'Veel mannen
\°P
40»
Onenigheid bij de KRO
Persraad wil een
media-ombudsman
Mo blijft op 'Stop Staring' dichter bij huis
Videokeuring op komst
Na het weglopen van bisschop Gij sen uit tv-programma
'Sempre Crescendo' wat
minder op dreef
Bejaarden protesteren bij AVRO
WOENSDAG 5 DECEMBER 1984
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 17
LEIDEN - "Op 'Stop Staring' staan songs. Onze vorige
plaat bestond uit aan elkaar geknoopte ideetjes", geeft Mo-
toetsenman Ton van der Meer één van de verschillen aan.
Collega Hans Nieuwint: "Voor deze plaat hebben we an
ders gecomponeerd, we zijn nu meer van de zang uitge
gaan, alles maakt ook veel meer de indruk in rust te zijn
gerjjpt. En de produktie is stukken beter".
De popgroep Mo, waarvan de le
den in Leiden en Leiderdorp
woonachtig zijn, is tevreden met
haar tweede elpee. Eigenlijk is het
de derde, maar de Mo die verant
woordelijk is voor de eerste plaat,
waarop onder meer de bescheiden
hit 'Fred Astaire' prijkte, heeft
niets meer van doen met Mo anno
1984. Van de originele samenstel
ling is niemand overgebleven. Ook
de 'Moziek' is vferanderd, zij het
minder drastisch.
Mo heeft meer groepsleden aan
getrokken en vaarwel gezegd dan
dat de groep platen heeft gemaakt.
Tekenend voor dit wat duiventil
achtige karakter is dat hoewel
'Stop Staring' nog maar net in de
winkels ligt, drummer Harm Bie-
ger al weer is uitgevlogen. In de va
cature is reeds voorzien: Tons
broer Hans is de nieuwe Mo-drum-
mer. Voorts heeft de groep een der
de toetsenman in haar midden op
genomen: Frank Pels.
Echt nieuw zijn de gezichten van
deze twee nieuwkomers niet. Bei
den kenden het Mo-oeuvre al van
binnen en van buiten, beiden heb
ben ook al regelmatig op het po
dium geassisteerd. En van drum
mer Bieger stond tijdens de opna
men van de derde elpee al min of
meer vast dat hij met zijn laatste
Mo-ronde bezig was.
Lolita
Voor de vorige Mo-elpee, 'Ha, ha'
The sound of laughing', het de pers
de loftrompet onbespeeld. Ook het
pubhek hep de platenzaken niet
plat. Ton is het nu ook eens met het
oordeel van de schrijvende vinyl-
jury: "Die plaat was inderdaad ste
riel en er stonden echt van die
'huppelekee-nummers' op". Zan
geres Linda Bloemhard, toen nog
de jongste van stel, heeft het meest
te lijden gehad van de kritiek. Be
grijpelijk. Ze is het enige Mo-meis-
je, zingt en is daardoor tevens blik
vanger.' Voor nogal wat recensen
ten redenen te over om seksistisch
uit de kolommen te komen. "Ze
schreven dat ik een weinig eroti
sche Lolita was. Dat is me toch wat
te persoonlijk. Laten ze het dan
over mijn zangkwaliteiten hebben.
Ik heb nog liever dat ze schrijven
dat ik maar achter een typemachi
ne moet gaan zitten en zingen aan
anderen moet overlaten", maakt ze
zich nog een keertje boos.
Met de Mo-instrumentatie (lou
ter toetsen, drums en zang) was
ook veel mis, oordeelde pers en pu
bhek. Het zou de groep ontbreken
aan een sfeerbepalend element,
een - pakweg - uitbundige saxrie
del, een toonaangevende gitaar.
Anderzijds was er lof voor de unici
teit van de instrumentatie. En voor
het lef om de zaken zo aan te pak
ken.
Van die kritiek heeft Mo zich
niets aangetrokken. Van een bas
en/of een gitaar was en is nog altijd
geen sprake. Een echte Filosofie
ligt daaraan niet ten grondslag.
Ton: "Ik ben gewoon niet goed ge
noeg op een bas of gitaar".
Is Mo nu een'synth-bandje? Nee,
vinden de Mo'ers. Al was het alleen
maar omdat de manier waarop het
driekoppige toetsenkorps de syn
thesizer bespeelt, afwijkt van het
gebruikelijke. Ton: "Toetsenin-
strumenten worden veelal als be
hangetje gebruikt. Wij spelen per-
cussief en gebruiken geen sequen
cers. Dat zijn computertjes waar
mee je een bepaald patroon almaar
kunt herhalen zonder dat je zelf
wat hoeft te doen. Wij doen alles
met de hand, gebruiken de synthe
sizer niet als een synthesizer maar
beschouwen dat apparaat als een
akoestisch instrument. The Hu-
man League, dat vind ik een synth-
band", waarmee ik geen oordeel
uitspreek".
door
Wim Koevoet
wijl je plaat in de winkels blijft lig
gen. Hoeveel tijd stop je in je hob
by die enerzijd- tot je beroep is uit
gegroeid, maar anderzijds te wei
nig garanties biedt - zeker op de
lange termijn - voor een goedbeleg
de boterham?
Echte antwoorden op al die vra
gen kunnen de vijf niet geven.
Vaak ook doen anderen dat al. De
platenmaatschappij bijvoorbeeld.
En anders het publiek wel. Linda
doet een poging om haar 'ultima
tum' te markeren: "Zo lang er men
sen zijn die ons leren kennen als
een bandje met kwaliteiten heeft
het z
Glamour
Vaag. Voor Mo is het ook extra
moeilijk omdat hoewel hun Mo-ac-
tiviteiten de vijf geen uitpuilende
geldbeurzen opleveren, ze toch al
kennis hebben gemaakt met het
glamour-wereldje. Ze zijn vaak op
de radio en - wat minder - op televi
sie geweest. En ze hebben twee
platen gemaakt en enkele beschei
den hits gehad. En het is zo goed
als zeker dat er in elk geval nog een
derde langspeler, waarvoor al wat
materiaal klaar ligt, komt. Goede
perspectieven dus, menige groep
zal er jaloers op zijn.
Treffend beschrijft Linda hoe de
mensen zich herhaaldelijk verkij
ken op die glamour. Ze vertelt over
de verbaasde blik van de patatver
koper toen ze haar stengeltjes mét
betaalde met bijeen geschraapt
muntgeld. "U was toch op televi
sie, gisteren?", vroeg hij haar.
"Kunt u het even opschrijven?",
vroeg ze aan de melkboer. Hij: "U
heeft deze week zeker geen platen
verkocht".
Linda geeft grif toe dat het haar
zeer veel energie kost om 'al die ob
stakels in dit vak weg te nemen'.
"Je bent voortdurend bezig met
adders onder het gras. Neem ons
Duitse avontuur. Alles was gere
geld, een tournee door Duitsland
met twintig optredens. Frank ver
zette er zijn eindexamens voor".
"En ik nam onbetaald verlof', zegt
Ton. Uiteindelijk gingen er drie
concerten door. Die gingen boven
dien allerminst van een leien dak
je. Nu nog wordt Linda helemaal
beroerd als ze terugdenkt aan het
noodweer dat boven het toerbusje
uitbrak. Bij aankomst bleek één
der synthesizers defect. Oorzaak:
vocht. Linda: "Ik heb hem toen
droog moeten föhnen".
Nagekeken
Mo heeft een eigen, herkenbaar
geluid. Er is tenminste nog nie-*
mand geweest die dat heeft ont
kend. Hoe is dat eigen geluid tot
stand gekomen? Hans Nieuwint:
"Er is wel iets karakteristieks.
Maar dat is zo ongrijpbaar, vooral
voor onszelf. Veel van wat we in
onze muziek leggen, wordt er door
het publiek heel anders uitge
haald". Linda: "Ik hoor heel vaak
zeggen dat iets Mo-ig klinkt. Dat
vind ik dan zelf ook, maar vraag
me niet i
Advertentie
Hoewel de groep in haar sas is
met het door Willem Ennes (ex-So-
lution) geproduceerde 'Stop Sta
ring', beschouwt ze de plaat vooral
als 'een advertentie voor de optre
dens'. Zoals Ton het uitdrukt. "We
vinden het belangrijker om te kun
nen optreden. In Nederland kun je
niet rijk worden van platen". Lin
da: "We vormen een semi-profes-
sionele band die platen moet ma
ken om door te kunnen gaan".
Uit de betogen van Ton, Linda,
Hans (2x) en Frank wordt duidelijk
dat ze veel nadenken over de toe- HILVERSUM (GPD) - De ophef-
komst. Moeten ze op de oude voet f van h t AVR0 Diiigen<£.0r-
doorgaan als Stop Staring flopt? kest heeft ,eid tQt bm
Hoe lang blijft het leuk en mogelijk reacties van verontwaardigde be.
om van zaal naar zaal te reizen ter- jaarden> v00ral uit tehuizen. Vol-
HILVERSUM (GPD) - De Filmkeuring is op korte termijn van plan een
videokeuring te gaan instellen. Dat gebeurt op initiatief van de video
exploitanten. De door de handel aangeboden videofilms zullen worden
gekeurd op de manier waarop ook bioscoopfilms onderhanden worden
genomen en van een leeftijdsaanduiding worden voorzien.
Cor Crans van de Filmkeuring merkt op dat er bij veel videotheekhou
ders behoefte bestaat aan een leeftijdskeuring. „Ook politiek gezien be
staat daaraan behoefte, omdat Nederland in dit opzicht achter loopt op
andere Europese landen zoals Engeland en West-Duitsland", verklaart
Crans.
Wettelijk gezien bestaat er nog geen mogelijkheid de video's te voor
zien van een leeftijdsaanduiding. De Filmkeuring mag alleen films keu
ren die voor openbare voorstellingen in roulatie gaan. Crans: „Het is dan
ook onze bedoeling een politieke discussie aan te zwengelen".
1 1) When the rain begins to
fall - P. Zadora and J.
Jackson
2 2) Purple rain - Prince
3 4) The wild boys - Duran
Duran
4 3) Freedom - Wham
5 5) The belle of St Mark -
Sheila E
6 6) Lost in music - Sister
Sledge
7 8) The wanderer - Status
Quo
8(9) The medicine song - Ste
phanie Mills
9 7) Private dancer - Tina
Turner
10 (19) Like a virgin - Madonna
11 (17) We belong - Pat Benater
12 (11) Penny lover - Lionel Ri
chie
13 (22) ik verscheurde je foto -
Koos Alberts
14 (10) Irgendwie, irgendwo, ir-
gendwann - Nena
15 (12) I can dream about you -
Dan Hartman
16 (20) In the evening - Sheryl
Lee Ralph
17 (28) Too late for goodbyes -
Julian Lennon
18 (23) Sexcrime - Eurythmics
19 (15) Together in electric
dreams - G. Moroder and
P. Oakey
20 (18) Forever young - Alpha-
ville
21 (16) I feel for you - Chaka
Khan
22 (13) I just called to say I love
you - Stevie Wonder
23 (14) The War Song - Culture
Club
24 (25) Give the girl a break -
Dolly Dots
25 (21) Het kleine café aan de'
haven - Meadow
26 (37) I should have known
better - Jim Diamond
27 (32) Skin deep - The Strang-
lers
28 (34) Some Body - Depeche
Mode
29 (35) The Riddle - Nik Kers
haw
30 (24) European Queen - Billy
Ocean
31 (39) The power of love - Fran-
kie goes to Hollywood
32 (40) Gisteren heeft zij mij
verlaten - Koos Alberts
33 (36) Something heavy going
down - Golden Earring
34 (29) Swept away - Dina Ross
35 (33) Out of touch - Daryl Haal
and John Oates
36 (30) Love's great adventure -
Ultravoc
37 I want to know what love
is - Foreigner
38 (38) Everybody join hands -
Debbie
39 Had a dream - Roger
hodgson
40 People from Ibiza - San
dy Marton
(Stichting Ned. Top 40)
HILVERSUM (GPD) Bij de
KRO-televisie is een conflict ont
staan naar aanleiding van een niet
uitgezonden gedeelte van een
vraaggesprek met bisschop Gij sen.
Tijdens de opnamen van het inter
view ten behoeve van het zondag
uitgezonden kerkelijk programma
'Kruispunt' raakte de bisschop
geïrriteerd door een vraag van
Cees Brinkhuizen en liep boos
weg.
Na de montage van het interview
ontstonden problemen over de
vraag of het weglopen van de bis
schop al dan niet zou moeten wor
den uitgezonden. Brinkhuizen
vond dat dit uit journalistiek oog
punt wel moest gebeuren, maar
hoofd televisiedienst Ad Lange-
bent besloot uiteindelijk het ge
wraakte onderdeel niet voor uit
zending in aanmerking te laten ko
men. Brinkhuizen heeft zich ver
volgens ziek gemeld.
Het vraaggesprek met bisschop
Gij sen, dat een dag voor de uitzen
ding werd opgenomen, liep spaak
toen Brinkhuizen een vraag stelde
over de priesteropleiding in het
bisdom Roermond. Monseigneur
Gijsen weigert, zoals bekend is, af
gestudeerden van de Hogeschool
voor Theologie voor het priester
schap in zijn bisdom in aanmer
king te laten komen omdat hij het
niet eens is met de opleiding. Bis
schop Gijsen wilde niet ingaan op
deze kwestie en liet bovendien we
ten dat dit 'niet afgesproken' was.
Brinkhuizen volhardde evenwel en
stelde de zaak opnieuw aan de or
de. Daarop stond mgr. Gijsen ver
bolgen op en maakte een vroegtij
dig einde aan het vraaggesprek.
Cees Brinkhuizen wilde gisteren
desgevraagd niet meer kwijt dan
„dat zich een belangrijke zaak
heeft afgespeeld": „Ik wil eerst na
der overleg met de KRO-leiding af
wachten. Tot zo lang wil ik mij ont
houden van elk commentaar".
KRO-woordvoerder Willibrord
Ruigrok verklaarde dat er „een
fors verschil van mening is ont
staan". „Het is een diepgravend
journalistiek conflict tussen Brink
huizen en Langebent, dat door bei
den heel serieus wordt genomen.
Er zal in de komende dagen inten
sief overleg worden gepleegd".
Binnen het zogeheten progres
sieve deel van de KRO-program-
mamakers is de beslissing van tele
visiebaas Langebent met grote ver
bolgenheid ontvangen. In deze
kring maakt men zich al geruime
tijd zorgen over het nieuwe KRO-
beleid dat volgens hen nauwelijks
nog ruimte biedt voor een kritische
aanpak.
Interviewer Brinkhuizen: journa
listiek oogpunt. (foto GPD)
De teksten. Ton zegt onomwon
den dat hij zich zo af en toe geneer
de voor die van de eerste Mo-elpee.
Hij wijt de magere kwaliteiten
vooral aan het feit dat de teksten
en de zang, noodzakelijkerwijs
overigens, pas aan het einde van de
rit tot stand zijn gekomen. Linda:
"Die van 'Stop Staring' liggen veel
dichter bij. In tegenstelling tot de
vorige plaat durven we nu wel het
woord 'I' (ik, red.) te gebruiken. 'I
love you', 'I need you', wat maakt
het uit? Deze teksten zijn ook veel
belangrijker voor mezelf. 'Stop
Staring' is echt autobiografisch, ik
word veel nagekeken door man-
KAMERLEDEN KOPEN PLAAT EEUWIGE KERST
DEN HAAG (GPD) - VARA-
medewerkster Astrid Joosten
heeft gisteravond in het perscen
trum Nieuwspoort de plaat 'Eeu
wige Kerst' verkocht aan de frac
tievoorzitters uit de Tweede Ka
mer en aan voorzitter Dolman
De opbrengst van de single
stemd voor de actie 'Artsen Zon
der Grenzen', die op 28 november
is begonnen. Op deze plaat, die
alleen in de maand december te
koop is, valt een unieke combina
tie van Nederlandse muzikanten
te beluisteren: Annie Schilder,
ex-zangeres van BZN, het koor
Kinderen Voor Kinderen, De
Stem des Volks uit Hilversum en
Het Goede Doel.
Jaap van Meekren informeerde
de kamerleden over het doel van
de actie en over het feit, dat de
deelnemende artsen vaak een
bloeiende praktijk verlaten om
gedurende een bepaalde periode
hun medische kennis en arbeid
ten dienste te stellen van de arm-
sten in de wereld.
Op de foto verkoopt Astrid Joos
ten een plaat aan kamervoorzit
ter Dolman. Rechts Jaap van
Meekren.
Concert door 'Sempre Crescendo'
m.m.v. Laetitia Kalff viool. Dirigent
Bastiaan Blomhert, koorrepetitor
Piet Hulsbos, met werken van L. van
Beethoven, W.A. Mozart, J.M. Strate-
gier en C. Debussy. Gehoord op 4 de
cember in de Stadsgehoorzaal in
LEIDEN - In een bomvolle klei
ne zaal van de Stadsgehoorzaal
vierde het Studentenmuziekge
zelschap 'Sempre Crescendo'
gisteravond met familie en be
kenden op feestelijke wijze de
153 dies. Waar meteen na het uit
bundig gezongen Semprelied de
euforische stemming al niet
meer stuk kon. Toch was Sem
pre op zijn veijaardag duidelijk
minder op dreef dan we van dit
gezelschap gewend zijn. De oor
zaak van deze teleurstelling kan
wellicht gezocht worden in het
feit dat deze zaal te klein is voor
het orkest, waardoor de krachti
ge blaasinstrumenten en pauken
soms hinderlijk domineerden
terwijl het geluid van de violen
nagenoeg werd opgeslorpt door
de winterkleding van het talrijke
publiek.
Ondanks deze akoestische pro
blemen wist Sempre een zeer
aannemelijke Van Beethoven
neer te zetten in de dynamische
vertolking van de Ouverture 'Co-
riolanus' waar dirigent Blomhert
met zijn orkestleden de spanning
prachtig wisten op te bouwen
met die strijdbare felheid die
Van Beethoven zo kenmerkt.
Mozart's vijfde vioolconcert
miste echter elke balans. Het or
kest speelde gewoon rommelig
terwijl de soliste Laetitia Kalff,
ondanks de aanmoedigingen van
haar medestudenten ("Tiets doet
het"!) niet helemaal in vorm kon
komen, niet door het ontbreken
van lyrische kwaliteiten, maar
zuiver door het onnodig opvoe
ren van haar tempo, elke dialoog
met het orkest miste. Een dank
baar werk van Nederlandse bo
dem is het door de gisteravond
persoonlijk aanwezige Herman
Strategier bewerkte strofische
gedicht 'Van der Mollenfeeste'
van Anthonie de Roovere uit de
vijftiende eeuw. Een gedicht
over de bode van de Dood, die
met zijn pyeke (speer) is uitge
zonden om alle mensen, van wel
ke rang of stand uit te nodigen
voor het feest der mollen, waar
geen mens, koning of paus aan
ontkomt. Een prachtige compo
sitie die in klankkleur midde
leeuws en toch heel modern
overkomt. En waarbij de maca
bere doch zeer fraaie oud-Hol
landse tekst met kennelijk ple
zier en verve door het koor werd
vertolkt. Petite Suite van C. De
bussy aan het slot van dit festijn
wist ondanks het ragfijn en sterk
gestreken vioolspel door het in
deze zaal wel zeer dominerende
koper- en slagwerk helaas niet te
overtuigen.
ANNEKE VAN VLIET
Tegen opheffing van Diligence Orkest
gens orkestleider Pierre Wiersma
„moeten dat er honderden zijn".
Maandag liep het ultimatum af dat
de Nederlandse Toonkunstenaars
Bond en de Kunstenbond van de
FNV aan de AVRO hadden ge
steld. De bonden spreken van een
onrechtmatige daad en eisen een
schadeloosstelling, die gelijk is aan
het honorarium dat de musici nu
dreigen mis te lopen.
Het Diligence-orkest heeft een
paar honderd bejaardentehuizen
ingelicht over het voornemen van
de AVRO om het programma op te
heffen. Dat moet volgens de
AVRO-leiding per 1 januari 1985
zijn beslag krijgen in verband met
de bezuinigingen, die de directie
noodzakelijk acht.
De AVRO-Diligence is buitenge
woon populair bij de ouderen. Vol
gens de orkestleider scoort het pro
gramma elke week ruim een mil
joen luisteraars. Het wordt veelal
opgenomen in bejaardencentra.
Veel tehuizen hebben gereageerd
en men verwijt de AVRO, dat deze
zich te weinig aan de oudere luiste
raars gelegen laat liggen.
Met name het wooncentrum Wa
terland in Purmerend heeft een
bittere brief geschreven. Directeur
E. Ch. van Vliet: „De AVRO zou
zich dienen te realiseren dat het
aantal jongeren afneemt in verhou
ding tot het aantal ouderen. Dat
verschijnsel zal zich in de toe
komst in versterkte mate doorzet
ten. Een omroep die zich richt op
de jeugd, versmalt haar basis en
heeft daarom niet de toekomst.
Daarbij komt nog dat de oudere
omroepverenigingen zijn opge
richt en in stand gehouden door de
generatie die nu bejaard is. Het ge
tuigt niet van veel respect als zo'n
echt op deze ouderen gericht pro
gramma zou verdwijnen".
DEN HAAG (ANP) - Een
ombudsman voor de media
is volgens de Persraad het
instituut dat de burger het
beste kan beschermen te
gen onjuiste of onvolledige
publicaties of uitzendingen.
Daar goede rechtsbescher
ming van belang is, heeft
ook de overheid hier een
taak, meent de Persraad.
Hij stelt de minister van
WVC dan ook voor, de mo
gelijkheden na te gaan dit
instituut mede te financie-
over de mogelijkheid om een recht
op weerwoord in de pers in te voe
ren, of het recht op rectificatie uit
te breiden.
De raad wijst op het bestaande
recht tot bescherming van burgers
tegen uitingen i
volledige feiten e
media. Door mee
kan de vrijheid 1
meningsuiting ii
aldus de raad.
i oi\juiste of c
i meningen in de
en andere regels
an informatie en
gevaar komen,
Om de enkele voorkomende ge
vallen het hoofd te bieden kan be
ter buiten de sfeer van wetgeving
naar een oplossing worden ge
zocht. De raad herinnert de minis
ter aan de onlangs verbrede opzet
van de Raad voor de Journalistiek.
Daarmee is de mogelijkheid in
zicht gekomen een ombudsman
voor de media aan te stellen.