Jos Brink straks als vrouw PODIUMBLIK Na 'Evenaar' verschijnt 'Madame Arthur' Chopin zonder hart Orkesten protesteren tegen samenvoeging Eline Vere op de radio DINSDAG 13 NOVEMBER 1984 KUNST PAGINA 19 Redactie Pleter C. Rosier twee dochters Nora en Laura bij de familie zijn ingetrokken. On dertussen droomt Benjamin van een schitterende loopbaan als honkbal-pitcher, van zijn grootse toekomst als schrijver, van mooie vrouwen met wie hij fantastische dingen gaat doen al moet zijn broer Stan hem nog wel uitleggen wat die dingen precies zijn. Neil Simon schreef dit blijspel in 1982. Zijn pubertijd was de bron waaruit hij inspiratie putte voor veel van zijn stukken. Met 'Brighton Beach Memoirs',zoals de Engelse titel van het stuk luidt, won hij vorig jaar de prijs van de Newyorkse critici. Behal ve Paul Röttger spelen in deze produktie mewe In a van Faas- sen, Marijke Merckens, Dolf de Vries, Michiel Kerbosch, Doenja Goedhart en Liesbeth den Daas. Bart Stuyf Het LAK-theater haalt woens dag- en donderdagavond de groep van Bart Stuyf in huis. Er staan van hem twee choreogra fieën op het programma: 'Grey' en 'Boulevard'. Bart Stuyf laat zich bij het maken van zijn cho- reografiën steeds inspireren door de wisselwerking tussen beelden de kunst en beweging. In 'Grey' vindt dat zijn vorm door enkele grote schermen die naadloos in de vloer schijnen over te lopen en daardoor de horizon lijken op te heffen. 'Grey' werd twee jaar ge leden al uitgebracht, maar nieu we dansers en nieuwe inzichten zorgen volgens de programma toelichting voor een nieuwe kijk op deze voorstelling. 'Boulevard' is voor de groep van Bart Stuyf geschreven door Hans Tuerlings, op basis van een vrijdag- en zaterdagavond mee Tiaar het LAK-theater. Ter herin nering -deze Baal-produktie is al eerder in deze kolommen bespro ken - nog even de inhoud. Een man en een vrouw zitten in een door fel zonlicht beschenen serre. De man is door een ongeluk blind geworden, de vrouw zorgt voor hem. Zij vermoedt dat hij vóór zijn ongeluk iets heeft gehad met haar beste vriendin. Deze is een half jaar geleden plotseling op reis gegaan en heeft sindsdien niets meer van zich laten horen. Maar de vrouw ivordt gekweld door het idee dat de gedachten van de man nog steeds in beslag worden genomen door die vrien din. Zij dwingt hem zich daar over uit te spreken, waarop hij min of meer bekent en bezweert dat hij nu nog slechts haar voor ogen zal zien.De kwelling is daarmee niet verdwenen maar een nieuwe fase ingegaan. Deze produktie is meer dan al leen de enscenering van deze dra matische schets. Gedurende het uur dat deze voorstelling duurt speelt Marjes Benoist op de vleu gel een compositie van Maurice Horsthuis, die verweven is met de tekst van de man en de vrouw. 'Kwelling' is een voorstelling, waarin geprobeerd wordt de ver schillende elementen zoals tekst, beweging, licht, geluid en muziek als parallel en contrapuntisch samenlopende partijen tot een partituur te maken, een theatrale partituur als verwerkelijking van de kwelling. Elleboog Het bekende Amsterdamse kin dercircus 'Elleboog' is een graag geziene gast in het LAK-theater. Vandaar dat dit kindergezel schap ook dit seizoen Leiden weer eens aandoet. Het geeft zon dagmiddag a.s. een voorstelling voor kinderen van alle leeftijden. Reserveren aanbevolen. 'Imperium' zet zijn reeks voor stellingen van Molières 'Tartuffe' a.s. vrijdag- en zaterdagavond in het Microtheater voort. LEIDEN - Musical, toneel en dans deze week in de Leidse thea ters. Ruim een jaar na de première in Haarlem komen Jos Brink en Frank Sanders met hun musical 'Evenaar' naar de Leidse Schouwburg. De voorstellingen, die vanavond en morgenavond in het theater aan de Oude Vest worden gegeven, zijn beide vrij wel uitverkocht. 'Evenaar' is een snelle, soepele show met veel kos tuums, een leuk decor en aardige liedjes op overigens nogal vlakke muziek. Er zijn enkele knappe vi suele vondsten, zoals een eindelo ze bruidssluier en een pertfect door Jos Brink uitgevoerde mes- senwerpersact. De grappen zijn van wisselend niveau: naast een aantal door denkertjes is er ook de bekende lingerielol. In 'Even aar' wordt het hedendaagse rela tieprobleem aangestipt. Een echt paar ziet het samen niet meer zit ten; zij (Simone Kleinsma) doet het programma 'Clara op dins dag' en neemt een vriendje, hij (Jos Brink) schrijft de rubriek 'Lieve Miep' in het damesblad 'Seringen' en krijgt de zorg voor de baby. Ze delen de kamer met een krijtlijn in tweeën: de even aar. Ondanks allerlei verwikke lingen, zoals een korte vrijage van Brink met een punkmeisje, is het einde al bij het begin voor spelbaar. Het paar komt weer tot elkaar, het gezin als hoeksteen van de samenleving loopt geen gevaar. Risicoloos vermaak der halve met medewerking van o.a. Georgette Hagedoorn. Mocht U 'Evenaar' om welke reden dan ook missen, geen ramp. Jos Brink werkt namelijk alweer aan een nieuwe, grote musical, Madame Arthur, een kostuumstuk dat speelt in de vroege jaren dertig in een nachtclub waar travestie- acts worden opgevoerd. Over de ze musical elders op deze pagina meer. Dolste dag Het (Vlaamse) gezelschap van Ivonne Lex komt vrijdagavond naar de Leidse Schouwburg met 'De dolste dag' van Peter Turri- Fragment uit de Baal-coproduk Marjes Benoist. ni. Het stuk, waarin ook wordt gezongen, is gebaseerd op 'Figa ro's bruiloft' van De Beaumar- chais. Turrini's versie van het verhaal rond de geile graaf die verliefd raakt op het dienstmeis je van zijn vrouw kent geen ge lukkig slot en is ook aanzienlijk gewelddadiger dan het oorspron kelijke stuk. Zonder aan het the ma te raken, de wanverhouding tussen knecht en meester, creeer- de de Oostenrijkse auteur een van alle franje ontdane 'Figaro'. Het machtsmisbruik van de 'bete re' klasse blijft de ba is van het stuk, dat een warboel van ver houdingen en intriges oplevert. De personages zijn groteske, bi zarre marionetten, die handelen naar gelang er aan de touwtjes wordt getrokken. Volgens een be schouwing in de Nieuwe Gazet van vorig jaar wordt deze in we zen wrange tragedie in komische vorm geserveerd, maar is de hu mor geen billenkletserij en ver wijst zij naar het dramatissche spel dat hier wordt gespeeld: het is een genadeloze, niet altijd even ftjne vorm van humor. Opmerke lijk heet voorts het functionele ge le 'Kwelling' met o.a. de pianiste (foto Hans Verhoeven) bruik van de muziek te zijn: de 'echte' mensen in het stuk zingen en maken muziek; de andere per sonages worden als marionetten van een absurd systeem dit in de verf gezet. Benjamin Paul Röttger speelt de titelrol in Neil Simons blijspel 'Memoires van een Benjamin', dat zater dagavond in de schouwburg is te ziert. De 30-jarige, succesvolle ac teur zet in dit stuk een jongen van vijftien neer, die het levens lustige middelpunt is van een joodse familie in New York met de dreiging van de Tweede We reldoorlog op de achtergrond. Alom wordt Röttger geprezen om zijn kinderlijke spelen op het to neel, een techniek die hij zich on der leiding van regisseur Karl Guttmann eigen heeft gemaakt. Benjamins vader Jack is een arme kleermaker met weinig werk, moeder Kate kan de eind jes nauwelijks aan elkaar kno pen. Dan zijn er ook nog Benja mins oudere broer Stanley en Ka te's zuster Blanche, die met haar Jean Verbert en Manuela van Werde in 'De dolste dag' van Peter Turrini. (totopr) tekst van Piet Mondriaan. De muziek die hierbij wordt ge bruikt is van Keith Jarrett. Kwelling Hans Dagelet en Pierre Bokma spelen, met medewerking van de pianiste Marjes Benoist, nu al en kele weken 'Kwelling', één van de 'Falklandjes' die Herman Heijer- mans in de beginjaren van deze eeuw voor het Algemeen Han delsblad schreef. Zij komen er AMSTERDAM/LEIDEN (GPD) - „Thuiskomen bij de poezen en dan bedenken dat het een heerlijke avond is geweest. Je staat er toch niet om het geld dat je verdient? Dan zouden we iets anders moeten gaan doen..." Jos Brink in een filo sofie zonder enige pretentie. Een beetje abrupt bijna, zo'n terloopse opmerking. Daar valt niet om te gieren. „Ik wil een andere Brink worden met behoud van de goede dingen die er gebeurd zijn. Ik wil een goed acteur zijn. Ja, ik wil dat men zal zeggen: om die Brink kun je lachen, maar hij is inderdaad een heel goed acteur!" Aspiraties van een entertainer die zo ontzettend vaak als komiek over de buis is gerold, dat veel mensen hem niet (meer) moeten. Dat weet hij. Het is een van de re denen waarom hij met het spelletje 'Babbelonië' is gestopt. Hij om schrijft het omzichtig, maar Jos Brink wil de mensen terugzien die destijds naar de kleine cabaretpro gramma's met de groep Tekstpie rement kwamen kijken. Veel theaterliefhebbers bewaren er de beste herinneringen aan. Ook toen was er plek voor een gulle, bulderende lach, maar samen met zijn makker Frank Sanders, com ponist-begeleider Henk Bokkinga en vrouwen als Guuske Kotte en Sytha Bolt deed hij ook ernstige cabaretnummers. Nummers waar in hij iets te zeggen had. Momenten waarop een zaal doodstil viel. Dat is ruim 12 jaar geleden en het koperen jubileum van Tekstpiere ment de firmanaam bestaat nog steeds - gaan ze vieren met een te- levisiespecial. Maar er gebeurt meer. Veel meer. Terwijl de huidige musical 'Even aar' (vanavond en morgenavond in de Leidse Schouwburg) nog door loopt, denken ze vooruit. Er komt in het seizoen 1985-1986 een nieu we musical van het trio Jos Brink- Frank Sanders-Henk Bokkinga. „Al die Jaren hebben we er voor geknokt. Voor dat kleine cabaretje van vroeger zijn we gewoon te oud, Jos en ik. Vaak is er gevraagd: komt er weer wat na 'Evenaar'? De grote stilte na drie maanden... Daarom waren we altijd zo droevig... Wat moet je nou...? Frank Sanders portretteert in korte zinnen het vraagstuk van een grote beslissing, de kostbare keuze voor een nieuwe musical. Een besluit voor het volgende seizoen, dat nu al moest vallen. De definitieve knoop werd na een nacht praten doorgehakt. Hans To- bi, mededirecteur van Tekstpierement BV, door Jos Brink om schreven als „oud, wijs, niet achterlijk en met een meerderheid in jaren", dwong hen terug op het spoor. Die musical komt er. Een project van twee miljoen dat zonder subsidie gerealiseerd moet worden. Tot nu toe was 'Amerika Ame rika' met een investering van f 1,7 miljoen hun duurste produktie. Brink en Sanders zullen hun reserves daarvoor aanspreken. Offi cieel hebben ze als directeuren van hun onderneming het zakelijk en privé-vermogen gescheiden. Dit soort grote shows is in wezen niet meer op te brengen, vinden ze, maar Tobi's argument luidt dat je van een credo nooit af moet stappen. Om uit de kosten te komen zal de nieuwe musical 400 tot 500 keer gespeeld moeten worden. Brink: „We gaan er niet van uit dat we winst maken. Dat hoeft niet. De kaarten willen we niet duurder maken. De uitkoopsom voor de schouwburgen gaat daarom bewust niet omhoog, want we willen wel graag ook in Hoogeveen en Win schoten spelen. Het is een gegeven in deze tijd dat theaters niet bij elke voorstelling vol zitten, maar we willen zo vreselijk graag. De consequentie is dat we de dagkosten moeten halen". Aanvankelijk lag er een ambitieus plan om de musical 'My Fair Lady' terug te brengen in Nederland. Jos zou professor Higgins spelen, Frank was kolonel Pickering, John Kraaykamp de oude Doolittle. Toen bleek dat van de benodigde vier miljoen gulden Jos en Frank twee miljoen konden uittellen. Er werd vervolgens 1 miljoen bij elkaar gebedeld, maar een eenvoudig rekensommetje wees uit dat ze 1 miljoen, ofwel 25 procent misten. Daarom ging het niet door en dienden ze naar iets anders uit te kijken om mensen een genoegen te doen en zelf bezig te blijven. Georgette Hagedoorn heeft voor zoiets een passende uitdrukking bij de hand. „Morgen is alles een anekdote", zegt ze bijna dagelijks. Een zware produktie, de grootste Klatert Olid die ze ooit maakten. Waarom? 6 „Omdat het publiek het wil. Mensen vragen in deze tijd een groots gemonteerde show. Ze zul len van hun bankjes afrollen. Het wordt groter dan 'Amerika Ameri ka', een musical met een bezetting van 18 man plus klein orkest", ver telt Brink. De titel en het concept staan in middels vast: 'Madame Arthur'. Jos, aanvullend: ..We denken dat we klatergoud in onze handen heb ben". Het wordt een kostuumstuk dat speelt in 1933 in een nachtclub waar travestie-acts worden opge voerd. Toneel op het toneel, dus met jongens in vrouwenrollen, hoewel er ook enkele dames in voorkomen. Georgette Hagedoorn, bijvoor beeld, een schat van een oude ac trice die ook in 'Evenaar' speelt. In haar solo-programma's als chan- sonnière bracht Georgette Hage doorn altijd dat liedje uit 18-zoveel, 'Madame Arthur, c'est une dame... enz'. Ze heeft het Jos en Frank nog wel eens voorgezongen tijdens hun reizen naar de schouwburgen. De musical zal duidelijk een pa rallel met de tijd van nu vertonen. De problemen zijn gelijk: werk loosheid en economische recessie met de daaruit voortvloeiende con sequenties van verrechtsing. Het was het vierde jaar van de crisis, 1933. Ongeveer dus zoals nu, licht Jos Brink toe. Hij speelt een boekhouder van zijn eigen leeftijd, een veertiger. Een man die al vier jaar zonder werk zit en een zoon van 18 jaar heeft die hij niet kan laten stude ren van f 12 steun per week. Een man die bereid is om alles aan te pakken en dan een engagement krijgt aangeboden voor wel f300 per maand in de nachtclub 'Mada me Arthur'. En zo wordt die boekhouder de helft van een travestieduo, hoewel hij daarmee geen enkele affiniteit bezit... Frank Sanders gaat de andere helft spelen en Jenny Veeninga wordt in de club de garderobejuf frouw die een belangrijke rol ver vult in het dagelijks gebeuren. Het wordt haar come-back, want eigen lijk had ze al afscheid genomen. Dat is vreemd gegaan, of mis schien lag het wel voor de hand. Jenny Veeninga is bijna een buurvrouw van Brink en Sanders. „Ze was gestopt. Heeft veel operet te, opera en musical gedaan. Zij speelde destijds in de musical 'My Fair Lady' en ik stond toen tussen Jos Brink en Georgette Hogedoorn, de coulissen te kijken. Mijn tv-de- buut deed ik samen met haar, René Frank en Marco Bakker in 1961. Ze is vlakbij ons komen wonen, om de hoek van ons huis in Amsterdam en zo ontmoetten we haar weer", verklaart Jos Brink. Waarom zij? „Omdat ze de ge schoolde stem en de sound bezit die nodig is voor het effect van de Amerikaanse musical. Haar oogjes gingen glimmen, zonder dat ze het wilde, toen we met het voorstel kwamen", schetst Brink de situa tie. Kostuums Frank en hij verheugen zich er op om gigantisch uit te pakken met een prachtige zetting en dito kos tuums. Theater in het theater biedt daartoe alle mogelijkheden. Het gegeven blijft gehandhaafd in de jaren '30, de tijd van de NSB en van doorbrekend fascisme. Brink: „We brengen het niet over naar het heden, maar het moet met lijnen naar nu herkenbaarheid op roepen. Daarin zit een boodschap". „We suggereren kleinschaligheid in een grote show", legt Jos uit. „Het is niet het onbekommerde nu nog samen in de musical 'Evenaar', amusement zoals bij André van Duin. Maar een avond met een brok in de keel is ook uitgaan". De leading lady, zoals dat in vak termen heet, wordt Lucy de Lange. Ze heeft al in Tekstpierement mee gedaan en in de drie musicals. Zij is de dochter van de befaamde con férencier uit de jaren vijftig en zes tig, Cees de Lange. Lucy gaat de conférencier Cees spelen. Zij wordt een vrouw in een mannenrol en als zodanig de spil van de show. Opnieuw een omkering dus. Het gezelschap in 'Madame Ar thur' biedt een ander beeld dan Jos en Frank de laatste jaren hebben gebracht. Er zijn meer nieuwe ge zichten, o.a. dat van de acteur Paul van Gorcum, een typeur die ook kan dansen en zingen. Voor het ballet zijn de audities nog niet ge daan. Er is even tijd. De première is omstreeks Kerstmis 1985. De Belg Jo Dua gaat regisseren, een choreograaf is nog niet gevraagd. Voor het publiek draait een mu sical met Jos Brink om Jos Brink. Hij is de ster. Zijn vriend Frank Sanders heeft daar geen moeite mee. Het is echter onjuist te veron derstellen dat hij een bijfiguur speelt. straks in de show 'Madame Arthur'. (foto pr) „In elke produktie zit veel van mezelf. Het verhaal is van ons sa men. Daar hebben we in de vakan tie op het strand een maand over gepraat. Ik voel me directeur van een bedrijf. Er is geen kostuum dat niet door my is goedgekeurd, geen muziekje, geen stukje tekst. Het loopt allemaal over mijn schijf. We vormen een wezenlijke twee-een heid, ook in wat er op het toneel gebeurt. Het publiek wil ons altijd in vakjes duwen", aldus Frank. Hachelijk Frank Sanders behartigt ook de zakelijke belangen, hij voert de technische besprekingen en praat over salarissen. Jos beaamt het. „Dat interesseert me geen hobbel. Ik schrik altijd pas achteraf'. Brink beklemtoont dat 'Madame Arthur' een project moet worden van goede smaak. „Travestie is hachelijk. Ze mo gen best gillen, maar niet om het feit dat ik er als vrouw sta. Dat is in die rol heel tragisch. Niemand doet zoiets in een nachtclub, omdat hij het lekker vindt. Ze zien ons in de musical op het toneel als vrouw, maar ook achter het toneel in de rol van gewone mensen, als man". Prix Concourt voor M. Duras Chopin-cyclus door Alwin Bar: Ma zurka's, de Nocturnes op. 62 nr. 1 en 2, 6 Etudes uit op. 10, 4 Scherzi. LEIDEN - Een geheel gevulde Kapelzaal bewees dat Chopin nog steeds een publiekstrekker is. Zeer begrijpelijk, want zijn muziek spreekt direct tot het hart. Dat is dan ook meteen de reden waarom deze eerste Cho- pinavond teleurstellend uitviel. Alwin Bar is een knap en vaardig pianist die gfaag de technische uitdagingen in Chopins werk ter hand neemt. Het wordt echter een Chopin zonder hart, een Chopin die vele noten schrijft zonder dat duidelijk wordt waar om. De innerlijke noodzaak, de HILVERSUM - De TROS-radio waagt zich aan een hoorspelbe werking van Louis Couperus' ro man Eline Vere. Aan het hoorspel, dat in drie delen wordt ultgezon- den,hebben 27 acteurs en actrices hun stem gegeven. De rol van Eli ne Vere wordt vertolkt door Bar bara Hofmann. Ook werken mee Ton Kuyl, Ina van Faassen, Eva Janssen, Nel Koppen, Arnold Gel structuur en de intensiteit zijn af wezig, en wat blijft is het uiterlij ke, dat daardoor cliché-matig aandoet. Alwin Bar overdondert zijn publiek met een aanzienlijke portie techniek, die overigens niet vrij van slordigheden is. Zijn respectabele vingervlugheid leidt gauw tot raffelen, zijn forte is bikkelhard en ondoorzichtig, en zijn melodische passages wil len maar niet zingen. Kortom, Al win Bar is geen Chopin-speler. Wat hij wél kan liet hij horen in zijn toegift uit een andere muzi kale wereld: een ragfijn gespeeld werkje van de Franse clavecim- bel componist Daquin. MIES ALBARDA derman en Tonny Huurdeman. De hoofdpersoon van het boek is een Haags meisje van decadent-aris tocratische afkomst dat voortdu rend geteisterd wordt door grote onevenwichtigheid. De eerste uit zending is vanavond op Hilver sum 2 vanaf 21.00 uur, de twee overige uitzendingen op 20 en 27 november op dezelfde zender en dezelfde tijd. PARIJS (AFP/DPA) - De twee be langrijkste Franse letterkundige prijzen zijn toegekend aan twee vrouwen. De schrijfster en cineaste Marguerite Duras kreeg de Prix Goncourt voor haar nieuwe roman 'L'Amant'. Annie Ernaux werd on derscheiden met de Prix Renaudot voor haar roman 'La Place'. De 70-jarige Marguerite Duras is in Vietnam geboren en bracht ook haar jeugd door in Indo-China. Daar speelt zich de autobiografisch getinte roman "L'Amant" af die gaat over de "schandalige" relatie in de koloniale tijd tussen een jong meisje en een rijke Chinees. Met dit boek raakt de schrijfster, die al welbekend en gewaardeerd was in literaire en universitaire kringen in RIJKSACADEMIE - De Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam krijgt drs. Jan-Willem Schrofer als nieuwe directeur. Hij was vanaf augustus 1982 al waarnemend directeur. Minister Brinkman volgt met de benoeming het ad vies op van de commissie van toezicht op de Rijksacademie. Het voltallige personeel van de academie stemde in met zijn benoeming. eigen land en daarbuiten, voor het eerst een veel groter publiek. Duras werd bekend door talrijke werken als "Les Impudents" (1943), haar debuut in de letteren, "La Vie Tranquille" (1944), "Le Ma rin de Gibraltar" (1952), "Un Barra ge contre le Pacifique" (1950) en "Le Vice-consul" (1965). Ook heeft zij verschillende van haar werken aangepast voor de film en schreef zij het scenario voor "Hiroshima mon amour" van Alain Resnais. Minder bekend is de 44-jarige ro manschrijfster Annie Ernaux, die de Prix Renaudot kreeg. Sinds tien jaar rekent zij af met een onverteer de jeugd. In vier werken die met zekere regelmaat zijn verschenen vertelt zij één verhaal, haar eigen. LEIDEN - Het Nederlands Madri gaalkoor geeft op vrijdagavond 16 november een uitvoering in de Lokhorstkerk. Er zullen behalve werken van Italiaanse componis ten composities van Brahms en Bartok ten gehore worden ge bracht. Dirigent Henk Briër koos van Francesco Durante, een tijdge noot van Vivaldi, twee werken: Magnificat voor koor en orkest en een Concerto voor strijkorkest. Het Concerto wordt gespeeld door het Ensemble Madrigalesco, dat ook Marguerite Duras. <f0to anp> Madrigaalkoor geeft uitvoering de begeleidingen zal verzorgen De solisten Els van Onselen (so praan) en Vera Verzijden (mezzo sopraan) zullen met istrumentaal AMSTERDAM (ANP) - Het is on aanvaardbaar dat het Amsterdams Philharmonisch Orkest (APhO), het Utrechts Symfonie Orkest (USO) en het Nederlands Kamer Orkest (NKO) worden opgeheven en samengesmolten tot één nieuw ensemble. Dit staat in een verkla ring die ongeveer 85 leden van de ze orkesten aangesloten by de Ne derlandse Toonkunstenaarsbond ensemble een compositie van Mon teverdi vertolken. Scarlatti ontbreekt evenmin op het programma, dat tevens de na men van Brahms en Bartok ver meldt. Zo zullen Esther van Stra len en Gerda Regterspelen als in termezzo een aantal duo's voor twee violen van Bartok verklan ken. Ineke Kaaschieter zal als pianis te medewerking aan deze uitvoe ring verlenen en Rijk Jansen zal het orgel bespelen. (NTB) gisteren hebben opgesteld tijdens een demonstratieve verga dering In het Concertgebouw in Amsterdam. Minister Brinkman van wvc vindt dat deze drie orkesten moe ten worden samengevoegd tot één orkest dat onder meer de Neder landse Opera moet gaan begelei den in het nieuwe muziektheater in Amsterdam. De Tweede Kamer is het in grote trekken met deze plannen eens. Volgens de NTB-le- den is het voorzetten van de taken van de drie orkesten en het bege leiden van de opera echter een on mogelijke opgave voor één orkest. Zij stellen dat de liquidatie van hun gezelschappen een verlies van 56 arbeidsplaatsen van musici tot gevolg zal hebben en dat het bo vendien een ernstige slag zal zijn voor de Neder'andse muziekcul tuur. De musici zeggen dat het on mogelijk is de herstructurering in enkele maanden tot stand te bren gen. Zij willen van Brinkman dan ook de zekerheid dat zij voor het seizoen 1985-1986 subsidie krygen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19