Huiswerk: moet het toch anders? Een week praten over discriminatie nul: m huiswerk? mit Hack nebst... stress m huiswerk! SAMAN LAVAN IN L Al DAN vx Enquête over misdaad onder schoolkinderen In Nicaragua 'geen spoor van godsdienstvervolging' samt bei seit... onder huiswerk! 'Jeugd onder Dak' zoekt nieuwe pleegadressen WOENSDAG 24 OKTOBER 1984 PAGINA 21 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 PAGGNA VOOR Er is een nijpend tekort aan pleegadressen in de duin- en bollenstreek voor kinderen en jongeren tot 21 jaar. Er zijn in de streek ongeveer vijftig nieu we adressen nodig. De Haagse stichting 'Jeugd onder Dak', de centrale voor pleeggezinnen in Zuid-Holland, is daarom een actie begonnen die een groot aantal nieuwe pleeggezinnen moet opleveren. Overigens komen niet alleen gezinnen in aanmerking, ook andere 'samenlevingsvormen' kunnen zich aanmelden: bij- voorbeeld mensen die onge trouwd samenwonen, of die in een groep wonen. Volgens Janneke Jans van de stichting gaat het om adressen voor kinderen die tijdelijk er gens onder dak moeten worden gebracht. Vaak omdat ze door een scheiding van de ouders niet langer thuis kunnen wo nen. Ook zijn adressen nodig voor kinderen die grote ruzie hebben met hun ouders en voor kinderen uit zogenaamde één-oudergezinnen vader of moeder ziek Tal van hulpverleningsin stanties schakelen de stichting 'Jeugd onder Dak' in als ze voor een kind een pleegadres nodig hebben. De stichtng streeft er naar de kinderen zo veel mogelyk in hun eigen woonomgeving onder te bren gen, dat wil zeggen in de plaats waar ze wonen, of vlalc daarbij ïn de buurt. Janneke Jans: "Het is heel belangrijk dat jongeren die in een pleeggezin worden onder gebracht hun school kunnen blijven bezoeken en hun vriendjes en vriendinnen hou den. Het kind heeft al proble men genoeg en verandering van omgeving kan daar niet bij". Medewerkers van de stich ting gaan de komende weken de streek in met informatiema teriaal. Dat zal vooral in ker ken, in wijkgebouwen en bij artsen in de wachtkamer wor den gelegd. Door die actie hoopt de stichting straks over voldoende nieuwe pleegadres sen te beschikken. Nieuw boek van Jill Stoik 'Beste groeten uit de bajes' "Vanochtend om tien voor half acht stond ik het voorportaal te dweilen. Ik stond dus vlak bij de grens, de voordeur. Als je door die deur gaat... breek me de bek niet open, want zo ver is het nog lang niet met mij. Ik zal nog heel wat dagen moeten dweilen voor die deur een weekend voor mij opengaat. Eens in het halljaar mag je een weekend met verlof. Nee, daar hoor je me verder niet over, want als ik eraan denk ga ik al watertanden. Maar iemand anders was van daag de gelukkige. Peter ging dit weekend met verlof. Hij had al tijden gepraat over wat hij in die dagen ging doen en ik moest hem aanho ren. Het is een goeie knul, ik gun het hem graag. Lekker eten. Stappen. Uitgaan. Hij zou naar een meisje toegaan waar hij verkikkerd op is. Even pei len of ze het straks zag zitten met een ex-bajesklant. Hij ver telde precies waar hij ging eten, waar hij ging stappen. Hij vroeg aan mij waar hij dat meis je i r toe 2 als uitgingen". Dit citaat is uit 'Dweilend naar de vrijheid', een van de er varingen van bajes-klanten die Jill Stolk heeft opgetekend in haar boekje 'Beste groeten uit de bajes'. Jill Stolk is schrijf ster en zij musiceert. Eerder verscheen van haar de roman 'Scherven van smaragd' en bin nenkort komt er een bundel kinderliedjes van haar uit. In 'Beste groeten uit de bajes' staan tien verhalen, ontstaan door gesprekken met gedeti neerden. Het was Jill's bedoe ling de 'mens achter de boef te zoeken en ze is daarin uitste kend geslaagd. Stuk voor stuk komen de gedetineerden eruit te voorschijn als mensen die om wat voor reden dan ook in de fout zijn gegaan. Niet omdat ze het zo leuk vonden of omdat ze 'een slechte inborst' hebben, zijn ze in conflict geraakt met de maatschappij. Dat is wel duidelijk. 'Beste groeten uit de bajes' is uitgegeven bij Sjaloom in Utrecht en kost 12,90. Huiswerk. Jarenlang werd er amper geschreven over de zaak die zoveel leerlingen de neus uit komt, maar toch door driekwart braaf wordt gedaan. In 1980 be gonnen psychologen van de Leidse universiteit het fenomeen opeens te bestuderen. En deze zomer schreven ze in een vak blad over hun eerste ervaringen tijdens de ontdekkingsreis door huiswerkland. Een handvol conclusies: de helft van de leerlingen heeft moeilijkheden met huiswerk. De problemen zijn het grootst in de tweede en derde klassen, met na me van de mavo. Heus niet altijd omdat het huiswerk saai is. Maar meer omdat heel wat school jeugd zich niet zo best kan con centreren of het nut niet inziet van de opgaven. Soms krijgen leerlingen gewoon te veel of te moeilijk huiswerk op. Ook is niet altijd duidelijk wat de leraar nou wil met het huis werk. Hij begint er vaak pas over in de laatste minuten van de les. Zo van: snel nog even dit voordat we in de volgende les doorgaan met het volgende onderwerp. Zelfs in de studielessen, bekend van de brugklas, komt het huis werk maar magertjes aan bod. Kranten sprongen gretig in op het huiswerkonderzoek. En het werd nooit meer zo stil als het was. Vorige week zei de staatsse cretaris van onderwijs zelfs dat ze een heus huiswerk-onderzoek op poten wil laten zetten. Het moet boven water halen hoe be langrijk het huiswerk is en welke problemen de leerlingen er mee hebben. Misschien brengt het wel aan het licht dat het huis- werkbeleid moet worden omge gooid, zei de staatssecretaris. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voor het onderzoek van start kan gaan. Eerst moet het ministerie van onderwijs wat preciezer op tafel leggen wat moet worden onderzocht en hoe veel geld het daarvoor over heeft. Pas wanneer dat duidelijk is, krijgen een paar universiteiten de kans te laten zien hoe goed zij het onderzoek zouden aanpak ken. Want: de universiteit met het beste plan krijgt de opdracht. Ook de Leidse ontwikkelings psychologen zouden wel eens mee kunnen doen in de race om de opdracht. Zij zijn per slot van rekening aardig deskundig op huiswerk-gebied. Maar mevrouw N.M.E. Neuwahl, één van hen, denkt daar nog niet aan. Ze blijft in haar eigen tempo doorgaan met haar huiswerkonderzoek "tot de legpuzzel compleet is". Toch verwacht ze niet dat ze ooit alle huiswerkproblemen de we reld uit kan helpen. De ene leer ling verschilt daarvoor teveel van de andere. Neem nou de concentratie. Ne gen van de tien scholieren merkt soms dat de gedachten weg schieten. De een vindt dit een ramp, uit angst voor een slecht cijfer, een ander denkt: wat geeft het? Ik zal toch wel geen beurt krijgen dit keer. En wat te den ken van de huiswerkmethoden? Heel wat leerlingen weten van broer, zus, pa, ma of leraar dat het goed is eerst 'het lesje' te le ren en dan de oefening te maken. Ook is hun al honderd keer ver teld dat het goed is om de stof te spreiden over verschillende da gen, te herhalen en vooruit te werken. Of ze die wetenschap ge bruiken? Vaak niet. Het gevolg: huiswerkproblemen en een ver baasde onderzoeker, die niet be grijpt waarom de scholier de goe de adviezen in de wind slaat. Toch is niet alles vaag of wisse lend. De psychologe weet dat het goed zou zijn wanneer leraren het huiswerk niet alleen zouden gebruiken als laatste oefenin getje, vlak voordat iets nieuws voor de deur staat. Ze zouden het juist ook moeten gebruiken als eerste voorproefje van de nieuwe stof. Ook zouden ze wat meer vrije opdrachten moeten geven. Of iets creatiefs. Al moeten de leerlingen het natuurlijk wel goed opschrijven in de agenda, zo tussen Michael Jackson en Spandau Ballet in. Heb je wel eens zonder kaartje in de trein gezeten? Hoe groot, denk je, is de kans datje gepakt wordt als je zonder kaartje in de trein zit? Deze en véél meer vragen kregen de kinderen van vier scholen in Leiden vlak voor de grote vakantie en aan het begin van deze maand voor hun neus. Het ging hier om een enquête over criminaliteit on der schoolkinderen. De onder zoekers die deze vragen had den gemaakt, wilden er achter komen of de rottigheid die kin deren soms uithalen iets met hun school te maken heeft. Of dat zo is, is nog niet bekend omdat de uitslagen er nog niet zijn. De ondervraagde kinderen waren een hele tijd zoet met de papieren. De meesten vonden het leuk om de vragen te beant woorden, omdat het weer eens iets anders was dan gewoon les krijgen. De enquête was uiter aard anoniem, want anders wa ren de onderzoekers bang geen eerlijke antwoorden te zullen krijgen. In de vragenlijst stonden ook vragen over zakgeld, straf op school, spijbelen, TV-kijken, enzovoorts. Er werd gevraagd of je fiets al eens een keer is ge jat, maar ook of je er zélf wel eens een hebt 'meegenomen'. Ook was er de vraag of je graag risico's neemt en of je jezelf kan beheersen als je wordt uitge scholden. Op bijna al die vra gen kon alleen met ja of nee worden geantwoord. De onderzoekers gaan de uit slagen alleen gebruiken voor het opstellen van een volgende enquête en voor wetenschap pelijke bladen. Als het kan, gaan zij proberen iets te verande ren op school. Bijvoorbeeld om diefstal van fietsen tegen te gaan. Maar dat kunnen zij niet écht be loven. 'Hé, schele, kun je me niet aan kijken?" Zo'n opmerking heb je, als je ogen een beetje 'uit het lood' staan, vast eens te horen gekregen. En als je knalrood haar hebt, is ongetwijfeld wel een vergelijking met 'kroten' of 'penen' gemaakt. Wie er een beetje anders uitziet dan het gros van de Nederlanders, is vaak het lijdend voorwerp van spot. Er is een woord voor dit soort praktijken: discriminatie. En daarover ging vorige week een conferentie die 'Samen leven in Leiden' heette. Daar werd ove rigens niet over de huis-tuin- en-keuken-discriminatie van schele, dikke en roodharige mensen gepraat. Maar wel kwam onder meer het pro bleem van de buitenlandse werknemers aan de orde. Want die worden als groep hevig ge discrimineerd. Over die men sen bestaan de idiootste voor oordelen. Om een 'eenvoudige' te noemen: Turken en Marok kanen zouden, als je sommige mensen zou moeten geloven, nogal gemakkelijk met wapens omspringen. "Kijk maar uit, wantje krijgt zo een mes tussen je ribben", zeggen die mensen als ze het over Turken en Ma rokkanen hebben. Minder in het oog springend is de discriminatie die buiten landers ondervinden bij over heidsinstellingen. Wat betreft huisvesting bijvoorbeeld. Vaak moet een buitenlander langer op een huis wachten dan een Nederlander. Terwijl hij soms al jaren staat ingeschreven. En wie als jonge Turk of Marok kaan wil trouwen, moet voor dat hij zijn meisje naar Neder land haalt, kunnen aantonen dat hij een bepaald bedrag per maand verdient. Alsof dat aan Nederlandse jongeren wordt gevraagd voordat zij trouwen. Tijdens de conferentie werd hierover gepraat. Door buiten landers zelf en door Nederlan ders die voor en met buitenlan ders werken. In club- en buurt huizen komen Nederlanders èn buitenlanders. Hoe moet je zor gen dat het tussen die twee groepen mensen een beetje prettig verloopt? Was één van de vragen die aan bod kwamen. Echte oplossingen werden tijdens de conferentie niet aan gedragen. Maar zeker vijfhon derd mensen hebben over aller lei vormen van discriminatie gesproken. En van scholen is er veel belangstelling geweest. Er zal een lessenpakket voor de Leidse scholen worden samen gesteld. En in sommige club- en buurthuizen zullen cursus sen worden gehouden. Een zes man sterke delegatie van de Nationale Raad van Ker ken in de Verenigde Staten ver telde bij terugkeer van een lange reis door Nicaragua, geen spoor van godsdienstvervolging in dat land te hebben ontdekt. De groep heeft twintig ontmoetin gen gehad met politieke en reli gieuze leiders, zowel van rooms- katholieke als van protestantse kant. De protestantse leiders verze kerden ons, dat zij nog nooit zo veel vrijheid hebben gekend en dat hun kerken de afgelopen ja ren belangrijk zijn gegroeid, zo berichtte de predikant James Cogswell, hoofd van de afdeling 'buitenlandse betrekkingen' van de Amerikaanse Raad van Ker ken. Niettemin zijn er wel tekortko mingen aan te wijzen. Zo heeft de regering van Nicaragua fou ten gemaakt in de behandeling van Miskito-indianen, Moravi sche broeders, doopsgezinden en Jehova's Getuigen, wier afwij zing van de militaire dienst geen begrip vond. Er is een diepe kloof tussen de rooms-katholie- ke hiërarchie van het land, die een tegenstander van de sandi- nistische regering is geworden, en de progressieve priesters en leken van de basisgemeenschap pen. De delegatie zal de Amerikaan se Raad van Kerken voorstellen, meer afgevaardigden naar Nica ragua te sturen. De informatie voor het Amerikaanse publiek, zei ds. Cogswell, moet zo ge nuanceerd mogelijk zijn, ook waar deze door kerkelijke kana len wordt verspreid. De afdeling 'buitenlandse betrekkingen' van de raad is ook van plan, Nicara- guanen uit te nodigen om inlei dingen te houden en aan forum gesprekken deel te nemen. Ze zal Amerikanen aansporen om als vrijwilliger kerkewerk in Nicara gua te gaan doen. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Vianen J. J. van der Wal Arum-Kimswerd, te Wijk (bij Heusden) M. Goudriaan Ouder kerk aan.de IJssel; aangenomen naar Colijnsplaat kandidaat J. B. Beijer Utrecht, naar Haren (bui tengewone wijkgemeente) R. van 't Lindenhout Zuidlaren. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Bennebroek (voor deelwerk in de psychiatrische in richting 'Vogelenzang') kandi daat P. L. van der Schaft Amster dam. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Urk H. G. Gunnink Drachten; be dankt voor Heerde-Wapenveld B. Luiten De Lier-Maassluis. Christelijke Gereformeerde Kerken: beroepen te Winschoten J. Plantinga Leeuwarden, te Zut- phen B. Witzier Den Haag, te Veenendaal H. Korving Droge- ham; bedankt voor Vlaardingen L. W. van der Meij Zaamslag. - Overleden: J. Rebel, Rotter dam, 92 jaar, was christelijk gere formeerd predikant in Den Hel der, Rotterdam-Charlois en Lut- ten, sinds 1968 met emeritaat; A. Adriani, Baarn, 97 jaar, was her vormd predikant in Serooskerke (Schouwen). Rekken. Baarn en Geen leerhuis meer Aan het zondagmiddag-leer huis en -avondgebed van de Zuiderkerk in Leiden - na de brand in de Oude Vest-kerk - is een eind gekomen. Niet dat het aantal bezoekers achteruit ging, maar er waren, ondanks herhaal de oproepen, te weinig medewer kers om deze bijeenkomsten voor te bereiden. Het spijt de werkgroep, dat zij dit besluit heeft moeten nemen, "temeer omdat wij het bestaan van het leerhuis en avondgebed in de toekomst mogelijk achten", zei de heer R. E. Kooi. Koor. Het Leidse gregoriaan se koor 'Schola Gregoriana Lug- dunensis' - onder leiding van Theo Goedhart - opent zijn tweede werkjaar met medewer king te verlenen aan een tweetal diensten ter gelegenheid van Al lerheiligen in de Lodewijkskerk (Steenschuur) in Leiden. Zon dagmiddag om half 5 is er een ro- meins-benedictijnse allerheili genvespers met pastoor Vree burg als voorganger en op don derdagavond 1 november om 7 uur een latijnse allerheiligenmis met emeritus-rector A. van der Boog als voorganger, de laatste onder auspiciën van de Vereni ging voor Latijnse Liturgie. (Wie inlichtingen over dit koor wil, kan bij Theo Goedhart te recht: 071-173622). Vesperkoor. In Noordwijk- Binnen is een vesperkoor opge richt voor medewerking aan de vesperdiensten op de tweede zondag van de maand 's avonds om 7 uur, de ene keer in de gere formeerde kerk aan de Vinken- laan, de andere keer in het koor van de (hervormde) Grote Kerk. De initiatiefnemers vonden Theo Tobé bereid om het koor te diri geren. Hij is docent muziek aan de christelijke akademie voor jeugdwelzijnszorg in Den Haag en leidt in Oegstgeest al twaalf jaar een koor dat zich toelegt op klassieke kerkmuziek. Morgenavond om kwart over 7 is de eerste repetitie van het koor, in de Geertruidahof, Voor straat 11a Noordwijk-Binnen. Evangelische ge meente. In de Leidse Merenwijk heeft zich een 'evangelische gemeente' gevormd. Ze is gegroeid uit een al enkele jaren bestaande huisge meente en komt nu elke zondag avond om kwart voor 8 bijeen in de kantine van het gordijnenate lier 'De Lelie' aan de Flevoweg 5. De gemeente - die geen con currentie wil met andere kerken of groepen en ook daarom in de avonduren bijeenkomt wordt geleid door een 'broederraad'. Een vaste voorganger zit er voor lopig niet in. In de diensten (met pinksterachtig karakter) hebben de leden zelf een zo ruim moge lijke inbreng. De gemeente is ge heel zelfstandig; aansluiting bij een groter verband van soortge lijke gemeenten wordt op dit ogenblik niet overwogen. De heer P. A. Siebesma, Pa piermolen 84, telefoon 212957, kan er meer over vertellen. Kerkepad. De heer P. J. Eij- er, Bredenhofstraat la, 1544 RA Zaandijk, telefoon 075-216034 of 210299, heeft van 'Kerkepad 1984' een film gemaakt. Met de len van zijn vorige Kerkepad- films kan deze amateurfilmer - een gepensioneerd ambtenaar - een boeiend avondvullend pro gramma verzorgen, bij voorkeur in bejaarden- en revalidatiehui- zen, voor vrouwenverenigingen en op kerkelijke gemeente avonden. Wie belangstelling heeft, moet hem maar bellen of schrijven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 20