rwi M laat uw stem eens horen' Een onderzoek naar de vrijheidsbeleving van Nederlanders ZATERDAG 15 DECEMBER 1984 PAGINA 17 Bijlage van het Leidsch/Alpheus Dagblad door Bert Paauw Zoals eerder deze week aangekondigd, organiseert de Gemeenschappelijke Pers Dienst, waarbij ook deze krant is aangesloten, een uitgebreide enquête over de vrijheidsbeleving van Nederlanders. Onder het motto 'Hoe vrij en blij voelen we ons veertig jaar na beëindiging van de Duitse bezetting?', worden op bijgaande pagina's honderd vragen voorgelegd. Op tal van terreinen - onder meer onderwijs, leefsituatie, godsdienst, politiek, werk - kunnen lezers anoniem hun meningen geven. De drie wetenschappelijke onderzoekers die de reacties op de enquête zullen analyseren (in onderstaand artikel komen zij aan het woord), benadrukken dat inzendingen van iedere geïnteresseerde, ongeacht de leeftijd, welkom zijn. En indien men zich daartoe geroepen voelt, kan ook een begeleidende brief worden meegestuurd. De uitkomsten zullen volgend jaar mei rond Bevrijdingsdag worden gepubliceerd. De onderzoekers die de enquête zullen analiseren. V.l.n.r. drs. A. Hagenaars, prof. M. van de Vail en prof. B. van Praag. (foto's Roland de Bruin» Volgend jaar mei is het veer tig jaar geleden dat er een einde kwam aan de Duitse bezetting van Nederland. De genen die de bezetting èn de bevrijding hebben meege maakt zullen deze periode niet makkelijk vergeten. Sterker, de ervaringen van destijds zullen ongetwijfeld een stempel hebben gedrukt (en nog steeds drukken) op denkbeelden en gedragingen van vele Nederlanders. Voor hen zal bijvoorbeeld het be grip vrijheid een aparte bete kenis hebben. "Na de oorlog wist iedereen wat vrijheid was. Die vrijheid was veel waard, het gaf een gelukkig gevoel. Nu leeft dat lang niet meer zo sterk". Dat zegt prof. Bernard van Praag, hoogleraar in de wiskundige economie aan de Erasmus universiteit in Rotter dam. Hij is één van de drie we tenschappers die zich zullen bui gen over de reacties op de enquê te over vrijheidsbeleving. De an dere twee zijn prof. Mark van de Vall, hoogleraar aan het instituut voor sociaal beleidsonderzoek van de Leidse universiteit en me vrouw drs. Aldi Hagenaars, we tenschappelijk medewerker aan de Leidse universiteit (verbon den aan het Centrum voor onder zoek van de economie van de pu blieke sector). Hoe vrij en blij zijn we nu, veertig jaar na de bevrijding? Dat is de achterliggende vraag van de enquête, waarbij me vrouw Hagenaars benadrukt dat de ontworsteling aap een vreem de overheerser maar één aspect is van de vrijheidsbeleving. "Na tuurlijk zal een aantal mensen geneigd zijn in eerste instantie terug te kijken op de bezettings periode, de oorlog. Maar voor an deren betekent vrijheid een te rugblik op de jaren zestig. Vrij heidsbeleving is afhankelijk van de periode waarmee je de huidi ge situatie vergelijkt. Bovendien, het begrip vrijheid kent zoveel verschillende kanten. Je kunt ook denken aan financiële vrij heid, geestelijke vrijheid, politie ke vrijheid". Palet van kleuren -mi Van de Valk "Vrijheidsbele ving is iets subjectiefs. Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar die beleving. Waar het ons om gaat is te achterhalen of er verschillen zijn tussen, bijvoor beeld, diverse generaties of tus sen mannen en vrouwen". Van Praag: "Ik verwacht dat de uit komsten een palet van kleuren zullen vormen, er zal zeker geen zwart-wit beeld uit naar voren komen. Van belang is of iemand vrijheid heeft ervaren als een schaarstegoed. Als je nooit hebt ervaren dat jou de vrijheid is ont nomen, dan is het misschien net zo iets vanzelfsprekends als het inademen van zuurstof'. Van de Vall geeft een persoon lijk voorbeeld. "Mijn vrijheids besef wordt nog altijd gekleurd door twee jaar kampervaring uit de oorlog. Maar iemand die nu 20 jaar is, moet het begrip vrijheid heel anders ervaren". Mevr. Ha genaars: "Misschien voelen 20- jarigen zich wel helemaal niet vrij omdat ze niet aan werk en een huis kunnen komen of om dat ze zich aan teveel regels ge bonden voelen". Van Praag: "Leeftijd is in elk geval heel belangrijk. Mensen die zijn opgegroeid in de rijke, welvarende jaren zestig waarin op tal van terreinen veel moge lijk was, zullen zich tegenwoor dig wellicht ingeperkt voelen. Maar dat hoeft voor de huidige 20-jarigen helemaal niet het ge val te zijn". Mevr. Hagenaars: "Wat ook moet worden beseft is dat vrij heid voor de één onvrijheid voor de ander kan betekenen. Neem de vrijheid van meningsuiting. Die kan erg bedreigend zijn voor een ander. De ideëen die aanhan gers van de Centrumpartij spuien zijn daarvan een voor beeld. Dan kom je al snel op het punt: wel of niet verbieden? Dat is een afweging tussen vrijheid en onvrijheid". "De Verzorgingsstaat heeft een hoop zaken geregeld, veel moge lijk gemaakt, maar er ook voor gezorgd dat veel dingen niet meer mogen. We hebben nu de bromfietshelmen, de autogor dels, veel vergunningenstelsels en noem maar op. Allemaal re gels, uitgevaardigd ter stroomlij ning van de gang van zaken in de maatschappij of ter zelfbescher ming van mensen. Sommigen zullen vinden dat de reglemente ring is doorgeslagen, dat al die regels bevoogdend werken. Maar ook als je het vrijheidsideaal ruim neemt kom je terecht op het punt dat vrijheid vaak gelijk tijdig grote onvrijheid met zich brengt. De vrijheid van staken is ook de onvrijheid van mensen die dan bijvoorbeeld niet meer kunnen reizen". Brede kring Van Praag: "Deze enquête vormt een prachtige gelegenheid om er achter te komen hoe in brede lagen van de bevolking over dit soort problemen wordt gedacht. De meningen van pres siegroepen weten we wel. Die zijn over het algemeen luidruch tig genoeg. Maar de moeilijkheid van metingen is altijd om er ach ter te komen hoe in bredere kring over een bepaald onder werp wordt gedacht". Van de Vall: "Het Haagse cir cuit, zeg maar de kleine groep machtigen die de beleidslijnen uitstippelt, wil nog wel eens ver vreemden van de zogenaamde zwijgende meerderheid. Ook al omdat die zwijgende meerder heid niet verschijnt op vergade ringen van politieke partijen. Het is een bekend verschijnsel dat dergelijke vergaderingen maar door enkele tientallen mensen worden bezocht. De meeste men sen blijven thuis, al hebben ze best een mening over tal van za ken. Die meningen boven tafel krijgen is een oud probleem. De krant is een geweldige ingang want de mensen mogen dan niet naar een vergadering gaan, ze le zen thuis wel de krant. En de en quête kunnen ze vanachter de keukentafel invullen, volkomen In totaal telt de enquête hon derd vragen, waarbij uiteenlo pende onderwerpen als oplei ding, leefsituatie, buurt, wonen, werk of geen werk, vrije tijd, godsdienst en politiek de revue passeren. Mevrouw Hagenaars: "We stellen niet plompverloren wat vragen over de vrijheidsbele ving. We willen de mensen een beeld geven welke aspecten er allemaal kunnen kleven aan het begrip vrijheid. Vanuit dat to taalbeeld komen we tot enkele specifieke vragen over de vrij heidsbeleving". Opleiding Het drietal gaat nader in op en kele van de bovengenoemde as pecten. Allereerst opleiding en onderwijs. Van Praag: "Vrijheid kun je beschouwen als de mogelijkheid dat iedereen de kans heeft door te dringen tot het onderwijstype dat hij verlangt. Hier in Neder land is dat, denk ik, niet zo. Nog altijd leeft het idee: als je voor een dubbeltje geboren bent, dan word je nooit een kwartje. Heel anders ligt dit in de Verenigde Staten. Daar is een enorme maat schappelijke mobiliteit". Van de Vall: "Hier wordt min of meer de situatie geaccepteerd dat kinderen van ouders met een lage opleiding niet doordringen in de hogere opleidingen. Terwijl een hogere opleiding een verbe terde toegang biedt tot ons cul tuurbezit". Mevrouw Hagenaars: "Vrij heid van onderwijs kun je ook zien als de vrijheid om je eigen keuze te bepalen. Als dat wordt beperkt door een studentenstop, dan kun je ook spreken van on vrijheid. Overigens is het tegen woordig nog maar de vraag of een hogere opleiding maatschap pelijk wegen voor je open maakt". Het onderwerp godsdienst draagt volgens prof. Van Praag ook de tegenstelling vrijheid-on vrijheid heel nadrukkelijk in zich. "Godsdienst biedt aan de ene kant geborgenheid, is aan de andere kant vaak beklemmend. Van de Vall vult aan: "Vrijheid hoeft niet per se als wenselijk te worden beschouwd. Op gods dienstig gebied zijn er mensen die zeggen: er is een bijbel waar je je aan dient te houden. De in houd die iemand aan het godsbe grip geeft heeft alles met vrijheid te maken. Als je gelooft in een god na de dood, dan kan dat in het aardse bestaan leiden tot een berusten in onvrijheden". Werk of geen werk M Het hebben van werk, of niet. Prof Mark van de Vall: verschil len achterhalen. komt (uiteraard) in de enquête ook aan de orde. Van de Vall: "Mensen die geen werk hebben of werkloos zijn geworden, voe len zich misschien iets ontno men". Van Praag: "Maar mensen die wel een baan hebben kunnen dat gevoel ook best hebben, bij voorbeeld als zij zichzelf als loonslaven beschouwen. En neem de arbeidstijdverkorting. Sommige mensen zullen die ont wikkeling vertalen in meer vrij heid, voor anderen betekent het de beperking datje niet meer zo veel mag werken als je wilt". Mevrouw Hagenaars brengt het werken van vrouwen ter sprake. "Dat is in Nederland pas laat op gang gekomen. Wordt dat tegenwoordig vanzelfsprekend gevonden en laat de thuissituatie dat wel toe? En hoe zit het met de familiebanden. Vroeger wa ren die banden nauwer, maar of ze als steun dan wel als knellend werden ervaren, is voor mij niet duidelijk. Wekelijkse bezoeken aan familieleden werden nor maal gevonden, maar misschien had men er wel een hekel aan". Via de enquête hopen de on derzoekers op tal van terreinen een beter inzicht te krijgen. Me vrouw Hagenaars somt nog het één en ander op. "Worden zaken die door politici als verworven heden naar voren worden ge bracht - inspraak, onderne mingsraden en dergelijke - ook als verworvenheden ervaren? Waardeert de oudere generatie, die nog een tijd zonder inspraak heeft meegemaakt, het meer? Vindt de generatie die ermee is opgegroeid het zo vanzelfspre kend dat men er bij lange na niet mee tevreden is? Of leeft die me dezeggenschap misschien hele maal niet bij de mensen?" Overtredingen "En in hoeverre vinden men sen het acceptabel om de wet te overtreden? De wet is per slot van rekening de weerslag van wat wel en wat niet is toegestaan. Zoals bekend lopen mensen qua gedachten en gedragingen vaak vooruit op wetswijzigingen. Soms zie je massale overtredin gen. Het kraken van huizen, het overschrijden van de maximum snelheid, het zwartrijden in tram en bus, het zwarte werk circuit. Hoe vaak moet je fiets gestolen zijn om er zelf één te gaan ste len?" Van de Vall: "Je hebt een Prof. Bernhard van Praag: leeftijd heel belangrijk. maatschappelijk vrijheidsbegrip en een by de wet vastgelegd geïnstitutionaliseerd vrijheids begrip. Die twee moeten elkaar natuurlijk wel voor een flink deel overlappen, anders krijg je des integratie en chaos". Mevrouw Hagenaars: "Hoe meer die twee uiteenlopen, des te meer overtre dingen kun je constateren. Men gaat vergelijkingen trekken in de trant van: waarom mag hij wel belasting ontduiken en zou ik niet mogen zwartwerken? Dat de uitkomsten van de en quête 'gekleurd' zullen zijn door de bevindingen en gebeurtenis sen in de recente, economisch minder florissante jaren, achten de drie wetenschappers aller minst bezwaarlijk. Van de Vall: "Vrijheidsbele ving is geen star ding, het heeft natuurlijk te maken met de tijd waarin je leeft". Van Praag: "Ui teraard vormen de uitkomsten een weerslag van de huidige om standigheden. Ze vormen een in teressante weerspiegeling van de gevoelens die momenteel in de maatschappij leven. Eigenlijk zou er regelmatig via dit soort onderzoeken de vinger aan de pols moeten worden gehouden". Brieven Mevrouw Hagenaars: "We me ten ook niet de objectieve werkelijkheid van de afgelopen jaren. Wat we willen weten is hoe mensen op dit moment tegen het verleden aankijken en hoe ze zich nü voelen. De antwoorden die de mensen op de enquêtevra gen geven, hoeven ze niet toe te lichten. Het mag wel als men daartoe de behoefte voelt. Bege leidende brieven die mensen wil len sturen om hun standpunten te verklaren, ontvangen we graag. Hoe meer respons, hoe be ter. En om misverstanden te voorkomen, wil ik nadrukkelijk opmerken dat iedereen aan de enquête kan meedoen, ouderen, middelbaren, maar ook jonge ren. We zijn in alle reacties geïn teresseerd". Van de Vall: "De enquête is naar mijn mening van politiek belang. Politici houden wel de gelijk rekening met onder de mensen levende gevoelens". Van Praag "Overigens is de enquête niet bedoeld als politiek drukmiddel. Je moet het meer zien als een neutraal instrument, waarvan de informatie interes sant is voor de beleidsmakers. Daarom is het uitermate nuttig voor lezers om mee te doen. Hier heeft men nu eens een goede mo gelijkheid om z'n stem te laten horen". Drs. Aldi Hagenaars: wel of niet verbieden?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17