BZN gaat moeiteloos door Jerry van Rooyen: een muzikale duizendpoot Johnny Kraaykamp jr. presenteert nieuwe Lotto-show 'Schiava Liberata' langdradige opera Volendamse popgroep doet alleen nog 'grote dingen' Anneke Grönloh 25 jaar zangeres WOENSDAG 24 OKTOBER 1984 PAGINA 31 1 1) 1 just called to say I lo ve you - Stevie Wonder 2(5) Purple rain Prince 3 (2) Why Bronski Beat 4(4) On the wings of a nigh tingale Everly Bros 5(3) Hot water - Level 42 6(6) Careless whisper George Michael 7 (11) Freedom - Wham 8 9) I feel for you Chaka Khan 9 (12) The war song Cultu re Club 10 8) Pride - U2 11 7) If it happens again UB 40 12 (25) Private dancer - Tina Turner 13 (10) Blue Jean David Bo- 14 (16) Woodpeckers from spa ce Video Kids 15 (14) Sex shooter - Apollo- nia 6 16 (18) Un bel di vedremo Malcolm McLaren 17 (36) When the rain begins to fall - Jermaine Jack son en Pia Zadora 18 (26) I'm gonna tear you playhouse down Paul Young 19 (15) La saison francaise BZN 20 (21) Left in the dark Bar- bra Streisand 21 (22) European queen Bil ly Ocean 22 (19) Smooth operator Sa- de T 23 (23) Let's talk it over in the ladiesroom Curtie en Boom Box 24 (13) Dr. Beat Miami Sound Machine 25 The Belle of st. Mark - Sheila E 26 (31) The second time Kim Wilde 27 (33) Donker om je heen André Hazes 28 (28) Tinseltown in the rain The Bluè Nile 29 (17) Make me cry - Roberto Jacketti en The Scoot ers 30 (30) Heeft een kind een toe komst - Robert Long 31 Lost in music Sister Sledge 32 Irgendwie, irgendwo, irgendwann Nena 33 I can dream about you Dan Hartman 34 (20) Mijn stad - Danny de Munk 35 Penny lover - Lionel Richie 36 Kalimba de luna Bo- ney M 37 (37) No more lonely nights Paul McCartney 38 Body and soul - Mai Tai39 (34) She bop - Cyndi Lauper 40 (32) Love kills - Freddy Mercury Televisiefilm van componist-arrangeur HILVERSUM (GPD) - „Wij zijn niet opgegroeid met een tamboerijn in de hand". Dit is een gevleugelde uitspraak van componist-arrangeur, orkest leider en muziekdocent Jerry van Rooyen (56). Het is zijn ma nier om aan te geven waarom er zo veel te leren valt van de muzikale tradities van bijvoor beeld Peru of Afrika, waar rit men voor een belangrijk deel het wezen uitmaken van de muziek. De westerling mag dan van kindsbeen af wat min der ritmisch zijn toegerust, hij hoeft er daarom nog niet doof voor te blijven. Jerry heeft zichzelf gemaakt tot een spe cialist in ritmiek en jazzy orke straties, die volgens talloze vaklieden zijn gelijke niet kent. In de jazzmaand oktober is een aflevering van vijftig minuten van het NOS-televisieprogram- ma Beeldspraak aan deze La- rense musicus gewijd. De Beeldspraak-redactie was niet de enige in omroepland die met het plan rondliep om een film te maken over Jerry van Rooyen, maar ze was wel de eerste die er aan begon. Geen eenvoudige klus, zoals gaandeweg de opnamen zou blijken. De film heeft meer dan een jaar gevergd en nog kan de vraag worden gesteld of alle facetten van Van Rooycns persoon wel vol doende zijn belicht. Niet dat het aan filmbeelden heeft ontbroken De moeilijkheid heeft meer geze ten in het zoeken naar een logische montage van het materiaal. Het le ven van een muzikale duizendpoot als Jerry van Rooyen voltrekt zich een stuk chaotischer dan dat van een 'normale' muzikant Vorig jaar reeds vertrok een Beeldspraak-team met regisseur Massimo Götz, die speciaal door de TROS voor deze film aan de NOS was afgestaan, naar Keulen om Jerry van Rooyen te registreren voor de big band van de Westdeut- sche Rundfunk. Dirigent Werner Muller loopt tegen zijn pensioen en de Duitse omroep wilde tijdig een bekwame opvolger hebben aange wezen. Voor het orkest was over de kandidatuur geen verschil van me ning mogelijk. Dit internationale gezelschap met mannetjesputters als trompettist Rick Keefer was niet alleen bijzonder gecharmeerd van de leiding maar ook van het re pertoire dat Van Rooyen mee bracht. door Nol van Bennekom „Een buitengewoon getalenteer de musicus, die bovendien precies weet wat hij met ons orkest wil zo omschreef een van de orkestleden de nieuwe dirigent ..De arrange menten van Jerry behoren tot de beste in de wereld", betoogde een ander. Jerry van Rooyen vertrok met het Werner Muller Orkest voor drie weken naar het Verre Oosten. Het succes was enorm. Het team van Beeldspraak had voor ogen Jerry van Rooyen vooral als arrangeur in beeld te brengen Wat is een arrangeur eigenlijk9 De gemiddelde kijker of luisteraar kan zich bij het woord componist nog wel iets voorstellen, maar waar het werk van een arrangeur uit bestaat, beperkt zich voornamelijk tot het gezichtsveld van een uitvoerend muzikant. Van Rooyen is een van de weini ge musici in Nederland, die voor een belangrijk deel het muzikale gezicht van onze gerenommeerde lichte-muziek-orkesten bepalen. Voor zijn werk is Van Rooyen vele malen onderscheiden. (1979 Nor- dring arrangementsprijs, 1980 Nor- dring Radio Prize plus beste arran gement, 1983 Nordring arrange mentsprijs). In de film komt oud Metropole Orkest-dirigent Dolf van der Linden over de arrange menten van Jerry aan het woord. Tony Nolle, de leider van The Sky- masters, vergelijkt Van Rooyen in artistieke grootheid met Rem brandt. Als geen ander weten bei de dirigenten tot wat voor niveau een orkest kan worden gebracht aan de hand van Jerry's werkstuk ken. Docent Een niet minder belangrijke acti viteit van Van Rooyen is zijn le raarschap aan dc Muziekpedagogi- sche Academie in Hilversum. Hij is daar stafdocent voor het hoofdvak lichte muziek. Die studierichting moet zijn eerste geslaagden nog af leveren omdat de opleiding nog te kort bestaat. De muziek-p.a. heeft veel belang rijke moderne muziek-uitvoeren- den voor de opleiding gecontrac teerd toen de directie tot het in zicht kwam dat de studierichting niet in het pakket mocht ontbre ken. De film gaat uitgebreid in op de lessen van Jem-. De beelden ge ven een onthullend beeld van zijn vermogen om zijn muzikale denk beelden over te brengen op de stu denten Dat gebeurt in workshops voor instrumentalisten, maar ook in bij eenkomsten met vocalisten. De openbare uitvoeringen van dit Jerry van Rooyenmusicus en pedagoog <r0to gpdi soort nu reeds op professioneel ni veau staande gezelschappen zijn vermaard en trekken veel publiek Van Rooyen's aanwijzingen, kn tiek of loftuitingen werken buiten gewoon inspirerend op de studen ten. De tengere leraar met dc zach te stem zal men niet gauw betrap pen op een boze uitval. Als hij een vertolking onder de maat vindt, dan kiest hij bijvoorbeeld voor de opmerking „Schrijven jullie maar even onder de partituur Vandaag, 23 oktober. 1984 ging dit stukje niet zo goed De film 'Jerrv van Rooyen. ar rangeur-musicus' wordt vanavond vanaf 20 15 uur uitgezonden op Ne derland II De produktie was in handen van Hans Nieman en de re gie werd door Massimo Gotz ver zorgd. Johnny Kraaykamp jr. (foto Kippai BUSSUM (GPD) - „Voortdurend verbazing teweeg brengen, daar gaat het om. Ik wil geen mensen die met de kin op de borst zitten te kijken. Mensen voor wie het niks uitmaakt of je er nouvelle cuisine of hutspot instopt. Die puzzeltjes en woordspelletjes beginnen zo langzamerhand allemaal op elkaar te lijken. Met deze show proberen we daar iets aan te veranderen". Johnny Kraaykamp jr. maakt aan de vooravond van zijn debuut als televisiepresentator een opmer kelijk opgeruimde en ontspannen indruk. In het Bussumse theater 't Spant bereidt hij zich voor op de eerste editie van de Mid Lotto Live Show zoals die morgenavond rechtstreeks door de VARA op het scherm zal worden gebracht. De Mid Lotto was tot nu toe onverbre kelijk verbonden aan de naam Wil lem Ruis maar die gaat zich dit sei zoen met andersoortig amusement bij de VARA bezighouden. De 30-jarige Kraaykamp heeft waarschijnlijk niet eens zo heel veel lijd nodig om zijn voorganger enigszins te doen vergeten. De Lot to Show-nieuwe-stijl lijkt immers nauwelijks op de oorspronkelijke versie en ook de presentatqr pakt de zaken anders aan. Het program ma is opgebouwd rond een groot aantal spelletjes waarbij inschake ling van de computer een centrale plaats inneemt. Daartoe wordt ge bruik gemaakt van een reusachtig videoscherm dat verdeeld kan worden in 64 afzonderlijke beeld schermpjes. Traditioneel is wel een panel dat bestaat uit Boudewijn Buch, Leo- noor Wagenaar en Bart Peeters. Dit trio probeert in een spel, waarbij de herkomst van woorden moet worden geraden, de kandidaten op een dwaalspoor te brengen. Het publiek in theater 't Spant bestaat steeds uit leden van twee vereni gingen die door de Mid Lotto wor den gesubsidieerd. De zes indivi duele kandidaten zijn ook uit die kringen afkomstig. Na elke spel- ronde vallen twee kandidaten af. Naarmate het spel vordert, nemen de prijzen in omvang toe. Los van de individuele verrichtingen kan in de slotfase per vereniging tot on geveer tien mille verdiend worden, onder meer door het werpen van balletjes in een enorme sporttas. Johnny Kraaykamp jr.: „In Hil versum zeggen ze dat er eigenlijk maar vijf spelletjes bestaan in tele visieamusement. Tja, het is natuur lijk ook het gemakkelijkst om dat te zeggen, want dan hoef je geen moeite te doen iets nieuws te be denken. Weet je wat Volgens mij het leukste programma op de Ne derlandse televisie zou zijn? Als je mijn vader en mij naar Nederlands televisieamusement zou laten kij ken. Wij doen dat geregeld. Als je ons commentaar zou opnemen! Dat is echt dodelijk. Dat komt na tuurlijk deels voort uit de ervarin gen van mijn vader. Die heeft daar echt niet het minste vertrouwen in. Ik heb daarentegen steeds gedacht dat je toch op een goeie manier amusement kunt brengen Het is een kwestie van goed nadenken". Ik heb ervaren dat het erg moei lijk is om de mensen in Hilversum te overtuigen dat het brengen van iets nieuws niet altijd iets experi menteels of iets onbegrijpelijks hoeft te betekenen. Dit programma is geen experiment maar gewoon iets nieuws, iets avontuurlijks. In dit programma is nu eens niet het uitgangspunt genomen dat iets goed is omdat het al veertig jaar aardig werkt" Regisseur Rinus Spoor verheelt niet dat die aanpak nogal wat risi co's met zich meebrengt. „Vooral het technische gedeelte is uiterst gecompliceerd omdat het allemaal in een rechtstreekse uitzending ge realiseerd moet worden. Als er iets misgaat, moeten we helemaal kun nen blindvaren op het improvisa tievermogen van de presentator Met een man als Kraaykamp durf ik zoiets aan Het grappige van de ze show is, dat er geen aanvullend amusement in de vorm van arties ten nodig is. De presentator is al amusement genoeg". Ze zijn niet aan de drugs en kennen geen schandaaltjes. De Band Zonder Naam houdt vast aan principes: eigen werk en alleen Engels en Frans reper toire. Nederland juicht voor BZN, maar het buitenland staat niet te dringen. Vijf mannen en een vrouw. Bekend in Nederland en om streken. Ze zijn ooit, omstreeks 1966, begonnen als Band Zon der Naam. Zelf realiseren ze zich op dit moment niet eens meer dat zo'n naam dus niks zegt. De afkorting BZN is ge handhaafd, 18 jaar lang. Een garantie voor succes en popu lariteit bij de massa. Vijftien el pees hebben ze afgeleverd, waarvan er tien in de klasse ring goud en platina zijn geval len. Maar als je hen tegenkomt, hoefje niet op kapsones of pre tenties te rekenen. De heren plus de nieuwe vrouw Carola Smit doen hun werk. Volen- dammers houden niet van kou de drukte. door Jacques d'Ancona Ze vormen een begrip dat gekop peld is aan Volendam. De groep heeft in de loop van de jaren enkele wisselingen gekend, maar Volen- dammers zijn en blijven ze. De hui dige samenstelling van BZN is: Ca rola Smit en Jan Keizer (zang), Jan Tuyp, Jack Veerman, Cees en Tho mas Tol. Natuurlijk gaat het anders dan vroeger, toen er vaak met groot orkest gewerkt werd. Tegen woordig opereert BZN veel met synthesizers of een combinatie van instrumenten. Maar ze zijn hun principe trouw gebleven. Een ech te leider kent de groep niet. Cees Tol: „Mijn broer Thomas bemoeit zich het meest met de mu ziek, maar het is allemaal niet zo simpel dat het in twee zinnen valt samen te vatten. Ieder draagt voor het schrijven van het liedjesreper toire een steentje bij. De een meer dan de ander, maar er is niemand die de dienst uitmaakt". Pannenset Sologitarist Cees Tol en basgita- rist Jan Tuyp zijn de feitelijke op richters. Eigenlijk kwam het er op neer dat ze een imitatie maakten van de in die dagen verwoestend "La Schiava Leberata" van Niccolo Jommelli door de Nederlandse Ope rastichting m.m.v. een instrumen taal ensemble o.l.v. Alan Curtis. Re gie: Rhoda Levine. Gezien in de Stadsschouwburg in Utrecht op 23 oktober. Voorstellingen in Scheve- ningen op 25 oktober en in Amster dam op 29 en 30 oktober, 1, 4 en 5 november. UTRECHT "La Schiava Li berata" van Niccolö Jommelli is dankzij de mengeling van komi sche en serieuze elementen wel iswaar een opmerkelijk ver schijnsel binnen het 18de-eeuw- se muziektheater, maar een her- ondekt meesterwerk kunnen we deze opera beslist niet noemen De gisteravond door de Ned. Operastichting vertoonde repri se bleek echter aanmerkelijk langdradiger dan de premiere twee jaar geleden, maar dat kwam niet alleen doordat het ele ment van de verrassing er nu af De vervanging van de mezzo sopraan Sandra Brown en de bas Willard White bleek funest voor de theatrale kracht van de voor stelling, hoewel met name Mar tyn Hill en Patricia Rozario als het komische bediendenduo hun uiterste best deden te redden wat er te redden viel. De fut was er echter uit en dat bleek o.a. uit de tempi van Alan Curtis, die de voorstelling tot elf uur liet duren zonder een moment te laten blij ken, dat muziektheater meer is dan alleen maar keurig volgens het boekje musiceren. De fraaie toneelbeelden van Fi lippo Sanjust waren scènisch wederom ingevuld door Rhoda Levine. maar dan ook inderdaad 'ingevuld' Van personenregie was nauwelijks sprake, maar wel liep er vrijwel constant een hele menigte figuranten over het to neel. die daar de meest onlogi sche handelingen verrichtten en alles deden wat zij konden om dc aandacht van de zang en de hoofdhandeling af te leiden. Al leen tijdens de tuinscène in de tweede akte kwam er even rust op het toneel en L.en gebeurde er plotseling ook iets. maar kort daarop namen de figuranten weer bezit van het toneel en werd er weer uitgebreid aan 'le vendigheid' gedaan De overige solisten deden waarschijnlijk wel hun best, maar waren niet in staat deze 'opera scmi-seria' over zijn on speelbaarheid heen te tillen Waarom de bariton James Meade uit Amerika moest overkomen voor de rol van Albumazar, bleef bovendien een onopgehelderd raadsel. PAUL KORENHOF populaire groep The Shadows. Een eenvoudig begin, met de pannen- set van de familie als drumstel. Ty perend voor BZN is dat ze een geo lied maar niet op kostbare leest ge schoeid bedrijf hebben gevestigd. Er is gewerkt aan èn naast de mu- ziekcarrière. De broers Cees en Thomas Tol hebben conservato rium gedaan, Jan Tuyp studeerde in Delft af als ingenieur. Niet allen zijn ze muzikaal ge schoold. Jan Keizer (een neef van de vermaarde internationale voet balscheidsrechter) stond in een boekhandel. Toen hij eens de deur uit moest om typemachines te re pareren, werd hij aangevallen door een herdershond, waarna hij be sloot in de muziek een veilig heen komen te zoeken. Carola was admi nistratief medewerkster. Binnen de club waren de opmerkelijkste historische veranderingen de ver dwijning van Jan Veerman en de overstap van Jan Keizer naar de zangmicrofoon. Jack Veerman greep in zijn plaats de drumsticks. En natuurlijk, zeer recent, de vervanging van zangsoliste Anny Schilder door Carola Smit. Een staatsgreep bijna, in het allerdiep ste geheim voorbereid. De fans wa ren geschokt, maar ze herstelden zich spoedig, want Carola was een hartendief, om het in hun termen te formuleren. Dat verbaast de vijf heren niet. „De sound van BZN is identiek gebleven, immers". Alles doen ze zelf wat er op de plaat komt. Zelden pakken ze el ders hun materiaal. Thomas Tol: „Als je gaat zoeken, dreigt het ge vaar datje meestal te maken krijgt met tweede hands spul. Niemand geeft het beste uit handen, toch". Voor tekst en muziek tekent BZN in eigen fabrikaat. Wel is er hulp van arrangeur Paul Natte. „Als wij denken klaar te zijn, laat hij er zijn oog nog overheen gaan. We zijn wel eens vergeten in welke toonsoort een liedje staat" Geen disco Een keer of drie, vier in de week komt BZN ergens spelen. Disco theken zijn er niet meer bij. De band bespeelt danszalen of hallen „Grote dingen" noemen ze dat in Volendam. Het begint bij duizend mensen minimaal en dat kan aar dig oplopen tot gemiddeld driedui zend. Maar een publiek van tegen de negenduizend is hen ook niet vreemd. Hoe kan dat9 „Alles gaat spelenderwijs. Jan Keizer heeft daar feeling voor. Die zit nergens Ze hebben praktisch het hele jaar werk. Van een terugval is geen sprake, zeggen ze, hooguit in de verkoop van singles. Maar met de elpees blijven ze scoren. Aan de post merken ze dat ze jong en oud Nederland gerieven BZN veroorzaakt met zijn herken bare sound een deinende meute. De mensen krijgen wat ze ver wachten en het opkomst-applaus bij een zaalconcert gaat over in een dreunende, staande ovatie. Opmer kelijk. Hun publiek komt voor dit soort muziek en deze liedjes. Daar kleeft geen show of opsmuk aan. Want in fantasieloze kleding ziet BZN er niet appetijtelijk uit. Ze dragen geen theaterjtostuums en alleen Carola en Jan hebben van de presentatie enig werk gemaakt. Met dat brede publiek zijn ze blij. Het is iets dat verankerd is, een mate van zekerheid. Samen met Golden Earring is BZN de oudste Nederlandse groep, stellen ze met voldoening vast. Het concert ver loopt steevast zonder incidenten „De groep blijft zichzelf', aldus manager Jacques Hetsen. Ze staan niet met schandaaltjes in de bla den, er kleeft geen echte glamour aan. Hetsen weer: „Je verwacht een moeilijke periode tegemoet te gaan, maar het gaat moeiteloos door. Het is niet te plannen" Geheim Iets van hun 'geheim'? Klein schaligheid, geen groot manage ment, geen extravagante wagens of glimmend gestoffeerde kantoor panden. Wel heeft BZN eigen, kostbare apparatuur en vier roa dies bij de weg. Meestal wordt op uitkoop gewerkt bij het afsluiten van de contracten. Het risico ligt dan aan de kant van de zaaleigena ren of de organisatoren. Hetsen: „De onkosten zijn hoog. maar niemand doet gekke dingen. We houden het bij repertoire in het Engels en Frans Dat werkt. De mensen kennen alles van huis uit en zingen het mee In Volendam treedt BZN zelden op Ze zijn nationaal bezit, maar realiseren zich de kwetsbaarheid van succes. „Als de nieuwe sound met Mon Amour was mislukt, wa ren we gestopt!", stelt Hensen in alle nuchterheid vast. Anneke Grönloh - succesvolle zangeres in de jaren zestig zit 25 jaar in het vak. Haar melodieuze, donkerbruine stem, heeft geklonken sinds 1959, toen ze bij de KRO de talenten jacht Cabaret der Onbekenden won en voor het eerst op de tv kwam. Velen zijn haar eerste hitje ,Maar Charlie stuurde me bloemen' ver geten. Maar .Paradiso' en .Bran dend Zand' zijn nog steeds niet weg te branden uit het populaire vaderlandse repertoire. Grönloh maakte platen in het Nederlands, Maleis, Duits. Engels en Joegosla- visch. In 48 landen werden ze uit gebracht. Haar score9 Negen gou den platen, tal van songfestivals en optredens in de halve wereld, met name in het Verre Oosten. Ze treedt overigens nog altijd op, ook nu ze zich in het restaurantwe zen heeft gestort. Vandaar dat er feest gemaakt wordt rond het zilveren jubileum van Anneke Grönloh. Op 19 de cember zullen de fans zich verza melen in De Driesprong in Oud Loosdrecht. Zanger Ronnie Tober treedt op als voorzitter van het co mité van aanbeveling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 30