Gene Wilder als verliefde sukkel De heiligen van het platteland r a v a r Aandacht voor Nederlandse film in vakblad Variety Bo moet in een museum noir 'Film bij LAK en LVC VRIJDAG 2 NOVEMBER 1984 PAGINA 17 'The woman in red' is een film die eigenlijk vooral is bestemd voor de Amerikaanse markt. Het is een enigszins aangepaste versie van 'Un eléphant ca trompe enormé- ment', een Franse film van Yves Robert uit 1976. Gene Wilder zegt per definitie niet geïnteresseerd te zijn in zoge naamde 'remakes'. Maar toen hij hoorde dat de Verenigde Staten er nauwelijks kennis van hadden ge nomen! 'slechts' tweehonderddui zend mensen zagen de film), draai de hij bij. Trouwens: met de suc cesvolle muziek van Stevie Won der ('I just called to say I love you' was een hit) zal het hier commer cieel waarachtig ook wel lukken. In het oorspronkelijke verhaal van J^an-Louis Dabadie ging het om vier trouwe vrienden van middel bare leeftijd. Gene Wilder hand haafde de leeftijd, maar concen treerde het scenario op één per- Dat is hij zelf dus als reclame man Teddy Pierce. Een aangepast type met een solide huwelijk, wiens hoofd zomaar op hol slaat. Een bevallige dame loopt over een luchtrooster, haar jurk waait op, haar ranke benen worden zicht baar en de sullige sukkel Teddy Pierce is verloren. Een poging tot een afspraakje gaat eerst grandioos mis en als hij uiteindelijk dan toch met haar in één bed belandt, blijkt dat een wa- '«Hl 'The woman in red'; regie: Gene Wilder; hoofdrollen: Gene Wilder, Gilda Rad- ner en Charles Grodin; theater: Lido 2, Leiden; al le leeftijden terbed. En waterbedden zijn ook niet bevorderlijk voor de liefde. 'The Woman in red' is zeker geen overbodige film, het talent van Wil der staat daar borg voor. Oorspron kelijk werkzaam in de drukke en absurde school van Mel Brooks is hij nu beland in komedies van toe gankelijker snit. Wilder bleef ech ter één van de beste en charmant ste clowns van het witte doek en op zijn talenten rust de film dan ook. 'The woman in red' heeft echt sterke momenten met Gene Wilder onhandig te paard en Gene Wilder op de richel van een hoge flat. Niets wat hij in deze film doet, is nieuw, maar wat hij doet, is meest al leuk. In elk geval vaak genoeg om 'The woman in red' onderhou dend te noemen. BART JUNGMANN De rode jurk van de 'droomvrouw' waait op boven het luchtrooster en Teddy Gene Wilder) is verloren. (foto pr> LEIDEN - LVC-Filmhuis en LAK-Cinema doen dit keer geza menlijk mee aan het jaarlijke Cine mathema-festival. De 'film noir' staat deze maand centraal. Van 7 tot en met 17 november draaien twaalf films in het filmhuis aan de Breestraat; van 20 tot en 24 novem ber draaien tien films in het LAK aan de Cleveringaplaats. 'Film noir' wordt in het alge meen omschreven als psycholo gisch getinte misdaadfilms, een stroming in de filmkunst die in de jaren veertig en vijftig opkwam in de Verenigde Staten. Iedere film liefhebber kent in dat verband na tuurlijk de namen Humphrey Bo- gart en Lauren Bacall. De makers zochten hun thema's vooral in de motieven achter de misdaad. De mannen zijn zoekend, de vrouwen vaak mysterieus en soms fataal. Het genre onder scheidt zich van de doorsnee thril ler door de geringe inbreng van het actie-element. Bij het festival is een mooi uitgevoerde catalogus en een festivalboek uitgegeven, te verkrijgen bij de twee filmhuizen. Woensdag begint het festival in het LVC met twee bekende verte genwoordigers van het genre: 'The big heat' (20.00 uur) en 'The lady from Shanghai' (22.15 uur). De re- Humphrey Bogart en Gloria Grahame in Nicolas Ray's 'In a lonely place' gie van de eerste film is van Fritz Lang met Glénn Ford als een agent die een misdaadsyndicaat wil op rollen. Het is op de actualiteit van dat moment gebaseerd toen cor ruptie binnen het politie-apparaat aan het licht kwam. Orson Welles maakte 'The lady from Shanghai' met hem zelf en Rita Havworth in de hoofdrol. Het interessantst van de film is echter het uitgekookte camerawerk. De slotscène in het spiegelhof van een pretpark is klassiek geworden. Donderdag worden om dezelfde tijden 'The blue dahlia' en 'In a lo nely place' uitgezonden. In de laat ste film (van Nicholas Ray) prach- (fotopr) tig spel van Bogart als een scena rioschrijver die verliefd wordt op Gloria Grahame. 'The blue dahlia' is een melodrama van Raymond Chandler verfilmd door George Marsden met in de hoofdrol Alan Ladd. Een belangrijke 'film noir' van voor de oorlog. Al deze films zijn overigens niet ondertiteld. Sommige mensen laten hun soort genoten tenminste nog eens mee genieten van hun bezit. Die schen ken een mooi schilderij of een schitterende verzameling antiek aan een museum en iedereen kan het dan bewonderen. John Derek is ook zo iemand. Hij heeft een prachtig beeldhouwwerk als vrouw en deze Bo wil hij niet voor zichzelf alléén houden, maar via het medium film laat Hij ieder een die dat wil met haar capacitei ten kennismaken. In 'Ten' ging zij schaars gekleed de koffer in met Dudley Moore, in 'Tarzan' liep zij nog schaarser ge kleed achter een aapachtig mens aan en in de nieuwste produktie van het duo-Derek, 'Bolero', gaat zij helemaal uit de kleren. Prachtig om te zien hoor, daar niet van. Al leen is het medium niet goed geko zen. In een museum kun je uren naar een kunstwerk zitten staren, maar in een film wordt iets meer verwacht. Een boeiend verhaal bij voorbeeld. Maar 'Bolero' is een dwaas ver haaltje, dat zich afspeelt in de jaren twintig-dertig van deze eeuw. Bo is op zoek naar een Rudolph Valenti- no-achtige man die haar moet ont maagden. Een sjeik weet het op het cruciale moment niet voor elkaar te krijgen. Vervolgens zoekt zij haar heil bij een stierevechter, maar helaas wordt deze minnaar onzacht getroffen door de horens van zo'n dol beest. De film is werkelijk te kinderlijk voor woor den en leidt slechts tot één advies aan het echtpaar Derek: Bo moet in een museum worden uitgestald en vooral niet meer in films als de ze spelen. ANNEMIEK RUYGROK Een actiefilm in de jungle 'Codename Wild Geese'; regie: An thony Dawson; hoofdrollen: Lee van Cleef, Lewis Collins en Klaus Kinski; theater: Euro, Alphen; 16 jaar. Met de opdracht een opiumoogst te vernietigen, trekt Capt. Wesley en nog wat huurlingen de jungle van Birma, Thailand en Laos in. Hierin maken illegale legertjes el kaar het leven zuur. Alleen als het gaat om het planten en oogsten van de papaver valt er nog zoiets als eendrachtigheid te bespeuren. De opdracht van Wesley en de zijnen staat dus gelijk aan een overbetaalde zelfmoord. Ze kun nen rekenen op felle tegenstand van zwaarbewapende bandieten. Hun opdrachtgever, een misdaad syndicaat, hoopt dat met de vernie tiging van de opiumoogst de we- reldprijs omhoog gaat. 'Codename Wild Geese', een ac tiefilm bij uitstek, is te beschou wen als een vervolg op 'Wild Gee se'. Producent Erwin C. Dietrich, een Zwitser, besloot aan deze film een vervolg te geven. Argument: als onafhankelijk verhuurder in Duitsland en Zwitserland wordt het steeds moeilijker om actiefilms te kopen. De enige manier om ze uit te brengen is ze zelf produce ren, vandaar. UTRECHT (GPD) - Variety, het befaamdste filmvakblad ter we reld, besteedt in haar nummer van 17 oktober maar liefst tien redac tionele pagina's aan filmnieuws uit Nederland en België, en dan volgen nog eens acht pagina's voorlich ting over tv-zaken in de Benelux. Dat filmnieuws levert naast grote artikelen met zakelijke gegevens hier en daar interessante lectuur op, want in hun ijver een zo serieus mogelijke indruk te maken op de journalisten van Variety gooiden producenten, distributeurs en ex ploitanten gegevens op tafel die in Nederland nog nauwelijks bekend heid kregen. Zo lezen we bijvoorbeeld dat Gijs Versluys' maatschappij River- side een tv-serie gaat maken die zal zijn gebaseerd op Ruud van He merts film Schatjes en dat Paul Verhoevens eerstvolgende interna tionale film Death Comes At The End (naar Agatha Christie) niet door maatschappij Columbia ge produceerd wordt omdat Paul Ver hoeven vast houdt aan de eis de film op te nemen in Egypte. Warner Brothers is geïnteress- seerd in de verfilming die Verhoe ven en Versluys voorbereiden van H. P. Lovecrafts The Thing On The Doorstep, en Verhoevens grote plan voor de film Harry's Game (een door de cineast zelf ontwor pen verhaal over de slavenhandel) wordt in samenwerking met de be faamde producent Michale Grus- koff gebudgetteerd op 18 miljoen dollar. Daar vallen de 7 miljoen die Flesh and Blood gekost heeft bij in het niet. Maar vóór die monster- produkties aan de beurt zijn, wil Paul in Nederland voor een aan merkelijk bescheidener bedrag een film regisseren met Affairs als voorlopige titel. Volgens dezelfde bron gaan de jongens van Cannon (Menahem Golan en Yoram Globus) in Neder land een rock 'n roll-komedie op nemen die The Au Pair Girls zal heten en die wordt opgebouwd rond The Dolly Dots. Nu hoeft men niet alles wat Va riety zegt ook onmiddellijk te gelo ven, want die Amerikanen vergis sen zich ook wel eens in een nul letje of begrijpen het Engels van de Nederlanders verkeerd. Als je Variety geloven mag, is Nederland een belastingparadijs, vooral omdat iedereen bij de belas tingdienst hier zo eerlijk is. En voorts beweert het blad dat Gebro ken Spiegels onlangs is verfilmd door Nouchka van Brakel. Prachtfilm van Mario Camus 'Los Santos Inocentes' laat zich het best typeren als een Spaanse versie van 'De Klompenboom'. Net als in die prachtige Italiaanse film van Ermanno Olmi geeft Mario Camus een schrijnend beeld van de afhan kelijke en droevige positie die de landarbeiders innemen. 'Los San tos Inocentes' is, laat het maar di rect gezegd zijn, net zo'n pracht film. Camus is in Nederland vooral be kend van 'La Colmena', vorig jaar winnaar van het Berlijnse filmfes tival. Maar 'Los Santos Inocentes' is al zijn achttiende film. Die erva ring en (ongetwijfeld) levenserva ring spreekt uit praktisch elk beeld. Dat beeld wordt vooral be paald door het barre decor van de provincie Estremadura. Via het he den en verleden wordt het verhaal verteld van Paco en zijn gezin, de 'onschuldige heiligen'. Zij dienen de landeigenares, voor iedereen: 'De Markiezin'. Pa- co en zijn vrouw Régula doen dat in opperste eerbied. Zo assisteert Paco zijn baas Ivan bij het duiven- Ir JV M .-li ■"Hllli,. "lllh. "II 'Los Santos Inocentes'; re gie: Mario Camus; hoofd rol: Francisco Rabal; theater: Kijkhuis, Leiden Dochter Nieves, moeder Régula en zoon Quire, drie hoofdrolspelers uit 'Los Santos Inocentes schieten. Hij breekt daarbij tot tweemaal toe zijn kuitbeen, maar Ivan blijft een beroep op hem doen. Zo goed en vooral zo kwaad als het gaat, strompelt Paco achter hem aan. Een aangeschoten hond zou met meer eerbied behandeld worden. En dan nog geen spoor van wrok. "Wat betreft meneer en mevrouw is het voor ons horen, zien en zwij gen", zegt Paco tegen dochter Nie ves die overspel heeft geconsta teerd in het huis van de baas. Maar de jeugd is anders. "Geen gevoel meer voor hiërarchie", zegt Ivan. Inderdaad: Nieves en zoon Quire trekken naar de stad. Liever achter de lopende band dan lijfeigene op het land. Camus heeft voor een vrij bijzon dere verteltrant gekozen. Via zoge naamde 'overvloeiers' (beelden die in elkaar verdwijnen) kiest hy steeds één van de hoofdpersonen uit. Zo wordt de afhankelijkheid telkens vanuit een andere positie verteld. Een aparte plaats daarin neemt de zwakzinnige oom Azerias (een in Cannes terecht bekroonde rol van Arbal). Hij gaat zijn eigen gang. Bekommert zich om zijn nog zwakzinniger nichtje en zijn kraai die hij beiden Amelia liefje' noemt. Via hem stelt Camus de vraag: wie is er nou eigenlijk gek? Azerias is namelijk de enige die op een gegeven moment in opstand komt. Nog eveh terugkerend bij 'De Klompenboom': daarin laten de hoofdpersonen zich aan het slot ten onrechte en zonder enig verzet uit hun huis schoppen. Als de kraai van Azerias door Ivan zomaar wordt doodgeschoten, neemt hij op hardhandige en intelligent wij ze wraak. Zodat de kijker in tegenstelling tot 'De Klompenboom' in elk geval met een gevoel van rechtvaardig heid de zaal verlaat. B.J. BLIJVERS 'Romancing the stone' - Puur ver maak en romantiek tijdens avon tuur in Colombia, Lido 3. Leiden. 'Police Academy' - Onderhoudende komedie, Euro 4, Alphen. 'Once upon a time in America' - Sergio Leone stelt lichtelijk teleur door geknip tijdens montage, maar biedt visueel veel aantrekkelijks, Studio, Leiden. 'Gebroken Spiegels' - Beklemmen de film van Gorris over het hoeren- leven. Lido 4, Leiden. 'Greystoke, de legende van Tarzan. heer van de apen' - Kloof tussen na tuur en beschaving, Luxor, Leiden. 'Class' - Kostschooljongen gaat met moeder vriendje naar bed. Euro 3. Alphen. 'Indiana Jones and the temple of doom' - Avonturenfilm, City 1, Kat wijk. i red' - Alfa 1 (278806), (Op)nieuw 'The Blues Brothers' - Al bijna le gendarische John Belushi in over rompelende komedie, City 4, Kat wijk. SEXFILMS 'Sextheater' - Rex, Leiden. 'In love' - Trianon, Leiden. NACHTFILMS •Dc meisjes van Pigalle' - Rex, Lei- den. 'Codenaam Wild Geese' - Euro 1, Alphen. •Yellow beard' - Euro 2. Alphen. 'Gravin begeert' - Euro 3, Alphen. 'Kamermeisjes met wulpse wen- sen' - Euro 4. AlDhen. DEN HAAG 'Under the volcano' - Asta (463500), 16 jr. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Indiana Jones and the Temple of Doom' - Babylon 2,12 jr. 'Police academy' - Babylon 3, al. 'The woman in red' - Cineac 1 (630637), al. 'Firestarter* - Cineac 2, 16 jr. 'Dragon force' - Cineac 3,16 jr. MGM jubileum festival - Euro (667066). 'Once upon a time in America' - Me- tropole 1 (456756), 16 jr. 'Purple rain' - Metropole 2, al. Top secret' - Metropole 3. al. 'Gebroken spiegels' - Metropole 4. 'Splash* - Metropole 5. al. 'Bolero' - Odeon 1 (462400), 16 jr. 'Greystoke' - Odeon 2. al The karate kid' - Odeon 3. al. 'Maria's lovers' - Odeon 4.16 jr. 'Girl's best friend' - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Verboden tienerspelletjes' - Le Pa ris 2. 18 jr. 'Jonge meisjes zonder taboe' - Le Paris 3, 18 jr. 'Codename: Wild Geese' - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM The v al. •Purple rain' - Alfa 2, al. The natural' - Alfa 3, al. 'Blame it on Rio' - Alfa 4. al. 'Gebroken spiegels' - Alhambra 1 (233192). 16 jr. 'Une dimanche a la campagne' - Al hambra 2. 16 jr. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. The karate kid' - Calypso 1 (266227/ 234876), al. 'Police academy' - Calypso 2. al. 'Streets of fire' - Calypso 3,12 jr. 'Hete serveersters' - Centraal (248933), 18 jr. 'Police academy' - Cineac (243639), al. 'Under the volcano' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Na de repetitie' - Cinecenter, 16 jr. 'Monique v.d. Veen-week' - Cine- 'Codename: Wild Geese' - Cinema 1 (151243), 16 jr. 'Firestarter' - Cinema 2, 16 jr. Trading places' - Cinema Rex (246132), al. 'Storming attacks' - Cinama Rex, 16 'Bolero' - City 1 (234579), 16 jr. Top secret' - City 2. al. 'Gebroken spiegels' - City 3,16 jr. 'De schorpioen' - City 4, 12 jr. 'Alone in the dark* - City 5,16 jr. 'Splash' - City 6. al. 'Greystoke' - City 7. al. Three women' - Kriterion, (231708). 16 jr. 'Een dagje naar het strand' - Studio K (231708), 16 jr. 'Liefdesfantasie' - Parisien (248933), 18 jr. 'Codename: Wild Geese' - Rem- brandtpleintheater 1 (223542). 16 jr. 'Indiana Jones and the Temple of Doom' - Rembrandtpleintheater 2, 12 jr. 'Zonder getuigen' - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'E la nave va' - The Movies 2, 16 jr. 'Los santos inocentes' - The Movies 3. 16 jr. 'Once upon a time in America' - Tu- schinski 1 (262633), 16 jr. The women in red" - Tuschinski 2, al. 'Firestarter' - Tuschinski 3, 16 jr. 'Romancing the stone' - Tuschinski 4. 12 jr. 'Maria's lovers' - Tuschinski 5,16 jr. Top secret' - Tuschinski 6. al. 'Betrayal' - De Uitkijk (237460), 16jr. Francois Truffaut is dood, maar erg veel aandacht is daar op tele visie nog niet aan besteed, de Westduitse uitgezonderd. De VARA belooft binnenkort 'La nuit américaine' uit te zenden, de Belgen hebben voor komende dinsdag 'La femme d'a cóté' ge programmeerd. Het is zijn voor laatste film, waarin hoofdrollen van Fanny Ardant en Gérard De- pardieu. Ze spelen twee vroegere geliefden die toevallig buren worden, waarna de oude liefde weer ontvlamt. Een mooi drama met Ardant in een bewonderens waardige hoofdrol. België 2, 21.10 uur. Blijven we bij de Vlamingen dan kan er een dag later worden gekeken naar 'Ninotchka'. Greta Garbo in één van haar beroemd ste rollen als een agente van de Sowjet-Unie die juwelen (op geëist na de revolutie) moet hel pen verkopen. Een groep Witrus- sen probeert de sieraden in han den te krijgen en zo komt Ni notchka in contact met Leon (Melvyn Douglas). Aanvang 20.20 uur, als het voetbal tenmin ste geen roet in het eten gooit. Dezelfde avond is op Neder land 2 één van de verrassingen van de laatste Filmdagen te zien. 'Man in de war' is een korte tra- gi-komische film van Joost Ran- zijn over een tuinman (Peter Bos) die zich fanatiek bekom mert om baby's. Hij schroomt zelfs niet baby's te ontvoeren om zijn collectie op peil te houden. Aanvang 19.40 uur. Kirk Douglas speelt Vincent an Gogh in 'Luish for Life'. (foto GPD) Morgenavond is op Nederland 2 de omstreden film 'Lust for li fe' te zien. De biografie over Vin cent van Gogh voor film bewerkt met Kirk Douglas in de hoofdrol. Anthony Quinn kreeg een Oscar voor zijn rol van vriend Paul Gauguin. Aanvang 23.15 uur. 'Der Mann auf der Mauer' is een film van Reinhard Hauff, de man die ook 'Messer im Kopf maakte. Dit is een bewerking van het gelijknamige boek van Peter Schneider met Marius Müller-Westerhagen als de man die geobsedeerd maakt door de Berlijnse Muur en afwisselend in oost en west verblijft. Vrijdag, België 2, 20.30 uur. Van Marco Ferreri zijn dinsdag avond bij LAK-Cinema twee films te zien. Begonnen wordt (om 20.00 uur) met 'Chiedo Asi- lo' uit 1980. De film behandelt het thema van de kleuterleider Roberto (Roberto Benigni) die moet opboksen tegen conformis me en conservatisme. Ferreri re gistreert de spontane reacties van kleuters op de clowneske Roberto, waardoor de film een ongekende warmte krijgt die het navrante einde des te wranger maakt. Vervolgens 'Tales of ordinary madness' (22.00 uur) met Ben Gazzara en Ornella Muti. Aan de zelfkant van Los Angeles zoekt een dichter van middelbare leef tijd troost, schoonheid en inspi ratie in drank en seks. Hij raakt ontregeld door een jong hoertje, voor wie hij een conventionele liefde opvat. Ferreri toont in deze film het faillissement van mense lijke relaties, maar laat de hoop niet varen. K O vertoont dinsdagavond deel I van Bernardo Bertolucci's epos 'Novecento', waarin de klassentegenstelling tussen de jongens Alfredo en Olmo wordt geplaatst in het decor van com- AP) munistische strijd tegen fascime. (20.15 uur). Vanavond en morgenavond is het Filmhuis vna het LVC nog 'Vertigo' van Alfred Hitchcock te zien. Aanvang 21.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17