p- i-èé Langdradigheid troef bij 'De Negers' 'Con Amore' legt eer in met solisten Luchtige beeldende kunst ?r" Bouw van Stopera vordert Chinees porselein voor Groninger Museum Shakespeare-muziek bij LESKO MAANDAG 10 DECEMBER 1984 PAGINA 23 1 f* i j g^' v- AMSTERDAM - De bouw van de Amsterdamse Stopera vordert ge staag. In het muziektheater is men nu bezig met de bouw van het to neel, dat twintig meter breed en tien meter hoog zal worden. Het theater zal bestaan uit een zaal en twee balkons met een totale capaci teit van 1620 zitplaatsen. Op de foto links een blik op het grote toneel; de rechterfoto toont links en op de achtergrond de kan toren van het toekomstige stadhuis en rechts het muziektheater. (foto's ANP) GRONINGEN (GPD) - Het Gro ninger museum heeft een grote schenking porselein ontvangen van de in Singapore wonende dui ker Michael Hatcher. Dr. C.J.A. Jörg, conservator kunstnijverheid van het Groninger museum, schat de waarde van de uit veertig stuk ken bestaande schenking op een bedrag van tussen de 60.000 en 80.000 gulden. Waar andere gega digden er veel geld voor moesten neertellen kreeg hij ze cadeau door er brutaalweg om te vragen. Kapitein Hatcher dook de afgelo pen twee jaar enkele tienduizen den stukken porselein op in de Zuidchinese Zee. De stukken vormden de lading van een Chine se jonk die vermoedijk tussen 1640 en 1645 op weg naar China naar Ba tavia is gezonken. Aangenomen wordt dat het porselein zowel voor de export naar Europa als voor de zogeheten inter-Aziatische handel bestemd was. Omdat Hatchers vondst in inter nationale wateren werd aangetrof fen mocht hij alles houden. De vondst bracht bij de veiling bij Christie's in Amsterdam in totaal 5 miljoen gulden op. Dr. Jörg was wel aanwezig bij de veiling maar moest lijdelijk toezien hoe vooral Amerikanen het porselein tegen hoge prijzen wegkochten. Jörg: "Ik heb toen maar de stoute schoe nen aangetrokken en Hatcher ge vraagd of hij niet een deel van het werk wilde schenken. Hij bleek er toe bereid. Twee weken geleden werd de transactie afgerond". Jörg wil de komende tijd probe- ren de collectie via aankoop uit te breiden. By de veiling is een deel van het porselein namelijk bij Ne derlandse handelaren terechtgeko men. Afgezien van het Groninger museum is alleen de in antiek por selein gespecialiseerde Prinsesse- hof in Leeuwaarden erin geslaagd stukken uit de collectie-Hatcher te verwerven. Het Prinsessehof heeft de stukken echter te koop. Het Groninger museum gaat de schenking-Hatcher vanaf zaterdag tentoonstellen. De expositie duurt tot en met 13 januari. Otto Dicke overleden DORDRECHT (ANP) - De teke naar en illustrator Otto Dicke is na een langdurige ziekte in zijn woon plaats Dordrecht op 66-jarige leef tijd overleden. Otto Dingeman Dicke werd in Dordrecht geboren. Hij was auto didact en kreeg in de jaren vijftig bekendheid als illustrator, cartoon ist en striptekenaar en later door zijn vrije werk, voornamelijk ge bundelde tekeningen van land schappen, van modellen en van kinderen. Otto Dicke trad in het begin van de jaren vijftig naar buiten als illu strator van kinder- en andere boe ken en van de VARA-bode. Jaren lang maakte hij onder andere sa men met Cees Buddingh' een strip verhaal. Vanaf de jaren zestig nam het overige werk een grotere plaats in. Hij maakte toen ook veel boe ken met tekeningen. Zijn werk was op veel exposities te zien, onder meer op de overzichtstentoonstel ling die vorig jaar in het Dor- drechts Museum werd gehouden bij gelegenheid van zijn 65ste ver jaardag. PHIL COLLINS - Popzanger Phil Collins geeft op 27 februari een eenmalig concert in de Rotterdam se Ahoy. Hij wordt begeleid door zijn 'Hot tub club', met daarin o.a. Daryl Stuermer (gitaar) en Chester Thomsen (drums) van de groep Ge nesis. Verder werken mee de Phe- nix Horns, bekend van hun werk met Earth, Wind and Fire. Phil Collins bezoekt ons land in het kader van een toernee door Eu ropa. Nieuwe Komedie in samenwerldng met Soeterijn Theater Gerald Stadwijk, Helene Kamperveen-Lochem en Eartha Silos (v.l.n.r.) in 'De Negers'. 'De Negers' van Jean Genet door De Nieuwe Komedie l.s.m. het Soeterijn Theater. Vertaling: Hans Croiset. Re gie: Rufüs Collins en Henk Tjon. Gezien op 7 december in het Soeterijn Theater. Voorstellingen aldaar tot 12 dec. (uitverkocht) en in het Theater aan de Haven, Scheve- ningen, van 20 dec. tot 5 jan.; LAK-Theater 6 en 7 februa ri. AMSTERDAM - Met 'De Negers' wilde Jean Ge net in de jaren vyftig de houding van de blanken ten opzichte van de kleurlingen aan de kaak stellen door het overtrekken en daarmee belachelijk ma ken van een aantal ingewortelde vooroordelen. Daartoe ontwierp hij een even dubbelzinnige als virtuoze constructie: een stuk dat door negers op gevoerd moet worden voor een publiek van blan ken. De dubbele bodem, maar ook de dieptewer king van het geheel wordt bovendien versterkt door zijn eis, dat de blanken in het stuk gespeeld moeten worden door negers met een wit masker. De plot zelf is tamelijk simpel. Als er een blanke vrouw vermoord is, moet een neger dat gedaan hebben en dus bewijzen de negers voor een tribu naal van blanken hun (on)schuld met aan het slot een soort Barbertje-effect: als blijkt dat zij niet schuldig zijn, kan in elk geval geconstateerd wor den, dat zij de misdaad gepleegd zouden kunnen hebben. Genet heeft in een merkbare opwelling van kwaadheid een bijtende satire geschreven, maar heeft in zijn enthousiasme de structuren een beetje uit het oog verloren. Zyn tekst is te lang, zit vol herhalingen en vaagheden, en bovendien wordt er een wel erg groot aantal open deuren ingetrapt. Een groot deel van deze 'zwakke plekken' bleek echter weg te vallen bij een voorstelling door kleur lingen, zoals de Nieuwe Komedie in samenwerking met het jubilerende Soeterijn Theater organiseer de. De hypocrisie van de blanke wordt sterker be licht, maar de humor krygt ook meer kansen en wordt niet gedwarsboomd door een collectief schuldgevoel, dat meteen op de loer ligt als een geschminkte blanke acteur 'leuk' gaat doen. De voorstelling van Rufus Collins en Henk Tjon werd bovendien opgeluisterd door een heel scala actuali seringen en vondsten rond met name de verschij ningsvormen van de neger in de folkore en als amusementsobject: Zwarte Piet, Moriaantje, de swingende varieté-artiest, de heupwiegende straatslenteraar e.d. Daartegenover stond echter een kennelijke aar zeling om in de tekst te snoeien en het gevolg was toch een uitvoering die uitmondde in langdradig heid, nog versterkt door een duidelijk gebrek aan techniek bij sommige medewerkers. Dit ontwape nend dilettantisme werd enerzijds zelfs aangedikt en uitgebuit (de Juliana-persiflage van Alma Gar- deelen), maar versterkte anderzijds behalve de lengte ook de brokkeligheid van het geheel, die ook door geroutineerde acteurs als Donald Jones niet opgevangen kon worden. Wil deze voorstelling (zonder pauze) meer zeggingskracht krijgen, dan zijn enkele kortingen wel noodzakelijk. PAUL KORENHOF Uitvoering van de Messiah van Han del door de Chr. Oratoriumvereni ging Con Amore o.l.v. Piet Kiel. Me dewerkenden: Elena Vink, sopraan, Heieen Resoort, alt, Jos van der Lans, tenor, Aerde Kuiper, bas, Tijn van Eijk, clavecimbel, Connie van der Maten, orgel en het Kamerorkest l'Estro Armonico'. Gehoord: 8 de cember in de Stadsgehoorzaal, Lei den. De Chr. Oratoriumvereniging Con Amore zette zaterdagavond o.l.v. Piet Kiel een muzikaal mo nument neer, een klassiek, breedopzet, rijk geornamenteerd bouwwerk: de Messiah van Han del. De liturgische binding met de eredienst, zoals oratoria en pas sionen van Bach en Schütz, kent de Messiah niet. Handel heeft vanaf het begin dit werk gecom poneerd voor theater; de plaats van uitvoering, de Stadsgehoor zaal, detoneerde dan ook geens Messiah: magistraal monument zins, hoewel de akoestiek soms te wensen over liet. Als middel punt van dit oratorium staat niet de beschrijving van de gebeurte nissen uit het leven van Jezus maar de uitbeelding van de ver lossing door de Messias. Handel componeerde dit werk in 24 da gen, min of meer in extase. Het Kamerorkest "l'Estro Ar monico" met zijn kleine bezet ting begeleidde het koor en solis ten zeer alert en muzikaal verant woord. De concertmeester Jouke van der Leest, tevens eerste vio list, was de technische maar vooral de muzikale motor van het orkest. Al meteen bij de hel der en vlot gespeelde opening kwam dit tot uitdrukking. De toch vry vage manier van dirige ren van Piet Kiel bracht éénmaal het orkest in verwarring bij de eerste akkoorden van 'He was despised'. Opvallend goed zongen de so pranen van het koor. Bijna geen enkele inzet werd gemist en ook de hoogste noten kwamen vaak glashelder over. Aanvankelijk stelde het openingskoor 'And the glory of the Lord' wat teleur. Men reeg de woorden aan elkaar, wat de doorzichtigheid van de muziek en de uitgelatenheid van de tekst niet ten goede kwam. Ook bekroop mij dit gevoel bij het zeer gematigd gezongen koor: 'He trusted in God, that He would deliver Him'. Deze woor den moeten immers fel en spot tend de zaal ingeslingerd wor den. Een aardige interpretatie gaf de dirigent aan Who is the King of glory?wat hy van forte naar pianissimo liet zingen, dat uitsterving van de vraag sugge reerde. Bij het 'Hallelujah', magi straal gezongen, stond het pu bliek in zijn geheel op, wat in En geland de gewoonte is, maar hier sporadisch voorkomt. De sopraan Elena Vink moet als eerste van de solisten ge noemd worden. Haar 'Rejoice greatly' was onvergetelijk. Een stralende stem, iets neigend naar de operasfeer, gaf de tekst een grootst mogelijke overtuigings kracht. De alt Heieen Resoort met haar mooie evenwichtige stem zong 'He shall feed His flock' warm en innemend, hoewel de uitspraak van sommige woorden mij wat vreemd in de oren klonk. Jos van der Lans is typisch een liedzan ger met zyn vrij strakke, heldere, weinig volumineuze stem. Bij 'Thy rebuke hath broken His heart' schoot het gemoed vol, door de grote overtuigings kracht. Wat heerlijk te merken als zangers muziek en inhoud ge lijke kansen geven. Het niveau van deze avond kon bereikt worden o.a. doordat het koor nauwlettend de dirigent volgde, waardoor ook het slot koor 'Worthy is the lamb' een in drukwekkende eenheid vormde. LI DY VAN DER SPEK Motoren en dieren bij galerie Stephan Arie Teeuwisse en Peter Schraven in Galerie Denise Stephan, Bakker- steeg 18. Tot en met 6 januari. Ge opend: vr., za. en z. van 13.30-17.30 LEIDEN - Het woordje 'kunst' roept bij velen automatisch ge dachten op aan 'verheven' zaken, waar men met ingehouden adem, en met de geest op de stand 'serieus', mee bezig dient te zijn. En dat terwijl er ook zo veel luchtige, aardige, blyma- kende kunst is. Zo is er in Gale rie Denise Stephan momenteel werk te zien van twee artiesten dat duidelijk getuigt van onge compliceerd enthousiasme. Peter Schraven, een jonge ar tiest die aan de Rotterdamse kunstacademie studeerde, is dui delijk gek op motorfietsen en old-timers. Op een aantal kleur rijke, fris ogende schilderijen en prenten heeft hij zich met dit on derwerp uitgeleefd, en wel met opvallend vakmanschap. Naast speelse verbeeldingen zijn er pla ten (beschilderde fotocopieën naar collages) waarop beroemde motorracers figureren. Ook is er een fraai schilderij, 'Mephistó', waarop een rode old-timer, met inzittenden, is geplaatst in een lichte grijs-blauwe omgeving met architectuur en een beeld houwwerk in classicistische stijl. Deze werken deden me onwille keurig denken aan de beroemde uitlating van de futurist Marinet- ti: 'Een luidrichtige motorfiets, die loopt als een machinegeweer. dan de Nike van Sa- mothrace'. Verder zijn er nog wat lichte impressionistische werk jes van Schraven, en enige on conventioneel vormgegeven por tretten van ondermeer een musi cus. Nogal origineel is het grote schilderij van een mensenpaar 'Naar een oude prentbriefkaart'. Het schilderwerk dat een Japan se 'kamikaze in beeld brengt is vol dramatiek,en laat zien dat de ze kunstenaar ook op een serieus vlak zijn mannetje staat. De beeldhouwer Arie Teeuwis se, oud-docent aan dezelfde Rot terdamse academie en schrijver van een handboek over beeld houwkunst, toont een dertigtal stukken kleinplastiek. Ook hier veel luchtig en speels werk, waaronder nogal wat treffende en soms humorvolle impressies van dieren. De werkjes getuigen van degelyk vakmanschap. Overigens is Teeuwisse, die in de leer is geweest bij Bronner, zeker niet een kunstenaar die een meer literaire en psychologi sche qanpak schuwt. Daarvan getuigen andere werken van heni, en op deze expositie bij voorbeeld de indrukwekkende uitbeeldingen van een Veerman en van een turfschipper, en ook de beelden 'Cyrano de Bergerac', 'Zwijn van Koolhaas' en 'Midzo- mernachtsdroom'. Het werk van Teeuwisse zal ongetwijfeld velen aanspreken. ANTOON ERFTEMEIJER Concert door het Leids Studenten Kamerorkest LESKO, o.l.v. Jac van Steen, met medewerking x cember. LEIDEN - Shakespeare's tek sten hebben veel twintigste eeuwse componisten geïnspi reerd tot het schryven van liede ren, toneelmuziek en balletten. Een goed idee van het LESKO om dit gegeven als centraal the ma van een - overigens wat overladen - programma te ma ken. Soms bleef de relatie tussen de muziek en Shakespeare's werk volslagen duister, zoals bij P.M. Davies 'Shakespeare Mu sic'. Een structuurarm, rafelig stuk dat beter geschrapt had kunnen worden. Hoewelhet werk van Mi chael Hurd, The Phoenix and the Turtle' schitterde daarna ex tra. Na een wat ongelukkige start de inzet van het kamerkoor verliep niet feilloos - begon Jac van Steen moedig en met her nieuwde inspiratie opnieuw. De sopraan Ruth Rainero zette sta biel en helder haar party neer; de tekst was woordelijk te verstaan (ook by het kamerkoor). De volle wijdte van het drama Oiet verlo ren gaan van schoonheid en waarheid) zou nog meer diep gang kunnen krygen door met name de dynamische excessen meer uit te buiten. Ruth Rainero was daarvoor te horen geweest in 'The Tempest' van Pijper, toneel muziek die zonder het visuele weinig indruk achterliet Indrukwekkender was de uit voering van de 'Three Songs from William Shakespeare' van Stravinski, door Hilde van der Linde, fluit John Macfarlane, klarinet, Liesbeth StefTens, alt viool en Ruth Rainero. Helder en logisch brachten zij deze gecom pliceerde materie. De zangstem mengde prima tussen de instru menten. Na de pauze werd een verras send intiem werk van een voor my onbekende Oliver Knussen uitgevoerd (Ophelia Dances), en tenslotte de 'Hamlet Suite' van Sjostakovitsj. In dit werk was het stempel van de dirigent Jac van Steen het duidelijkst merk baar. Het orkest reageerde zeer alert, speelde doorzichtig en rit misch. Nergens kreeg je het ge voel dat men op de tenen moest lopen. Het opzwepende einde van elk deel en het plotsklaps kappen van klank heeft zo n spannings- en concentratie-ef fect dat het wel over moet ko men. Het was een gevoelig en kleurryk sprookjesverhaal. ELLEN LOOYESTIJN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23