Wist meteen dat ik groot zou gaan werken'
Leidse schilder Willem van Scheijndel exposeert rondom tempel van Taffeh
Schrijfster
Laurie
Langenbach
overleden
Nederlandstalig toneel
krijgt meer subsidie
Bluesaffair in Sundayclub
Uit in de Randstad
Mich. Leclerc 'thuis' op Lisses orgel
VRIJDAG 26 OKTOBER 1984
KUNST
PAGINA 27
Willem van Scheijndel voor de tempel van Taffeh: "Je bent hier even niet meer in Leiden". Twee van de 2.40 meter hoge panelen in de Taffehzaal van het museum van Oudheden. (foto's Holvast)
LEIDEN - "Tijdens het
werken ontstonden er hele
mooie, kleurrijke details. Die
zou ik normaal gehandhaafd
hebben. Maar voor deze op
dracht waren die te fel van
kleur; ze moesten verdwijnen
omdat ik in de sfeer van de
tempel wilde blijven. In die
zin - het temperen van kleuren
en vormen - was de opdracht
beperkend. Maar er bleef ge
noeg vrijheid over. Als je een
opdracht krijgt iets te maken
dat bij blauwe vloerbedek
king past, ben je gebonden.
Maar zo'n tempel, dat ligt
voor iedereen gevoelsmatig
anders. De een ziet er niet
meer in dan een brok steen,
een ander krijgt er visioenen
bij van voorbije tijden".
De Leidse kunstschilder Willem
van Scheijndel (33) is de maker van
de panelen, die momenteel de en
tourage vormen voor de tempel
van Taffeh in de grote hal van het
Museum van Oudheden. Acht pa
nelen zijn het: elk van 3.15 bij 2.40
meter, samen 68 vierkante meter
beschilderd linnen, opgehangen
aan 240 meter staalkabel.
Die tweeduizend jaar oude tem
pel is een schenking van Egypte,
uit dankbaarheid voor de Neder
landse hulp bij de bouw van de As-
soeandam en bij de oudheidkundi
ge opgravingen aldaar. De Tempel
van Taffeh was een aan de godin
Isis gewijd heiligdom, dat rond het
jaar 0 in opdracht van de Romeinse
keizer Augustus werd gebouwd in
het zuiden van het huidige Egypte.
In 1979 werd de tempel in duizen
den stukjes naar Leiden vervoerd.
Daar was de binnenplaats van het
museum inmiddels veranderd in
een monumentale, overdekte hal
naar een ontwerp van architect
Lex Haak; de tempel moest droog
staan, anders zouden de stenen er
van worden aangetast.
door
Ariejan Korteweg
Egypte had bij de schenking als
voorwaarde gesteld, dat de tempel
vrij voor het publiek toegankelijk
zou zijn. Het Museum voor Oudhe
den besloot daarop een extra di
mensie aan de tempel toe te voe
gen, door in de hal tentoonstellin
gen te houden van beeldende
kunst, die wat sfeer betreft aansluit
bij de tempel. In dat kader zijn tot
op heden vier exposities gehou
den: negentiende eeuwse architec
tuurtekeningen van David Roberts
(1979); schilderijen van Alma Tade-
ma (1980), temperaschilderingen
van Gerti Bierenbroodspot (1980-
'81) en werk van verschillende
door Egypte geïnspireerde kunste
naars (1983).
Pakkingen
De panelen van Willem van
Scheijndel vormen de vijfde ten
toonstelling in de reeks. Drie jaar
geleden stapte Van Scheijndel
naar Hans Schneider, directeur
van het museum met de vraag of
hij werk voor de Taffehzaal mocht
maken. Schneider nam een kijkje
DEN HAAG (ANP)'- In haar
woonplaats Amsterdam is gisteren
de schrijfster Laurie Langenbach
aan een ziekte overleden, zo heeft
een familielid bekendgemaakt. Zij
is 37 jaar geworden.
Laurie Langenbach groeide op
in Indonesië. In de jaren zestig
maakte zij enige tijd deel uit van de
redactie van Hitweek. Later ver
wierf zij zich bekendheid als
schrijfster van een viertal romans,
die zich grotendeels afspelen in het
Amsterdamse wereldje. Zij debu
teerde in 1977 met 'Geheime Lief
de'. In de jaren daarna volgden
'Hier mijn Hand en daar je Wang',
een co-produktie met de schrijver
in zijn atelier en ging direct ak
koord.
Daarmee was deze grote op
dracht een feit. Opmerkelijk, zeker
als je bedenkt dat Willem van
Scheijndel van zijn achtste tot zijn
dertiende jaar fanatiek tekende en
schilderde, maar daarna tot 1976
potlood en penseel liet voor wat ze
waren. Hij maakte muziek, speelde
in Haagse popbandjes. Pas toen hij
in Leiden als bemiddelaar op het
arbeidsbureau kwam te werken,
vlamde zijn liefde voor de beelden
de kunst weer op. Hij werd toegela
ten tot de Koninklijke Academie in
Den Haag, maar besloot niet te
gaan, omdat hij vond op eigen
kracht al genoeg wegen te hebben
verkend.
Hij begon met fotografisch-rea-
listisch werk, vooral portretten, en
groeide langzaam naar meer ab
stract werk. Abstracte landschap
pen ging hij maken. Pakkingen
van motoren smeerde hy in met
verf. Daarmee maakte hij een af
druk op het doek. "Een stempel
dat te vergelijken is met de afdruk
ken die bij opgravingen in de
grond worden gevonden van ver
weerde resten uit het verleden.
Raak je ze aan, dan zijn ze weg".
Later keren menselijke figuren
weer geleidelijk terug in zijn werk,
maar in een minder herkenbare
vorm. Zijn werk wordt de laatste
Laurie Langenbach (fotoANP)
Heere Heeresma, 'Vera" en 'Geval
len Vrouwen'. De laatste jaren was
zij onder meer als columniste ver
bonden aan het tijdschrift Cosmo
politan. Laurie Langenbach zal in
Den Haag worden begraven.
jaren herhaaldelijk geëxposeerd,
met de tentoonstelling in het Mu
seum van Oudheden als voorlopige
bekroning.
Mystiek
Hij heeft er de wisselingen in zijn
werk van de afgelopen jaren voor
opzij moeten zetten. De sombere
doeken van drie jaar geleden en
het uitbundige werk van het begin
van dit jaar vinden elkaar in een
zeer evenwichtige reeks. Van
Scheijndel: "Ik heb vanaf het be
gin schilderingen willen maken,
waaraan je direct zou kunnen zien,
waarom ze juist dóór hangen. Ik
had de afmetingen van de zaal in
mijn hoofd, de klassieke verhou
dingen ervan, en wist meteen dat
ik heel groot zou gaan werken. Ik
heb veel gelezen over de oud-
Egyptische en Nubische cultuur
en de sfeer van de tempel op me
laten inwerken. Mijn belangstel
ling voor Egyptische mystiek en
inwijdingsrituelen stamt van voor
de opdracht. Die tempel is heel fas
cinerend aan het Rapenburg. Je
bent er even niet meer in Leiden.
Ik ben er vaak gaan kijken".
"Daarna heb ik het idee laten rij
pen en ben ik mijn materiaal gaan
kiezen. Dat was nog niet eenvou
dig, want als je op dit formaat
werkt, wordt het moeilijk om lin
nen goed te spannen. Dat wordt
Orgelconcert door Michelle Leclerc.
Gehoord: 25 oktober in de St. Aga-
thakerk, Lisse.
LISSE - De vermaarde Franse
organiste-componiste Michelle
Leclerc bespeelde gisteravond
het orgel in de Agathakerk. Het
in 1913 volgens Franse principes
gebouwde romantische orgel
bleek al bij eerdere concerten
speciaal door haar te worden ge
waardeerd. Michelle Leclerc, die
haar instrument op alle fronten
beheerst, introduceerde zichzelf
met een recente eigen composi-
LEIDEN
Schouwburg
za 27, 20.15 uur, 'Zes uur! Niet later',
blijspel van Marc Perrier met André
van den Heuvel en Alexander van He-
ma 29, 20.15 uur. Makam és Kolinda,
volksmuziek uit Hongarije,
woe 31, 20.15 uur, Brasil Tropical,
Braziliaanse folklore met o.a. Carna
val in Rio.
do 1, 20.15 uur, De Haagse Comedie
met 'De ambassadeur' van Mrozek,
regie: Wim van Rooy.
LAK-Theater
vr 26, za 27, 20.30 uur, Studio Hinde-
rik: 'Stoeprand'.
zo 28,15 uur, voor kinderen van 5-12
jaar: NJT 'Tom tippelaar',
woe 31, 20.30 uur, GEST: 'Twee
Franse eenacters'.
do 1, 20.30 uur, Lyrische Komedie
met de opera 'De Blauwe Appel'.
Stadsgehoorzaal
za 27, 20 uur, Chr. Oratoriumvereni
ging Ex Animo met uitvoering van
'Gloria' van Vivaldi 'Jephte' van Ca-
rissimi 'Cantate 21' van Bach, m.m.v.
Wendela Bronsgeest, sopraan, Heieen
Resoort, alt, Ad van Baasbank, tenor,
Aerde Kuyper, bas, Tijn van Eyk, or
gel, beg.: Dordts Kamerorkest, het ge
heel o.l.v. Wim de Ru.
Pieterskerk
za 27, 14.30 uur, 'Hohe Messe' van
Bach, uitgevoerd door het Bachkoor
Holland en het Amsterdams Kamer
orkest, dir. Charles de Wolff, solisten:
Ellen Bollongina, sopraan, Sylvia
Schlüter, alt, Hein Meens, tenor, Her
man C. Polster, bas, organist: Wim
van Beek.
Microtheater
vr 26, za 27, 20.30 uur, Imperium
speelt 'Tartuffe' van Molière, regie:
Rein Edzard.
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
vr 26, zo 28, 20.15 uur, Haagse Come
die met 'De ambassadeur' van Mro-
za 27, 20.15 uur, zo 28, 13 uur, Haagse
Comedie speelt 'Romeo en Julia' van
Shakespeare, regie: Guido de Moor
dan heel gevoelig voor tempera
tuurschommelingen. Ik was bang
voor een koude winter in m'n ate
lier en heb naar een andere oplos
sing gezocht".
Die oplossing werd gevonden in
de vorm van panelen, zoals die
door de BBC worden gebruikt
voor decorstukken. Ze hebben een
honingraat-structuur en zijn daar
door licht van gewicht. Van
Scheijndel vertelt dat alle panelen
samen op het dak van een auto te
vervoeren zijn. Drie van die pane
len vormen samen een schilderij.
Daarop is in de fabriek linnen ge
walst.
Van Scheijndel is telkens begon
nen met het aanbrengen van een
witte grondlaag. Als die nog nat
was, bracht hij er met spatels en
rollers kleuren op aan, tot het één
grote kleurmassa was geworden.
Dan kwam het moment van de
keuze, een dekkende laag werd
over bepaalde delen aangebracht,
de details die hem aanspraken wer
den uitgekozen en in harmonie
met elkaar gebracht. In de laatste
fase trok hij lange lijnen, meestal
in wit en zwart. Die drukte hij di
rect uit de tube op het linnen, met
de mond van de tube als penseel.
De panelen zijn in een periode van
een half jaar geschilderd, wat voor
een werk van deze omvang een
korte tijd is.
tie Toccata nr II. Zij vervolgde
haar opmerkelijk modern en
boeiend programma met 'Deux
danses a Agni Yavishe' van de
jong gestorven Jean Alain (1911-
1940). Jammer dat de licht hup
pelende klanken van deze dan
sen werden verstoord door het
geklepper van de magneten on
der de tweede manuaallade. (Ge
lukkig wordt dit mankement in
ma 29, di 30, 20.15 uur, Publieksthea-
ter met 'Dona Rosita' van Garcia Lor-
ca, regie: Hans Croiset.
woe 31,20.15 uur, 'Zes uur! Niet later',
blijspel van Mare Perrier, regie; Lo
van Hensberg, met o.a. André van
den Heuel.
HOT-theater
vr 26, za 27, 20.30 uur, Theater am
Turm: 'Blaubart', opera van Franz
Hummel.
woe 31, 20.30 uur, Toneelgroep Globe
'Savannah Bay' van Marguerite Du-
ras, met Elisabeth Andersen.
Circustheater
vr 26, za 27, 20.15 uur, Nederlands
Dans Theater met Time cycle' 'Dan-
za' 'Forgotten land' 'Holiday sket
ches', m.m.v. Het Utrechts Symfonie
Orkest.
zo 28, 20.15 uur, Oeral Kozakkenkoor
o.l.v. gastdirigent: Marcel Verhoeff,
m.m.v. Marie-Cecile Moerdijk.
Nederlands Congresgebouw
za 27, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest o.l.v. Herbert Blomstedt, Silvia
Marcovici, viool.
ma 29, 20.15 uur. Het Nederlands Ka
merorkest o.l.v. An toni Ros-Marba
Diligentia
vr 26, za 27, 20.15 uur, cabaret Jan
Blaaser met 'Weer wat nieuws'.
AMSTERDAM
Carré
vr 26, za 27, ma 29, 20.15 uur. zo 28, 14
uur, Het Nationale Ballet met 'Romeo
woe 31, 20.15 uur, America Latina,
muziek, dans en zang uit Guatemala,
Bolivia, Venezuela, Argentinië, Peru.
Concertgebouw
vr 26, gr. zaal, 20.15 uur, zo 28, gr. zaal,
14.15 uur, Amsterdams Philharmo-
nisch Orkest o.l.v. Ken-Ichiro Ko-
bayashi, vr: Dmitri Sitkovetski, viool;
zo: Martijn van den Hoek, piano,
za 27, gr. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Antoni Ros-
Marbè, Istvèn Pèrkènyi, viool, Herre-
Jan Stegenga, cello, Hans Meyer, ho
bo, Briand Pollard, fagot,
za 27, kl. zaal, 20.15 uur, Schönberg
Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw,
Lieuwe Visser, bas.
Mensenhanden
De panelen sluiten op een verras
sende wijze heel nauw aan bij de
tempel van Taffeh. Het decoratieve
element ervan is heel belangrijk.
Je kunt er flink wat afstand van ne
men, maar ook van nabij is er veel
op te zien. Abstracte en half-ab-
stracte schilderingen, die duidelijk
hedendaags zijn, maar toch niet
met de tempel contrasteren, maar
deze juist aanvullen. Door het mo
numentale karakter, door het ge
bruik van natuurlijke kleuren en
door de lijnen, die doen denken
aan voegen of barsten. Ze staan
licht uit het lood en brengen daar
mee de geometrie van de hal tot le
ven.
Willem van Scheijndel vertelt
hoe tijdens het schilderen zijn visie
op de tempel is veranderd, wat zijn
weerslag had op de schilderingen.
Juist daarddoor vormen ze een se
rie, die de sfeer van de tempel
toont van de bouw tot het huidig
gebruik.
Het eerstgemaakte paneel - waar
voor de schilder zelf een voorkeur
heeft - geeft nog alleen een sugges
tie van het voor de bouw van de
tempel gebruikte materiaal. Later
werd hij zich meer bewust van het
feit dat de tempel door mensen
handen was gemaakt, dat mensen
januari verholpen door het plaat
sen van een onderbekerkast. Het
kerkbestuur rondt daarmee een
recente restauratie van dit orgel
af).
Tijdens de Prélude, Fugue et
Variation van César Franck kon
men zich goed voorstellen, dat
zijn vrienden hem 'le père angéli-
que' noemden, zo hemels klonk
deze door de kerk ruisende mu-
handen het ontwerp hadden ge
maakt, de stenen hadden gesta
peld. De mens doet aarzelend zijn
intrede; op het tweede paneel staat
links van het midden een contour,
die hier nog meer weg heeft van
een geestverschijning, maar op de
volgende panelen een menselijke
gedaante aanneemt, maar zonder
persoonlijke trekken. Dan zijn we
bij het vierde paneel. Op de daar
opvolgende schilderingen zijn de
gestalten gegroepeerd als voor een
rituele handeling: de tempel is in
gebruik.
De klèur groen is in de hele reeks
niet vertegenwoordigd. "De tem
pel stond op rotsachtige grond,
daar zie je dus nauwelijks groen.
En als het in het verhaal zou pas
sen, zouden er cactussen en vet-
planten moeten staan uit de tijd
dat de tempel werd gebouwd. Dat
is onmogelijk, daarom: geen groen
op mijn panelen".
Nummer acht, het laatste paneel,
is het enige dat Van Scheijndel een
naam zou willen geven: De Mu
seumbezoekers. Een indruk van de
tempel in zijn huidige functie. Een
schimmige sfinx is er op te zien, en
mensen die slenteren, of stilstaan,
verdiept in wat ze zien. "Wie voor
déze schildering staat, kijkt naar
zichzelf', is het commentaar van
Van Scheijndel.
Hij noemt zijn schilderen een
ziek.
Na de pauze speelde Michelle
Leclerc een 'Praeludium und Fu-
ge über B.A.C.H.' van Liszt. Het
thema op de noten B, A, C, Bes
kwam in de fuga voortdurend te
rug en vormde tenslotte een
waar Bacchanaal.
Nog nooit heb ik een kerkorgel
zó zacht smeltend horen bespe
len als in 'grafsteen voor een ge-
handschrift, niet voor de pols,
maar voor de hele arm. "Meestal
heb je niet de kans je handschrift
te controleren. Dit keer kon dat
wel. Elke schildering bestaat uit
losse panelen. En wat bleek: als je
panelen van verschillende schilde
rijen tegen elkaar houdt, blijken de
lijnen op de millimeter nauwkeu
rig aan te sluiten".
Tijdelijk
Directeur Schneider van het mu
seum schrijft in het voorwoord bij
de catalogus: 'Dit resultaat is zo
evenwichtig en mooi, dat het lijkt
alsof Van Scheijndels Taffeh-schil-
derijen altijd al deel van tempel en
zaal zijn geweest'. Die schijn be
driegt; de Taffeh-zaal biedt slechts
een tijdelijk onderdak. Wat er daar
na met de panelen gebeurt, is voor
de schilder nog een open vraag.
Het Museum van Oudheden stelt
de schilderijen tentoon, maar koop
ze niet aan. Van Scheijndel hoopt
op ruimbehuisde kopers.
De 'Taffeh-schilderijen' van
Willem van Scheijndel zijn tot 17
februari 1985 (gratis) te zien in de
Taffeh-zaal van het Rijksmuseum
van Oudheden aan het Rapenburg
in Leiden.
Daar is ook de door Christian
Morgenstern uitgegeven catalo
gus bij de tentoonstelling te koop.
storven kind' uit het Drieluik
opus 58 van Louis Vierne (1870-
1937). Klagend herhaalde zich in
de linkerhand een simpel motief
van twee tonen.
Pas vorige eeuw kwam in Rus
land het kerkorgel in zwang, 't Is
dus niet verwonderlijk dat Pro
kofiev, geboren 1891, ook
werken voor orgel ging compo
neren. Michelle Leclerc besloot
deze avond met een gepassio
neerd voorgedragen Toccata
opus 11 van deze componist.
LIDY VAN DER SPEK
DEN HAAG (ANP/GPD) - De al dan niet gesubsidieerde toneelgezel
schappen in ons land kunnen met ingang van volgend jaar ten hoogste
8.000 gulden per keer krijgen om een Nederlandse schrijver opdracht te
geven een toneelstuk te schrijven. Minister Brinkman van wvc heeft er in
totaal drie en een halve ton voor uitgetrokken.
De nieuwe subsidieregeling moet, aldus het ministerie van wvc, de
Nederlandstalige toneelcultuur stimuleren. Tot nog toe is het voor de
gezelschappen goedkoper buitenlandse stukken te vertalen en op te voe
ren, dan een nieuw Nederlands stuk op het repertoire te nemen. Met de
nieuwe subsidie kan dit verschil worden weggewerkt of op zijn minst
worden verkleind. De toneelgezelschappen moeten als producent ten
minste 35 procent van de kosten voor het schrijven van een toneelstuk
voor hun eigen rekening nemen.
In de oude regeling kreeg een auteur een vergoeding van 2.500 gulden
voor een Nederlandstalig stuk. Daar werd nog duizend gulden aantoege-
voegd als het daadwerkelijk werd opgevoerd.
LEIDEN - De Leidse 'Bluesaffair' speelt zondagmiddag in de Sunday
club, gevestigd in de Hans Menken Bowling aan de Boshuizerlaan. De
groep bestaat uit Peter Simon (gitaar/zang), Johan Filippo (gitaar), Kees
Borgers (bas) en Ron Flink (drums) en speelt een repertoire dat volledig
geënt is op dat van gitaristen als John Lee Hooker, Jimmy Reed en Bo
Diddley. Het optreden begint om 16.00 uur en de toegang is gratis.
di 30, gr. zaal, 20.15 uur, K.C.O.V. Ex
celsior/Amsterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Meindert Boekei, Anne-
marie Dur, sopraan,
di 30, kl. zaal, 20.15 uur. Sjostakowitsj
Kwartet o.l.v. Alexei Nassedkin, pia-
woe 31, kl. zaal, 20.15 uur, Amadeus
Kwartet.
De Kleine Komedie
woe 31, première, 20.15 uur, Alan Pro-
dukties: 'Kinderen van een mindere
God' van Mark Medoff.
Nieuwe de La Mar Theater
vr 26, za 27, 20.15 uur, zo 14 uur, Thea
ter van de Lach met 'Hoe versier ik
een stuk', met o.a. John Lanting.
Stadsschouwburg
vr 26, za 27, 20.15 uur, zo 28, 14 uur,
Het Publiekstheater met 'Bérénice'
van Jean Racine.
ma 29, di 30, 20 uur, De Nederlandse
Operastichting met 'La Schiava Libe-
rata' van Niccolo Jomelli, m.m.v. Ta-
felmusik o.l.v. Alan Curtis,
woe 31, 20.15 uur, Haagse Comedie
met 'Romeo en Julia'
ROTTERDAM
De Doelen
vr 26, kl. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Antoni Ros-
Marbè, Herre-Jan Stegenga, cello,
zo 28, gr. zaal, 20.15 uur, Doelen Jazz
club: Pasadena Roof Orchestra,
do 1, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Edüar-
do Mata, Yefim Brontman, piano.
Theater Zuidplein
vr 26, za 27, gr. zaal, 20.15 uur. Triad
Stage Alliance, London, 'Romeo and
Juliet'.
zo 28, gr. zaal, 20.15 uur, Publiek
stheater met 'Dona Rosita' van Féde-
rico Garcia Lorca.
ma 29, gr. zaal, 20.15 uur, Opera Italia-
na di Milano met 'Rigoletto' van Giu
seppe Verdi.
di 30, gr. zaal, 20.15 uur, Alexandra
Radius, Han Ebbelaar, Cristiaan Bor,
Frédéric Meinders in Duetten voor
Ballet en Muziek.
Hofpleintheater
t/m zo 4, 20.15 uur, Tineke Schoten
met haar Wan Woemen Sjow Tiepies
Tien'.
Luxor Theater
vr 26, za 27, 20.15 uur, zo 28, 14 uur.
'Song', muzikale komedie van Neil
Simon, met o.a. Robert Borremans en
Bouhuys wint Cestodaprijs
BROEK IN WATERLAND (ANP) - De Cestoda-prys 1984 is toegekend
aan Mies Bouhuys, dichteres en schrijfster van kinderboeken, musicals,
toneelstukken, tv-spelen en vertaalster van poëzie en toneelstukken uit
het Spaans.
De Cestoda (lintworm)-prijs wordt jaarlijks toegekend „voor het moei
teloos beoefenen van de Nederlandse taal in al haar genres". De prijs
werd voor het eerst in 1974 toegekend aan Nico Scheepmaker, maar
bleek toen een practical joke te zijn. De journalist Scheepmaker heeft de
prijs toen een vaste vorm gegeven en deze sindsdien toegekend aan Ger-
rit Komrij (1975), Herman P. de Boer (1976), Harry Mulisch (1977), Hugo
Brandt Costius (1978), Kees van Kooten (1979), K. Schippers (1980), Annie
M.G. Schmidt (1981), Cees Nooteboom (1982), C. Buddingh' (1983).
De prijs bestaat uit een gegraveerd bekertje en een vast bedrag van
53,64 gulden.
Van Heusden hoofd kunsten WVC
DEN HAAG (GPD) Stevijn van Heusden (39), thans nog hoofd van de
afdeling amateuristische kunstbeoefening en kunstzinnige vorming, is
met ingang van 1 november benoemd tot hoofd van de directie kunsten
van het ministerie van welzijn, volkgezondheid en cultuur (wvc).
Van Heusden fungeerde reeds als adjunct-directeur, nadat drs. Jan
Knopper medio dit jaar als directeur kunsten bij het departement ver
trok. Knopper is nu directeur van de stadsschouwburg in Haarlem.
Expositie Thraciërs' verlengd
ROTTERDAM (ANP) - Wegens overweldigende belangstelling voor de
tentoonstelling .Het goud der Thraciërs' is besloten tot verlenging met
een week. De directie van het museum Boymans-Van Beuningen in Rot
terdam, waar tot nu toe ruim 85.000 bezoekers de tentoonstelling hebben
gezien, heeft dit donderdag bekend gemaakt. De expositie bhjft nu ge
opend tot 25 november. Op alle NS-stations in Nederland zijn speciale
trein-toegangsbiljetten verkrijgbaar.
De Boer voorzitter filmfonds
DEN HAAG (ANP) - H.A. de Boer, burgemeester van Haarlemmermeer
en oud-minister van CRM, is met ingang van 15 novemberr benoemd tot
voorzitter van het Fonds voor de Nederlandse Film. Hij volgt in die func
tie J. Mentink op.
LEIDEN In het Leids Vrijetijdscentrum speelt vanavona de Amster
damse ska- en reggaegroep de Tuners, bekend van de IKON-jeugdserie
'Herrie' en van de debuutsingle 'My Girl/Eastern Reggae'.