PilëUÜJ Schaken wvy ka» Bridge De betere Garagerock POP Spielberg van de popmuziek v. Belofte voor de toekomst Breder publiek binnen bereik Popmuziek met hersens Kraak noch smaak Achterhaalde huisvlijt KRUISWOORD ZATERDAG 10 NOVEMBER 1984 EXTRA PAGINA 33 The Nomads 'Temptation pays double' - The Nomads (Torso) Met een enorme dosis fuzz spui ten de vijf Nomads (uit Zweden) hun gitaren leeg op de tweede mini-elpee met de raadselachtige titel 'Temptation pays double'. De groep was eerder dit jaar te zien en te horen tijdens het Rot terdamse Pandora-gebeuren en mag zich verheugen in de be langstelling van vooral de critici. 'Garagerock' is het nieuwe be grip dat momenteel wordt losge laten op alles dat met veel gita ren, ongepolijste klanken en blikkerig klinkende drumkits van doen heeft. Ook The No mads maken garage-rock, zo heet het. Zo af en toe vang ik wat op van de vertegenwoordigers van die stroming: The Gun Club, The Cramps, The Fleshtones enz. Meestal snel ik richting audio-set om alles buiten werking te stel len. Alsof een stel automonteurs tangen en sleutels in een vlaag van verstandsverbijstering voor muziekinstrumenten aanziet. Met The Nomads ligt dat an ders. Niet dat de heren het be grip melodie hoog in het vaandel dragen, maar van de hoogst spec taculaire gitaaruitbarstingen van Vahlberg en Östlund lust ik wel twee porties. Hoewel bikkelhard klinkt het allemaal niet zo dicht gemetseld en doemerig zoals bij The Gun Club. Toch is het No- mads-stijltje zeer beperkt. De derde elpee zal ik dan ook laten staan. En dat blikkerige Farisa- orgeltje mag van mij met de vuil- mee. bijdragen: Bart Jungmann^ Wim Koevoet Ariejan Kortewtig toch ongevaarlijk. Je reinste amusement met voor elk wat wils wordt er geboden op 'Welco me to the pleasure dome'. Wat Spielberg voor de cinematogra fie is, is Horn voor de popmuziek van dit decennium. WK a Julian Lennon Frankie goes to Hollywood "Welcome to the pleasure dome* (Ariola) Debuteren met een dubbelelpee met een speelduur van krap ze ventig minuten. Eén kant ervan vullen met nummers die al in on telbaar vele versies op single- of 12-inch zijn verschenen. De rest vullen met Springsteen en Ba- charach-nummers. FGTH doet het, iedereen slikt het. Frankie hoeft maar wat te zeggen en hele kuddes dragen het citaat aan de borstzijde van hun T-shirt met zich mee. FGTH is een z< doch uiterst commerciële grap. Over FGTH zelf ben je eerder uit geschreven dan over de reacties die de groep heeft losgemaakt. Helemaal dubbel heb ik gelegen om Oor's Bert van der Kamp die na bestudering van de teksten zijn boekenkast in dook. 'Welco me to the pleasure dome' bevat literaire verwijzingen, conclu deerde hij. FGTH heeft iedereen in zijn greep: intellectuelen, Bart Cha- bot, disco-fanaten, clipsgekken, sympathisanten van de bewe ging ter emancipatie van homo fielen en Frits Spits. FGTH is niet meer maar zeker ook niet minder dan een geniale overval op de popmuziekwereld van producer Trevor Horn. De man is in staat om van de mager ste composities 'arts of noise' te maken. FGTH is bombastisch, grotesk, dubbelzinnig, vulgair en Julian Lennon 'Valotte' (Virgin) Hoe goed was in 1963 'Please, Please Me' ook al weer? De Beat- lemania was al enigszins op gang gekomen, maar in het rijtje el pees neemt dat debuut van de 'Fab Four' achteraf bezien toch een plaatsje in de onderste regio- Een rare vraag misschien, maar een beetje actueel nu Ju lian Lennon (de zoon van Cyn thia) met zijn eerste langspeel plaat op de proppen komt. Er is hier en daar nogal laatdunkend over gedaan en dat is niet te recht. Tegen het licht van zijn va der verbleekt de ster van Julian natuurlijk, maar dergelijke ver gelijkingen zijn ook niet eerlijk en (nog) niet aan de orde. Julian begint pas en blijkt voor een krap twintigjarige al een hoogst volwassen geluid te kunnen pro duceren. Wat dat laatste betreft: op zijn achternaam zijn gerenommeerde studio-muzikanten afgekomen en dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel. De nog wat fletse composities worden door hen naar een hoger niveau getild. Waar het echter om gaat, is dat 'Valotte' vooral een belofte voor de toekomst is. Een eerste proe ve van bekwaamheid en het zou me echt niet verbazen als Julian Lennon net als vader uitgroeit tot een belangrijk popmuzikant. Als-ie tenminste niet voortdu rend met het nalatenschap van John om de oren wordt geslagen. Jo Lemaire 'Jo Lemaire' (Vertigo) De goede Belgische popmuziek komt uit Vlaanderen of Brussel. In Wallonië gaan ze nog naar bed als de zon ondergaat. Alleen Jo Lemaire blijft dan nog op, om sa men met haar maatje Fa van Ham de mooiste popmuziek van ten zuiden de lijn Moeskroen- Tongeren te maken. Ze maakt al jaren platen die zich met het bes te Engelse repertoire kunnen meten. Een Waalse Kate Bush, of - als ze boos wordt - Siouxsie Sioux. Ze heeft een overtuigende stem, waarmee ze verleidelijk kan lispelen, maar soms ook uit dagend uithaalt. Ze begon als Engelstalige zan geres, maar verloochent tegen woordig haar afkomst niet meer. Een levend bewijs dat de Franse taal zich prima leent voor pop. 'Jo Lemaire' is heel wat minder ingetogen dan de lieflijke voor ganger ervan. De plaat mikt blijkbaar op een breder publiek. Het nummer 'Captive et Inno cente' is een spetterende binnen komer, die meteen al duidelijk maakt, dat Jo Lemaire niet vies is van disco. 'Filles de joie' is van hetzelfde laken een pak. De composities liggen aange naam in het gehoor, zoals dat heet. De meeste nummers kun je na twee keer horen meeneuriën. Maar ik had graag wat meer raffi nement in de arrangementen en een wat minder gladde produk- tie gehad. Hoe het ook kan wordt duidelijk bij 'L'enfer a deux', het enige nummer dat door Jean-Ma- rie Aerts is geproduceerd. AK XTC 'The Big Express' (Virgin) Je hoort het meteen bij de hak kende gitaar aan het begin van 'Wake up', dat zit wel snor met de nieuwe XTC. Andy Partridge en zijn maten zijn wakker geworden uit de halfslaap van de platte landsplaat 'Mummer'. Met The Big Express zetten ze koers in de richting van de grote stad, al zul len ze daar wel nooit aankomen. Dat is maar goed ook. Het mooie van XTC is juist de oer- Engelse landelijke sfeer. En de zorgvuldigheid waarmee die wordt geschetst. Elk nummer heeft een eigen karakter, dat na eindeloos schaven z'n vorm heeft gekregen. Hier wordt op de vin gers gefloten, daar klinkt ineens een tuba of een onvervalste bluesharp. Verstandelijke mu ziek, al laten ze op The Big Ex press meer dan ooit tevoren de gevoelens de vrije loop. Luister maar naar 'Train running low on soul coal'. XTC is één van de weinige groepen uit de begintijd van de new wave, die overeind is geble ven. Dat is vooral te danken aan Andy Partridge, één van de beste songschrijvers van het The Big Express staat vol rr(et prachtige staaltjes daarvan. 2!o- als de single 'All you pretty girl p'; je ziet de matrozen na weken orit- houding fluitend door het pjt- gaanskwartier van een haven stad kuieren. Of 'The everyday story of smalltown', waarin de eeuwige rust van het Engelse achterland wordt bezongen. Ze gebruiken hun hersens, die jongens van XTC. !ak Cabaret Voltaire 'Micro-phones' (Virgin) Cabaret Voltaire begon ooitials vernieuwend gezelschap, [dat muziek maakte met electrbni- sche apparatuur, die in oor sprong helemaal niet daarv«oor bedoeld was. Zoals ook Cabèret Voltaire oorspronkelijk nie<i. de bedoeling had uit te groeieii tot een groep, laat staan een ibop- groep. Het duo Kirk en Mallinder is dat wel geworden. Met alle nade lige gevolgen vandien. Want ver nieuwend is deze 'Micro-phcjnes' in de verste verte niet. Het i s om eerlijk te zijn een nogal irrii^ante plaat, gezet op een dreun di«e van de eerste- tot de uitloop groef zonder ingrijpende wijzigiingen doorgaat. Zelfs in een disc<t> zou je er van met je hoofd teg(in de muur gaan bonken. Een beetje Herbie Hancock, wat quasi- scratch, flarden 'cut-up' (gelui den uit een niet-muzikale Ipron), en sliertige synthesiser-tonen, die kraak noch smaak heb'ben. De slappe praatzang va n Ste phen Mallinder is nog het verve lendst van al. Het gaat hbt ene oor in, en - godzijdank - het, ande re weer uit, zonder een spoór van een herinnering achter te laten. AK Spike Wolters 'Producing the goods' - Spike (eigen beheer) Nog nooit zo'n extreme d oe-het- zelver meegemaakt als Oegst- geestenaar Spike Wolters. Niets besteedt hij uit. Zelfs recensies van zijn eigen werk niet. De redactie van deze rubriek is ech ter zo eigenwijs geweest Spike's recensie slechts voor keinnisge- ving aan te nemen. In zijn studio/huis aan de Leid- se Boshuizerlaan heeft hij ander half jaar gewerkt aan zijn vierde solo-elpee, 'Producing the goods'. Het geluid is, zeker in vergelijking met anderei eigen beheer produkties, redelijk tot goed te noemen. Alleen do ritme machines klinken als kcK*ktrom- mels met trillende dekse ik. Hiermee is dan direct eien eind gekomen aan het lijstje pluspun ten. Spike mag dan een vaardige gitarist zijn, zijn composi ties zijn toch niet meer dan slappe aftrek- -ls van werkjes van Ste\re Hilla- ge anno eind jaren zeventig. Ach terhaalde hippie-muziek dus met een pauselijke vernieuwings drang. De grootste ramp he.'éft zich voltrokken op het tekst vel. Spi ke's poëtische probeerseltjes lij ken regelrecht afkomstig uit de agenda van een middelbare scholier die tijdens de les zijn frustraties in gebrekkig Engels botviert in zijn huiswer'kboekje. WK Horizontaal: 1. biersoort; 5. ver keerd; 7. schildersgerei; 10. ma ger; 11. puistje; 12. projectie plaatje; 13. ingewand v.e. haring; 14. knaagdier; 15. bewijsje; 16. bron; 18. vergissing; 19. eilandje bij Venetië; 20. Bijbelse figuur; 22. titel; 23. werktuig; 25. mo ment; 26. zachte veren; 27. knaagdier; 28. zeer-bar; 29. snij- werktuig; 31. lofdicht; 33. bezor ger; 35. ongeluksgodin; 36. vroe ger; 37. graafwerktuig; 39. her steld; 41. toegang; 42. sportarti kel; 45. bedorven; 46. tot en met; 47. hoekpilaster; 48. telwoord; 49. schoenmakersgerei; 51. vis; 52. vrucht (Trop); 53. bouwland; 54. gravure; 55. echtgenoot; 56. jong dier; 57. koordans; 58. holte on der de arm; 59. boom; 60. vent. Verticaal: 2. toekomstig zeeof ficier; 3. royaal; 4. voegwoord; 5. drijfkracht; 6. pers. vnw.; 7. deel van het gelaat; 8. soort verzeke ring; 9. soort leer; 11. plotseling; 12. hoeveelheid; 14. regerings reglement; 16. kleur; 17. pret; 18. boom; 20. jongere broer of zus ter; 21. nauw; 23. sluier; 24. pa tiënt; 29. rentmeester; 30. op tocht; 32 afvaardiging; knaagdier; 37. vreemde munt; 38 vlaktemaat; 40. vis; 41. waterke ring; 42. bevel; 43. zuivelpro- dukt; 44. mager-dun; 46. vervoer middel; 50. maanstand; 52. tui meling; 54. roem; 55. pers. vnw.; 56. dierengeluid; 57. muzieknoot. De prijs vah 25,- werd toege kend aan mevr. K..F. Klasens- Van der Loo, Dr. Kuyperlaan 9, 2215 NE Voorhout. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen me't vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Zoals u hebt kunnen constateren was de match Euwe-Aljechin een stuk spectaculairder dan de match om het wereldkampioen schap tussen Karpov en Kaspa rov die nu aan de gang is. In bei de matches werd gespeeld om 6 gewonnen partijen (bij Euwe-Al jechin met een minimum van 30 partijen) maar bij Karpov-Kaspa- rov komt duidelijk het nadeel van dit systeem aan het licht. Waar bij een match van een gefi xeerd aantal partijen degene die achter staat moét aanvallen, neemt Kasparov geen enkel risi co meer en laat hij Karpov het spel maken. Deze heeft er geen belang bij om te forceren, waar door op matchniveau een "pat stelling" ontstaat. door Dirk Sikkel Bij de vrouwen verliep de match om de wereldtitel een stuk vlotter. Reeds na 13 partijen had wereldkampioene Tsjiboer- danidse een beslissende 8-5 voor sprong op uitdaagster Levitina. Hun vierde partij had het volgen de verloop. Wit: Tsjiboerdanidse; zwart: Levitina. 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Pd2 a6 (Een ongebruikelijke zet die de bedoeling heeft om Lb5 uit de stelling te houden) 4. Pgf3 c5 5. ed5: ed5: 6. Le2 cd4: 7. 0-0 Ld6 8. Pb3 Pe6 9. Pbd4: Pge7 10. Pc6: bc6: 11. c4 0-0 12. Ld3 (Om even tueel op h7 te kunnen offeren) dc4:? (Een positionele fout; pion c6 wordt zo erg zwak. Beter lijkt Lf5) 13. Lc4: Lf5 14. b3 Pg6 (Om dat ze weet dat haar stelling posi tioneel rot is, gaat zwart alles op de aanval gooien) 15. Lb2 Lf4 16. Del! Ph4 17. Dc3 Pf3:+ 18. Df3: Dg5 (Dc7 19. g3) 19. Dc6: (Die is binnen, maar Lel was wel zo overzichtelijk geweest) Tac8 20. Df3 Lg4 21. Dd5 Dd5: 22. Ld5: Tc2 23. La3 Td8 24. Le4 Te2 25. Tfel Tdd2 (DIAGRAM) (De zwarte stukken staan dreigend opgesteld en de wereldkampioe ne dacht hier dan ook een half uur na om tot de conclusie te ko men dat 26. Lb4 Ta2: 27. Ta2: Ta2: 28. Lf5 Le2 29. Ld3! a5! 30. Lc3 Le5ü niet goed is. Maar wat ze speelt is wel voldoende voor de winst.) 26. Te2: Le2: 27. g3 Le5 28. Tel g5? (Een fout, maar tech nisch was de stelling toch al ge wonnen voor wit) 29. Tc8+ Kg7 30. LfB+ en zwart gaf het op. Op Kg8 volgt Lh6+ en op Kf6 wint Tc6+. Deze week wil ik u trakteren op een geheel nieuwe combinatie: Ballencombinatie. Van naam kent u deze combinatie niet, maar hij zal u beslist niet onbe kend voorkomen. De definitie van een ballencombinatie geeft u waarschijnlijk meer duidelijk heid: de ballencombinatie is ie dere combinatie die noch fraai, noch diepzinnig is, maar wel ui terst onderhoudend en menig lachspier zal activeren. Een bij werking van deze slagzet is dat de speler die bij deze combinatie aan het kortste eind trekt zich wel een klap voor z'n kop (sorry, hoofd) kan verkopen en door de grond zal willen zakken. Als de definitie u nog geen dui delijkheid heeft gegeven waar het bij deze slagzet om gaat, dan zullen de fragmenten dat zeker wel doen. Het eerste fragment (diagram I) kwam voor in het W.K. '78 tus sen Kandane (wit) en Marek. Zwart vervolgde met 11-16? 38- 32 27x29 34x3 13-19?? (toe maar) 37-32 26x28 39-33 28x39 40-34 39- x30 35x2! Bij de dit jaar gehou den interland Nederland- U.S.S.R. kwam er ook een schit- zo vriendelijk om i.p.v. 32x21 31- x22! te slaan. In diagram 2 zien we de b(jna-grootmeester Evert Bronstring aan het werk met wit tegen Drost (N.K. '79). Evert dacht hier een simpele 2 om 2 naar 7 te kunnen nemen door 22- 17 en 29-23. Uiteindelijk zag hij dat dammen toch niet zo simpel is: 22-17 11x22 29-23 19x28 32x23 21x32 37x17 18x29 41-37 12x21. En inmiddels was wit 2 stukken kwijtgeraakt, terwijl veld 7 onbe reikbaar was gebleven. Volgende week meer over deze té gekke combinatie. terende ballencombinatie voor: Scholma-Baljakin. 1.32-28 18-22 2.34-29 12-18 3.40- 34 7-12 4.45-40 1-7 5.38-32 20-25 6.42-38 15-20 7.48-42 22-27?? 8.32- x21 17x26 9.29-23 18x29 10.33x15! Johan Bastiaannet vertelde over deze ballencombinatie dat dit hem ook wel eens was overko men, alleen was z'n tegenstander De bridge-olympiade is voor Ne derland uiteindelijk toch nog te leurstellend verlopen. Nadat de Nederlandse dames op werkelijk schitterende wijze de voorronde hadden gewonnen, bleek het vuur in de halve finale opge brand. Van Engeland, waarvan in de voorronde royaal was ge wonnen, werd zo mogelijk nog royaler verloren en de onzen, die diep in hun hart al een beetje op goud hadden gerekend, moesten tevreden zijn met brons. De he ren konden het ook niet redden, maar hadden wel een troost. Na dat ze in de voorronde steeds in de buurt van één van de vier top- plaatsen waren geweest, maar uiteindelijk genoegen hadden moeten nemen met de 6e plaats, bleek later dat de Nederlandse groep toch sterker was geweest dan iedereen vantevoren had ge dacht. Polen, Denemarken, Oos tenrijk en Frankrijk, de nrs. 1-4 maakten de dienst uit in de kwart finales en wonnen onbe dreigd van de nrs. 1-4 in de ande- O door Ton Schipperheyn re groep. De wedstrijd Oosten- rijk-Amerika was daarvan het klapstuk. De Oostenrijkers speelden ongelooflijk brutaal en de chauvinistische Amerikanen werden steeds witter om de neus. Dit was voor het beslissen de laatste spel: H 9 8 3 2 9 A743 H 8 5 2 A 4 N V B 10 7 6 V 9 6 wn<?B10 <C> V 10 O 4 3 2 987653 Z H10 HET VOLGEND jaar zullen we ons als postzegelverzamelaars ten minste acht keer aan de lo ketten moeten vervoegen. Het definitieve uitgifteprogramma 1985 telt namelijk acht emissie data, waarbij dan in totaal 22 bij zondere zegels zullen worden uitgebracht, inclusief acht zegels met bijslag, de traditionele zo mer- en kinderzegels. Aan deze 22 zegels zullen ook het volgend jaar weer een postzegelboekje met zomerzegels worden toege voegd en aan de kinderzegels is het gebruikelijke velletje gekop peld. Als we de bijslagzegels uit het boekje (vier stuks) en die in het velletje (zes) bij de 22 bijzondere zegels optellen zullen het vol gend jaar bij elkaar 32 zegels moeten worden aangeschaft. Dat is één meer dan dit jaar, want in 1984 worden in totaal 18 bijzon dere zegels uitgebracht (waarvan 11 met bijslag), plus een boekje met zomerzegels (4 stuks), een blokje Filacento-zegels (3) en een velletje kinderzegels (6). In vergelijking met dit jaar is in 1985 het aantal bijslagzegels zoals blijkt wel fors terugge bracht: van 24 naar 8. Dat aantal begon ook de spuigaten uit te lo pen. Zoals we het vorige jaar bij de bespreking schreven: het emissieprogramma 1984 is één permanente collecte. Het programma wordt het vol gend jaar op 22 januari geopend met een zegel van 60 cent ter ge legenheid van het 50-jarig be staan van de Stichting Konink lijk Nederlands Geleidehonden fonds (KNGF). Op 26 februari komen twee toeristische zegels: Z/NZ. Zuid voor Oostenrijk opende 1 Ha, noord 1 Sch, zuid 2 Ru, noord 3 Ha, zuid 5 Ha en noord 6 Ha. 'Dat halen we nooit', zei de commentator honend, wat denken de Oostenrijkse sup porters daarvan -. Die dachten voorlopig maar niets. Zuid troef de de schoppenuitkomst en kan nu het beste eerst twee ronden ruiten spelen om te kijken of de vrouw valt. Gebeurt dat niet dan kan altijd nog iets in klaveren worden geprobeerd. Fucik even wel begon met twee ronden troef en speelde toen, gelukkig maar goed Ru A en ruiten naar de heer. De rest was toen niet moei- lijk meer en het Oostenrijkse ge juich was tot in alle hoeken van het gebouw te horen. Aan de andere tafel werd het slem niet geboden. Ook Polen, in de wedstrijd tegen Pakistan, bleef eruit. Aan de andere twee tafels, in alle wedstrijden werden dezelfde spellen gespeeld, werd het slem wel geboden in beide gevallen één down. door Hero Wit een zegel van 50 cent staat in het teken van het 100-jarig bestaan van de VW het Geuldal en met een zegel van 70 cent wordt het 50-jarig bestaan van het Nationa le Park de Hoge Veluwe postaal herdacht. De zomerzegels 1985 staan voor 26 maart gepland. Het the ma is "kerkgebouwen". Achter eenvolgens zullen worden afge beeld: 50 20 cent, de Hervorm de Sint Maartenskerk te Zalt- bommel; 60 25 cent; de Joodse Synagoge te Winterswijk; 65 25 cent, de kerk van de Doopsgezin de gemeente te Bolsward en 70 30 cent, de Kathedrale Basiliek van Sint Jan te 's-Hertogen- bosch. Dit jaar werd aan de zo merzegels een boekje toege voegd. Ook het volgend jaar zal dat weer het geval zijn en in het boekje komen twee zegels van 50 20 cent en twee van 70 30 cent. Series en boekjes zullen tot en met 10 mei worden verkocht. Het volgend jaar zullen we 40 jaar zijn bevrijd. Dat zal op 5 mei worden herdacht met de uitgifte van vier zegels in waarden van 50, 60, 65 en 70 cent. De "bevrij- dings"-zegels zullen op 4 juni worden gevolgd door de jaarlijk se twee Europa-CEPT-zegels. Het thema dat de CEPT voor 1985 heeft gekozen is "muziek". Waarden van de zegels: 50 en 70 cent. Op 2 juli, midden in de zomer en terwijl velen met vakantie zul len zijn, zal een zogenaamde Am sterdam-serie worden uitge bracht bestaande uit drie zegels die opeenvolgend aandacht vra gen voor: 50 cent, het 100-jarig bestaan van het Rijksmuseum; 60 cent, 200 jaar geïnstitueerd zeevaartkundig onderwijs en 70 cent, Sail Amsterdam. Op 10 sep tember zullen twee zegels uitko men gewijd aan bedreigde die ren: 50 cent, zeehond en 70 cent, walvis. Zoals gebruikelijk wordt het emissiejaar afgerond (13 novem ber) met de kinderzegels en het velletje. Het them zal zijn "Kind en verkeer". Merkwaardig genoeg kan de PTT nog niet zeggen wat de waarden en de bijslagen zullen zijn. Zit er voor eind volgend jaar een tariefsverhoging in het vat? Wel is bekend dat series en velletjes te koop zullen zijn tot en met 3 januari 1986. LUXEMBURG - De posterijen van Luxemburg zullen op 5 de cember de jaarlijkse Caritas-ze- gels uitgeven en zoals sedert 1978 gebruikelijk is maakt een kerstzegel deel uit van deze serie. Op de zegels komt het gevoelsle ven van het kind tot uiting: 4 frank+ 1 frank, verwondering een peuter ontdekt zijn omge ving); 7f+ 1 f, dromerij (een kind in zijn droomwereld); 10f+lf, Christus geboorte (houtsnijwerk van de kerstkribbe in de kerk van Steinsel); 16f+ 2f. pruilen (een pruilend kind mijdt zijn speelkameraadjes); en 40f-13f (bewondering), een kind ver baast zich over de schoonheid van de natuur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 33