Maiï Andriessen, de twijfelaar ,lSPc??IeSDCciaoltje VQfl tl Sr BBK kraakt op een ongelegen moment in haar voegen Leidse monografie over schepper van de Dokwerker Armoedige Notenkraker* 'Gratis uitdelen van kunst is onbeschoft' Globe: horror en overkokend realisme DONDERDAG 29 NOVEMBER 1984 PAGINA 25 DEN HAAG (GPD) - De afgetreden voorzitter van de Beroepsvereniging van Beeldende Kun stenaars (BBK), Bard Houtkamp, zegt dat hij de beslissing om zijn functie neer te leggen niet „zomaar" heeft genomen. Hij heeft het na rijp beraad gedaan en om een massa, in zijn ogen, uiterst geldige redenen. Niettemin is het begrij pelijk dat de resterende acht leden van het lan delijk bestuur vinden dat de stap van Hout kamp uitgesproken ongelegen komt. Een slechter tijdstip voor een crisis in de ver enigingstop is inderdaad nauwelijks denkbaar. Als nooit tevoren zitten de beeldende kunste naars, met name de categorie die van de Beel dende Kunstenaars Regeling (BKR) gebruik maakt, aan alle kanten in de nesten. Voordat het eind 1986 is, moet er van staatssecretaris De Graaf (sociale zaken) een bedrag van 100 mil joen gulden op de regeling besnoeid zijn en zul len tegen die tijd zo'n 2500 BKR-gebruikers uit de regeling moeten zijn verdwenen. Dat heeft niets met bezuinigen te maken, maar alles met afbraakpolitiek, vindt de BBK. En dat kan zómaar niet. Daarom is er door de beroepsvereniging, die zich een paar jaar gele den heeft laten herdopen tot „vakbond", van meet af aan grimmig tegen dit beleid gefulmi neerd: door middel van acties, via overleg met ambtenaren en politici, tenslotte met inschake ling van de rechter. Zinloos Hoofdzakelijk om die laatste zet is nu de her rie binnen de BBK-gelederen ontstaan. Niet om het inschakelen van de rechter op zich zelf, maar door de manier waaróp de rechter werd ingezet. Ex-voorzitter Houtkamp, en met hem nog een aantal zogenaamde toegevoegde be stuursleden uit de gewesten Rijnmond en Am sterdam, van wie er inmiddels drie daadwerke lijk zijn opgestapt, zijn namelijk van oordeel dat het zinloos is een kostbare bodemprocedure (want daar werd bijna een jaar geleden door de algemene ledenvergadering voor gekozen) door te zetten tegen maatregelen van de regering die toch al door het parlement zijn goedgekeurd. Een ander rechtsmiddel, te weten een kort ge ding tegen de besluiten van staatssecretaris De Graaf zou destijds, toen de parlementaire dis cussie over de kortingen („een dodelijke aan slag") op de BKR nog in volle gang was, veel meer voor de hand hebben gelegen. En volgens Houtkamp en de zijnen bovendien veel meer re sultaat hebben opgeleverd. Maar na veel strub belingen en ruzies werd toch voor de „volko men verkeerde koers" (Houtkamp) van de bo demprocedure gekozen, die de BBK-kas tot nu toe al 20.000 gulden heeft gekost. Opgedrongen Een koers die werd uitgezet onder aanvoering van de toenmalige, zeer gezichtsbepalende BBK-voorzitter, Henk Rijzinga. Een „opgedron gen" koers, vindt Houtkamp die spreekt over het vechten voor een verloren zaak en vreest dat beeldende kunstenaars door het verlies van het proces „rechteloos" verklaard worden. Via een kort geding was het terugdraaien van allerlei maatregelen, die de kunstenaar de nek omdraai en, misschien nog wél mogelijk geweest. Dan zou De Graaf waarschijnlijk een gevoelig verlies geleden hebben en BBK-acties effect hebben gehad. Rijzinga, die in april j.l. na vier en een half jaar terugtrad als voorzitter van de BBK ten behoeve van Houtkamp, beroept zich er voortdurend op dat over de thans bewandelde juridische weg democratisch beslist is op de eerder genoemde ledenvergadering. Aantijgingen van de groep- Houtkamp als zou zijn optreden tot onwerkbare situaties, „verkwanseling" van de BKR (een ba sisuitkering voor kunstenaars in ruil voor regel matig in te leveren kunstwerken) en verpolitise ring van de vereniging leiden, wijst hij met kracht van de hand. door Peter Huysman Eveneens wordt hem een „ondoorzichtige rol als solerend oud-voorzitter" verweten en zou hij absoluut niet bereid zijn op een redelijke manier van gedachten te wisselen met bewindslieden en andere politici. Volgens Houtkamp zoekt Rij zinga het conflict. „Je zult altijd inhoudelijk moeten kunnen aantonen waarom het niet deugt om op de BKR te bezuinigen m een om vang die thans gaande is", zegt Houtkamp, die zelf net zo krachtig tegen de gevoerde "afbraak- politiek" stelüng neemt. Overleg Maar Houtkamp is er voorstander van om via wegen van overleg te proberen zo veel mogelijk van de sociaal-economische positie van de indi viduele kunstenaar overeind te houden. De ambtenaren van het ministerie van WVC, de goedwillende gemeenten, hadden bewerkt moe ten worden. Het nu nog willen terugdraaien van de voor 1984 geldende inkomens-drempel van 3000 gulden is in zijn visie bijvoorbeeld nutte loos (dat bedrag moet verdiend worden met de verkoop van eigen werk voordat men in aan merking komt voor de BKR). Die drempel loopt de komende jaren op naar respectievelijk 6000 en 8000 gulden. Rijzinga, die zegt gedekt te worden door een meerderheid van het bestuur en door 90 procent van het BBK-ledenbestand, is lakoniek onder de „verdachtmakingen" aan zijn adres. „Niet willen praten? Ik doe niet anders", aldus de ex- voorzitter die er steeds de nadruk op legt dat hij slechts de opdrachten van de ledenvergadering uitvoert. Bovendien ontkent hij met overtuiging dat hij solistisch optreedt en in feite nimmer af stand van de voorzittershamer heeft kunnen doen. De inkomstentoets - en daar gaat het met na me om aangezien dit het instrument voor staats secretaris De Graaf is de ingrijpende bezuinigin gen door te voeren is in zijn ogen „verwerpe lijk" en dient onder geen enkele voorwaarde te worden geaccepteerd. Daarom ook wordt het bodemproces gevoerd dat op 3 december a.s. een vervolg krijgt. Rijzinga: „Als vereniging staan wij voor de to tale beroepsgroep. Daarom moet de BKR, een aanvullende sociale maatregel, in stand blijven en niet gedecimeerd worden tot een uitgebeen de regeling voor slechts enkele honderden kun stenaars. Daarom mag er niet getornd worden aan het fundament van de regeling, ook niet een klein beetje' Alles-of-niets In dat licht is het voor de hand liggend dat de actie van Houtkamp op dit moment door de te genstanders onbegrijpelijk, onverantwoord efr onfatsoenlijk wordt genoemd. Juist de „alles-of- niets"-strijdmethode van Rijzinga en zijn mede standers, of die nu wel of niet aan te bevelen *is, vereist een aaneengesloten front en een hecht bestuur. Een in haar voegen krakende vereni ging haalt op voorhand geen enkel winstpunt binnen, zeker niet bij de huidige politieke con stellatie. Op 17 december wordt in Artis, (Amsterdam) op een buitengewone ledenvergadering een nieuwe voorzitter gekozen. En dan zal ook op nieuw de koers moeten worden vastgesteld die de BBK in deze tumultueuze jaren zal gaan vol gen. Bij een blijvend „harde" koers zal niemand ervan opkijken als Rijzinga een volgende ter mijn als voorzitter tegemoet gaat. 'De Notekraker'. uitgevoerd door het Roemeense staatsballet Fantasio. Choreografie en regie: Oleg Danovs- ki, muziek: Peter I. Tsjaikovski. Ge zien op 28 november in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Het was een drukte van jewelste, gisteravond op het kleine podium van de uitver kochte schouwburg. De min stens veertig dansers van het Roemeense staatsballet Fantasio drongen er elkaar bijna de cou lissen in bij de uitvoering van de Notenkraker. Armen raakten in elkaar verstrikt, sprongen kon den niet worden afgemaakt, be nen sloegen tegen die van colle ga-dansers. Maar niet alleen het smalle po dium maakte deze Notenkraker zo chaotisch en krakkemikkig. Wat er aan choreografie en dans kwaliteiten werd getoond was pure armoede. De choreografie van Oleg Danovski, de artistiek leider van Fantasio, is niet veel meer dan een klakkeloze aaneen schakeling van klassieke tech nieken. In het hele ballet van an derhalf uur is geen moment aan te wijzen, dat iets van fantasie bij de maker ervan verraadt. Vooral de scènes met het corps de ballet maken een ongekend logge in druk en beperken zich tot wat loos gespring en gedraaf. Ook de regie is stuntelig. Zo is bijvoor beeld de cruciale verandering van notenkraker in toverprins volstrekt ongeloofwaardig. Nu zou dat alles nog tot daar aan toe zijn, als de uitvoering dan tenminste vuurwerk zou laten zien. Helaas, het is allemaal van een droeve houterigheid die eer der aan een kerstfeest van Dic kens dan aan de pracht en praal van Tsjaikovski doet denken. Dat geldt voor het corps de bal let, dat zich geregeld in de simpe le patronen verslikte. Het geldt ook voor de solisten, die geen en kel leven brachten in hun rollen. Alleen Oleg Danovski, zoon van de choreograaf, die oom Drossel- mayer speelde, en het tweetal dat de Arabische dans uitvoerde, maakten nog iets van hun rollen. Met de hoofdrollen van prins en suikerfee was het zeer behel pen. Krampachtig draaiden ze hun pirouettes; voor de prins scheen het op de schouder ne men van zijn partner als belang wekkendste prestatie te gelden. Hij deed het dan ook minstens vijf maal. Het beste wat je er nog van kan zeggen, is dat de choreo graaf zijn bewegingspatronen heeft aangepast aan de kwalitei ten van zijn gezelschap. Een schitterend decor had nog wat goed kunnen maken. De lad ders in de maillots en stoppen in de mantels verraadden, dat het laagje klatergoud bij Fantasio wel heel dun is. De aanvang van de voorstel ling was met opzet naar half acht verschoven, om ook kinderen te kunnen laten genieten. Ik hoop maar dat ze doorhebben, dat wat ze hebben gezien, geen klassiek ballet, maar een onbedoelde per- •siflage er op was. ARIEJAN KORTEWEG Briër-Kapaan: muzikaal plezier HAARLEM (GPD) - „Dikwijls trekken de mensen de touwen in een knoop. Ha, denk ik dan, maar dan is er altijd wel een padvinder. Als het doek er af is, voel je je natuurlijk een beetje in je hemd staan. Het is net of je een brief geschreven hebt, die in het openbaar wordt voorgelezen. Een beeld maak je dan wel voor de openbaar heid, maar daar denk je niet aan als je bezig bent". Woorden van onze 'nationale' beeldhouwer Mari Andriessen, die op 7 december 1979, vier dagen na zijn 82ste verjaardag overleed. Andriessen de schepper van wel licht Nederlands bekendste beeld - misschien op Radeckers Natio naal Monument na: de Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein in Amsterdam. Het staat in de voor malige jodenbuurt waar elk jaar weer de Februaristaking van 1941 wordt herdacht. De staking die ge richt was tegen het optreden van de Duitse bezetting tegen de joden en die van de hoofdstad oversloeg naar Haarlem, de Zaanstreek, Hil versum, Weesp en tot in Utrecht. De Dokwerker die ook symbool is geworden voor bijvoorbeeld pro testacties tegen onverdraagzaam heid ten aanzien van minderheden. De beeldhouwer Mari Andriessen is de titel van een monografie, die de Leidse kunsthistoricus Louk Ti- lanus aan deze kunstenaar heeft gewijd en die is verschenen bij uit geverij De Haan in Weesp. Tevens is in het Stadhuis in Haarlem tot en met 30 november een tentoonstel ling aan Mari Andriessen gewijd. Het trekken aan de touwen slaat op de onthulling van een beeld. Andriessen moest daar natuurlijk nogal eens bij zijn, maar hij had er een gloeiende hekel aan. Hij had het gevoel dat hemzelf het hemd van het lijf werd gerukt, dat hij naakt stond in het publiek. En één keer kostte het hem innerlijke moeite afstand te doen van een beeldje: Anne Frank, een fragiele sculptuur die hij maakte van het joodse meisje dat haar onderduik ervaringen toevertrouwde aan een dagboek. Een beeld dat geplaatst werd bij de Westerkerk in Amster dam, niet ver van het huis waar zij verscholen had gezeten en van- waaruit ze na verraad werd wegge voerd. „Het gekke is dat ik van dit beeldje houd, en het liever hier hield", zo bekende Mari Andries sen. Trouwens, Mari Andriessen wist wat onderduiken was. Afgezien van het feit dat hij zichzelf eens moest verschuilen voor de Duit sers omdat hem de grond onder de voeten te heet was geworden, was zijn woning een doorgangshuis voor onderduikers en een opslag plaats van wapens voor het verzet. Sterker nog, zijn huis was het hoofdkwartier van een gewapende verzetsgroep. Dat gevoel van bloot gesteld staan heeft hij op aangrijpende, werkelijke aandoenlijke wijze ver beeld in een sculptuur, een zelfpor tret dat hij in zijn laatste levensjaar heeft gemaakt. Louk Tilanus ver haalt hoe hij zijn vriend en beeld houwer Theo Mulder gevraagd had een foto van hem te maken, half naakt. Ziek als hij was boetseerde hij zichzelf, een magere, stakerige man, de armen langs zijn zijden, recht voor zich uitkijkend. Ecce Homo, noemde hij dit ruim 44 cen timeter hoge beeldje Ziehier de Mens in al zijn eenzaamheid, zijn lijden en vertwijfeling. Want deze Haarlemse kunstenaar, van wie in diverse steden van ons land beel den staan, twijfelde op het eind van zijn leven sterk aan zichzelf. „Terugkijkend op mijn leven vind ik het nogal een schamele aangele genheid op het gebied van de beeldhouwkunst". door Frans Keijsper Verbaasd Ja, hij was zelfs verbaasd over de waardering die hij met name on dervond voor zijn beeld de Dok werker, hij begreep daar eigenlijk helemaal niets van. Aan de dichter Bloem vroeg hij eens hem dat uit te leggen. Nadat die lang had nage dacht zei hij hem: „Kijk, ik geloof dat het daarin zit dat je op een be paald ogenblik iets zegt, dat op dat bepaalde ogenblik gezegd moet worden". Het is het symbool van het verzet tegen onderdrukking, het niet lan ger meer accepteren dat er met rechten als vrijheid en (mede)men- selijkheid gesjoemeld wordt. En het staat op een plek, omrand door synagogen, waar in de oorlog joden bij een razzia werden samengedre ven - op dat ogenblik weerloos. De Dokwerker, die uitstraling van protest dat we allemaal in ons heb ben. Mari Andriessen, die in de oorlog de ariërverklaring weigerde te on dertekenen, werd na de oorlog min of meer dè beeldhouwer van ver- zetsmonumenten. Daarbij zou haast worden vergeten dat hij naast die monumenten nog zo'n dertig andere, publieke beelden vervaardigde. Verder maakte hij portretten, penningen, een respec tabel aantal kleine plastieken, beeldjes die onder meer musici, mythologische en historische figu ren voorstelden. Louk Tilanus: „Ze gingen hem wonderlijk gemaldte- hjk af. Hij werkte niet altijd naar foto's, maar ook uit zijn verbeel ding. Opvallend is dat de figuren zo goed „staan". Andriessen had een sterk gevoel voor houding en mimiek. Dat gevoel uitte zich ook in de onnavolgbare wijze waarop hij zijn medemensen kon imite- Het was prof. Bronner die de beeldhouwersaanleg van Mari Mari Andriessen Andriessen ontdekte. Pas na vallen en opstaan kwam Mari op de Rijks- akademie in Amsterdam. Nadat hij die had verlaten ging Mari And riessen, die van huis uit rooms-ka- tholiek was, zich bezig houden met kerkelijke kunst. Gegevens over die vooroorlogse periode en wel als katholiek beeldhouwer zijn schaars, zo zegt Louk Tilanus, want hij maakte toen weinig werk en dateerde zijn beelden niet. De grote stijlverandering kwam na 1936. Dat heeft te maken met het feit dat hij toen voor het eerst niet- religieuze opdrachten begon te krijgen. Die kerkelijke, gestileerde stijl legde hem immers beperkin gen op: zo mochten de vrouwelijke vormen van de Heilige Maagd niet te geprononceerd zijn. Armoede Armoede was enige jaren zijn on afscheidelijke metgezel. Hij maak te kleine beeldjes om aan de kost te komen, maar niemand nam werk van hem af. „Aan Theo Mulder be kende hij dat hij eens languit in het atelier lag, beukend met zijn vuis ten op de vloer, omdat hij niet wist waar hij het zoeken moest van el lende", zegt Louk Tilanus. In zijn denken en handelen heeft de oorlog een grote ommekeer bij Mari Andriessen teweeg gebracht. Uitdrukking geven aan verzet, het voelen ook van machteloosheid zijn gegevens die we in zijn oor logsmonumenten terug vinden. Maar ook andere thema's wist hij, (foto GPD) De Dokwerker met meer of minder succes, gestal te te geven. Zo maakte hij het beeld van ir. Lely op de Afsluitdijk bij Den Oever, en de twee monu menten voor de Zeeuwse dorpen Ouwerkerk en Nieuwerkerk ter herinnering aan de watersnood ramp van 1953. Deze dorpen wer den immers zwaar getroffen. Als equivalent van de Dokwer ker beschouwt Louk Tilanus het standbeeld van koningin Wilhelmi- na in het naar deze vorstin ge noemde park in Utrecht. En een hem vertrouwd religieus thema verwerkte hij in zijn Tobias en de engel voor Breda - in het katholie ke zuiden. Overigens, een religieus gevoel is Mari Andriessen altijd wel bijgebleven. Zijn liefde voor Franse kathedralen had hij geërfd van zijn leermeester Bronner, en (foto GPD) hij onthulde eens dat hij in de mid deleeuwen zou hebben willen le ven, werkend aan zo'n kathedraal, „al was het maar om aan zo'n kapi teeltje te mogen hakken. Ik zou toen fijner gewerkt hebben dan nu, ook al heb ik een leven vol op drachten achter me". Mari Andriessen, de eeuwige twijfelaar, die wellicht mede door die onzekerheid, het experiment ook, zijn leven lang gezocht heeft en ons daardoor alsmede door zijn talent, een schare indrukwekken de plastieken heeft nagelaten. De beeldhouwer Mari Andriessen. Rijk geïllustreerde monografie van Louk Tilanus. Uitgeverij De Haan in Weesp. Prijs 45 gulden. Tentoonstel ling over Mari Andriessen in het Stadhuis van Haarlem. Open tot en met 30 november. Duo Han Kapaan hobo, en Henk Brièr piano, met werken van Bach, Scarlatti, Brahms, Pixis, Donizetti, Liszt en Nielsen. Gehoord op 28 no vember in de Kapelzaal in Leiden. LEIDEN - Het Leids duo Han Kapaan hobo, en Henk Brier pia no, trakteerde stadgenoten gis teravond met een afwisselend programma van muzikaal plezier zonder al te veel pretentie. Waar bij het plezier vooral bestond uit de ongedwongen en toch profes sionele wijze waarop twee goed op elkaar afgestemde muzikale rotten in het vak muziek maken om de muziek. Een heerlijk duo, waarvan het - net zoals bij de film - vaak moei lijk is uit te vinden wie de beste is, de dikke of de dunne. Ging gisteravond eerst mijn voorkeur uit naar het muzikale vakman schap van Kapaan (de dikke) in de prachtig uitdrukkingsvol ge blazen Sonate in Es van J.S. Bach, dan stal Henk Briër direct daarop de show met de muzikale satire 'Romance en Rondo' uit de Grande Sonate opus 35 van J.P. Pixis. Wie J.P. Pixis was? Een ge vierd musicus, vriend en tijdge noot van Chopin en Liszt, die 150 composities schreef welke in de schaduw van de groten uit die tijd volkomen in de vergetelheid zijn geraakt, maar gisteravond op virtuoze wijze door het duo Kapaan/Briër uit de mottenbal- len werd gehaald. Een zeer amu sant werk waarbij Pixis op smaakvolle en elegante wijze de draak steekt met zijn ingewik kelde voorganger Van Beetho ven en z^jn vrienden Chopin en Liszt met allerlei grapjes en ei genzinnigheden. Een gevaarlijk werk om te doen, maar door Ka paan en Brièr op kostelijke en spitse wijze tentoongesteld. Het door griep geteisterde duo kende gisteravond niet alleen hoogtepunten. De overromanti- sche en met veel pedaalwerk ver sierde vertolking van werken van Liszt en Nielsen liggen mij bepaald niet aan het hart gebak ken. Terwijl ook het zwijmelen de Lauretta uit een opera van Puccini best wat minder had ge kund. De sterke en meeslepende uitvoering van de Sonate in F gr. t. voor piano en hobo van G. Do nizetti daarentegen vormde een waar hoogtepunt in dit afwisse lende Leidse avondje muziek ANNEKE VAN VLIET. MUNTENDAM (ANP) - De Nederlandse Kring van Beeld houwers noemt het ronduit on beschoft dat de gemeente Mun tendam kunstwerken, die in het kader van de Beelende Kunstenaarsregeling (BKR) zyn verworven, gratis aan de bevolking uitdeelt. De kring heeft dit woensdag het ge meentebestuur ook bericht. Van de ongeveer vijftig werken die volgens wethouder K. Boddema o.m. in een muffe kelder in Muntendam in wezen liggen te verrotten, hebben er de afgelopen dagen 44 een plaatsje bij de mensen thuis ge kregen. De gemeente had met een advertentie in een regio naal blad belangstellenden in gelicht. Ze konden voor niets een kunstwerk halen dat ze voor onbepaalde tijd in bruikleen krijgen. Dit uitdelen getuigt volgens de kring van onnozelheid ten opzichte van de exclusiviteit die het kunstwerk in zich draagt. De uitdeling concurreert met de zogenaamde vrije markt en de kunstuitleencentra. U ver went de bevolming op een be paalde manier met kunst, con stateert de kring. Dit zet electo raal wel zoden aan de dijk maar het moet toch duidelijk zijn, dat de mensen geen noodzaak meer voelen om kunst te kopen of tegen vergoeding te lenen. De beeldhouwers herinneren er aan, dat overheden BKR- kunst in openbare gebouwen hangen zodat het publiek kan zien wat is aangeschaft. In Muntendam hangt dergelijke kunst in het gemeentehuis, het politiebureau, scholen en het multi-functionele gebouw. Dat daarnaast anderen werk via een artotheek kunnen lenen, kan de kring zich ook voorstellen. Maar 'om niet' gratis weggeven kan niet, aldus de kring ADVERTENTIE Haarlemmerstraat 157, Leiden. Tel 071 -14 64 59. 'Sneeuwwolken' van Wolfgang Bauer door Zuidelijk Toneel Globe. Vertaling: Martin Hartkamp. Dra maturgie: Janine Brogt. Vormge ving: Paul Gallis. Regie: Antoine Uitdehaag. Spelers: Diane Lensink, Wim van der Grijn, Gijs de Lange. Joost Prinsen. Gezien op 28 novem ber in het LAK. Ook nog te zien van- LEIDEN - Globe heeft weer eens een krankzinnig stuk afge leverd. De trouwe fan wrijft zich na vijf minuten al gnuivend in de handen, vele anderen zullen met licht vragende blik de zaal verla ten. De serieuze beschouwer van theater mag zich wederom gaan buigen over de vraag wat realis me in het theater nu eigenlijk be tekent en hoe het cliché is te rij men met fascinatie. De blote billen van Diane Len sink, de bierbuik van Wim van de Grijn, Gijs de Lange eerst als stoere jager en vervolgens als dwerg, en Joost Prinsen als Erik Engerd in de kleren van Graaf Drakula: het lijkt allemaal niet meer dan een pastiche van de ei gen esthetica uitgevoerd op het afscheidsfeestje van Gerardjan Rijnders. En toch is Globe se rieus, bloedserieus. De Oostenrijker Wolfgang Bauer maakt in 'Sneeuwwolken' onderscheid tussen wat de per sonages zeggen en wat ze den ken. Maar die gedachten dienen wel te worden uitgesproken. In hun spel maken de Globe-ac teurs ook duidelijk wanneer hun personages spreken of denken, maar het verschil wordt allengs onduidelijker, of beter: minder belangrijk. Als de man Balduin op het eind tegen de vrouw Lilly zegt: "Stil, nu even niet meer denken", en daarna: "Stil, niet meer bewegen", is het duidelijk dat spreken, denken en handelen voortkomen uit één en dezelfde bron. Er is als het ware een extra personage, een personage dat het publiek niet te zien krijgt, maar wiens gehele gedachtenwereld op het toneel te zien en te horen Die wereld heeft zijn eigen lo gica. In die wereld worden de dingen die wij normaal wel den ken, maar niet zeggen en zeker niet doen, toch uitgesproken en uitgevoerd. Waar dat toe kan lei den is te zien in 'Sneeuwwolken': horror. Lilly - haar naam lijkt niet toevallig op die van Lilith, het dichterlijke symbool van de 'femme fatale' schiet eerst met een jachtgeweer een vroegere minnaar neer, zet vervolgens tij dens het liefdesspel haar tanden in de nek van haar huidige vriend Balduin en zuigt hem leeg om tenslotte naar de zolder te verdwijnen om met een niet na der aangeduid Beest vefder te vrijen. Ook in de vormgeving is elke normale samenhang doorbro ken. Een gedetailleerd realis tisch aanrecht volgestouwd met troep en lege drankflessen vloekt met de, zeer ingenieus, op de halfronde achterwand geprojec teerde blokhutbalken en de ge stadig neerdwarrelende sneeuw vlokjes achter de ramen. Het vouwtrapje naar de zolder is van een echtheid die vals afsteekt bij een niet eens gestyleerd maar ge woon lullig gefingeerd haard vuur. Zoals de overkokende pan met soep uitgroeit tot een en me hoeveelheid borrelende r< derrie, zo heeft Globe ook deze keer weer het huiskamerrealis- me met voorbedachte rade en een satanisch genoegen te lang op het vuur laten staan. MARC VAN DER VELDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25