7.6% 'Werken met Van Kooten en De Bie is een feest' "Canal Plus' kost Fransen voorlopig flink wat geld 'Op geintjes van dj's kan ik niet ingaan' 'Draaikonten -producent Tonny Eyk: BOUWFONDS HYPOTHEEK. RENTE WOENSDAG 7 NOVEMBER 1984 RADIO-TV-KUNST PAGINA PARIJS - De Fransen hebben hun vierde televisienet, al is het en thousiasme ervoor niet zo groot als was verwacht. 'Canal Plus' zendt dagelijks programma's uit van 's morgens zeven tot 's nachts drie en de weekeinden zelfs het klokje rond. De kijkers moeten er flink voor betalen. Ze krijgen een adap tor in huis, sommigen moeten hun antenne aanpassen, anderen hun stekkeringangen. Er is een maan delijkse huursom en een te betalen garantie. Een televisie voor de rij ken dus. Het top-televisieblad 'Te- lerama' houdt niet op zich er vro lijk over te maken dat dit allemaal is uitgedacht door een socialistisch bewind. Het moet afgewacht wor den of het abonnee-aantal zal op trekken. Zo niet dan gaat 'Canal Plus de mist in. Toen de eerste geruchten over Canal Plus in september de kop op staken, reageerden heel wat socia listische ministers afwijzend. De een sprak ervan dat 'privé-belan- gen een tv voor de rijken willen stichten', een ander dat 'de open baarheid voor ging', de minister voor cultuur Jack Lang liet weten dat 'de Franse cultuurpolitiek niets van doen heeft met de zaakjes van privé-financiers of half-publieke instellingen'. Onder een dodelijk zwijgen van de socialistische woordvoerders ontstond tenslotte Canal Plus. Met een kapitaal van 150 miljoen francs heeft het machtige publiciteitsbu reau Havas een meerderheidsbe lang in het tv-station. De directeu ren van Havas hebben altijd een nauwe relatie met de presidenten van de republiek gehad en het meerderheidsaandeel van deze on derneming bevindt zich in handen van de staat. De huidige Havas- baas is André Rousselet, de eerst jaren van diens presidentschap de rechterhand van president Mitter rand op het Elysée. Ondanks deze duidelijke relaties met het huidige gezag is de directie van Canal Plus niet kinderachtig. Afgelopen zondag werd het start sein gelost door oppositieleider en Parijs' burgemeester Jacques Chi rac, die in een lang interview als zijn mening gaf dat men abortus in Frankrijk weliswaar diende toe te staan, maar het desondanks niet al te lichthartig diende op te vatten. De directeur van de programma's van Canal Plus is Philippe Ra- mond, jarenlang hoofd van het conservatieve weekblad Le Point. Monroe Uit het programma van het nieu we tv-kanaal bleek dat men afgelo pen maandag - de eerste dag voor de nieuwe 260 man tellende equipe al om negen uur in de ochtend kon kijken naar een film van Lau rel en Hardy en kort na het midder nachtelijk uur nog naar Kim met Peter O'Toole. Zaterdag 10 novem ber begint het tegen half acht in de ochtend al met Charles Trenet, ter wijl er om half vijf in de nacht van zondag op maandag bijvoorbeeld een film met Marilyn Monroe te zien is. door Rudolph Bakker Voor deze uitzonderlijke presta ties moet de kijker zwaar betalen. In het gunstigste geval 1.860 francs per jaar (dat is ruim 740 gulden) en dat zonder installatiekosten voor de adaptor. Wie een oude antenne op het dak heeft staan, of een tv- toestel bezit van voor '81 moet re kenen op 3.160 francs, dat is omge rekend zo'n 1260 gulden. Terwijl de organistoren hadden gehoopt op een start met 200.000 abonnees, waren er afgelopen zondag maar 186.000 abonnees. Onder deze groep enthousiasten, die zich blindelings in het avon tuur hadden gestort waarover ze al leen maar hadden gehoord, zijn er tienduizenden die niet op tijd de hand konden leggen op de adaptor, om de eenvoudige reden dat de Franse industrie ze niet op tijd af geleverd had. Anderen ontdekten op het laatste moment dat de stek ker van hun adaptor niet in hun ou de tv-toestel paste, terwijl een der de groep slachtoffers niet op de hoogte was gesteld van de code ring waarmee de adaptor moet worden gevoed om het met opzet beverige beeld van Canal Plus tot normale proporties terug te bren gen. De laatste dagen kreeg men bij Canal Plus dan ook gemiddeld 14.000 telefonische klachten per Pas in 1986 zal Canal Plus over het hele land te zien zijn. In novem ber '87 moeten er anderhalf mil joen abonnees zijn om de operatie financieel gaande te houden. Op het ogenblik telt Frankrijk 15 mil joen geregistreerde televisiekij kers. Uit een recent opinie-onder zoek bleek overigens dat 75 pro cent van de ondervraagden in de nieuwe onderneming niet erg geïn teresseerd was. De zuinige Frans man die niet door snobisme bevan gen is, hoopt erop dat de drie oor spronkelijke netten een poging zullen wagen wat beter te worden en er mee zullen ophouden drie maal in drie jaar dezelfde oude films uil te zenden. Satelliet Afgelopen vrijdag tekende de Franse regering overigens een con tract met Luxemburg over de ver deling van de satelliet TDF-1, die over twee jaar vier extra stations uit de lucht laat vallen. In het algemeen bestaat de in druk dat de Fransman niet erg zit te springen om deel uit te maken van het nieuwe communicatie-tijd perk, dat in de landen om hem heen ook in volle hevigheid los barst. En wat Canal Plus betreft: een aantal met een kruisje aangegeven programma's kunnen ook de ge wone tv-kykers zonder adaptor worden bewonderd. Op deze ma nier kunnen ze vrijelijk hun gelief de nieuwslezer Patrick Poivre d'Arvor terugzien, die bij het twee de net was weggewerkt toen hij daar de indruk begon te wekken enigszins over het paard te zijn ge rild. Voorlopig kost Canal Plus alleen nog maar geld als water. Een uit drukking die van pas komt, want een van de grootste Franse particu liere waterleidingbedrijven neemt aan het gebeuren met 15 procent deel. BADHOEVEDORP (GPD) - „Het werken met hen ervaar ik steeds weer als een feest. De enorme uitdaging die er vanuit gaat levert bijna altijd een pres tatie op die ver boven het ge middelde uitstijgt. Ik ben na tuurlijk ook een fan van Wim en Kees. Een echt objectief oordeel kun je dus van mij ei genlijk niet verwachten". Tonny Eyk produceert al tien jaar lang de langspeelplaten van Kees van Kooten en Wim de Bie. Elpee nummer 6 is on der de titel'Draaikonten' zo juist van de persen gerold. In terviews geeft het meest crea tieve duo, dat onze vaderland se showbusiness heeft voorge bracht, nog altijd niet. Een zaak die evenzeer wordt be treurd als gerespecteerd. Pra ten met mensen uit de selectie groep, waarmee Van Kooten en De Bie plegen samen te werken, is het enig overgeble ven alternatief. Tonny Eyk: „Al vanaf het begin laten Wim een Kees zich omringen door een klein team. Dat houdt de zaak overzichtelijk en omdat het doorgaans om dezelfde mensen gaat, weet iedereen ook zo langza merhand wat er wordt verwacht. De harmonie waarin wordt ge werkt is opvallend. Ik heb Wim en Kees nog nooit iets naars over el kaar horen zeggen en dat is toch vrij bijzonder in het showbizzwe- reldje, waar de afgunst en het wan trouwen vooral bij duo's vaak nog al groot is. Dat de overige teamle den, net als ik. altijd in superlatie ven over die twee praten, heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat ze je steeds enorm in je waarde laten. Iedereen weet ook dat er pure kwaliteit geleverd moet worden. Dat is zo'n vanzelf sprekendheid, dat er nooit over ge praat behoeft te worden". „Van Kooten en De Bie kunnen ook steeds dat hoge niveau halen, omdat ze zelf volkomen vrij wor den gelaten. Dat geldt voor zowel de VPRO als de platenmaatschap pij. In beide gevallen weet meestal niemand buiten het team wat er gaat gebeuren. Bij Phonogram krijgen de meesten pas te horen wat er op een langspeelplaat staat als die geperst is. Zelfs de directeur weet doorgaans van niets. Ze hoe ven geen verantwoording af te leg gen. Dat is echt een unicum in de platen wereld. Er is een blindelings vertrouwen in wat zij doen. Dat is vanaf het begin zo geweest. En dat, terwijl je toch mag aannemen dat er af en toe wel eens hevig is gef ronst, bijvoorbeeld toen men dat lied 'I wanna to fuck you' hoorde". „Het gekke is dat we eigenlijk nooit iets afspreken over het op nieuw uitbrengen van een elpee. Er is een soort natuurlijke timing. Meestal werkt het zo dat ik Wim en Kees bel met de mededeling dat de Wisseloordstudio in een bepaalde periode nog vrij is. Als ze dan 'ja' zeggen kan het feest weer begin nen. De studio is gereserveerd, maar niemand weet op dat mo ment wat er op de plaat moet ko men, ook Kees en Wim zelf niet. Er is nog geen muziek en ook alle tek sten moeten nog worden geschre ven. Voor Wim en Kees is dat de beste methode, want zij leveren on der hoogspanning de grootste prestaties. Pas op het allerlaatste moment wordt het materiaal aan geleverd. En dan nog ben je je le ven niet zeker". „Het is herhaaldelijk gebeurd dat bepaalde nummers of gedeel ten van gesproken teksten op het laatste moment de prullebak in verdwenen. Bij deze nieuwe elpee is in de nacht voor de opnamen zelfs een complete elpee-kant afge keurd. Aanvankelijk stond er een schitterende dialoog tussen de Vie ze Man en De Rochebrune op, maar Wim en Kees vonden het uit eindelijk niet voldoende werken. Dus werd om half twee 's nachts besloten een compleet nieuwe kant te maken. En je zult het gelo ven of niet, maar de volgende och tend keerden ze terug met een compleet nieuwe tekst, waarin de RSV-hoorzittingen worden geper sifleerd". „Een van de hoogtepunten is voor mij het gedeelte waarin Wim en Kees halverwege hun lachen niet meer kunnen houden. Eerst proest Kees het uit en later gaat ook Wim plat van het lachen. Dat stukje hadden we al eerder bij wij ze van proef opgenomen. Het was pure improvisatie, maar het klonk zo fantastisch, dat we besloten het in te passen. Zoals het er nu op staat kun je het naturel nooit van z'n leven meer spelen". door Dick Versteeg „Als je eens wist noeveei scnme- rend materiaal er in de loop der ja ren terzijde geschoven is. Voor mij had het vrijwel allemaal gebruikt kunnen worden, maar Wim en Kees eisen het allerbeste van zich zelf. Ze beschikken over een onge looflijke zelfkritiek". „Werken met Van Kooten en De Bie betekent voor mij ook voortdu rend bijblijven op het gebied van trends. Ze zijn daar enorm attent op. Op de tweede elpee van het Simplistisch Verbond wilden ze een nummer in reggae-tempo. Ik zweer je dat ik op dat moment ab soluut niet wist wat reggae inhield. Dan breekt bij mij dus een lichte paniek uit. Voor deze nieuwe elpee moest het nummer 'Ouwe lullen moeten weg' in hardrocktempo worden uitgevoerd. Tonny Eyk speelt hardrock, wie had dat ooit kunnen denken". Tango „Een andere trend die op de lied jeskant van de elpee wordt gesig naleerd is de tango, die de laatste tijd weer enorm in de belangstel ling komt. De muzikale variatie is 'Draaikonten'de nieuwste lp van het duo Van Kooten en De Bie nog nooit zo groot geweest als op deze plaat". "Variatie is trouwens altijd al een van de sterkste punten van Wim en Kees geweest. Ze willen niet teveel in herhalingen vervallen en voelen perfect aan wanneer ze met bepaal de typetjes moeten stoppen. Veel vonden het jammer dat ze ophielden met Jacobse en Van Es, maar ze voelden zelf dat het hoog tepunt van die creaties was be reikt. Ik heb ook grote bewonde ring voor het feit dat ze zo sterk in hun schoenen staan. Ze hebben de meest fantastische aanbiedingen afgeslagen, omdat ze er niet achter konden staan. Geld is steeds on dergeschikt. Zelf blijven ze ook al tijd voor een klein budget werken. Als je vergelijkt wat amusement bij de diverse omroepen opslokt, is dat heel bijzonder. De VPRO mag de handen dichtknijpen met zo'n stel. Ze zitten met Van Kooten en De Bie echt voor een dubbeltje op de eerste ry". LONDEN - Miss Holland mag graag wat koketteren als er fotografen in de buurt zijn. De 20-jarige Nancy Neeve doet dat nu in Londen, waar op 15 november de Miss-Worldverkiezingen worden gehouden. (foto api 1(1) Purple Rain - Prince 2(3) Freedom Wham 3(2) I just called to say i loved you Stevie Wonder 4(6) Private dancer Tina Turner 5(5) The war song - Culture Club 6(9) When the rain begins to fall Pia Zadora en J Jackson 7(4) Why - Bronski Beat 8(7)1 feel for you - Chaka Khan 9 (14) The bele of St.Mark Sheila E 10 (15) Lost in music - Sister Sledge 11(8) On the wings of a nigh tingale - Everly Bro thers 12 (13) I'm gonna tear your playhouse down - Paul Young 13 (10) Careless whisper Geor ge Michael 14 (11) Hot water - Level 42 15 (21) Irgendwie irgendwo ir- gendwann Nena 16 (22) Penny lover Lionel Ri chie 17 (18) European queen - Billy Ocean 18 (31) The wild boys - Duran Duran 19 (12) Pride - U2 20 (25) I can dream about you - Dan Hartman 21 (17) Woodpeckers from space - Video Kids 22 (32) Together in electric dreams G Moroder en P Oakey 23 (16) If it happens again Ub 40 24 (24) 25 (19) 26 27 (29) 28 (23) 29 (27) 30 (35) 31 (33) 33 (20) 34 35 (39) 36 (37) 37 38 (28) 39 40 The second time - Kim Wilde Un bel di Vedremo Malcolm McLaren The medicine song - Ste phanie Mills Kalimba de luna Bo- ney M Left in the dark Bar- bra Streisand Donker om je heen André Hazes Shout to the top - The Style Council Body and soul Mai Tai32 (36) Highly strung - Spandau Ballet Blue jean - David Bo wie Forever young Alpha- ville Ik wil weer naar huis - De Toendra's Stille liefde stil verdriet Frank en Mirella Het kleine café aan de haven - Meadow Sex shooter - Apollonia 6 Hot Havanna nights - Albert West Sexcrime - Eurytmics Nieuwslezer Marc van Amstel wil ook naam maken als zanger ZAANSTAD (GPD) - Marc van Amstel. Een bekende naam. Vrij wel iedereen die geregeld naar de radio luistert kent die naam. „En dan nu extra verkeersinformatie door Mare van Amstel". Een be kende aankondiging, waarna Mare met emotieloze stem het Neder landse volk laat weten waar op en kele kilometers file gerekend mag worden. Of hij leest met diezelfde gevoelloze zakelijke stem het laat ste nieuws voor. Mare van Amstel is nieuwslezer bij de ANP-radio- nieuwsdienst en als zodanig vrij wel dagelijks te horen op onze ra dio. Daarnaast heeft hij onlangs met enkele vrienden een single, ge titeld 'The Trends Of Today' opge nomen onder de naam Marc van Amstel Band. door Pieter Groenewold Mare van Amstel (34), zoon van de burgemeester van Oostzaan, Van Zinderen-Bakker, woont sinds kort in Almere, maar daar voor woonde hij twaalf jaar in Westzaan, Koog en tot slot Zaan dam. Naast zyn werkzaamheden voor het ANP werkt hij nog altijd mee aan een programma van de Zaandamse Zieken en Bejaarden Omroep (ZZBO). Daar ook begon zijn loopbaan bij de 'radio'. Bij de ZZBO kreeg Mare de smaak van het 'radio-maken' te pakken. Toen hy een keer hoorde dat men by radio Noordzee disc- jockeys zocht, solliciteerde hij di rect. Het duurde nogal even voor dat hij daar iets over te horen kreeg, want men was zijn adres kwijt geraakt nadat hij een stem test had gedaan. Via de Zaandamse politie en de ZZBO kwam men Mare weer op het spoor en werd hij uitgenodigd op het schip van radio Noordzee. Het laatste wat men van hem wilde weten was of hij al dan niet zeeziek zou worden Dat ge beurde niet en dus kreeg Mare de baan. „Een fantastische periode", noemt hij dat nu. „Ik ben daar blij ven werken totdat wij in 1974 moesten stoppen van de regering Daarna ben ik terecht gekomen bij de Wereldomroep en heb ik journa listiek werk verricht. Na verloop van tijd kwam ik in contact met mensen van de TROS, waar ik free lance kinderprogramma's ben gaan produceren. Daarnaast viel ik voor collega-discjockeys bij de TROS in wanneer die ziek waren of met vakantie. Zowel op Hilver- sum-3 als Hilversum-4". Na zijn periode bij de TROS be landde Marc van Amstel bij de ra dionieuwsdienst van het ANP. Als nieuwslezer/redacteur. Zelf doet hij nauwelijks aan nieuwsgaring, want er wordt vrijwel uitsluitend gewerkt met aangeleverd mate riaal van grote persbureaus en van de Haagse ANP-redactie. Over zijn werk als nieuwslezer vertelt Mare: „Het is de bedoeling dat wij koel overkomen. Zoals bij na iedereen bij de radio ben ook ik in behandeling geweest bij een lo gopediste. De foutjes er uit ge haald. En een goede ademtechniek aangeleerd. Dat is heel belangrijk want nieuwslezen is lichamelijk nog een relatief zwaar vak. Hoe gek dat misschien ook mag klinken" „Het is ook belangrijk dat wij het nieuws zo neutraal mogelijk voor lezen. De zinnen mogen maar voor één uitleg vatbaar zijn. Het valt my op dal mensen buiten het werk om mij als heel serieus ervaren. Ik ben eigenlijk een lolbroek, maar dat verwacht niemand van iemand met zo'n stem. Voor veel mensen ben ik aanvankelijk ook meer een stem dan een persoon. Mijn stem komt natuurlijk ongevraagd overal de huiskamer binnen. Emotieloos, als een soort rots in de branding. Dan denken ze vaak ook datje een dergelijk karakter hebt. Terwijl ik privé veel sneller geèmotioneerd ben dan tijdens mijn werk. Kijk, discjockeys willen nog wel eens een geintje maken met een nieuws lezer tijdens de uitzending. Maar daar kan ik niet op ingaan. Stel je voor, eerst horen ze je lachen en drie seconden later deel je mee dat bij een ramp zoveel mensen om het leven zijn gekomen. Dat kan abso luut niet". Naast nieuwslezer hoopt Mare binnenkort ook bekendheid te gaan genieten als zanger. Onlangs verscheen zijn eerste single 'De Trend of Today'. Eigenlijk begon nen als een grap. Toen hij op'een avond op bezoek was bij een vrien din verscheen er iemand op televi sie van wie ze tegen de zoon van die vriendin zeiden: „Als die gast een plaatje kan maken, dan kun nen wij dat ook". Het bleef aanvan kelijk bij die uitspraak totdat Mare een tijd later een bevriend compo nist ontmoette die bereid bleek de muziek te componeren. Op eigen kosten doken zij in de studio en de band werd gedraaid door de KRO. Een platenmaatschappij raakte geinteresseerd en zodoende is nu de eerste single van de Mare van Amstel Band een feit. Ondertussen heeft Duitsland al interesse ge toond en het is niet denkbeeldig dat er in de toekomst ook een Duit se versie van het nummer zal ver schijnen. Zelf vertelt Mare er niet teveel van te verwachten. „Voorlo pig is het zelfs niet eens de bedoe ling dat er ooit een tweede single zal verschijnen, maar je weet maar nooit". ADVERTENTIE Inlichtingen: Bouwfonds-infocentrum Haarlem, Anegang 29, (023) 31 38 52 Den Haag, Nassauplein 13, (070) 65 08 00. Of bi| uw verzekeringsadviseur of makelaar. nv Bouwfonds Nederlandse Gemeenten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29