Lustrumshow vol leuke variaties 'Kinderen voor Kinderen' vijf jaar Politieke uitzendingen blijven op Hilversum 5 Jubileum centraal in NCRV-programma's Zangpedagoge Coby Riemersma een leven vol rechtvaardigheid Zendtijd Chinezen Gitarist Kessel virtuoos WOENSDAG 14 NOVEMBER 1984 RAOIO-TV-KUNST PAGINA 29 HILVERSUM (GPD) - 'Kin deren voor Kinderen' viert vrij dag zijn vijfde verjaardag. Flo- ry Anstadt heeft met de nodige moeite weer een liedjespro gramma voor en door kinderen gerealiseerd, dat er als nieuw uit ziet. De eerste aflevering was nog sober, maar werd met een al uitermate populair om de originaliteit en energie die de ontwapenende liedjes uit straalden. Bij de drie daarop volgende, steeds verder geper fectioneerde afleveringen bleef dat zo ze werden alle wel een keer herhaald en ook de pla- tenverkoop ten behoeve van projecten in Nederland en in de derde wereld liep steeds bo ven verwachting goed. door Henk Linse „Maar om het nu weer leuk te krij gen", aldus samenstelster Flory Anstadt, „heb ik alle glimmende pilletjes en slagroom moeten ge bruiken - meer is er niet. We heb ben nu meer aandacht besteed aan grafische trucs en decors en we hebben er veel meer een echte show van willen maken, wat dank zij het geweldige team ook gelukt is. Maar ja, het wordt wel steeds moeilijker; de charme van het nieuwe is er natuurlijk ook wel af'. Ook de vorm van het VARA-pro- gramma is ter gelegenheid van het lustrum aangepast. Presentator Willem Ruis begint de show met een uitgebreide terugblik op-de voorgaande vier afleveringen. Ruis, een goede keuze voor de rol van presentator, alleen al om zijn kinderlijke spontaniteit, be gint met de ontvangst van een vroeger solozangeresje dat er in middels als een echte vrouw uit ziet. Ruis: „Wawawaanzinnig, wat een stoot ben jij geworden, zeg. Voor jou is het langzaam gegaan, maar wij zien het in één keer". Andere ex-sterretjes uit 'Kinde ren voor Kinderen', al dan niet met een halve baard in de keel, vertel len over hun 'onwijs leuke tijd bij het koor' van Flory Anstadt, over de reacties die ze kregen en soms zelfs hebben ze iets te melden over het 'volwassen' vervolg dat hun kindercarrière heeft gekregen. Eén van hen zingt nu bijvoorbeeld werkelijk in een 'meidengroep', wat ook het thema van een van de liedjes was. Voordat de echte kindervoorstel ling begint mogen 'de oudjes', zo als Ruis ze noemt, nog even een aantal fragmenten uit oude liedjes met heimwee aan elkaar zingen. Maar dan is het tijd voor het 14 liedjes grote nieuwe repertoire. De liedjes zijn zonder uitzondering ge maakt op basis van ideeën die kin deren naar de VARA hadden opge stuurd. Onder het publiek dat bij de opnamen aanwezig was, zitten een stel van die ideeënjongens en -meisjes, die bij de aankondiging ook aan het woord komen. De liedjes werden geschreven door het beproefde schrijversteam (Ivo de Wijs, Harry Geelen, Jack Gadella, Flip Peters, Henk van de Molen) met daaraan toegevoegd de nieuwe namen van Robert Long en debutante Mirjam van Gelder. Voor muziek en arrangementen zorgden Joop Stokkermans, Eric van der Wurff, Rik Elings, Henk Westrus, Hans van Hemert, Hans Jansen, Eric van Tijn, Jochem Fluitsma, Frans Ehlhart en ook Ro bert Long. Het inmiddels gegroei de Kinderen voor Kinderen-orkest voorziet de liedjes, volgens op dracht van genoemde heren, van voornamelijk popmuziek met hier en daar een verdwaalde carnavals kraker en padvindersmars. Op de nieuwe ideeën en dus the ma's van de liedjes hoeft Flory An stadt weinig kritiek te verwachten, want die zijn voor de vijfde maal weer ontstaan van geforceerde wendingen en volwassen taalge bruik. Spontaan en - hoe kan het anders - uit het kinderenleven ge grepen als ze zijn, betekent dit ech ter ook dat er ook wel eens iemand is die het moet ontgelden. Dat be gint meteen al met een vegetari sche campagne ('Sluit je aan'), waarin de slager de boosdoener is: „Die zak denkt enkel aan zijn win kel". Het idee is afkomstig van een kind uit een slagersfamilie en werd tot liedjes gesmeed door Hans van Hemert. Variatie De kracht van de show zit in de breedte: zowel muzikaal als inhou delijk en qua vormgeving betreft is deze 'Kinderen voor Kindere' zo gevarieerd, dat de verveling ook bij ouderen onmogelijk kan toeslaan. Verliefdheid in een ballade, tips voor uitstel van bedtijd in 'Treuzel techniek', 'Afwassen' en de 'Dieet- song' zijn voorbeelden van het lichte, uitgelaten of brutale deel van het programma. De feeststemming wordt echter afgewisseld met rake onderwerpen als de hypocritie van volwassenen rond het kerstfeest. De kleine leve rancier van het idee voor dit 'Als de lichtjes doven' zegt tegen Willem Ruis: „Ik had thuis die boeken ge zien over de Tweede Wereldoorlog en daar is het een beetje door geko men". Dat oorlogen gedurende het kerstfeest tijdelijk gestaakt wor den en daarna weer gewoon door gaan, daar kan een kind niet bij: „Kerstmis lijkt ons keer op keer van alles te beloven, maar dan gaan ze altijd weer alle lichtjes doven". In de toelichting van het liedje 'Bruin' is Ruis plotseling heel vol wassen - hij kan bij het onderwerp discriminatie bijna niet anders dan uit zijn rol vallen. „Schandelijk", vindt hij het, hoe een Surinaams meisje behandeld wordt. In het liedje zelf pakt de bruine zanger het onderwerp iets luchthartiger aan: „Jullie zijn gewoon jaloers ga maar sparen voor een zonne bank". Andere serieuzere liedjes zijn echt niet om te lachen, zoals een rouwlied over de dood van een huisdier en natuurlijk de gegaran deerde tranen opwekkende titel song met de zin „Een kind onder de evenaar wordt later vaak een be delaar' waarmee we weer terug zijn bij het doel van de actie. Als het liedje dat op de radio ge draaid moet worden, is 'Als ik de baas zou zijn van het journaal' ge kozen, een protest tegen al het slechte nieuws dat de media ver spreiden. Als alternatieve nieuws feiten voeren de kinderen aan: een tandarts die niemand pijn doet, na een zware operatie kan een dove man weer horen en Joep van 13 jaar heeft zich vandaag voor het eerst geschoren. Op de achterkant van deze single staat het eerder ge noemde liedje 'Bruin'. Kritiek Gelukkig hebben de makers ook aan zelfkritiek gedacht. Met name het inderdaad zo langzamerhand irriterende Gooise accent van de kinderen wordt aangevallen door een ploegje van 'onder de Moer dijk', met een gecultiveerde zachte G. Dat de kinderen rond Flory An stadt bijna alleen uit het Gooi ko men, is overigens niet haar schuld: grote afstanden zouden duur zijn en teveel van de vrije tijd van de deelnemertjes opslokken. De karikatuur van het Gooise kind dat in 'Herbergier Gerstebier' wordt neergezet, ligt echter zo dicht bij de overdreven en bekakte De ochtend na de uitzending van 'Kinderen voor Kinderen' begint de VARA-radio een zesdelige serie over het Nederlandse kinderlied. In het eerste deel, zaterdagmor gen, wordt een lange periode be handeld. 'Piet Hein, zijn naam is klein' en andere stoere ouder wetse liedjes, oude schoolliedjes, kinderkoren van weleer en de in vloed van het nieuwe medium ra dio worden behandeld. In volgende delen komen onder meer aan de orde: de koren van de omroepen, met als initiatiefne mer Herman Broekhuizen, de re volutionaire invloed van Annie M. G. Schmidt's Dikkertje Dap, de komst van de tv met kinderliedjes uit programma's als Swiebertje en Pipo en de jaren zeventig met programma's als Oebele en Hame ien, de Stratenmaker op zee show en J. J. de Bom. Deze serie van Hans van Dijk en Herman Stok is wekelijks te be luisteren tot 22 december (Zater dag, Hilversum-1,11.03 uur). stemmetjes die we van de eerdere platen kennen, dat het nauwelijks nog een karikatuur te noemen is. Ook op de strakke choreografie en andere strikte aanwijzingen die de kinderen moesten uitvoeren heeft Anstadt weieens kritiek ge kregen. En ook deze editie ziet er weer ordelijker uit dan iemand in DEN HAAG (ANP) - Minister Brinkman van WVC blijft van mening dat de uitzendingen van de politieke partijen thuishoren op de nieuwe radio zender Hilversum 5. Volgens Brinkman is de indruk dat Hilversum 5 alleen programma's voor bepaalde doelgroepen zou verzorgen onjuist. Hilversum 5 verzorgt uitzendingen die gericht zijn op een algemeen pu bliek en dus passen de uitzendingen van de politieke partijen wel dege lijk op Hilversum 5, aldus de bewindsman in antwoord op schriftelijke kamervragen. De vragen waar Brinkman op antwoordt, zijn gesteld door vertegen woordigers van PvdA, WD, D'66, PSP, CPN, PPR en EVP, samen een ruime kamermeerderheid. In de vragen werd er bij Brinkman op aange drongen om de verplaatsing van de politieke uitzendingen naar Hilver sum 5 te heroverwegen, maar daartoe blijkt de minister dus niet bereid. Brinkman wijst er verder op dat Hilversum 5 in het hele land goed te ontvangen is. HILVERSUM (ANP) - Het 60-jarig bestaan staat donderdag en vrijdag centraal in de programma's van de NCRV op radio en tv. De officiële oprichtingsvergadering van deze omroepvereniging had plaats op 15 no vember 1924 in Den Haag, en op 15 november 1984 is de NCRV daarom van tien uur 's ochtends tot elf uur 's avonds op Hilversum 1 in de lucht, dankzij het ruilen van zendtijd met de KRO. Alle vaste programma's op die dag hebben het 60-jarige bestaan als onderwerp, en daarnaast is er tussen 12.00 en 13.00 uur een speciale her denkingsdienst in de Pauluskerk in Rotterdam, die rechtstreeks op de radio wordt uitgezonden, 's Avonds is verder een NCRV-jubileumconcert te horen vanuit de Rotterdamse Doelen. De jubileumdag op Hilversum 1 wordt afgesloten door Skip Voogd, in wiens programma Amerikaanse evergreens uit het geboortejaar van de NCRV van hun stof worden ont daan. Op de tv is vrijdag het middagprogramma Wissels gewijd aan het jubi leum. terwijl laat op de avond in Kerk Vandaag een samenvatting is te zien van de herdenkingsdienst in Rotterdam 'Omroepbijdrage hoger door erkenning van auteursrecht' DEN HAAG (GPD) Nederland zal zich voorlopig niet aansluiten bij de internationale afspraak (Conventie van Rome van 1961), op grond waar van uitvoerende kunstenaars, producenten van grammofoonplaten en omroeporganisaties recht op vergoedingen kunnen doen gelden. Minis ter van justitie Korthals Altes is van oordeel dat ratificatie van de Con ventie ernstige financiële gevolgen zou hebben voor met name het om- roepbudget en dus tot verhoging van de omroepbijdrage De bewindsman heeft dit meegedeeld aan de Tweede Kamer. De Stich ting Auteursrechtbelangen, het samenwerkingsverband van organisaties van auteursrechthebbenden, wijst de visie van de minister af en vindt dat ratificatie zo snel mogelijk moet plaatsvinden. Minister Korthals Altes zal zijn ambtgenoot van welzijn, volksgezond heid en cultuur, minister Brinkman, vragen om zo betrouwbaar mogelij ke cijfers met betrekking tot de financiële gevolgen voor de omroep van ratificatie van de Conventie. Minister Korthals Altes voegt hier onmidde- lijk aan toe dat exacte cijfers waarschijnlijk niet zullen kunnen worden verstrekt, aangezien de werking van de vrije markt in deze kwestie bepa lend is. Binnen enkele maanden geven de minister Korthals Altes en Brink man hun visie op de prognose van de NVPI en de Kunstenbond-FNV dat ratificatie van het Verdrag van Rome 12 miljoen gulden per jaar gaat kosten. Overigens heeft het kabinet wél een wetsontwerp in bewerking dat de bescherming van uitvoerende kunstenaars op nationaal niveau regelt. Om zo'n wetsvoorstel, waarin naburige rechten (een aan het auteursrecht verwant recht) worden toegekend aan uitvoerende kunstenaars en pla tenproducenten, is destijds gevraagd door PvdA-Kamerlid Kosto in een motie die door een meerderheid van de Kamer werd ondersteund. Kortgeleden is een voorlopige afspraak over auteursrechten tot stand gekomen tussen auteursrechthebbenden, de kabelexploitanten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ook deze afspraak zal leiden tot verhoging van de kosten voor de burger (stijging van het kabelabon nement). OVERLEDEN - Chester Bomar Himes, een zwarte Amerikaanse auteur van boeken over misdaad waarin hij veelal tegelijkertijd het lot beschreef van zwarten in een wereld van blanken, is op 75-jarige leeftijd overleden in zijn huis in Moraira in de Spaanse provincie Alicante. Vooral bekend door 'For the Love of Imabelle', had Himes zich in 1965 gevestigd in Spanje, na tien jaar te hebben gewoond in Parijs. Flory Anstadt laat trots de vijfde plaat van Kinderen i Een groepje van 'Kinderen voor Kinderen' zingt het liedje 'Afwas'. (foto GPD) werkelijkheid een groep kinderen ooit zal aantreffen. Dat nette, in combinatie met het accent, maakt de produktie op een enkel moment wel eens wat onecht. Maar natuur lijk blijven de kinderen ook deze keer weer gewoon kinderen - ze hebben zich alleen eventjes aan het regime-Anstadt overgeleverd om een uitstekende serie liedjes bij el kaar te zingen. Flory Anstadt: ,,Ik ben er moe van en daarom is dit ook het slech te moment om aan me te vragen of ik het nog eens zal doen. Als ik het doe, moet er weer een nieuw sausje overheen; maar ik beloof nu niets". (Vrijdag, Nederland-2,19.12 uur). HEEMSTEDE (GPD) - Er zijn maar weinig oude mensen bij wie een veel jongere geen generatie-af stand voelt. Zo iemand was de gis teren overleden Coby Riemersma. Nog geen twee weken geleden fietste ze nog door haar woonplaats Heemstede en nu moet de onge twijfeld enorme vriendenschaar het doen met de herinnering aan die heel bijzondere vrouw, die met het hart op de tong, altijd strijd baar als het menselijk onrecht be trof, zo'n grote warmte uitstraalde. Coby Riemersma, zangpedagoge/ hoofdleraar Conservatorium Am sterdam, staat er nog steeds in het telefoonboek. Als hoofdleraar was zij al lang gepensioneerd, maar als zangpedagoge is ze altijd actrief ge bleven. door Ko van Leeuwen De invloed van een leven als dat van Coby Riemersma mag zonder enige terughoudendheid onbe schrijfelijk worden genoemd. Im mers het grote aantal leerlingen dat zich via haar zangstudie tot succesvol uitvoerend kunstenaar vormde, is nu een voortdurende bron van vreugde in alle gelederen van de Nederlandse muziekwereld en zelfs van die buiten ons land. De coloratuursopraan Cristine Deute- kom, de tenor Marco Bakker, de bas Wouter Goedhart, Jenny Vee- ninga behoorden eens tot haar leer lingen. Evenals Willem Nijholt, Lee Towers, André van Duin, Rob de Nijs en vele, vele anderen. Volgende maand zou Coby Rie mersma 79 jaar zijn geworden. Wie haar meemaakte met haar tomelo ze energie, dacht eigenlijk geen moment aan de hoogte van die leeftijd. Haar opgewekte karakter, geestdrift en kwikzilverachtige vi taliteit verbaasde veel jongeren Coby Riemersma Tot voor enkele weken zag ze er ondanks een vermoeidheid die zich begon te openbaren niet te genop om naar Tilburg af te reizen waar leerlingen van haar zouden zingen. Want waar mogelijk, hield Coby Riemersma haar pupillen in de gaten. Het deerde haar niet als ze voor talenten als Deutekom ver naar het buitenland moest reizen om uitvoeringen bij te wonen. Ze deed dat zonder ophef, kocht een kaartje en ging naar binnen. En niemand in het grote theater ver moedde dat die kleine gezellige vrouw de grote stimulerende kracht achter de diva op het opera toneel was geweest. Maar zeker niet alleen als zang- pedagoge drukte Coby Riemersma haar stempel op de samenleving. Als mens was ze voortdurend in beweging, keek ze om zich heen, verwonderde zich, kon zich opeens heel boos maken als het om on rechtvaardige zaken ging, of uit bundig vrolijk als zij de humor in zag van wat door vele anderen als zeer ernstig werd gekenschetst. Ze was van een verademende open heid maar, zoals ze zelf zei: „Ik heb een scherp tongetje". En dat scher pe tongetje kwam haar van pas, want als het er op aan kwam in haar nooit aflatende strijd voor rechtvaardigheid en de kwaliteit van het leven, schuwde zij het pro test niet. In alle openheid en opge wektheid voerde ze dan haar eigen .buitenparlementaire' actie en wel dra wist ze zich dan gesteund door tallozen die het ook goed met de samenleving menen. Haar sociale bewogenheid kon dan een een waar gevecht worden, waarin ze fel van leer kon trekken. Het was al tijd haar volkomen oprechtheid, die stoelde op onbevangen moed, welke haar in staat stelde de din gen te zeggen zoals niemand an ders dat zou mogen. Zo konden de genen tegen wiens standpunten zij de strijd had aangebonden later haar vrienden worden, want de strijd van Coby Riemersma, hoe ontembaar ook, was nimmer per soonlijk gericht. „Maar ik hou ze wel in de gaten", kon ze dan schalks zeggen. Vanuit de muziek bewoog Coby Riemersma zich met vaart door het volle leven. Vastberaden oordeelde zij, maar veroordeelde nooit. „Dat laat ik aan Hem over", zei ze dan met de blik omhoog gericht. Want ze had ook een diep religieus ge voel, dat ze echter nooit aan ande ren opdrong. Het is ook altijde de sprankelende humor bij Coby ge weest, die haar als vriendin zo aan trekkelijk maakte. In een krante-interview van en kele jaren geleden zei ze: „Ik hou vreselijk van mensen. Elk mens is een avontuur en elke stem is een avontuur. Vooral jonge mensen, dat vind ik spannend. Ik vind dat ik nog steeds groei. Ja...ik blijf groeien, elke dag. Soms heb ik het gevoel dat ik he'e'l jong ben en een eindeloze toekomst voor me heb". 1(1) Purple Rain - Prince 2(2) Freedom - Wham 3(6) When the rain begins to fall J. Jackson Pia Zadora 4(4) Private Dancer - Tina Turner 5 3) I just called to say I love you Stevie Wonder 6 9) The belle of St Mark - Sheila E 7(5) The War Song - Culture Club 8 (10) Lost in Music - Sister Sledge 9 8) I feel for you - Chaka Khan 10 (18) The wild Boys Duran Duran 11(7) Why Bronski Beat 12 (12) I'm gonna tear your playhouse down Paul Young 13 (15) Irgendwie Irgendwo Ir- gendwann Nena 14 (16) Penny Lover - Lionel Richie 15 (17) European Queen - Billy 28 (24) Ocean 16 (20) I can dream about you - 29 Dan Hartman 17 (11) On the Wings of a Nigh- 30 (27) tingale - Everly Bro thers 31 18 (13) Careless Whisper - 32 (21) George Michael 19 (22) Together in Electric 33 (35) Dreams G Moroder P Oakey 34 (32) 20 (26) The Medicine Song Stephanie Mills 35 21 (14) Hot Water - Level 42 22 (19) Pride - U2 36 23 (34) Forever Young Alpha- ville 37 24 (30) Shout to the Top The Style Council 38 (39) 25 (37) Het kleine cafe aan de haven Meadow 39 26 The Wanderer Status Quo 40 (36) 27 (40) Sexcrime - Eurythmics The Second Time Kim Wilde In the Evening - Sheryl Lee Ralph Kalimba de Luna Bo- ney M We belong - Pat Benater Woodpeckers from Space - Video Kids Ik wil weer naar huis - Toendra's Highly strong Span- dau Ballet Swept Away Diana Ross Love's great adventure - Ultravox Ik verscheurde je foto Koos Alberts Hot Havanna Nights Albert West Give the Girl a Break - Dolly Dots Stille liefde stil verdriet - Frank en Mirrella DEN HAAG (GPD) - De Federatie Educatieve Omroep (FEDUCO) zal dit seizoen voor het eerst uitzen dingen verzorgen voor de Chinese gemeenschap in ons land. Dit ge beurt in de programma-serie Me delanders Nederlanders. In totaal komen er twee televisie- en twee radio-uitzendingen van elk een half uur. De programma's voor de naar schatting 50.000 Chinezen in Nederland worden als proef be schouwd. Het initiatief is een eer ste belangrijke aanwijzing dat de Chinezen in ons land als culturele minderheid worden beschouwd, aldus de FEDUCO De voertaal in de uitzendingen zal het Kantonces zijn. de spreek taal van de meeste Chinezen. Op de televisie worden de programma's ondertiteld in het Nederlands en het Mandarijns, de universele schrijftaal van de Chinezen. De eerste uitzending is op 8 de cember. De tweede uitzending op 15 december. ADVERTENTIE Trio van gitarist Barney Kessel met Jim Richardson (bas) en Tony Man (drums), gehoord in jazzcafé The Du ke, Leiden op 13 november. LEIDEN - De Amerikaanse jazzgitarist Barney Kessel, on langs zestig jaar geworden en zeer jeugdig ogend, demon streerde gisteravond zijn vak manschap in een stampvol jazz café The Duke aan een publiek, bestaande uit jonge geïnteres seerden en oudere kenners. Hij gaf een lesje jazz-gitaargeschie- denis weg vanaf Charlie Chris tian tot aan de jaren zestig. Bij die geschiedenis was hij zelf aan wezig door zijn spel bij Charlie Parker. Lester Young, Billy Holi day, Oscar Peterson maar ook rock pionier Phil Spector. De swing, blues en bebop nummers werden afgewisseld door populaire songs als Yester day, People en Alfie. Tijdens het warmdraaien in het eerste deel van het concert met begeleiding van bas en slagwerk, een combi natie die Kessel zelf populair maakte, bleek hij zijn swingend spel met veel technische gitaar hoogstandjes te mengen. En dat voor een autodidact, al heeft hij dan ruim veertig jaar spelerva- ring. De begeleiders waren capabel maar niet spectaculair. Ze bleven de leider in zijn glorie ondersteu nen en namen af en toe een rede lijke solo. Na de pauze werd er zeer poëtisch en geïnspireerd ge speeld In één van de stukken waande je je in een Amerikaans landschap waar een flinke bries staat. De solo's voor gitaar, die hij in elke set speelde, kwamen van zijn laatste soloplaat op het merk Concord. Het laatste deel tenslotte be vatte wat minder herkenbare stukken, die alleen overeind ble ven dankzij zijn gevoel voor ti ming en dankzij het leggen van accenten Een bebopnummer en de titelsong van de tv-serie de Flintstones Kessel maakte een aantal jaren film- en tv-muziek - besloten dit swingende en inhou delijk sterke concert. Hopelijk een nieuwe traditie in Leiden WILLEM WINSEMIUS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29