Gangsterfilm over machtsverhoudingen
a r .jp
Tk vind 'The Hit' een
bijzondere en goede film'
Opmerkelijke
gaven in de
dodelijke zone
Vervolg op
een spookhuis
Terence Stamp en John Hurt schitteren in 'The Hit'
Ik 'ik ■«I
iiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiii
John Hurt, een laatbloeier:
'Des pirates'
Lezers schrijven
Televisie
Vrij circuit
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1984
PAGINA 23
'Dead Zone'; regie: David Cronen-
berg; hoofdrollen: Christopher
Walken en Brooke Adams; thea
ter: Euro, Alphen; leeftijd: 12 jaar
Dat de wegen van schrijver Ste
phen King en regisseur David Cro-
nenberg elkaar eens zouden krui
sen, is niet verwonderlijk. Cana
dees Cronenberg maakte het onder
de kenners van het 'schrik-genre'
veelgeprezen 'Scanners'. Een film
over telepathie met exploderende
hoofden.
King is een bekendere naam.
Eén van Amerika's meest gevierde
horror-schrijvers en nog voor er
een letter op papier staat, zijn de
filmrechten al verkocht. Zo ook
van het in 1979 geschreven 'Dead
Zone'. Producent Dino de Lauren-
tiis had voor de regie al direct aan
Cronenberg gedacht, maar deze
had andere dingen aan zijn hoofd.
Het project werd uitgesteld en Cro
nenberg bleek toen toch beschik
baar. Evenals hoofdrolspelers
Christopher Walken, Brooke
Adams en Martin Sheen.
De lokatie werd gevonden in Ca
nada: het onooglijke Niagara-on-
the-Lake, vlakbij Cronenbergs
Christopher Walken als Johnny
woonplaats Toronto. Het boek
moest voor verfilming wel worden
aangepast. Uit de drie parallel ver
telde verhalen in Kings boek werd
er ééntje uitgepikt.
Walken speelt daarin Johnny,
een leraar op een middelbare
school en verliefd op collega Sa
rah. Na een ongeluk krijgt ziin le
ven een drastische wending. John
ny belandt in een vijf jaar durend
coma en in die periode verliest hij
Sarah aan een ander. Als hij uitein
delijk weer bij positieven komt, is
alles veranderd. Johnny blijkt over
bovennatuurlijke gaven te be
schikken: hij kan een brand doen
ontstaan en hij neemt branden op
volstrekt andere plaatsen waar.
De media nemen kennis van
Johnny's gaven, maar hij vlucht
voor hun belangstelling en kiest
voor een afgezonderd leven met
zijn vader. Dan doet echter de
plaatselijke sheriff een beroep op
hem en Johnny helpt de politie een
vrouwenmoordenaar te zoeken.
'Amityville II'; regie: Damiano
Damiani; hoofdrollen: Burt
Young en Rutyana Alda; theater:
Euro, Alphen; leeftijd: 16 jaar
Eén van de meer geslaagde hor
ror-films was een paar jaar geleden
'Amityville Horror'. En wat ook
maar een beetje succes heeft, krijgt
een vervolg. Zo ook 'Amityville'.
De Italiaanse regisseur Damiani
mag er zijn Amerikaanse debuut
mee maken.
Burt Young, voor eeuwig be
kend als de sullige zwager van
Rocky, mag de hoofdrol spelen.
Het oude Amityville-huis was niet
meer beschikbaar voor de makers,
maar van een ander onderkomen is
een perfect kopie gemaakt. Begin
van de ellende ditmaal is de ont
dekking van een geheime kamer in
de kelder van het spookhuis. Ra
men breken, de wasbak loopt over,
tafelkleden vliegen en het behang
komt zomaar van de muur.
Priester Adamski komt daarop
het huis zegenen, maar het heilige
water verandert op het bed van de
Montinelli's in bloed. Elk huis
heeft zijn kruis zullen we maar zeg
gen.
Eén van de meest uitnodigende
trailers (voorfilmpjes) van de afge
lopen maanden was die van 'The
Hit'. Op het vlammend gitaarspel
van Eric Clapton worden in een ge
lijk staccato-ritme een paar zeer
Britse mannen voorgesteld. In een
desolaat Spaans landschap spelen
ze een gewelddadig kat en muis
spelletje, zoveel wordt duidelijk.
Dat klopt ook. 'The Hit' is een
gangster-film, waarin een verklik
ker geëxecuteerd moet wordeo.
Toch is gangster-film geen echt
dekkend etiket, want 'The Hit' is
vooral een film over machtsver
houdingen. In de eerste scènes ma
ken we kennis met Willy Parker,
die in '73 voor het gerecht een Ju-
das-rol speelt: hij getuigt tegen zijn
oude maatjes. 'Wéll meet again',
zingen die Vera Lynn na. Tien jaar
later is het zover voor die ontmoe-
AMSTERDAM (GPD) - John Hurt
is dezer dagen in twee films te be
wonderen: 'The Hit' en '1984', de
indrukwekkende nieuwe verfil
ming van George Orwells fameuze
toekomstroman. Tussen een Au
stralische, Italiaanse en Duitse pro
motietoer in gaf de Britse acteur
dit weekeinde een serie interviews
in Nederland. Hij zegt dat een aan
gename bezigheid te vinden, al be
treurt hij het enigzins dat hij de
laatste weken zijn bed te weinig
ziet. Dat mag ook spijtig genoemd
worden door iemand die immers
tevens bezig is aan een huwelijks
reis.
John Hurt verwierf faam door
zijn onvergetelijke hoofdrol in de
'Naked Civil Servant' en zijn rol als
Caligula in de tv-serie 'I, Claudius'.
Zijn naam in de filmwereld werd
gevestigd met 'The Elephant Man'.
Dat leidde onder meer tot 'The
Hit'.
John Hurt: "The Hit doet het in
Engeland lang niet gek, maar het is
geen succes vari jewelste, wat best
verdiend zou zijn. Het is een film
waar ik erg tevreden over ben. Een
verfrissend en nieuw type thriller
vind ik, met een erg scherpzinnig
script. Stephen Frears houdt ervan
dat gebeurtenissen met verschil
lende emotionele ladingen elkaar
in ijltempo opvolgen".
"Toen ik het script de eerste keer
snel had doorgesnuffeld dacht ik
dat dit weer zo'n film moest wor
den over een stel totaal oninteres
sante gangsters, maar bij nader in
zien bleek het dat nou juist niet te
zijn. De criminele uitspattingen
worden vers geserveerd met een
ironie die bij mij bijzonder welda
dig overkomt. En het is een verhaal
dat heel doordacht is opgebouwd,
met verschillende lagen. Aan de
oppervlakte functioneert The Hit
als een sterk en spannend mis
daadverhaal maar er is van een
nogal diepgaande filosofische on
derstroom sprake met fysisch op
het fenomeen sterven".
"Volgens mij worden de kwali
teiten van 'The Hit' toch onder
schat, juist omdat de film werkt op
een manier waaraan we niet ge-
ting. Parker wordt door vier hand-
langertjes uit zijn huis in Spanje
ontvoerd en overgedragen aan
'The Hit', de huurmoordenaar. Met
Braddock en zijn jonge assistent
Myron als reisgezellen is Parijs de
eindbestemming. Daar moet het
vonnis voltrokken worden. Maar
het wordt een weinig voorspoedige
reis. Ze zien zich gedwongen een
Spaans meisje mee te nemen en
onderweg wordt een spoor van ver
nieling aangericht. De politie kan
dat spoor daardoor vrij eenvoudig
volgen.
'The Hit': regie: Stephen
Frears; hoofdrollen: Te
rence Stamp, John Hurt
en Tim Roth; theater: Li-
do 4, Leiden; 16 jaar.
Zoals gezegd is 'The Hit' vooral
een film over machtsverhoudin
gen. Willy Parker lijkt zich al in
zijn lot geschikt te hebben, is opge
wekt en behulpzaam. Dat maakt de
ontvoerders zenuwachtig, zeker
Myron snapt er niets van. Met Mag
gie, het Spaanse meisje er bij.
wordt het nog moeilijker. Brad
dock wil haar als overtollige last al
snel een kogel door het hoofd ja
gen, maar Myron werpt zich voor
haar in de strijd. Braddock, de koe
le kikker met reflecterende zonne
brilglazen, gaat fouten maken.
John Hurt als killer Braddock
wend zijn. Ik vind het werkelijk
een bijzondere en goede film en
dat zeg ik niet, omdat ik er toeval
lig in meespeel, want ik weet best
dat ik ook in films heb gezeten die
nooit zijn geworden wat ik er van
gehoopt had en heb samengewerkt
met regisseurs die me zwaar teleur
stelden".
"The Osterman Weekend (met
Rutger Hauer, red.) wil ik óók best
een mislukte film noemen. Het ver
velende is dat je op de set vaak al
heel vroeg als acteur in de gaten
krijgt dat er dingen mis zullen
gaan, maar dat het dan toch altijd
al te laat is om er nog van af te ko-
gerd, omdat ik er er maar niet in
slaagde de plot te begrijpen en die
begrijp ik nog steeds niet... Wat zeg
je? Hoe Rutger Hauer was? Nou...
eh... lastig. Soms. Rutger is oké,
maar het hangt er nogal vanaf met
welk been hij uit bed is gestapt. Ja
inderdaad, hij heeft ook de reputa
tie lastig te zijn. En dat cultiveert
hij".
Om die aspecten gaat het eigen
lijk in 'The Hit' en debuterend re
gisseur Stephen Frears kan daar
uitstekend mee overweg. Met het
dorre binnenland van Spanje als
stemmig decor voltrekt het drama
zich in alle rust. De acteurs krijgen
alle ruimte en die tillen de film dan
ook naar een hoog niveau. Laura
del Sol bewijst dat ze als 'Carmen'
(in de versie van Carlos Saura)
geen eendagsvlieg is. Tim Roth is
voortreffelijk in zijn rol van de op
vliegende 'rooie' Myron. John Hurt
toont zijn veelzijdigheid als de
broeierige Braddock. Maar het
grootste genot levert Terence
Stamp. Een grote ster uit de jaren
zestig die voor het eerst sinds lange
tijd weer een hoofdrol in een film
heeft. Hij is Willy Parker, een tik
keltje grijzer natuurlijk, maar zijn
ster straalt nog altijd.
BART JUNGMANN
Over '1984'. Het is opvallend
dat het, hoewel een toekomstver
haal sfeermatig vast is blijven zit
ten aan 1947. Met wat voor ideeën
is men gaan filmen?
"Het boek is geen voorspelling,
het is een angstvisioen. Winston -
mijn personage - probeert tegen
de stroom op te zwemmen. Het is
ook niet het verhaal van een aardi
ge knul die slecht begrepen wordt,
maar het relaas van een man die
iets probeert te bereiken dat abso
luut onbereikbaar is geworden. Hy
probeert zijn eigen persoonlijkheid
te cultiveren in een context waarin
voor zoiets geen plaats meer is. Ik
vind het ook de sterke kant van de
film dat het is teruggekoppeld naar
1947, de beelden die Orwell gehad
kon hebben als hij aan de toekomst
dacht".
Richard Burtondie in 1984 zijn
laatste rol zou spelen, schijnt ge
zegd te hebben dat de belangrijkste
reden voor hem om mee te doen,
was dat hij zo de kans kreeg om
met John Hurt samen te spelen.
John Hurt: "Dat heeft hij inder
daad en zelfs verschillende keren
gezegd en daar1 voel ik mij enorm
door gestreeld".
Was hij moeilijk om mee te ac
teren. Hij had de naam nogal las
tig te kunnen zijn, zoals het een
Welshman betaamt.
"Nou, ik ben zelf half-Iers en
half-Schots, dus met ons tweeën
hadden we knap gevaarlijk kun
nen worden voor de rest... Interes
sant bij Richard Burton was dat hij
eigenlijk was vastgelopen na een
grote, maar wisselvallige carrière.
Hij had zijn bekomst gekregen van
het soort films waar hij de laatste
jaren mee bezig was geweest. En
hij genoot ervan om met Radford
te werken, die heel anders denkt
en vorm geeft dan de Hollywood
regisseurs, aan wie Burton gewend
was. Hij zag hier ook een mogelijk
heid om effectief te functioneren,
ondanks het feit dat hij getekend
was door zijn achteruit gesukkelde
gezondheid, de operaties en de fy
sieke ongemakken waaronder hij
gebukt ging. In elk geval ben ik
diep dankbaar dat ik de kans had
om tegenover deze gigant op een
filmset te staan".
Donderdagavond jl. kwam Wim
Brands van een koude kermis
thuis na een tochtje door het
spookhuis gemaakt te hebben. Ons
is gemeld dat hij die nacht door
een kwade droom geplaagd is, de
volgende morgen herinnerde zijn
klamme lijf hem daaraan. Behalve
in dit klamme lijf resulteerde een
en ander ook nog eens in een re
censie. Het betrof hier een bezoek
aan een film, 'La ville des pirates'
van regisseur Raül Ruiz.
De recensie staat voornamelijk
in het teken van W.B.'s irritatie. De
recensent heeft de film kennelijk
niet begrepen, hij ergert zich daar
om, niet aan zichzelf maar aan de
film. Welnu, ik heb de recensie ge
lezen, ik heb de film gezien en in
derdaad, ik heb mij ook geërgerd,
niet aan de film, niet aan mijzelf
maar aan de recensie.
Ergerlijk, bijvoorbeeld, is het ge
brek aan informatie over het on
derwerp van de recensie, de film.
Als een volleerd standwerker
snijdt de recensent een veelheid
van onderwerpen aan die niets met
het eigenlijke produkt van doen
hebben. Een standwerker doet dat
om de aandacht te trekken en vast
te houden. Ik heb moeten conclu
deren dat dit niet de reden van de
recensent kan zijn geweest. De eni
ge andere relevante rederr lijkt mij
dat de kolommen gevuld moesten
worden, onder het motto 'ook
praatjes vullen gaatjes'.
Gelukkig komt de aap toch nog
uit de mouw, de recensent moet
zijn klamme lijf tot op de billen
ontbloten en bekent dat hij er geen
touw aan vast kon knopen. Ik zou
niet durven hem daarop aan te val
len, wij kunnen er allebei niets aan
doen. Maar het stuitte mij tegen de
borst te lezen dat hij zijn onbegrip
uit in gemakzuchtige, neerbuigen
de pennewrochtsels: "Aanvanke
lijk irriteerde La ville des pirates
me alleen maar. En dat kwam voor
al door de quasi-diepzinnige tek
sten" of: "En neem deze zin: de
metronoom van de menstruele
Vesper. Oef! Die zit, gaat-ie diep
jongens!" Of-ie diep ging, het zijn
niet mijn woorden, blijkbaar ging-
ie ook niet diep genoeg, want hij
ging de recensent toch nog boven
de pet.
Misschien, als de recensent niet
zo hardnekkig had getracht "het
verhaal van La ville des pirates te
volgen", had de film ook hem wat
duidelijker kunnen worden. Er zijn
nu eenmaal dingen die verborgen
blijven voor mensen die op zoek
zijn naar een verhaal als een
hapklare brok, liefst logisch en
chronologisch opgedist. De film
staat vanaf het begin bol van de
symboliek. De witte bal, gehoor
zaam als een planeet, alchemisti
sche formulen, de witte sluiers en
lakens die veelvuldig in beeld ver
schijnen, allemaal symbolen die de
kijker duidelijk moeten maken dat
de realiteit van de film niet de ons
omringende werkelijkheid is.
Ook de gebeurtenissen in de film
zijn met een symbolische beteke
nis geladen. De bloedige castratie
van een man die als de dood is dat
hij oud en impotent wordt, de haar
in trance opgelegde zelfmoordpo
ging van Isidore (ici dors) die mis
lukt door het uit de zee opduiken
van een (mysterieuze?) man die
haar uit haar trance opwekt. Het
duidt allemaal op een werkelijk
heid andere dan de onze, niet toe
gankelijk als je gevangen zit in (on
ze) dagelijkse werkelijkheid.
Ik ben het met de recensent
eens, het is moeilijk om "het ver
haal" na te vertellen, maar niet om
dat er niets te vertellen zou ziin. Er
BLIJVERS
'Amadeus' - Milos Formans specta
culaire verfilming van het toneel
stuk van Peter Shaffer over Mozart
en Salieri, Lido 1, Leiden
'Paris, Texas' - Wim Wenders' prijs
winnende en prachtige kijk op ge
broken relaties. Studio, Leiden
'Once upon a time in America' -
Sergio Leone stelt lichtelijk teleur
door geknip tijdens montage, maar
biedt visueel veel aantrekkelijks.
Euro 1. Alphen.
Tightrope' - Clint Eastwood als
verbeten fatsoensrakker, Luxor,
Leiden.
'Up the Creek' - Komedie rond wild-
waterwedstrijd, Euro 3, Alphen.
Top secret' - Overdosis grappen,
Lido 3, Leiden.
'The woman in red' - Gene Wilder
stuntelt op het liefdespad, Lido 2,
Leiden.
'Paris. Texas' - Metropole 3. 16 jr.
Top secret!' - Metropole 4. al.
'Purple rain' - Metropole 5. al.
'1984' - Odeon 1 (462400). 12 jr.
'Alone in the dark' - Odeon 2, 16 jr.
The key' - Odeon 3. 16 jr.
The karate kid' - Odeon 4. al
'Meisjes met vurige verlangens' - Le
Paris 1 (656402). 18 jr.
'Vochtig huiswerk' - Le Paris 2, 18
Babylon Blue" - Le Paris 3. 18 jr.
'Startrek III' - Passage (460977). al.
AMSTERDAM
The v
i red' - Alfa 1 (278806),
(Op)nieuw
'Blue Thunder' - Spionagehelikop-
ter komt in moeilijkheden, City 1,
Katwijk.
'The postman alway rings twice' -
Verboden liefde tussen Jack Ni
cholson en Jessica Lange, City 2,
Katwijk.
'Fighting back' - Vechtfilm, City 3,
Katwijk.
'Angel' - Sexfilm, City 4, Katwijk.
SEXFILMS
'De schorpioen prikt raak' - Tria
non, Leiden.
'Diamanten spetters' Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Prikkeling der zinnen' - Rex, Lei
den.
'Jonge wilde meisjes' - Euro 1, AJ-
'Amityvllle horror 2' - Euro 2, Al-
'Die Madchen von Pigalle' - Euro 3,
Alphen.
'Deadzone' - Euro 4, Alphen.
DEN HAAG
'Love Streams' - Asta (463500), 16 jr.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'Police academy' - Babylon 2, al.
'Under the volcano' - Babylon 3, 16
jr.
'The woman in red' - Cineac 1
(630637), al.
Tightrope' - Cineac 2, 12 jr.
'Katharina, de naakte Tsarina' - Ci
neac 3. 18 jr.
'Gebroken spiegels' - Euro (667066),
12 jr.
'Under fire* - Metropole 1 (456756),
16 jr.
'Once upon a time in America' - Me
tropole 2. 12 jr.
'Purple rain' - Alfa 2. al.
'Betrayal' Alfa 3, 16 jr.
'Hanna K.' - Alfa 4, 16 jr.
'Once upon a time in America' - Al-
hambra 1 (233192), 12 jr.
'Gebroken spiegels' - Alhambra 2,
16 jr.
'Amadeus' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Paris, Texas' - Calypso 1 (266227/
234876), 16 jr.
'The karate kid' - Calypso 2, al.
'Police academy' - Calypso 3. al.
'Pruimenbloesem' - Centraal
(248933), 18 jr.
'Indiana Jones and the Temple of
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
jr.
'Na de repetitie' - Cinecenter, 16 jr.
'Startrek III' - Cinema 1 (151243), al.
'Tightrope' - Cinema 2, 12 jr.
'Mad mission' - Cinema Rex
(246132), 16 jr.
'Startrek III' - City 1 (234579), al.
"The key' - City 2, 16 jr.
'Bolero' - City 3, 16 jr.
'The brother from another planet' -
City 4, 16 jr.
'The hit' - City 5, 16 jr.
'Greystoke' - City 6, al.
'Tightrope' - City 7. 12 jr.
'Don Giovanni' - Kriterion, (231708),
12 jr.
'Der blaue Engel' - Studio K
(231708), 12 jr.
'Wilde meisjesfantasieèn' - Parisien
(248933), 18 jr.
The empire strikes back en return
of the Jedi' - Rembrandtpleinthea
ter 1 (223542), al.
'Deadly blessing' - Rembrandtplein-
theater 2,16 jr.
'Paris, Texas' - The Movies 1
(245790). 16 jr.
'Desiree' - "Hie Movies 2, 16 jr.
'Los santos inocentes' - The Movies
3. 16 jr.
'Under fire' - Tuschinski 1 (262633),
16 jr.
'Love streams" - Tuschinski 2,16 jr.
The woman in red' - Tuschinski 3,
al.
'Top secret!' - Tuschinski 4, al.
'Moscow on the Hudson' - Tuschins
ki 5, al.
'1984' - Tuschinski 6, 12 jr.
'1984' - De Uitkijk (237460), 12 jr.
Genoeg te kiezen komende week
op de televisie. In chronologi
sche volgorde:
Zaterdag: vorige week ging d€
Amerikaanse film 'Under Fire' in
premiere. Een andere film ovei
journalistiek is morgen op Duits
land 1 te zien. De Australiërs Pe
ter Weir en Mel Gibson zijn res
pectievelijk maker en hoofdrol
speler in 'The year of living dan
gerously'. Een radio-reporter
wordt naar Indonesië gestuurd
en komt in morele problemen als
zijn liefje (Singourney Weaver)
hem vertrouwelijke informatie
geeft. Aanvang 22.40 uur.
Zondag: De reeks 'film noir'
wordt afgesloten met 'Serie Noi
re'. Een eigentijdse (1979) film
noir van Alain Corneau waarin
alle elementen uit die Ameri
kaanse stroming zijn verwerkt.
Hoofdrol van Patrick Dewaere.
Nederland 1, 21.35 uur.
Dinsdag: 'The Omen' is één
van de betere horror-films die
werden gemaakt in het spoor van
'The Exorcist'. Gregory Peck
speelt een Amerikaanse ambas
sadeur die stiekem een kind
adopteert en dat komt hem duur
te staan. De kleine Damien jaagt
zijn kindermeisje de dood in en
met de komst van een nieuwe
gouvernante blijkt er van een si
nister complot sprake te zijn.
Aanvang 22.05 uur. Vrijdag zendt
Duitsland 1 het vervolg uit met
Damien als gevaarlijke puber.
Zelfde aanvangstijd.
Woensdag: voor wie de film
eerder op de Nederlandse zender
miste, Duitsland 3 heeft 'De
smaak van water* voor woens
dag op het programma staan. Het
is de bekroonde film van Orlow
Seunke met Gerard Thoolen in
een sterke hoofdrol. Aanvang
22.30 uur.
Donderdag zendt dezelfde zen
der 'Bittere Rijst' uit. Een klas
sieker uit de periode van het neo
realisme. Vooral de aantrek
kingskracht van Silvana Manga-
no zorgde voor het succes. An-
vang 20.15 uur.
Vrijdag ten slotte 'Days of Hea
ven' (Duitsland 1, 20.15 uur), een
prachtig gefotografeerde film
van Terence Malick. Of die
schoonheid bestand is tegen de
minieme afmetingen van het tv-
scherm is trouwens de vraag.
Hoofdrollen van Brooke Adams,
Richard Gere en Sam Shepard.
is teveel om na te vertellen. Zelden
heb ik een film gezien die op een zo
compact maar toch veelomvattend
gegeven is gebaseerd. Elke scène,
elke dialoog was noodzakelijk en
past in het geheel. Al die scènes, al
die wel of niet te begrijpen dialo
gen bieden de kijker een nieuwe
invalshoek. Als kijker kun je on
mogelijk ól die invalshoeken be
nutten, het waren er teveel, hoewel
voor de recensent nog te weinig.
Het is jammer dat de recensent
er niets in gezien heeft en ons daar
van op de hoogte meende te moe
ten stellen. Ongetwijfeld had hij
ons dan ook die flauwe medede
ling over de 'devote stilte' die tij
dens 'dit soort' films in 'de
filmhuizen' heerst kunnen bespa
ren. Voor krakende zakken chips,
slappe maar luidkeels gedecla
meerde humor en onder-je-stoel-
door-naar-beneden-rollende-lege-
colaflesjes gelieve men zich elders
te vervoegen.
John Hogervorst
Noordeinde 35
Leiden
(Van redactiewege ingekort).
Het Filmhuis LVC vertoont
woensdag 5 en donderdag 6 de
cember 'Nostalghia' van Andrej
Tarkowski. Deze min of meer au
tobiografische film gaat over een
Russische schrijver die naar Ita
lië is uitgeweken en daar pro
beert een nieuwe levensstijl te
vinden. Na een lange zwerftocht
door het Toscaanse land, verge
zeld van een vrouwelijke gids en
tolk, komt hij eindelijk op het
spoor van zijn eigen weemoed.
Daaraan is een ontmoeting met
een oude kluizenaar-schrijver
voorafgegaan. (20.00 en 22.15
uur). Vanavond en morgenavond
draait hier 'Reds' (21.15 uur).
'Viva la muerte' van Fernando
Arrabal wordt dinsdagavond bij
K O gedraaid. Hoofdpersoon
in deze uit 1972 daterende film is
het jongetje Fando, wiens vader
door aanhangers van Franco
werd gearresteerd en vermoord.
Fando wordt heen en weer ge
slingerd tussen de idealen van
zijn vader en de opvattingen van
zijn gezagsgetrouwe en strenge
moeder. Hij krijgt tbc, komt in
het ziekenhuis, waar hij kan na
denken. Hij besluit om samen
met een vriendinnetje op zoek te
gaan naar zijn vader, zonder zich
door zijn moeder te laten overtui
gen van het feit dat de man al
dood is (20.15 uur).
Meryl Streep kreeg een Oscar
voor haar rol in 'Sophie's Choice'.
(foto ANP)
Het Kijkhuis vertoont vanaf
vanavond tot en met zondag
avond 'Sophie's Choice' met Me
ryl Streep. (19.30 en 22.15 uur).
Maandag is hier 'Another time,
another place' te zien, een film
die zich afspeelt tijdens de Twee
de Wereldoorlog. 'Breathless'
met Richard Gere wordt dins
dagavond gedraaid. (20.00 en
22.15 uur).
In LAK-Cinema worden dins
dagavond twee Joegoslavische
films vertoond: 'Wie zingt daar
zo?' van Slobodan Syan (20.00
uur) en 'Het vlot Medusa'
Karpo Godina (22.00 uur).