Een huis vol seks Albanese leider ernstig ziek Schillebeeckx moet zich weer verantwoorden Reportage Nijvere Satanisten met belastingschuld van tien miljoen ANWB vliegt er uit en grieft reiswereld MAANDAG 8 OKTOBER 1984 PAGINA 9 AMSTERDAM De Satanisten hebben gesproken. Woens dagavond nog, tijdens een strikt besloten zwarte mis, geleid door priesteres Connie. Ondanks de heksenjacht op het ge nootschap door Justitie, zal de kerk blijven bestaan. Binnen kort kan de Amsterdamse rosse buurt dan ook de herleving van een stuk sekstoerisme verwachten. Pardon, sekstoeris me? Het gaat hier om een kerkgenootschap. Magister Maar ten Lamers doet tenminste verwoede pogingen om dat aan Justitie duidelijk te maken. Al was het maar om op die ma nier onder de claim van tien miljoen gulden uit te komen, die de belasting heeft gelegd op de geschatte inkomsten van de orde. Lamers moet dat doen in een cel. De inval van de politie kwam vorige week maandagavond als een donderslag bij hel dere hemel. „Het is een hele slag voor ons satanisten", vertelt een zachte vrouwelijke stem aan de andere kant van de lijn. „Maar we zullen haar te boven komen". De politie deed de inval in de panden van de Satanskerk op de Amsterdamse wallen. Een hek senjacht van de Amsterdamse politie, zo meent mr. Louis Velle- man, de advocaat van de Satans kerk. Hij is juist verwikkeld in de omstandige verweerschriften, memories van grieven, om de uitspraak van de Haagse recht bank aan te vechten. In hoger be roep wil Velleman de rechters alsnog tot de uitspraak bewegen dat de Satanskerk als kerkge nootschap wordt gezien. Het is in elk geval een vermogend genoot schap. Daar is bijvoorbeeld het homocentrum Pouff, 'Ontmoet een vriend' heet het. Tegen beta ling van een donatie is er een ka mertje met bed en vaste wastafel. Een paar panden verderop zetelt Cantharis, het satanische live show theater. Cantharis staat voor Spaanse Vlieg. Versleten pluche en shows die niets om het lijf hebben. Letterlijk dus. Tegenover dit pornotheatertje zetelt de Walburga Abdij. Zeven avonden in de week konden de bezoekers daar terecht om voor het statiegeld van dertig gulden per half uur onbeperkt te kun nen drinken en kennis te maken met de kloosterzusters, met al weer niks om het lijf. Of om een paar trappen op de discotheek te bezoeken, waar uitsluitend door dames wordt gedanst. Aan de Oudezijds staat ook de tempel van de Satanskerk, de Grotto Magistratis. Daar worden de zwarte missen gecelebreerd en bevindt zich het Satanisch Semi narium. Want, geloof het of niet, de Satanskerk heeft een eigen fa culteit. Met studierichtingen als Magische Sexuologie, Fnordolo- gie en Algemene Alchemie. Rituelen Fraaie terminologieën en om slachtige rituelen. Maar de seks is geen dekmantel zeggen de Sa tanisten. De seks maakt een we zenlijk onderdeel uit van het ge loof. „In de Walburga Abdij tracht men de oude dienst van Ashtaroth weer nieuw leven in te blazen. Dat was vanouds een zwaar met seksualiteit en erotiek beladen dienst", schrijft de advo caat van de Satanskerk in zijn memorie van grieven aan het Haagse gerechtshof. „Ze kunnen hoog en laag springen, maar voor ons is die hele handel gewoon een pornohandel", zegt de politie bij monde van een wachtcom mandant van het bureau War moesstraat. Maarten Lamers is de Magister Templi van de Satanskerk in Amsterdam. Zelf een priester in de vierde graad. Jaren geleden begon hij zijn genootschap in een pand aan de Keizersgracht. Maar de buurt moest niks heb ben van die griezelige zaken met blote meiden. In het Noordhol landse Etersheim slaagde de ma gister erin om een o zo fraai leeg staand kerkje te bemachtigen. Dat was toch wel ideaal. Hoewel er nog een geur van gebed in hing, was het kerkje uitermate geschikt voor Lamers' bizarre ri tuelen. Maar helaas. Opnieuw keerde de bevolking zich'tegen het genootschap. Het leidde er toe dat Lamers koos voor de ge schiktste plaats: de Amsterdam se wallen. De plaats waar de to lerantie het grootst is. En niet te vergeten, de kassa het beste kan rinkelen. Wat begonnen moet zijn als een aardige studentengrap, is in middels uitgegroeid tot een knappe organisatie. In het jaar 16 volgens de satanische jaartelling bestaat het Walburga Klooster uit niet minder dan 41 personen. Een plaatsvervangend moeder overste met drie substituten, een abdis met drie substituten en in totaal 33 zusters. „Het klooster is een experiment", schrijft Veile- door Huub Klompenhouwer man in zijn pleidooi. „Voor het eerst sinds eeuwen hekserij in het openbaar. Vanuit het kloos ter vindt men dan zijn weg naar de kerk. Het is erom te doen zo veel mogelijk mensen te laten kennismaken en daarom zijn de bijdragen die als donatienorm aan bezoekers worden opgege ven, bewust laag gehouden". Exhibitionisme Twee panden van de Satanskerk: Cantharis (links) en de Walburga Abdij. dat het inherent is aan het karak ter van de studie der occulte we tenschappen dat een student zich diepgaand bezighoudt met de praktijk. „De student zal wor den geleerd te komen tot vrijma king van lichaam en geest. Tot verwerping van vastgeroeste normen en sociale structuren. Hij zal de schoonheid van zijn li chaam leren kennen en hem zal worden onderwezen hoe, met ge bruikmaking van exhibitionis me, te komen tot het opnemen en uitzenden van seksuele ener gie. De student zal leren te werken met dergelijke krachten in het bijzijn van steeds grotere groepen mensen". Voor een ketter ligt de conclu sie voorhanden dat het semina rium dus niet veel meer is dan een opleiding tot live-showar tiest. En hoewel de gids conse quent spreekt over student (in de mannelijke vorm), is het aardig om te weten dat advocaat Velle man met een kort geding bezig is om voor negen meisjes een ver blijfsvergunning te verkrijgen. Deense, Duitse, Zwitserse "meis jes en zelfs een Argentijnse. De meisjes willen de studie aan het seminarium volgen, maar de Vreemdelingendienst weigert een verblijfvergunning af te ge ven. Een brief aan de staatssecre taris werd ook al negatief beant woord. En dus is er weer werk aan de winkel voor de Nieuwen- damse pleiter. Seks als onderdeel van de reli gie. Dat propageert Lamers. Hij is er handig in. De aanwezigheid van moderne kassa's laat zich verklaren. Zelfs een kerk ont komt niet aan de macht van de harde gulden. Maar als kerkge nootschap moet je gevrijwaard blijven van de pottekijkers van de politie. En niet te vergeten van de btw. Een kaartje voor de 'real live-show' heet dan ook geen kaartje maar een donatie. Maar bezoekers werden wel de gelijk naar binnen geronseld met de belofte van een prima seks- show. Een video in de deurope ning toonde de porno die binnen dan uitgebreider te bezien was. In een artikel in een weekblad vertelt een ex-priesteres dat het toch echt allemaal als een seks- business is opgezet. „Het ging vooral om de seksuele fantasieën van de hogere sekteleden", zegt die vrouw. Onzin, wordt er vanuit de Cu rie geroepen. „Die vrouw is gef rustreerd omdat ze de kerk de rug heeft toegekeerd. Het Sata nisme bevrijd je van remmingen. Onze zusters hebben de gave om energie af te geven". Zo werkt dat. Teeen betaling van een briefje van vijf halen de naakte zusters allerhande handigheidjes uit met hun lichaam. En stuk voor stuk lijken ze er ook plezier in te hebben. Dit terwijl ze vol gens de officiële stukken van de orde het werk moeten doen voor zegge en schrijve 250 gulden per week. De Grotto Magistratis zelf is iets minder zuinig. Alleen al voor representatiekosten laat hy een bedrag van 3.545 gulden op voeren in het financieel over zicht van de Walburga Abdij. Lamers wordt in zijn functie als kerkhoofd bijgestaan door de Raad van Negen Onbekende Mannen. Ze zijn ook werkelijk onbekend. In het zestiende boek jaar, volgens de Satanische tel ling, kostte dit gezelschap bijna acht mille aan advies- en reiskos ten. Satanische Bijbel Een paar maanden geleden nog deed Larrters zijn uiterste best om van de geregelde inval len van de politie af te komen via een kort geding. Een paar frag menten uit het vonnis: „Eiseres stelt dat de activiteiten gefun deerd zijn op de overtuigingen van het Satanisme, als neerge legd in de Satanische bijbel, en uitgevoerd worden in overeen stemming met de Satanische ri tuelen als beschreven in The Sa tanic Rituals'. Er is echter aange kondigd dat onderzoek vanwege de zedenpolitie meer regelmatig wordt voorgenomen, hetgeen uit het oogpunt van Satanisch ritu eel zeer storend en volkomen on aanvaardbaar is". En over de activiteiten van de Kloosterorde: „Blijkens een rap port van de politie zijn er in dat pand lokalen waarin dagelijks seksshows worden gegeven en alcohol wordt geschonken tegen betaling van een 'donatie' van f 30,- per half of f 52,50 per heel uur, een en ander met bijbetaling van een gulden per minuut bij langer verblijf. Voorts bevindt zich bij de stukken een door eise res overlegde staat van inkom sten en uitgaven, waaruit blijkt dat eiseres in de periode van 1 mei 1981 tot en met 30 april 1982 in totaal f 1.213.367,80 aan dona ties heeft ontvangen. Blijkens deze gegevens zijn de commmer- ciële aspecten van de activiteiten van eiseres van zo grote beteke nis, dat reeds op die grond niet gesproken kan worden van acti viteiten met een uitsluitend, al thans nagenoeg uitsluitend, reli gieus karakter'. De uitspraak van de rechter, mr. J. J. R. Bakker was opmerke lijk. De vraag of Lamers genoot schap nu wel of niet als kerkge nootschap moet worden be schouwd, kwam niet aan de or de. De Haagse rechter stelt sim pelweg dat de Kloosterorde der Zusters van Sint Walburga, na mens wie mr. Velleman het kort geding had aangespannen, niet als zelfstandig onderdeel van een kerkgenootschap kan worden gezien en derhalve ook geen rechtspersoonlijkheid' heeft. En daar kon mr. Velleman het een maand geleden mee doen. De Nieuwendamse advocaat heeft dus, zoals gezegd, hoger beroep aangetekend. „Ik wil het proberen voorzich tig te zeggen: die mr. Bakker heeft zich er nogal goedkoop van afgemaakt", reageert Velleman desgevraagd. In het hoger be roep gaat hij dan ook heel om slachtig duidelijk maken waarop de Satanskerk gebaseerd is. Het Satanisme pretendeert ten min ste 20.000 jaar oud te zijn. En Vel leman is er van overtuigd dat on danks dat uiterlijk van een seks industrie, de club van Lamers tot de kerkgenootschapppen moet worden gerekend. Zelf is Velle man van joodse huize en hij zal er niet over prakkizeren lid te worden van het genootschap. Heksen „Toen ze bij me kwamen heb ik als eerste bedongen dat ik - uiteraard voor niets - onbeperkt in en uit zou moeten kunnen lo pen. Je kunt dus stellen dat ik het bedrijf wel door en door heb leren kennen. In het algemeen worden heksen en magiërs ge zien als van hetzelfde laken een pak. De christelijke kerk folterde en vermoordde beiden gelijke lijk als ketters tot ze de macht daartoe verloor. Maar er is wel degelijk een verschil. Heksen ge loven in de oergoden der mens heid en aanbidden hen ook. De Grote Godin en de Gehoornde God.- Ceremonieën en feesten zijn noodzakelijkerwijs van ero- tiosche aard omdat ze geloven dat de geslachtsgemeenschap tussen man en vrouw de ware af spiegeling is van de goddelijke creativiteit. Maar het doel van de magiër is om zelf god te worden door zijn bewustzijn uit te brei den over het ganse heelal en door de elementaire krachten die daarin werken te leren beheer sen. Je kunt zeggen dat het de heks om genot en voorspoed te doen is. De magiër gaat een weg vol eenzaamheid, onherberg zaamheid en altijd vol gevaren voor zijn verstand". Met niet de minste moeite zou Velleman uren kunnen praten over de geschiedenis van heksen en magiërs en de toepassingen in de Kerk van Satan van die oude gebruiken. De Satanisten menen dat de traditionele kerken ach terhaalde instituten zijn. „In de ze in toenemende mate gesecula riseerde wereld is behoefte aan een vernieuwde religie", zo legt Velleman de opvattingen van La mers uit. „Een nieuwe religie ge baseerd op de werkelijke natuur van de mens. Kerken zouden aan die behoefte kunnen voldoen als ze zouden worden omgebouwd tot tempels van bevrediging. Bij voorbeeld bordelen of sportza len, waar mensen naar toe kun nen gaan om hun lusten te bevre digen. De mens zou er de agres sie kwijt kunnen en de spanning, door zich te vermeien in een van de zeven doodzonden". De kerk van Satan ziet seks als een fundamenteel werktuig van de lagere magie, die het individu in staat stelt om de omgeving te beheersen. Verder zegt de kerk ook de studie te stimuleren tege lijk met een intellectuele zelf standigheid. Daar is dat semina rium ook het voorbeeld van. Nog een keer gebeld met de Curie. Want benieuwd wanneer de Kerk van Satan haar poorten weer voor het publiek opent. Dit maal een zachte mannenstem. „Wie zegt U? Hoe schrijft u dat? Hoe weet u dat allemaal? Ach zoudt u mij een plezier willen doen en vanavond terug willen bellen? We zitten nu midden in een college en vanavond is er een hoger kerklid aanwezig om uw vragen te beantwoorden. Jazeker meneer, onze colleges gaan ge woon door". Het wordt door niemand har dop gezegd. Maar als je de pen neerlegt zeggen de meeste be trokkenen dat ze de indruk heb ben dat de boel gewoon is ver linkt door collega's, eh pardon, seksexploitanten. Want niet al leen vormden de verschillende activiteiten van Lamers discipe len een concurrerend vermaak, Lamers stak ook geen geld in de ordebewaking op de wallen. En ook dat stak. Hoe het ook zij, de nieuwsgierige sekstoerist kan nu voorlopig een deel van de wallen overslaan. Met enig satanisch welgevallen zien de seksexploi tanten diezelfde toerist nu terug in hun eigen paleizen van zotte lusten. DEN HAAG (GPD) Plannen van de ANWB om voor volgende zomer vliegvakanties te gaan verkopen naar Griekenland en Spanje zijn bij de grote tourope rators in slechte aarde gevallen. Holland International, Arke en Neckermann vinden dat de ANWB oneigenlijk gebruik gaat maken van zijn ledenorganisatie. De ANWB vindt dat onzin. Hol land International is zelfs van plan de ANWB te boycotten. Arke's boosheid, aan het begin van de grote onderhandelingen tussen touroperators en vlieg maatschappijen over de vakan- tieprijzen van volgende zomer, richt zich ook op KLM en Marti nair indien deze twee contracten met de ANWB zouden afsluiten voor chartervluchten naar Span je en Griekenland. Arke zou dat beschouwen als een „onvriende lijke daad". Mede-directeur Admiraal van Arke zegt dat zijn bedrijf zich nog zal beraden over de conse quenties van die stelling, maar sluit niet uit dat het kan neerko men op een boycot van KLM en Martinair. Neckermann, die zijn contracten met luchtvaartmaat schappijen samen met Arke af sluit zodat beide een lagere prijs kunnen bedingen, gaat in dat ge val met Arke mee. aldus René Klawer van Neckermann. De ANWB heeft al tientallen jaren eigen reisbureaus, waar rei zen van diverse bëstaande tour operators worden verkocht. Hol land International heeft van G. Massier, product manager van de ANWB, begrepen dat de ANWB de verkoop van andermans char- terreizen naar Griekenland en Spanje zal beëindigen zodra de ANWB ze zelf verkoopt. Holland International heeft de ANWB onlangs schriftelijk om opheldering gevraagd, maar vol gens woordvoerder Dorhout Mees van Holland International is daarop tot dusver geen ant woord gekomen. „Dat betekent dan dat wij op onze beurt de ver koop van ANWB-produkten kunnen staken". Vertegenwoordigers van KLM, Martinair, Transavia, Air Hol land, de Spaanse maatschappij en Iberia, Aviaco en Spantax, alsmede drie andere maatschap pijen hebben vorige week hun aanbiedingen voorgelegd aan Ar ke en Neckermann. Onder de Nederlandse maatschappijen vloog de ANWB tot dusver alleen met KLM en Martinair, niet met Transavia. Oneerlijk Met name Martinair en KLM hebben toen van Freddy Frans- sen van Arke te horen gekregen dat hij bepaald niet blij is met de touroperatorplannen van de ANWB. „Wanneer je touropera- tor-activiteiten gaat opzetten, loop je financieel zeer grote risi co's", zegt Admiraal van Arke, „en wij vinden dat de ANWB, ge geven zijn inkomsten uit een zeer groot ledenbestand, oneer lijk concurreert". Directeur Le- gro van Transavia zegt dat hij het helemaal met Franssen eens is. Klawer van Neckermann is wat minder scherp. „Iedereen, dus ook de ANWB, is vrij om met dit soort dingen te beginnen. Daar heb ik dan ook niet tegen geprotesteerd. Maar we moeten dan wel met gelijke wapens ten strijde trekken. Als de ANWB zijn bladen, zoals de Kampioen, gaat gebruiken om zijn eigen rei zen aan te prijzen, vind ik dat re dactioneel misbruik van je me dia. „Daarnaast werpt de ANWB zich nogal eens op als een soort consumentenbond. In het verle den heeft de ANWB de plussen en minnen van een aantal tour operators op een rijtje gezet. Ik geef de ANWB het voordeel van de twijfel, maar als ik deze gege vens naast elkaar plaats, vind ik dat de ANWB zich op heel glad ijs begeeft". 'Niks mee te maken' De ANWB wil eigenlijk geen commentaar geven, en „voorlo pig" helemaal niet ingaan op de boycot waarmee Holland Inter national dreigt, maar woordvoer der Kroon laat zich wel ontvallen dat „dat er allemaal niks mee te maken heeft". De ANWB heeft de plannen ontwikkeld wegens de aanhoudend grote belangstel ling voor verzorgde chartervlieg- f vakanties naar Griekenland en Sparye. ANWB-woordvöerder Kroon: „In het verleden zijn we ook al begonnen met vliegvakanties naar de VS, Australië, Nieuw- Zeeland en Zimbabwe. Dat ging met lijndiensten en daarover hoorde je niemand. Wij maken geen oneigenlijk gebruik van het ledenbestand en van de bladen die wij uitgeven als wy zelf vlieg vakanties gaan verkopen. In strijd met ons huishoudelijk reglement of onze statuten? La ten ze dat dan maar eens aanto nen. Bovendien wil dit niets zeg gen over de manier waarop wij deze reizen gaan verkopen". KLM en Martinair willen over de opwinding die tijdens de on derhandelingen is ontstaan geen nadere mededelingen doen. „We nemen het voor kennisgeving aan", aldus Martinair. TIRANA (GPD) Enver Hoxha, de 76-jarige „sterke man" van Al banië lijdt aan een ernstige vorm van suikerziekte en is de laatste maanden niet meer in het open baar gesignaleerd. Volgens wester se diplomatieke bronnen in Tirana zou de partijleider die sinds 1944 in Albanië aan de macht is, momen teel permanent onder hoede staan van een gerenommeerde Franse specialist. Als mogelijke opvolger van Hoxha wordt genoemd de hui dige minister-president Adil Car- cani, die al een deel van de macht zou hebben overgenomen. In poli tieke kringen op de Balkan staat Carcani bekend als „pragmaticus" en „realistisch denker". Met spanning ziet men in Oost en West uit naar de grote parade die volgende maand ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de bevrijding van Albanië in Tirana wordt gehouden. Tot dusver heeft Hoxha bij soortgelijke manifesta ties nooit verstek laten gaan. Hoxha regeert de Socialistische Volksrepubliek Albanië thans al 38 jaar met ijzeren hand. Rivalen die bij tijd en wijle de kop opstaken, is hij zonder uitzondering de baas ge bleven. Ruim twee jaar geleden kwam de toenmalige premier Meh- met Sjehoe, 27 jaar de rechterhand van Hoxha, onder uiterst verdach te omstandigheden om het leven. Sjehoe pleegde „zelfmoord", na dat Hoxha hem voor spion van de Amerikaanse CIA en de Joegosla vische geheime dienst hield hem van hoogverraad had beschuldigd. Westelijke deskundigen achten het waarschijnlijk dat Sjehoe destijds tegen de politieke lijn van Hoxha in opstand is gekomen, vroegtijdig ontmaskerd werd en feitelijk geen uitweg meer zag. Buiten Albanië is herhaaldelijk de vrees geuit dat na het wegvallen van Hoxha opnieuw pro-Sowje- trussische krachten het in de inge kapselde dwergstaat voor het zeg gen zouden kunnen krijgen. Alba nië en de Sowjet-Unie onderhou den sinds 1961 geen diplomatieke betrekkingen met elkaar. Hoxha beschuldigde de Russische leider Nikita Chroesjtsjov in die dagen van „revisionisme", c.q. verraad aan de marxistisch-leninistische principes. De breuk had voor de Sowjets tot gevolg dat zij hun marinesteun punt Valona aan de oostelijke flank van de Straat van Otranto (tussen de NAVO-lidstaten Italië en Griekenland) met achterlating van drie onderzeeboten moesten ontruimen. Onder het bewind van wijlen Joeri Andropov heeft het Kremlin tot tweemaal toe geprobeerd op nieuw banden aan te knopen met Tirana. Hoxha wimpelde beide ma len af. Het Vaticaan stelt op het ogen blik een onderzoek in naar het boek 'Kerkelijk ambt' uit 1980 van de rooms-katholieke theo loog professor dr. E. Schille- beeckx. In dat boek zegt de Nij meegse oud-hoogleraar, dat het mogelijk moet zijn om in bepaal de (uitzonderlijke) gevallen een leek in de eucharistie te laten voorgaan. Schillebeeckx maakte gisteren voor de IKON-radio bekend, dat hij vorige maand bij kardinaal Ratzinger van de 'congregatie voor de geloofsleer' is geweest om zijn opvattingen toe te lich ten. Hij houdt rekening met een veroordeling van zijn standpunt. "Ik zal er alles aan doen om een veroordeling te voorkomen, maar ik zal niet ontrouw aan me zelf worden", zei hij. Voor Schillebeeckx is het ker kelijke ambt geen geloofskwes tie maar een zaak van 'verander- bare kerkvorm'. Hij pleit in zijn boek ook voor openstelling van het ambt voor vrouwen en ge huwden. De plaatselijke ge meente zou een ambtsdrager zelf moeten aanwijzen. Synode. Deze week is de ge reformeerde synode bijeen. Eén van de agendapunten is, wat er moet gebeuren met de bezwaar schriften die zijn binnengeko men tegen het anti-rakettenbe- sluit van de synode van maart dit jaar. De synode besloot toen, re gering en parlement te manen, af te zien van elke nieuwe stap in de wapenwedloop, waaronder de plaatsing van kruisraketten. De synode zit nu met 143 be zwaarschriften. Synode-voorzit ter dr. Kouwenhoven sprak van een 'lawine'. Hij had dat niet ver wacht. "Het is voor het eerst in de geschiedenis van de synode, dat over een zaak zoveel verzoe ken zijn ingediend". Verder praat de synode over haar eigen werkwijze, de beteke nis van de 'openbare belijdenis', het vraagstuk van de 'grote stad', -de geloofsbeleving onder jonge ren, brieven met betrekking tot Zuid-Afrika, bezwaarschriften tegen het rappport 'In liefde trouw zijn' (homosexualiteit) en het Landelijk Centrum voor Hu welijkscontacten'. Beroepen. Hervormde Kerk: beroepen te Rijssen W. Chr. Ho- vius Apeldoorn, te Benschop W. Westerhout Lienden, die be dankte voor Middelharnis, voor Oud-Beijerland J. Harteman Moerkapelle. Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Lin- schoten kandidaat mevrouw J. C. Colebrander Amsterdam. Schokkend Israel. Een delegatie van de Nederlandse Raad van Kerken heeft het als 'schokkend' erva ren, dat de situatie van de men senrechten in Israel aanleiding geeft tot het stellen van vragen aan de Israëlische politiek. Voor zitter Roos van de hervormde sy node, de oud-katholieke bis schop Van Kleef, de gerefor meerde predikant J. M. Snoek (die in het Midden-Oosten heeft gewerkt) en ds. Van der Zee, se cretaris van de Raad van Kerken, zijn teruggekeerd van een be zoek aan het Midden-Oosten op uitnodiging van de Raad van Kerken daar. Van der Zee noemde namens de hele delegatie het bestaan van een aparte rechtspleging voor Joden en Arabieren op de door Israel bezette Westelijke Jor- daanoever een van de schendin gen van de mensenrechten. Ver der de onteigening van huizen van Palestijnen, de collectieve straffen en de situatie in de ge vangenis van Nabloes, waar veel Palestijnen zitten. De delegatie heeft in Jeruza lem uitvoerig over de mensen rechten gesproken met mensen van de regering, de vredesbewe ging en de Palestijnse gemeen schap. Doordat het bezoek sa menviel met het Joodse Nieuw jaar, lukte het niet om met het Joodse opperrabbinaat in con tact te komen. De Nederlandse kerken heb ben te weinig oog voor het Pale stijnse vraagstuk - 'een diep menselijke tragedie' en voor de situatie van de kerken in het Midden-Oosten, zei ds. Van der Zee. "De kerken daar hebben ons niet gevraagd, onze vriend schap met Israel op te geven. Maar ze voelen zich wel bedreigd in hun bestaan, niet door de rege ringen, maar door de verhouding met de islam met zijn extremis me. Hun relatie met de Israel-ge- zinde kerken in West-Europa maakt de kerken in het Oosten verdacht in de ogen van mos lems". Het Midden-Oosten-vraagstuk en de contacten met de kerken daar krijgen een hoge plaats op de agenda van de Nederlandse Raad van Kerken, verklaarde de secretaris.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9