'Meditatie mijn ontdekking PODIUMBUK Expressief gitaarspel Trofee voor Willy Mullens Ramses Shaffy terug op het toneel Renteloos kunst kopen nu mogelijk DINSDAG 23 OKTOBER 1984 PAGINA 19 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Toneel, poppenspel en volksmuziek uit Hongarije, dat is wat de Leidse theaters deze week te bieden hebben. Oude dame Het LAK-theater haalt mor gen- en donderdagavond de met opheffing bedeigde Nieuwe Ko medie in huis. Op het program ma staat 'Bezoek van een oude dame' van Friedrich Dürrenmatt met Pleuni Touw in de hoofdrol. De inhoud zal bij vele toneellief hebbers bekend zijn, want het gaat hier om Dürrenmatts be kendste stuk. Na vele jaren komt een vrouw terug in haar geboor teplaats, die ze als meisje van ze ventien heeft moeten verlaten. Voorafgaande aan haar vertrek speelde zich een tragische gebeur tenis af. Over hoe zij en de bewo ners van het stadje dit voorval hebben verwerkt, gaat dit stuk. Het probleem bij Dürrenmatt is dat hij vaak al in het begin, van een stuk te veel kruit ver schiet, waardoor hij in latere be drijven gedwongen wordt zich te herhalen en verder te vertrouwen op zijn ingenieuze spel met woor den. Absurde situaties worden dan omgetoverd in vlijmscherpe satires. Dat geldt ook voor 'Be zoek van een oude dame' en het valt daarom te begrijpen dat de Nieuwe Komedie flink heeft wil len snoeien in de tekst en boven dien de handeling tot het essen tiële heeft willen terugbrengen. Het resultaat lijkt er echter vol gens een al eerder in deze kolom men afgedrukte bespreking op te wijzen dat met het badwater ook een deel van het kind werd weg gegooid. Dürrenmatt heeft heeft zijn stuk opgezet als een kleurrijke, operette-achtige satire op hol idealisme en burgerdeugden, maar na het schrappen van die kleurrijke entourage blijft er vol gens de recensent van de meeste scènes maar bitter weinig over. De oude dame zelf, bij Dürren matt een meer dan levensgrote karikatuur, die naar haar dorp terugkomt om zich de wreken voor wat haar vele tientallen ja ren eerder werd aangedaan, moet nu zijn teruggebracht tot een enigszins excentrieke vrouw zonder de allure en het decorum, die haar macht symboliseren en waardoor de hebzucht van de dorpsbevolking tot het uiterste gebracht wordt. In de voorstelling van de Nieu we Komedie grenst volgens een van onze toneelmedewerkers ook het optreden van de andere per sonages aan het kluchtige. Het pleit echter voor Pleuni Touw dat zij er wel in slaagt bij tijd en wij le in het optreden van de schatrij ke Claire Zachanassian een dub bele bodem te leggen. Stoeprand Studio Hinderik -bekend van de succesvolle produktie 'Schil len'- is vrijdag- en zaterdag avond bij het LAK onder de pan nen. Al sinds jaren schijnt de om schrijving 'poppenspel' geen juis te meer voor wat de beeldend theaterkunstenaar Hinderik de Groot op het podium doet. Eerder zou men van 'objectenmanipula tie' moeten spreken. Want niet al leen poppen maar ook allerlei andere voorwerpen spelen een rol in Hinderiks verhalen. Zo ook in 'Stoeprand', een spel over liefde, tegelijk alledaags en onwerke lijk, waarin de verhouding van een volwassene tot een kind cen traal staat. Een weemoedig ver haal, volgens de vooraankondi ging. Een ook ditmaal weer een decor vol fraaie vondsten en op tisch bedrog. Scène uit Molières 'Tartuffe' bij 'Imperium'. .Tippelaar De zondagmiddagvoorstelling in het LAK wordt verzorgd door het kindertheater NJT, dat 'Tom Tippelaar', naar het gelijknami ge boek van Annie M.G. Schmidt, ten tonele voert. Tom Tippelaar, een om zijn grote oren veel ge plaagde jongen, maakt een span nende reis en belandt in gevaar lijke situaties. Voor kinderen van vijf tot twaalf jaar. Zes uur Liefhebbers van luchtig tonee lamusement kunnen het er op wagen een kaartje te kopen voor Mare Perriers blijspel 'Six heures au plus tard' (Zes uur, niet later), dat als vrije produktie zaterdag avond in de Leidse Schouwburg is te zien. De spelers zijn André v.d. Heuvel en Alexander van Heteren, die werden geregisseerd door Lo van Hensbergen. Volgens André v.d. Heuvel zelf is het 'een sterk stuk met een mannelijke vi taliteit, vol humor en spitsvon digheden, steeds andere wendin gen nemend dan verondersteld. Hongaars Makam és Kolinda is de naam van een zes man sterke Hongaar se volksgroep, die maandag avond op de schouwburgplanken verschijnt. Het repertoire van de itoto Holvast) ze groep bevat een aantal bewer kingen van hedendaagse gedich ten van vooraanstaande heden daagse Hongaarse poëten, dit al les overgoten met een jazzy saus je. Tartuffe Verder geeft de Leidse toneel vereniging 'Imperium' vrijdag en zaterdagavond weer voorstel lingen van Molières 'Tartuffe' in het eigen Micro-theater aan de Oude Vest en is 'Pluisje' zater dagmiddag weer present in 'Het Wachtgebouw' (naast de Mors- poort) om de kinderen (van vier tot en met zeven jaar) te verma ken met 'Het hollebollebomenbos'. Concert door het Torroba-gitaar- kwartet, Thea van der Meer, Ferry Limahelmo, Leo van Rutte en Paul Schaak, met werken van o.a. G. Te- lemann, M. Ravel en L. Boccherini. Gehoord op 22 oktober in de Ka pelzaal in Leiden. LEIDEN - Pittig snarenspel door het Torroba-gitaarkwartet viel gisteravond te beluisteren in de Kapelzaal. Het program ma dat oorspronkelijk zou wor den uitgevoerd door het beken de gitaarduo Joop Koek en Leo van Rutte voor de pauze, met daarna het Torroba kwartet, werd wegens ziekte van Joop Koek op verdienstelijke wijze in z'n geheel door het Torroba- gitaarkwaret afgewerkt. Ondanks de vroege herfst storm - waardoor velen het af lieten weten - wisten het Torro ba-gitaarkwartet het hart van de 'doorzetters' te verwarmen met muzikaal en expressief gi taarspel. Dit kwartet, bestaande uit de gitaristen Thea van der Meer, Ferry Limahelmo, Leo van Rutte en Paul Schaak, speelt sinds twee jaar samen en heeft in die periode al een behoorlij ke homogeniteit en weten te bouwen, al is er nog niet altijd sprake van één muzikale har- teklop en zenuwstelsel. Zoals in het temperementvol ge speeld 'rufty tufty' uit de En gelse Suite nr. 4 van Duarte en de middeleeuwse ritmiek in 'Black Nac' uit dezelfde suite. Bijzonder sfeervol klonk de 'Pavane pour un enfant défun- te' van Maurice Ravel. Prachtig van kleur en sfeer bleek even eens het tokkel- en slagwerk op de gitaren in het levendige 'Se- villa' van Isaac Albeniz. Na de pauze kwam het Torro ba-gitaarkwartet (met zijn oor spronkelijke programma) hele maal op dreef in de evenwich tig uitgevoerde dansen van Glaude Gervaise. Het daarna uit vier delen be staande 'Rafagas' van Moreno bleek- hoewel knap gespeeld- te rommelig van structuur om te blijven boeien. Het flamengo-vuurwerk in Hansjoachim Kaps 'Rumba' tenslotte, zó vol Spaanse rit miek, vormde dan ook een hartverwarmende uitsmijter te rug in de Hollandse najaars storm. ANNEKE VAN VLIET DEN HAAG (ANP) - De Club van Circusvrienden Nederland heefl de jaarlijkse Oscar Carré Trofee voor het eerst toegekend aan een Nederlander. De paardendresseur Willy Mullens uit Berkel-Enschot is de eer te beurt gevallen. Hij krijgt het beeldje van Carré op 30 december in het Cultureel Cen trum in Amstelveen uitgereikt. Mullens wordt door de jury om schreven als een gentleman in de piste. André van den Heuvel en Alexander van Heteren in het blijspel 'Zes uur, niet later'. (foto Peter Gerhards) „Als je iets echt creatiefs doet, ben jij dat niet alleen die dat doet. De natuur gaat door je heen, of hoe je het noemen wilt, dan ben je een instrument voor dat andere. Ik kan ter plekke en overal liedjes schrij ven als ik van tevoren een vorm van meditatie doe. Dat wil zeggen, dat ik alleen maar gewoon op mijn krent ga zit ten, ga ademhalen, mijn ogen dichtdoe en dan heb ik geen idee van wat er komt. Maar op een rare manier komt dan pre cies datgene wat er gebeuren moet. Of je kunt juist iets heel ander gaan doen, afwassen, iets wat het denken uitsluit. En ineens komen die zinnen alle maal gewoon binnen. Dat be doel ik ermee, je doet het niet alleen". Ramses Shaffy (51) - sinds enkele jaren een getrouw volgeling (sa- nyasin) van de Bhagwan, wat zich visueel uit in zijn rode kleding en de kralenketting (mala), waaraan op navelhoogte een medaillon van de meester bungelt - geeft een voorbeeld. „Het üed .Sammy' was in drie minuten gedaan. Het was de door Frans Doeleman eerste keer dat ik met een serie liedjes naar een platenmaatschap pij stapte. Een paar dagen daar voor had ik een compositie, alleen de muziek, op een bandje opgeno men en zei tegen mijzelf: jammer dat ik daar niks mee doe. Nauwe lijks had ik dat gezegd, of die pen gaat, babbelebabbelebab, en ik schrijf dat hele liedje in drie minu ten op. Alsof het mij ingegeven was. Een hogere macht, dat is ook maar een woord, hè. Ik bedoel, ik leef daar helemaal uit, maar ik noem het geen hogere macht. Ei genlijk is het helemaal onbelang rijk hoe je het noemt, maar daar word ik heel erg door bepaald. Een hele hoop dingen zijn op die ma nier... Maar daar ben ik mij de laat ste rijd pas bewust van, dat je dat helemaal niet op je eigen credo hoeft te schrijven". „Ik heb een opdracht gehad laatst - Leen Timp geeft mij dat soort opdrachten voor Teleac - om een lied te maken over minder vlees eten. Niet eens over géén vlees eten, geen vegetarisch lied, nee, minder vlees eten. Dat vond ik zo'n waanzinnige uitdaging, dat soort dingen neem ik aan. Dan denk ik, waar moet dit in gods naam over gaan. Dus ik ga in medi tatie en opeens komt er een heel mooi lied uit. Of een lied over schuchterheid en hoe vriendschap kan groeien en het moest nog een duet met Liesbeth worden ook. Ik denk, ga je gang maar, dus ik ga ademhalen, doe mijn ogen dicht en opeens komt het..." Ontdekking - Heb je de Bhagwan daarbij nodig? „Het is altijd: waarom heb je in godsnaam iemand nodig. Ten eer ste, waarom zou je niet, wat is daar tegen. Men vindt het een kwestie van afhankelijkheid of dat je uit nood iemand nodig hebt, nee, je ontmoet iemand en die brengt je voor het eerst in contact met het woord meditatie. Dat had ik wel eens gelezen, maar het altijd naast mij neergelegd. Nu is het de grote ontdekking van mijn leven gewor den. „Dan kan je zeggen, iemand no dig hebben, nee, maar die man geeft jou dat, dat is fantastisch". Er wordt vaak wat lacherig over gedaan. „Maar dat begrijp ik ook wel, want het stelt zich ook een beetje wonderlijk voor, hè, al die mensen in het rood en dan zo'n ketting met een fotootje er aan. Het is de be doeling ook dat het verwarring schept. Het is een levenswijze en geen persoonsverheerlijking, maar je gaat wel ontzettend veel van die man houden. Ik houd zo van die man en een mede-sanyasin houdt van hem op zijn manier. Ik heb geen idee hoe de anderen tegen over die man staan, maar ik voel wel dat ze van hem houden. Het is een liefdesaffaire. Hij is wel even tjes zo ontzettend veel, hij opent je ogen voor het groeiproces. Alle mensen zijn daarmee bezig, dat is gewoon het leven van een mens op aarde". „Het betekende een keerpunt in mijn leven. Voordien heb ik een fantastisch leven gehad, hoor, maar een heel onbewust leven. En dan ontmoet je iemand die zo on gelooflijk van dit leven houdt en die maakt dat het leven nog veel meer kan zyn. Dan denk ik: nou, nou, nou, dit is een avontuur wat niet ophoudt, heel indringend. Dat vertrouwen is dan zo groot, dat je denkt: nou, meneer, ga je gang maar. Ik ben nog steeds benieuwd naar elke nieuwe lecture. Hij heeft zeven jaar lang elke morgen ge praat, dus er is verschrikkelijk veel te beluisteren, want dat is allemaal opgenomen. Dat is een enorme rijkdom". „Volgend jaar ga ik misschien drie maanden naar Amerika. Daar - is de grote commune van de Bhag wan. Dat is een land zo groot als de provincie Utrecht en daar ga ik werken op het land. Ik houd alleen niet van wieden, want dan moet ik de planten weer uit de grond trek ken. Dat is een enorme vorm van meditatie. Dat werken op het land is een middel voor iets anders. En ik kan hem ook elke dag zien, een keer per dag komt hij langs met de Rolls en dat is genoeg. Ja, prachtig al die Rolls Royces, prachtig". Levenskans Ramses woonde eerst in een commune in Heerde en nu in Eg- mond aan Zee. Hoewel het werk binnen die gemeenschap hem erg in beslag nam, bleef hij dat combi neren met onder meer de opnamen voor de tv-serie „Willem van Oran je". „En toen kwam opeens deze rol in „De Sprong", die mij werd aan geboden. Het feit dat Mary Dres- selhuys het speelt, was voor mij doorslaggevend, want wij zijn hele grote vrienden en ik vind haar een heel groot actrice. Deze levenskans had ik niet naast mij neer mogen leggen en dat vond de hele com mune ook. Dat wordt besproken, ja, al is er volledige vrijheid om te doen wat je wilt. Maar omdat het een verband is van vrienden, ga je zoiets op z'n minst bespreken". Dit bekent echter geen definitie ve terugkeer van Ramses naar het toneel, want daarvoor trekt de mu ziek te veel. Hoewel hij het liefst helemaal geen plannen zou hebben - „Maar in dit vak moet je nu een maal af en toe afspraken maken" - gaat hij in 1986 weer een tournee maken met Liesbeth list. Hoe ligt eigenlijk zyn verhouding tot haar? „Iedereen wil daar een soort vorm voor vinden en daar hebben we ook wel mee gespeeld. In het. begin waren er dingen als verliefd heid en ook wel spanningen. Uit eindelijk is het een hele grote vriendschap geworden. Maar ik be grijp het verschil tussen vriend schap en liefde niet zo goed, het is de grote liefde. En of we het nou met elkaar houden of niet met el kaar houden, op het toneel zijn we wel degelijk een man en een vrouw. Vandaaruit zingen we en die spanningen z(jn er ook. We zijn toch twee verschillende polen en daar houden wij van. Er is een soort oerwoud herkenningspunt waarschijnlijk wat ons tot elkaar gedreven heeft, maar dan komen we op vlakken die we niet hele maal kunnen overzien. Dus we hebben er zelf nooit zo zeer naar gezocht om daar een pasklare zin voor te vinden. En dat laten we maar zo". Hinderik de Groot in 'Stoeprand' (foto Marco Bakker) Brinkman: kunst gericht op betere AMSTERDAM (ANP) - De kunst- produktie van deze tijd is kenmer kend voor een pessimistische pe riode. In de hedendaagse kunst is er geen of weinig engagement. Dit heeft minister Brinkman van wvc gisteravond in de Nieuwe Kerk te Amsterdam betoogd. De bewindsman opende daar de ten toonstelling .Ergenshuizen' of .Nergens meer', utopie en anti-uto pie rond het jaar van de schrijver Orwell 1984. Brinkman vergeleek het pessi misme van Orwell zoals hij dat in zijn boek 1984 verwoordt en het he dendaagse pessimisme. Daarin ontbreekt volgens de minister de strijdbaarheid, die Orwell in zijn werk tot uiting brengt. „Men wil Orgelconcert Mich. Leclerc LISSE - De Franse organtste Michelle Leclerc zal donderdagavond het orgel van de Agathakerk in Lisse bespelen. De getalenteerde toonkunstenares komt op uitnodiging van de Orgel- kring Bollenstreek. Michelle Leclerc begint de bespeling van het romanti sche orgel met een eigen compositie, namelijk de onlangs voltooide Toccata van nu niet samenleving spotten, maar niet hervormen. In tegendeel. Spot, ironie en verbale virtuositeit zouden weieens in de plaats gekomen kunnen zijn van de profetische woede van anti-uto pische, maar in hun waarschuwen de oprechtheid toch utopische, au teurs, waar Orwell nu als voor beeld voor dient", aldus de minis ter. Met nadruk stellend geen waar- de-oordeel te geven merkte Brink man op dat de hedendaagse kunst niet ideologisch is, en niet is ge richt op een betere samenleving. Zich verdiepend in de relatie tus sen Orwells toekomstvisie en de media nu stelde Brinkman dat het lijkt of men zich van nieuwe uto- piën en toekomstvisies verre houdt. Men houdt zich volgens de minister alleen bezig met techni sche prognoses. Brinkman conclu deerde dat een brede groep consu menten van de huidige cultuurpro ducten weinig aandacht heeft voor een toekomstvisie en dat er weinig auteurs zijn die dat stimuleren. "Het onmiddellijke gebruik, de di recte consumptie eist ons helemaal op. En omdat denken over de toe komst niet altijd even opwekkend is geven we ons aan die instantcon sumptie makkelijk over", aldus de minister. Hij stelde dat het niet ontwikke- Brinkman len van een visie op de toekomst betekent dat ook op het heden niet werkelijk wordt ingegaan en dat er van „dag tot dag wordt geleefd". „Wanneer we ons niet meer verant woordelijk achten voor een zinvol le toekomst, betekent dat dat we onze cultuur van vandaag niet meer als zinvol beleven", zo stelde de minister. De tentoonstelling in de Nieuwe Kerk omvat veertig teksten en af beeldingen, die door de eeuwen heen het utopisch en anti-utopisch denken uitdragen. De tentoonstel ling zal tot het einde van dit jaar in de Nieuwe Kerk te zien zijn. Daar na zal de tentoonstelling op diverse plaatsen in ons land te bezoeken zijn. AMSTERDAM (ANP/GPD) - On der het motto 'Een kunstwerk is dichterbij dan u denkt' is gister middag in het Stedelijk Museum in Amsterdam het startschot gegeven voor de kunstaankoopregeling. Deze regeling vormt een onder deel van het nieuwe beeldende- kunstbeleid van minister Brink man van welzijn, volksgezondheid en cultuur. De kern er van is dat mensen bij een aan de regeling deelnemende galerie voor mini maal duizend en maximaal tien duizend gulden kunst op afbeta ling kunnen kopen zonder dat zij daarover rente behoeven te beta len. De rente betaalt het rijk. Voor dit jaar is heeft het ministerie voor dit doel zeven ton beschikbaar gesteld en voor 1985 een miljoen gulden. Dat geld is een deel van de twintig miljoen gulden, die werd vrijge maakt door bezuinigingen op de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). De Beroepsvereniging van Beel dende Kunstenaars is fel gekant te gen de regeling. Zij vindt dat het aantal deelnemende galeries te klein is, zodat de maatregel geen optimaal effect zal hebben. De niet deelnemende galeries worden zo volgens de BBK tot derderangs ge maakt. Grote groepen van de be volking zullen volgens de BBK niet aan de eisen voor kredietwaar digheid kunnen voldoen. Het oorspronkelijke idee voor de aankoopregeling is afkomstig van de Vereniging van Galeriehouders. In totaal hadden 78 galeries zich aangemeld voor het deelnemen aan de regeling. Uit dat aantal zijn er door de Raad voor de Kunst 46 als deelnemer geselecteerd, waar bij kwaliteit volgens Riezenkamp als criterium is gehanteerd. Daar onder galerie Denise Stephan in Leiden, galerie De Sluis in Leid- schendam en de galeries Art Line, Rob van den Doel, Nouvelle Image en de Haagse Kunstkring in Den Haag. AMSTERDAM - Het Nederlandse Theaterjaarboek over het 1983/84 is gisteren in Amsterdam gepresenteerd. Actrice Elisabeth Ander sen overhandigde het eerste exemplaar aan Johnny Kraaykamp. (foto anp> Ramses Shaffy minder vlees eten (fotoGPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19