'Progressief of niet, Cuba moet Angola uit' Joodse gemeenschap betreurt kerkelijk gesprek met PLO Reportage De bevrijdingsstrijd van Jonas Savimbi 'Buurtwacht' bespaart Amerikanen veel geld VRIJDAG 16 NOVEMBER 1984 PAGINA 17 „Holland begrijpt niets van onze beweging Unita. De campagnes in de pers bij u zijn tegen ons, omdat wü met blank Zuid-Afrika samenwerken. Ik vind het jammer dat men in Neder land niet beter op de hoogte is van de feitelijke situatie. De Hollander is een logisch mens, met ge voel voor realiteit. Maar men moet begrijpen dat landen die zich progres sief noemen, of links dan- wel communistisch zo u wilt, niet langer progres sief zijn wanneer ze ande re landen bezet houden. Dat geldt voor Rusland vanwege Afghanistan en dat geldt ook voor Cuba, dat Angola bezet houdt". door Ruud de Wit Unita-president Jonas Malheiro Savimbi zit in de eetzaal annex ontvangst- en vergaderruimte voor zijn militaire staf. Het is een ondergrondse bunker midden in zijn provisorische 'hoofdstad' Jamba, een plaatsje in het door de Unita gecontroleerd gebied. Achter hem staan drie lijfwach ten en om ons heen zitten een twintigtal hoge officieren zijn leger, onder wie een groot deel van zijn militaire staf. Eerder die dag had Savimbi een gezamenlijke persconferen tie gehouden voor een groot aan tal speciaal uitgenodigde buiten landse journalisten. Nu krijgen deze per land nog een kwartier de gelegenheid wat persoonlij ker met de president te praten. In mijn geval is dat gunstig, om dat het contingent Nederlanders onder de ruim 50 aanwezige jour nalisten slechts twee bedraagt. Vandaar dat de enig aanwezige Japanse journalist ook aan ons gesprek met de 50-jarige Savim bi deelneemt. Doctor Jonas Savimbi is onge twijfeld een van de meest erva ren guerrillastrijders ter wereld en zijn Unita een van de oudste bevrijdingsorganisaties. In 1966 richtte hij de Unita, de Union Na tionale pour l'Indépendance To tale de 1'Angola, op. Toen nog als een van de drie bevrijdingsbewe gingen tegen het Portugese kolo niale bewind. Samen met de marxistische MPLA van Agos- tinho Neto en de FLNA van Hol den Roberto slaagden zij er uit eindelijk in 1974 in om de Portu gezen voor een voldongen feit te stellen. Burgeroorlog De toen gevormde coalitie-re gering bereidde de onafhanke lijkheid van Angola voor, maar toen deze uiteindelijk in 1975 kwam, slaagde de MPLA erin de andere twee in een korte, maar hevige burgeroorlog uit te scha kelen. De FLNA trok zich terug in het noorden van Angola en de Unita in het zuiden. Savimbi be gon opnieuw een guerrilla, maar nu tegen een andere vijand. De FLNA leidt sindsdien een kwij nend bestaan, voor de Unita daarentegen lijkt de uiteindelij ke overwinning in het verschiet te liggen. „Wat de Nederlanders niet we ten, is dat wij een legale bewe ging zijn. De MPLA heeft slechts de macht kunnen grijpen via Cu baanse steun. En dat was weer de reden voor de Zuid-Afrikanen om in 1975 Angola binnen te val len. Maar zij trokken zich in ja nuari 1976 terug, terwijl de Cuba nen sindsdien in aantal zijn toe genomen, tot zo'n 40.000. Het is dus een kwestie van rechtvaar digheid dat wij ons verzetten. Je mag van mij de Cubanen links, progressief, communistisch noe men, zodra ze de Angolese bevol king onderdrukken, is het ge daan met hun progressiviteit. Voor Unita is er maar één zaak die telt: de Cubanen moeten An gola uit". De beeltenis van Jonas Savimbi in Jamba, een guerrilla-paradijs in Angola. Wie Savimbi heeft bezig gezien in 'zijn' Jamba, kan niet anders concluderen dan dat hij een waarlijk charismatisch leider is. Het leger dat hij in de zanderige oerwouden van Zuid-Oost Ango la heeft weten te vormen, draagt zijn leider op handen. Hetzelfde geldt voor de 12.000 bewoners van Jamba. Overal hangt zijn portret en bij de parade die ter gelegenheid van het bezoek door de internationale pers wordt ge houden, zwaait iedereen enthou siast met zijn foto. Herhaaldelijk wordt zijn naam gescandeerd en als hij langs de menigte loopt, wil iedereen zijn hand drukken of hem omhelzen. Zelf is hij de vriendelijkheid zelve. Savimbi beschouwt zichzelf, ondanks een universitaire oplei ding in Portugal en Zwitserland, in de eerste plaats als guerrilla strijder. Aan de universiteit van Lausanne heeft hij graden ge haald in politieke wetenschap pen en recht. In 1975 volgde hij in China, aan de militaire acada- mie van Nanking, een negen maanden durende guerrilla-op leiding. Daar ontmoette hij in 1967 ook de legendarische Mao. Naar school „Mijn vader, (die in 1973 in Portugese gevangschap te Silva Porto stierf - RdW) heeft me voorbereid op de bevrijdings strijd. Hij vond dat ik naar school- moest gaan om universitaire gra den te halen. Hij had wel een vi sie over een onafhankelijk Ango la, alleen wist hij niet hoe dat te bereiken. ..Ga maar naar school, volg een opleiding, dan zul je we ten hoe Angola onafhankelijk moet worden". Savimbi beschouwt zich als een man die gehecht is aan zijn familie. Zijn 84-jarige moeder woont bij hem in Jamba, alsook zijn 5 kinderen, waarvan de oud ste pas 15 is, en zijn oudere broer en zus. Zijn vrouw overleed be gin dit jaar. Over de toekomst van Angola heeft hij uitgesproken idèeën. „Eerst moeten de Cubanen het land uit, anders stoppen we niet met deze oorlog. Ik heb al zo vaak de MPLA-regering in Luan da uitgenodigd om rond de tafel gaan zitten om te komen tot een regering van nationale eenheid. Maar mijn geduld is op. Ze weten wat ik wil, en nu zullen zij het initiatief moeten nemen. Een journalist vroeg me vandaag wel ke portefeuille ik ambieer in zo'n regering. Maar het gaat me niet om portefeuilles, het gaat om de politieke toekomst van Angola". Savimbi vindt dat Angola los moet komen van de huidige poli tieke gebondenheid aan Moskou en Cuba. Volgens hem dicteren de Russen aan de MPLA-rege ring wat er in Angola gebeurt. Verder is hij voorstander van een economisch systeem dat privé- initiatief mogelijk maakt, een idee dat in Afrika school begint te maken, zelfs in dat andere marxistisch-leninistische land, de eveneens voormalige Portu gese kolonie Mozambique. Eigendom „De MPLA-regering praat steeds over wat ik 'kunstmatig socialisme' noem. Ze willen maar nationaliseren, maar wat valt er nu hier te nationaliseren? Ik ben voor een creatief-econo- misch particulier initiatief. Ik zal u een voorbeeld geven. Als Luanda 300 bussen koopt, geven ze die aan chauffeurs, maar deze voelen zich staatsambtenaren en kijken er verder niet meer naar om. Na drie, vier maanden rijdt er dus geen bus meer en wie is daar de dupe van?" „De staat moet aan een indivi du een lening verstrekken, zodat hij tien bussen kan kopen. Om dat ze zijn eigendom zijn, zal hij er voor zorgen dat ze blijven rij den. Afgezien dat het noodzake lijk transport gerealiseerd blijft, houdt de eigenaar er ook iets aan over, wat hem tot nieuwe initia tieven kan inspireren. En omdat de bussen rijden, is dat ook weer een voordeel voor de bevolking, want die kan zich door goed transport beter ontwikkelen. Door voor zichzelf te werken, werken de mensen voor de ge meenschap". De Unita beweert op dit mo ment zeker een-derde van het land te hebben bevrijd. Hoe denkt de beweging de inspraak te realiseren in dit schaars be volkte en moeilijk bereikbare ge bied. Savimbi, die vloeiend Por tugees, Frans en Engels spreekt, afgezien nog van de lokale talen, evenals de meeste van zijn stafle den overigens: „Wij beschikken over een uitgebreid radionet, waardoor wij binnen 24 uur op de hoogte zijn van wat er in het land, maar ook in de omringende landen, gebeurt. Wat de inspraak betreft, zoals nu, bij dit bijzonde re congres, waaraan 400 gedele geerden uit heel bevrijd Angola aanwezig zijn, is dat als volgt op gezet: Unita kent drie vleugels, een militaire, een politieke en een administratieve, elk met een eigen leider. Ikzelf treed als coör dinator op". „Daarnaast is er een Nationaal Comité, dat uit 50 leden bestaat, en een uitvoerend lichaam van 17 leden. Elke gemeenschap, waar ook in Angola, heeft zijn politieke, militaire en admini stratieve leiders, die gekozen worden in plenaire zittingen. Als dat nodig is, worden de gedele geerden opgeroepen, zoals nu, bij dit Congres over een nieuwe strategie, nu Angola met Zuid- Afrika onderhandelt over de te rugtrekking van de Cubanen". Verkiezingen Navimbi is ervan overtuigd, dat de guerrilla uiteindelijk zal winnen, zelfs als Namibië, nu on der Zuidafrikaans bestuur, onaf hankelijk wordt en de Unita af gesloten is van zijn huidige aan voerlijnen uit Zuid Afrika. „Wij willen directe verkiezingen en dan zal blijken hoe groot onze steun is. Zelfs in het MPLA-bol- werk Luanda hebben we een groeiende aanhang. Afgezien van de steun van Zuid-Afrika - Sa vimbi beschouwt de Zuidafri- kaanse staatspresident P. W. Bo tha als zijn persoonlijke vriend - zegt hij in het verleden steun van Marokko en Frankrijk te hebben gekregen en van een aantal zwar te Afrikaanse landen, die nu nog anoniem zijn. „Weet u, de zogenaamde pro gressieve landen praten te veel. We hebben meer aan de stille vrienden. Het is waar, de landen die ons in 1977 steunden, hebben zich vanwege Zuid Afrika in de jaren tachtig enigszins terugge trokken. Maar ze komen terug". Om er tenslotte vastbesloten aan toe te voegen: „In ieder geval blijven we in Angola en zullen ons niet laten verdrijven, zoals die paar overgebleven FLNA-lei- ders - en ik denk hierbij bijvoor beeld aan Holden Roberto, die al die tijd in het buitenland is ge bleven. En we gaan zeker niet in ballingschap, ook al betekent dat onze dood". De Amerikaanse misdaadcijfers zijn in de afgelopen jaren flink ge daald. Volgens politiedeskundigen is dat voor een groot deel te dan ken aan de „buurtwacht": burgers die in hun eigen omgeving het oog houden op de veiligheid. Niet minder dan acht tot tien miljoen Amerikanen, dat wil zeg gen ruwweg 1 op elke 25, zijn in zo'n 30.000 gemeenschappen bij dergelijke misdaadpreventie be trokken. Hun aantal groeit nog da gelijks. Hoewel geen nauwkeurige cijfers bestaan omtrent een feno meen dat pas de laatste jaren goed van de grond is gekomen, schatten ingewijden de opbrengst aan be sparing op verzekeringen, schade, politiewerk en wat dies meer zij op minstens 300 miljoen dollar jaar lijks. Volgens directeur Matt Peskin van de National Association of Townwatchers zijn de buurtwach ten zo effectief, dat het aantal mis drijven in de omgeving die zij be strijken, na twee jaar met 35 tot 40 procent daalt. Het systeem werkt zó goed, dat volgens Patsy Cantrell van de National Sheriffs Organisa tion inbrekers tegenover de politie zelfs bekennen nooit binnen te dringen in huizen waar de opval lende plakzegels van de buurt wacht op de ramen prijken. De politiechef van Fair Fax County in Virginia, met 600.000 in woners, signaleert een misdaadcij fer dat sedert 1981 met 44 procent is verminderd. „Elke avond en nacht patrouilleren hier duizend burgers. Het zou 30 miljoen dollar kosten als de politie dat moest doen". De organisaties zijn van nature zeer plaatselijk en vergen nauw contact en toezicht van de lokale politie. Gegevens over de Verenig de Staten als totaal zijn schaars. Het ministerie van justitie in Was hington is nog maar juist begon nen aan een nationale beoordeling, die te meer interessant is omdat president Reagan in april 1981 alle overheidssteun voor dergelijke ac tiviteiten heeft geschrapt. Vlak vóór de verkiezingen echter teken de hij een nieuwe wet op de mis daad, die de 50 staten in totaal 150 miljoen dollar belooft ter onder steuning van de buurtwachtorga nisaties. Een voorname zorg bij de opzet van nieuwe afdelingen is het niet uit de hand loopt. De buurtwacht die de politie wenst, is doorgaans niet meer dan een groep georgani seerde en behoorlijk geïnstrueerde tipgevers. Geen wapens, geen ar restaties, geen politiebevoegdhe- den, geen achtervolgingen: alleen een telefoontje naar de politie of een oproep via de mobilofoon. In stedelijke omgeving is de buurtwacht soms niet meer dan een groep goed om zich heen kij kende burgers. Ouden van dagen vaak, die toch niet veel anders te doen hebben. De spiedende bejaar den achter hun gordijntjes zijn doorgaans de best gemotiveerde wachters, zegt Peskin, omdat zij zich nog de betere tijden van vroe ger herinneren, toen een mens nog zonder zorgen de straat op kon en zich niet voortdurend behoefde af te sluiten achter steeds meer sloten op de deur. Zonder die ouderen zou er geen buurtwacht van betekenis bestaan, beweert Peskin. „Zij vinden het prettig om met een zekere regel maat iets om handen te hebben, ze hebben meer tijd, kunnen zich ook bij nacht en ontij vrijmaken en zij zijn niet bang". Luitenant Daniel Kerr van de po litie in Washington DC heeft in zijn gebied (met veel misdaad en voor namelijk binnenstad) geconsta teerd dat de buurtwacht werkt. In de stad van zo'n 650.000 inwoners zijn 66.000 huishoudens bij de buurtwachten betrokken. Zij heb ben ervoor gezorgd dat het aantal inbraken in woonhuizen met 30 procent is gedaald, voornamelijk door vooral steeds om zich heen te kijken. De politie verschaft de oriëntatie en training, doet op verzoek aanbe velingen voor betere beveiliging van huizen, verschaft mogelijkhe den om met graveerpennen waar devolle voorwerpen te merken en die gegevens op te slaan in de poh- tiecomputers, en zij stelt aan het hoofd van elke buurtwacht een blokhoofd aan. De wachters beleg gen op gezette tijden bijeenkom sten en onderhouden voortdurend contact met de pohtie. ACHTERGROND door Henk Kolb i „In het stadswerk", zegt Kerr, „doen zij geen patrouilles. Wapens zij absoluut verboden en nimmer mogen zij fysiek tussenbeide ko men. Wij hebben genoeg pohtie- mannen om het werk te doen. Zij zijn voor ons alleen meer ogen en oren. Wij zullen nooit overwegen burgers bij de politietaken in te schakelen. Het gaat niet om man kracht". Soms echter is de grens tussen politiewerk en dat van buurtwacht vaag. Peskin vertelt bijvoorbeeld dat in sommige plaatsen, vaak klei nere, de buurtwacht op post, werd gezet bij nachtkluizen van banken en andere brandpunten van misda dige belangstelling. Hij voegt er niet zonder trots en dus goedkeu rend aan toe, dat voor dit soort sur veillance een burgerauto met bur gers erin vaak beter is dan een ui terst opvallend, in de plaatselijke politiekleuren geschilderd ver voermiddel met schijnwerpers, si renes en zwaailichten op het dak. Aanvankelijk ging het langzaam, doch in vele gebieden (vooral bin nensteden) is nu meer dan de helft van de gezinnen bij dit gemeen- schapswerk betrokken. „Het is goed voor ze", zegt Kerr in Was hington, „want het maakt mensen voor elkaar verantwoordelijk, het bevordert het oude gegeven van nabuurschap, dat van lieverlee was weggespoeld door angst voor eigen bezit en voortdurende staat van fy sieke bedreiging". Peskin denkt dat meer en meer gepatrouilleerd zal worden in au to's, vooral daar waar de huizen niet dicht bij elkaar staan. ,Je kunt", merkt hij op, „nu eenmaal niet voor elk huis een oudje in vrij willige wisseldienst tussen de struiken leggen". Krachtpatsers In de laatste jaren is de Ameri kaanse samenleving zich krachti ger tegen de vervuiling van zijn be staan door toenemende misdaad gaan verzetten. Televisiestations hebben „crime watching" tot een onderdeel van hun nieuwsuitzen dingen gemaakt Zij stellen belo ningen in het vooruitzicht voor goede aanwijzingen. Buurtwacht betekent beteugeling en kanalise ring van contra-agressie. Het ver schijnsel voorkomt een geweldda dige oorlog tegen de misdaad. In New York organiseerde zich enkele jaren terug met veel tam tam een groepje krachtpatsers met rode baretten op als „Guardian An gels". Deze gespierde „bescher mengelen", zelf maar ternauwer nood aan de straatmisdaad ont snapt, beantwoordden geweld met geweld desnoods en patrouilleer den vooral in de op bepaalde uren en langs bepaalde trajecten levens gevaarlijke treinen van de New- yorkse ondergrondse. Hun voor man genoot een tijdlang zelfs na tionaal aanzien en wilde zijn orga nisatie naar apdere steden gaan uitbreiden. Washingtons lui tenant Kerr: „HU 'heeft hier geen voet aan de grond gekregen, vooral omdat zij actiever en militanter waren. Een soort wetshandhavers buiten de politie om. Dat laten wij niet meer toe". Peskin: „Die Guardian Angels zijn in New York bijna ten onder. Ze hebben bewezen dat het zonder duidelijke bemoeienis en toezicht van de politie niet werkt. Ik wil het niet overdrijven, maar de gewone buurtwachten zijn voor de politie de belangrijkste ontwikkehng se dert de uitvinding van de walkie- talkie". Een delegatie van de Raad van Kerken in Nederland heeft deze week in Amersfoort voor het eerst gesproken met de vertegen woordiger van de PLO in Den Haag, G. Khoury. Het gesprek was op verzoek van Khoury, die lid is van de Lutherse Kerk en afkomstig is uit Bethlehem. De delegatie van de raad bestond uit voorzitter professor dr. D.C. Mul der, secretaris dominee W.R. van der Zee en leden van de afdeling 'internationale zaken' van de raad, onder wie tweede voorzit ter mevrouw dr. M. Klompé. De Raad van Kerken wenst over de situatie in het Midden- Oosten door alle partijen in het conflict te worden ingelicht. Hij sprak eerder met vertegenwoor digers van de staat' Israël. In het gesprek met de PLO- vertegenwoordiger bracht de de legatie naar voren, dat de raad al jaren pleit voor erkenning van Is raël door de Palestijnen en voor erkenning door Israël van het Palestijnse recht op zelfbeschik king. Hij kreeg van de delegatie ook te horen, dat terreur, van welke kant ook, gevoelens van diepe afschuw oproept en niets kan bijdragen tot de oplossing van het conflict. Khoury sprak over de hoop en verwachtingen van zijn volk en over de situatie op de door Israël bezette westelijke oever van de Jordaan. Hij zei, dat de PLO be reid is om in vrede te leven met alle volken in het Midden-Oos ten. Het ligt niet op de weg van de kerken, een politieke organisatie te erkennen, zo maakte de dele gatie de PLO-man duidelijk. ,Wel deelt de Raad van Kerken de me ning vam de Amerikaanse Raad van Kerken dat de PLO op dit ogenblik als de enige 'georgani seerde stem' van het Palestijnse volk functioneert en het enige li chaam lijkt te zijn dat namens de Palestijnen over een regeling kan onderhandelen. Daarom is de raad ervóór, dat de PLO deel neemt aan eventuele onderhan delingen. De joodse gemeenschap in Ne derland betreurt het gevoerde gesprek. "Zolang de PLO Israël niet erkent, kunnen contacten met deze organisatie niet leiden tot vrede", zegt de gemeenschap in een telegram aan de raad. Het opperrabbinaat Den Haag heeft met onmiddellijke ingang alle officiële contacten met de kerken opgeschort. "Nu wij onze inbreng in het gesprek tussen sy nagoge en kerk op een dergelijke wijze gehonoreerd zien, ervaren wij dit contact niet als zinvol", verklaarde rabbijn L.B. van de Kamp. "Deze ontmoeting valt onmogelijk te rijmen met de wens van de kerken om met de joodse gemeenschap in gesprek te zijn". Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Etten-Ulft (deelwerk) kandidaat mevrouw A.F. Slimmers Den Haag; te Hendrik Ido Ambacht P.J. den Admirant Waarden- burg; bedankt voor Kampen W.F. Teekens; Bruinisse toegela ten tot de evangeliebediening: mevrouw H. Sneep-Lietaert; Peerbolte Nieuwer Ter Aar be roepbaar mevrouw A.F. Slim mers Den Haag e Wisseling Utrecht. Ds. G.J. Wolters, werkzaam in een deelfunctie bij de hervormde gemeente van Wassenaar (voor de modaliteit van de Gerefor meerde Bond), is met ingang van 1 december benoemd tot geeste lijk verzorger aan het Prins Hen drik-internaat voor schippers kinderen in Vreeswijk, voor cate chese aan deze kinderen en pas torale begeleiding van het perso neel. Zijn werk in Wassenaar blijft hij gewoon doen. Defensiebelasting. De Raad van Kerken in Nederland zal het vraagstuk van de 'defensiebelas ting' opnieuw bij de aangesloten kerken aan de orde stellen. Het lukte hem deze week niet, hier over een beslissing te nemen. Er was zorg voor de gewetensbe zwaarden, maar ook twijfel aan de ethische en staatsrechterlijke mogelijkheden voor een wettelij ke regeling. (Het begrip 'defensiebelasting' ontstond, toen belastingplichti gen een deel van hun aanslag uit protest tegen de huidige defen siepolitiek bestemden voor zelf gekozen'doeleinde, zoals vredes- fondsen). Imperialisme In het blad 'De Waarheids vriend' van vandaag komt secre taris ir. J. van der Graaf van de Gereformeerde Bond terug op de term 'gereformeerd imperialis me", die hij in de gecombineerde gereformeerd-hervormde syno devergadering van vorige week gebruikte. Een woordgebruik dat Van der Graaf van verschil lende kant kwalijk is genomen. "In het Samen op weg-proces met de gereformeerden voegt zich een nieuwe modaliteit bij de modaliteiten die de Hervormde Kerk al zo lang kent", schrijft Van der Graaf. "Binnen de Her vormde Kerk is geleerd, geduld met elkaar te oefenen. Binnen de Gereformeerde Kerken speelt echter nog steeds de gedachte dat men uniform moet zijn of nog steeds uniform is. Met min derheden en minderheidsstand punten weet men niet om te gaan". "Als anderen de Gereformeer de Kerken herinneren aan de be lijdenis, waaraan men zelf na'de Doleantie zo trouw wilde zijn, ontstaat er irritatie. Er is kans dat zich in de voortgang van het pro ces 'Samen op weg' plaatselijk ernstige conflicten zullen voor doen, en echt niet alleen in de re latie met de Gereformeerde Bond. Verschil in kerkbesel kan tot grote spanningen leiden. Als dat niet wordt beseft, kan in de praktijk een kerkelijke samen voeging erger zijn dan een schei ding". De ontwikkelingen van ee laat ste tientallen jaren in de Gerefor meerde Kerken noemt Van der Graaf een 'aardverschuiving'. Hy merkt weinig 'echt gehoor' voor de stem van de verontrusting, "die te maken heeft met Schrift en belijdenis". Vrouw als priester De algemene synode van de Anglicaanse Kerk - de Engelse staatskerk - heeft zich met 307 te gen 183 stemmen uitgesproken voor wijding v priester. Aartsbisschop dr. Robert Run- cie had de desbetreffende motie ontraden. Hij vond voor zo'n drastische verandering de tijd nog niet rijp. Voordat het besluit wet wordt, moet er formeel nog heel wat ge beuren. Zo moet eerst een meer derheid van de 44 anglicaanse bisdommen het besluit goedkeu ren. Een woordvoerster zei al, dat men de eerste wijdingen niet vóór 1990 kan verwachten. In Ca nada, de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Hongkong zijn al anglicaanse vrouwelijke priesters. In Australië en Kenia zal het er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd van komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17