Uitzending 'Eén voor Afrika' bijna gereed TV-rubriek Marco Polo, de Romeinen en de kleintjes Sterk Collegium Musicum Van Egmond: boeiend QBPHOQEMIB Veelzijdige Vincent de Vries Liefdadigheidsconcert politie en K&G ZATERDAG 24 NOVEMBER 1984 PAGINA 41 Mijn dochtertje Sara van 9 jaar is sinds kort hevig geïnteresseerd geraakt in de Romeinen, dank zij de vertelkracht van haar meester natuurlijk, maar ook dank zij de schooltelevisie, die enkele afle veringen aan de Romeinen heeft gewijd. In verhaalvorm, maar, af gaand op de ene aflevering die ik een keer gezien heb, toch vooral didactisch: hoe zagen ze er uit, hoe woonden ze, hoe kwamen ze aan hun voedsel, etcetera. Omdat het meisje, dat in deze schoolte levisieserie optrad, Julia heette, wilde Sara prompt naar het bal let 'Romeo en Julia', niet anders verwachtend dan dat het hier om dezelfde Julia moest gaan. Dank zij het wonder van de ka beltelevisie, waardoor ik sinds kort weet dat ook landen voorbij de Nederlandse grens in staat zijn televisie te maken, zag ik op donderdagochtend op Duitsland 1 'Kampf um Rom', deel 1. Ik dacht aanvankelijk dat het, op dat vroege uur, ook wel schoolte levisie moest zijn, maar dat bleek achteraf niet het geval. Maar Sa ra, die vanwege de jaarlijkse schoolvoorstelling die ochtend vrij had, zat desondanks, zonder er een woord van te kunnen ver staan, geboeid te kijken, ook al ging het niet om een didactische verbeelding van het leven der Romeinen, maar om een keuken- meidenverhaal met een verliefd Romeins stelletje, en soldaten, en massascènes en al dat soort gedoe. Ik vroeg me toen af, of je dat soort geromantiseerde histo rische verhalen niet met even veel vrucht via de schooltelevisie aan de kinderen zou kunnen door m Nico Scheepmaker voorzetten als de toch ook al in verhaalvorm gegoten, speciaal voor de schooltelevisie vervaar digde films over geschiedkundi ge onderwerpen. Die speelfilms zijn weliswaar niet voor lagere scholieren bestemd, maar in de meeste gevalleh is er op de histo rische weergave, dank zij het on derzoek van een in de aftiteling bedankte historicus, weinig af te dingen, waardoor de kinderen buiten het verhaal om toch aller lei wetenswaardigheden over de manier van leven uit die tijd te weten komen. De serie 'Pompei' bijvoor beeld, typisch Amerikaans van opzet en daardoor voor de lief hebbers van die schitterende En gelse serie 'I Claudius' een tegen valler, gaf intussen een aardig beeld van het leven in die dagen, de vervolging van de christenen door de Romeinen, de gladiato- renspelen, het duim omhoog of duim omlaag waarmee van ho gerhand over het lot van die man in de arena beslist werd, zodat ik zo goed of zo kwaad niet was of ik willigde de eis van Sara in om de afleveringen van 'Pompei', die op een te laat tijdstip werden uitgezonden om ze 'live' te kun nen bekijken, op de video op te nemen. Natuurlijk doet zich dan de vraag voor of zo'n volwasse nenserie wel geschikt is voor een kind van 9 jaar. Er zijn tenslotte bevolkingsgroepen in ons land die vinden dat televisie in het al gemeen niet eens geschikt is voor volwassenen, laat staan de gladiatorengevechten voor kin deren. Ik heb daarvoor een inter ne filmkeuring toegepast, en dan ook de laatste aflevering, waarin de vulkaanuitbarsting plaatshad en we met louter dood en verderf geconfronteerd werden, niet voor vertoning vrijgegeven. Maar ik geloof zeker dat Sara's inzicht in het Romeinse leven nu al een stuk groter is dan het mij ne toen ik zo oud was als zij, en alleen op de verhalen van de meester en wat plaatjes in boe ken was aangewezen. 'Pompei' is inmiddels van het scherm verdwenen, maar daar is een nieuwe didactische serie voor in de plaats gekomen: 'Mar co Polo*. De eerste van de vijf af leveringen werd maandagavond door de AVRO uitgezonden, Sa ra heeft er erg van genoten, al was het maar omdat die eerste af levering in Venetië speelde, waar ze geweest is. „Besef je wel dat dit allemaal bijna 700 jaar geleden gebeurd is?", vraag ik haar dan, om haar een beetje een idee te geven dat daarginder al driehonderd jaar voordat in haar eigen dorp de oudste kerk en huizen werden gebouwd al een redelijk hoge be schaving heerste. Ik hoop dat al le afleveringen geschikt zullen blijven voor een negenjarige, ik denk het eigenlijk wel. Want wat altijd weer opvalt bij die speciaal voor de televisie gemaakte series is, dat er bü de weergave van de historisch verantwoorde wreed heden (de leeuwen in de arena te gen de christenen, bijvoorbeeld), blijkbaar rekening mee wordt gehouden dat ook kleine kinde ren meekijken. Op het cruciale moment zwenkt de camera meestal wel even opzij, om al te veel bloedvergieten net te mis sen. De Sam Peckinpah-gruwe- len die ons in de bioscoopfilms niet bespaard blijven, worden in de tv-series meestal omzéild. Toch is het misschien wel ver standig om ook zulke series, die uiteindelijk voor volwassenen bestemd zijn, na kinderbedtijd uit te zenden, zodat je als ouder altijd nog de video hebt om er de geschikte afleveringen uit te ze ven. Kinderrijke gezinnen zou den dan ook van regeringswege verplicht moeten worden hun kinderbijslag te besteden aan een videorecorder... Koor en orkest van Collegium Musicum Leiden o.I.v. Nico van der Meel en Robert Eliscu, met werken van Schubert, Brahms, Berlioz, Kodaly en Bartók. Gehoord op 23 november in het Rijnlands Lyceum te Oegstgeest. Het begin van het concert van Collegium Musicum was weinig bemoedigend als gevolg van de niet erg verstandige keuze van Schubert's 'Onvoltooide' Symfonie als openingstuk. Waarom men zich toch zo graag vertilt aan een overbekend werk uit het ijzeren repertoire is mij steeds weer een raadsel. In de muziekliteratuur zijn toch legio volwaardige minder bekende werken te vinden waarin een orkest als Collegium Musicum toe kan komen aan dat gene waar het in de muziek om gaat: de inhoud. Nu kun de nieuwe dirigent Robert Eliscu, die het geheel overigens uitstekend in de hand had, bepaald niet uit het orkest halen wat er in zit. De kwali teiten konden niet opwegen tegen de onvolkomenheden, waarvan het vooraf stemmen de opvallendste en gemakkelijk te verhelpen zwakke plek is, waarom men tussentijds niet even bij-stemt is een ander raadsel. Wat Nico van der Meel met het grote- en het kamerkoor heeft bereikt is verbluffend. De onverwoestbare Liebeslieder Walzer van Brahms werden door koor en orkest pittig en zwierig uitge voerd, met een zeer homogene koorklank en een opvallende zorg voor articulatie en dynamiek. La fuite en Egypte van Berlioz voor koor en orkest werd o.I.v. Robert Eliscu heel ingetogen en expressief gezongen. In beide begeleidingen kwam het orkest aanmerkelijk beter voor de dag. De vijf a capella gezongen koorliederen van Kodély, expressief, doorzichtig en perfect afgewerkt, vormden een waarachtig muzi kaal hoogtepunt van de avond. Veel plezier voor orkest en toehoorders viel te beleven aan de Vijf Hongaarse schetsen van Bartók. Voor het deeltje "Een beetje dronken" oogstte veel succes: een orkestrale illustratie van een zeer realistische pantomime door de dirigent. MIES ALBARDA LEIDEN - "Als u nu verwacht iets totaal anders te horen dan voor de pauze dan heeft u het mis; de menselijke stem is nu eenmaal gewoon een menselijke stem". Met deze woorden begon Max van Egmond aan het tweede deel van zijn programma getiteld 'Stem en stijl', waar hij, in het gedeelte voor de pauze, in vogelvlucht de ontwikkeling van de zangtechniek vanaf de renaissance tot en met de romantiek uit de doeken had gedaan. In een helder betoog zette hij uiteen dat aanvankelijk de tekst, het woord, centraal stond; in de barok echter werd daarnaast ook de versiering en de virtuositeit belangrijk. In de vroege romantiek draaide alles om het gevoel; de mentali teit was overgevoelig, men had het hart op de tong. In de late romantiek moest men als zanger proberen te overleven: instru menten werden steeds luider, de orkesten werden steeds groter, dus de zanger moest elke nuance inleveren ten gunste van het produceren van groot volume. Toch was er een aanmerkelijk verschil tussen het gedeelte vóór de pauze (barokmuziek) en het romantische deel erna. Doordat vooral de liederen van Schubert en Wolf de zanger, zoals Max van Egmond zelf zei, aanspoort emoties schaamteloos te tonen, gaf dit aanleiding tot een bundeling van concentratie, die in die intensi teit bij de barokliedeen - hoe mooi uitgevoerd ook - nog niet voor gekomen was. Woord voor woord zijn de teksten te verstaan; elk woord krijgt een eigen, bewuste behandeling: de lengte en de fel heid van de medeklinkers, de slankheid van de toon, de hoeveel heid vibrato- alles staat in dienst van de inhoud. Daardoor maak ten bekende liederen, zoals 'Wer nie sein Brot mit Tranen ass' (Schubert), maar ook de minder bekende 'Alles endet, was entste- het' (Wolf) en 'Grey recombent Tombs' (Voormolen), diepe indruk. ELLEN LOOYESTIJN. Tim Mullens (25) is zanger en songschrijver van de popgroep Ivy Green uit Hazerswoude. Heeft een grote voorliefde voor Amerikaanse popmuziek uit het midden van de jaren zestig. Aan de onlangs in eigen beheer uitgebrachte elpee 'The Quest' is dat te horen. De plaat is inmiddels aan een tweede per sing van duizend exemplaren toe. Ivy Green heeft optredens van Kortrijk (gisteren) tot Heerenveen (vanavond). Voor 'Dwangbuis' keek hij in de afgelopen week naar wat de televisie zoal aan popprogramma's brengt. Het werd voor hem kijken met de mond vol Zijn spijsvertering raakte er volkomen door ontre- geld. En een zoutvaatje in de buurt bleek geen over bodige luxe. Misschien komt het door mijn hobby (muziek), misschien door mijn zwak gestel, maar ik ben verslaafd aan de videoclips. He laas ben ik alleen in het bezit van Nederland 1 en 2 zodat het ware clipparadijs zoals Sky Channel onbereikbaar is voor mij. Het af gelopen TV-seizoen was dan ook een ramp. Geen Toppop, enkel een paar verdwaalde clips in Countdown die ik dan ook ver slond. Groot was dan ook mijn voldoening dat rnet het nieuwe TV-seizoen elke zichzelf respec terende omroep pop/clip pro gramma begon. Prachtig, jam mer genoeg allemaal precies rond etenstijd. Ik kon kiezen tus sen twee dingen, eten vóór of eten na de clips. Ik koos voor eten tijdens deze wondere film pjes. Vrijdag 16 november zat ik dus weer klaar met schol op bord en bier op tafel. 'Popsjop' van de NCRV op TV. Dat programma valt mij altijd tegen ondanks die prachtige discovloer. Ze hebben namelijk geen clips. Gelukkig wel leuke playback omringd door vrolijk dansende nette jon gens en meisjes. 'Jouw muzikale supermarkt' zoals Jaap de Groot het grappig omschreef. Het origi nele hoogtepunt van het pro gramma vormde evenwel een heuse danswedstrijd en een ech te gouwe ouwe. Zaterdag zat ik met een bord bruine bonen op mijn schoot 'Je ziet maar-clips' te kijken. De ver- ukkelijke top 15 op TV of zoiets, gelardeerd met humor. Nou, ik verslikte me bijna van het lachen in m'n eten. Vooral om die man die zogenaamd Russisch sprak of die nieuwslezer. Hoe komen ze er op, briljant. De clips waren minder, Ja een vieze man of Siouxsie and the Banshees, alle maal groepen waar ik nooit van gehoord heb. Waarom geen Du- ran Duran en waarom geen leuke dansende jongens en meisjes? Maandag zat ik weer klaar, we aten sla met aardappelen. Top pop is al jeren mijn favoriet Hier wel volop moderne jongens en meisjes die allemaal heel erg hun best doen zo mooi mogelijk te lij ken en te dansen zodra de came ra maar even op ze loert. Ieder een dringt zich om Ad Visser die zoals altijd weer goed in vorm was en interresante gegevens gaf over diverse popsterren. Zo had ik nooit geweten dat de zanger van Level 42 melkboer was ge weest. Hoogtepunten waren Koos Alberts die net zo mooi zingt als André Hazes, maar dan zonder krullen en minder dik en Pia Zadorra en J. Jackson. Woensdag TROS 'Formule één, ik had wat moeite met spag hetti eten en kijken tegelijk. Erik de Zwart, zoevende raceauto's en een levensgrote gitaar en natuur lijk een spelletje. Kosten nog moeite worden gespaard, Het idee is geleend van de Duitse TV Gelijk hebben ze, je hoofd breken over originele ideëen als je buren ze voor het oprapen hebben. Mister T van het A team en Purple Rain van Prince als toetje, kan niet op. Dit is allemaal heel wat leuker dan dat programma van de VPRO waar ze niet eens echt playbac ken. Vreemd genoeg voelde ik me onder het kijken naar de top vijf steeds minder lekker. Mor gen maar eens naar de dokter. Donderdag 19.00 uur 'Count down'. Jammer jammer ik mag niet meer kijken van de dokter. Hersenverweking wegens het overmatig bloot staan aan clip/ popstomzinnigheid en daar bo ven op een overproduktie van maagzuren wegens te snel eten en niet goed kouwen. Jammer, jammer, ik wilde nog wel net ka bel gaan aanschaffen om al dat andere moois maar niet te hoe ven missen. TIM MULLENS Orgelbespeling door de vijftienjarige Scheveningse or ganist Vincent de Vries op het Van den Heuvel-orgel in de Nieuwe Kerk te Katwijk aan Zee, met een gevarieerd programma van Duitse en Franse orgelmuziek. Geboord op vrijdag 23 november. KATWIJK AAN ZEE - Spontaan en dynamisch veroverde gisteravond het vijftienjarige Scheve ningse wonderkind Vincent de Vries zijn opval lend jeugdige publiek met een veelzijdig program ma op het Van den Heuvel-orgel. De originele geste van het Orgelcomité om daar bij de Katwijkse schooljeugd op ongedwongen wij ze te laten kennis maken met een 'serieus' orgel concert sloeg duidelijk aan. De jeugd 'genoot' van zijn klassieke Danny de Munk die op zijn beurt alle registers wist open te zetten in een Duits en Frans georiënteerd programma. Evenwichtig en in een prachtig tempo wist hij daarbij de spanning op te bouwen in Dietrich Bux- tehude's Passacaglia in d-mol. Minder overtuigend en wat vlak vond ik daarna de vertolking van het andant en adagia uit de Triosonate nr. 3 van Joh. Seb. Bach, hoewel het heldere en pittige gespeelde vivace beduidend sterker uit de verf kwam. Opvallend bleken de lyrische kwaliteiten van de ze talentvolle organist in het zangerige en zeer mu zisch gespeelde Cantabile van César Frank. Moei lijker bleek het om het gigantische volume van het Van den Heuvel-orgel in de hand te houden tijdens de Troisiëme Sonate op. 56 van Alexandre Guil- mant. Waar Vincent, hoewel dynamisch en met een prachtige ritmiek vertolkt, zich met jeugdige over moed toch enigzins vertilde aan het aantal decibel len van dit instrument. Ook in de werken van Louis J.A. Lefébure-Wély en het beroemde Toccata uit de vijfde symphonie van Widor wist het vijftienjarige talent zich, even eens plankgas, spontaan en met verve te weren. Misschien 'de' trend voor de toekomst, gezien de dol enthousiaste reakties bij het jeugdige publiek. Zijn toekomstige publiek. ANNEKE VAN VLIET HILVERSUM (GPD) - Minis ter Eegje Schoo van .ontwikke lingssamenwerking zal niet in debat gaan met oud-minister Pronk, zoals gepland was voor de televisie-uitzending maan dag van de actie „Èén voor Afrika". Er wordt nu een plaatsvervanger voor haar ge zocht, die wel in debat wil gaan over de hulpverlening aan Afri ka. Pronk treedt op in zijn functie als adjunct-secretaris- generaal van de Unctad, de handelsconferentie van de Ver enigde Naties. Een woordvoer der van de centrale coördinatie van de actie in Hilversum deel de dat vrijdag mee. door Jan Claassens Dit is een van de kinken in de kabel van de gigantische organisa tie rond de actie „Eén voor Afrika". Het zenuwcentrum van de actie is geconcentreerd in het NOS-hoofd- gebouw in Hilversum, waar bij vla gen een koortsachtige toestand heerst. Mensen lopen in en uit na alle mogelijke vergaderingen en de telefoons hebben de spreekwoor delijke roodgloeiende kleur. Kort om, het klassieke beeld van een coördinatiecentrum in het laatste stadium voor het grote gebeuren. Op het laatste moment zijn er nog meer onzekerheden over wie wel en wie niet zal komen. De volle agenda's van bekende artiesten, politici en hoogwaardigheidsbe kleders zijn hier debet aan. Vrijwel zeker zullen op televisie te zien zijn Freek de Jonge, André van Duin, de Hermannen van Veen en Brood, professor Bob Goudswaard, bis schop Simonis en een van de peet vaders van de ontwikkelingssa menwerking, pater Simon Jelsma. Tóch een uiterst gemêleerd gezel schap. De samenwerking tussen alle omroepen en zendgemachtigden is <vrij uniek te noemen. „Gezien de >korte termijn waarop alles georga niseerd moet worden, is er geen tijd om ideologische geschillen uit te vechten", aldus een kleine ont boezeming van enige medewer kers tussen de bedrijven door. De tijdsdruk is inderdaad een belang rijke factor, waardoor er snel be slissingen worden genomen en het ene schema na het andere in elkaar wordt gezet. Het radiodraaiboek bijvoorbeeld is op vrijdagochtend al voor een groot deel in kannen en kruiken. Van zeven uur 's ochtends tot twaalf uur 's avonds is Hilversum 3 voor de nationale actie vol ge pland. Er zijn zeventien presenta toren, van Frits Spits en Tom Mul der tot Karei van de Graaf en Felix Meurders. Elk half uur zullen zij verslag uitbrengen van de gebeur- tenissn in het land, afgewisseld door muziek en korte flitsen en verslaggevers die op reportage wa ren in de geteisterde gebieden in Afrika. De regionale omroepen in het land verlenen ook hun mede werking aan de uitzending. Intussen is de financiële man, Hans van Grieken, nog druk doen de met het regelen van de geld kwesties. Hij heeft een netwerk op gezet door het hele land om de tus senstand telkens te kunnen note ren. Dat gebeurt op een grote ther mometer die in de Amsterdamse RAI staat opgesteld. Ook heeft hij al in samenwerking met alle hulporganisaties (hijzelf is van „Mensen in Nood") een plan opgesteld waar het geld naar toe gaat als de 40 miljoen bij elkaar zijn. Alles wat daar boven komt moet opnieuw verdeeld worden. Van het bedrag zal 32 miljoen gaan naar noodhulpaanvragen en 8 mil joen naar programma's die structu reel iets aan de situatie proberen te veranderen. In totaal gaat het om 25 Afrikaanse landen, waarvan Tsjaad en Ethiopië de grootste brokken krijgen, respectievelijk 6 en 13 mihoen gulden. De eerste officiële overhandiging van een gift zal maandagmiddag om twee uur het televisieprogram ma openen. De Nationale Loterij Nederland zal dan een checque van een miljoen gulden schenken. Het tweede miljoen is ook al bin nen, maar de gever daarvan wenst onbekend te blijven. Aan kleine giften op giro 555 is inmiddels zo'n 400.000 gulden binnen. Veel maat schappelijke organisaties hebben intussen giften naar eigen draag kracht toegezegd. De centrale presentatie voor de televisie zal verzorgd worden door Koos Postema en Ilona Hofstra (voorheen Visser). In de Amster damse RAI (Oosthal) ontvangt Mies Bouwman vertegenwoordi gers van politieke en maatschappe lijke organisaties. Aardig detail hierbij is dat zij op dezelfde plek ruim twintig jaar geleden de natio nale actie „Open het dorp" presen teerde. In het casino van Den Bosch is Ivo Niehe de gastheer van vooral mensen uit de Derde-Wereldbewe ging in Nederland. Er is een grote informatiemarkt met voorlich tingsstands, uiteenlopend van soli- dariteitsgróepen tot fondsorgani saties. In de Martinihal in Groningen tenslotte ligt de nadruk op de hele voedsel- en landbouwproblema tiek van zowel het welvarende Westen als de ontwikkelingslan den. Het uitgangspunt is dat er een onlosmakelijk verband bestaat tus sen „hier" en „daar". In het centrale zenuwcentrum in Hilversum legt men intussen de laatste hand aan de voorbereiding van de fakkeltreinrit. Er zal een trein van Rotterdam naar Gronin gen rijden die in Utrecht verster king krijgt van treinstellen die uit Maastricht en Vlissingen komen. In elke plaats waar de trein stopt krijgt de burgemeester van die plaats een fakkel aangereikt, die hij symbolisch naar een centrale plek in zijn woonplaats zal bren gen. Zo moet de actie als een lo pend vuurtje door het hele land gaan. De initiatieven om geld in te za melen blijven binnenstromen. Bij voorbeeld die van het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Ze willen woensdag (dan kunnen de giften natuurlijk nog steeds binnenko men) een benefietconcert geven in de Nieuwe kerk in Amsterdam. De gelijknamige stichting en-het dag blad Trouw waren de initiatiefne mers van het plan. Zo draagt iedereen het wel be kende steentje bij. Alle nationale gevoelens worden voor één dag ge mobiliseerd en al het onderlinge gekrakeel over strategie en princi pes opzij gezet. Hopelijk verslapt de aandacht voor het structurele hongerprobleem hierna niet. De geldstroom zal weer afnemen, de honger niet. i In het decorcentrum van de NOS wordt de laatste hand gelegd aan de decoren voor verschillende locaties in het land. LEIDEN - Ten bate van het goe de doel hebben het Leidsch Poli tie Muziekgezelschap (L.P.M.G.) en de Show and Marchingband K&G gisteravond in de Stadsge hoorzaal gezamenlijk een con cert gegeven. De opbrengst van deze avond gaat namelijk naar de muziekgroep 'De Sleutels', dat ressorteert onder de Stichting voor Sport en Vrije Tijdsbeste ding 'Club 58'. Dat initiatief van L.P.M.G. en K&G werd door wethouder P.H. Schoute in zijn openingswoord geprezen als "een muzikaal posi tief geluid, dat zijn weerga in Lei den niet kent". Voor de pauze waren de bands afzonderlijk te horen in bekende nummers uit hun repertoire. K&G bracht o.m. 'The Whistier and his dog' van Pryor en de 'Stars en Stripes' van Sousa. On der leiding van Nico de Jeu stond dit optreden, dat werd ge volgd door een intermezzo, waar uit de samenwerking al bleek: de tamboergroepen van beide bands brachten twee nummers onder leiding van Rinus Vuijk. Daarna was het de beurt aan het L.P.M.G., dat gedirigeerd werd door Cees Brugman. Naast muziek van Strauss en von Sup- pé speelde deze brassband ook geheel andere nummers, zoals 'Music' van J. Miles met zangsolo van Rob Boltjes en 'Concertvara- tions' met als solist Wilbert Nieu- wenhuys op trombone. Na de pauze was het dringen op het toneel, toen beide bands daarop plaats namen. Er waren weer solisten: Hans Dubbelaar soleerde in The Lazy Trumpeter' en Johan Breetveld in The Last Chord' van Sullivan. Het volumineuze geluid tij dens dit gecombineerde optre den (dat door presentatrice Ma rianne Wiebenga regelmatig uniek werd genoemd) deed de Stadsgehoorzaal menigmaal op zijn grondvesten trillen. Dat was bijvoorbeeld het geval in de mars 'Amsterdam' van Woodfield, dat veel succes oogstte en als toegift nog eens werd herhaald. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 41