Een spektakel
zonder weerga
k'«nul,,
Liggen als meest
normale toestand
Echte mensen in de
kunstmatige wereld
van 'Paris, Texas'
\v J|l|r ..illl)1'
r jut jut
JUF
Jeroen Krabbé in door
Pinter geschreven film
'Blame it on Rio':
onbetekenende Iducht
Vrij circuit
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1984
PAGINA 19
De sleutelscène uit 'Amadeus' is
het moment waarop 'titelheld' Mo
zart huizenhoog boven zijn concur
rent Salieri uitrijst, zonder dat hij
daarbij zelf in beeld komt. Uit een
begrijpelijke behoefte aan huis
houdgeld toont zijn vrouw een
paar composities van haar echtge
noot aan de jaloerse hofcomponist
in de hoop dat deze haar "Wolfi"
aan een bescheiden betrekking
kan helpen.
Bij de middelmatige notenploe
teraar Salieri slaat echter de blik
sem in als hij ziet dat op al deze
originele compositievellen niet één
verbetering te vinden is. Tot dat
moment werd hij gekweld door het
vermoeden, dat de jonge Mozart
een uitzonderlijk muzikaal talent
'Amadeus' van Milos Forman
'Amadeus'; regie: Milos
Forman; hoofdrollen:
Tom Hulce en F. Murray
Abraham: theater: Lido 1,
Leiden; alle leeftijden.
mini
waarheid tot hem door. Die onbe
houwen puber uit Salzburg blijkt
een genie zonder weerga. Eén die
de muziek als een bovennatuurlij
ke gave kant en klaar in zijn hoofd
heeft zitten en alleen de nootjes
nog maar op papier hoeft te zetten.
Salieri, die zijn leven ooit aan God
wijdde in ruil voor voldoende ta
lent om dankzij eindeloos zwoegen
een musicus van naam te worden,
wordt bezeten van een dubbele
haat. Haat tegen dat giechelende,
vuilbekkende schepsel dat in zijn
pink meer muziek heeft dan hij in
zijn hele hoofd, en haat tegen een
God die met deze oneerlijke verde
ling elk gevoel van rechtvaardig
heid met voeten treedt.
Hij zweert wraak, en om zich op
God zelf te wreken, kiest hij diens
beschermeling tot doelwit. Dan
volgt de reeks gebeurtenissen die
de eigenlijke kern van het verhaal
vormen en die ons evenals in het
gelijknamige toneelstuk van Peter
Shaffer door een hoogbejaarde Sa
lieri worden opgebiecht.
In het toneelstuk, in Nederland
opgevoerd door de Haagse Come-
die met Willem Nijholt en Hans
Hoes, lag het accent daarbij meer
op Salieri dan in de film van Milos
Forman, die een grotere plaats in
ruimt voor Mozart en diens mu
ziek. Enerzijds is dit het gevolg van
het verschil tussen toneel en film.
Op het doek kan Salieri niet con
stant aanwezig zijn, temeer daar de
camera ons de gebeurtenissen dik
wijls toont vanuit diens gezichts
punt, en bovendien maakt het me
dium film een ruime toepassing
van muzikale illustraties met zelfs
hele scènes uit opera's mogelijk.
Aan de andere kant is deze ac
centverschuiving ook een bewuste
keuze van Forman en Shaffer. Hun
Salieri is zich niet alleen bewust
van Mozarts genialiteit (als één van
de weinigen trouwens), maar met
de drang zijn tegenstander te ver
nietigen, openbaart zich ook het
verlangen zich diens muziek eigen
te maken. Aan het slot volgt zelfs
een uitgebreide scène aan Mozarts
sterfbed, waar Salieri de laatste no
ten bijna letterlijk uit de zieke pro
beert te trekken.
Met historische werkelijkheid
heeft dat allemaal weinig te ma
ken, maar vanuit dat licht moet
men dit filmepos ook niet gaan be
kijken. Forman en Shaffer zijn
vooral geïntrigeerd geweest door
de tegenstelling tussen Mozart en
Salieri, en de gevolgen die dat voor
de laatste had.
Salieri was de beroemdste com
ponist van zijn tijd, maar naarmate
hij zijn jongere collega langer over
leefde, moest hij constateren dat
zijn eigen muziek in de vergetel
heid wegzakte, terwijl Mozarts po
pulariteit evenredig bleef stijgen.
Daarnaast bestond bij Forman ze
ker ook de behoefte zich uit te le
ven op een kostuumfilm en op dat
punt heeft hij, mede dankzij het su
blieme camerawerk van Miroslav
Ondricek, een waar meesterwerk
afgeleverd.
In sommige spectaculaire effec
ten lijkt hij misschien iets teveel
beïnvloed door de Amerikaanse
filmindustrie, maar dat belet hem
niet om drie uur bioscoopbezoek
tot een fascinerende belevenis te
maken. Schitterend is bij dat alles
de technische uitwerking met ca
merahoeken, montage en beeld-
rijm, o.m. als Mozarts gezicht aan
vankelijk buiten beeld wordt ge
houden of als twee uur later de clo-
se-up van een kijvende schoon
moeder overgaat in een zingende
Koningin van de Nacht uit "Die
Zauberflöte".
Maar dat zijn slechts twee mo
menten uit een grootse film, die be
halve door Formans verteltrant
ook gedragen wordt door twee vol
slagen onbekende hoofdrolspelers.
De vlegelachtige Mozart van Tom
Hulce is onvergetelijk, maar uitein
delijk wordt zijn prestatie toch nog
overvleugeld door F. Murray Abra
ham die een ontroerend echte Sa
lieri op het doek zet, ontdaan van
alle Hollywood-glamour en gety
peerd met zoveel onhebbelijkhe
den als maar menselijk zijn.
PAUL KORENHOF
Eén van de sterkste staaltjes
mond-op-mond-reclame van de af
gelopen jaren is onbetwist 'Oblo
mow'. Het zieltogende theater Kri-
terion in Amsterdam importeerde
de Russische film begin april en
kwam er nfiooi en lucratief de zo
mer mee door. Als een lopend
vuurtje ging het door filmminnend
rand- en hoofdstad: 'Oblomow'
mocht niet gemist worden. Ge
beurde dat toch onverhoopt, deze
week is de Leidse herkansing.
'Oblomow'; regie: Nikita
Michalkov; hoofdrollen:
Oleg Tabakov en Andrei
Popov; theater: Kijkhuis,
Leiden
'Oblomow' (trouwens al een film
uit '79) was natuurlijk voor verfil
ming al een begrip. Zelfs degenen
die Gontsjarovs boek niet lazen,
zullen wel eens hebben gehoord
van de slapende en in elk perma
nent rustende Ilja Illjitsj Omblo-
mow. "Het is geen ziekte en het is
geen luiheid. Liggen is voor hem
gewoon de meest normale toe
stand", zo wordt de hoofdfiguur
geïntroduceerd.
Met alle lof die de film vooruit-
snelde, is 'Oblomow' mij twee keer
(destijds in Amsterdam en nu ook
weer) licht tegengevallen. Althans
het eerste gedeelte waarin Oblo
mow inderdaad niet van zijn sofa
te branden is. Natuurlijk, Tabakov
is vanaf het begin zeer innemend
als de liggende bourgeois en zijn
gehakketak met bediende Zachar
beslist amusant. Maar in de eerste
zestig minuten zit wel erg weinig
dramatische spanning. Al snel is
de geestesgesteldheid van Oblo
mow vastgelegd, komt daar ook
niet snel verandering in en is de
woonkamer wel een erg beperkt
decor. Alleen de scenes waarin
naar zijn kindertijd wordt terugge
keerd, zijn wonderschoon.
Heel anders moet het tweede ge
deelte worden beoordeeld. Daarin
lost Michalkov alle beloften in.
Oblomow trekt dan op met de jon
ge Olga en zijn jeugdvriend Andrei
Stolz. Oblomow fleurt op en slankt
af, helemaal als Stolz afreist naar
het buitenland. Hij is volledig be
dwelmd door de schoonheid van
Olga en Michalkov gaat prachtig
mee in de hoop en vrees waar tus
sen Oblomow zictielf heen en weer
slingert. Plaats van handeling is
dan inmiddels het Russische plat-
De immer rustende Oblomow
Het is kortom net als bij e
voetbalwedstrijd: voor de rust e
tamelijk lamlendig spelletje, daar
na alles wat voetbal/film aantrek
kelijk maakt en juist dat laatste ge
deelte blijft natuurlijk in het ge
heugen hangen.
Ilja llljetsj Oblomow samen met
de vrouw van zijn dromen, Olga
in het idyllische Russische land
schap. (foto pr)
Zeker één scene: de bediende
Zachar is net zo'n dommelaar als
zijn baas en raakt zenuwachtig als
de gemoederen hoog oplopen. Hij
verliest dan alle controle. Zo ook
als hij met een vol dienblad fel
wordt toegesproken. Zachar kent
zichzelf, zegt berustend 'Daar gaat
het' en voegt luttele seconden later
de daad bij het woord. Acteur And-
rei Popov steekt daarmee de klas
sieke komieken naar de kroon.
B.J.
li, 'H
'Paris, Texas'; regie: Wim
Wenders; hoofdrollen: Har
ry Dean Stanton en Nastas-
sia Kinski; theater: Studio,
Leiden; 16 jaar
Actrice Kinski
Pas na een klein half uur zegt Travis, de
hoofdrolspeler in 'Paris, Texas', zijn eerste
woorden. "Paris", stamelt hij tegen zijn
broer Walt en toont hem een vergeeld fo
tootje. Niks geen Champs Elysees te zien en
Walt snapt er dan ook niets van. "Paris, Te
xas", verklaart Travis zich nader. Hij heeft
er een stuk grond gekocht. Grond waarop
zijn ouders voor het eerst samen vrijden.
Travis peinzend: "Ik denk dat ik daar ge
maakt ben". Even later: "Weet je nog dat
vader altijd zei: mijn meisje komt uit Paris.
Dan wachtte hij even en zei dan pas Texas".
Zoeken naar een niet meer bestaand
verleden. Zo laat de grote prijswinnaar van
het filmfestival van Cannes, het indruk
wekkend werkstuk van regisseur Wim
Wenders en schrijver Sam Shepard, zich
het best karakteriseren. Travis is een man
die alles ontvluchtte. Hij is gevlucht "naar
een onbekend land zonder taal en zonder
straten". We zien hem dan ook zwerven in
de woestijn van Mexico en, zoals gezegd
tientallen minuten hardnekkig zwijgen.
Walt pikt hem op en sleurt Travis meer
terug naar de beschaafde wereld, als je Los
Angeles tenminste zo mag noemen. Gaan
deweg leren we Travis daar beter kennen.
Zo ontmoeten we zijn zoon Hunter, opge
voed door broer Walt en diens echtgenote
Anne. Hunter ziet zich opeens met twee va
ders opgescheept, heel verwarrend.
Travis's vrouw, Jane woont ergens in
Houston en na een paar dagen gaan vader
en zoon naar haar op zoek. Travis weet waar
te zoeken en als hij eenmaal bij Jane is, ont
rolt zich de prachtige scene die u misschien
al op televisie zag. Jane werkt in een soort
peepshow, waarbij door een telefoon ge
converseerd kan worden. Hij ziet haar wel,
zij hem niet. Zij babbelt onwetend door,
hem biggelen sprakeloos de tranen over de
wangen. Bij een tweede keer dringt de com
municatie wel door de eenzijdige spiegel
heen en wordt het beste uit de acteurs Har
ry Dean Stanton (formidabel) en Nastassia
Kinski (geen dragende rol, wel impone
rend) gehaald.
In 'Paris, Texas' zit eigenlijk een dubbele
invalshoek. De tweede heeft niet direct met
het verhaal te maken, maar gaat over een
Europese kunstenaar die in Amerika een
waanzinig houvast met het moederland
vindt. Wenders' pogingen in de VS zijn tót
weinig succesvol ge
weest. Coppola nodigde hem uit in zijn Hol
lywood-studio Zoetrope 'Hammett' te ma
ken en wederzijds onbegrip maakte dat een
doelloze onderneming.
Met Francis Coppola gaat het sindsdien
ook niet zo goed. Hij maakte bijvoorbeeld
'One from the heart'. Een liefdesgeschiede
nis in een kunstmatige wereld die daarom
niet echt tot leven kwam en Coppola aan de
rand van het faillissement bracht.
Wenders heeft nu zijn gram gehaald.
Dankzij zijn Nederlandse cameraman Rob-
by Müller maakte hij met Europese ogen
een echte wereld kunstmatig en in die we
reld geen marionetten maar ontroerende,
machteloze mensen van vlees en bloed.
BART JUNGMANN
UTRECHT (GPD) - Jeroen Krab
bé zal volgend jaar te zien zijn in de
Engelse speelfilm 'Turtle Sum
mer', waarin hij een markante bij
rol vervult, met Glenda Jackson en
Ben Kingsley als fameuze tegen
spelers. Het gaat om de verfilming
van 'Turtle Diary', dat door nie
mand minder dan Harold Pinter
tot scenario verwerkt is. De opna
men zijn onlangs voltooid in Lon
den en aan de kust.
'Turtle Summer' wordt geregis
seerd door John Irvin en is een ko
medie, of om met Harold Pinter te
spreken: "In elk geval een verhaal
voor optimisten. Van alle films
waarbij ik ooit betrokken geweest
ben, is dit de eerste die tenminste
in zo verre een happy ending heeft,
dat de hoofdpersonages zich aan
het einde gelukkiger voelen dan by
het begin het geval was".
Volgens regisseur Irvin betreft
het een uit de pas lopende komedie
over het leven in de grote stad.
Mensen leven bovenop elkaar,
maar mijden contact.
Glenda Jackson en Ben Kingsley
(deze acteur werd wereldberoemd
door zijn titelrol in Gandhi, op het
moment is hij in Nederland ook te
zien in de Pinter-film 'Betrayal')
ontmoeten elkaar en ontwikkelen
een plan om reuze schildpadden te
ontvoeren en los te laten in de oce
aan. Door de schildpadden hun
vrijheid terug te schenken, krijgen
ze zelf ook weer meer zin in het le
ven.
Het personage dat door Kingsley
gespeeld wordt, woont op kamers
in een vervallen huis in de wijk
Fulham, waar men regelmatig ru
zies heeft die meestal worden ver
oorzaakt door een zekere Sandor,
een onaangename man van Hon
gaarse afkomst. En dat is dan de
rol die Jeroen Krabbé te spelen
heeft.
Hij werd voor deze rol geschikt
bevonden nadat de makers hem za
gen in Paul Verhoevens film 'De
Vierde Man', die in Engeland uit
stekende kritieken gekregen heeft
en in Londen zelfs heel behoorlijk
gelopen heeft.
'Blame it on Rio'; regie Stanley Donen; hoofdrollen: Michael Caine,
Joseph Bologna en Michelle Johnson; theater: Euro, Alphen. alle leef
tijden.
Twee vrienden, Matthew Hollis en Victor Lyons, nemen ieder hun
dochter van achttien mee op vakantie naar Rio de Janeiro. Met z'n vieren
bewonen ze een prachtig buitenhuis met uitzicht op de stad. De heren
kijken hun ogen uit op het strand waar de meeste meisjes topless rondlo
pen, inclusief de beide dochters. Al snel blijkt dat Jennifer, de dochter
van Victor, vanaf haar jeugd verliefd is op 'oom' Matthew. Tijdens een
nachtelijk strandfeest kost het haar niet veel moeite hem te verleiden. En
dan beginnen de problemen. Jennifer wil open kaart spelen met haar
vader, maar Matthew durft het zijn beste vriend niet te vertellen.
Wanneer Jennifer toch zegt dat ze met een oudere man naar bed is
geweest, helpt Matthew de in razernij ontstoken Victor bij het zoeken
naar de dader.
Tenslotte biecht Matthew zijn zonden op. Nadat ook nog gebleken is
dat Victor een verhouding heeft met Matthew's vrouw en niemand een
ander iets kan verwijten, komt alles plotseling toch nog op z'n pootjes
terecht.
Het is een klucht over vriendschap en relatieproblemen, die alle moge
lijkheden om er iets leuks van te maken heeft laten liggen en letterlijk en
het lijf heeft. Zelfs de prachtige lokatie en folklore
brengen van vroegere werken van
LEONARD ENGEL
BLIJVERS
Lido 4, Leiden.
'Gebroken Spiegels' - Beklemmen
de film van Gorris over het hoeren-
leven, Lido 3, Leiden.
'Greystoke, de legende van Tarzan,
heer van de apen' - Kloof tussen na
tuur en beschaving. Euro 4, Alphen.
'Class' - Kostschooljongen gaat met
moeder vriendje naar bed, Euro 3,
Alphen.
'Codenaam Wild Geese' - Actiefilm
in de jungle. Euro 1, Alphen.
'The woman in red' Gene Wilder
als verliefde sukkel, Lido 2, Leiden.
'Gebroken spiegels' - Metropole 4,
16 jr.
'Purple rain' - Metropole 5. al.
The hit' - Odeon 1 (462400). 16 jr.
'Bolero' - Odeon 2, 16 jr.
The karate kid' - Odeon 3. al.
'Greystoke' - Odeon 4, al.
'Lady lust' - Le Paris 1 (656402), 18
'Hete nachten van een maagd' - Le
Paris 2, 18 jr.
'Jonge meisjes zonder taboe' - Le
Paris 3, 18 jr.
Tightrope' - Passage (460977). 12 ir.
AMSTERDAM
The v
n red' -Alfa 1(278806),
(Op)nieuw
The Liquidator' Charles Bronson
gedraagt zich gewelddadig, Luxor,
Leiden.
'Indiana Jones and the temple of
doom' - Verrassende avonturen. Ci
ty 1, Katwijk.
'Zwarte baretten' - Actiefilm, City
2, Katwijk.
The exterminator' - Geweld, City
3, Katwijk.
'Bastille' - Ontroerende film over
man die niet van het leven kan ge
nieten, City 4, Katwyk.
SEXFILMS
'Sex games' - Rex, Leiden.
'Tiroler sex-express' - Trianon, Lei
den.
NACHTFILMS
'Een zwoele zonnetrip' - Rex, Lei
den.
'Jacht op porno-poesjes' - Euro 1,
Alphen.
'Blame it on Rio' - Euro 2. Alphen.
'Een gravin begeert' - Euro 3, Al
phen.
'Greystoke' - Euro 4, Alphen.
DEN HAAG
'Under the volcano' - Asta (463500),
16 jr.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'Police academy' - Babylon 2, al.
'Indiana Jones and the Temple of
Doom' - Babylon 3, 12 jr.
The woman in red' - Cineac 1
(630637), al.
'Codename: Wild Geese' - Cineac 2,
16 jr.
'Firestarter' - Cineac 3,16 jr.
'Sophie's choice' - Euro (667066), 16
jr.
'Paris, Texas' - Metropole 1 (456756),
16 jr.
'Once upon a time in America' - Me
tropole 2, 12 jr.
Top secret' - Metropole 3, aL
De geprezen (Nipkow-schijf)
filmafdeling van de VARA
maakt haar faam komende da
gen waar met twee films. Te
ten morgenavond 'Blow Up' en
volgende week 'Touchez pas au
Grisbi'.
De eerste is één van de grote
hits van de jaren zestig, gemaakt
door Michelangelo Antonioni.
Onlangs met veel succes op
nieuw in roulatie gebracht en nu
voor tv geprogrammeerd. David
Hemmings speelt de rol van een
fotograaf in (toen) 'swinging
London*. Hij maakt foto's van
een verliefd stel en blijkt onge
wild een misdaad te hebben vast
gelegd. 'Blow Up' is duidelijk
een kind van zijn tijd (experi
menteel filmen), maar nog zeer
de moeite waard. Aanvang 23.44
uur, Nederland 1.
'Touchez pas au Grisbi' is een
iets bej aarder klassieker (1953)
die na een paar buitenlandse zen
ders nu ook door de VARA is
verkozen. Jean Gabin speelt
daarin een misdadiger op leef
tijd, een rol die hij nadien nog
veel vaker zou spelen. In 'Tou
chez pas au Grisbi' is hij Max le
Menteur die samen met zijn
makker Riton een perfecte en lu
cratieve misdaad heeft gepleegd.
Niemand weet er van, ook de po
litie niet, tot dat Riton zijn mond
voorbij praat. Aanvang 23.35 uur,
Nederland 2.
Dezelfde avond op België 1
(20.25 uur) 'Mayerling'. het ver-
'Purple rain' - Alfa 2, al.
'The natural' - Alfa 3, al.
'De Schorpioen' - Alfa 4,12 jr.
'Gebroken spiegels' - Alhambra 1
(233192), 16 jr.
'Une dimanche la campagne' - Al
hambra 2, 16 jr.
'Amadeus' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Paris, Texas' - Calypso 1 (266227/
234876). 16 jr.
The karate kid' - Calypso 2, al.
'Police academy' - Calypso 3. al
'Jonge meisjes met een ruim inko
men' - Centraal (248933), 18 jr.
'Police academy' - Cineac (243639),
al.
'Na de repetitie' - Cinecenter, 16 jr.
'Spetters' - Cinecenter, 16 jr.
Tightrope' - Cinema 1 (151243), 12
jr.
'Firestarter' - Cinema 2, 16 jr.
The savage five' - Cinema Rex
(246132), 16 jr.
Tightrope' - City 1 (234579), 12 jr.
'The hit' - City 2, 16 jr.
'Gebroken spiegels' - City 3,16 jr.
'Alone in the dark' - City 4, 16 jr.
The brother from another planete' -
City 5. 16 jr.
'Bolero' - City 6, 16 jr.
'Greystoke' - City 7, al.
'Una giornata particolare' - Krite-
rion, (231708), 16 jr.
'Een dagje naar het strand' Studio
K (231708), 16 jr.
'Silk, satin and sex' - Parisien
(248933), 18 jr.
•Codename: Wild Geese' - Rem-
brandtpleintheater 1 (223542), 16 jr.
'Indiana Jones and the Temple of
Doom' - Rembrandtpleintheater 2,
12 jr.
'Paris, Texas' - The Movies 1
(245790), 16 jr.
'Zonder getuigen* - The Movies 2,16
jr.
'Los santos inocentes' - The Movies
3,16 jr.
'Once upon a time in America' - Tu-
schinski 1 (262633), 16 jr.
The women in red" - Tuschinski 2,
al.
Top secret' - Tuschinski 3, al.
'Romancing the stone' - Tuschinski
4, 12 jr.
•Maria's lovers' - Tuschinski 5,16 jr.
'Firestarter' - Tuschinski 6, 16 jr.
'Betrayal' - De Uitkijk (237460), 16 jr.
David Hemmings als de foto
graaf in 'Blow Up'. (foto pr)
haal van de tragisch liefdesge
schiedenis van de Oostenrijkse
troonpretendent Rudolf en Ma
rie Vetsera. Beiden pleegden
zelfmoord op het jachtslot
Mayerling. Het verhaal was al
vier keer onderwerp van verfil
ming, de laatste wordt door de
Belgen vertoond. Onder leiding
van regisseur Terence Stamp
spelen Catherine Deneuve en
Omar Shariff de geliefden.
De Duitse tv ten slotte heeft
zondag 'Norma Rae' op het pro
gramma staan. Sally Field kreeg
voor de gelijknamige rol in 1979
een Oscar. Norma Rae werkt in
een fabriek in het zuiden van de
VS en voert haar collega's aan in
de strijd om een hoger loon en
betere werkomstandigheden.
Duitsland 1, 20.15 uur.
figuurlijk niets
kunnen de film niet op het i
Donen als Singin' In the Rain en Charade"
De Film Noir beheerst ook deze
week het Filmhuis LVC. Van
avond is 'Criss cross' van Robert
Siodmak te zien met Burt Lan
caster en Dan Durya die samen
een geldtransport overvallen,
maar tegelijkertijd strijden om
de gunst van een vrouw. (21.15
uur). Morgenavond wordt 'The
big combo' van Joseph Lewis
vertoond, een ruwe misdaadfilm
over een agent die een afperser
achternazit, daarbij geholpen
door het ex-vriendinnetje van
een gangster. (21.15 uur). Op
woensdag draait 'Night and the
city' van Jules Dassin met Ri
chard Widmark die voortvluch
tig is om vergeldingsacties van
een bende gangsters te ontlopen.
(20.00 uur). 'The big clock' van
John Farrow wordt donderdag
avond gedraaid. Ray Milland is
hierin de sterreporter van een
misdaadtijdschrift die een
moord moet oplossen. Deze
moord is gepleegd door zijn ti
rannieke uitgever (Charles
Laughton). 20.00 uur)
In LAK-Cinema draaien deze
week twee films van de Rus Ei-
senstein. De eerste, 'October', is
gebaseerd op een boek van John
Reed 'Ten days that shook the
world'. De film is een weergave
geworden van de oktoberrevolu
tie. met name de bestorming van
Charles Laughton, te i
'The big clock'.
het Winterpaleis. De film stuitte
indertijd (1928) op veel weer
stand door Eisensteins manier
van monteren: hij plaatste con
trasterende beelden tegenover
elkaar om abstracte gegevens te
verduidelijken, (dinsdag 20.00
uur).
'Alexander Nevski' is vervol
gens om 22.00 uur te zien. Eisen-
stein stelt hierin de strijd van de
Russische prins Alexander
Nevski tegen de Teutoonse in
dringers centraal.
K O vertoont, zoals beloofd,
'Novecento II', waarin Alfredo
zelf grootgrondbezitter is gewor
den. Ongewild maakt hij zijn
vriend Olmo, die aan het front
vecht, hierdoor tot slachtoffer.
(20.15 uur).