'We zullen de wereld
versteld doen staan'
I
r
jeontie
)resen1
;n C
teert
eulemans
nieuwe
le NCRV
J:
how van c
Boy George en het spel van de tweeslachtigheid
Muziekjaar
door Claus
ingeluid
COMU moet
inkrimpen
Duo's in
het LVC
S
WOENSDAG 2 JANUARI 1985
KUNST
PAGINA 25
LONDEN (GPD) - Het toe
val speelt zijn grillig spel.
Vlak voordat Boy George
belet geeft, staat de verdere
carrière van Culture Club
ter discussie in het journaal
van de BBC. „Ach", zegt
discjockey Simon Bates,
„dat gedoe met die mannen
in vrouwelijke kleding en
make up is in 1985 voorbij.
Het worden weer gewoon
liefdesliedjes zonder ver
kleedpartijen". Tussen neus
en lippen door voorspelt hij
het uiteenvallen van Cultu
re Club en een ineenstor
ting van de videomarkt.
door
John Oomkes
Boven in het Wembley-complex
waar Culture Club zeven avonden
achtereen voor uitverkochte zalen
speelt, breekt de arrogantie van de
BBC het monotone ritme van het
leven aan de top. Boy George loopt
vloekend rond. Met stemverhef
fing: „Bates is een idioot. Ongeluk
kigerwijs wordt de muziekindus
trie - en dat is nu eenmaal een mo
nopolie - geleid door mensen die
menen dat het hun taak is dat ze
geruchten moeten verspreiden. Ik
denk dat het voor de media prettig
is... De vloek fuck off...". Geirri-
teerd jaagt hij alles wat storend'
werkt de hotelkamer uit.
„Sorry", zegt hij vermoeid van
achter een buitenmodel zonnebril.
Hij heft de handen: „Ik denk dat de
hele malle molen zover is doorge
draaid dat de meeste bands zich
gedragen volgens een ijzersterk pa
troon, een cyclus die je door de me
dia zo'n beetje wordt voorgeschre
ven. Je hebt je tijd gehad, wegwe
zen! Het is heel voorspelbaar dat
de meeste bandjes dan na verloop
van tijd uiteenvallem We hebben
met Culture Club het moment be
reikt waarop je de terugslag krijgt
van je populariteit".
„Mensen scheppen er ineens ge
noegen in om ons af te maken. De
meeste artiesten reageren daar
vanzelfsprekend op: ze gaan er met
de staart tussen de benen vandoor.
De meesten verwerken slechte kri
tieken slecht - ze krijgen onder
ling ruzie. Je wordt er ook gek van,
maar ik denk dat we er juist een
„Meestal wordt over het hoofd gezien dat ik een heel erg menselijk
wezen ben. Vooral veel mediamensen hebben de neiging je te bekijken
alsof je niets menselijks hebt. Je bent een 'ster'. Alleen dat maakt het
onmogelijk dat je precies dezelfde gevoelens kunt hebben als elk ander
Ontmoet Boy George, de zanger van Culture Club en het fenomeen
dat de Britten op onvertaalbare wijze aanduiden als King of the Gen
der-Benders. Eind 1982 schreef de boulevardpers in Londen gretig: „Hij
is geen man, en geen vrouw. Is hij helemaal niets?". Het uiterlijke spel
dat deze George O'Dowd speelt met travestie is zo verwarrend dat
honderden conservatieve Amerikanen tijdens de zojuist beëindigde
Amerikaanse toernee demonstreerden tegen 'deze belediging van de
goede smaak en bedreiging van de moraal'.
Niettemin denkt een miljoenenpubliek daar anders over. Boy Geor
ge's populariteit benadert zeker in de Verenigde Staten die van Mi
chael Jackson. Tijdens diezelfde tournee zagen een slordige 800.000
Amerikanen Culture Club. George: „Popmuziek uitsluitend lichtge
wicht? Nee, entertainer zijn is een zware opgave. Je moet alleen niet de
illusie koesteren dat je mensen werkelijk kunt beinvloeden. De mensen
tolereren nu meer dan vroeger hoe ik er uit zie, maar denk maar niet
dat ze toleranter zijn geworden". Een exclusief gesprek over wat man
en vrouw scheidt en verbindt met een van de weinige individuen die
over praktijkervaring beschikt.
hechtere eenheid door zijn gewor
den. We hebben al heel wat moeten
doorstaan, maar deze periode van
zware belasting heeft ons sterker
gemaakt. In tegenspraak tot de
verhalen die over ons de ronde
doen, en de roddel waarin de men
sen blijken te geloven, gaan we on
derling beter met elkaar om: vrien
delijker, maar ook als het moet, on-
verbloemder, met meer vastbera
denheid. We zullen de wereld nog
versteld doen staan. Ja, het is type
rend voor artiesten om dè boel
maar de boel te laten. Het zou voor
my precies zo voor de hand liggen
om nu maar kostuums te gaan dra
gen. Maar ook dat zal waarschijn
lijk niet gebeuren".
Volgt een exposé dat even oud is
als het lied 'There's no business li
ke show business'. Het wordt later
tijdens het gesprek de basis van de
discussie over het mogelijke en on
mogelijke onderscheid tussen de
seksen. „Het zit zo met de muziek
industrie: aan de ene kant heb je
het serieuze vak. Je schrijft en je
speelt - dat is het werkaspect. Dan
heb je nog de frivole kant. Net zo
als er journalisten zijn die het hun
vak vinden om er gezond mee om
te springen en er roddelaars zijn,
mensen die je koffer voor je willen
dragen, maar ondertussen. Ik ben
bang dat je ze beide nodig hebt.
Soms is het alleen zo dat het even
wicht zoek is".
Om datzelfde subtieleevenwicht
gaat het als je wilt beoordelen of
Boy George net zo'n verklede pop
is als een van de honderden kleine
kostuumpoppeijes die hij heeft op
gespaard, of omdat het meer gaat.
Welke tol speelt het spel met de
seksualiteit op het podium? Is dat
louter frivool, of gaat het om meer?
Boy George: „Nu heeft het publiek
geleerd zich te vermaken met mijn
uiterlijk, eerst was er alleen de vi
suele shockwerking. Nu mag het
speeltje weer worden afgedankt.
Vinden de media".
Of Gender-Bending een gril van
voorbijgaande aard zal zijn, staat te
bezien. Travestie heeft een zeer
lange traditie in showbusiness. Het
spel met het onderscheid en de in
wisselbaarheid van de seksen intri
geert nu eenmaal.
„Kijk, als je zo uitziet als ik, en je
zo gedraagt als ik, dan ben je net
een rondwandelend taboe. Je doet
alles wat mensen eigenlijk zelf zou
den willen doen. Iedereen wil zich
verkleden, als is het maar eenmaal
in z'n leven. Iedereen vertroetelt
zichzelf graag, tut zich gaarne op.
Ik laat mensen zien wat ze zouden
kunnen doen. Veel mensen vinden
het zeer beangstigend om het bui
tenbeentje te zijn. De meesten dur
ven in geen enkele omstandigheid
het inititiatief te nemem. En ik doe
dat 24 uur per dag".
Superieur
„Zij die aanstoot aan mij nemen,
vragen zich af wat is de reden dat
hij er zo uitziet? Er is geen reden.
Maar ze willen koste wat het kost
een reden vinden. Zolang ze zich
dat maar kunnen afvragen, hebben
ze het gevoel dat ze het niet hoeven
te accepteren. Ze achten zich bo
ven me verheven. In feite is het te
genovergestelde het geval. Hun le
ven wordt gerund volgens een be
paalde formule. Mijn leven ver
loopt niet volgens een vast pa
troon. Ik zeg niet dat iedereen het
zelfde kan doen als ik. Maar veel
mensen zouden wat luchtiger door
het leven kunnen stappen. Wat los
ser worden. Veel heeft uiteraard te
maken met geloof, school, maat
schappij. En dat zijn dan ook de za
ken waarover ik in mijn songs
schrijf'.
„De meeste mensen groeien niet
werkelijk op, dat is het probleem
van onze samenleving. Ik heb zelf
geen enkel verlangen om mensen
uit te schelden omdat ze er anders
uitzien. Het publiek zal ook niet
ophouden zich af te vragen wat
mijn seksuele voorkeuren zijn, hoe
mijn seksualiteit gericht is. De
vraag die ik altijd maar weer tij
dens talk shows voor de voeten ge
worpen krijg, is: neem je later kin
deren? Dat is een neutraliserende
vraag. Eigenlijk wordt er dan ge
vraagd: zul je ooit zo doen en laten
zoals wij? Ik zeg dan altijd: nee, ik
hoop het niet. Haha. Liever niet".
Flirt
Toch is Boy George een entertai
ner in een lange reeks van entertai
ners die te beginnen met Little Ri
chard en David Bowie juist hebben
geflirt met hun androgyne uiter
lijk, het spel van tweeslachtigheid
zeer hebben uitgebaat. Soms, zoals
bij Boy George, kreeg dat spel een
bijna aseksuele betekenis. O'Dowd
vouwt de bananenschillen zorgvul
dig op. „Nee, dat denk ik niet. Maar
rock 'n roll heeft de laatste vijftig
jaar kunnen overleven door tel
kens maar weer de troefkaart van
de seks uit te spelen".
„Ik kan er niet langer iets ge
waagds in zien. Het shockeert mij
dat er zovelen zijn die dat nog
steeds wel zo zien. Toen de punk in
1976 toesloeg had dat een loute
rend effect op de vermaaksindus
trie. Grote kansen voor jonge men
sen! Maar al die jonge mensen van
toen hebben zich ontwikkeld tot
hartebrekertjes die met de regel
maat van de lopende band worden
afgeleverd. Zijn verschrikkelijke,
kleingeestige creaturen geworden!
Ze redeneren als volgt: wil het pu
bliek glamour, geef het glamour!
Daar kunnen wij als Culture Club
nooit van beschuldigd worden. Als
ik op het podium rond dans, dan
beschouw ik mezelf nooit als sexy,
hoewel ik wel een zeker appeal zal
bezitten. Voor de hand liggende
verwijzingen naar seks ga ik uit de
Boy George: We hebben met Culture Club het moment bereikt waarop je
de terugslag krijgt van je populariteit". (foto gpd>
weg. Uiteraard zit er wel een on
derliggende verwijzing naar seks
in mijn manier van presenteren,
maar nooit zo dat die er bovenop
ligt".
„Ik ben een flirt", lacht Boy
schalks. „Op het podium lach ik,
en deel ik een kusje uit en ren ik
dan snel weg. Ik zou wel meer wil
len, maar ik durf niet, dat idee. Ou
derwets, hé?". Het heeft inderdaad
veel weg van een ouderwets rollen
patroon tussen mannen en vrou
wen. George klakt met de tong.
„Het probleem is dat er een dwaze
mythe is ontstaan over de gelijk
heid van vrouwen. Waarom accep
teer je jezelf niet zoals je bent?
Door te denken dat je niet gelijk
bent en door krampachtig gelijk
heid na te streven, schiet je aan de
essentie van het leven voorbij".
Boy George kent de discussie
door en door, de valkuil van het
verwijt komt aan bod. „Er is sek
sisme in deze wereld, maar soms
wordt die aangemoedigd door
vrouwen. Het wordt wat belache
lijk langzamerhand; al die lui die
zegggen: oh, dat is seksistisch! Vi
sueel seksisme beledigt niet, mij
zich afspeelt in kantoren, waar
vrouwen door hanige mannetjes
worden gepikt, belachelijk ge
maakt, in het achterwerk gekne
pen, betast. Dat zit helemaal fout.
Maar tv-reclarnes zijn niet beledi
gend. Waarom zou ik het me aan
trekken als een gespierde kerel af
ter shave op zijn kinnebakkes
smeert? Over zulke visuele stereo
typen kun je toch alleen maar la
chen? Als je ze ziet als een voor
schrift van hoe je je moet gedra
gen, dan krijg je problemen. Hij
kan geen kerel zijn omdat hij niet
hetzelfde type sigaret rookt, dat
idee! Iedereen moet aangemoedigd
worden om te lachen om dat soort
tv-beelden".
Het doet me denken aan Geor
ge's eerder op de dag gedane uitla
ting dat hij bezig is zijn eigen bio
grafie te schrijven en in het vervolg
de roddelpers te willen mijden.
Boy, naar aanleiding van een auto
biografische song op zijn laatste el
pee 'Waking up with the house on
fire': 'Mannequin' gaat over de
houding van de pers en gunt je een
blik in mezelf. Deze mensen den
ken dat je een dummy bent. Maar
in werkelijkheid ben jij het die het
laatste lacht. Ik geloof dat je je in
stincten moet volgen; je kunt niet
dicteren wat mensen van je den
ken. Het enige datje in dit bestaan
kunt bereiken is je zo goed moge
lijk gedragen. Meestal wil het pu
bliek zelf bepalen hoe je je ge
draagt - en ja, soms moet ik opzit
ten en pootjes geven en me als Boy
George gedragen. Maar je kunt, als
je dat wilt, ontsnappen aan het ste
reotype beeld dat het publiek zich
zo graag van je vormt. Ik heb me
zelf niet hoeven te verkopen om
succes te krijgen. Ik was al zo. De
meeste mensen moeten zichzelf
wel verkopen in het leven. Dat zou
een verklaring zyn voor de wrok
die ik naar mijn hoofd heb geslin
gerd gekregen de laatste tijd".
Boy George, smalend: „Mensen
zijn altijd voorspelbaar, vooral
mensen die in de vermaaksindus
trie werken. Ze denken altijd dat ze
alles weten, terwijl ze niets weten.
Je weet zelf hoeveel mensen zich
achteraf minachtend over de Beat-,
les hebben uitgelaten, alleen maar
om er zelf beter van te kunnen wor
den. Ik hou me niet echt met de
media bezig, het is roddel. Ik denk
dat ik daar boven sta zonder dat ik
daardoor arrogant zou zijn".
AMSTERDAM (ANP) - Prins
Claus heeft gisteren in het Paleis
op de Dam in de hoofdstad de op
maat gegeven voor het Europees
Jaar van de Muziek. Hij deed dat
door een noot aan te slaan op de
beiaard in de toren van het paleis.
In een zestigtal Nederlandse ste
den gaven de carillons vervolgens
van 12.00 tot 13.00 uur concerten
van Bach, Handel en Scarlat
ti. Het internationale Jaar van de
Muziek staat in het teken van de
herdenking van deze drie compo
nisten, die alle in 1685 werden ge
boren. De plechtigheid vormde de
inleiding tot de tv-uitzending van
het traditionele Nieuwjaarsconcert
uit Wenen.
Prins Claus verrichtte de ope
ning als voorzitter van het Natio
naal Comité Europees Jaar van de
Muziek. Hy zei in een korte toe
spraak dat de herdenking van deze
„waarlijk Europese" componisten
een waardig onderwerp is om naar
meer eenheid in Europa te illustre
ren en te bevorderen. „Muziek is
immers niet alleen door de eeuwen
heen een onlosmakelijk onderdeel
van onze beschaving geweest,
maar ook altijd internationaal", al
dus de prins.
UTRECHT (GPD) - De in Utrecht
gevestigde stichting COMU (Coör
dinatie Muziek) zal binnen korte
tijd drastisch ingeperkt worden,
waarbij de mogelijkheid niet wordt
uitgesloten dat ze zelfs wordt opge
heven. Deze stichting organiseert
zelf concerten, meestal op het ter
rein van de oude muziek, en ver
leent haar diensten van organise
rende en administratieve aard aan
diverse andere stichtingen die
werkzaam zijn op het gebied van
de oude muziek.
De belangrijkste 'poot' van de
COMU is de Nederlandse Bach ver
eniging. De alom gewaardeerde ac
tiviteiten van de Bachvereniging
maken het mogelijk, mede met
subsidie van het ministerie van
wvc, om in de toekomst zelfstandig
door het leven te gaan.
Het is de bedoeling de Bachver
eniging, die nog onlangs een dras
tische verjongingskuur doormaak
te, in de richting van „authentiek"
musiceren snel los te maken van
de COMU, die voor haar diensten
verhoudingsgewijs veel geld
vraagt. Voor de Bachvereniging
houdt dit in, dat zij niet alleen de
traditionele concerten, zoals die in
Naarden, kan brengen met de Pas
sies Cantates en de Hohe Messe
van Bach, om wat voorbeelden te
noemen, maar dat zy ook speciale
projecten kan uitvoeren.
LEIDEN - De Duo's komen zondag
januari naar het Leids Vrijetijds
centrum met hun voorstelling 'Ro
man'. Een programma over en per
siflage op schrijversleed. Hoofd
persoon is de jonge schrijver Wim
ten Druul, die onhandig schutte
rend zijn eerste pennenvrucht aan
het publiek presenteert. Het gaat al
beter als zijn muse Irrealea Fictie
hem terzijde staatbezoekt. Schijn
en werkelijkheid, zelfspot en ernst
zijn in 'Roman' moeilijk van elkaar
te ondrscheiden.
De duo's, Arjan Ederveen en
Kees Prins, zijn een jong theater-
paar, dat een aantal malen op tele
visie (bij de VPRO) te zien was.
Hun optreden in het LVC is in het
kader van de maandelijkse avond
fooistheater, hun humor is echter
van een subtieler gehalte. Aanvang
21.00 uur.
wandkleden, aquarellen, tekeningen
Luyten, Gertrud Mandelsbaum
Hetty Geursen, vr. en za. van 12-16
uur. beh. 30/11. 7/12, 28/12 en 29/12.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg. Peter Schraven, schilderyen,
tekeningen, Arie Teeuwisse, klein-
plastiek, t/m 6/1; vr. za en zo van 13.30-
17.30 uur.
Galerie Stelling - Lange Mare 65, 'Een
nieuw huis', schilderingen en blokhut
van Bert Kieryet, Ben Overdevest en
Okke Spierenburg, t/m 11 jan, di t/m
Ryl
ralogie - Hooglandsekerkgracht, 'Ne
derland uit water', t/m 19/5; ma t/m vr
19-17 uur, zo 14-17 uur.
Galerie Le Pigeon - ScheepmaKers-
steeg 2. Frans Rombout, kleurenfo
to's van Leiden, etsen van Wim van
der Mey en Gerda Boersma, keramiek
van Liesbeth de Reiger en Cor Slooff,
Galerie De Oude Ryn - Stille Mare
4, expositie Corneille, Kees van Bohe-
men, litho's, zeefdrukken, t/m 4/1; di,
10-18 uur, ma 12-18 uur, do
10-21 v
11-18 t
Sylvius Laboratium Wassenaarse-
weg. expositie Judith de Vriesn kera
miek. t/m 15/1: ma t/m vr 8.30-17 uur.
Charouska - Oude Rijn la. gouaches
van Paula van der Weerdt-Schnut, V
m 15/2: dag. van 12-22 uur
Lakenhal - Oude Singel. Maastrichts
aardewerk, tot 3/3; di t/m za van 10-17
uur, zon- en feestdagen 13-17 uur.
Leontien Ceulemans.
HILVERSUM (GPD) -
De plotselinge overstap
van Ted de Braak naar het
1-2-3-circus van de KRO
stelde de amusementssec
tor van de NCRV-televisie
halverwege dit jaar voor
niet geringe problemen.
Binnen een haast onmo
gelijk tijdsbestek moest
worden omgezien naar
een redelijk alternatief
voor de maandelijkse Ted-
show. Uiteindelijk is met
een vertraging van enkele
maanden de oplossing ge
vonden in de „Helemaal
alleen in je eentje-show",
waarin op 4 januari Leon
tien Ceulemans haar de
buut in de TV-wereld voor
volwassenen maakt.
NCRV-amusementsbaas Dick
van Bommel: „Je moet Leontien
beslist niet beschouwen als de
vervangster van Ted de Braak.
Het zoeken naar een opvolger
voor een zo veelzijdige entertai
ner is eigenlijk bij voorbaat al
een vrij zinloze zaak. In de Ted-
show draaide alles om hèm,
waardoor je ook van een perso-
nalityshow kon spreken. Dat is
in dit nieuwe programma niet
het geval. Leontien presenteert
de show, waarin spelelementen
en muzikale show-blokken el
kaar afwisselen. Voor de presen
tatie hebben we een auditie ge
houden en daaruit kwam Leon
tien verreweg als beste tevoor
schijn. Ik vind haar een hele goe
de aanwezigheid en heb er erg
veel vertrouwen in dat zij snel In
deze voor haar volstrekt nieuwe
rol zal groeien".
Van Bommel wyst er niet zon
der enige trots op dat de formule
voor de „Helemaal alleen in je
eentje-show" geheel in eigen
huis is uitgedokterd. „Doorgaans
zijn die spelprogramma's stuk
voor stuk afgeleid van al in het
buitenland gehanteerde formu
les. Maar dit is een puur eigen be
denksel".
In elke show maken drie kan
didaten hun opwachting. Zy
moeten, zoals de titel van het
programma al aangeeft, alles in
dividueel oplossen. Enkele we
ken voor de opnamen in theater
't Spant in Bussum worden
steeds op drie lokaties in het
land filmopnamen gemaakt. De
kandidaten krijgen daar op
drachten te vervullen, zoals het
zo snel mogelijk formeren van
een winkeliers-voetbalelftal.
Dat buitengebeuren staat on
der leiding van Frank Masmeyer,
een 23-jarige knaap uit Soest die
ooit in de Tedshow als kandidaat
fungeerde en daarin reeds blijk
gaf van enige kwaliteiten. Bij de
NCRV verwacht men daarvan
ook op de wat langere termijn te
kunnen profiteren. Later, tijdens
de opnamen in het theater, is op
een groot scherm te zien hoe de
kandidaten het er buiten hebben
afgebracht. Bovendien krijgen
zij ter plekke ook nog enkele
aanvullende opdrachten te ver
vullen.
Van de „Helemaal alleen in je
eentje-show" staan voorlopig zes
afleveringen op stapel. Ze zullen
met een maandelijkse frequentie
steeds op vrijdagavond worden
uitgezonden. Het eerste gedeelte
speelt zich tussen zeven en acht
uur af, na het Journaal volgt dan
het een uur durende tweede
stuk.
1 3) Do they know it's
Christmas - Band Aid
2 5) Last Christmas
Wham
3 1) When the rain begins to
fall - Jackson and Za-
dora
4 4) Like a virgin - Madon-
6 9) I should have known
better - Jim Diamond
7 8) Ik verscheurde je foto
- Koos Alberts
8 6) The wanderer - Status
Quo
9 (16) Waarom ben ik met
Kerstmis - Koos Al
berts
10 (11) Too late for goodbyes
Julian Lennon
11(7) Purple rain - Prince
12: (22) Eeuwige kerst - Annie
Schilder/Kinderen
voor Kinderen/Het
Goede Doel
13 (13) Sexcrime - Euryth-
14 (26) I would die for you -
Prince and The Revo
lution
15 (23) The power of love -
Frankie Goes to Holly
wood
16 (12) We belong - Pat Bena-
ter
17 (10) Freedom - wham
18 (20) Gisteren heeft zij my
verlaten - Koos Al
berts
19 (21) The riddle - Nik Kers
haw
20 (24) I want to know what lo
ve is Foreigner
21 (31) Rode rozen - Jantje
koopmans en zyn Band
22 (34) Gimme all your loving
- ZZ Top
23 (19) Give the girl a break -
Dolly Dots
24 (15) The belle of St. Mark -
Sheila E
25 Easy lover - P. Bailey
and P. Collins
26 (14) The medicine song -
Stephanie Mills
27 (27) De sprong in het duis
ter - Peter Koele wijn
28 (17) Lost in music - Sister
Sledge
29 (18) In the evening - She-
ryl Lee Ralph
30 (39) I'm so exited - Pointer
Sisters
31 We are the young -
Dan Hartman
32 (32) It ain't necessarily so -
Bronski Beat
33 We all stand together -
Paul McCartney and
Frog Chorus
34 Rattlesnakes - Lloyd
Cole and Commotions
35 (28) Somebody - Depeche
Mode
36 Solid - Ashford and
Simpson
37 One night in Bangkok
- Murray Head
38 (30) I feel for you - Chaka
Khan
39 Everything must chan
ge - Paul Young
40 Say Yeah - The Limit