'God' van RO-theater: kakelbont spektakel Edy de Wilde: twee onderscheidingen Gaga eerste, Bad Bob tweede bij popprijs Sprankelend (kerst)concert 'Montserrat' verzwakt door te veel effecten Citroen houdt Hot House in ban Zwakke momenten Kodaly Koor 'Nieuwe Leven' in de Burcht MAANDAG 17 DECEMBER 1984 PAGINA 11 'God' van Woody Allen door het RO- theater. Regie: Antoine Uitdehaag. Vertaling: Barbara van Kooten. Mu ziek: Gerard Atema. Toneelbeeld: Peter de Kimpe. Kostuums: Rien Bekkers. Belichting: Steve Kemp. Voornaamste rollen: Wim van der Grijn, Hubert Fermin, Lineke Rijx- man, René van Asten, Jaap van Don selaar. Gezien op 16 december, Hal 4 Utopia, Rotterdam. ROTTERDAM - Het Rotter damse RO-theater is haar min of meer gedwongen verblijf van drie jaar op het Utopia-complex begonnen met de breed opgezet te enscenering van 'God' van Woody Allen. Dat Antoine Uitde haag dit stuk zou gaan regisse ren, was al bekend vóór hij sa men met Jos Thie tot artistiek leider van het gezelschap werd benoemd. Volgend seizoen zal het tweetal dus pas echt op de eigen uitgangspunten voor een artistiek beleid beoordeeld kun nen worden. Zoals ze zelf echter zeggen past deze produktie al in de toekomstige opzet een breder publiek dan voorheen naar het theater te lokken met "lekkere publieksvoorstellingen voor mensen uit alle delen van de stad". Allen's verwijzingen naar Newyorkse types en gelegenhe den zijn dan ook consequent ver taald naar de Rotterdamse situa tie: van de musicerende Grieken van de Nieuwe Binnenweg, de sportschoolleraar met zware snor en bakkebaarden, de hoc- keytrut uit Hillegersberg, tot de naar ik aanneem met name bij het artistieke volkje bekende tenten Dizzy en Theo's Visbistro. En waar het verhaal van deze "komedie in één bedrijf' nu ei genlijk over gaat of toe moet lei den is nu juist de vraag die de personages zichzelf voortdurend stellen. En die vraag roept heel wat quasi-diepzinnigheid en nog meer groteske situaties op. In het klassieke Athene zijn een schrijver en een acteur op zoek naar een passend einde voor een zo dadelijk te spelen tragedie. Beseffend dat ze zelf ook maar verzonnen personages uit een toneelstuk van Woody Al len zijn, bellen ze deze op en vra- 'Montserrat' van Emmanuel Roblès, gespeeld door de Haagse Comedie onder regie van Jo Dua. Vertaling: Loek Scbaareman. Decor en kos tuums: Andrei Ivaneanu. Gezien in het HOT op 15 december. DEN HAAG - Het uitdenken van wreedheden en het vertrap pen van de menselijke waardig heid zijn van oudsher de speciali teiten van bezettingslegers. Voorbeelden daarvan zijn er nog steeds te over, maar in weifiig ge vallen is het zo effectief gebeurd als in Zuid- en Midden-Amerika, waar de Spanjaarden in drie eeu wen complete beschavingen hebben weggevaagd en hele landstreken hebben ontvolkt. Het is dus op zichzelf niet zo vreemd, dat Roblès het huidige Venezuela uitkoos als plaats van handeling voor het in 'Montser- rat' uitgewerkte idee. De hoofdpersoon, een Spaanse officier, heeft de rebellenleider Simon Bolivar laten ontsnappen en wordt dan door zijn vroegere kameraden geconfronteerd met zes gijzelaars, die één voor één zullen worden doodgeschoten, als hij de nieuwe verblijfplaats van de ontsnapte niet verraadt. De conflicten die dat oplevert, worden door Roblès dankbaar uitgesponnen: de gewetenscon flicten van de jonge Montserrat en zijn confrontatie met de zes willekeurig gekozen slachtoffers, van wie een aantal eveneens met een principieel probleem wordt opgezadeld, omdat het doel zij moeten sterven in feite hun volle instemming zou moeten hebben. Daardoorheen lopen de vertegenwoordigers van de bezettingsmacht, soms met allerlei drogredeneringen hun handelwijze goedpratend (de priester Coronil), maar meestal pochend op hun wreed heden en met een pervers sadis me nieuwe bedenkend. Onder de betrouwbare leiding van Jo Dua gaf de Haagse Come die hiervan een degelijke en op een enkele uitzondering na voor treffelijk gespeelde voorstelling, die een bij vlagen beklemmend avondje ouderwets toneel ople verde. Maar het zou misschien beter zijn geweest, als de in het toneelbeeld van Andrej Ivónea- nu nagestreefde soberheid was doorgetrokken naar de speelstijl, waar nu wel een erg grote scheut pathetiek in zat, ten dele ook uit gelokt door de tekst van Roblès. Dat overtrokkene is terecht en in de juiste mate aanwezig bij de door Jules Royaards met veel vi taliteit uitgebeelde toneelspeler (met een hoofd, dat weggelopen lijkt van een prent uit de tijd van de Franse Revolutie). Roblès ba lanceerde echter op het scherp van de snede door bij zijn gijze laars de voorspelbare moeder van twee kleine kinderen op te nemen en als er niet flink in haar tekst geschrapt wordt, is er een beter actrice dan Roos Blaau- gen om de oplossing. Bovendien weten ze dat ze op dat moment in Rotterdam dat stuk ook daad werkelijk spelen. Dus ook het publiek wordt te hulp geroepen en dit brengt de hockeytrut, met bijvak filosofie, op de planken, alsmede een constructie om de god Zeus uit de hemel te laten neerdalen. Maar op het kritieke moment hapert de constructie en Zeus slaat te pletter: God dus dood en de chaos compleet. Te vergeefs trachten de spelers, in tussen aangevuld met een koor van Griekse vrouwtjes en de hele koninklijke familie in bordesop stelling, het stuk alsnog tot een goed einde te brengen. Maar het eindigt zoals het ook begon: "Ab surd? Hoezo, absurd?" Koor en koningshuis meegeteld bevin den zich vóór en op de treden van een hoog oplopend amfi theater zo'n vijftig spelers, er schuift een reusachtige paarde- kop uit de nok tevoorschijn, de deus-ex-machina constructie blijkt vol toeters, bellen en flik kerlampjes te zitten en op een Lineke Rijxman en Wim van der koor. bepaald moment komt zelfs de hele familie van Brecht's Moeder Courage het toneel opzetten in een houten kar. Uitdehaag heeft de opeenstapeling van Allen's vi suele en situationele grappen nog ééns zo dik aangekleed en uitgemeten en daarbij kosten noch moeite gespaard. Veel meer dan een bont en vrolijk stripver haal levert dat echter niet op. De grote levensvragen be staat er een God; zijn wij vrij en dus zelf verantwoordelijk voor de loop van ons leven - worden zo natuurlijk aardig gerelati veerd. Maar een extra kwaliteit wordt er niet aan toegevoegd, een kwaliteit waarvan ik geloof dat die wel aanwezig is in Allen's films, met name 'Stardust Me mory'. Daar roepen de persona ges in mij wel iets op, iets dat met herkenning en medelijden, maar ook met het bovennatuur lijke te maken heeft. Misschien is het daar de camera zelf die me de gelegenheid geeft wat langer bij iets stil te staan. In deze voorstel ling raast alles langs me heen, met zo'n snelheid dat na een paar dagen niets meer zal zijn blijven hangen. MARC VAN DER VELDEN Kerstconcert door het Rijnlands Chr. Mannenkoor o.l.v. Sander van Marion, m.ra.w. Susanne Pronk alt, Viktor Klimenko bas, Louis van Dijk vleugel„Addie de Jong orgel, en Bet ty van der Schaaf declamatie; Ge hoord in de Stadsgehoorzaal Leiden op 15 december. LEIDEN - Honderdtwintig le den van het Rijnlands Chr. Man nenkoor zongen zaterdagavond o.l.v. Sander van Marion kerstlie deren in de Stadsgehoorzaal. Het opgewekte openingsstuk, de In- trada, volgens middeleeuwse tra ditie gehandhaafd, bepaalde de sfeer van de hele avond: het koor liep, met een kaars in de hand, van achter uit de zaal, zacht zin gend het podium op, welke op komst gevolgd door declamatie, orgelmuziek en weer het koor ter afsluiting van deze Intrada. Wat Sander van Marion weet te doen met niet-professioneel geschool de stemmen, is prijzenswaardig. 'Nu zijt wellekome' werd in een vrolijk-snel tempo gezongen, zó zuiver en ingetogen dat je je niet voor kon stellen dat dit geluid uit zoveel mannenkelen voort sproot: heel knap, fantastisch mooi. Ook de samenzang verliep de hele avond perfect, met enke le instructies van Van Marion en door zijn uitstekende trant van dirigeren van het publiek. Louis van Dijk improviseerde op een aantal bekende kerstliederen. Het plezier en de grote inzet waarmee hij ook de mannen be geleidde waren duidelijk hoor- en zichtbaar. De Fin Viktor Kli menko bekend om zijn groot stembereik, stelde mij teleur. Zijn mooie Russische kledij, zijn hartveroverde glimlach en zijn falset-stem maakten hem wel at tractief, maar zijn volume en mu zikale discipline in het midden- register waren minimaal. Susan ne Pronk daarentegen accor deerde wat timbre en stemkracht betreft prachtig bij het koor. Ook haar soli getuigden van grote muzikaliteit en gevoel voor inter pretatie. Hoewel haar stem de klankleur van een alt heeft zong zij onwaarschijnlijk hoog en kon daarom terecht de alt- én so praanpartijen zingen. Na de pauze zong het koor 'Go tell it on the mountain' en 'It's a birthday' met grote meeslepend heid begeleid door Louis van Dijk, die de syncope in de eerste spiritual opzwepend doorvoerde. Ook het orgel, bespeeld door Ad- die de Jong, droeg bij aan een sprankelend spel en tegenspel. 'Christians awake' klonk wat mat, soms zelfs een beetje saai, maar direct daarna ontlaadde het koor zich weer op de meest posi tieve manier in 'Mary's Boy Child'. Publiek, koor en solisten zongen tot besluit het 'Ere zij God' waarin het koor boven de melodie uit, origineel improvi seerde. Vanavond is opnieuw te horen, tot welke prestaties koor en medewerkenden in staat zijn. LIDY VAN DER SPEK. Soesja Citroen kwintet met Nedly Elstak op piano. Fred Leeflang sax, Jan Voogd bas en Marcel Serierse slagwerk. Gehoord op 15 december bij Hot House in het restaurant bij het LAK-theater. LEIDEN - Soesja Citroen heeft zich sedert de vorige keer bij Hot House, een paar jaar geleden, ontwikkeld tot een pure jazzzan geres met een breed vocaal be reik. Omdat ze zich de laatste tijd bezig hield met songs en ballads bij het Metropole-orkest, kon de vrees ontstaan dat ze voor de wat minder toegankelijke jazz en im- provisatiemuziek verloren zou gaan. Voor haar kwintet-repertoire kiest ze voor weinig gehoorde songs of instrumentale num mers, die ze zelf van tekst voor ziet, als die van de eigenzinnige pianist Thelonicus Monk: 'Blue Monk', 'Well you needn't' en 'Monk's mood', en George Rus sell's 'Ezz-thetic'. Ze weet met haar stem dingen te doen die je soms het hart doen vasthouden of ze het wel haalt. Met haar lage stemgeluid en aangevuld met schreeuwen tot fluisteren en boer nodig om die rol geloof waardig te maken. Ook op een ander punt stelt Roblès de ge loofwaardigheid danig op de proef. Venezuela kent nu nog steeds een hoog percentage anal fabeten, maar in dit in 1812 spe lende stuk discussiëren Indiaan se arbeiders, pottenbakkers en kooplieden alsof ze zojuist met goed gevolg een studie aan de Open Universiteit hebben afge sloten. Een grotere soberheid op vrijwel alle fronten zou stuk èn voorstelling ten goede zijn geko men. Een echt goede toneel schrijver zou zelfs alleen de con frontatie van Montserrat met de zes gijzelaars hebben laten zien. Het hanige gedoe van de Spaanse militairen had nu echter het voordeel, dat Reinier Heide- mann een eerste luitenant kon neerzetten, die zich met al zijn ar rogantie ontwikkelde tot de spil van de voorstelling. Dat die rol niet was weggelegd voor de 'ver rader' Montserrat, is wel de be langrijkste zwakheid van dit stuk. PAUL KORENHOF Nederlands Kodóly Koor o.l.v. Dick Hollander met werken van Verdi, Jan Mul, Herman Strategier, Rich. Bennett, Kodaly en Bartók. Gehoord in de Lokhorstkerk op 15 december. LEIDEN Leiden wordt in deze weken voor kerst mis weer overvoerd met concerten; dat èn het slechte weer zal wel de reden zijn geweest dat slechts een vijftigtal bezoekers de gang naar de Lokhorstkerk gemaakt hadden. Het koor moest een ongelukkige start maken: door het slechte weer en de doolhof vol parkeerproblemen die Lei den nu eenmaal is, kon de dirigent niet op tijd aan wezig zijn, zodat het eerste programma-onderdeel, Verdi's Laudi alla Vergine Maria, onder leiding van een van de koorleden uitgevoerd moest worden. Nu bestaat het Kodóly Koor uit beroepszangeres sen van wie sommigen zelf ook koordirigent zijn. Zo kon het professionalisme deze tegenslag enigs zins opvangen, wat niet wegnam dat de onzeker heid in aarzelende en onzuivere inzetten hoorbaar werd. Na dit begrijpelijkerwijze zwakke begin was de eigen dirigent inmiddels aangetreden en kon het koor zijn eigenlijke capaciteiten tonen. Het gehele programma bestond uit a capella (d.w.z. onbegelei de) koorwerken. Deze schrijfwijze stelt hoge eisen aan een koor voor wat betreft de intonatie en het 'op toon' blijven, een vereiste om de harmonische samenklanken zuiver te houden. In de Missa cano- nica van Jan Mul en het motet Ecce virgo van Her man Strategier kon het met zeer strakke stemmen zingende koor deze capaciteiten ten volle demon streren. Ook de volkslied-zettingen van Kodóly en Bartók na de pauze vromen harmonisch gezien een zware opgave. De homogeniteit in de samenklank werd een enkele maal in zeer hoge liggingen door een scherpe bijklank verstoord. Goed klonken de twee wiegeliederen van Ben nett, geschreven in die zeer harmonieuze stijl waar veel Engelse componisten patent op schijnen te hebben, met het gebruik van een onregelmatige maat of maatwisselingen als doorbreking van het traditionele. Alle kwaliteiten en capaciteiten van dit koor in aanmerking nemend, blijft het onverklaarbaar dat ook na het begin onbegrijpelijk zwakke momenten bleven opduiken, vooral in inzetten. Naar mijn smaak werden de volksliederen van Bartók en Ko dóly ook wel erg 'mooi' en eenvormig van uitdruk king gezongen. Temperament was in elk geval ver te zoeken. In de orgelintermezzi van Greetje Tim- mers zaten zo veel missers dat zij niet meer konden zijn dan rustpauzes voor het koor. MIES ALBARDA. neuriën weet ze haar expressie spannend te ondersteunen. Met haar stembeheersing en veelzij digheid heeft ze een plaats ver worven tussen de beste jazzzan geressen van Nederland. Haar begeleidingsgroep met daarin de pianist Nedly Elstak die Soesja vroeger overhaalde jazzzangeres te worden, klonk na de pauze hechter. Dit was des te opvallender, daar de gebruikelij ke drummer Martin van Duyn- hoven op het laatste ogenblik werd vervangen door de jonge Marcel Serierse. Deze zoon van de bekende jazzbassist Koos Se rierse won vorig jaar de Wessel Ilcken prijs. Hij is een goed bege leider, die zonder opdringerig te worden de juiste accenten geeft. Saxofonist, fluitist en clarinettist Fred Leeflang brengt met vak manschap zijn felle saxsoli, die echter vlees noch vis zijn door gebruikmaking van allerlei cita ten met mijns inziens te veel no ten, die niet bijdragen tot meer zeggingskracht. Zijn stijl is te veel gericht op de modale speel wijze van John Coltrane. Op fluit of clarinet, waar zijn rol onder steunend was, ging het beter. Bassist Jan Voogd tenslotte, evenals Leeflang en Serierse af komstig uit de Hilversumse ra diowereld, is een betrouwbaar maar niet spectaculair begelei der. De balans opmakend kunnen we zeggen, dat dit traditioneel getoonzette concert weer ouder wets jazzy was. Na afloop wist het publiek nog als toegift het nummer 'Monk's Dream' af te dwingen. WILLEM WINSEMIUS. AMSTERDAM (ANP) - Edy de Wilde heeft bij zijn af scheid als directeur van het Stedelijk Museum in Am sterdam twee onderschei dingen ontvangen. Uit han den van burgemeester Van Thijn ontving hij de gouden museummedaille. Dat ge beurde bij de officiële ope ning van 'La Grande Para de', een door De Wilde inge richte tentoonstelling van hoogtepunten uit de schil derkunst sinds 1940. De museummedaille is in de af gelopen dertig jaar slechts drie maal toegekend. Enkele uren later speldde minister Brinkman van cultuur hem de on derscheidingen op die behoren bij de ridderorde van de Nederlandse Leeuw. Die onderscheiding werd toegekend bij de opening van de tentoonstelling 'De Nederlandse identiteit' in het rijksmuseum Vin cent van Gogh. Die tentoonstelling loopt parallel aan 'La Grande Para de' en toont werk van Nederlandse schilders van na 1945 uit de collec tie van het Stedelijk Museum. Minister Brinkman sprak de hoop uit dat beide exposities nieu we impulsen zullen geven aan de discussie over presentatie- en ver zamelbeleid van musea en over de verhouding waarin de grote musea aandacht moeten schenken aan kunst uit eigen land en andere lan den. Volgens de bewindsman levert ,La Grande Parade', als persoonlij ke boodschap van de Wilde, een formidabele bijdrage aan die dis cussie. ,De Nederlandse Identiteit', de scheidende directeur zich profileert door zijn eigen keu zen, biedt een unieke mogelijkheid om inzicht te krijgen in meer dan veertig jaar verzamelbeleid van het Stedelijk op het terrein van de Ne derlandse kunst. Burgemeester Van Thijn prees De Wilde als een directeur die de internationaal toonaangevende po sitie, die het Stedelijk Museum on der zijn voorganger Sandberg had verworven, niet alleen heeft ge handhaafd, maar ook heeft ver sterkt. Hij bracht de kritiek in her innering, die bij de benoeming van De Wilde in 1963 werd geuit en stelde dat de verwachtingen van voor- en tegenstanders waren over troffen. Het Stedelijk heeft sinds het ein de van de Tweede Wereldoorlog de opvattingen gevolgd die in de kunst aan de dag zijn getreden, zei De Wilde zelf ter gelegenheid van de opening van ,La Grande Parade' en zijn afscheid. „Uitsluitend een hoog kwalitatief niveau handhaaft zich in de voortdurende golfbewe ging. In het Stedelijk hebben wij getracht in de collectie duidelijk te maken wat wij tot dit hoge kwalita tieve niveau rekenen. Ook hebben wij er naar gestreefd de golfbewe ging, die uit de wisselende geest van de tijd ontstaat, in tentoonstel lingen duidelijk voor ogen te stel len. De collectie is de kurk waar elk museum op drijft. De collectie tekent het profiel van een mu seum. De tentoonstellingen be schrijven de bewegingen van onze cultuur, zoals die in haar meest ka rakteristieke gedaanten in de kunst tot uitdrukking komt", be toogde de vertrekkende directeur. Hij maakte tijdens zijn toespraak nog bekend dat de Rothko Stich ting in New York een van de be langrijkste werken van de schilder Rothko, die deelt uitmaakt van ,La Grande Parade', dezer dagen aan het Stedelijk geschonken heeft. Directeur Edy de Wilde van het Stedelijk Museum trof bij zijn afscheid ook enkele leden van de vroegere Cobra-groep. Op de foto v.ln.r. Eugène Brands, het echtpaar De Wilde, Karei Appel en Bert Schierbeek. (foto anpi LEIDEN - Bij Stichting Burcht speelt morgenavond het ensemble 'Het Nieuwe Leven'. Het zoeken naar nieuwe klank en klankpro- duktie is voor hen de leidraad bij het componeren. Experimentele en elektronisch verwekte muziek, die in elk geval hoogst eigenzinnig is. Het ensemble bestaat uit zes componisten, die tegelijk muzi kant zijn. Op het programma staan nieuwe werken van Van Campen, Wentink en Van Bergeijk en verder 'Ontketening' van Jan Boerman, 'Bugle' van Maartje ten Hoorn en 'Pianomorte' van Dick Borstlap. Aanvang 21.00 uur. BEELDHOUWER OVERLEDEN - De in Hongarije geboren Ameri kaanse beeldhouwer bekend als Tot, wiens werk in het Vaticaan hem internationaal aanzien bezorg de, is op 75-jarige leeftijd in Rome overleden. Tot vestigde zich kort na de Tweede Wereldoorlog in de Ita liaanse hoofdstad, waar hij een ate lier inrichtte aan de kunstenaars straat Via Margutta. Tot was de Italianen het best be kend door zijn decoratieve werk aan Stazione Termini, het centraal station van Rome. Grote Prijs van Nederland. Deelnemers: Buster Smiles; Pri ma Volta; Rebel; Gaga; The Ori ginal Talkatives; Bad Bob. 15 december 1984, Paradiso, Am sterdam. Tv-opnamen bij VA- RA-tv te zien. AMSTERDAM (GPD) De cynici die beweren dat talenten jachten nooit artiesten van grote klasse opleveren hebben al meermalen ongelijk gekregen. Dat neemt niet weg dat werkelijke artistieke vernieu wing zich nooit via een punten systeem manifesteert. Origineel, maar niet revolutio nair. Kwalitatief goed, maar niet al te diepgravend. Dat zijn de normen waaraan een winnaar moet voldoen. Op de Amsterdamse popgroep Gaga, die afgelopen zaterdag ver diend de Grote Prijs van Neder land in de wacht sleepte, zijn de ze kwalificaties van toepassing. Een swingende cocktail van di verse Afrikaanse muziekstijlen en westerse rock. Lichaamsge richte muziek, die alle proble men wegblaast en tot dansen dwingt. De zes groepen die in de finale aantraden maakten stuk voor stuk een professionele indruk, daarover kan geen twijfel be staan. Toch is er een duidelijk onderscheid tussen de uiteinde lijke nummers één, twee en drie en de overigen. Buster Smiles, Prima Volta en The Original Tal katives, die op de zesde, vijfde en vierde plaats eindigden, spelen zeer geroutineerd, maar missen een duidelijk eigen gezicht en overtuigende podiumpersoon lijkheid. Dat laatste is wel aanwezig bij de rond de bekkentrekkende zanger-gitarist Ronald 'Waldo' Welgemoed geformeerde groep Rebel. Aanstekelijke, gerouti neerde gitaarpop, die aan de Amerikaanse Rubinoos doet denken. Korte, puntige songs vol jaren zestig invloeden, maar ge bracht met een tomeloze energie. Opvallend buitenbeentje in het gezelschap en door sommi gen getipt als kansrijke outsider, was het Wassenaarse Bad Bob. Een eigengereid viertal dat bru taal met de botte bijl op alle ge vestigde muziekstijlen inhakt. Muziek die zoals ook zaterdag bleek luide bijval of agressief boe-geroep verwekt. Excentriek en met veel bravoure, maar wel erg bedacht. Bad Bob mist het muzikale raffinement dat grote excentriekelingen als Beefheart en Zappa kenmerkt en de emo tionele lading die de schreeuw- partijen door merg en been zou kunnen doen gaan. Daardoor blijft het vooral vermaak en sur rogaat avant-garde. Een verdien de tweede plaats, maar ook niet méér dan dat. Vermaak is ook wat winnaar Gaga te bieden heeft. Maar dan wel uitzonderlijk fris, uitbundig en onweerstaanbaar swingend. Drummer Francois Baxs en per cussionist Carlo Ulrichi produce ren de karakteristieke Afrobeat. Silvano Matadin plukt een hup pelbas. René van Barneveld tovert zo nu en dan schijnbaar moeiteloos de prachtigste juju- loopjes uit zijn gitaar. Saxofonis- te Barbara de Klein blaast daar licht-jazzy overheen. En de im mer lachende zanger Floris Nie- len beweegt zich onophoudelijk zwoel over het podium De Nederlandstalige teksten blijven beperkt tot enkele woor den, die in alle toonaarden her haald worden. 'Dansen bij zon, zand, zee', daar gaat het bij Gaga om. Een kruispunt van culturen. Multiraciaal. Het Vondelpark op een zomerse zondag. PETER BRUYN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11