'Niet klakkeloos met mode meelopen' 'Je ziet de rages ontstaan op straat' Hongerprobleem niet simpel op te lossen Het wordt nu menens met 'Samen op weg' Leerlingen Noorderwiek: WOENSDAG 7 NOVEMBER 1984 PAGINA 13 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Styliste Lobetje Schilp: Soms nog voordat iets in de mo de is, hangen de meeste winkels er al mee vol. Degenen die de kleding ontwerpen, weten al lang van te voren wat jongeren leuk (gaan) vinden. Die mensen moeten dus precies zo denken als jongeren, willen ze iets ont werpen dat de jeugd leuk vindt. Zouden het soms zelf nog jonge mensen zijn? Dat is, bij nader on derzoek, echt niet altijd het ge val. Lobetje Schilp (40) bijvoor beeld is styliste van Clock-Hou- se(C&A). Daarvoor verzorgde ze de kleding van Foxy Fashion. Deze grote bedrijven kopen kle ding in op beurzen en laten de stylist de kleding veranderen. Er wordt dus weinig helemaal zelf ontworpen. "Hoe ik weet wat jongeren leuk vinden? Meestal door goed te kijken. Niet alleen kijk ik naar wat de jongeren op straat aan hebben, ik hou ook de videoclips bij van popsterren. Je ziet heel vaak dat jongeren willen dragen wat hun geliefde popster ook aanheeft". Dingen waar Lobetje op let zijn: de lengte van rokken en broeken, kleuren, schoenen, ha ren, noem maar op. Lobetje: "Je ziet de rages ontstaan op straat. Dat neem je dan over. Ik ga af op wat de klanten leuk vinden. Als die bijvoorbeeld iets te saai vin den, kopen ze het niet. Zo simpel ligt dat". Is er weieens iets van haar de mist ingegaan? "Zeker weten. Ik ben wel eens te vroeg geweest met een ontwerp. De meeste mensen wilden het toen nog niet dragen". Vindt ze niet dat een stylist net zo oud moet zijn als de mensen waarvoor hij of zij ontwerpt? "Nee, iedereen is zo oud als hij zich voelt", lacht Lobetje. "Het gaat erom dat je je vak verstaat. Ik denk zelfs dat je beter ziet wat jongeren leuk vinden als je zelf iets ouder bent. Je hebt dan zelf veel meer overzicht". Kleren draag je om op te val len; om je persoonlijkheid te uiten; om erbij te horen; om jezelf heerlijk te voelen; om je lichaam meer fleur te ge ven; om je zakgeld er door heen te jagen. Tenminste, zo zien zes jon geren het die op de Leidse Noorderwiekschool een drie jarige opleiding volgen voor mode-ontwerper. Tegenover Kits onthulden zij hun diep ste mode-wensen. door Paul van der Kooij Mascha Keijzer (19) uit Nieuw koop. "Het liefst draag ik wijde en nonchalante kleren. Ik ben nou eenmaal een nonchalant ty pe, een vlinder. Ik ben modebe wust, maar volg de mode niet klakkeloos. Nu is het bijvoor beeld mode totaan de kuiten, ik doe het dan totaan de enkels. Ei genlijk heb ik alles oversized: ex treem lange en wijde rokken, daar houd ik van. Ook draag ik veel over elkaar heen: zwart, grijs en bruin. Dat extreme doe ik wel om op te vallen, ja. Ik hoor ook veel reacties. Vaak leuke, maar soms ook van: 'jeetje, heb je de jas van je pa aan?' Daar moet je boven staan, vind ik. En je kunt het ver wachten. Als je veel aandacht aan je kleren besteedt, vinden mensen je nou eenmaal vaak hooghartig. Belachelijk, ik vind dat veel mensen er te weinig op letten of kleren een beetje stéón. Ze kó pen maar. Of ze nemen verkeer de maten. Je ziet zo vaak dikke mensen in strakke kleren waar alles uitbubbert! Als je aan de maat bent moet je juist wijde kle ren nemen". Disco-af Kees van der Sluis (17) uit Zoe- terwoude. "Ik ben new-wave. Ik houd van kleren die nonchalant staan, maar tegelijkertijd ver zorgd. Zwart-wit, dat vind ik een mooie combinatie. Ik kijk altijd naar de kleuren en niet zo naar het ontwerp. Als het maar wijd van boven is. New-wave-zijn geeft een be paald gevoel, eigenlijk is het een- zachte vorm van punk. David Bowie heeft dat gevoel ook. Met dat haar dat netjes zit, maar niet gestyled. En zijn kleren zijn ook behoorlijk new-wave, maar wel heel anders. Ze zijn ook ontzet tend duur! Twee jaar geleden was ik dis co. Ik wilde echt ergens bijhoren, want ja, zeventig procent op school was toch disco. Maar langzamerhand ging ik van ande re muziek houden. Ik vond dat muzikanten instrumenten moes ten bespelen. Die discodreun kwam me de strot uit. Ik koos voor new-wave. En ja, dan pas je je kleren ook aan. Wel even wen nen hoor, new-wave mode hangt niet zomaar in de winkels. Er wordt voor disco's ontworpen". Sjaaltje Dennis van der Drift (17) uit Warmond. "Ik heb zo mijn eigen stijl: sjiek en nonchalant. Zwart, grijs en wit, maar ook blauw. Veel jasjes met brede schouders. Niet voor de patserigheid hoor, maar voor de mooie lijn. En: ik heb nog niemand zo zien lopen. Trouwens, wat dacht je van dit sjaaltje? Iedereen vraagt waar ik het heb gekocht. Natuurlijk kijk ik ook naar de mode. Maar als ik in Noordwijk loop en ik zie al die gozers in die linnen pakkies, dan denk ik: nee nooit. Je moet zélf kiezen, com bineren. Met mooie sieraden er bij en dure horloges. En te gekke schoenen. Maar ze moeten wel lekker zitten. Het is bij mij niet zo van: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Zaterdag wil ik naar de kapper. Ik wil mijn haar rechtstaand om hoog met een paar plukjes. Net "zoieU als Grace Jones. Maar de kapper moet het wel goed doen. Want als ik er rot uitzie, kom ik de deur niet uit". Sjiek Brian Uijen (17) uit Heemste de: "Ik houd van alles wat stijl heeft, echt sjiek is. Ik draag vaak combinaties: een broek met een trui, een colbert of vest. Veel zwart, grijs, blauw en kaki. Het is een beetje de stijl van Berlijn ja ren '30, de excentrieke jet-set. Spandau Ballet en Duran Duran hadden dat in '80 ook, met leren broeken, hoge laarzen, overhem den met kantjes en een stuk of zes sjaaltjes om. Maar het is een beetje verwaterd bij die groepen. Terwijl ik het juist wil uitbou wen. Ik wil trendsetter worden en die rol overnemen van de pop groepen. Dat geeft echt een lek ker gevoel. Ik krijg vaak reacties. Vooral als ik rose draag. 'Hé, homo', roe pen ze dan. Belachelijk, het kan heel sjiek en apart staan. En ik heb er maling aan hoor. Opma ken zal ik toch nog niet zo gauw doen. Terwijl ik het wel heel mooi vind. Ik ben ook bang dat het me niet zo zal staan. De kleding zegt echt iets van mijn persoonlijkheid. Ik ben een levensgenieter. Als ik ga stappen let ik niet op geld. Ik heb liever een goede avond en dan een paar weken niks, dan dat ik steeds moet uitrekenen of ik nog wel die ene rum-cola kan betalen. Ik zie alles positief. Ik zal dan ook nooit in zo'n stoet gaan lopen te gen de bom of zo. Niet dat ik vind dat ze die raketten moeten plaatsen, hoor. Maar ik sta er niet zo bij stil. 98 Procent van mijn geld gaat op aan kleren. Als ik veel geld heb, brandt het in mijn zak. Maar soms ben ik heel zuinig. Als ik dan een leuke broek zie hangen in de winkel, ga ik er tien keer naar kijken. En elke keer zie ik iets raars. Een stomme zak of zo, of een rare rits. Nou, op het laatst koop ik hem niet meer, maar maak ik een eigen ontwerp". Felle kleuren Marleen de Ruijter (18) uit Oegstgeest. "Ik houd van felle kleuren. Het geeft me een oppep per, want ik ben een beetje licht van mezelf. Strakke kleren kan ik niet hebben: dan lijk ik wel uitgemergeld. Charleston-jurken vind ik mooi, met die slome, lijzi ge lijn. Maar ook een spijker broek of een blokrok vind ik leuk. Het ligt er gewoon aan hoe ik 's morgens opsta. Maar ik zal nooit helemaal in het zwart gaan. Opmaken doe ik niet. Dat vind ik zonde van mijn tijd. Ook koop ik niet zo vaak kleren. Ik maak ze liever zelf, naar mijn eigen ideeén. Je moet vrij rijn als het om mode gaat. Ik draag heus niet wat mijn omgeving draagt Mijn ene vriendin draagt superkak- spullen en mijn andere loopt in geitewollen sokken rond". Nonchalant Heieen van Rijn (16) uit Kat wijk. "Ik houd van modebewus te kleren. Het moet modern, non chalant en nebjes zijn. Niet teveel van het een en niet teveel van het ander. Voor je het weet loopje er als een alternatieveling bij of als deftige dame. Ik krijg zelfver trouwen als ik leuke kleren aan heb. Sommige mensen zeggen dat ik hooghartig ben, maar ik ben juist verlegen. Toch wil ik opvallen en men sen vóór zijn met mode. Nu zijn strakke rokken met een beetje plooi in. Voor je het weet draagt iedereen ze. Nou, dan kun je je rok wel weghangen. Dure kleren koop ik dan ook maar niet. Veel te riskant". Het is om diep treurig van te worden, maar voor de zoveelste keer komen uit Afrika berichten over hongersnood. Zeker 35 mil joen mensen worden met de dood bedreigd, omdat aanhou dende droogte de oogsten heeft vernietigd. De Verenigde Naties spreken over de grootste mense lijke ramp uit de geschiedenis. Hier, waar we meer dan genoeg te eten hebben om in leven te blijven, vraag je je af hoe het mo gelijk is dat er in Europa nog steeds grote landbouwover schotten zijn, terwijl elders in de wereld mensen de hongerdood sterven. Maar de nood in bijvoorbeeld Ethiopië maakt duidelijk dat het helaas niet zo simpel ligt. Om alle hongerigen op tijd te voeden, moeten enorme voedseltranspor- ten op gang komen en daar ont breken in de veelal onderontwik kelde landen de mogelijkheden toe. Er zijn geen havens, zoals onze Rotterdamse, die in staat zijn om snel grote scheepsladin gen te verwerken. De wegen zijn slecht, treinverkeer is er vaak he lemaal niet en vliegvelden, zoals wij die kennen ontbreken, ter wijl de afstanden enorm zijn. Vandaar dat het nog al eens voor komt dat voedsel in opslagplaat sen ligt te verrotten. Alle ogen van de wereld zijn weer op Afrika gericht en van al le kanten wordt hulp geboden. Maar als de ergste nood voorbij is, is er aan de oorzaak nog niets veranderd. In de Sahel-landen heerst van oudsher droogte, waardoor de opbrengst van land bouw altijd gering is. Daar komt bij dat de bevolkingsgroei groot is, dat het voedselprobleem steeds knellender wordt, zeker wanneer de droogte zoals nu lan ger dan normaal aanhoudt. Verbetering van de landbouw methoden, waardoor het onder ste uit de kan gehaald kan wor den, is pure noodzaak. En zonder een oplossing van de transport problemen zijn de Afrikanen nog geen stap verder. Ook daarvoor moet geld op tafel komen, willen de mensen daar tenminste ooit in de positie komen dat ze letterlijk en figuurlijk hun eigen boontjes kunnen doppen. "Wij willen onze verschillende vormen van kerk-zijn niet langer tegenover elkaar stellen, maar in gehoorzaamheid aan de Heer van de kerk inbrengen in een proces van hereniging en vernieuwing". Met die woorden hebben de sy nodes van de Nederlandse Her vormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken in Nederland gisteren op hun gecombineerde vergadering in Lunteren bijna unaniem verklaard, niet langer in de scheiding tussen de twee kerken te willen berusten. De synodeleden hadden duide lijk het gevoel dat het nu menens wordt met 'Samen op weg'. De eensgezindheid over de nood zaak en zelfs de onvermijdelijk heid van toekomstige hereniging was naar vrijwel alle kanten merkbaar. Via de federatie wil len de twee kerken uiteindelijk volledig één worden. Alleen de rechterhoek van de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Bond, blijft tegensputteren. In 1985 zal aan de plaatselijke gemeenten, de (regionale) clas ses en de provinciale organen van de twee kerken worden ge vraagd, of zij met de (gistermid dag aangenomen) intentieverkla ring instemmen. Het jaar daarop (1986), precies 100 jaar na de tweede grote uittreding van gere formeerden uit de Hervormde Kerk (Doleantie), willen de syno des uitspreken, dat de twee ker ken 'in staat van hereniging' zijn. Eveneens met overgrote meer derheid aanvaardde de gecombi neerde synodevergadering de documenten waarin het 'belij dend fundament' en de organisa torische vorm van de herenigde kerk staan beschreven. Het eer ste stuk gaat nu naar de gemeen ten, het tweede wordt verder be werkt en zal in 1986, als de twee synodes weer samen vergaderen, opnieuw aan de orde komen. Het voorstel van de werkgroep om de hervormde kerkorde als uitgangspunt te nemen en de 'ge reformeerde inboedel' daarin on der te brengen kreeg veel steun. Moeite hebben de synodes met de gedachte om de geografische wijk)gemeente los te laten. Men sen die zich in hun woonplaats of wijk kerkelijk niet thuis voelen moeten lid kunnen worden van een andere gemeente, vindt de werkgroep. Dan zal de classis (de regionale vergadering van de kerk) het grondvlak van de nieu we kerk zijn, omdat daar alle ge meenten van verschillende kleur ambtelijk bijeenkomen. Verscheidene synodeleden vreesden, dat de nieuwe kerk dan een soort 'hotelkerk' wordt, waarin de 'consument' naar ei gen believen zijn geestelijk on derdak zoekt. "Alleen in uiterste nood moeten gelijkgezinden met elkaar in een gemeente kruipen", zei ds. K. Blei uit Haarlem. En een ouderling uit Zutphen: "We moeten niet de gemakkelijke weg van de gescheidenheid kie- Volgens professor H. B. Weij- land uit Kampen zal de herenig de kerk een open karakter moe ten hebben, "waardoor gemeen ten van velerlei kleur en signa tuur zich er thuis voelen". Die openheid is al nodig omdat 'Sa men op weg' van plaats tot plaats sterk verschilt, maar ook omdat de nieuwe kerk zich niet mag af sluiten van andere kerken die Over de rechtse afkeer van 'Sa men op weg' zei de Kamper hoogleraar, dat deze mensen niet in een gefedereerde gemeente mogen worden gedwongen. Daarom is er gekozen voor een tussenoplossing, die het moge lijk maakt lid van een andere ge meente te worden. Streef] aar Hoewel 'Samen op weg' lande lijk gezien nog aan het begin staat, werd in Lunteren al druk gespeculeerd over het jaartal van de feitelijke eenwording. De één rekende voor, dat het wel 2020 zou worden, maar er was ook een predikant die 1991 een heel mooi streefjaar vond. Dan zal het vijf tig jaar geleden zijn, dat de Her vormde Kerk door het aanvaar den van een nieuwe kerkorde (die een eind maakte aan het be stuur van 1816) weer een 'belij dende kerk' werd. Het conflict tussen secretaris ir. J. van der Graaf van de Gere formeerde Bond en voorzitter ds. W. N. Wouters van de raad voor 'Samen op weg' is uit de wereld. Voorzitter ds. C. B. Roos van de hervormde synode, die als be middelaar tussen beiden was op getreden, las een verklaring van Van der Graaf voor, dat hij met de woorden 'gereformeerd impe rialisme' niemand persoonlijk heeft willen kwetsen, ook Wou ters niet, aan wie hij had verwe ten, zijn 'minderheidsnotitie' veel te laat te hebben verspreid. Van der Graaf, die gisteren om gezondheidsredenen niet aanwe zig kon zijn, zei dat hij een 'alge meen gevoelen' had willen ver woorden, voortkomend uit een 'kerkelijk besef in relatie tot de belijdenis'. Ds. Wouters zag in het incident met Van der Graaf een signaal van iemand die het gevoel had onvoldoende te zijn gehoord. Na mens de raad voor 'Samen op weg' beloofde hij, hiernaar aan dachtig te zullen luisteren. "De vervreemding tussen hervorm den en gereformeerden vraagt soms haar tol". Hervormde Kerk: beroepen te Capelle aan de IJssel W. Chr. Hovius Apeldoorn, te Oud-Beij- erland G. van den End Kampen. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt: aangenomen naar Frane- ker kandidaat A. J. van Zuyle- kom Hattem. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Krim pen aan de IJssel en voor Oud dorp J. Mijnders Veenendaal. 'God met ons'. De gerefor meerde commissie 'Kerk en theologie' voelt weinig voor her schrijving van bepaalde gedeel ten van het rapport 'God met ons' (over het gezag van de bij bel). Ze vindt het verstandiger, een studie te schrijven over de vele punten van discussie, die na de publikatie van het rapport zijn blijven liggen. In november 1980 droeg de ge reformeerde synode de commis sie 'Kerk en theologie' op, haar rapport over het bijbelgezag ge schikt te maken voor bespreking in de plaatselijke kerken. Deze bewerking verscheen in februari 1982 onder de titel 'God met ons'. Hoewel de synode het document beschouwde als een verantwoor de uiteenzetting over de manier waarop de bijbel verstaan wil worden, kwamen er veel negatie ve reacties op. Toch hebben uit eindelijk maar vier plaatselijke kerken officieel bezwaren bij de synode ingediend. De synode zal op 20 november praten over het voorstel van de commissie om de studie over het gezag van de bijbel voort te zet ten. De commissie heeft voor een volgend rapport al een inhouds opgave gemaakt. Leerlingen van de Noorderwiek: v.l. kledingontwerpen staan. Brian, Dennis, Heieen, Marleen, Mascha en Kees. Van Kees en Brian zie je op deze pagina twee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 13