Gouden praal Thracische cultuur Kunst te kijk Nieuwe toneelgroep treedt naar buiten Friediich Dürrenmatt te veel afgeslankt Uiteenlopend werk AnjaDuyvesteyn Nota bepleit beeldend- kunstbeleid provincies DONDERDAG 4 OKTOBER 1984 Schitterende tentoonstelling bij Boymans-Van Beuningen het bijzonder ten gevolge van in terne verdeeldheid en invallen van Slaven. De tentoonstelling in Rotter dam laat naast dit alles ook nog zien, en dit met behulp van kunstschatten uit de DDR, dat het vermaarde Troje in oor Tentoonstelling 'Het goud der Thra- cièrs en Troje-Thracië' in Museum Boymans-Van Beuningen, Mathe- nesserlaan 18-20, Botterdam. Tot en met 18 november. Geopend: di. t/m za. van 10-17 uur. Zo. en feestdagen van 11-17 uur. Bovendien op don derdagavond van 19-22 uur. ROTTERDAM - Bij het horen van de naam 'Thracië' zal slechts bij weinigen een lichtje gaan branden. Aan deze situatie zal wel iets veranderen door de om vangrijke expositie over de oude Thracische cultuur (ca 3500 v. Chr. -600 n. Chr.) die nii in Rot terdam te zien is. Misschien is de naam u bekend van een vakantie in Bulgarije, waar de landstreek Thracië door zijn naam nog herinnert aan het rijk der Thraciërs dat eertijds in en om het huidige Bulgarije lag. En zij die wel eens de moeite ne men om, in plaats van alwéér een nieuw boek van Maarten 't Hart of Jeroen Brouwers, klassieke schrijvers als Homerus en Hero dotus ter hand te nemen, zullen wel eens een passage over Thra cië tegenkomen. Zo schrijft Herodotus een en ander over diverse merkwaardi ge gebruiken van dit nomaden volk. De Thraciërs deden aan vrouwen- en kinderenhandel, en bij tijd en wijle offerden zij men sen aan een godheid door hen omhoog te werpen en dan op speerpunten te laten neerkomen. Veelwijverij zou gewoon zijn ge weest, en na de dood van een man ontstond er steeds een fel twistgesprek over de vraag, wel ke van de vrouwen eigenlijk het méést door de overledene be mind werd. De vrouw die uitein delijk werd uitverkoren door de gemeenschap werd dan hemel hoog geprezen en vervolgens op het graf geofferd door haar naas te bloedverwant en vervolgens samen met haar man begraven. De overige vrouwen dienden zich dat bijzonder aan te trekken want voor hen betekende het een heel erge schande. Wie niet geta- toueerd was, was "verachtelijk", en ten aanzien van de kwestie 'arbeid' zouden de Thraciërs het volgende hebben gemeend: "Niet werken is een grote deugd, maar het land bewerken een gro te schande, leven van oorlog en buit is het eervolste". Een inte ressante opvatting, die we wel licht kunnen betrekken bij de heden ten dage zo fel gevoerde discussie over de waarde van ar beid. Waren het inderdaad louter oorlogszuchtige primitievelin- gen, bijgelovigen wilden, waar we nu alleen nog om kunnen glimlachen (of wenen)? Het valt moeilijk te zeggen. De Thracolo- gische wetenschap is pas enige decennia oud, en een probleem is dat de Thraciërs zelf in het ge heel geen geschreven bronnen hebben nagelaten. Bulgaarse en Nederlandse archeologen heb ben de laatste jaren echter heel wat afgegraven en vele honder den voorwerpen en kunstschat ten naar boven gehaald. Monu mentale gebouwen en grote beeldhouwwerken zijn niet aan getroffen. De opvallendste over blijfselen zijn graven die gevuld Een gouden kom van bijna vijf kilo met bijbehorende schaaltjes maakt deel uit van de archeologische schatten die bij Boymans-Van Beuningen zijn te zien. (foto ANP) zijn met kostbare grafgiften. De ze grafgiften bevestigen het al door de antieke schrijvers be schreven geloof van de Thraciërs in een leven na de dood. De huidige stand van de Thra- cologische wetenschap laat het toe te stellen, dat de Thracische cultuur ouder is dan de Myceens Griekse beschaving en in zekere zin aan het begin van de Europe se civilisatie staat. De over een zeer uitgestrekt gebied versprei de stammengemeenschap kende het priester-koningschap: de ko ningen vertegenwoordigden op aarde de voorspoed schenkende goddelijke macht. Vermoedelijk was de legendarische Orpheus de eerste Thracische koning. Dan is bekend, dat men een veel godendom aanhing, waarin een moedergodin, de vruchtbaar heidsgod Dionysius, de oorlogs god Ares en een soort half-god Heros een rol speelden. Zoals ge zegd geloofden de Thraciërs vu rig in een hiernamaals. Het meeste en mooiste van al hetgeen men tot nu toe heeft op gegraven is van Bulgarije naar Rotterdam vervoerd, en valt daar nu in een verzorgde, juweliers- zaak-achtige setting te bewonde ren. De meeste zaken zijn eigen lijk alleen in archeologisch en historisch opzicht interessant te noemen: eenvoudige potterie, primitieve stenen idooltjes, har- nasrestanten en dergelijke. Artis tiek werkelijk boeiend en ont zagwekkend is een hoeveelheid vooral gouden objecten: rhytons (drankhoorns); sierbëslag voor paarden; armbanden, een schit terende lauwerkrans en andere sieraden; schalen; en niet te ver geten indrukwekkende helm- maskers. Intrigerend Dit veelal uiterst fijn gevormde 'goud der Thraciërs' stamt voor namelijk uit de laatste eeuwen voor Christus, en verraadt Griek se en oosterse artistieke invloe den. Intrigerend, en vol met my thologische en symbolische ele menten, zijn de figuratieve deco raties van deze objecten. Artis tiek en technisch gezien zijn deze bepaald geavanceerd te noemen. Het is van belang zich te reali seren, dat het bij al deze schatten in wezen vooral gaat om religieu ze en ideologische instrumenten van een machtige aristocratie, en niet om volkskunst. Maar hoe machtig de Thraciërs ook waren: rond 600 na Christus kwam er een einde aan hun beschaving, in Een gouden drinkhoorn in de vorm van een amphora. (foto pr) sprong geen Griekse (zoals tot nu toe werd aangenomen) maar een Thracische vestiging is geweest. Uitgebreide educatieve begelei ding is aanwezig, en er werd een schitterende catalogus samenge steld (prijs 25,-). ANTOON ERFTEMEIJER. 'Bezoek van een oude dame' In Wassenaarse galerie "Bezoek van een oude dame" van Friedrich Dürrenmatt, gespeeld door de Nieuwe Komedie. Vertaling en bewerking: Hans W. Bakx en Ed win Vlassenroot. Regie: Teuntje Klinkenberg. Titelrol: Pleuni Touw. Gezien in het HOT op 3 oktober. Ver dere voorstellingen o.a. t.e.m. 13 ok tober in het HOT en op 24 en 25 okto ber in het LAK-Theater. DEN HAAG - Met de stukken van Dürrenmatt is het merk waardig gesteld. Zijn dialogen zijn briljant, zijn inventiviteit staat borg voor een plot die soms aan het geniale grenst, en toch is de algemene indruk dikwijls on bevredigend. De oorzaak is over het algemeen, dat hij meteen in het begin teveel kruit verschiet, waardoor hij in latere bedrijven gedwongen wordt zich te herha len en verder te vertrouwen op zijn ingenieuze spel met woor den, dat absurde situaties kan omtoveren in vlijmscherpe sati res. Dat geldt ook voor zijn be kendste stuk, 'Bezoek van een oude dame', en op zichzelf is het daarom niet eens zo'n gek idee van de Nieuwe Komedie om de tekst flink af te slanken en de handeling tot het essentiële te rug te brengen. Het resultaat, dat in het HOT te zien is, lijkt er ech ter op te wijzen, dat met het bad water ook een deel van het kind werd weggegooid. Veel van wat nu werd weggelaten, blijkt na melijk alleen in schijn overbodi ge ballast te zijn, maar is in werkelijkheid juist datgene, wat een in feite soms wel erg simplis tisch uitgangspunt verandert in driedimensionaal theater. Dat geldt zowel voor de situaties als voor de personages. Dürrenmatt heeft zijn stuk opgezet als een kleurrijke, operette-achtige sati re op hol idealisme en burger deugden, maar na het schrappen van die kleurrijke entourage bleef er van de meeste scènes maar bitter weinig over, ook let terlijk, want soms viel na een paar zinnen de belichting alweer weg om de overgang naar een volgende scène aan te geven. De oude dame zelf, bij Dürrenmatt een meer dan levensgrote karika tuur, die naar haar dorp terug komt om zich te wreken voor wat haar 35 jaar eerder werd aange daan, is nu een enigszins excen trieke vrouw zonder de allure en het decorum, die haar macht symboliseren en waardoor de hebzucht van de dorpsbevolking tot het uiterste gebracht wordt. Haar prooi Alfred III, die door de dorpelingen in ruil voor een mil jard vermoord moet worden, is nu een goedige sul met nog maar weinig van de beklemming die hij in de oorspronkelijke opzet ten toon spreidt. Hoe kan hij ook anders, als de hebzucht van zijn dorpsgenoten zich alleen nog maar uit in via privé-verlangens als nieuwe schoenen en een glaasje cognac, terwijl de grote symbolen (o.a. de plannen voor een nieuw gemeentehuis) ge schrapt werden? De regie van Teuntje Klinkenberg heeft die lijn nog verder doorgetrokken. Natuurlijk zijn de burgemeester, de dominee, de rector en de dok ter door Dürrenmatt neergezet als karikaturen, maar wel als ka rikaturen waarin we menselijke drijfveren kunnen ontdekken. In de voorstelling van de Nieuwe Komedie grenst hun optreden echter aan het kluchtige en dat wordt nog versterkt door de be wust ridicule kostuums van Re- née Zonnevylle. Voor Rik van Uffelen was het een bijna onmo gelijke taak om in deze omstan digheden Alfred III nog enige in houd te geven, maar het pleit voor Pleuni Touw, dat zij er wel in slaagde om bij tijd en wijle in het optreden van de schatrijke Claire Zachanassian een dubbele bodem te leggen. 'PAUL KORENHOF Anja Duyvesteyn en Henk Mooij in Galerie Henk de Greef, Schoolstraat 27, Wassenaar. Tot en met 18 okto ber. Geopend: di. t/m za. van 10-17 WASSENAAR - In Galerie Henk de Greef kan men schilder werk van Anja Duyvesteyn en keramiek van Henk Mooij bekij ken. Anja Duyvesteyn (geb. 1956), opgeleid aan de Koninklijke Academie in Den Haag) toont een twintigtal figuratieve schil derijen. Ze zijn alle opgezet in acrylverf (soms in combinatie met olieverf) op papier, linnen of katoen. De creaties lopen wat thematiek en uitwerking betreft nogal uiteen. Er zitten schilderij en tussen in een soort vlakke hy perrealistische stijl bijvoor beeld 'Stilleven met helm' en 'Vis op het droge I' - die tame lijk zorgvuldig, hoewel bepaald niet 'meesterlijk', zijn uitge werkt. Stofuitdrukking, licht/ schaduw-schakeringen en diep tewerking komen niet bijzonder overtuigend uit de verf. Het ge kozen koloriet vind ik ronduit le lijk, hetgeen ook geldt voor een deel van haar andersoortige werk. Sprekender en artistiek inte ressanter zijn Duyvesteyns meer literair/anekdotische werken, zo als 'Een droom' (een scène met twee mensen bij een zwembad) en 'Eenzaam' (een vrouw zit al leen aan een tafeltje in een open bare gelegenheid). Dit soort werk van haar, dat overigens nogal wat weg heeft van een be paald genre dat we wel van Co Westerik, Hermanus Berserik en Pat Andrea kennen, getuigt van fantasie en prikkelt het associa tievermogen van de beschouwer op een aangename manier. Liggend naakt in de ochtendzon van Anja Duyvesteyn. (foto Een derde 'categorie' wordt ge vormd door een aantal veel los ser opgezette, soms zeer grote schilderwerken. Hieronder be vinden zich ruige kleurrijke werken - 'Een handeling I en II' en nummer 17 van de catalogus (een gigantische schets van een mensengestalte) - waarvan de kleurencombinaties en de grove afwerking op mij een afstotende uitwerking hebben. Naast deze expressieve werken is er een aantal schilderijen van meer im pressionistische aard ('Liggend naakt in de ochtendzon', 'Lopen I' en "s Nachts fietsen'), die sfeer en leven ademen. Vooral 'Lig gend naakt in de ochtendzon' is van een grote pracht, alhoewel ik de ochtendzon niet kon ontdek ken (het figuur lijkt eerder om ringd door de nacht). Al met al een expositie van een duidelijk zoekende jonge arties te. Het tentoongestelde werk maakt in elk geval nieuwsgierig naar haar toekomst De mede-exposant Henk Mooij (geb. 1930, opgeleid aan de Rot- terdamsche Academie voor Beel dende Kunsten) toont een twin tigtal lichtgetinte, blauw-grijze keramische plastieken van ab stracte aard, zonder gebruiks functie. Het zijn vervormde 'kubussen- pakketten': de ingedeukte, ge knakte, en anderszins vervorm de objecten bestaan uit vele klei ne kubusjes die méé vervormd zijn. Leuke, decoratieve 'Op-art'- plastieken, die fraai belicht zijn tentoongesteld. ANTOON ERFTEMEIJER Theater Persona AMSTERDAM (ANP) - Het nieu we toneelgezelschap Theater Per sona heeft zich gisterenmiddag op een persconferentie in Amsterdam voor het eerst naar buiten gepre senteerd. De oprichting is een ini- •tiatief van vijf vrouwen die voor een groot deel voortkomen uit de theaterwereld: Marcelle Meule- man, Agaath Witteman, Femke Boersma, Mieke Kolk en Cis van Helmond. De groep wil wereldrepertoire gaan spelen, nieuwe stukken uit de bestaande literatuur ontwikkelen en schrijvers, maar vooral schrijf sters, stimuleren tot het produce ren van speelbare stukken. De stukken zullen overigens niet al leen voor het voetlicht worden ge bracht door actrices, ook acteurs zullen hun bijdrage leveren. Het ligt in de bedoeling van Theater Persona het repertoire te- richten op onder meer machtsver houdingen binnen menselijke rela ties en op verschijnselen van per soonlijke of maatschappelijke aard hun ontplooiing be lemmeren. De woordvoersters van het gezelschap noemen in dit ver band seksisme, racisme en fascis- Theater Persona wordt één van de vaste bespelers van Theater de Balie in Amsterdam. Daar gaat za terdag 13 oktober het eerste stuk van dit gezelschap in première: Portret van Dora van de Franse schrijfster Hélène Cixous. Verder staan er een serie eenacters van August Strindberg en het stuk Darrenslacht van Frouke Fokkema op het programma. Theater Persona heeft voor twee produkties een subsidie ontvan gen, voor een derde stuk niet, maar dat wordt nu met medewerking van de groep Sater op de planken gezet. De nieuwe theatergroep wil evenwel een vaste subsidie en heeft daarvoor een aanvrage inge diend. De helft daarvan is toege zegd, maar dat is volgens Theater Persona te weinig. Theater Perso na hoopt nu dat op 15 oktober in de Tweede Kamer een voor de groep gunstige beslissing zal vallen. LEIDEN Schilderijen van Hanneke Kop en Papierreliëfs van Peter Gentenaar vullen tot en met 10 november de ruimten van de LAK-galerie. Hanneke Kop hield zich in het verleden bezig met beeldhouwwerk, grafiek, etsen en pentekeningen. Ze begon in 1975 te schilderen. Afwisse lend bediende Hanneke Kop zich daarbij van materialen als olieverf en acrylverf gecombineerd met papier, hout of linnen. De LAK-galerie toont haar meest recente werk(olieverf/linnen). Het is abstract van opzet, maar daarbinnen zijn duidelijk herkenbare voorstellingen aanwezig. Werden Hanneke Kops schilderijen vroeger vaak doorsneden door lijnen, nu lij ken de kleurvlakken bijna automatisch in elkaar over te gaan, echter zonder te vervloeien. De in Leiden wonende en werkende Hanneke Kop genoot haar oplei ding aan de Koninklijke Academie en de Vrije Academie, beide in Den Haag. Tegelijkertijd is er in de LAK-galerie een tentoonstelling te bezichtigen van papierreliëfs van Peter Gentenaar. Deze kunstenaar komt uit de. Haagse figuratieve traditie: tot 1978 maakte hij litho's en etsen. Zijn eer ste experimenten met papier dateren uit 1974. Peter Gentenaar is geobse deerd door papier. Op zoek naar de eigenschappen en nieuwe uitdruk kingsmogelijkheden van dit materiaal vond hij een methode om zelf pa pier te maken, om er mee te schilderen en te modelleren. Olieverfschilderijen van Tobi Korsten hangen tot en met 24 oktober in de Leidse Holiday Inn. Tot haar verzameling behoren landschappen, stillevens en portretten. De over het algemeen grote doeken zijn in een opvallende kleurencompositie geschilderd. Voor een expositie van Aad Knops (aquarellen, olieverf en tekenin gen) en Agnes de Sitter (gobelin) kan men in de periode van 11 oktober tot 7 november terecht in de Leiderdorpse Muzenhof. Aan de opening op zondagmiddag 14 oktober wordt medewerking verleend door de Streek- muziekschool 'Rijnakkoord'. De in den Haag geboren Aad Knops is van jongs af aan geboeid geweest -door wat zich op en rond het water afspeelt. Als onderwerpen voor zijn aquarellen en schilderijen kiest hij vrijwel uitsluitend scheepsportretten en haven- of zeegezichten. De in Oegstgeest woonachtige Agnes de Sitter, die zich heeft gespecia liseerd in gobelin weven, heeft haar werk al eerder in de Leidse Waag getoond. Natuurschilderijen en tekeningen van Kees van Scherpenzeel zijn van 6 oktober tot en met 15 november te bezichtigen in Auberge De Kieviet in Wassenaar. Kees van Scherpenzeel tekent, aquarelleert en schildert met olieverf. Hij heeft zich daarbij gespecialiseerd in dieren, die men in Nederland kan aantreffen. UTRECHT (ANP/GPD) - De Fe deratie van Kunstenaarsverenigin gen wil dat de provincies een zelf standig beleid op het terrein van de beeldende kunsten voeren. Dit be leid moet bestaan uit het aankopen en uitlenen van kunst en het verle nen van opdrachten en subsidies aan beeldende kunstenaars in de •provincie. De kwaliteit van het werk dient daarbij de doorslag te geven. Een door de federatie voor gesteld onafhankelijk kunstadvies college zal Gedeputeerde Staten moeten adviseren over de uitvoe ring van dat beleid. De meerder heid van die adviseurs zou kunste naar moeten zijn. Eén en ander blijkt uit de nota ,Kunst-Provincie-Beleid' dat de kunstenaarsfederatie gisteren in Utrecht heeft aangeboden aan de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg voor Cultuur, de Utrechtse gedeputeerde J. Hoekstra. In de nota wordt ook gepleit voor provinciale subsidie van de kunst en artotheken. Daarnast zou een deel van het provinciaal fonds voor de beeldende kunst moeten worden besteed aan indivi duele subsidies, om kunstenaars in staat te stellen onderzoek te doen of studie te verrichten. De nota is uitgebracht omdat met ingang van dit jaar 7 miljoen gulden van het budget voor de beeldende kunsten van het minis terie van Welzijn, Volksgezond heid en Cultuur (wvc) besteed gaat worden voor de provincies en de vier grootste steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht). Dit is het gevolg van de ingrijpen de wijzigingen in de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR is een soort contraprestatie) en de daar mee samenhangende verhoging van het WVC-budget voor beelden de kunsten van 20 miljoen. Een nieuwe geldstroom van wvc maakt nu een samenhangend be leid niet alleen in ruimere mate mogelijk maar ook noodzakelijk, aldus de kunstenaarsfederatie. TENTOONSTELLING 'Portretten in karikatuur' is een tentoonstel ling in het Haags Gemeentemuseum van 9 oktober tot en met 9 decem ber. Het zijn portretten van componisten en uitvoerende musici uit de 19de en het begin van de 20ste eeuw, die voor een groot deel in satiri sche tijdschriften verschenen. In hetzelfde museum is er een tentoon stelling over Islamitisch en Nieuw-Delfts aardewerk onder de titel 'Herboren Oriënt' van 13 oktober tot en met januari 1985. LEIDEN - Joop Brons en dr. H.C. Jasperse verzorgen morgenavond het eerste van een serie dubbelcon certen op zes Leidse orgels. Joop Brons zal eerst het orgel van de Hooglandse Kerk bespelen met werken van Scheidemann, Sweelinck, Gibbons, Valente en Böhm. Daarna speelt dr. Jasperse op het orgel van de nabijgelegen Lutherse Kerk composities van J.S. Bach, W.Fr. Bach, C.Ph. Bach, Krebs en Schneider. Volgende week vrijdagavond zal Jan Schmitz in deze serie het orgel van de Hartebrugkerk bespelen en Ben Fey dat van de Marekerk. Alle orgelbespelingen beginnen om kwart over acht. Het Jugendorchester Siegen geeft dinsdagavond een concert in de Hartebrugkerk. Dit veertig strij kers en vijfendertig blazers omvat tende symfonie-orkest zal werken uitvoeren van Bach, Beethoven, Gabriëli, Vivaldi(concert voor twee cello's), Genzmer(werk voor hoorn en strijkorkest) en Dvorak. Het uit jongeren bestaande West- duitse orkest is in de periode van 5 tot 10 oktober te gast bij het Jeug- kamerorkest Leiden. Een tegenbe zoek is al in voorbereiding. Pleuni Touw en Rik van Uffelen in 'Bezoek van een oude dame'. (foto Pan Sok)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23