H g» M Moermanartsen kraken opzet van onderzoek 'Therapie al bij voorbaat veroordeeld' TomatensoepehfV^s niet alle rood is tomaat wr ^1 De beste soep maakt u na- 'uurtijk zelf. Daar is geen dis cussie over mogelijk. Maar wat treft u aan als u een fa- briekssoep koopt? Wij proef den en onderzochten nage noeg alle blikken en pakjes tomatensoep die er te koop zijn. De verschillen tussen de soepen zijn minder groot dar vermoeden. Veel soepen ka men uit dezelfde fabriek En niet elke soep heeft een ster ke tomatensmaak mm M LJ LJLJ I 1 m fm ZATERDAG 20 OKTOBER 1984 Al vele, vele jaren bestaat er in de medische wereld heibel rond de Vlaardingse arts Moerman die een alternatieve therapie toepast op patiënten die lijden aan kanker. Al dan niet gezaghebbende medici mogende Moerman-methode dan meedogenloos neersabelen, veel patiënten en natuurgeneeskundigen denken daar volstrekt anders over. Vijf jaar geleden besloot de Tweede Kamer een onderzoek te laten instellen, een onderzoek dat na tal van voorbereidingen op 1 januari 1985 moet beginnen. Of dat ook lukt is zeer de vraag. De Leidse 'Moermanarts' J.F.van Waning legt uit waarom. Enkele jaren geleden zorgde prins Charles van Engeland foor grote beroering bij het Brits genootschap van artsen het zijn opmerking dat "de huidige medische weten schap meer en meer schei kunde wordt en zich steeds jninder toelegt op genezing in de ware zin van het voord". Hij sprak deze ge ruchtmakende woorden tij- jlens een plechtigheid waar pij hem het presidentschap ran het genootschap werd ïangeboden, hetgeen de op merking des te harder deed lankömen. Charles haalde trouwens nog lens stevig uit in zijn toespraak joor te stellen dat "de verwaarlo- ling van de geest één van de beest trieste zaken van de huidi- je medische aanpak is". Dergelijke geluiden vallen niet |lleen op te tekenen uit de mond fan de Engelse kroonprins. In de {latuurgeneeskunde is men er al feruime tijd van overtuigd dat Ie officiële medische weten- Ichap tekort schiet in haar gene- jingsmethoden en benadering fan patiënten. Landelijk bekend is de zoge naamde Moerman-therapie, ge- poemd naar de Vlaardingse arts boerman die al tientallen jaren Jen afwijkende behandelingsme- hode toepast op patiënten die lijden aan kanker. Moerman is er lltijd van overtuigd geweest dat Se oorzaak van kanker moet wor- (len gezocht in problemen rond Se stofwisseling. Die problemen pakt hij aan met een uitgekiend Sieet van uiterst gezonde voe dingsstoffen. Hoewel vanuit de reguliere medische hoek zijn methode veelal hoon en felle kritiek heeft ontmoet, zochten in de loop der (aren steeds meer kankerpatiën ten hun heil bij Moerman die soms verbluffende resultaten boekte. Om een einde te maken aan het gekrakeel rond de omstreden Moerman-therapie besloot de Tweede Kamer vijf jaar geleden via het aannemen van een motie- Borgman om een onderzoek naar de zin en waarde van de bewuste therapie in te stellen. Dat onder zoek moet na allerlei voorberei dingen op 1 januari 1985 begin nen, maar het is zeer de vraag of het lukt. Open geest Bij een vijftal zogenaamde Moermanartsen dat wel wil mee werken aan het onderzoek, on der wie Leidenaar J.F. van Wa ning, bestaat op het ogenblik een sterke neiging om voortijdig af te haken. Hun voornaamste grief betreft de vervolging door de Medische Tuchtraad van enige niet aan het onderzoek meewer kende collega's. Volgens de Tuchtraad, bestaande uit regulie re medici, zouden de vervolgde artsen hun patiënten de juiste therapie onthouden. Van Waning:"Voor het onder zoek is een open geest nodig. Als er tegelijk met het onderzoek collega's worden aangepakt, dan is er sprake van een bevooroor deelde houding. Terwijl het on derzoek gegevens moet opleve ren over de waarde van de Moer man-therapie, gaat men er in 'sommige kringen al bij voorbaat van uit dat de therapie niet deugt. Daar heb ik genoeg van". Van Waning is daarnaast ook allerminst gelukkig met het on derzoeksprotocol dat de afgelo pen jaren is opgesteld. In dat protocol staat beschreven wat er onderzocht gaat worden en on der welke voorwaarden dat moet gebeuren. Een commissie, be staande uit reguliere en alterna tieve artsen plus een vertegen woordiger van het Koningin Wil- helmina Fonds (KWF) dat subsi die verleent, moet toezicht uitoe fenen. Van Waning:"Het onderzoek zou zich op beantwoording van twee vragen moeten richten. Enerzijds de vraag: wordt de tu mor kleiner? Anderzijds de vraag: hoe voelt de patiënt zich? De Leidse natuurgeneeskundige Van Waning: "Het is ongelooflijk hoe mensen opknappen van gezonde voeding". (Foto Holvast) Het KWF wil alleen subsidie ver lenen voor het eerste punt, ter wijl het de Moermanartsen nu juist om het tweede punt gaat. Het welzijnsaspect van de pa tiënt is namelijk kenmerkend voor de werkwijze in de natuur geneeskunde". De opstelling van sommige commissieleden boezemt Van Waning weinig vertrouwen in. Hij komt terug op het ontbreken van 'een open geest' en citeert in dat verband uit een publikatie van één van de leden die schrijft dat het noemen van psychologi sche factoren als voedingsbo dem voor kanker tot de categorie bakerpraatjes moet worden gere kend. door Bert Paauw Emoties Moerman-therapie kan als een vorm van natuurgeneeskunde worden beschouwd) kunnen psychologische factoren - liever spreekt men van emoties - in combinatie met een slechte voe ding wel degelijk kanker veroor zaken. Van Waning is daar even eens rotsvast van overtuigd. Hij somt een aantal ervaringen op met patiënten die ernstige emo tionele inzinkingen vertoonden. Van Waning:"De vraag hoe de patiënt zich voelt acht ik belang rijker dan de tumor. Iemands weerstand hangt samen met zijn geesteshouding. Het werken aan weerstand door verandering van de geesteshouding plus een an dere voeding kunnen iemand helpen. Het heeft allemaal te ma ken met behoeften, behoeften aan koolhydraten, aan vitami nen, maar ook aan een compli mentje en vooral aan een doel in het leven". Van Waning maakt deel uit van de Club van Moermanartsen (dat zijn er ongeveer dertig), die re gelmatig bijeenkomt om infor matie uit te wisselen, testresulta ten te bespreken, dieëten samen te stellen en om te praten over zaken waar men zelf niet goed uitkomt. Artsen die de principes van Moerman aanhangen passen overigens niet één en dezelfde methode toe. Van Waning: "Wan neer alleen de Moermanmethode zou worden toegepast, zouden we veel van onze kennis van de natuurgeneeskunde ongebruikt laten. Moerman herleidt kanker tot een voedingsprobleem. Via een bepaald dieet grijpt hij in in het stofwisselingsproces. Maar ook al speelt voeding een onge looflijke rol bij het ontstaan en terugdringen van kanker, je mag niet voorbijgaan aan mogelijke andere oorzaken". Een groot aantal artsen schrijft een ander dieet voor dan Moer man. Verder worden er ook alter natieve geneesmiddelen ge bruikt, enzympreparaten, gis- tingsremmende stoffen (een kan kercel krijgt energie via gisting). Kleinzielig Voedingsmiddelen bevatten tegenwoordig niet zelden een flinke dosis chemicaliën, zoals onder meer blijkt uit onderzoeken van de Consumen tenbond. Volgens natuurgeneeskundigen moet dat wel een uiterst negatie ve invloed op de gezondheid van mensen hebben. Hoe dan ook, de natuurgenees kunde en met name de Moer man-therapie ligt al tientallen ja ren 'onder vuur' van de officiële medische wereld. Van Waning vindt de aanvallen vaak onheus en van een kleinzielig kaliber. Hij geeft een aantal voorbeelden. "Nog altijd wordt met gretig heid een rapport uit 1958 van de commissie-Delprat aangehaald. Dat is een schandelijk rapport. Enerzijds stelt de commissie dat men eigenlijk te weinig patiën ten heeft kunnen onderzoeken om een oordeel te vellen over de Moerman-therapie, anderzijds wordt die therapie neergesabeld. Maar als men over te weinig ge gevens beschikt moet men de onderzoeksopdracht teruggeven en geen conclusies trekken. Bo vendien moeten anderen die conclusies dan niet steeds als ge zaghebbend presenteren". "Eén van mijn collega's, dr. Ronhaar uit Twente, kreeg on langs een oproep om bij het Tuchtcollege te verschijnen voor een in 1979 door de inspectie volksgezondheid in Overijssel ingediende klacht over zaken die in 1976 hebben gespeeld. Tussen het indienen van een klacht en de behandeling van een zaak dient een redelijke tijd te zitten. In de normale rechtspraak is dat maximaal anderhalf twee jaar. Nu krijg je de situatie dat dr. Ronhaar zich moet gaan verdedi gen voor behandelingen die ruim acht jaar geleden zijn uitgevoerd. En dan hoor je op de tv een mi nister praten over het nut van een snelle opeenvolging van mis drijf en berechting". "Een duidelijke vorm van te genwerking is het ophouden van alternatieve geneesmiddelen bij de grens. Die middelen komen meestal uit Duitsland. De ge neeskundige inspectie maakt do zen open en graait in de prepara ten. De groothandel krijgt de preparaten soms zó thuisbezorgd dat ze nauwelijks nog bruikbaar zijn". Wondermiddel mmn^m "En waarom toch al die tegen werking? Natuurgeneeskundi gen, antroposofen, acu-punctu- risten, niemand doet zomaar wat. We hebben allemaal een medicij nenstudie als achtergrond. Zelf heb ik ook de huisartsenoplei ding gedaan. Iedere medicus werkt op zijn eigen manier. En in wezen heeft iedereen gelijk, zo lang je je eigen methode maar niet als zaligmakend bestem pelt". Volgens Van Waning leeft in de wereld van de officiële ge neeskunde de gedachte: als hun methode goed wordt bevonden, dan zijn wij fout bezig. "Dat is waanzin. Je hebt te maken met mensen, iedereen is anders, heeft andere problemen, heeft een an dere aanpak nodig. Maar in de re guliere medische wereld blijft men maar zoeken naar het won dermiddel. Daar worden heel wat proefdieren voor opgeofferd. Ook iets om vraagtekens bij te zetten. Kun je de resultaten van dergelijke proeven wel van toe passing verklaren op mensen?". "Ik krijg ook wel patiënten die van mij 'de alternatieve pil' ver wachten. Ze zijn teleurgesteld als ze merken dat ik niet over een wonderpil beschik. Jij weet het ook niet, zeggen ze dan. Die men sen zoeken iemand die hèt weet. Maar er bestaat niet één, aUes verklarende oorzaak waar met één wonderpil iets tegen kan worden gedaan". "Overigens is de denkwijze van die mensen niet zo onbegrij pelijk. In de officiële geneeskun de is altijd de mentaliteit ge weest: gaat u maar rustig naar huis, wij knappen het wel op. Die methode is min of meer geba seerd op angst, de autoriteit ligt bij een ander aan wie je je moet overgeven". "Om een voorbeeld te geven van die angst. Ik kreeg onlangs een patiënt die bij een reguliere medicus een kuur van tien cel- remmende injecties kreeg voor geschreven. Na vier injecties voelde hij zich prima. Maar hij durfde niet te stoppen, anders zou de internist boos worden want die werkte volgens een Bijlage van het Leidsch/Alphens Dagblad Extra problemen mmm "En nou ga ik echt niet bewe ren dat via de natuurgeneeskun de alle problemen kunnen wor den opgelost. Onzin. Ik zet men sen ook niet op tegen de regulie re medische wereld. Patiënten hebben het al moeilijk genoeg, het is niet in hun belang er extra problemen bij te krijgen. Boven dien, ik zou bepaald niet willen ontkennen dat er in de officiële geneeskunde zeker ook goede dingen gebeuren". "De meeste patiënten gaan zo wel naar de reguliere als naar de alternatieve artsen. Naar de regu liere voor de tumor, naar de alter natieve voor hun welzijn. Er zijn mensen die door de officiële me dische wereld zijn opgegeven, maar het bij ons redden. Kenne lijk redden ze het omdat ze via onze therapie voldoende weer stand krijgep. Het lukt heus niet altijd, maar ik constateer dat het in een aantal gevallen wel lukt". "Een goed opgezet onderzoek naar de waarde van de Moerman- therapie zou ik dan ook toejui chen en de uitkomst zeker niet vrezen. Maar het punt is: komt er zo'n onderzoek? Men is nu bezig na te gaan of er voldoende artsen zijn die voldoende patiënten kunnen leveren. Dat staat te be zien. Het klimaat is door de eer der genoemde aanklachten tegen Moerman-artsen danig ver knoeid. Wij stellen ons kwets baar op, lopen risico's. Als dat wordt beloond met vervolgingen dan hoeft het natuurlijk niet "En neem de huidige opzet. Nog altijd staat er niks op papier over de wijze van onderzoek naar het welzijn van de patiënten. Nu dreigt weer alle accent op de tu mor te vallen. Maar gevoelens, die horen er toch ook bij?". vastgelegd plan waarvan de re sultaten anders op losse schroe ven zouden komen te staan. Die man durfde geen baas te zijn over zijn eigen lichaam. Hij is in middels overleden". "Onze benadering is dat we ie mand vertrouwen proberen te geven in het eigen lichaam, pro beren geestelijke en lichamelijke weerstand op te bouwen, de mensen aan te moedigen tot vechtlust. Je kunt vechten voor je leven". Het conflict tussen reguliere en alternatieve geneeskundigen is bepaald niet van de laatste tijd. Het bestaat al duizenden jaren. Van Waning geeft een 'lesje' ge schiedenis ten beste. "In de regu liere geneeskunde wordt analy tisch gedacht. Men rafelt alles uiteen, onderzoekt stukjes. Je hebt overal specialisten voor. Een leverspecialist kijkt bijvoor beeld niet naar het hoofd. Het analytisch denken is vooral hon derd jaar geleden sterk opgeko men. Met de industriële revolutie is men technisch gaan denken. De mens wordt beschouwd als een machine, waarvan je een on derdeeltje kunt vervangen als het niet goed functioneert". "In de alternatieve geneeskun de wordt naar de hele constitutie gekeken als er ergens iets niet goed zit. Men kijkt naar het ge heel, er wordt gezocht naar ver banden. Dat noemt men holis tisch denken. Hoofdpijn kan een gevolg zijn van een beenlengte verschil. Wat aan de ene kant ge beurt, kan gevolgen hebben aan de andere kant. Die twee stro mingen, analytisch denken en holistisch denken, hebben altijd naast elkaar bestaan". Behalve in de officiële genees kunde vindt de natuurgenees kunde ook in de farmaceutische- en voedingsindustrie bepaald geen medestanders in de strijd om erkenning. Van Waning vindt de grote invloed van genoemde industrieën een ongezonde zaak. "Laat ik een eenvoudig voor beeld geven van wat er op het ogenblik gebeurt. Tomatensoep werd vroeger van tomaten ge maakt, nu bestaat het voor een groot gedeelte uit chemicaliën. Er gaan grote hoeveelheden verf, kleurstoffen e.d. naar de voe dingsindustrie. Dat moet toch consequenties hebben voor de gezondheid. En dan praat ik maar niet over allerlei andere vormen van milieuvervuiling waardoor belangrijke vitaminen worden afgebroken. Het is elke keer weer opmerkelijk te zien hoe mensen opknappen als ze gezond gaan Qten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17