar de Zuiderkerk was overgebracht, onder zijn vingers, totdat hij in 1968 een groot nieuw orgel tot zijn beschikking kreeg. Dat ver plichtte hem opnieuw tot studie. Asma De eerste pianolessen kreeg Wim van den Brink van mu ziekleraar Smink van de christe lijke kweekschool. "Als je vin gervlugheid wilt leren, moet je met piano beginnen". In die tijd was Feike Asma or ganist van de Hooglandse kerk, Wim werd leerling van hem. "Een hartelijke man, die veel voor zijn leerlingen over had". Een uur orgelles kostte destijds vijf gulden. En de toegang tot een orgelconcert een kwartje. Geen maandagavond-concert van Asma in de Hooglandse sloeg Wim over. Toen de leermeester na de oor log al zijn leerlingen afzegde om meer tijd te hebben voor koor- en orkestdirectie - wat anders is ge lopen dan Asma had gehoopt -, kwam Van den Brink bij Willem Hülsmann in Gouda terecht. Or ganist van de Sint Jan en leerling van Adriaan Engels. "Een heel andere school en stijl. Dat vroeg wel de nodige aanpassing. Je moest in zekere zin opnieuw beginnen. Bij musi- door S.J. de Groot ci als Hülsmann was het ól Swee- linck, Pachelbel, Buxtehude en tijdgenoten wat de klok sloeg. Niets van de Franse romantici, waarin de school-Zwart-Asma juist zo uitblonk. En dus óók eenzijdig, maar dan naar de an dere kant. Zo was het ook met de concerten. Twee gescheiden richtingen. Maar intussen wist Asma wel zo'n 1200 mensen naar zijn spel te krijgen, tegen orga nisten van de andere soort hoog uit 70". Tandarts Toch ging Wim van den Brink voor zijn studie mee met Hüls mann, toen die in de Sint Joris van Amersfoort werd benoemd. Op een bepaald ogenblik is hij daarmee gestopt, totdat zijn overstap in 1968 van het versle ten oude naar het veel grotere nieuwe Zuiderkerk-orgel hem als 't ware verplichtte het stude ren weer op te vatten. "Het gevaar van zelfstudie datje op den duur aan echte v betering van je spel niet mi toekomt. Je blijft ergens steken. Eerst heb ik toen een paar lessen van Adriaan Blankenstein ge had. Maar die was mij te schools te streng. Het was alsof ik de tandarts moest". "Later ben ik bij Wim vai Panne in Voorburg gekomen. Aanvankelijk ook een leerling van Asma, maar met een ontwik keling naar een eigen stijl en aanpak. Met een brede belang stelling voor de orgelmuziek door de eeuwen heen. Klassie ken, romantici en modernen slui ten bij hem elkaar niet uit. Het was bij Van der Panne niet ófiof. Bij hem had ik het gevoel, op de goede lijn te zitten". Geheel Als kerkorganist heeft Wim van den Brink nooit de 'concert gever' willen uithangen. Daar voor was zijn gevoelscontact met de kerkganger te sterk. Waar hij vooral naar streefde was, van de dienst 'een geheel' te maken. De muziek op het woord en de litur gie laten aansluiten. "Zaterdags belde ik de domi nee om de liturgie op te nemen. Dan probeerde ik ook wel, iets van de inhoud van de preek aan de weet te komen, om me zo met voor- en naspelen op de dienst te kunnen voorbereiden. Vaak heb ik gemerkt dat kerkgangers dit begrepen en dat ze het prettig vonden. Soms troostte en be moedigde je er mensen mee. Maar het moest natuurlijk wel muzikaal verantwoord zijn. De ene keer slaagde je daar meer in dan de andere keer". Wim van den Brink heeft zijn plaats op de orgelbank nooit als een last ervaren. Twee diensten zondag aan zondag en dan nog eens zo'n vijftig trouwerijen per jaar waren hem niet te veel. Het was niet zijn idee, toen er later een hulporganist bij kwam. Maar soms moet je organisten 'tegen zichzelf beschermen. Hij mist 'zijn' orgel wel, al doen de rustiger zondagen hem en zijn vrouw deugd. "Vooral in een ad vents- en kersttijd denk je er steeds aan terug, omdat je dan al tijd zo'n druk programma had". Maar Wim van den Brink houdt nog genoeg over. Hij wil nog weieens invallen als hij ge vraagd wordt. Geniet volop van zijn vele platen, schaft muziek aan om nog een beetje bij te blij ven - 'natuurlijk niet al te moei lijk' - en heeft vrije toegang tot verscheidene orgels om voor zichzelf te blijven spelen. Voor iemand die van muziek houdt is rust nooit roest. Wim van den Brink aan het orgel van de Leidse 1 Vorig jaar door brand totaal versmolten. (Van een AN P-verslaggever) PORT-AU-PRINCE (Haïti) - In april 1984 deed zich een opmerke lijk feit voor in Haïti, het armste land van het westelijk halfrond, ge legen ten oosten van Cuba. Presi dent Duvalier, meer bekend als 'Baby Doe', verbood in brieven aan leger en politie elke vorm van mar teling. Ook veroordeelde hij wille keurige aanhoudingen door de be ruchte militie 'Tontons Macoutes'. Waarnemers in de Haïtiaanse hoofdstad geloven niet dat het ver bod het einde inluidt van de al 25 jaar durende dictatuur van de fa milie Duvalier, die het land regeert als ware het haar persoonlijke be zit. Maar de maatregel weerspie gelt, volgens dezelfde waarnemers, wél de invloed van met name de Rooms-Katholieke Kerk in dit deel van het Cari.bische eiland. Deze kerk is zich de laatste jaren steeds duidelijker gaan uitspreken over misstanden en schending van de mensenrechten. Een buitenlandse priester, die al jaren in dit land werkt, zei onlangs, dat de kerk de enige organisatie is die nog manoeuvreerruimte heeft sinds de burgerlijke oppositie is uitgeschakeld. In een nieuwjaars boodschap geven de bisschoppen er onomwonden blijk van, dat zij zich anders willen opstellen dan voorheen. Meer betrokken bij de noden en behoeften van het volk. De kerk verbreekt haar stilzwijgen, nadat ze jarenlang het regime on gemoeid heeft gelaten. De bisschoppelijke boodschap was een felle aanklacht tegen het bewind van Jean-Claude Duvalier. Ze eiste beëindiging van de martel praktijken en van het verspreiden van angst onder de bevolking en eerbiediging van de mensenrech ten, niet alleen op het punt van vrijheid van meningsuiting, maar ook wat betreft primaire levensbe- Bewind ontstemd over sociaaUpoIitieke actie Veranderen Vooral onder invloed van actieve leken en vooruitstrevende pries ters gaat de kerk van Haïti zich steeds meer roeren. Het bezoek van de paus in 1983 werkte als een steun in de rug van het progressie ve deel van de kerk, dat duidelijk aan invloed wint. Er moet hier iets veranderen, was de teneur van de pauselijke boodschap. President Duvalier hoorde het onbewogen aan, maar aan de meer dan hon derdduizend Haïtianen op het vliegveld ontlokte dit hoopgeven de geluid veel applaus en gejuich. De progressieve geestelijken wa ren eerst een beetje benauwd voor het bezoek van de paus na diens kritiek op de volkskerk in Nicara gua. "Maar met zijn uitspraak heeft hij ons toch gered", verklaarde een priester, die als zoveel zegslieden anoniem wilde blijven. Was de 'theologie van de bevrij ding', die sterk de nadruk legt op de daadwerkelijke maatschappelij ke en politieke kracht van de bij belse boodschap, tot voor kort nog een vrijwel onbekend begrip in Haïti, nu komen zelfs basisge meenten van de grond. In 1983 ga ven de bisschoppen een verklaring uit, waarin voor het eerst werd ge zegd dat de kerk zich ook over poli tieke zaken mag uitspreken. Hoe kón het anders in een land waar de kindersterfte en het analfabetisme Krottenwijk in Haïti nog altijd ongekend hoog zijn en de armoede het haast onmogelijk maakt om daarin enige verande ring te brengen. Symbool Verschillende confrontaties heb ben geleid tot een nogal gespannen verhouding tussen kerk en staat. Tot een openlijke botsing kwam het in 1983 met de arrestatie van de lekenwerker Gerard Duclerville (49). Hij werd opgepakt op het ter rein van de vooral in sociaal op zicht zeer actieve paters Salesianen tijdens een gebed van de 'volontai res catholiques', jonge vrijwilligers die zich bezighouden met basisge meenschappen, de strijd tegen het analfabetisme en het opzetten van boerencoöperaties. Duclerville wiens gevangen schap de wereldpers haalde werd het martelaarssymbool van de Haïtiaanse kerk. Hij maakte zich populair met een kritisch ra dioprogramma in het creools, dus verstaanbaar voor de ongeletterde massa. Na luide protesten van ker kelijke kant moesten de autoritei ten de lekenwerker, die in de ge vangenis zware martelingen had ondergaan, toch vrijlaten. Wij troffen hem ergens tussen de talrijke krottenwijken van Port-au- Prince, waar stof en stank van af val en uitwerpselen de atmosfeer verzieken. "Ze vonden m'n pro gramma's ondermijnend. Ik pro beerde alleen - op basis van de be vrijdingstheologie antwoord te geven op vragen uit het maat schappelijk leven zelf, en natuur lijk stelde ik daarbij misbruiken aan de kaak. Die zijn in strijd met de bijbelse boodschap. Ook sprak ik openlijk over de praktijken van de militie". Met zijn radioprogramma is Ge rard Duclerville nu gestopt. Op aanraden van de bisschop houdt hij zich wat op de achtergrond. Wel is hij actief gebleven in het werk van de kleine basisgemeenschap pen. Daarvoor doorkruist hij nu het hele land. In Port-au-Prince zijn er al zo'n zestig en op het plat teland drie- tot vierhonderd. Ze houden zich voornamelijk bezig met het organiseren van coöpera ties. Duclerville: "Dat leidt tot een groter zelfbewustzijn van de men sen. In een dorp gebeurde het, dat de basisgemeenschap het recht op vrije vergadering opeiste. En met succes, ondanks het verzet van plaatselijke autoriteiten. Maar je moet altijd voorzichtig zijn, want overal zitten spionnen en ook de kerk is niet vrij van militie-agen ten". De arrestatie van Duclerville was volgens velen een waarschuwing van het regime dat de grens nu wel was bereikt. Maar de affaire rond zijn persoon heeft, vooral door de internationale publiciteit, de posi tie van de kerk juist versterkt. "De autoriteiten zijn sinds mijn vrijla ting bang om aan te vallen, omdat nu de héle kerk, geestelijken en le ken, opstaat als er iets zou gebeu- Vergiftigd De irritatie van het regime over de sociale en politieke actie van de kerk is niet gering. Die kwam scherp tot uitdrukking in een arti kel dat kort na het bezoek van de paus verscheen in het dagblad 'Le Nouveau Monde'. Dat artikel was van de hand van de schoonvader van dictator Duvalier, Ernest Ben- nette. Toon en taal zijn veelzeg gend. "Onder het mom van evan gelieprediking accepteren pries ters de marxistische strategie". Bennette fulmineerde tegen 'ver giftigde preken' en tegen priesters die coöperaties stichten, zoals van koffieboeren. "De winst wordt niet gebruikt waarvoor ze bestemd is het welzijn van het volk maar voor de aanschaf van kostbare landrovers en halfjaarlijkse verlof- reizen naar het buitenland, als de priesters het geld al niet gebruiken voor het onderhouden van hun wulpse maitresses". Bennette zelf wist sinds het hu welijk van de president met zijn dochter zijn eigen aandeel in de koffie-export te vergroten van 2 naar 50 procent. Een priester rea geerde dan ook heel laconiek: "Zijn aanval op de coöperaties be wijst, dat we het goed doen". Onder invloed van priesters en lekenwerkers komen steeds meer coöperaties tot bloei. Ondanks de veel te krappe budgetten wordt, volgens ontwikkelingswerkers, op deze manier een belangrijke bij drage geleverd aan de lotsverbete ring en bewustmaking van duizen den arme boeren en daardoor aan het verminderen van de migratie stroom naar het toch al overvolle Port-au-Prince en de stroom boot vluchtelingen naar de Verenigde Staten. Weinig goeds Van de autoriteiten lijkt voorals nog weinig goeds te verwachten. Het regime van 'Baby Doe', die in 1971 zijn vader, 'Papa Doe', opvolg de, zit nog stevig in het zadel. Een priester: "Verandering zal zich slechts langzaam voltrekken. Toch ben ik optimistisch. De pogingen tot bewustmaking van de bevol king blijven niet zonder resultaat. Daarbij kan de steun van particu liere ontwikkelingsorganisaties niet worden gemist". Haïti is arm. In 1804 werd het de eerste vrije negerrepubliek ter we reld. Maar sindsdien raakte het, on der meer door westerse boycot in de vorige eeuw, steeds meer in ver val. De bijna zes miljoen Haïtianen zijn alleszins godsdienstig. Zelfs de kleine vrachtauto's die het open baar vervoer verzorgen dragen reli gieuze namen als 'Engel Gabrièl' en 'God is goed'. Zeer velen praktizeren de uit Afrika meegenomen cultus, maar zijn tegelijk rooms-katholiek. "Haï ti is voor 99 procent katholiek, maar voor 100 procent voodoo", zei de Nederlandse pater Bohnen. En hij kan het weten, want hij leidt al jaren onderwijsprojekten in krot tenwijken. Marekerk 10 ds. De Jong, 5 dr. C. A. van 't Hof (Leiden); Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. W. de Leeuw (van 'Leythenrode'); Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. Horten- sius, 11.15 ds. Hortensius en pastoor v. Well; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Panne- koek; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Sterringa, 5 ds. Schouten; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Nauta; Waalse kerk (tijdelijk Rapenburg 6): 10.30 ds. Ribs. Jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel Bevrijdingskerk 10. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg; Diakonessenhuis 10.30 kand. A. Lagendijk, elke zat. 10.30 rk. dienst; Endegeest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 Sipke v.d. Land, Wassenaar; Oude Vest 10 ds. Schouten; Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gem.; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Hem- Merenwijk: zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk): 10 ds. Jansen. Geref. K. Vrijg. (Herengr.): 10 en 5 ds. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 en 5 ds. Ruiter, Franeker. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl.' Kerkgr.): 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.): 10.30 mevr. ds. Wierda- Boer, Hillegom. Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos veld, avondmaal en nieuwjaarsreceptie. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3): 10 hr. Dikkes. Evang. gem. Merenwijk (Flevoweg 5): 7.45 nam. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21): 5 nam. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): zo. 10 en wo. 8 hr. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker bout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groe- nesteeg): 10 heiligingssamenk., 7 evan gelisatiesamenkomst. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedagadventisten (Ontmoetings- kerk Voorschoten): elke zat. 9.45 bijbel studie, 10.45 predikdienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6): 10.30. Genootschap der Vrienden (Quakers): 10.30 (Rapenburg 6). Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.): 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 4.30 (gregoriaanse vesper ivm Drieko ningen), 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). Geref. Kerk: 10 ds. v.d. Werff, Voorhout, 6.30 ds. Wilschut. Chr. Geref. Kerk: 9.30 leesd., 2.45 ds. v. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Bogers, 5 ds. De Jonge, jeugddienst; Kruiskerk 10 ds. Broeijer, Utrecht; Ópst.kerk 10 ds. De Jonge, 6.30 ds. Bogers; Nabij 10 jeugd kapel; G. Herderkerk 10 drs. Bromba- cher, 6.30 ds. Nieuwenhuis; De Bron 9.30 ds. Taselaar, 10.15 ds. Nieuwenhuis, jeugddienst, 6.30 ds. Moll; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Moll; Driehoorne 7 nam. ds. Taselaar; Oudshoornse kerk 10 ds. v.d. Pol, Boskoop; Sionskerk (Plane- tensingel) 9.30 ds. Ouwendijk, 6.30 kand. Den Besten, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: Mar.kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. Femhout; Salv.kerk 10 ds. Fem- hout, 6.30 ds. v.d. Wal, Hillegom. Zie ook herv. gem. Geref. K. Vrijg. (aula chr. techn. school): 9.30 leesdienst, 7 ds. Gratz. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.): 9.30 ds. Louwerse, Langerak, 4.30 ds. M. de Jong. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. v. Leeuwen. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 zende ling S. Verkerk, 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. Vork, 6.30 hr. v. Gemeren. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. 'Hen- drikstr. 54): 10. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 e BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 kand. Muller, Mastenbroek, 6 ds. Exalto. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst, 9 jan. 7.30 ds. Blok, Nunspeet. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Richter, 6.30 ds. Goossen, Wadd.veen; Salv.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Baar- da, Capelle a.d. IJssel; Bethl.kerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. v.d. Hoef. Geref. Kerk: 10 ds. Elderman, 6.30 ds. v.d. Kooi, Leimuiden. Geref. Gem. (Stationsweg 17): 10 en 5.30 ds. Bac. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom, 6.30 ds. De Leeuw, Maarn; De Stek 9.30 ds. Ribberink, Rijnsburg. Geref. Kerk: 9.30 ds. v. 't Hoff, 5 ds. Nie- mantsverdriet, Moordrecht. Chr. Geref. Kerk: 9.30 ds. Ribbers, 5 ds. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaf, 6.30 ds. De Boo, Uitwijk. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Oegema, Val kenburg. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. zie geref. Geref. Kerk: 10 ds. v.d. Wal, 5 ds. Roth- Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Visser. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. Boon- Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Aarents, 6 ds. Ge braad; Ontm.kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Aar ents. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 10 ds. Koster, 5 ds. v.d. Horst. Rk Kerk: zat. 7. zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Visser, 6 ds. Teijgeler, Sche- veningen; O. Kerk 10 ds. Schuurman, 6 ds. Visser; Ichthusk. 10 ds. Driebergen, 5 ds. De Jong; Pniëlk. 9.30 ds. De Jong, 6 ds. Schuur- aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): 10 ds. v.d. Waal, Den Haag. Geref. Kerk: Vr.kerk 10 ds. v.d. Horst, 5 ds. v. Breevoort; Triumfatork. 10 ds. v. Breevoort, 5 ds. Geref. K. Vrijg.: 10.15 leesdienst, 3.30 ds. Heida. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Bouw. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.): 10 en 5 lees- Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.):10 en 5 leesdienst. Volle-evang.gem. ('Tripodia'): 9.45. Onafh. baptistengem. (Sluisweg 16): 10 ds. J. A. Visser, avondmaal. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 dr. v. Vliet, Alphen, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk: 10 ds. Welbedacht, 7 ds. Spanjer, Voorburg. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Stegeman, 6.30 ds. v. Loenen; Hoofdstr. 10 ds. v. Loenen; Scheppingsk. 9 en 10.30 (mmv cantorij) i. 7.30,9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v. Niel, Rijnsburg, 7 ds. De Gelder; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg.: 8.45 leesdienst, 3 ds. Grutter. Chr. Geref. Kerk: 10 Geref. Gem.: 10 en 4 en wo. 7.30 ds. Hak kenberg. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.45; Engelbew. zat. 7. zo. 9.30, 10.30 en 5.45. Wegerif, 2.30 intrede ds. Wegerif, beide diensten in geref. kerk. Geref. Kerk: 9 ds. v. Reenen, Uithoorn, 5.30 avondgebed. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan Dordrecht. Geref. Kerk: 9.30 ds. Niemantsverdriet, Moordrecht, 7 ds. Biewenga, Kamerik. Rk Kerk: 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 dr. Schram, Abcoude, 7 ds. v. Niel, Rijns burg. Geref. Kerk: 8.30,10.30 en 4.30 ds. Rang, avondmaal. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. Bies- ma, H.gom. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 hr. v. Teij- lingen, Sprang, 7 kand. Paul, Z.meer, Geref. Kerk (W. Verlaat): 10 ds. v.d. Bos, Gouda, 7 ds. v. 't Hoff, Boskoop. NOORDWIJK: Herv. Gem. Voorstr- .(Binnen) 10 ds. v.d. Lee, 5 ds. v.d. Plas, Zwijndrecht, 7 ds. Elgersma; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Keuning; geref. Buurtkerk 5 ds. v.d. Lee; Sole Mio 9 ds. Korenhoff; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Vroeginde- wey, Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ko renhoff, 5 ds. v.d. Lee; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Elgersma; Stichtingskerk 11 ds. Slofstra. Zie ook herv. gem. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mevr. ds. Bosman, O.geest. Rk Kerk: Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk.. 10 mevr. ds. v. 't Hof, gezinsdienst; De Zilk 10 hr. J. de Haan, Bodegraven. Rk Kerk: Victork. zat. 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10 en 11.30. Pauluskerk 10 dr. Cn Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 dr. J. Balkestein, 7 hr. W. J. Schot. Geref. Kerk: 10 ds. Heemskerk, avond- Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school): 10.30 en 4.30. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum): 8.45 en 4 ds. De Lange. Endegeest: 10 pater H. Poelma. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum): 4. Rk Kerk: Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. 8.30 en OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. zie geref. kerk. Geref. Kerk: 9.30 gez. nieuwjaarsdienst, ds. De Korte. Geen opgave voor avond- Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Wagter, 5 ds. Smaling; Bethelkerk 9.30 ds. Smaling. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds. Snel, 5 ds Cziria; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Damsma, 5 ds Ribberink; Mar.kerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Riemers ma, Nieuw-Loosdrecht, jeugddienst. Geref. Kerk Vrijg.: 10 en 5.15 ds. Grut ter. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. v. Sorge Evang. Christengem. (aula mavo): 10 br De Jong, Denekamp. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 ds. Aar- noudse, chr. geref. dienst, 10.30 hr. Hof- fenaar, Voorhout, 5 ds. Slofstra, chr. ge ref. dienst, 7 ds. Baas. Geref. Kerk: 10 ds. C. J. de Jong, Voor hout, 7 zie herv. gem. Chr. Geref. Kerk: zie herv. gem. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11. melen. Geref. Kerk: 9.30 kand. v. Wallinga, L.dorp, 6.30 kand. Groenendijk, A.dam. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 kand. W. M. de Boer, 6.30 ds. Zevenbergen, Den Haag. Geref. Kerk: 9.30 ds. Koolstra, Leiden. 6.30 ds. Jaspers Focks, Oude Wetering. Geref. K. Vrijg.: 9.30 en 5 ds. Heida. VOORHOUT: Herv. Gem. 10 ds. Fer- Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Blanken, 7 ds. v.d. Schoot; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. v.d. Schoot; Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 dr. Ver- heule, zangdienst. Herv. evang. op geref. grondslag (aula Lucas-college, Beeth.laan): 9.30 en 4.30 ds. Bergen Bravenboer, Scherpenisse. Geref. Kerk: 10 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan): 10.15 en 4.30 ds. Boxman, Ede. Aulagemeenschap Noordhofland: 10.30 informele dienst. Rk Kerk: Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk zat. 7. zo. 10. Engelse kerk: 10.15 anglicaanse dienst (in British school in The Netherlands, Jan van Hoofl. 3). WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Maasland, 5 ds. v. Sliedregt, Kat wijk aan Zee; Hoeksteen 9.30 ds. Kortleve, Ede, 6.30 ds. Marchand, Harderwijk; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Ver boom, Hierden; Imm.kerk 10 ds. J. Sierat, Leiderdorp, 5 ds. Tielkemeijer, Reeuwijk. Geref. Kerk: Kruisk. 10 ds. v. Veen, Am stelveen, 5 ds. Mondeel, Reeuwijk; Ontm.kerk 10 ds. De Moor. Aalst; Kievietk. 10 mevr. kand. De Jong-Beze- mer, Leiden; Messiask. 10 hr. Taal; Dorpscentrum 9.30 ds. v. Trigt Geref. Kerk: Zijllaan 10 en 5 ds. Vis- scher, Geldermalsen; Zuid (Bloemcamplaan) 10 dr. Vlijm, V.schoten, avondmaal. Ned. Prot Bond (Kerkdam): 10.30 ds. v. Straten, Leidschendam. Katwijk a Geref. Kerk: 9.30 ds. Gesink, Noord- wijk, 6.30 ds. Wattel, Hoofddorp. Ned. Prot. Bond (De Wijk): 10.30 mevr. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 kand. G. Bikker, Zeist. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Goede, Waar der, 7 ds. Cziria, Rijnsburg. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus. Rk Kerk: St. Jan zo. 9.30 en 11; Chr. Dienaark. zat. 7. zo. 10; H. Rijndijk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. Heijmans, Alphen, 6.30 hr. J. P. Kar stens, Leiden. Geref. Kerk: 10 en 6.30 ds. Den Braber,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11