Sesamstraat pad naar toneelsucces SAMEN SCHOLEN RUR en de naieviteit van Ischa Meyer ES TV-rubriek Esther Prins blijft hopen Uitbundig werk Boon WEJELD.WI1 0 NAJAARSZENDINGSWEEK ZATERDAG 10 NOVEMBER 1984 RAPIO-TV-KUNST PAGINA 33 Je hebt twee soorten RUR. De ene soort is leuk, omdat Jan Len- ferink het met zijn gisse reacties leuk maakt, de andere soort is leuk omdat de opgedraafde per sonen van zoveel 'portuur' zijn dat Jan Lenferink er weinig meer aan hoeft te doen dan een beetje bijsturen en eerlijk de zendtijd verdelen. De RUR van deze week be hoorde tot de laatste categorie. Het is altijd interessant te zien hoe de volgorde van de gasten door het redactieteam van RUR is vastgesteld. Stel je hebt de be schikking over Jaap van Meek- ren, Ischa Meijer en Piet Steen kamp (in alfabetische volgorde), wie moet je dan als eerste ne men, en wie moet je als laatste in de rieten stoel zetten? Je kunt natuurlijk redeneren dat je het lekkerste voor het laatst moet be waren, het een na lekkerste in het midden moet zetten, en het minst lekkere aan het begin. Maar dan gaat het probleem van het kersen eten tellen: als je het lekkerste voor het laatst bewaart, en het een na lekkerste voor het een na laatst, enzovoort, dan eet je uit een mandje vol kersen dus steeds de minst lekkere. Is het niet veel beter bij de lekkerste kers te beginnen, want dan is de volgende (een na lekkerste) kers inmiddels ook weer de lekkerste kers geworden, kortom: alsmaar de lekkerste kers etend raakt je mandje tenslotte leeg. Dat moet de smaak toch positief beinvloe- den, ook al heb je geen andere kersen gegeten wanneer je steeds de minst lekkere kers hebt gegeten! Adriaan van Dis bijvoorbeeld had Wim Duisenberg (belangrijk man in Nederland als directeur door Nico Scheepmaker van de Nederlandsche bank!), Aat Veldhoen (een kleurrijke schilder, laten we het daarop houden), Frederick Forsyth (een wereldberoemde schrijver) en Renate Rubinstein (een zeer ge waardeerde columniste). Hij liet Duisenberg het spits afbijten, vermoedelijk denkend: een rus tig begin. Daarna kwam Frede rick Forsyth: een buitenlandse troefkaart, veelgelezen schrijver, maar voor het publiek toch geen topper omdat de conversatie in ondertiteld Engels moet. Daarna mocht Aat Veldhoen de uitzen ding wat opvrolijken. „En dan besluit ik met Renate Rubin stein, bij haar voel ik mij het meeste thuis, het gesprek met haar moet het piéce de résistance van de uitzending worden!", zal Adriaan van Dis gedacht heb ben. Jan Lenferink ging van een an dere gedachtengang uit. Als equivalent van Duisenberg had hij Steenkamp, maar die nam hij niet als eerste. En als equivalent van Aat Veldhoen had hij Ischa en die verstopte hij volgens het sandwich-principe liever niet tussen de twee rustpunten in, maar gebruikte hij als derde en laatste. Jaap van Meekren, het equivalent van Renate, zette hij vooraan, als schokbreker. Wie als eerste komt, heeft het het moei lijkst (de toon moet dan nog even gezet worden), maar zit er alles bij elkaar toch het langst, en kan ook het langst mee blijven pra ten. Om die reden had hij Ischa ook als eerste kunnen nemen, want verwacht mocht worden dat diens uitspraken het op- ruicndst van alle drie zouden zijn, en hoe langer hij daar zat, hoe meer hij zou kunnen spuien. Maar Lenferink zal Ischa toch liever als laatste hebben geno men, omdat deze dan meteen het klankbord had van Steenkamp en Van Meekren, en bovendien al 'tekst' van ze had uit het eerste half uur. Ischa floreert het beste als hij op mensen kan reageren. Maar hij bergt ook het risicofac tor in zich, dat hij bij zijn uitval len naar zijn gesprekspartners geen maat weet te houden, want hoe gaat het: je zegt eerst iets en denkt er daarna pas over na. De kracht van Jan Lenferink is dat hij heel snel en meestal geestig reageert, daarbij dikwijls een verholen kritiek inbouwt, waar bij hij het slachtoffer met een perfecte sliding wel de bal afpakt maar vermijdt hem de benen on der zijn lijf vandaan te schoppen. Piet Steenkamp was voor Ischa als conferencier natuurlijk een makkelijk doelwit, want wie levert nog zulke stichtelijke tek sten af als de voorzitter van de Eerste Kamer, en wie weet daar bij zo vroom even de ogen te slui ten? Piet Steenkamp doet dat echter met een zo ontwapenende naieveteit, en kennelijk zonder de opzet 'to play to the gallery', zonder voor het schellinkje te spelen, om het publiek op zijn hand te krijgen, dat je het van hem, en van hem alleen!, accep teert. Zo vergaat het mij tenmin ste. Ischa vergaat het kennelijk anders. Na elke sneer naar het CDA, of het katholieke geloof, of de anti-abortus, deed hij iets te geschrokken in Steenkamps richting, op de manier van de vaudeville-artiest die niet precies maat weet te houden, maar het ook weer niet aandurft zijn prikacties met een onbewogen pokerface af te leveren, onder het motto: 'take it or leave it'. Zo'n 'ojé, wat heb ik nou weer gezegd!'-reactie is in feite net zo naief als Piet Steenkamps reac ties, alleen is het een gespeelde naieviteit die niet de sympathie opwekt, hooguit even een ze nuwachtig lachje. Toen Jaap van Meekren zich er van distantieer de, klonk er zowaar een applaus je op uit het toch ischaitisch ge structureerde publiek! 'Het loon van Boon' door Ensemble BENT naar werk van Louis Paul Boon. Tekst/regie: Jaak Vissenaken. Gezien op 9 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Met een indrukwek kende theatermachinerie en een reeks fraaie regievondsten heeft re gisseur Jaak Vissenaken zijn to neelvisie gegeven op 'De Mémoires van de heer Daegeman' van L.P. Boon. Naast de regie is hij als to neeltekstschrijver en - door on voorziene omstandigheden ook als hoofdrolspeler voor deze pro- duktie verantwoordelijk. Het gaat hierin om terugblikken de episoden uit het dagelijks be staan van een niet onbemiddelde landjonker, die regelmatig door het leven geslagen wordt en zoveel mogelijk probeert terug te vech ten. Om de jeugdscènes te kunnen spelen, wordt een effectieve thea tervondst toegepast. De ouders lo pen op stelten, zodat de hoofdper soon al snel een klein jongetje lijkt. Maar dat geeft natuurlijk ook iets 'houterigs' aan het bewegingspa troon. En dat past weer goed in het carnevaleske, soms revue-achtige geheel van deze Vlaamse produk- tie. Getoond wordt een karikaturale uitvergroting van een eenzaam, liefdeloos bestaan, waarin tevens erotiek en de nodige ironie een be langrijke rol spelen. De scènes vol gen elkaar in hoog tempo op en voor de overgangen zijn vele aan trekkelijke oplossingen gevonden: gelukkig weer eens een regiecon cept, dat niet zijn toevlucht neemt tot licht aan/licht uit. De verhaal lijn boet daardoor misschien een enkele keer aan duidelijkheid in, maar veel belangrijker is toch de Een fragment van 'Het loon van Boon'. (foto pr> sfeertekening, die hier met een sar- doeltreffende muzikale ondersteu- castische grijnslach wordt gepre- ning voor zang- en dansnummers senteerd. Neem alleen al het aange- en er zijn een paar technisch knap- ven van oorlogstijd. BENT laat een pe valpartijen. Kortom, 'het loon paar Duitse soldaten in reuzenlan- van Boon' is een uitbundig spekta- ge jassen op stelten marcheren. Je kei, waarnaar een (te) beperkt aan kunt erom lachen, maar dat geeft tal toeschouwers is komen kijken, meteen een wrange bijsmaak. Er is WIJNAND ZEILSTRA Hank Onrust: televisieman in hart en nieren. Heeft in Leiderdorp gewoond en heeft als scholier op de MULO in Leiden gezeten. Heeft later een opleiding tekenen gevolgd aan de Kon. Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Bezocht in Londen de afdeling Film en Televisie van het Royal College of Art. Kwam in 1968 in dienst van de AVRO-televisie. Maakte er programma's als 'Prikkebeen' en 'Herenleed' en was er eindredac teur van het kunstmagazine 'De Ivoren Toren'. Was vanaf 1974 werkzaam voorde TROS-televisie ('Het Heilig Vuur', tv-bewerking van 'Erik of het De te bespreken week loopt van vrijdag tot en met donderdag. Vrijdagavond viel meteen af, om dat ik een toneelstuk van Her man Heijermans, 'Kwelling' met Pierre Bokma en Hans Dagelet, ben gaan zien. Zeer goed en kan ik ieder 'buiskijker' aanraden. ZATERDAG: Mijn eerste 'kijk dag'. Ik had mij voorgenomen om, zoals ik wel meer doe, de programma's die mij interesseer den vooraf in de bode aan 4e kruizen. Alhoewel ik "Zeg 'ns AAA" niet had aangekruist heb ik er toch naar gekeken. Zeer genoten van de rol van Pieter Lutz als verkoper van keukenapparatuur. Daarna zag ik "Urbanus Live deel II", dat mij erg tegenviel. Ik blijf tv-registraties een ramp vin den en misschien kwam het daar wel door. Op Sky Channel zag ik een zeer goed informatief film programma. Later op de avond naar de NCRV-nachtfilm "Lust for Live" van Vincente Minelli over het leven van Vincent van Gogh gekeken. Ofschoon de film in menig filmalmanak briljant wordt genoemd en Anthony Quin er een Oscar voor kreeg, kwam ik niét aan Quin toe. Ik viel in slaap. ZONDAG: "Op zoek naar Yo- landa" was het eerste program ma op zondg. Vrij saai, behalve de fraaie rollen van Don Duyns en Lex de Règt. "Hier is... Adriaan van Dis" kabbelde ook een beetje al te rustig voort. De acv.ualiteiten-rubriek "Nieuws" vai de VPRO had een onder werp over Sikhs in Nederland en hun reactie op de gebeurtenissen in India. Het zag eruit als een wil le keurige 'Televizier" of 'Achter het Nieuws' onderwerp. Erg voorspelbaar. De Engelse come dyserie 'Alfresco' zag er mooi uit, maar riep ook al geen vrolijkheid bij mij op. Duitsland I had een zeer goede en aangrijpende documentaire over het Nazidodenprogramma "Vernietiging door Arbeid". De rol van de Duitse industrie bijv. met name het nu weer in het nieuws staande Flick-concern, was toen ook al uiterst fout en uiterst slecht. Storend was het Klein Insectenboek', tv-films als 'Een blik van ver standhouding', 'De weg naar Peruwelz' en 'Op dood spoor'). Er tussen door programma's met Si mon van Collem. Op dit moment werkzaam aan de tv-opnamen van 'Het dagboek van Anne r Frank' en twee dramaprodukties voor de VARA- televisie. Is gek op bewegende beelden (film en tv). Zegt bijna vierkante ogen te hebben overgehou den aan deze Dwangbuis. Bespreekt daarin al leen die programma's, die hij van begin tot eind heeft gezien. Niettemin veel geschakeld van de ene zender naar de andere. Amerikaanse schrijver van onge veer 600 korte verhalen. Veel van deze verhalen zijn ook in Ameri ka voor de Alfred Hitchcock TV- serie verwerkt. De VARA-tv heeft elf van deze verhalen in het Nederlands laten bewerken, die wekelijks op zaterdagavond in de maanden maart, april en mei uitgezonden zullen worden. Zelf ga ik er twee van maken 'De Af rekening' en 'De Verzoeking'. Dus met extra aandacht naar de Duitse bewerking gekeken. MAar dat moeten wij beter kun nen. Dit leek meer op slechte Amerikaanse filmpjes, die in het Duits nagesynchroniseerd wa- WOENSDAG: Voetbal dus ge keken. Jammer voor Ajax en PSV. Verder had ik nog twee films aangekruist, op België II 'Ninotcha' van Ernst Lubitsch met Greta Garbo (voor het eerst lachend) en Meivin Douglas (een kei van een acteur, vooral ook op latere leeftijd). Deze film heb ik op de video opgenomen om te bekijken op een druilerige tv- avond. Op Duitsland III (WDR) 'Het mysterie van de Mond- scheinsonate' uit 1935 onder re gie van Kurt Gerron met o.a. Ank van der Moer en Louis Saalborn. Een Nederlandse film met Duit se ondertitel. Het toeval wil, dat ik begin dit jaar een fragment uit deze film nodig had voor een postuum filmportret van de ac trice Ank van der Moer. De film was nergens in Nederland te zien. Volgens het Filmmuseum was een kopie ergens in het bui tenland, ik weet dus nu waar. De film was soms zeer de moeite van het bekijken waard (het is een thriller naar een scenario van Willy Corsari) een beetje toneel achtig hier en daar. DONDERDAG: Aangekruist heb ik RUR, 'De Kenny Everett Show'. Duitsland I, "Hollywood '84", Belgie II "Tales of the Unexpected". RUR vervelend, Hollywood leuk en Tales mooi en spannend gemaakt. De week terugziend weinig spectaculairs gezien, misschien was het er wel maar heb ik het gemist. Een beetje saaie tv-week. HANK ONRUST camerawerk soms bij de inter views. Je ziet dat wel meer wan neer iemand zijn emoties tijdens de opname niet meer de baas kan inzoomen naar een close up. Daar voel ik mij iedere keer toch weer ongemakkelijk bij. Gênant vind ik het. Op Duitsland III een serie ex perimentele films met twee prachtige tekenfilms van de En gelse Susan Young. Zo eindigde de zondag toch nog goed. MAANDAG: Niks, naks, noks. Wat een trieste tv-avond. De on derste steen met "Ons Indië' deel I was interessant. Jammer dat er maar twee delen zijn. Daar zou toch eens een goede uitgebreide serie over gemaakt moeten wor den met veel interviews (nu le ven ze nog) en prachtige oude opnamen. Op Duitsland I 'Ballade vom kleinen Soldaten'. Een docu mentaire van Werner Herzog. Schitterend gefilmd en ver schrikkelijk triest. DINSDAG: Een superslechte serie vind ik 'De laatste dagen van Pompei'. Naar de verkiezin gen in Amerika gekeken. Goede informatie. Perfecte documen taire over hoe een president op de tv gebracht wordt door mid del van commercials etc. Spe ciaal naar Duitsland I gescha keld, omdat daar drie korte thril lers van Henry Slesar uitgezon den zouden worden (het werden er twee). Henry Slesar is een DEN HAAG - Met het zinnetje 'Hoi Tom, wat ben jij nou aan het doen?' maakte Esther Prins op 30 augustus haar de buut in Sesamstraat. Tommie was jarig en was bezig met het passen van hoeden toen Esther binnen kwam. Esther gaf hem de raad met zijn badmuts op het water in te gaan, maar daar voelde Tommie weinig voor. Sindsdien is ze een vaste bewoon ster van Sesamstraat. Samen met Aart (Staartjes) en Lex (Goudsmit) kwam ze dit seizoen de gelederen van Pino, Bert en Ernie, Sien,. Tommie, Frank, Gerard, Hakim en de anderen kwam versterken. Lex is als vriendelijke oude baas, die van timmeren houdt, min of meer de opvolger van Piet Hendriks. Aart is een mopperige meneer, die tegen Pino altijd 'Pienjoo' zegt en Esther is een vrolijke spring-in- het-veld, die met alle poppen de beste maatjes is. Voor de 22-jarige Esther Prins (niet zo heel lang geleden van Was senaar naar Den Haag verhuisd) is het haar tweede belangrijke rol op televisie. Eerder speelde zij de hoofdrol in 'Er waren twee ko ningskinderen', een jeugdserie van de AVRO, die in 1981 werd uitge zonden. Het kan soms vreemd lopen met een carrière bij de televisie. Esther Prins vertelt dat in haar geval Bar ry Hay, de zanger van popgroep de ADVERTENTIE s 12. 2340 AA Oegstgeest Giro: 6074 Bank: 56.67.45.577 door Ariejan Korteweg Golden Earring, er nog een bijrol in speelde. Dat zit zo: de vader van Esther is binnenhuis-architect. Barry Hay had een tijdje omgang met een tante van Esther en was assistent van haar vader. Op een avond was Hay op bezoek en stak een joint op. Vader Prins was be nieuwd wat dat zou zijn, maar rookte zelf nooit sigaretten, enkel pijp. De zanger raadde hem aan wat hash in zijn pijp te stoppen. Die raad werd opgevolgd. Een paar minuten later riep vader Prins zijn vrouw: 'Moet je kijken, de hele ka mer staat vol met water'. Natte voeten Korte tijd later kwam de TROS bij de toen dertienjarige Esther op school. Ze zat toen in de brugklas en daar werd een project over drugs gegeven; de omroep wilde daar een reportage over maken. De kinderen maakten toneelstukjes en kregen vragen te beantwoor den. Esther vertelde het verhaal van de eerste (en volgens haar eni ge) drugs-ervaring van haar vader en zag zich vervolgens een centrale plaats krijgen in de reportage, die op televisie werd uitgezonden. Ge volg was wel, dat vader Prins nog weken later werd gevraagd of hij nog natte voeten had- Later kwam ze nog eens op tele visie als voorzanger tijdens een dienst in een Haagse sjoel (synago ge). Maar een echte acteursrol op televisie liet langer op zich wach ten. Dat gebeurde toen Esther op een feestje een regisseuse van de AVRO tegen het lijf liep. Esther: "Ze keek al de hele tijd zo naar me. Ik dacht dat m'n haar niet goed zat. Toen stapte ze op me af en vroeg hoe oud ik was. 'Negentien', zei ik. O, dan gaat het helaas niet door, zei ze toen". Dat 'het' bleek een hoofdrol in 'Er waren twee koningskinderen'. De regisseuse was op zoek naar een jongen en een meisje van onge veer vijftien jaar. Omdat Esther er altijd jonger dan haar leeftijd heeft uitgezien, kreeg ze na een paar au dities die rol toch. Ze kreeg de smaak te pakken en schreef zich in bij een castingbu reau en het NOS-archief. Twee rol len bij 'Ome Willem' waren daar van het resultaat. Verder doet ze een keer mee bij 'Oma Fladderi en speelt de rol van dochter in 'Het hoogste recht', een NCRV-televi- siefilm naar het boek van Ina Bou- Esther Prins: "Met Sesamstraat kun je toch dier-Bakker. Die laatste twee pro gramma's moeten nog worden uit gezonden. Anne Frank En nu dus Sesamstraat. Esther werd gekozen uit dertig mede dingsters. Ze vindt het fantastisch om in de serie te spelen, noemt alle poppen en spelers even lief (al heeft ze voor Tommie een lichte voorkeur), maar zou toch graag een wat vollere agenda hebben. Want Sesamstraat, dat is één dag per maand repeteren en drie dagen op nemen. En dat alleen in de periode van oktober tot en met maart. Ze zou wel bij het echte toneel willen. "Het lijkt me heerlijk om in een klassiek stuk avond aan avond op de planken te staan". Wat het is om directe reacties van het publiek te krijgen, heeft ze bij 'Ome Wil lem' gemerkt. Dat kinderprogram ma wordt live in de studio opgeno men, met kinderen erbij. "Door de spanning ben je er dan meer bij be trokken", vindt ze. Ze heeft geprobeerd de rol van Anne Frank te krijgen in de toneel bewerking van Jeroen Krabbé. Als joodse ligt dat voor de hand. Ze deed twee audities, drong met haar tegenspeler uit 'Er waren twee ko ningskinderen' door tot de laatste tien, maar werd niet uitverkoren. Ze vind dat niet erg, "want Jip Wijngaarden, die de rol uiteinde lijk kreeg, die is het gewoon", zegt ze. In afwachting van andere speel- mogeüjkheden kijkt ze in elk geval elke avond Sesamstraat. "Toen ik eraan begon, kende ik de serie nau welijks. Ik ben zelf groot geworden met de Fahpltjeskrant en Ti-ta-to- venaar. Ik was twaalf toen Sesam straat voor het eerst op televisie kwam. Dan kijk je er niet meer Of Sesamstraat leuker is dan de Fabeltjeskrant, ze durft het niet met zekerheid te zeggen. "Het zijn allebei kinderprogramma's, die ook bü de ouders geliefd zijn. Maar ik geloof dat je met Sesamstraat toch meer kanten uit kan. Zoals Gerard, die naar tehuizen gaat en doofstomme kindertjes en mon gooltjes bij het programma be trekt, dat is een groot voordeel van de formule". "Sesamstraat is een veelbekeken programma. Je gezicht komt er toch een paar maal per week vele huiskamers mee binnen. Dat is nujn hoop".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 33