'De nerts wordt pijnloos gedood, dat staat voorop' Hervormde synode bekrachtigt 'Samen op weg' Fokker Johan Karens aan vooravond landelijke actiedag: Lino Calle verlaat bestuur van FNV om diplomaat te worden VRIJDAG 23 NOVEMBER 1984 PAGINA 1 mHHHHhHHI Het Anti Bont Comité houdt morgen een landelijke actie dag waarvan het motto luidt: 'Pelsdierfokkerü moet ver dwijnen'. De actie bestaat uit 3 onderdelen: bij een fokkerij op de Veluwe zal een krans worden gelegd voor de ruim een miljoen nertsen en vos sen die na een leven van ze ven maanden worden vergast en geëlektrokuteerd. Op brengst van de huidjes: ne gentig miljoen gulden. Na de kranslegging is er een manifestatie in Beekber gen waar Eiso Woltjer - Euro parlementariër voor de PvdA - en D'66-kamerlid Midas Dekkers het woord zullen voeren. Vervolgens wordt er een demonstratieve optocht gehouden naar het onder zoeksinstituut Het Spelder- holt (ook in Beekbergen) waar een petitie wordt aange boden. Onder de rook van Leiden heeft nertsfokker Johan Ka rens zijn bedrijf. In de pels- tijd, die nu is, heeft hij veer tigduizend nertsen. Vraagt hij zich nooit eens af waar hij mee bezig is? door Jan Westerlaken Dode nertsen worden gevild. De nerts als pels aan een haakje. Pelsdierfokker Johan Karens loopt rood aan. Zijn uithaal is fel.. Buitengewoon fel. "Ik een die renbeul? Hoe durven ze het te zeggen. Als er iemand van dieren houdt, dan ben ik het wel. En met mij al die andere fokkers. Wanneer daarvan geen sprake is, dan moet je zeker geen nertsfojc- kerij beginnen. Liefde moet je kunnen opbrengen voor het dier. Er zeven dagen van de week voor klaar staan. Ja, ik doe dat met plezier. Al twintig jaar lang. Daarom vind ik het niet terecht dat ze ons als een soort boeman afschilderen. De meeste mensen die kritiek op ons hebben, weten niet eens hoe een pelsdierfokke- rij er aan de binnenkant uitziet. Laat staan dat ze weten hoe er wordt gewerkt. Zou de nerts voor zichzelf kunnen spreken, dan zou hij zeggen dat hij het bij mij best naar zijn zin heeft. Bo vendien, ik ben er zelf bij gebaat om de nertsen goed te behande len." Een jaar op de nertsfokkerij van Johan Karens ziet er onge veer als volgt uit. De eerste twee maanden (januari en februari) wordt de fokstapel onderhou den. In maart breekt de paartijd aan. Een reu dekt dan vijf teven. Die teven werpen na anderhalf tot twee maanden gemiddeld vijf jongen. Zij blijven twee maan den bij de moeder. Na een jaar zijn de nertsen weer geslachts rijp. De pelstijd valt aan het eind van het jaar. Dan hebben de nert sen hun wintervacht. Die vacht is het meest geschikt voor de bontverwerkende industrie. De nertsen worden in deze periode pijnloos (met een soort gas) ge dood, daarna gevild. De pelzen gaan naar veilingen in het bui tenland. Meestal naar Londen en Kopenhagen. Kwaliteit Voor de marktwaarde is de kwaliteit van de pelzen belang rijk. Die waarde is afhankelijk van de dichtheid van de beha ring en de kleur. Bij het fokken worden de meest fraaie dieren bij elkaar gebracht. Een vacht le vert gemiddeld zo'n vijfentachtig gulden op. De pelsdierfokker, hij is om streden. Dierenvrienden vallen hem aan, vinden het niet nodig dat er jaarlijks zoveel nertsen worden gedood. Ze voeren actie om de fokkerijen te verbieden. Acties die zij soms met daden - het vrijlaten van nertsen - kracht bij zetten. Merkt Johan Karens wat van die acties? Op zijn be drijf? Of scheelt het hem in zijn omzet? De fokker: "Zodra ik 's mor gens op m'n bedrijf kom vraag ik direct of het de nacht ervoor alle maal goed gegaan is. Is dat het geval, dan ben ik al lang weer blij. Je leeft van de ene in de an dere dag. Idioot natuurlijk, want je hebt een legaal bedrijf. Eigen lijk is het toch te zot datje met de angst in je lijf rondloopt dat er wat zou kunnen gebeuren? Ik zou me geen raad weten als ze bij mij de kooien zouden openzet ten. Dan wordt in één klap alles kapotgemaakt wat je in jaren hebt opgebouwd. Heus, ik heb er geen moeite mee dat er mensen zijn die bezwaar maken tegen fokkerijen als de mijne. Maar ze moeten wel met hun handen van mijn spullen afblijven. Als ze het ergens niet mee eens zijn, dan gaan ze maar naar de rechter." Uitwijken Lijdt Johan Karens onder de acties? "Kijk, vroeger kon ik mijn hele handel aan een Neder landse grossier kwijt. Dat is afge lopen. De economie heeft daar in zekere zin wel mee te maken, maar de druk die er van de actie groepen is uitgegaan, heeft hier in ook een rol gespeeld. Nu moet ik met de pelzen naar het buiten land. Verlies? Nee, dat lijd ik niet. Wel de grossier, denk ik. Hij is het meest gedupeerd. Nog niet eens zo heel erg lang geleden trof je in de grote steden bontwinkels aan. Nu moet je ze echt met een kaarsje zoeken. En ook dat is het gevolg van het optreden van de actiegroepen." Extra kosten moet hij overi gens toch maken. Karens vertelt dat hij niets aan het toeval over laat. Overdag, als er op de fokke rij wordt gewerkt, houdt het per soneel zelf de boel in de gaten, 's Nachts is er bewaking. Dat kost geld. Geld dat hij op niemand kan verhalen. "Ik vind het een uiterst verve lende situatie, maar als ik het niet doe, loop ik misschien de kans dat er ik weet niet hoeveel dieren worden vrijgelaten. Dus word ik er min of meer toe ge dwongen om mijn zaak te be schermen. Leuk is het niet, maar wat moet je? Wat ik nou zo vreemd vind hè? Enkele tiental len jaren geleden hoorde je nooit klachten aan het adres van pels fokkers. Nu vindt men ineens dat het allemaal niet meer kan. Waarom nu niet en toen wel, vraag ik me af'. De pelsfokker uit de Leidse re gio heeft nooit écht moeilijkhe den gehad. Geen bedreigingen, niets. Karens voegt er wel direct aan toe, dat de aanwezigheid van de actiegroepen al een bedrei ging voor hem vormen. "Elke minuut van de dag ben je er mee bezig. Je bent bang dat ze zullen proberen je bedrijf te liquideren. Dat vind ik al erg genoeg. De spanning waarmee je moet leven betekent al moeilijkheden vol doende." Mishandeling Johan Karens vraagt zich af of de actievoerders wel beseffen waar ze mee bezig zijn als ze nert sen in vrijheid stellen. Hij geeft zelf het antwoord: Het is hen er om te doen de dieren te bevrij den. Maar dan? Ja, dan begint het pas. Nertsen zijn roofdieren die hun territorium met hand en tand zullen verdedigen. Er ont staat een massale vechtpartij. Kortom, de nertsen zullen elkaar de strot afbijten. Wanneer je het nu hebt over dierenmishande ling, dan is dit er een voorbeeld van." Een ander punt dat de pelsfok ker erbij haalt: de overlast voor de buren. "Die beestjes zwermen uit en komen misschien wel in zijn kippenren terecht. Nou, je mag van mij aannemen dat wat er dan gebeurt echt niet leuk is. De nerts is een pure barbaar, een roofdier bij uitstek. Wat ik hier mee wil zeggen is, dat mijn buur man dan wordt opgezadeld met een probleem waarmee hij in fei te niets te maken heeft." Karens zegt ervan geleerd te hebben. Vroeger kwamen er ge- Johan Karens met een levende nerts. regeld schoolklassen een kykje in zijn fokkerij nemen. Vier jaar geleden stopte hij daar abrupt mee. Waarom? De fokker: "Ik had nog nooit een wanklank gehoord. Echt niet. Tot op een dag een juf, die met een klasje bij me op bezoek was, me even de les begon te le zen. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om die nertsen te doden en zo. Toen heb ik gezegd: afge lopen, geen vreemden meer in m'n bedrijf. Op dat moment ging er ook een lampje bij me bran den. Ik dacht, ik kan hier wel mensen laten rondlopen, maar wie weet wat ze van zin zijn. Mensen die misschien de boel in zich kwamen opnemen om mij later schade toe te brengen. Na dat incident met die juf ben ik daarmee gekapt. Die mevrouw maakte een heleboel stennis maar droeg zelf een suède jas", herinnert Karens zich nog. "Daar heb ik een opmerking over ge maakt, maar ze had niet of nau welijks in de gaten wat ik bedoel de." Moreel Karens doodt de nertsen louter en alleen omdat mensen er mooi uit willen zien. Heeft hij daar, moreel gezien, geen moeite mee? Anders gezegd: staat hij, na al die kritiek op de pelsfokkerijen, nog wel volledig achter het werk dat hij doet? De reactie laat niets aan duide lijkheid te wensen over: "Voor tweehonderd procent. Ik toon liefde voor het dier, behandel het met zorg. Wat moet ik nog meer doen? Ja, het criterium is dat de nerts wordt gedood. Bedenk wel dat ik dat doe voor de mens want die wil er mooi uitzien. Of ik daar dan geen moeite mee heb? Nee, eigenlijk niet. Iedereen wil er toch mooi uitzien? De mensen die tegen ons werk zijn, redene ren krom: aan de ene kant pro testeren ze tegen wat wij doen, maar de andere kant is dat ze zelf vlees eten. En daarvoor moeten ook dieren worden gedood. Vind je dat consequent?" Maar vlees eten 'moet', een bontjas is een luxe. Karens: "Ja, dat is wel waar, maar toch stel ik het belang van het dier voorop. Zou ik dat niet doen, dan was mijn bedrijf al lang failliet." Daar heeft hij zelfhaat bij want hoe mooier de vjhoe meer geld die opbrengt "Inderdaad, maar de nerts heeft het goed bij mij." Een maand of zeven, dan volgt de dood. Mag je dat als 'goed' omschrijven? Karens: "Op dit punt scheiden de wegen van de fokker en de ac tiegroepen zich. Ik denk in eerste instantie aan het behoud van mijn bedrijf, de actiegroepen ne men het voor de nerts op. Om met mijn personeel (negen man in vaste dienst) te overleven moet ik pelzen. De nerts wordt pijnloos gedood. Dat stel ik voor op want als dat niet het geval zou zijn, dan had ik grote moeite met dit werk. Ik heb er een hekel aan om dieren pijn te doen." AMSTERDAM (GPD) - Lino Calle voelt zich vereerd. De regering van zijn geboorteland, Spanje, heeft hem gevraagd diplomaat te willen worden aan de Spaanse ambassade in Stockholm. Zo komt er een eind aan een periode van 22 jaar waarin Calle in Nederland verbleef en eerst als metaalbewerker werkte en later naam maakte als vak bondsbestuurder. Het succes van zijn loopbaan schrijft Calle in de eerste plaats toe aan zijn huidige werkgever, de FNV. Daar kwam hij in 1970 te werken. Die maakte, samen met het Universitair Asielfonds, zijn studie aan de School voor de Jour nalistiek mogelijk die hij rond 1970 in Utrecht volgde. De vakbond was daarna de eerste organisatie in Ne derland die een buitenlander, Cal le, in dienst nam op beleidsniveau. Zo ontwikkelde hij zich van me taalbewerker tot vakbondsbe stuurder van formaat met tal van nationale en internationale func ties op het gebied van vakbewe ging en buitenlandse werknemers. Daarnaast werd hij bekend door zijn radioprogramma's voor Span jaarden. In 1963 moest Calle zijn vader land - toen nog onder het regime van Franco om politieke redenen verlaten. De huidige Spaanse rege ring heeft hem nu benoemd tot at taché sociale zaken aan de ambas sade in Stockholm. Naar Neder landse begrippen en vreemde baan voor een vakbondsman. Calle geeft zijn regering een pluimpje voor de aanpak: "Een ambassade behoort te bestaan uit mensen van alle la gen van de bevolking. De Neder landse regering zou een voorbeeld aan dit beleid moeten nemen. Ne- derlandse ambassades krijgen wel eens vragen over de Nederlandse vakbeweging. Ik weet niet of die jonkers en baronnen dan zo goed op de hoogte zijn". Calle's werk in Nederland is niet af. Weliswaar denkt hij bereikt te hebben dat sommige wetten min- der slecht voor buitenlanders zijn uitgevallen dan wanneer hij er niet was geweest, maar gelijke kansen voor buitenlanders zijn in Neder land nog lang geen werkelijkheid. Vreemdelingenhaat Sterker nog, de vreemdelingen haat groeit. Ook binnen de FNV komen mensen voor die de belan gen van Nederlanders voorrang willen geven boven die van buiten landers. Of die zelfs vinden dat de buitenlanders het land uit moeten. Calle: "Gelukkig zijn dat er niet veel, maar die mensen horen niet thuis in de vakbeweging. De FNV is een organisatie waarvan de be ginselen afgeleid zijn van de Uni versele Verklaring van de Rechten van de Mens, waarin staat dat je niet mag discrimineren op grond van sekse, kleur, nationaliteit enzo voort". Op dit moment bereidt een werk groep in opdracht van de federatie- raad (het hoogste orgaan in de FNV) een beleidsvoorstel voor over twee vragen: Of partijen als de Centrum Partij verboden moeten worden en of leden van zo'n partij lid van een FNV-bond mogen zijn. Lino Calle: "Werk in Nederland is niet af'- (foto gpd> door Nel van Bemmel Verwacht Calle dat de FNV zal be sluiten CP-leden te royeren? Calle: "Ik wens dat, en ik acht dat noodzakelijk. Als men wil dat de FNV aantrekkelijk blijft voor buitenlanders, dan zal men moeten besluiten CP-leden te royeren". Hij is fel voorstander van een verbod van organisaties als de Centrum Partij: "PvdA, CDA en WD zou den zelfs duidelijk moeten uitspre ken dat in een democratisch land als Nederland geen plaats is voor het ongedierte rond figuren als Glimmerveen en Janmaat. Ik denk niet datje met zo'n verbod racisme en discriminatie hebt overwonnen. Maar in ieder geval is het stempel van respectabiliteit en legaliteit niet meer aanwezig". Het totale aantal buitenlandse FNV-leden schat Calle op 35.000 tot 45.000. Precies is het niet be kend, omdat bonden de nationali teit van hun leden niet registreren. Calle rekent voor dat in verhou ding zeker niet minder buitenlan ders dan Nederladers lid van de FNV zijn. "Het is een misvatting te denken dat buitenlanders niet zijn georganiseerd. Er zijn zelfs bedrij ven, bijvoorbeeld Hoogovens, waar het percentage georganiseer de buitenlanders groter is dan het percentage georganiseerde Neder landers. Zo bestaan er ook de mis vattingen dat buitenlanders niet politiek geschoold zouden zijn, en dom. Dat is een fout, stereotiep beeld onder de Nederlanders. Zij zien buitenlanders te negatief, en handelen daarnaar". Ledenverlies Calle's blijdschap over zijn nieu we baan gaat samen met grote be zorgdheid over wat hij achterlaat. Juist nu het racisme in Nederland sterker wordt, moet de FNV ten ge volge van ledenverlies inkrimpen. Daardoor bestaat het plan Calle niet te vervangen. Dat zou beteke nen dat het secretariaat buiten landse werknemers, waarvan hij hoofd is, gehalveerd wordt. "Het zou wel heel jammer zijn als door financiële perikelen het gereed schap tegen het racisme minder wordt. Ik zal mij daartegen verzet ten, ook omdat de groep van de buitenlanders het meest wordt ge troffen door de crisis". Verder hoopt hij sterk dat de vakbonden, maar ook andere maatschappelijke organisaties, zo als politieke partijen, zich harder zullen opstellen dan tot nog toe om te voorkomen dat racisten het in Nederland voor het zeggen krijgen. Optimistisch toont hij zich niet: "Ik heb de laatste tijd in Nederland een sterk .gevoel van onmacht ge had in mijn pogingen meer te doen tegen racisme en discriminatie". De ondervinding heeft hem ge leerd dat slechts in beperkte kring steun was te vinden. "Ik ben 22 jaar geleden in dit land gekomen. Alleen van de „rode familie" heb ik solidariteit ondervonden. Van de FNV, de PvdA, de VARA. Van werkgevers kreeg ik nooit steun, van midden- en rechtse partijen nog minder. Als buitenlandse werknemers hier gelijke kansen willen verwerven, moeten ze steun zoeken aan de linkerkant". De hervormde synode heeft gisteren in Doorn met overgrote meerderheid de besluiten be krachtigd van de gecombineerde hervormd-gereformeerde syno devergadering van begin deze maand in Lunteren. Daar werd ingestemd met het ontwerp van een verklaring, waarmee beide kerken in 1986 hopen uit te spre ken, dat zij zich 'in staat van her eniging' bevinden. Vóór die tijd moeten zij op plaatselijk en re gionaal niveau hiermee nog hun instemming betuigen. Er was bij de synode geen en kele behoefte aan discussie over de gang van zaken op de gecom bineerde synode, waar een woordvoerder van de hervormde rechtervleugel, de Gereformeer de Bond, riogal fel was uitgeva ren tegen de gereformeerden. De 'bonders' onthielden gisteren hun steun aan de besluiten van de gecombineerde synode. Syno devoorzitter ds. C. B. Roos had er geen behoefte aan, het aantal te genstemmers vast te stellen. - De synode benoemde dr. A. Noordegraaf te Ede tot docent 'praktische theologie' aan de Utrechtse theologische faculteit. Noordegraaf, die predikant was achtereenvolgens in Daarle, Ol- debroek, Ede en Utrecht, is se dert 1978 docent 'geestelijke en maatschappelijke stromingen' aan de prot.-chr. academie voor hoger beroepsonderwijs 'De Vij verberg' in Ede. Mevrouw drs. J. M. Deenik- Moolhuizen (predikante in Am sterdam voor vormings- en toe- rustingswerk) en mevrouw drs. H. J. Heldring-Klok (medewerk ster bij de stichting 'Vredesop- bouw' in Utrecht) werden be noemd tot secretaris van de Cen trale voor Vormingswerk/Her vormde Vrouwendienst, afdeling 'Vrouw en Kerk', ter opvolging van mevrouw ds. M. A. de Vlieger, die in april volgend jaar met de Vut gaat. Dr. K. Blei (predikant in Haar lem) werd benoemd tot voorzit ter van de 'Raad voor de verhou ding van kerk en Israël', als op volger van dr. A. Krijger, die weer gewoon lid van de raad is geworden. De Hervormde Kerk zal aan ongeveer veertig hulppredikers de kans bieden om via een aan vullende studie van ten minste 800 uren en een bijzonder kerke lijk examen alsnog predikant te worden. Deze mensen hebben het examen voor hulpprediker afgelegd na 31 december 1977, de datum waarop de Hervormde Kerk het hulppredikerschap af schafte. Ze doen vaak het gewo ne predikantswerk, maar bedie nen geen sacramenten (doop en avondmaal). Wie vóór eind 1977 dit examen aflegden, zijn inmid dels via hulppredikant gewoon predikant geworden. - De mogelijkheden tot neven- gebruik van hervormde kerkge bouwen zijn verruimd. Voortaan kan de plaatselijke kerkvoogdij, in overleg met de kerkeraad, zelf beslissen over het beschikbaar stellen van een kerk voor andere dan 'gemeentelijke en kerkelijke doeleinden'. Voorheen was hier voor de goedkeuring nodig van de provinciale kerkvergadering. De hervormde synode ging giste ren met deze wijziging van de kerkorde akkoord. 'Proeftuin van heil' Verontruste kerkeraden, clas ses (regionale vergaderingen) en gemeenteleden krijgen van het gereformeerde synodebestuur voortaan een brief, waarin op de diepere achtergronden van de verontrusting wordt ingegaan. De synode zal er in die brief op wijzen, dat synodale uitspraken niet onfeilbaar zijn en dat ze kerkleden willen helpen bij hun pogingen om 'hier en nu proef tuin van het heil' te zijn. De adviescommissie van de sy node beklemtoonde, dat de brief 'winnend en wervend' van ka rakter moet zijn. Hij zal vooral in gaan op de kwestie van de om gang met de bijbel. Met het voor beeld van het scheppingsverhaal zal worden verduidelijkt, hoe an ders dan vroeger tegen de bijbel wordt aangekeken, maar zónder dat het gezag van de Schrift zelf op het spel wordt gezet. Synode-adviseur professor dr. H. B. Weyland (Kampen) zag niets in zo'n brief. "Alleen door bijbelgetrouwe prediking en per soonlijk pastoraat zal het onder linge vertrouwen kunnen wor den hersteld", zei hij. Uiteindelijk besloot de gere formeerde synode toch unaniem tot de brief. - De gereformeerde synode wil een onderzoek naar de be trokkenheid van jongeren bij de wereld van bijbel, kerk en geloof. Het synodebestuur zal met de hogeschool in Kampen en de theologische faculteit van de Vrije Universiteit nagaan, of dit onderzoek past in het program ma van deze onderwijsinstellin gen. Als dat niet zo is, moet de synodecommissie 'Gemeente opbouw' het onderzoek verrich ten. Dat zou in drie jaar f 300.000 gaan kosten. Vandaag zou het al gemene bestuur van de synode beslissen of in de begroting 1985 geld voor dit onderzoek wordt gereserveerd. Ook het vraagstuk van de kerk in de grote stad kwam gisteren in Lunteren aan de orde. De synode droeg de afdeling 'evangelisatie' van haar commissie 'Gemeente opbouw' op, een werkgroep 'gro te steden' in te stellen. Daarin moet ook plaats zijn voor verte genwoordigers van de Hervorm de Kerk. In het algemeen vond de syno de, dat de steunverlening aan stedelijke kerken hoge prioriteit verdient, ook omdat de situatie daar weleens het beeld van de 'kerk van morgen' kan zijn. "De grote stad is zendingsgebied ge worden", zei één. "Maar er ge beuren, juist door de moeilijkhe den waarvoor we staan, ook prachtige dingen", verklaarde een predikant uit een van de vier grote steden. tie naar de vergadering van de Gereformeerde Oecumenische Synode deze zomer in Chicago. Er was veel kritiek op de beslui ten van deze vergadering. Het delegatielid mevrouw ds. M. J. van der Veen-Schenkeveld zei, dat in gesprekken met diverse af gevaardigden begrip voor be paalde Nederlandse standpun ten leek te groeien, maar dat dit tijdens de vergadering zelf niet naar voren kwam. De volgende gereformeerde synode, die in mei volgend jaar in Gouda zal worden geïnstal leerd, zal moeten beslissen of de Gereformeerde Kerken lid van de oecumenische synode blijven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11