'Zien toneelspelen doet toneelspelen' Illusie armer of zorg erbij Tussen barricade en theater PODIUMBLIK DINSDAG 20 NOVEMBER 1984 PAGINA 19 Stormloop op 'Tussen Kunst Kitsch' in Lakenhal Een mevrouw toont een meegebrachte schaal, dertig jaar geleden voor een tientje gekocht. Deskundige Vecht schat hem nu op vijftienhonderd gulden. Rechts achter de tafel presentator Cees van Drongelen. (foto Holvast) LEIDEN - "Nee meneer, het spijt me. Dit is geen groot schilder ge weest. Die signatuur is er later door een ander onder gezet. Tus sen de honderd en de vijfhonderd gulden krijgt U hiervoor op een veiling". De meneer tot wie schilderijen- expert Nijstad deze woorden richt te was zichtbaar teleurgesteld. Zijn landschap met koeien in de wei bleek geen 'stamboek-schilderij' te zijn. "Nou, ik heb er anders wel meer voor betaald", wierp hij te gen. Verongelijkt pakte hij het doek weer in, samen met een man sportret uit de zeventiende eeuw, dat volgens Nijstad ook al niks met kunst te maken had. door Ariejari Korteweg In museum De Lakenhal in Lei den werden gisteren opnamen ge maakt voor het televisieprograma 'Tussen Kunst Kitsch' van de AVRO. Een kleine tweeduizend nieuwsgierigen meldden zich met de meest uiteenlopende voorwer pen bij de acht deskundigen. Do zen en koffers vol vermeende kunst en antiek brachten ze mee. Kinderbestekken, koekoeksklok ken, bloedkoralen, merklappen, prenten, schalen, dolken uit Span je, briefopeners uit de Haarlem merstraat, alles werd op z'n waarde geschat. Bij de ingang kreeg iedereen een nummertje met een kleurtje, dat verwees naar één van de deskundi gen. Zelfs met die nummertjes was er nog verwarring. Maar wat wil je ook met een aardewerk-deskundi ge die Vecht heet, een zilver-ken ner met de naam Aardewerk en een archeologe die zich Zilverberg noemt. Stoof Na de eerste beoordeling konden de meesten rechtsomkeert maken. Een illusie armer of een zorg erbij. Met onverwachte, kostbare vond sten was rekening gehouden. Want wie iets echt waardevols bij zich bleek te hebben, en daar niet van op de hoogte was, kon het ter plek ke laten verzekeren. Of anders een identificatie-foto laten maken, wat het opsporen na diefstal vergemak kelijkt. De meest bijzondere en kostbare voorwerpen werden met hun eige naar voor de camera's geplant. Daar volgde dan een gesprekje met presentator Cees van Drongelen en één van de experts. Een mevrouw had een bewerkte houten stoof meegebracht. Nooit gedacht dat ze daarmee de televisie zou halen. Verstijfd van schrik tuurde ze naar de drie camera's, als even zovele lopen op haar gericht. Om haar te ontdooien begon de presentator een babbeltje. "Nooit eerder op televisie geweest?", in formeerde hij. Nou, dat was dus wel het geval. Eén keer toevallig bij de intocht van Sint Nicolaas en ook nog een keer bij een bezoek van Hare Majesteit. Haar angst voor de camera was ze er niet mee kwijtgeraakt. Overigens: haar stoof was vol gens deskundige Vecht een knap stuk Hollands handwerk, met veel gevoel voor detail gemaakt. Ze zou er wel zo'n vierduizend gulden voor kunnen krijgen. Uurwerk Uurwerk-kenner Stender had het rustig. Zo nu en dan meldde zich iemand met een aardig za kuurwerk of een Junghans van rond 1900. Maar echt vuurwerk zat er niet tussen, vond hij. "Het is al lemaal het bekende repertoire. Ontdekkingen zul je hier niet zo snel doen. Maar 't is een leuke pro motie van het vak". Hij was nog niet uitgesproken, of een oudere heer deponeerde zo'n dikke knol van een zilveren horlo ge aan een ingewikkelde ketting op tafel. Stender hoefde niet lang te kijken: dit was voer voor de ca mera. Turks handwerk met Engel se cijfers. Het horloge was gewillig, de ei genaar ervan niet. Onbewogen luisterde hij naar hoe Stender zijn klokje op misschien wel achtdui zend gulden schatte. "Dat wist ik al", zei hij, veilig buiten beeld. "Maar ik ga daar zelf niet bijzitten. Dan heb ik morgenavond onge nood bezoek. Daarvoor kennen ze me in Leiden te goed". Waarom mocht zijn horloge dan wel op televisie? "Ach, het is misschien voor de mensen wel interessant om zoiets eens te zien. In die tijd werd er nog echt kwaliteit gemaakt". Voor wie er gisteren niet bij was: elke eerste woensdag van de maand zitten tussen twee en vier uur 's middags in De Lakenhal twee deskundigen gereed om uw schilderijen, glas, zilver en (Neder lands) aardewerk, tin en tegels te beoordelen. Dan zijn er geen came ra's bij. Het in de Lakenhal opgenomen programma wordt 9 januari uitge zonden. Adelheid Roosen en de groep 'Purper' LEIDEN - Het Leidse theaterle ven beperkt zich deze week tot ca baret en amateurjtoneél, afge zien van een muziektheatervoor stelling in het LVC. Het geringe podiumaanbod vindt zijn oorzaak o.m. in het feit dat het LAK de komende avond en in het teken van de film staat. Purper De groep Purper doet morgen avond met haar derde program ma de Leidse Schouwburg aan. Purper beschouwt zich zelf meer als een theatergezelschap dan als cabaretgroep. Het gezelschap houdt ook in zijn derde program ma de zang als belangrijkste handelsmerk in ere. Op het po dium staan vier mannen en één vrouw in nerveus gesneden rok- kostuums. De vrouw in het gezel schap heet Adelheid Roosen, be kend van een serie komische tv- programma's met Ivo Niehe. Het vijftal brengt in zijn nieuwste programma Bach in close harmo ny, maakt Vondel tot een ver dacht persoon, parodieert een Chinese musical, tovert de stalen glimlach van Eddy Christiani te voorschijn, voert de sadistische zuster Silvie ten tonele en doet nog een paar dwaze dingen. 'Purper 3' slaat volgens de pro- Redactie Pieter C. Rosier grammatoelichting nieuwe thea terpaden in, geholpen door ad viezen van de toneelregisseurs Lex de Regt, Peter Oosthoek en Gerard Thoolen. Ongecompli ceerd plezier heet de voornaam ste drijfveer van dit programma te zijn. In het theater aan de Ou de Vest kan men er voor terecht. Toneel De. Timdelerclub voert vrijdag avond in de schouwburg de musi cal 'De kunst wordt duur be taald' van Harry v.d. Wouden op en 'Litteris Sacrum' zet er zater dagavond 'Die Maxibulen' van Marcel Aymé, een Frans stuk met als hoofdthema de liefde, neer Operette Het Oegstgeester jeugdoperet- tegezelschap 'De Mascotte' geeft zijn tiende voorstelling zondag middag niet zoals gewoonlijk in de aula van het Rijnlands Ly ceum maar in de Leidse Schouw burg. De kinderen zullen ditmaal 'De ondeugende waternimf op de planken brengen. De voorstelling begint om half drie. Televiezerik In het LAK-theater gaat zon dagmiddag als kindervoorstel ling 'De Televiezerik' door de theatergroep 'Pssstt'. Het gaat in dit stuk om een regisseur die het publiek zijn show probeert op te dringen. Een sprookje over de liefdé moet volgens hem wijken voor programma's over scheiden. Maar het publiek weet zelf wel wat het leuk moet vinden. Een voorstelling voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Vocoder Het LVC haalt zaterdagavond 'Werk in Uitvoering' in huis voor de muziektheatervoorstelling 'Vocoder'. Elders op deze pagina meer over deze voorstelling, die overigens pas om half elf begint. De Leidse toneelgroep 'Impe rium' geet vrijdag- en zaterdag avond de laatste voorstellingen van Molières' 'Tartuffe' in het ei gen Micro-theater aan de Oude Vest. Bob Hageman bijna veertig jaar bij 'Litteris Sacrum' Zaterdag staat de Leidse toneelvereniging 'Litteris Sacrum' met 'De Maxibulen' van de Franse schrijver Marcel Aymé in de schouwburg. Het is de eerste produktie van dit seizoen. Later, in mei 1985, zullen nog twee éénakters worden gespeeld: 'De Mei den' van Jean Genet en 'Een wonderbaarlijke nacht' van de Poolse schrijver Mrozek. Al bijna veertig jaar is met Litteris de naam van Bob Hageman verbonden, die ook in kringen van het Leidse amateurtoneel grote bekendheid geniet. Reden genoeg om met hem in zijn woning op het Waardeiland over zijn thea- terliefhebbcrij en Litteris-toewijding te spreken. LEIDEN - Officieel is hij nog geen veertig jaar bij de toneelver eniging. In 1945, vlak na de oor log, is Bob Hageman lid gewor den van 'Litteris', dat tijdens de bezetting in verband met 'Kul- tuurkammerproblemen' onder gedoken was. Voor dé oorlog had hij al met deze toneelgroep ken nis kunnen maken, omdat zijn beide ouders hierin als acteurs actief waren. Als 'knulletje' ging hij vaak kijken, met het heilige voornemen om zelf niet toneel te gaan spelen. Hageman: "Mijn moeder repeteerde haar rollen al lopend door het huis; ik vond dat maar niets, want ik herkende mijn moeder bijna niet met al die vreemde verhalen. Toen begon het vervreemdingseffect dus al". Het weer opzetten van een to neelvereniging was naar zijn zeg gen na de oorlog een 'vreselijk' enthousiaste onderneming. "Je had het idee dat nu alle mogelijk heden er weer waren om je op deze terreinen te ontplooien". Men had ook meteen weer veel donateurs; het aantal bedroeg al gauw een duizendtal. Het waren de tijden, dat er van elk stuk vijf voorstellingen in de schouwburg gegeven konden worden. Binnen 'Litteris Sacrum' heeft Hageman in de loop der tijden verschillende functies gehad. Hij was en is niet alleen als acteur actief, maar heeft ook enkele re gies op zijn naam staan (waaron der 'Blote voeten in het park', waarmee in 1969 het Landju weel, een belangrijke onder scheiding voor amateurtoneel, is gewonnen). Voorzitter was hij gedurende de jaren zestig en daarnaast heeft hij vele jaren voor de decors gezorgd. Heeft hij voor één van deze ac tiviteiten een speciale voorkeur? Hageman: "Ik kan niet zeggen, dat iets mijn duidelijke voorkeur heeft. Ik heb een paar rollen en een paar regies met vreselijk veel plezier gedaan. Alleen in zoverre een voorkeur, dat je bij het regis seren met het stuk in zijn totali teit bezig bent. Bij het regisseren is echter ook de teleurstelling al tijd veel groter. door Wijnand Zeilstra Als je het stuk leest, zie je voor al de scènes, waarin de schrijver het duidelijkst is met zijn bedoe lingen, al bij voorbaat duidelijk voor ogen. Als je echter met de spelers gaat werken, is het eerste begin een grandioze puinhoop: leestoontjes en mensen, die ver keerd bewegen. Gelukkig zijn er spelers bij, van wie je weet, waar toe ze in staat zijn, want anders zou je gillend weglopen. En dan is het buitengewoon fijn, als je merkt, dat langzaam het plaatje redelijk wordt ingevuld. Hoewel het eindplaatje altijd aanmerke lijk afwijkt van hetgeen je in je hoofd had. Met name omdat je bij amateurtoneel er mee reke ning moet houden, dat je niet te ver kunt afwijken van wat de speler zelf meebrengt. De be schikbare techniek is beperkt, waardoor de rol sterk aan de per soon van de speler gebonden blijft. Toch denk ik, dat degene, die vanuit zijn inzet speelt, vaak veel kleur aan zijn rol kan geven. Het wordt dus anders dan je denkt, maar dat wil niet zeggen: minder". Bij een technisch ingesteld man als Bob Hageman (hij is mijnbouwingenieur) zou je mis schien een dergelijk enthousias me voor het theater niet zonder meer verwachten. Door zijn ou ders is hem deze theaterliefde echter met de paplepel ingege ven. Hageman: "Mijn vader is in zijn jonge jaren beroepsacteur geweest en heeft nog bij Willem Royaards gespeeld. Hij is zijn he le leven blijven spelen, ook al is het dan als amateur. Ook mijn moeder heeft, zoals gezegd, altijd bij Litteris gespeeld; zij had ei genlijk bij het beroepstoneel wil len gaan, maar dat 'hoorde' toen niet en kon dus niet doorgaan. Op mijn werk hebben ze overi gens wel eens het idee, dat mijn redelijk slagen in de maatschap pij meer samenhangt met het Bob Hageman: 'Toen begon het vervreemdingseffect dus al', (foto h« feit, dat ik toneel kan spelen, dan dat ik zo'n groot technicus ben". Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan 'Litteris', dat hij deze vereni ging bijna veertig jaar lang trouw is gebleven? Hageman: "Om te beginnen ben ik Litteris niet al tijd trouw gebleven, want tijdens mijn studententijd in Delft heb ik enkele jaren bij een andere vereniging gespeeld". Hageman geeft dan als belangrijkste reden aan de kwaliteit van Litteris in de jaren vijftig en zestig. Hage man: "En als je dan eenmaal zo lang bij een vereniging bent, ben je niet zo snel geneigd om weer weg te gaan, zeker niet als de tij den wat moeilijker zijn en het aantal goede acteurs minder wordt. Dat geweldige reservoir van uitstekende amateur-toneel spelers hebben we niet meer, maar wel is een aantal zeer en thousiaste mensen met aanleg aanwezig. Bovendien wordt er bij Litteris altijd op een stuk kei hard gewerkt. De werkwijze, het graven in een stuk, de grote in zet: dat is gebleven het resul taat is niet altijd meer, wat het vroeger was". Op de vraag, wat hij zelf als zijn mooiste rol beschouwt, noemt hij de rol in de éénakter 'Een zon nige morgen'. Hij zegt ook hele leuke herinneringen te hebben aan de rol van inspecteur-gene raal in 'De Revisor' van Gogol overigens de allerlaatste voor stelling in de schouwburg voor de grote verbouwing. Ook zijn eerste rol staat hem nog duide lijk voor de geest. In november 1945 speelde hij in het kostuum stuk 'Je maintiendrai', dat rond 1580 speelt, de rol van onderhan delaar Sir Philip Sidney. Zijn tekst bestond toen nog maar uit één zinnetje: 'Zijn ze gek?' Naast zijn activiteiten binnen 'Litteris' heeft Hageman in het Leidse toneelleven nog andere functies gehad. Hij is jarenlang voorzitter geweest van de Leidse Schouwburgcommissie en heeft ook in het K&O-bestuur en de lo kale bestuur van de landelijke amateurtoneelorganisatie zitting gehad. Bovendien schreef hij enige tijd toneelkritieken en deed hij als oud-leerling een paar regies van musicals voor de Rembrandt-scholengemeen- schap. Hoe kijkt een man als Hage man met deze staat van dienst te gen de functie en betekenis van amateurtoneel aan? Hageman: "Natuurlijk heb ik daarover wel eens nagedacht; maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik daarop ook geen echt goed antwoord weet. Ik kan wel een paar facetten noe men. Mensen gaan naar mijn me ning soms toneel spelen als een stukje zelfvervulling om iets ar tistieks kwijt te kunnen. Hoe dat bij andere mensen werkt, weet ik niet, maar het zien toneelspelen werkt op mij zo aanstekelijk, dat ik dat dan zelf ook wil doen. Zeg dan maar eens, wat dat betekent: ik wilde dat gewoon ook doen. Ik denk daarnaast, dat het voor veel mensen complementair werkt. Mensen, die bewust en ac tief leven, hebben de behoefte om tegenover de leiband en de Werk in Uitvoering met 'Vocoder' routine van het werk iets van hen zelf te stellen. Daar is toneel - denk ik een hele aantrekkelij ke vorm voor. Ook voor mensen, die misschien te lui zijn om een muziekinstrument te leren be spelen. Dat vergt enige jaren, maar bij toneel kun je schijnbaar direct beginnen. Dat is natuur lijk niet waar, wat het is ver schrikkelijk moeilijk het instru ment, dat je zelf bent, te leren ge bruiken. Toch heb je schijnbaar minder technische problemen te overwinnen om op het toneel te klimmen. Er is dus niet zo'n drempel". Desondanks is hij van mening, dat deze behoefte om zelf actief iets te ondernemen minder is ge worden, en men zich sneller laat verdoven (hij spreekt zelfs van "drogeren") door het grote pro gramma-aanbod. Gevraagd naar een kenschets van het amateurtoneel in Leiden maakt hij een driedeling. Hage man: "Er zijn verenigingen, die hard werken, erg hun best doen en zich in hun speeltrant heel be houdend opstellen. Ze spelen stukken, waar ooms en tantes veel plezier aan beleven. Aan de andere kant van deze lijn denk ik aan een vereniging als Impe rium, die sterk vernieuwend be zig is, naar nieuwe vormen zoekt en waar vernieuwing bijna doel geworden is. De enige vereni ging, die daartussenin over ge bleven is, is Litteris. Daar wordt gezocht naar goede schrijvers en goed toneel. Er wordt gepro beerd daaraan verantwoord ge stalte te geven en vernieuwend te denken, waarbij toch in princi pe naar bekend werk of bekende schrijvers wordt teruggegre pen". De produktie, waarmee 'Litte ris' aanstaande zaterdag in de schouwburg staat, behoort tot het eigentijdse toneelrepertoire. Het past in de repertoirekeuze om na de 'Tartuffe' van het vori ge seizoen nu weer iets moderns uit te brengen. In de Maxibulen speelt Hageman slechts een klei ne rol. De laatste jaren heeft hij namelijk voor 'Litteris' wat min der tijd gehad, doordat zijn werk bij het ouder worden hem zwaar der is gaan vallen. Als hij echter over enkele jaren weer over meer vrije tijd kan beschikken, hoopt hij zich weer intensiever met zijn toneelliefhebberij te kunnen be zighouden. De programmaboek jes van 'Litteris' zullen dus voor lopig de naam van Bob Hageman blijven vermelden. AMSTERDAM - Werk in Uitvoe ring is hard bezig met een koers verandering. Van vormingsthea ter, waarbij de boodschap op de eerste plaats kwam en de manier waarop die werd verteld van minder belang was, naar muziek theater met veel meer aandacht voor de vorm. Van de barricades op weg naar de theaterpodia. Tot voor kort was Werk in Uit voering samen met het inmid dels ter ziele gegane Proloog één van de weinige groepen die veel buiten het gangbare theatercir cuit optrad, op scholen en in jon gerencentra (in het Leids Vrije tijdscentrum is het Groningse gezelschap de enige theater groep, die op zaterdagavond de programmering van popgroepen doorbreekt). Dat blijft zo, maar met Vocoder wordt daarnaast ook veelvuldig in theaters ge speeld. Toch wordt ook met Vocoder op een jong publiek gemikt, dat de binnenkant van theaters hoogstens van horen zeggen kent. Dat blijkt uit het onder werp: een jong meisje is van huis weggelopen en wordt geconfron teerd met mensen, die haar in het gareel willen duwen. Dat blijkt ook uit de manier waarop dat verhaal wordt verteld: nadrukke lijk spel, eenvoudige bewoordin gen, veel herhalingen en weinig gebruik van beeldspraak of grote gedachtensprongen. De vernieu wing bij Werk in Uitvoering schuilt niet daarin, maar vooral in de wisselwerking tussen mu ziek en theater. 'Tussen de chaos en de kater' was vorig jaar een eerste proeve van het zoeken naar een nieuwe richting. Rocktheater was dat, waarbij het verhaal deels werd geacteerd en deels gezongen, verpakt in stevige rockmuziek. 'Vocoder' gaat een stapje ver der. Zang en toneel worden niet langer van elkaar gescheiden. De vier acteurs (van wie er twee uit de popmuziek afkomstig zijn) dragen hun teksten voor op een manier, die het midden houdt tussen zingen en zeggen. De mu ziek vormt geen directe onder steuning van de woorden, maar geeft eerder een sfeer aan, die de tekst versterkt, of juist becom mentarieert. Die muziek, gemaakt door Fer dinand Bakker, voormalig gita rist van Alquin en de Meteors, is het uitgangspunt voor de voor stelling geweest. Vanaf het begin is er met muziek gerepeteerd en zijn de teksten op de maat daar van gesneden. "In de jaren zeventig kon je nog recht op je doel afgaan", zegt Hein Dik Barentsen, die in Voco der fotograaf, zanger en man bij de muur speelt "Het ligt in de lijn van de ontwikkeling van Werk in Uitvoering om de vorm steeds meer nadruk te geven. Het feit dat we nu geen liedjes meer hebben, is een logische stap daarin. Liedjes zijn een breekpunt in de voorstelling, ze leggen de actie stü. Dat wilden we nu niet meer". "We zitten met Werk in Uitvoe ring middenin een overgangsfa se. Muziek is abstract, theater zit dichter bij het dagelijks leven. Tussen die twee willen we een verbintenis leggen. Het raakpunt ligt in de zang, maar dat zou te duidelijk worden. Daarom heb ben we gekozen voor deze vorm: ritmische zinnen, die een wissel werking aangaan met de mu ziek". Bondig Het verhaaltje van Vocoder is simpel. Het meisje Wanda is van huis weggelopen; ze vindt dat haar ouders haar allerlei gedach ten willen opdringen. Op haar omzwervingen komt ze vervol gens in aanraking met uiteenlo pende mensen: een zonderling bij de bushalte, haar dronken zuster, een religieuze sekte en twee jongens bij een muur. En ook dat blijken mensen, die Wan da op hun manier willen laten denken. Maar Wanda wil van vreemde smetten vrij blijven; ze ontleedt de denkpatronen van de anderen en legt ze naast zich neer. Vandaar ook de titel; een vocoder is een apparaat dat de menselijke stem ontleedt en als instrument gebruikt. "De teksten zijn geschreven met de bondigheid van een pop song", zegt Hein Dik Barentsen. Ze zijn ingedikt en aan het ritme van de muziek aangepast. Dat maakt ze misschien niet zo diep zinnig, maar wel heel direct". "Het was niet onze bedoeling om commentaar te leveren op wat Wanda meemaakt. Zy hoort de codes van andere mensen, keurt ze af, maar stelt er geen ei gen codes voor in de plaats. Dat wordt aan de fantasie van het pu bliek overgelaten. Het publiek kijkt als het ware door de ogen van Wanda. Daarom kunnen de figuren die zij ontmoet ook kari katuren zijn". Vocoder wordt gebracht door vier acteurs en drie muzikanten en is zaterdagavond om 22.30 uur te zien in het Leids Vrijetijdscen trum aan de Breestraat. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19