Concertagenda Kunst te kijk Edisons voor Abbado en Jessye Norman Uit in de Randstad Levendige 'Don Giovanni' Pianovirtuoos Steven Mayer komt drie keer Theatrale journalistiek Schoonheid en tobkunst op expositie in Voorschoten VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA 27 UTRECHT (GPD) - De Edisons Klassiek zijn gisteragavond tijdens een feestelijk, rechtstreeks door de NCRV-televisie en radio uitgezon den concert in de Jaarbeurs Con greszaal bekendgemaakt. Het was de eerste tv-uitzending van het Edison Gala Klassiek sinds 1977. Daarvoor was dit een jaarlijks ge bruik. De feestelijkheid was vooral een gevolg van een zeer afwisselend concert, dat tijdens dit Gala werd uitgevoerd. De bekendmaking van de Edisons zelf bleef beperkt tot vermelding van de nominaties (er werd dit jaar voor het eerst met dit systeem gewerkt) en de vertoning van korte televisie-interviews met de winnaars. j Voor degenen die het Gala bij woonden, leidde die combinatie van concert en tv-filmpjes tot een langdurige zit, waardoor op den duur de concentratie op het con cert zelf bepaald moeizaam werd. En dat was jammer, want het Ra dio Philharmonisch Orkest onder leiding van Hubert Soudont speel de bezield, terwijl de solisten van wereldniveau waren: gitarist Pepe Romero, hoboist Han de Vries, het pianoduo Labeque, The Cambrid ge Buskers, om er maar enige te noemen. Een aantal van hen (o.m. The Gothic Voices) behoorden tot de genomineerde artiesten. De Edisons - een Nederlandse onderscheiding voor de kwalitatief beste plaatopname van klassieke muziek - zijn gewonnen door diri gent Claudio Abbado voor zijn uit voering met het London Sympho ny Orchestra van Bartoks „De wonderbaarlijke mandarijn", de cellist Yo Yo Ma (celloconcert nr 1 van Sjostakowitsj). The Medieval Ensemble of London (La Lay de la fonteinne), Alban Berg Quartett en Heinrich Schiff, cello (Kwintet in C van Schubert). Alfred Brendel (pia nosonates D 537 en 664 van Schu bert), Riccardo Muti (Quattro Pezzi Sacri van Verdi, met o.m. het Ka merkoor Stockholm), Neville Mari ner (II Barbiere di Siviglia van Ros sini met o.m. Ambrosian Opera Chorus en The Academy of St. Martin in the Fields), Jessye Nor man (Vier Letzte Lieder van Ri chard Strauss) en dirigent-compo nist Pierre Boulez (Eclats Multi ples en rituel). LEIDEN - De Nederlandse pianist Alwin Bar geeft maandagavond 12 november het eerste van een reeks Chopin-recitals. Het programma voor deze avond vermeldt van deze componist twee Nocturnes, vier Mazur ka's, vier Scherzi en zes Etudes. Alwin Bar keert in het kader van deze Chopin-cyclus terug naar K&O op 12 en 26 november en op 10 december. Liefhebbers van muziek uit de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw kunnen op woensdagavond 14 november in de Kapelzaal van K&O terecht. Die avond zal worden verzorgd door het quartetto Amarilli Am sterdam. Olga van Bethem en Susanne Schaffert spelen blokfluit, Lau rence Bonnal speelt viola da gamba en Augusta Campagne is de claveci- niste van het kwartet. Het programma bevat composities van o.a. Turini, Marini, Bononcini, Telemann, Hotteterre, Rameau en Couperin. Het LSWQ, een blaasquintet van Leidse oud-studenten, geeft zondag middag 11 november ter gelegenheid van iyn twintigjarig bestaan een uitvoering in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Er zullen werken worden uitgevoerd van Haydn, Taffanel en Hindemith. Het concert begint om drie uur. LEIDEN/REGIO - Werk van twee Poolse kunstenaressen is tot eind november te zien in de expositieruimte van de Sylvius-laboratoria aan de Wassenaarseweg. De kunstenaressen zijn Izabella Gustowska en Krysty- na Piotrowska. De tentoonstelling is te bezoeken van maandag tot en met vrijdag van half negen tot vijf uur. In de Leiderdorpse Muzenhof zijn tot 6 december wandkleden van Anneke van Overloop en brooddeegfiguren van Helma Kallenberg te zien. Wat Anneke van Overloop betreft, vooral het zeefdrukken en de stoffen naar eigen kleur verven en verwerken hebben haar voorkeur. Karakteristiek voor het werk van Helma Kallenberg is de levendige aan blik van haar figuren, verkregen door het beschilderen van het brood deeg met waterverf. De expositie, die zondagmiddag met medewerking van de Streekmuziekschool 'Rijnakkoord' wordt geopend, is te bezichti gen op werkdagen van 14 tot 18 uuf en op zaterdag van 9.30 tot 12.30 uur. Wandkleden van Lydia Mercedes-Luyten hangen tot 30 november bij 'Piggelmee' (voorheen 'De Ruif) in de Jan Vossensteeg. De opening is vanavond. Wie de expositie wil zien kan er dagelijks, behalve op zondag, terecht. Collages van Hagenaar Gerard Marchee vullen tot 7 januari de ruimten van Art Gallery JVC aan de Energieweg in Zoeterwoude. Men kan er op werkdagen van 9 tot 16.00 heen. LEIDEN Schouwburg vr 9,20.15 uur, 'Het loon van boon', door Ensemble Bent. za 10,20.15 uur. 'Molière of het ver- bond der schijnheiligen' van Bulga kov, gespeeld door Toneelgroep Theater. di 13, woe 14. 20.15 uur. 'Evenaar-, musical naar ideëen van Jos Brink en Frank Sanders, muziek: Henk Bok- kinga. Lak-theater vr 9, 20.30 uur, Paul Haenon speelt Mar greet Dolman. za 10,20.30 uur, Toneelgroep Sater: 'Portret van Dora' van Hélène Cixous. woe 14, do 15,20.30 uur. Dansgroep Bart Stuyf met 'Grey* en 'Boulevard'. K&O-gebouw ma 12, kapelzaal, 20.15 uur, Interna tionale Pianisten Serie; Alwin BSr speelt Chopin. woe 14, gr. zaal, 20.15 uur, kapel concert: Quartetto Amarilli Amster dam, Olga van Benthem, blokfluit, Susanne Schaffert, blokfluit, Lauren ce Bonnal, viola da gamba, Augusta Campagne, clavecymbel. Microtheater vr 9, za 10, 20.30 uur, Imperium speelt Tartuffe' van Molière. Waaggebouw zo 11, 12 uur, concert door Stage band K&G. ma 12, 20.30 uur, concert door het Leids Kamerkoor o.l.v. Ton Beckers. Muzenhof (Leiderdorp) vr 9, 20.30 uur, Lyntheater speelt 'Een Hinkelspel', gebaseerd op de ro man 'Rayuela' van Julio Cortézar. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 9, ma 12, di 13, 20.15 uur, Nikos/ Lamda: 'The Comedy of Errors' van Shakespeare. za 10. 20.15 uur, Haagse Comedie, 'Romeo en Julia' van Shakespeare. zo 11, woe 14, do 15, 20.15 uur, Haagse Comedie, 'de ambassadeur- van Mrozek. vr 9.18 uur, za 10,14.30 uur, zo 11. 11 uur, Edmond Classen: '...en weer was ik winnaar' van Hrabal. Appeltheater vr 9, za 10, woe 14, do 15,20.15 uur, zo 11,14 uur: Theatergroep De Appel met 'De Thuiskomst' van Harold Pin ter. Nederlands Congresgebouw ma 12, di 13, woe 14, 20.15 uur, The Anglo-American Theatre Group 'Death of a Salesman'. Circustheater za 10, 20 uur, Nederlandse Operas tichting met 'Don Giovanni' van Mo zart, m.m.v. solisten Nederlands Ka merorkest, Nederlands Operakoor en Nationaal Ballet. zo 11,12.15 uur, Marco Bakker, Nel lie van der Syde en Trio Nico van der Linden, presentatie: Pim Jacobs. do 15, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater met 'Msa Glagolskqa' en 'l'Enfant et les Sortilèges', m.m.v. Ne derlands Balletorkest o.l.v. David Porcelyn. Hoftheater vr 9, za 10, 20.30 uur. Nederlands Dans Theater Junior: 'Folksongs' 'Jardi Tancat'. woe 10,20.30 uur, Dansgroep Krisz- tina de ChStel: Thron'. do 15, 20.30 uur. Werkcentrum Dans met 'Quaquaragua' 'Cross Cur rents' en 'Rondo'. AMSTERDAM Carré zo 11, ma 12,20.15 uur, Opera Italia- na di Milano 'Rigoletto' van Verdi. do 15, 20.15 uur, optreden van Le vel 42. Concertgebouw za 10, gr. zaal, 20.15 uur, Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Eduardo Mata/Eliane Rodriguez, pia- zo 11, gr. zaal, 14.15 uur, Residentie- Orkest o.l.v. Lucas Vis/Adrienne Csengery, sopraan. zo 11, gr. zaal, 20.15 uur, Eugen Ind- jic, piano. ma 12, gr. zaal, 20.15 uur, Theo Bruins, piano. di 13, gr. zaal, 20.15 uur. Stem des ten. woe 14, kl. zaal, 20.15 uur, Beaux Arts Trio. De Kleine Komedie vr 9, za 10, 20.15 uur, Carlos Trafic Hector Malamud The travel of Ulysses'. di 13 t/m za 17, 20.15 uur. El Teatro del Arte Flamenco 'Sangre Flamen- Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 18. beh. ma/di, 20.15 uur. zo alleen 14 uur. Linda van Dyck en Ann Hasekamp in 'Nacht moeder' van Marsha Norman. Stadsschouwburg t/m di 13,20.15 uur, zo alleen 14 uur. Het Nationale Ballet 'Gesang der Jünglinge' 'Slow, heavy and blue' 'Voor tijdens en na het feest'. do 15, 20 uur, Nederlandse Opera Stichting 'Don Giovanni' van Mozart, m.m.v. Het Nederlands Kamerorkest, Het Nederlands Operakoor oJ.v. Edo de Waart, Ed Spanjaard, Het Nationa le Ballet. ROTTERDAM De Doelen zo 11, kl. zaal, 11 uur, muziek of zondagmorgen Mozart/Chopin door Wiener Streichquartett met Martijn van den Hoek. ma 12, kl. zaal, 20.15 uur, Anner Bylsma, cello. woe 14, kl. zaal, 20.15 uur, Mitsuko Uchida, piano. do 15, gr. zaal, 20 uur, Radio Filhar monisch Orkest o.l.v. Edo de Waart, Ronald Brautigam, piano, Thijs Kra mer, orgel, m.m.v. Het Groot Om roepkoor. Theater Zuidplein woe 14, do 15, gr. zaal, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'Romeo en Ju lia' van Shakespeare. Hofpleintheater t/m zo 18, 20.15 uur, 'Zes uur! Niet later', blyspel van Marc Perrier, met André v.d. Heuvel en Alexander van Heteren. Luxortheater vr 9, za 10, 20.15 uur, zo 11,14 uur, Nooy's Volkstheter met 'Hajeme- maar' van Jaap v.d. Merwe. ma 12 t/m do 15, 20.15 uur, Robert Long Solo, combo o.l.v. Koos Mark. "Don Giovanni" van Mozart door de Nederlandse Operastichting m.m.v. Het Nederlands Kamerorkest. Diri gent: Edo de Waart. Regie: Götz Friedrich. Titelrol: John Brócheler. Gezien op 8 november in het Circus theater. Overige voorstellingen in Scheveningen op 10 november en in Amsterdam op 15, 18, 20 november, 12,14 en 16 december. SCHEVENINGEN - Terwijl de bioscoopbezoeker met volle teu gen kan genieten van 'Amadeus', komt de Ned. Operastichting door een toevallige samenloop van omstandigheden met een re prise van 'Don Giovanni', de ope ra die in die film zo'n belangrijke rol speelt. De eerste maten van de ouverture vormen een fortis simo opening van de film en later gaan Forman en Shaffer in 'Ama deus' een duidelijke parallel trekken tussen de dreiging die het standbeeld van de Commen- datore over Don Giovanni legt en de schaduw die 'de man in het zwart' over het laatste levensjaar van Mozart laat vallen. Over die parallel kan men verder denken hoe men wil, maar een feit is dat de opera 'Don Giovanni' wel de gelijk beheerst wordt door de te genstelling tussen een constant aanwezige dreiging en een aan eenschakeling van half-komi- sche, soms zelfs ridicule gebeur tenissen. Die tegenstelling was voor Götz Friedrich ook het uit gangspunt voor zijn inmiddels welbekende enscenering. De plaats op het toneel waar de Commendatore gestorven is, wordt een constant oplichtende rode plek waarop uiteindelijk ook de titelheld zijn einde zal vinden. De avonturen van de eeuwige verleider, die overigens in de loop van de opera niet één keer succes heeft, leiden echter steeds tot komische situaties, waarin behalve Don Giovanni ook Donna Elvira het flink ont gelden moet. Zij plaatst zich im mers nog meer buiten alle maat schappelijke waarden en ge woonten en wordt door Mozart en Da Ponte genadeloos gestraft in de tweede akte, als zij ten overstaan van iedereen te schan de wordt gemaakt doordat zij in plaats van haar geliefde diens knecht in haar armen sluit. Ro berta Alexander had zich duide lijk met hart en ziel op deze rol gegooid en was in spel en mi miek niet minder overtuigend dan in haar zang. De boertige Le porello van Manfred Röhrl, min der venijnig dan indertijd Ga briel Bacquier maar met een kruidiger stemgeluid, zorgde voor een vertolking op hetzelfde niveau en ook de Zerlina van Nancy Green was voortdurend een waar genoegen voor oog en oor. De overige vertolkingen le ken te lijden onder een licht ge brek aan afwerking of een zekere vergroving, mogelijk ten gevolge van de gezamenlijke herinstude ring door Monique Wagemakers en Friedrich zelf. Daarnaast was de samenwerking met een alert reagerend Ned. Kamerorkest bij de première nog niet optimaal, ten dele ook ten gevolge van de pittige tempi van Edo de Waart. Dat neemt echter niet weg dat de voorstelling als geheel nog steeds tot de beste produkties van de Ned. Operastichting be hoort, een mening die kennelijk gedeeld werd door een vrijwel uitverkocht Circustheater. Jam mer was wel dat de stem van John Bröcheler (door een lichte indispositie?) gisteravond niet zo soepel gehanteerd kon worden als anders. Een kleine tegenval ler vormde de Donna Anna van Ashley Putnam, die vorige maand in Brussel met dezelfde John Bröcheler en Hubert Waber in 'Don Giovanni'. (foto Jaap Pieter) rol juist een grote indruk maak te. Vocaal sloeg zij zich er goed doorheen, maar in haar spel werd zij het slachtoffer van een regie-opvatting die een lyrische sopraan in een sterk dramatisch keurslijf dwong. PAUL KORENHOF LEIDEN - De Amerikaanse con certpianist Steven Mayer treedt de ze maand driemaal in Leiden en naaste omgeving op. HU begint zijn concertreeks op zondagmiddag met een recital in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Op zUn programma voor deze mid dag staan werken van Mozart, Re- ger, Strawinsky en Brahms. Steven Mayer werkt vervolgens solistisch mee aan een concert door het Residentie-Orkest op za terdagavond 17 november in de Stadsgehoorzaal. HU speelt op de ze avond het Pianoconcert in f kl.t., op. 114 van Reger. Voorts zullen onder leiding van dirigent Lucas Vis worden uitgevoerd de Concert- ouverture in c kl.t. van Van Gilse en de Nulde Symfonie in d kl.t. van Bruckner. De fans van Steven Mayer kun nen op maandagavond 19 novem ber terecht in de Kapelzaal van K&O. Er zullen dan composities worden uitgevoerd van Van Beet hoven, Prokofjev, Schumann en Chopin. ADVERTENTIE Ischa Meijer: 'Ischa', soloprogramma november in Frascati 3, Amsterdam. Aldaar nog dagelijks behalve op zon- en maandagen t/m 15 december. Door hem geschreven interviews zUn niet alleen informatief, maar meestal ook hoogst amusant Aan zUn gesprekspartners weet hU steeds diepe zieleroerselen te ontfutselen, ze voelen zich na het interview ongetwUfeld bevrijd van een zware last. Vervolgens slaan ze zich voor hun kop als ze hun uitspraken een paar dagen zwart op wit in de krant zien en half Nederland gniffelt om de zo veelste reputatie (Bram Peper. Frits Bom, Mart Smeets, Boude- wUn de Groot, om het tot het laatste half jaar te beperken) die Ischa Meijer laat wankelen. Het mooiste is nog, dat zUn 'slachtof fers' hun uitspraken naderhand vaak betreuren, maar nooit ont kennen. In zUn journalistieke werk houdt Ischa MeUer zichzelf zorg vuldig op de achtergrond; zijn verhalen zUn altijd geschreven als een ononderbroken mono loog van de geïnterviewde. Maar in zijn theaterprogramma geeft hU zijn 'slachtoffers' een soort genoegdoening. Dan is hU dege ne die zich kwetsbaar opstelt. Want Ischa MeUer is geen acteur, kan niet zingen en maakt grap pen, die zo cynisch zUn, dat je je schaamt er om te moeten lachen. Toch is 'Ischa' een goed pro gramma. Ischa MeUer speelt de rol van genadeloos vleeshouwer, die de botten van Emma Brunt. Jeroen Krabbé en Frits Bom laat kraken, maar onderweg ook de eigen slagersjas uittrekt. Een soort onbeholpen Lenny Bruce krUg je dan te zien, een met tal van frustraties opgezadelde jood se jongen, die moppen vertelt ('de tweede wereldoorlog: één grote sterrenslag', 'Wim Kan: waar gaan we in het nieuwe jaar naartoe...') waar de zelfspot vanaf druipt. Zyn conferences zijn scherp, de teksten van zUn liedjes zijn dat heel wat minder. Dan krijgt de zelfontleding van MeUer soms iets gênants. Gemakkehjke sne ren over veertigers met stukgelo pen relaties en over gedragswe tenschappers, die al het kwade alleen maar verergeren. Zyn stem is ongeschoold maar heeft veel zeggingskracht. En hij is kwetsbaar, bijvoorbeeld als hy een slaapliedje zingt, dat zUn ou ders vroeger voor de kleine Izzie zongen of als hU van de staart van zUn oma vertelt. Hoe slaagt Ischa MeUer er in zUn gesprekspartners zo open hartig te laten praten? Professor De Jong gaf onlangs in een 'Hol lands Dagboek' in NRC Handels blad een mogeüjk antwoord. HU was kort daarvoor door MeUer geïnterviewd. Het waren bijzon- der prettige gesprekken, schreef De Jong. maar ik heb gemerkt dat Meyer in zUn journalistieke werk vooral op zoek is naar zich zelf en zUn eigen verleden. Een aanvulling op dat ant woord hoopte ik in het tweede deel van 'Ischa' te krijgen. Want na de pauze gaat Meijer intervie wen. Elke voorstelling een ande re 'gekende' Nederlander, die in het programma als 'gast' wordt aangeduid. BU de voorstelling die ik bezocht was dat Frank Goyers, een hoofdstedehjke cou turier, die Diana Ross, mevrouw Heinz (van de sandwichspread) en koningin Beatrix (voor de hoedjes) tot zUn clientèle mag re kenen. Dat woordje 'gast' geeft al een beetje de toon van het tweege sprek aan. Want een 'gast' leg je niet op de ontleedtafel, die zet je een glaasje jus voor en laat hem vertellen wat hU kwijt wil. Met al die pottenkUkers in de zaal praat een geïnterviewde na tuurlijk ook minder snel de mond voorbij. Dat gebeurde dan ook niet. Wat we te zien kregen was een zeer amusant borrelge- sprek, dat een levend bewijs was voor MeUer's stelling, dat theater en journalistiek in elkaar kunnen overvloeien. De andere gasten van deze week zUn Adri de Vries (hoofdre dactrice van Viva) op vrijdag en acteur Derek de Lint op zater dag. De gasten voor de komende weken worden steeds op maan dag bekend gemaakt. ARIEJAN KORTEWEG POPAGENDA De reggae-band 'High Spirits' speelt morgenavond in het Leids Vrye- tUdscentrum. Een groep die naar verluidt onversneden reggae speelt, tenminste voor zover dat in het bereik ligt van muzikanten, die hun 'roots' in Rotterdam hebben. Geen ska- funk- en new wave-invloeden, maar wel veel dub-effects, zoals de rechtgeaarde rastafari dat graag ho- Herman Brood maakt morgenavond het podium van Het Kasteel in Alphen aan den RUn onveilig. Met in zUn kielzog David Hollestelle jr. (gitaar). G. Carlsberg (bas), Ad van de Ree (drums) en Robbie Schmitz (zang). Aanvang 20.30 uur. Expositie van de Voorschotense Kunstkring in het Ambachts- en Bal juwhuis, Voorstraat 12, Voorscho ten. Tot en met 15 november. Ge opend: di. t/m zo. van 14-17 uur; vr. van 11-17 uur. VOORSCHOTEN - Vier leden van de Voorschotense Kunst kring - Nel Pot, Trees Klijn, André de Regt en Fanny Mazure - tonen recent werk in het Am bachts- en Baljuwhuis. De Voor schotense Kunstkring kent nog al wat interessante leden, en ook dit maal is de expositie een be zoek zeker waard. Van een zeer bijzonder gehalte zyn wel de in gemengde technie ken (vooral verf) uitgevoerde ab- stracten van Fanny Mazure. Ei genlijk kan men niet echt van zuivere abstracten spreken: de werken bevatten vage reminis- centies i strand- en zeeleven. Dit geldt zowel voor de kleine schilderijen (alle getiteld 'Wad denzee!) als voor de (veel en veel boeiender) grote werken. Zand platen, zeewater, kwallen en zee vegetatie: vérgaande abstracties hiervan zijn opgenomen in even wichtig gecomponeerde en in ve le zachte tinten uitgevoerde crea ties vol afwisseling en schoon heid. Mazure behoort duidelijk niet tot de kunstenaars die hun toevlucht tot de abstractie ne men wegens gebrek aan fantasie. De zee heeft ook op André de Regt een inspirerende uitwer king gehad. Hij etste op vakkun dige wijze in zwart, wit en grijs, op zeer groot formaat, verschil lende soorten schelpen. Steeds zijn deze in bepaalde, soms enigszins surrealistisch aandoen de, verbanden geplaatst. Zo com bineerde hij in een ets de voor stelling van een 'scheermesje' (de 'Ensis spec.' voor kenners) met een écht scheermes, en op de platen 'Strandverlichting' zien we schelpen verbonden met electriciteitssnoeren en een transformator. Hartschelpen wa ren voor hem aanleiding te spe len met de hart-vorm, in het bij zonder in het werk 'Cardium XXII et interpretatio' (Cardium is de geslachtsnaam voor hart schelpen, wist een deskundige me te vertellen). Ondanks de zorgvuldige, knappe vormgeving vind ik De Regts platen weinig zeggend. Ook ietwat aan de saaie kant vind ik Nel Pots zacht gekleurde olieverven en pastels, met onder werpen als lege plastic aarbei- kassen en bijenkorven (alle vast gelegd in een zonnig Grieks landschap) en het Scheveningse Kurhaus. Kleine perspectivische onregelmatigheden en enige slordigheidjes in de afwerking zyn hier en daar storend in de overigens zorgvuldig opgezette, helder en open ogende werken. Veel meer inhoud lijken de on gekleurde, contrastrijke etsen van Trees Klyn te hebben. Op nieuw staat in dit werk van haar de vrouw centraal. Vrijwel alle werken tonen één vrouwenfi guur, die in zichzelf gekeerd is óf, naar het lijkt, reikhalst naar licht en bevrijding. Klyns gewoonte om lichamen zeer zwaar te deformeren heeft dit keer gelukkig alleen in de prent 'Performer and Banquet I' een weerzinwekkend resultaat opgeleverd. Al de werken maken een wat dromerige, 'psychologi sche' indruk, en hebben titels als (in myn vertaling) 'De verloren onschuld van de maagd Veridia- na'. Toneelspeelster en feest maal', en 'Venus in jute'. Wie Veridiana is mag Trees weten, en waar dat feestmaal (waar niets van te zien is) op slaat begrijp ik ook niet. De vergankelijkheid van vrou welijke schoonheid en van maag delijkheid lykt een rol te spelen in de werken. Erg duidelijk is het me echter allemaal niet. Mis schien heb ik te weinig 'vrouw' in me om dit werk goed aan te kunnen voelen, maar ik denk eerder dat het gewoon wat al te cryptisch is. In elk geval is het moeilijke kunst; meer tobkunst dan topkunst zogezegd. ANTOON ERFTEMEIJ ER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27