Het wonder van Coronation Street TV-rubriek Hilversum en de piraten VAKKLEDIN6 VARA brengt onaantastbare serie weer op tv Uitdagende dans 'Wilde Rozen' Geslaagd dubbelconcert Gespierd spel Brautigam VRIJEDJOSKLEDING ZATERDAG 6 OKTOBER 1984 KUNST PAGINA 29 Ik zat in de auto en luisterde dus naar de radio, ik vraag me wel eens af hoe mensen zonder auto het klaarspelen naar de radio te luisteren, maar dat is hun zorg. Omdat ik vrij ver buiten Am sterdam reed, kon ik een Hilver- sum-zender bereiken die niet door een etherpiraat werd weg gedrukt. Blijkbaar reed ik door een onderontwikkelde streek, waar de plaatselijke bevolking technisch nog onvoldoende op de hoogte is om per persoon een eigen radiozender te kunnen hanteren. Het verbaast me nog steeds dat er zo lakoniek en be rustend gereageerd wordt op wat terecht 'ethervervuiling' wordt genoemd. Stel dat Ajax-FC Twente op het punt staat te be ginnen, het publiek zit handenw rijvend klaar, en wie klommen er om vijf voor half drie over de hekken? De complete elftallen van SDOB uit Broek in Water land en BPC uit Amsterdam, compleet met scheidsrechter en grensrechters, die het veld bezet ten en beginnen te voetballen, terwijl de spelers van Ajax en FC Twente aan de zijlijn machteloos toezien. Of de Haagse Comedie denkt het publiek in de Koninklijke Schouwburg te verrassen met 'Romeo en Julia' van Shakespea re, en inplaats daarvan klimt het toneelgezelschap 'Ons Genoe gen' uit Kwadijk het toneel op en brengt twee uur lang het blijspel 'De baron die zijn broek liet zak ken' op het toneel? Nou én, zult u zeggen, als de mensen dat nu leu ker vinden? Maar vinden ze dat door Nico Scheepmaker ook echt leuker? SDOB en BPC en Ons Genoegen vinden het leu ker, maar de rest van de belang stellenden ook? Ik betwijfel het. In elk geval heb ik mij nooit blij verrast gevoeld als ik op mijn au toradio een zender zocht en al leen maar de keiharde muziek of prietpraat van een piraat (of vijf piraten) bleek te kunnen ontvan gen. Misschien moeten ze in Hil versum een keer zo'n piraat te gen betaling vragen hoe je het toerental van een uitzending zo danig kunt opvoeren, datje ster ker bent dan de ander. Ik beb ook nooit begrepen hoe het komt datje in Friesland de Duitse zen ders beter kunt ontvangen dan de Hilversumse zenders, althans die indruk krijg ik altijd, terwijl Friesland toch niet dichter bij Duitsland ligt dan bij Nederland. Maar goed, ik had blijkbaar mijn 'lucky day' en ontving een Hilversum-zender die uitpakte als een IKON-programma dat 'Kleur' heette: Actualiteiten en Meningen, lees ik in de gids, en het was op Hilversum 2. Een ge sprek over de vraag of het ja dan nee rassendiscriminatie was als je (als christen) betoogde dat de Hindoestanen in India honger le den mede als gevolg van hun godsdienst, die hun immers ver biedt de ratten te doden die de helft van het uit het buitenland aangevoerde voedsel opvreten? De man die dat beweerd had (wie dat was, en wat hij precies verte genwoordigde, weet je als auto radioluisteraar nooit, je valt er gens middenin en beluistert zo'n programma zoals veel mensen lange stukken in de krant lezen, een hapje hier, een hapje daar, meestal te beginnen bij de tus senkopjes, - ik betrap mezelf daar soms op), betoogde dat je zo'n standpunt niet als rassendis criminatie mocht beschouwen, zoals je toch ook niet kon zeggen dat de joden zich in de oorlog aan rassendiscriminatie schuldig maakten als zij Hitier verweten dat hij zijn soldaten op pad stuurde met koppels waarop 'In Gods vertrouwen' of zoiets stond (het nadeel van het luisteren naar een autoradio is, dat je moeilijk aantekeningen kunt maken). Enerzijds vond ik de vergelij king buitengewoon gewaagd (ik besloot er de komende twintig kilometer eens goed over na te denken), anderzijds leek het me niet onnuttig om nu en dan eens na te denken over de nadelige ef fecten van een heleboel gods dienstige wetboeken, een pro bleem waarover ik de daaropvol gende tien kilometer besloot na te denken, toen ik opeens over vallen werd door de mededeling dat 'Kleur' zijn laatste uitzending had beleefd en vanaf heden on der naam 'Kwartier' op vrijdag avond vijf over acht te beluiste ren zou zijn op Hilversum 5. 'Hilversum 5!', dacht ik verbij sterd. Ik had Hilversum 4 al niet eens kunnen vinden! (maar dat kwam, wist ik veel, omdat Hilversum 4 na 17.00 uur gelijk is aan Hilver sum 2). Natuurlijk wist ik wel dat er over Hilversum 5 gepraat was, en dat de IKON er tegen geprotes teerd had dat ze naar Hilversum 5 verbannen was, maar ik had geen idee dat het vanaf zondag 7 oktober al werkelijk zover was! 'It is me what, it is me what!', zei mijn Engelse HBS-leraar altijd hoofdschuddend. 'Alleen via de middengolf 298 m en 1008 kHz' lees ik. Heb je daar wat aan, als automobilist? Maar ik zie ook dat Hilversum 4, de klassieke zen der, nu niet langer bezet wordt door Hilversum 2. Dat is mooi. Maar: 'Alleen via FM'. Heb je daar wat aan als automobilist? Ik bedoel: buiten de grijparmen van de piraten? Ik wacht maar af. Dubbelconcert door de organisten Joop Brons en dr. Henk Jasperse op respectievelijk het orgel van de Hooglandse kerk, met werken van Scheideman, Sweelinck, Gibbons, Valente, Boyce, Böhm en J.S. Bach en op het orgel van de Lutherse kerk met werken van J.S. Bach, W.Fr. Bach, C.Ph.E. Bach, Krebs en Schneider. Gehoord op vrijdag 5 oktober. LEIDEN Totaal verschil lend van karakter beten de or ganisten Joop Brons (Hoog landse kerk) en dr. Henk Jas perse (Lutherse kerk) gister avond het spits af van de serie van drie zogeheten dubbelcon certen, georganiseerd door de Stichting Orgelstad Leiden, ten bate van de restauratie van het Pieterskerkorgel. Op betovereftde wijze open de Joop Brons deze serie met een gevarieerd middeleeuws programma met een zevental werken van H. Scheideman tot en met J.S. Bach. Als een 'Lore lei' betoverde Brons met zijn uit 1565 daterende orgel het pu bliek tijdens de fraaie vertol king van de "Echo Fantasie" in a van J.P Sweelinck en de spi netachtige klanken in het "Lo ballo dell' Intorcia" van A. Va- lente. Even fantasierijk liet hij dit 'raspaardje' van midde leeuwse orgelbouwkunst horen tijdens de "Cornet Voluntary" in g en de robuuste "Trumpet voluntary" in d van W. Boyce. Terwijl de lichte vertolking vari variaties op "Partita: Freu dich sehr o meine Seele" van G. Böhm en de rijk geschakeerde uitvoering van J.S. Bach's "Preludium en fuga" in g het sprankelende slot vormde van zijn -gevarieerde oeuvre. Veel aardser, serieuzer en vooral zwaarder van stijl was de ambiance en het orgel in de Lutherse kerk, hoewel dit niets afdeed aan de fraaie vertolking door dr. Henk Jasperse van "Ciacona" in d van J.S. Bach. Terwijl de heerlijke sonate No. VI in a van C.Ph.E. Bach - hoe wel met beide benen op de grond - vitaal en zeer genuan ceerd werd uitgevoerd. Na de schitterende presentatie van het "Preludium en Fuga" in d van J. Schneider gaf ik mij dan ook helemaal gewonnen. ANNEKE VAN VLIET. nald Brautigam. Gespeeld werden: .'Eroica-variaties' van Beethoven, 'Suite, opus 45' van C. Nielsen, 'Le Tombeau de Couperin' van Ravel. Oktober 1984. LEIDEN - 'I got rhythm, I got music... who could ask for anything more'? Met dit verras send luchtige thema besloot Ronald Brautigam, swingend improviserend, een overigens zeer serieus pianorecital. De boodschap was duidelijk. Wie kon er nog meer vragen? De muzikale energie die de pianist tijdens zijn spel de kapelzaal in- geslingerd had was meer dan genoeg om weer een tijd op te kunnen teren. Zijn uitvoering van de Eroica-variaties laat niets aan duidelijkheid te wen sen over: gespierd van toon, krachtig aanspreken van bas sen, bijna agressief in ritmische Figuren. Toch wordt hij nooit grof of dik van toon. De functie van bijna elke noot lijkt te wor den gerealiseerd in zijn typi- Het ligt bijna voor de hand om de suite van Carl Nielsen te vergelijken met 'La Tombeau de Couperin' van Ravel. Beide componisten leefden in bijna dezelfde tijd. Toch hoort de Deen duidelijk meer in de 19de eeuw thuis. Het heeft een vol slagen ander temperament dan 'Le Tombeau' breed enthou siast, maar vooral grillig. Hoe uitgebalanceerd klinken dan de zes delen van Ravels ode aan Couperin. Uitgewogen en ont spannen klonken 'Forlane' en 'Fugue'terwijl het vurige tem po van de 'Rigaudon' aan dit deel een bijna boers karakter meegaf. Onovertroffen was het slotdeel, de 'Toccata'. Met on gekende energie werden de toetsen bewerkt tot een ijzer- sterke climax, waarna het al leen nog maar stil kan zijn. 'Who could ask for anything more"? ELLEN LOOYESTIJN. Ingrid Moerman is conservatrice van de histori sche afdeling van stedelijk museum De Lakenhal, haar eerste en enige baan. Ze werd 41 jaar gele den geboren in Rotterdam en kwam in 1961 naar Leiden om er geschiedenis te studeren. Zes jaar later kon ze drs. voor haar naam zetten en kreeg al snel een baan bij De Lakenhal. Kastelen, dui- vela pv riomnnen moaen zich in haar belangstel ling verheugen. Ze is eindredactrice van het Leids Jaarboekje. De 'Dwangbuis' was voor haar niet knellend. Ze kijkt veel tv - zij het meestal maar tot acht uur - en heeft een ruime schrijf ervaring. Jarenlang ver zorgde ze voor deze krant samen met R. Ekkart een historische rubriek. In het algemeen plof ik na mijn werk met een glas sherry en de krant (natuurlijk het Leidsch Dagblad) neer voor de buis, die dan rond half zeven aan gaat. Met één blik in de krant en één blik naar het kastje 'zie' ik dan Paspoort, Sesamstraat, het Jeugdjournaal en het korte nieuws om zeven uur. Sesam straat om te kunnen converseren met mijn buurmeisjes en nicht jes, het jeugdjournaal omdat ik dat echt goed vind en het korte nieuws, omdat ik vaak om acht uur al weer op een vergadering moet zijn. Dit bijna vaste stramien mis lukte op mijn eerste 'Dwangbuis avond', aangezien er in de La kenhal een voorbezichtiging plaats vond van de tentoonstel ling 'Lakenhal en museum, verleden, heden, toekomst'. Een tamelijk druk bezochte party, zo dat ik pas onder het nieuws van acht uur mijn huis binnen stapte en nog net het weerbericht de re vue zag passeren. Kommer en kwel, niks gemist dus. Toen kwam de bevriende traiteur van de Hooigracht met zijn vriendin en een paar heerlijke maaltijden, zodat ik niet meer de keuken in hoefde en aan de buis gekluis terd kon blijven. Gezamenlijk keken we naar een speciale aflevering van 'Hints', een programma dat ik al tijd graag zie. Deze keer waren het twee speciale teams, ge vormd door KRO-medewerkers, die zo ook de kans kregen iets over hun programma's in het ko mende seizoen te vertellen. Dat vertellen lukte eigenlijk beter dan het raden van de onderwer pen, vooral de herenploeg was het toppunt van onbenulligheid. Het leek wel of ze nog nooit een boek in handen hadden gehad. De dames bleken een stuk bele- zener te zijn en wonnen dan overtuigend met 21-8, waarbij opgemerkt moet worden dat die acht punten grotendeels te dan ken waren aan een Surinamer, die kennelijk beter op de hoogte is van de Nederlandse literatuur dan zijn (mannelijke) collega's. Daarna nog het programma 'Ik hou van jou', zeer boeiend en door mij helaas nooit eerder ge- Mijn zaterdag begon met 'Lief zijn voor elkaar', echte Hollandse ongein en onderbroekenlol. Overgeschakeld naar het andere net, naar 'Hotel op stelten', Ook al niet van hoog niveau, maar zeer vlot en typisch Engels. Wat een verschil in rolopvatting tus sen de Engels/Portugese ober en de Hollands/Franse hotelknecht (Joop Doderer). Terug naar Ne derland 1 met ,'t Andere net', een Holvast) leuk satirisch programma, best de moeite waard. Hoewel deze nacht een uur lan ger duurde kon ik het toch niet opbrengen naar Prime Cut te kij ken. Klokken en thermostaat een uur terug gezet en lekker naar bed. Zondag kwamen eters, niet zo goed te combineren met t.v. kij ken. Onder het gnot van de after- dinner-koffie met Cointreau ge keken naar Henri Remmers, die deze keer André Batenburg ont moette, een babbel met een ban kier. En bij babbelen bleef het. Zou het de Nederlandse kijker echt kunnen schelen dat zijn vrouw de stof voor haar tennis- jurkje op de markt gekocht heeft en het vervolgens zelf in elkaar heeft gezet of dat zij geen bel op haar fiets heeft? Misschien heeft politie belang stelling voor het laatste feit. En dan de bankdirecter zelf, die niet meedenkt met zijn cliënten. Nee, dan zie ik liever de andere And- aan. Daar heb ik toch geen spijt van gehad, want het was een bij zonder boeiende film. Waarom kunnen Engelsen wel goede his torische films maken? Karei van de Graaf praatte met mensen en meer dan praten was het niet. Het prachtige stadje Linschoten was het plekje dat ontdekt werd, maar voorzien van commentaar datje de neiging gaf die plaats nooit op te zoeken. In plaats van naar de taptoe heb ik op 2 oktober naar de 'Freggels' gekeken, de opvolgers van de Muppets. Een merkwaar dig volkje, dat leeft temidden van griezels en doeners, die steeds bouwwerken maken die door de Freggels worden veror berd. Op 3 oktober was het natuur lijk hutspot eten en naar de ker mis, de tv bleef uit. Dan de laatste avond. RUR met Jan Lenferink weer in een overhemd met lange mouwen. Als gasten Arnold van der Lij den, onze bronzen bokser, Ro bert Long en Theo van Gogh. Het meest sympathiek vond ik onze Surinaamse Limburger, die (naar eigen zeggen) heel erg ijdel is, netjes bokst, geen bloemkool oren wil krijgen en alléén slaapt. Robert Long vindt zichzelf agressief, hij wil het publiek ver rassen, d.w.z. aanvallen en hij doet dingen die h(j leuk vindt voor mensen die er ook nog voor betalen. De derde gast is het meest aanvallend, nog voor hij zit deelt hij al wat - meest rechtse - stoten uit en is niet knock out te krijgen. Kortom een goede uitsmijter van mijn kijk- week. INGRID MOERMAN Maandagavond weer het gewo ne begin: Sesamstraat en jeugd journaal en warempel weer 'Hints', maar dan met de gewone bezetting. Daarna op bezoek bij een bevriende (televisiezieke) fa milie, dus dat kwam deze week goed uit. Gekeken naar het ge zwoeg van sterke mannen. Je moet toch wat doen om in de pic ture te komen! Van 'sterker' kali ber was 'codenaam: Intrepid'. Tegen mijn principe - want ik volg geen series - gekeken, maar ik kon niet anders, de buis stond ADVERTENTIE kTIMMERMAN«5 Hsertemrrwsveat 203-205 Lakten taLt2V72 door Henk Dam Pat Phoenix als Elsie Tanner (I) en Veronica Doren als Mation Willis in 'Coronation Street' Dansgroep Wilde Rozen met 'Te Laat'. Choreografie en concept: Wies Bloemen, dans: Wies Bloemen en Angela Linssen, tekst: Samuel Bec kett, spreker: Martien van de Oüwe- lant, muziek: Jorge Alyaza, Yorgos Valiris en Luciano Berio. Gezien op 5 oktober in het LAK, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - 'Te Laat' is een nogal ongewone dansvoorstelling. Dat begint al als je binnenkomt: plas tic stoeltjes in een grote kring om de dansvloer. Als je je plek hebt uitgekozen en wacht op wat er gaat komen, gebeurt er eerst he lemaal niets. Het publiek is de dupe van Becketts favoriete ma nier om een situatie ter discussie te stellen: wachten, wachten en nog eens wachten. En dat zelfs zonder te weten waarop. Toch nog eerder dan verwacht begint een man vanachter een ta feltje een tekst van Beckett voor te lezen, Een tekst die in feite een langgerekt vraagteken is bij de situatie, waarin we ons dan met z'n allen bevinden. Na de voor dracht maken twee vrouwen. (Angela Linssen en Wies Bloe men) zich los uit de kring. Op een uit muzikale fragmenten, een symfonie van Mahler en de tekst van Beckett gebaseerde compo sitie van de Italiaan Berio zetten zij de dans in. Ze maken van de kring een soort arena. De bewe gingen zijn onopgesmukt en doen soms aan die van stieren denken; ze tollen vlak langs de benen van het publiek of lopen er tussendoor. De danseressen lijken ieder in een eigen wereld op te gaan. Pas als de muziek is afgelopen, gaan ze zich met elkaar bemoeien. Ze moedigen elkaar nu aan door te gaan, vangen elkaar keer op keer op en eindigen met de ander beurtelings te dragen. Als de rand van de uitputting in zicht komt, hebben inmiddels twee flamenco-gitaristen plaatsgeno men. Hun muziek is als een ge dachtepauze. Daarna een dans op gitaar-muziek, waarin ele menten van het begin in een meer vloeiende vorm terugko- 'Te Laat' heeft de sfeer van een optreden in de huiskamer. De in formele opzet geeft je als toe schouwer een gevoel van betrok kenheid. Die rechtstreekse bena dering is de kracht van de voor stelling, die overigens in de uit werking nogal wat losse eindjes vertoont. Want de tekst van Bec kett is behoorlijk cryptisch, de dans verduidelijkt vooral één element daaruit en de rolverde ling tussen spelers en publiek is ondanks alles traditioneel. Toch is 'Te Laat' een uitdagend stuk dat vanavond meer publiek verdient dan de 25 mensen van gisteren. ARIEJAN KORTEWEG De VARA brengt vanavond de pseudo-documentaire over de toestand in 'Coronation Street' op het scherm, welke serie maandag 8 oktober begint. Onze correspondent in Londen, Henk Dam, schreef n.a.v. deze hernieuwe uitzending een ach tergrond over de serie. LONDEN (GPD) Elke maandag en woensdagavond van half acht tot acht uur is Engeland, althans een groot deel daarvan, gesloten. Dan wordt er weer een nieuwe afle vering uitgezonden van de meest onverbiddelijke bestseller die er ooit voor de tv is gemaakt: Corona tion Street. Zo'n aflevering trekt met gemak 14 miljoen kijkers. Vrijwel elke week bezetten de twee uitgezon den episodes van Coronation Street de eerste twee plaatsen op de lijst van meest bekeken pro gramma's van die week. En dat voor een serie die al bijna 24 jaar loopt! Verveelt Coronation Street de Britten dan nooit? Het enig juiste antwoord op deze vraag is: nee. De serie is een stukje Britse volkscul tuur. Coronation Street hóórt bij Engeland, op dezelfde manier als de Big Ben, cricket, het pond Ster ling, fish and chips, thee met melk, en de oren van kroonprins Charles. Miljoenen zijn letterlijk verslaafd aan de gebeurtenissen in het straatje in Manchester. Waarom? Een steekproef onder Engelse ken nissen levert ahtwoorden op als: „Er wordt goed gespeeld. De ka rakters zijn zo levensecht. Het is spannend. Het gaat over gewone mensen en gewone gebeurtenis- daags, sullig zou men bijna zeggen. De Amerikaanse produkten im mers draaien om ontvoeringen, moorden, branden, gekken, vreemdgaan en vergelijkbare si tuaties. Coronation Street is lang zo ex treem niet. De mensen die erin spe len zijn niet allemaal of heel mooi of heel slecht of dan toch op z'n minst heel rijk. Ze zijn herkenbaar, ze spreken een Noordengels dia lect, het zijn typische vertegen woordigers van de arbeidende klasse. Is dat laatste zo? Is Coronation Street in de eerste plaats realis tisch? Natuurlijk niet, al was het al leen maar door alle rampen die zich in deze straat opstapelen. Zo zijn in de loop der jaren al zes ver schillende vrouwen gegijzeld ge weest, en zijn vijf baby's onder mysterieuze omstandigheden ver dwenen. In welk ander onooglijk straatje vindt men zoiets? Maar de tekst schrijvers moeten wel, om de boel een beetje aan de gang te houden. Net zoals ze talloze malen hoofd personen hebben moeten laten verdwijnen (auto-ongelukken zijn daarbij favoriet) omdat de acteurs of actrices die hen speelden, over leed of gewoon geen zin meer had. Maar aan de andere kant: verge leken met Amerikaanse series als Dallas of Dynasty is Coronation Street uitermate realistisch, alle- Overleefd Ze zijn ook overleefd, en dat is vrijwel zeker een van de belang rijkste redenen waarom Corona tion Street in Engeland zo immens populair is. De serie gaat eigenlijk over een Engeland dat niet meer bestaat, maar waaraan velen goede herinneringen hebben, of menen te hebben. Als de serie zich echt in het Man chester van vandaag zou afspelen, dan zouden werkloosheid, drugsverslaving onder jongeren, problemen van culturele minder heden en dergelijke Figureren. Het winkeltje op de hoek zou allang in de concurrentiestrijd met een su permarkt ten onder zijn gegaan. Het textielfabriekje zou allang het slachtoffer van de recessie zijn geweest, en in de Rovers Return zouden werkloze tieners de tijd do den met spelletjes Space Invaders. Niets van dit alles vinden we in Co ronation Street, dat realisme van gisteren is, nostalgie. De inwoners van Coronation Street zijn over het algemeen fat soenlijke lui. Ondanks al het ge bekvecht, het geroddel en de hypo crisie zijn het één voor één goeie mensen, die een buurman in nood spontaan helpen. Een dergelijke gemeenschapszin is ook in het En geland van vandaag schaars ge worden. Ook het onderwerp is nostalgie geworden dus. Julie Goodyear die de rol vai Lynch speelt in de langlopende Engel seserie 'Coronation Street'. (fotoGPD) Studie De man die Coronation Street verzon, heet Tony Warren. Hij be dacht in 1960 dat het aardig zou zijn een serie te maken over het le ven in een achterafstraatje in een van de noordengelse arbeiders buurten, en besteedde vele maan den aan studie van dat onderwerp. Zo bezocht hij tal van pubs in Manchester, werkte zelfs een tijdje als barman, sprak met tientallen mensen in bussen en treinen, zwierf over markten en maakte reisjes naar de badplaats Black pool, zoals het gemiddelde noor dengelse arbeidersgezin dat placht te doen. Met een uitgewerkt plan meldde hij zich vervolgens bij de BBC. Daar had men weinig belangstel ling (een beoordelingsfout waar de heren van de BBC nóg spijt van hebben), en dus ging Warren naar de commerciële omroep Granada Television, gevestigd in Manches ter. Daar sloeg het idee aan, zij het dat Warren's oorspronkelijke werktitel, „Florizel Street", gauw veranderd werd omdat die straat naam te veel aan een insecticide deed denken. Zo werd „Coronation Street" ge boren, en de eerste aflevering ging op vrijdag 9 december 1960 in de lucht. Enkele spelers die er toen bij waren, spelen nog mee (de VARA begint met de afleveringen die de cember 1983 in Engeland getoond werden). Ken Barlow, Albert Tat- lock, Elsie Tanner en Annie Walker zal menigeen zich nog herinneren. Dagbladen Die zijn er inmiddels in Enge land niet meer allemaal bij. Elsie Tanner (zij wordt gespeeld door Patricia Phoenix), de wat verlopen schoonheid met het warme hart, is dit jaar na ruim 23 jaar Coronation Street gestopt. De redenen daar voor hebben tientallen pagina's in de populaire Britse dagbladen ge vuld. Net zoals de kranten vol hebben gestaan over het vertrek van Len Fairclough, die vorig jaar uit de se rie geschreven werd wegens con tractbreuk - hij had een boekje opengedaan over wat er zich achter de schermen van Coronation Street allemaal afspeelt. De acteur Peter Adamson, die Len Fairclough speelde, was ech ter enige maanden daarvoor al on mogelijk geworden nadat hij was beschuldigd van onzedelijke betas ting van twee meisjes in een zwem bad (we hebben het hier over het echte leven). Adamson werd daar van vrijgesproken, maar hij kon niet meer in Coronation Street, waar seks, geweld en lelijke woor den taboe zijn. De Britse populaire kranten, im mer als de kippen erbij als het er om gaat het lezende publiek naar de mond te schrijven, hebben een onblusbare belangstelling voor Co ronation Street, en dan niet alleen voor het privé-leven van de acteurs en actrices die de typetjes uitbeel den. Nee, ook de gebeurtenissen in Coronation Street zelf zijn het on derwerp van menig artikel. Dat groeide medio vorig jaar tot een hoogtepunt uit, toen in de serie Deirdre moest kiezen tussen haar man, de rechtschapen Ken, en haar vriend, de showbink en mooiprater Mike. Kranten lieten psychiaters aan het woord, huwelijksadviesbu reaus, computers, Lieve Lita's en organiseerden zelfs opiniepeilin gen, allemaal geconcentreerd rond de vraag: „Wat moet Deirdre doen?". Het was alsof het om echte mensen ging, en voor veel Britten was dat ook zo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29