'Pak 'em Stanzi': partijtje theatrale catch Imperium kiest voor 'klassieke' Tartuffe PODÏUMBLIK Haitink woedend over persbericht Overvloed op Frankfurter Buchmesse DINSDAG 9 OKTOBER 1984 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Toneel en muziek deze week in de Leidse theaters. Voor de muziek zorgt de uit de Haagse jazz-scene voortgekomen fluitist Chris Hinze, die morgen avond met een nieuwe 'Combina tion' op de planken van de Leidse Schouwburg staat. Totaalmu- ziek, zo omschrijft Hinze hetgeen hij aan klanken voortbrengt. Hinze noemt zich het tegendeel van de musicus, die zich wentelt in het 'vertolken' van klassieken in bewerkingen, hoewel hij zich evenmin herkent in begrenzin gen. Van Hinze is bekend dat hij vooral gefascineerd is geraakt door etnische invloeden in de mu ziek. Hinze en de zijnen vormen een selectie van virtuozen, die el kaar in voortdurende wisseling van blaas-, snaar- en percussie- muziek de loef proberen af te ste ken. De Sprong Mary Dresselhuys en Ramses Shaffy spelen hoofdrollen in 'De Sprong', een tragi-komedie van de Canadese schrijver Larry Fi- neberg, die donderdag- en vrij dagavond in het theater aan de Oude Vest wordt opgevoerd. Ver der spelen in deze door Henk van Ulsen geregisseerde produktie mee Jules Hamel, Steye van Brandenberg en Magali de Fre- mery. betrokken in een conflict met haar Hongaarse bovenbuurman. En volgens de programmatoe lichting ontstaat er dan een bi zarre vriendschap. Het stuk is onlangs in Amsterdam in pre mière gegaan. Flip Mary Dresselhuys speelt de rol van Vera, vrouw, moeder en grootmoeder, die van huis weg loopt om een nieuw, eigen leven te gaan beginnen. Ze betrekt een eenvoudig souterrain en raakt 'Flip met de groene vingers' is een een nieuw kinderstuk van Mies Bouhys met de natuur en het milieu als onderwerp. Het stuk, dat bedoeld is voor kinderen van zes tot tien jaar, is zaterdagmid dag te zien in de schouwburg. Het gaat over de aanleg van een autoweg dwars door een mooi, groen gebied, een plan waarte gen Flip en zijn vriendjes zich met alle macht verzetten. Deze middagvoorstelling begint om twee uur. Stanzi Het LAK biedt zater dagavond onderdak aan een spraakmakende, door de Leidse Schouwburg gecontracteerde Vlaamse voorstelling. Het gaat om 'Pak'em Stanzi', een als femi nistisch bestempeld stuk van het Raamtheater. dat bij opvoering het midden houdt tussen een to neelvoorstelling en een worstel wedstrijd. Een catch-wedstrijd tussen Stanzi en haar man tij dens welke beslist moet worden wie de carrière als beroepswor stelaar zal voortzetten en wie het huishouden zal doen. Elders op deze pagina meer over deze bij zondere voorstelling. Savannah Bay In het LAK-theater gaat woensdag- en donderdagavond 'Savannah Bay', een kleine-zaal- produktie van Globe. 'Savannah Mary Dresselhuys en Ramses Shaffy in 'De Sprong Bay', een door Marguerite Duras geschreven stuk, is een herinne ring aan de absolute liefde, een liefdesverhaal zoals dat rerecon- strueerd wordt door een bejaarde actrice. Ze wordt daartoe aange zet door een jonge vrouw, die haar identiteit aan deze geschie denis ontleent. Geen moment ech ter is zeker of het verhaal dat de oude actrice vertelt wel klopt, misschien speelt ze wel toneel. Door toneel te spelen kunnen de twee vrouwen de gebeurtenissen uit het verleden herbeleven en weer levend maken. Daarmee is 'Savannah Bay' ook een parabel op de toneelspeelkunst. Netty Blanken speelt de rol van de jon ge vrouw, Elisabeth Andersen speelt de oude actrice. Dagmarkt 'Het jaagt in de dagmarkt' is De acteur Hubert Fermin heeft deze tekst geschreven en zal zijn eigen tekst vrijdagavond op de vloer van het LAK-theater repro duceren. De voorstelling, waarin het schrijfproces zelf -'waarom schrijft een acteur zijn eigen tekst? - tot uitgangspunt wordt genomen, is geregisseerd door Annette Apon. Een aantal bana liteiten die zich in het leven van een man alleen kunnen voordoen passeren de revue: de man gaat boodschappen halen in een su permarkt. Na binnenkomst in het pand zet hij zich op de grond en verlaat uiteindelijk zonder één boodschap het winkelpand, waar hij inmiddels wel talloze potten met voedingswaar van een plank heeft geslagen. De man blijft al leen achter, overdenkt het ge beurde en vraagt zich af of hij zich enkele facetten van het ver blijf in de dagmarkt slechts heeft verbeeld. Fermin vertelt het ver haal van deze man, hem soms zelf voorstellend en hem dan weer toesprekend. De acteur lijkt gein- trigeerd door dit personage, een wezen dat op de tijd jaagt. An nette Apon zag in de voorstelling de geleijkenis met werk van de schilder Edward Hopper, de kun stenaar die in zijn schilderijen een nauwkeurige imitatie van het leven buiten het theater weet te brengen. Pietsiepats De voorstelling op zondagmid dag in het LAK-theater wordt verzorgd door het Amsteltoneel. Dit gezelschap geeft er een proef- voorstelling van 'De reis naar Pietsiepats' op muziek van Joop Stokkermans. Millipilli gaat ■gaai in dit stuk op reis om de speelgoedboom op het eiland Pietsiepats water te geven. Deze verdort namelijk, zodat het speel goed van de kinderen uitelkaar valt. Veel spannende avonturen dus. speciaal voor kinderen van vijf tot zeven jaar. Tartuffe De Leidse toneelvereniging 'Imperium' brengt het komende weekeinde in haar eigen Micro theater aan de Oude Vest de eer ste van een reeks voorstellingen van Molières komedie 'Tartuffe'. Elders op deze pagina meer over de plannen van 'Imperium' voor het komende seizoen. Nijinsky Theater Nijinsky treeat vrijaag- avond a.s. met 'Reis naar de win ter' in de Muzenhof in Leider dorp op. Twee rijtjes piepkleine hokjes bepalen het decor. Ze stel len weekend-huisjes op een cam ping in de buurt van Amsterdam voor. Vier Nederlanders, beho rende tot de categorie de gewone man, brengen er hun vrije tijd door, in de hoop er de laatste zon nestralen op te vangen van een bijna voorbije zomer. Ze bren gen, nast zakken vol kleding en huishoudelijke artikelen, ook hun problemen mee. Het stuk bevat grappige en ontroerende momen ten rond thema's als contactar moede en het klemzitten van mensen, letterlijk (in hun hokjes) en figuurlijk. Nijinsky behoort tot de ver nieuwende theatergroepen, die al menig maal met succes in het LAK-thater is verschenen. LAK wordt omgebouwd tot sportpaleis Het LAK-theater is op dit moment één van de best uitgeruste theaters van Neder land. Behalve over een zeer uitgebreide en vooral hanteerbare lichtinstallatie be schikt het over de mogelijkheid de pu bliekstribunes zo te verschuiven, in te klappen of uit te vouwen dat bijna elke opstelling mogelijk is. Jammer genoeg is daar sinds de opening vorig jaar nog maar sporadisch gebruik van gemaakt. Blijk baar kennen de theatergroepen de moge lijkheden nog niet of wordt er op prakti sche gronden toch maar gekozen voor de traditionele frontale opstelling: het pu bliek als één groot breed blok recht voor het speelvlak. Maar zaterdag komt er een groep naar het LAK die het theater haast letterlijk op z'n kop gaat zetten. Het Nieuw Ensemble Raam Theater uit Antwerpen wil de toe schouwers aan alle vier de kanten van haar speelvlak: een levensechte catch-as- catcb-can ring. In en rond deze ring wordt een toneelstuk opgevoerd, met persona ges, dialogen, becommentariërende lied jes en een verhaal met een ontwikkeling en een dramatisch hoogtepunt, maar tege lijkertijd is het een heuse catch-show, een wedstrijd over tien ronden. En er wordt echt gecatcht, compleet met vliegende scharen, borstklemmen, beendraaien en schouderworpen en de speciaal voor deze voorstelling ontworpen "Venus grijp- tang"! De jonge acteurs hebben hiervoor zes maanden getraind onder leiding van de viervoudig Europees catch-kampioen Al Bastian, de man die samen met Joop Geesink hier in Nederland de catchsport introduceerde. "Pak 'em Stanzi" is een toneelstuk van de Engelse schrijfster Claire Luckham. Gedurende tien ronden volgen we het ge vecht dat het meisje Stanzi moet leveren tegen de vrouwonvriendelijke elementen om haar heen. Een gevecht om onafhan kelijkheid, een gevecht om te ontsnappen aan de al bij haar geboorte vastgelegde rol van toekomstig huisvrouw en steunpilaar voor de carrière van haar man. Stanzi be sluit na diverse nederlagen echt te gaan. vechten, maakt carrière als vrouwelijk worstelaar en daagt ten slotte haar man, de catchkampioen Toni Macho uit om in een rechtstreeks gevecht uit te makèn wie z'n loopbaan mag voortzetten en wie er achter het fornuis en de stofzuiger moet. Claire Luckham wilde een stuk schrij ven waarin er nu eens een echte hoofdrol voor een vrouw zou zijn weggelegd en in een andere dan de typisch vrouwelijke omgevingen. Een vrouwelijke held van een ander kaliber dan Florence Nightin gale, een vrouwelijke 'fantasie' waarin de vrouw niet in de rol van sex-object (Emma Peel), degelijke huisvrouw (Doris Day) of nobele verpleegster vervalt. Bij toeval kwam ze op de vechtsport: door een affi che van de worstelaarster Mitzi Muller, bijgenaamd "de blonde bomkrater". Ze bezocht de catchshows in het Liverpool Stadium en wat haar behalve de theatrali- teit van deze sport opviel, was de verba zingwekkende houding van het publiek. "Ze komen om zich te amuseren, maar niet enkel om geamuseerd te worden. Ze nemen actief deel aan het opzetten van het spektakel. Een catch-publiek kijkt niet rustig toe zoals een theaterpubliek, maar acteert mee, en hoe!" Catch is in de eerste plaats gericht op spektakel, zowel in de ring als daarbuiten: lawaai, geklets en gezwiep met lichamen, zweet, kreten, formidabele dreunen en een fel meele vend, joelend, juichend en scheldend pu bliek. Met deze voorstelling trekt het Raam Theater al enkele maanden door België en Nederland. Steeds krijgt het publiek, in het. begin vaak nog wat onwennig, lang zaam de smaak te pakken om op het eind luidruchtig partij te kiezen, daarin aange moedigd door de acties van de spelers buiten de ring en tussen het publiek. De meeste recensenten geven zich minder makkelijk gewonnen. Ze prijzen het spek takel van de show, het enthousiasme en de vaardigheid van de jonge spelers, maar laten deze waarderende woorden gepaard gaan met opmerkingen over wat theater eigenlijk zou moeten zijn. De een gebruikt "Pak 'em Stanzi" om zich af te zetten te gen het intellectualisme in moderne stro mingen zoals minimalisme of post-moder- nisme, de ander verlangt van theater toch' eigenlijk een subtielere manier van over dracht en wil zo tot nadenken aangezet worden, een derde beklaagt zich er over dat we over het karakter van de hoofdper soon niets te weten komen. Maar er zijn er ook die ronduit beweren dat dit laat zien waar theater in oorsprong vandaan komt en aangeeft waar het misschien naar toe moet. "Pak 'em Stanzi" roept juist door de compromisloze keuze voor het spektakel en de activering van het publiek voor het theater in deze tijd wezenlijke vragen op Het LAK-theater omgebouwd tot sportpa leis voor een partijtje theatrale catch: dat mag je niet missen. MARC VAN DER VELDEN De Leidse toneelvereniging 'Im perium' opent zaterdag a.s. het nieuwe seizoen met Molière's veelgespeelde komedie 'Tartuf fe' onder regie van Rein Edzard. Deze produktie loopt tot eind no vember. In december is er min of meer traditiegetrouw een kerst spel. Ditmaal is ook voor 'klas siek' repertoire gekozen: name lijk voor de figuren van Scrooge en Marley in 'A Christmas Carol' van Charles Dickens. Begin vol gend jaar brengt Imperium ge lijktijdig twee produkties uit: kindertheater onder leiding van Bob van Ooyen, die ook in het vorig seizoen een dergelijke pro duktie (Min Acht) bij Imperium heeft gedaan, en een avondpro- duktie onder regie van Bart Vie- verantwoordelijk voor het suc cesvolle 'In de Billenburcht' en het vorig jaar heeft hij met dit ge zelschap het experimentele mu ziektheaterstuk 'Revue Ritueel' gemaakt. Volgens de beide Im periumwoordvoerders Jan van Iersel en Teije van Vliet is over zijn nieuwe produktie nog wei nig bekend. Naar verluidt denkt Vieveen zowel in de richting van Tsjechow's 'Drie Zusters' als aan 'The Family' van Lodewijk de Boer; vooralsnog dus een ruime marge. Voor het laatste stuk van dit seizoen tekent wederom Bob van Ooyen. Het wordt een musical met waarschijnlijk het gehandi capt-zijn als thematiek. Er wordt het komende seizoen uitsluitend met regisseurs van buiten het ei gen gezelschap gewerkt. Binnen de eigen groep liggen de regie- mogelijkheden op dit ogenblik namelijk wat moeilijker. Daar naast is het ook een bewuste keuze om dit te doen. Teije van Vliet en Jan van Iersel wijzen op het voordeel, dat deze regisseurs voor vernieuwende ideeën kun nen zorgen, waardoor verstar ring binnen de eigen gelederen en naar het eigen publiek toe kan worden vermeden. Een duidelijke lijn valt er m de programmering niet te ontdek ken. Het vorig seizoen werd met experimenteel theater afgeslo ten; dit nieuwe seizoen wordt zeer 'klassiek' geopend. De beide woordvoerders ontkennen dit niet. Imperium wil echter per seizoen bekijken, in welke rich ting men zal gaan zoeken. De ei gen voorkeur, de spelmogelijk- heden van het moment en de keuze van de regisseur zijn in ho ge mate bepalend daarvoor. Zo is men ook op de keuze van 'Tartuf fe' gekomen. Aan de ene kant wilde men nu weer eens 'iets klassieks' proberen; anderzijds voelde men weer voor samen werking met Rein Edzard, die in de woorden van beide zegslieden "met dit soort dingen iets kan aanvangen". En met name over 'Tartuffe' had Edzard een paar ideeën. Hoewel de Leidse vereniging Litteris Sacrum hetzelfde stuk nog onlangs op het repertoire heeft gehad, brengt men het toch uit. "Het wordt anders: wij hebben een ander publiek, een andere aanpak en een andere regisseur. Het is een typisch Edzarderiaan- se bewerking geworden: herken baar. maar toch iets anders", al dus Teije van Vliet. 'Tartuffe' gaat over quasi-reli- gieuze huichelarij. Vrij snel al na de première in mei 1664 volgde een opvoeringsverbod van de censuur. Molière heeft met dit. .stuk in de tweede helft van de 17e eeuw klaarblijkelijk iets ac tueels aan de kaak gesteld. Het gaat Imperium niet om een historische reconstructie van dit stuk en de daarin op satirische wijze getoonde sociale misstan den. Ook wordt er geen bewuste poging gedaan om de boodschap van het stuk te actualiseren en naar deze tijd toe te vertalen. De nadruk komt te liggen op het speelplezier; het stuk bevat een aantal technisch knap opge bouwde scènes, die vele humo ristische spelmogelijkheden bie den en tegelijkertijd op vermake lijke wijze een (in alle tijden te rugkerende) menselijke zwak heid tonen. Inhoudelijk klinkt deze visie niet opzienbarend en past ze in de gangbare Tartuffe-interpreta- ties. Maar het is nog te vroeg om daarover te oordelen. Waar-1 schijnlijk zorgt Imperium in het eigen Microtheater aan de Oude Vest binnen het regieconcept en de vormgeving toch nog voor verrassingen. WIJNAND ZEILSTRA. AMSTERDAM (ANP) - Bernard Haitink is kwaad over het uitgaan van het persbericht van de directie van het Concertgebouworkest, waarin zijn vertrek als chef-dirigent van dit orkest in mei 1988 wordt aangekondigd. Haitink is met ingang van ongeveer dezelfde datum benoemd tot muzi kaal directeur van het operahuis Covent Garden in Londen. De dirigent heeft zowel bezwaar tegen de inhoud van het persbericht als het tijdstip waarop het de wereld is ingestuurd, aldus zijn secretaris Ben Joppe. Het was al geruime tijd bekend dat Haitink in Londen was benoemd en er waren nog besprekingen gaande over de vraag hoe het dan verder moest gaan met Haitink en het Concertgebouworkest. De directie had onlangs nog voorgesteld om Haitink te benoemen tot een soort eredirigent. Hij zou dan na zijn taak in Londen te hebben opgeno men, een aantal concerten van het Concertgebouworkest blijven dirige ren. Hoeveel dat er zouden zijn, moest nog besproken worden. Haitink had de directie laten weten dat hij dit voorstel nog in overweging wilde nemen en hij wilde bovendien weten wat de mening van Stichtingsbe stuur van het orkest hierover was. Deze besprekingen zijn nu abrupt doorkruist door het persbericht van de orkestdirectie, aldus Joppe. Haitink heeft de mededeling net als alle andere orkestleden toege stuurd gekregen, voegt Haitinks secretaris er aan toe. De dirigent zal donderdag zelf de pers te woord staan over de gerezen problemen. Concert Duits jeugdorkest LEIDEN - "Het Jugendorchester Siegen", in Duitsland heel bekend, is deze week te gast bij het Jeugdkamerorkest Leiden. Het orkest (70 mid delbare scholieren) geeft vanavond onder leiding van Ludwig Winand een concert in de Hartebrugkerk aan de Haarlemmerstraat. Er is een afwisselend programma met in kleine bezetting o.a. werken van Bach en Vivalli. In volle symphonische bezetting speelt het orkest werken van Beethoven en Dvorak. FRANKFURT Een bekentenis doen kan vaak geen kwaad. De le zer mag weten dat ik niet alle boe ken op de 36e Frankfurter Buch messe afgelopen week heb gezien, laat staan ingezien. Sterker nog: ik heb niet eens alle nieuwe uitgaven kunnen bekijken, want op de 96.000 vierkante meter beursgrond waren 312.000 titels bijeenge bracht, waarvan 92.000 gloednieu we. Daar zorgden 6192 uitgevers voor uit 91 landen, een record. Een boekenbeurs als die in Frankfurt, de grootste en belang rijkste ter wereld, is dus eigenlijk voor een bezoeker meer om af schuw van boeken te krijgen dan iets anders. Zo riep een van de vele Nederlandse uitgevers-represen tanten dan ook na twee dagen ver twijfeld uit: „Ik kan geen boek Maar toch: voor boekenfanaten is de Frankfurter Buchmesse een evenement waarbij het kopje on dergaan in de enorme massa titels een kostelijke ervaring is. Dan moetje maar niet meer denken aan de vele hectaren bossen die voor deze gigantische boekenberg wer den omgehakt. Zo'n opmerking zou in Frankfurter kringen als zure regen vallen. Een bijna onvoorstelbaar grote, gevulde boekenplank van onge veer 80 kilometer lengte - zoals die in de stad van Goethe heeft overi gens voor uitgevers en schrijvers een deprimerende uitwerking. Zo als Joost de Wit, directeur van de stichting tot promotie van de verta ling van het hteraire Nederlandse boek, opmerkte, temidden van een chaos van jachtige en nerveuze uit gevers: „Schrijvers kunnen hier beter maar niet komen, evenmin als omslagontwerpers. Nederland se auteurs zullen zich steeds onze kerder voelen. Thuis zijn ze wel licht hele pieten, maar hier zien ze dat ze maar kleine jongens zijn, mondiaal bekeken". "En omslagontwerpers komen hier wenend vandaan bij het zien van al die mooie en boeiende boe ken. Je zult dan denken: Ik kan vijftig jaar niets nieuws meer uit voeren. Alles is in Frankfurt al ver toond. Als je daar gevoelig voor bent, ga je er aan dood". Niettemin liep bijvoorbeeld Cees Nooteboom er ontspannen rond. Terecht, want zijn werk krijgt in het buitenland steeds meer be kendheid. Na „Rituals" wordt nu een tweede boek van hem in de VS uitgegeven: „A song of truce en semblance". De grote Nederlandse ster is evenwel Jeroen Brouwers, al is hij niet lijfelijk aanwezig op de Buch messe. Hij was bijna een uur op de Duitse tv in verband met de Duitse uitgave, Versunkenes Rot, van zijn Bezonken Rood. Brouwers ver schijnt niet fysiek in Frankfurt, omdat hij er helemaal niet van houdt om op reis te gaan. Als Dat succes van Jeroen Brouwers (die al eerder in Zweden „Botten- sats" zag uitgegeven, de titel van Bezonken Rood in het Scandina visch) wordt ook duidelijk in de stand van de Arbeiderspers. Uitge ver Theo Sontrop: „Kijk eens naar de Duitse uitgave, prachtig toch. Jeroen is hèt succes van de Messe De Denen en Noren gaan het ook uitgeven, de Engelsen zijn geïnte resseerd en morgen ga ik naar Ko- dansha, de Japanners zijn vreselij ke masochisten. Ze zullen dus Be zonken Rood over de Japanse kampen in Nederlands-Indië wel willen uitgeven. Dan horen ze het ook eens van een ander, wat er zich allemaal heeft afgespeeld in de oor log. Ja, ik denk wel dat de Japan ners het manuscript zullen kopen" Sontrop was inmiddels al weer besmuikt een Duitse potentiële klant te lijf gegaan om hem de rechten aan te praten voor „Aan stoot": 32 hoogst onfatsoenlijke te keningen van Peter van Straaten (Een boek dat over drie weken in Nederland uitkomt). Sontrop ge noot zichtbaar van het tonen van de „smerige" prenten van Van Straaten. „Rob van Gennep wilde ze niet hebben. Ik maak er een mooi boek van heb ik Peter gezegd en die tekeningen verkoop ik hier zeker. Ze zijn toch schitterend". Die tekeningen doen me denken aan de beide keurige dames die tantes hadden kunnen zijn uit een ver verleden, hier vertegenwoordi gend Editions Dominique Leroy uit Parijs. Ik zag de dames, in be paald niet verleidelijke outfit, zit tend in hun stand, nippend aan een kopje thee alsof ze al het kwaad van de wereld wilden uitbannen uit hun tentje. Voor hen prijkten bij eerste aanblik kuise omslagen van keurige boekjes, maar oh la la. Haar winkeltje bleek er een van pi kanterieën te zijn. Degelijke boe- kenjasjes met daaronder frivole bloterikken. Daar in het Franse kwartier van de Buchmesse waren twee uitge vers tot een ongewenste 'samenle ving' gedwongen: Des Femmes uit Parijs en Love me Tender, ook een uitgeverij uit de Franse hoofdstad. Waar de dames van Des Femmes propageerden dat er „door de vrou wen dagelijks gevechten moeten worden geleverd om te laten zien wat zij allemaal kunnen en ken nen". lieten de macho-achtige ty pes van Love me Tender op beel dende wijze zien hoe zij de vrouw in de schepping situeren. Love me Tender biedt als uitgeverij „een boeket van sexy beelden van meis jes, zoals je ze in je dromen voor stelt: in slipjes en jarretelgordel- tjes, al dan niet". Femmes kunnen dus direct naar hun rechterzijde verwijzen als ze willen laten weten tegen wie ze da gelijks ten strijde moeten trekken. De conclusie: er wacht de dames nog een langdurige veldslag, want de loop zat er bij Love me Tender onrustbarend groot in. De boeken van Renate Rubin stein zullen dan ook zeker niet in het fonds van Love me Tender worden opgenomen. Zij zoekt het bij het keurige grote Duitse uitge vershuis Suhrkamp, waar „Naar de bliksem ik niet" al is uitgebracht en er over de rechten van „Liefst verliefd" wordt onderhandeld. Diezelfde Suhrkamp gaat een bundel verhalen van Biesheuvel uitbrengen. Meulenhoff verkeerde in een goede stemming, want Frans Kellendonk is met „De Nietsnut" ondergebracht bij de Black Sparrow Press in de VS. Het boek gaat „The good for nothing" heten. Dat is in Frankfurt defintief rondgemaakt. Aan „Nathan Sid" van Van Dis wordt hard gewerkt. "Van Dis zit echter nog in de wacht kamer van Frankfurt. Hij is „uitge zet".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21