Nog steeds discriminatie homoseksuelen Zelf een plaat maken: het kan Extra vak redding? Paus: veiligheid kan toe met minder wapens Geweerd door christelijke scholen examen oytn WOENSDAG 2 JANUARI 1985 PAGINA 19 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Les Zazous in de oefenruimte. Deze foto staat ook op de platenhoes. Veel jongeren houden zich fana tiek bezig met het maken van muziek. Ze spelen in een bandje en dromen ervan een plaat te ma ken. Hét probleem is natuurlijk: hoe vind je een platenmaat schappij? Niet iedereen heeft per slot van rekening zoveel geluk of succes als the Shorts of Roberto Jacketti and the Scooters. Het kan echter ook anders. Veel groepen brengen tegenwoordig een plaat 'in eigen beheer' uit. Dat wil zeggen: er komt geen pla tenmaatschappij aan te pas, de band regelt alles zelf! Een recent voorbeeld is de Katwijks/Leidse band Les Za zous. Van deze band komt rond deze tijd het nummer 'Chain gang' (bekend o.a. van de VARA radioXop single uit. Jan en Gijs, de twee gitaristen van de band, vertelden hoe dat in z'n werk ging. Je begint met het uitkiezen van de nummers die je wilt opne men. Daarbij moet je zo goed mogelijk plannen wót je gaat doen. Belangrijk is het om de duurste dingen zo snel en goed koop mogelijk te doen. Dat zal in veel gevallen inhouden datje iets zelf doet. Eenmaal in een studio moet je de nummers feilloos kunnen spelen, zodat je daar niet te veel dure tijd mee verspeelt. Les Zazous heeft opgenomen met een mobiele studio. Dat is een bus vol met opnameappara tuur plus technicus die naar de band toe kan komen. Je kunt dan bijvoorbeeld in je eigen oe fenruimte opnemen. Het is zaak dat opnemen snel te doen: zo'n studio kost al gauw ƒ425,- per dag. Het grote voordeel is na tuurlijk dat je professionele ap paratuur tot je beschikking hebt. Zoals een 8-sporenrecorder en veel randapparatuur. Met zo'n 8-sporenrecorder heb je 8 verschillende 'baantjes' om iets op te zetten. Zo kun je de drums op 2 sporen zetten, 2 gita ren en de bas op drie aparte spo ren en dan heb je nog drie sporen over voor zang, sologitaar, enzo voort Meestal wordt de muziek van het nummer (zonder solo's) in één keer opgenomen. De ver deling per spoor gebeurt via de microfoons. Daarna worden de zangpartijen ingezongen. De opnameband die bij dit al les gebruikt wordt is een 'one inch tape'. Die is heel wat breder dan een gewoon cassettebandje. Dat is namelijk maar een kwart inch breed! Het overzetten van de muziek van de one inch tape naar een ge wone band gebeurt via een mengpaneel. Met zo'n paneel be paal je de onderlinge verhouding tussen de sporen qua volume en klankkleur. Dit noem je 'mixen'. Je begrijpt dat wanneer je 8 (of meer) sporen te mixen hebt, je meer kunt beïnvloeden aan het eindresultaat dan wanneer je slechts 2 sporen hebt! Gewone band- en cassetterecorders heb ben meestal 2 sporen en wat je daarmee opneemt valt niet meer te mixen. Randapparatuur Bij dat mixen komt de randap paratuur van de studio op de proppen. Onder deze apparatuur verstaan we de microfoons, de apparaten die galm, echo en dat soort effecten maken, dingen als ruisonderdrukkers, enzovoort. Het mixen is, samen met het afstellen van de instrumenten, het moeilijkste onderdeel van het opnemen van muziek. Je moet er gevoel voor hebben en als je als band zelf je mix maakt, krijg je ook nog te maken met problemen als: de drummer die vindt dat hij te zacht staat; de gi tarist die als enige vindt dat z'n solo met galm véél mooier is, en zovoort. Maar goed, uiteindelijk heb je dan die gewone band. Je kunt daar kopieën van maken om op te sturen naar jongerencentra en zo. Zo maak je reclame voor je zelf. Je kunt hem ook opsturen naar een platenmaatschappij. Verwacht daar echter niet te veel van: als ze er al iets in zien, zul je nog vaak je muziek commercieel moeten aanpassen. Les Zazous bijvoorbeeld, die beslist geen hardrock speelt, kreeg het ver zoek of ze een bepaald nummer la hardrock' wilde opnemen. Als je een nummer zelf wilt uit brengen zul je stevig moeten spa ren. Buiten de opnamekosten was Les Zazous nog eens 1600,- kwijt voor 500 singles! Het groot ste bedrag gaat op aan het persen van het plaatje. Je zoekt een grammofoonplatenperserij (mooi woord voor galgje) uit, sluit een contract af en zij maken dan de singles. Die krijg je dan, netjes in een plastic hoesje inge pakt, thuisgestuurd. Kosten voor Les Zazous: 1200,-! Het hoesje kun je het beste zelf ontwerpen. Je kunt het dan zo gek maken als je zelf wilt en het laten doen kost veel geld. Foto's en zo moet je dus gewoon zelf maken. Het drukken van het hoesje kostte Les Zazous ongeveer 400,-. Eigen produkt De hoesjes krijg je ook netjes thuisgestuurd. Nu kun je met z'n allen de singles in de hoesjes stoppen en uiteindelijk heb je dan een trotse stapel eigen pro dukt thuis liggen. Maar hoe raak je die weer kwijt? Je moet toch de gemaakte kosten weer terug verdienen en 500 singles raak je niet kwijt aan familie en beken den. Bekijk dus vooraf goed hoe veel je denkt er te kunnen verko pen en hoe je dat gaat doen. De leden van Les Zazous hebben de platenwinkels en platendistribu- tiebedrijven in de omgeving af gewerkt om maar zoveel moge lijk te verkopen. Verder probeer je tijdens eventuele optredens te verkopen en je maakt natuurlijk zoveel mogelijk reclame: je pro beert in de krant te komen en op de radio (piraten!). Les Zazous heeft het op de hierboven beschreven manier aangepakt, maar er zijn natuur lijk nog meer mogelijkheden. Voor de rijken onder ons bestaat er de mogelijkheid een grote(re) studio te huren (je hebt 64-spo- ren studio's!). De armen zouden het zonder professionele studio kunnen doen en zelf opnemen in de oefenruimte met gewone bandrecorders. Een handig ap paraat om zelf goede opnames te maken is de zogenaamde porta- studio (er zijn verschillende mer ken). Dit is een draagbare 4-spo- ren studio, eigenlijk een uit z'n krachten gegroeide cassette recorder. Voor 1400,- heb je al een hele goede. Ivy Green bij voorbeeld heeft op zo'n porta- studio de LP The Quest' opge nomen! Veel is afhankelijk van wat je zelf wilt en watje financieel kunt opbrengen. Het is wel makkelijk als je mensen kent die je kunnen adviseren en of helpen bij andere zaken. Dat kan je veel geld sche len. Tip: als je zelf nummers schrijft, laat dan vastleggen dat ze van jou zijn. Dat kan op het belastingkantoor (daar hebben ze een archief voor dat soort za ken) of bij de BUMA/STEMRA (daar moet je lid van worden). In KITS gaat volgende week, 9 januari, een kwis beginnen: de KIK-kwis. KIK staat voor 'krant in de klas'. Dus dan weet je het wel: de kwis zal alles met de krant te maken hebben. Lees hem goed de ko mende 4 weken (en niet alleen de KITS-pagina). Want de vragen hebben allemaal betrekking op de ze krant. Elke week zullen onder de goede inzenders drie boeken- of platenbonnen van 25 gulden worden ver loot (naar eigen keuze). Schrijf op je oplossing dus even erbij of je een boeken- of platenbon wilt heb ben als je in de prijzen valt. Dan houdt KITS daar rekening mee. Cijfers zijn er niet. Toch is Rein van Zwol er zeker van dat christelijke scholen regelmatig leraren weren, alleen maar om dat zij homoseksueel zijn. Hij heeft er meer dan eens mee te maken gehad als vaste medewer ker van het COC, de Nederlandse Vereniging tot Integratie van Ho moseksualiteit. door Paul v.d. Kooij En keer op keer stond hij machteloos. Want nooit eens zei een christelijk bestuur hardop weinig te voelen voor sollicitan ten die meer geven om mensen van het eigen geslacht. Rein: "Het gaat altijd heel wollig. Ook in het sollicitatiegesprek. Echt vragen naar de seksuele geaard heid doet men niet. Men praat er een beetje omheen. En als de sol licitant dan zegt: ik woon samen met een vriend, lijkt het net alsof men daar geen moeite mee heeft". Het is vaak maar schijn, weet hij. Nogal eens krijgen homosek suelen later slechts een kaal briefje met de tekst: we hebben de voorkeur gegeven aan ande ren. En hoe hard mensen ook trokken; de echte reden kwam Het lijkt een rond verhaal: het christelijk geloof zegt dat homoseksuelen slecht zijn. En dus moeten christelijke schoolbesturen homoseksuelen kunnen weren. Zij moe ten die (godsdienst)vrijheid hebben. In feite is het verhaal helemaal niet zo rond, vinden een heleboel christenen. Zij hebben hele andere opvattingen over het geloof. Vooral omdat ze heel anders omgaan met de Bijbel, Gods woord. Terwijl de 'anderen' meteen het vingertje heffen wanneer zij zinnen zien staan als "homo seksualiteit is een zonde" of "mannen die met mannen schandelijkheid bedrijven", letten zij meer op de grote lijnen van het boek. Het gaat hun om de boodschap van Jezus. En die bood schap is volgens deze christenen: goeddoen, medemense lijkheid tonen. Homoseksuelen weren hoort daar niet bij, zo roept bijvoorbeeld de Haagse dominee Brussaard al vijfentwintig jaar. niet bovendrijven. Zeker niet per brief. En in een aanvullend ge sprek ging het van "tja, kijk ik persoonlijk heb daar geen moei lijkheden mee, maar andere be stuursleden....". Wat de besturen bedoelen met het woordje 'daar'? De sollicitant moet dat zelf maar verzinnen. Het woord homoseksualiteit valt nooit, aldus Rein. Zijn vereni ging kan de discriminatie dan ook moeilijk 'aantonen'. En zelfs "at zou kunnen, is de zaak nog niet gewonnen. Geen enkele wet verbiedt de discrimi natie van homo's. 15.000 brieven WD, PvdA en de kleine linkse partijen in de Tweede Kamer willen dat snel veranderen. Zij hebben de staatssecretaris van Emancipatiezaken gevraagd om nog deze zomer te komen met een wet 'gelijke behandeling', waarin onder meer staat dat elke vorm van discriminatie van ho moseksuelen verboden is. Ande re partijen, vooral uit de christe lijke hoek, denken daar anders Zo zei de partijraad van het CDA twee weken geleden nog dat het rijk christelijke instellin gen als scholen en ziekenhuizen nooit mag dwingen homoseksue len als gelijken te behandelen. Dat zou indruisen tegen de ge loofsovertuiging. En als je ie mands geloofsovertuiging 'af pakt', kom je aan de grondwet. Want in de grondwet staat nu juist dat iedereen recht heeft op zijn geloofsovertuiging. Het argument is niet nieuw. Toen drie jaar geleden de schets van de wet 'gelijke behandeling' voor het eerst het daglicht zag, klonken dezelfde geluiden. Vooral mensen uit zeer christelij ke kringen (EO en RPF) hamer den op de godsdienstvrijheid. De 15.000 bezwaarschriften die zij schreven, worden heel erg se rieus genomen. Want nu, drie jaar later, 'hangt de zaak nog steeds op dit gronwetvraagstuk', zegt een woordvoerder van Emancipatiezaken. Een 'zware ambtelijke werk groep' studeert erop. En ook in stanties als de Sociaal Economi sche Raad, de Emancipatieraad en de Raad van State moeten zich er nog over uitspreken. Evenals de regering. Of de minis ters daar behoefte aan hebben? Ach, het CDA is de grootste rege ringspartij. En juist de partijraad van déze christelijke partij heeft de christelijke scholen 'ge steund'. Discriminatie Toch is de staatssecretaris van Emancipatiezaken, mevrouw Kappeijne van de Coppello, niet pessimistisch over de toekomst van 'haar' wet. De regering heeft namelijk zwart op wit beloofd 'een nieuwe wet te maken met behoud van de uitgangspunten van het voorontwerp (de schets)'. Weggooien kan ze het vooront werp dus niet. Maar echt gebon den zijn de ministers nu ook weer niet. Want: 'iets als uit gangspunt nemen' is niet be paald een harde term. Rein van Zwol van het COC is dan ook niet helemaal gerust. "We zullen de strijd niet staken", zegt de man die niet gelooft dat een eventuele wet de discrimina tie bij christelijke scholen uit de wereld zal helpen. "De eerste tijd zal het misschien zelfs helemaal geen uitwerking hebben. Maar het is geen reden om dan maar te zeggen: laat die wet maar zitten. Discriminatie is slecht, en dat moet in de wet staan". Gered worden door een extra vak. Vanaf het schooljaar '85/'86 is het mogelijk. Als leerlingen van lbo, mavo, havo en vwo dan hoger scoren voor hun extra vak dan voor een gewoon vak, kun nen ze het omwisselen. Het ge volg: een diploma in plaats van een sof. Of: een mooie lijst, in plaats van een rijtje aardige cij fers met een misser. Ook voor bollebozen wordt de toekomst zonniger: zij mogen het cijfer van het extra vak écht laten meetellen. Heel wat beter dus dan een certificaatje waar tij dens een sollicitatiegesprek am per naar gekeken wordt. Op het eerste gezicht lijkt het een aardig plan. De kans op sla gen wordt erdoor vergroot. Toch hebben de scholen het gekraakt. Ze vinden dat de bedenker van het plan, de staatssecretaris van onderwijs, de leraren veel extra werk bezorgt, terwijl zij daar niets voor terugkrijgen. Wèl ex tra tussenuren, maar geen extra leraarlessen. Dat is de grote klacht. Kleine scholen hebben nog an dere bezwaren. Doordat ze niet zoveel leraren hebben, wordt het voor hen moeilijker een groter vakkenpakket aan te bieden. Ze zijn dus verkocht wanneer grote scholen reclamecampagnes be ginnen, zo van: „Bij ons heeft uw kind meer kans op slagen. Wij bieden een extra vak dat mee telt". Reclame De staatssecretaris was niet zo onder de indruk van de kritiek. Zij denkt niet dat de schooljeugd zich opeens op de extra vakken zal storten. Het kost immers nog al veel tijd, zo'n extra vak. Ook zal zg de scholen nog eens op het hart drukken er geen reclame voor te gaan maken. Ze wil niets meer doen dan de zaak in een wettelijk jasje te ste ken; échte waarde te geven aan het achtste vak op het vwo en het zevende vak op lobo, mavo en havo. Het plan is echter nog niet helemaal in kannen en kruiken. In februari bekijkt de gewichtige onderwijsraad het voorstel en daarna moet de staatsecretaris er een definitief voorstel van ma ken. "De nieuwe ronde ontwape- ingsbesprekingen, die volgen de week in Genève begint, biedt de mensheid enige hoop, maar alleen een radicale verandering i de betrekkingen tussen de na ties kan werkelijk vrede bren gen". Zei paus Johannes Paulus 2 gisteren in Vaticaanstad ter ge legenheid van 'wereldvredes- dag', die sinds 1965 in de Rooms- Katholieke Kerk op Nieuwjaars dag wordt gehouden. "Alles zal zwak en onvolko men blijven als de staten niet af zien van egoïstische en ideologi sche belangen die spanningen, haat en onderdrukking veroorza ken". De paus pleitte ervoor, de middelen die bij ontwapening vrijkomen te gebruiken in de strijd tegen de honger in de we reld. "De weg van onderhande lingen is een wijze keuze. Maar die weg zal niet gemakkelijk zijn. Telkens als de onderhandelaars aan de ronde tafel gaan zitten, zijn er weer ingewikkelder en veelomvattender wapensyste men. Oprechte onderhandelin gen zijn alleen mogelijk als beide partijen rekening willen houden met de gerechtvaardigde belan gen van de ander". De paus is van oordeel dat de veiligheid, die nu nog afhanke lijk is van het zogenaamde af- schrikkingsevenwicht, ook met veel minder wapens kan worden bereikt, als men maar effectieve controles accepteert. 'De man in de straat' begrijpt de berekeningen van de deskun digen niet meer. Hij weet alleen, dat het leven van de hele mens heid wordt bedreigd, zei de paus. Daarom zullen bij onderhande lingen ook ethische normen een rol moeten spelen. "Succes is al leen mogelijk als beide partijen beseffen, dat ze wederzijdse ver nietiging riskeren". Defensie—uitgaven Aartsbisschop Gabon Diaz Merchan, voorzitter van het Spaanse bisschoppencollege, heeft kritiek geuit op de defen sie-uitgaven van de Spaanse re gering. "Weliswaar zijn ze nog niet zo uit de hand gelopen als die voor de kernwapens, maar Spanje heeft wel het niveau ver hoogd, waardoor steeds geraffi neerder en kostbaarder wapens gekocht kunnen worden", zegt de aartsbisschop in een verkla ring ter gelegenheid van de rooms-katholieke 'wereldvredes- dag'. "Ondanks de honger naar vre de is de oorlogsdreiging groter geworden". De aartsbisschop laat zich positief uit over de vre desbeweging, "die de bewust wording over het vredesvraag stuk heeft bevorderd". "De ge bruikelijke methoden om de vre de te bewaren zijn achterhaald". Mgr. Merchan kritiseerde ook de groeiende wapenuitvoer van Spanje. Volgens recente gege vens heeft dit land vorig jaar voor bijna drie miljard gulden wapens geëxporteerd. Die gin gen vooral naar Chili, Paraguay, Honduras, Nicaragua en Marok ko. Uit protest. In Brussel, Leu ven, Gent en Brugge zijn de afge lopen dagen uit rooms-katholie ke kerken voorwerpen gestolen 'uit protest tegen het bezoek van de paus' in mei van dit jaar. In een anonieme brief aan het pers bureau 'Belga' neemt de bewe ging 'Anonieme anarchisten in actie' de verantwoordelijkheid voor de diefstallen op zich. Volgens kerkelijke waarne mers zien dergelijke groepen in de ethische oproepen van de paus een inmenging in de inter ne aangelegenheden van de lan den. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Nijland (Fr.) kandidaat me vrouw J. C. van der Steeg Utrecht, te Raamsdonk E. van der Sluis Bant-Rutten (Noord- oost-polder); aangenomen naar Benschop C. D. Zonnenberg Wil- lige-Langerak, naar Wageningen M. B. van den Akker Boven-Har- dinxveld; bedankt voor Mars- sum-Beetgum-Engelum (Fr.) kandidaat mevrouw J. W. Inia Leek, voor de benoeming tot hulpprediker te Buurmalsen A. Diepeveen, bijstand in het pasto raat te Scherpenzeel-Elst, voor Gereformeerde Kerken: aan- .genomen naar Lochem E. P. Kla- renbeek Emmer-Compascuu- m - Em mer-Erfscheiden veen (Dr.). Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Uithui zen G. Gunnink Mussel. Christelijke Gereformeerde Kerken: bedankt voor Bunscho ten J. Westerink Urk. Gereformeerde Gemeenten: beroepen te Nieuwdorp-Wol- phaartsdjjk (Z.) A. Bac Bodegra ven, die bedankte voor Berken- woude-Stolwijk en voor Bos koop. Vrouwen in de kerk Het ontwerp van de Ameri kaanse rooms-katholieke bis schoppen van een 'herderlijk schrijven' over de rol van de vrouw in kerk en samenleving is slecht gevallen bij de 25.000 le den tellende 'Vereniging voor de wijding van vrouwen'. Onaan vaardbaar voor deze vereniging is het ontbreken van ook maar enige opening naar de priester wijding voor vrouwen. De theó- loge Elizabeth Fiorenza - be kend als de 'bisschop der femi nistes' - vergeleek dit met een kerkelijk schrijven over oorlog en vrede zónder de kernwapens te noemen. Zij sprak op een di ner van de vereniging in Was hington. Zuster Theresa Kane, die be kendheid kreeg door de paus tij dens zijn bezoek openlijk aan het standpunt van deze vrouwen te herinneren, wees bij dit diner op het grote belang van vrouwen groepen "in een tijd waarin zulke onderwerpen noch in de kerk noch in de samenleving populair zijn". - Volgens de Britse krant 'London Daily Mail' staat de ang licaanse geestelijke Andrew Wil liams, predikant van een kerk in Oswestry (West-Engeland), op het standpunt dat vrouwen niet méér geschikt zijn om priester te worden dan apen. In een brief aan zijn 9000 paro chianen schreef hij: "Als je een vrouw wijdt, kun je net zo goed een chimpansee wijden. Ik ben niet anti-vrouw, maar ik wil vrouwen juist de kans geven eer steklas-christenen te zijn en geen tweedeklas-mannen. Vrouwen behoren niet te worden gewijd in een mannelijke functie". (De opmerkingen van de predi kant volgden op het besluit van de Kerk van Engeland om een ontwikkeling in gang te zetten die kan leiden tot wijding van de eerste vrouw omstreeks 1990).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19