'We dansen aan de voeten van de toeschouwer' 'Figaro' 1 weer afgelast Constantijn Huygensprijs voor Bernlef Aantrekkelijk werk 'Vrouw in de kunst' Gitaarduo schept intieme sfeer Schrijfster Jeanne van Schaik (88) overleden Gerard Reve in actie tegen roofdrukkers 'Lees je knetter' voor opgroeiende kinderen DINSDAG 2 OKTOBER 1984 984 KUNST PAGINA 19 LEIDEN - De voorstelling van 'Fi- e garo, Figaro, Figaro' in de Leidse P Schouwburg gaat andermaal niet e door. Onzekere factoren hebben de leiding van de schouwburg doen besluiten de produktie van het 1 noordelijk theater 'De Voorzie- 2 ning' voorlopig niet naar Leiden te i j halen. t t Moest de voorstelling van 15 sep- t tember, één dag na de première i van 'Figaro, Figaro, Figaro' in Gro ningen, in Leiden worden afgelast s omdat zich technische problemen bij het plaatsen van de decors voor- i deden, de naar 24 oktober verplaat- i ste opvoering is afgezegd omdat er interne moeilijkheden bij het ge- i zeischap zouden bestaan. f Bij 'De Voorziening' geeft men toe dat de voorstellingen voor een 1 periode van enkele weken zijn op geschort als gevolg van inhoudelij- 1 ke meningsverschillen. Het gezel- l schap is echter opnieuw begonnen t met repeteren in de hoop de voor- t stellingenreeks op 23 oktober - er is dan een opvoering in Veendam - te kunnen hervatten. Volgens 'De Voorziening' heeft i de Leidse Schouwburg het desal- niettemin raadzaam geacht de uit- gestelde voorstelling te annuleren. i Men acht het daar overigens begrij- pelijk dat de leiding van de schouwburg eerst het resultaat van de hernieuwde instudering wil af- I wachten. 'Wellicht dat wij later in het seizoen alsnog de gelegenheid krijgen naar Leiden te komen', al dus een woordvoerder van 'De Voorziening'. Kleine veilingen AMSTERDAM (GPD) - Sotheby I Mak van Waay in Amsterdam gaat met ingang van dit seizoen begin nen met kleine, algemene veilin gen. Hierin zullen kunstvoorwer- I pen als schilderijen, grafiek, aqua- I rellen, tekeningen, keramiek, sculpturen e.d. in een gematigde prijsklasse worden aangeboden. De tijd tussen inbreng en veiling die vroeger al gauw ettelijke maan den bedroeg is nu teruggebracht tot maximaal drieënhalf en mini maal twee maanden. Naast deze j verkopen blijven de circa zestien grote gespecialiseerde kunstveilin gen voor duurdere objecten be staan. AMSTERDAM (ANP) - De schrijf ster en toneelrecensente Jeanne van Schaik - Willing is op 88-jarige leeftijd in haar woonplaats Amster dam overleden. Jeanne Gabrielle van Schaik- Willing werd 8 oktober 1895 in Am sterdam geboren. Na in Leiden een tijdje rechten te hebben gestu deerd, schreef ze als Gabrielle van op het Spring Dance Festival in Utrecht in première. Een door Bloemen gedanste solo, met klei nere rollen voor vier leerlingen van de Scapino-dansschool. 'Te Laat' is door Wies Bloemen ge maakt. Ze vertelt vele jaren met het plan te hebben rondgelopen iets met Symfonia van Berio te doen. "Ik was eerst gefixeerd op de uitputting die er uit spreekt. De muziek kent geen moment van rust; het 'keep going, keep going' komt ook voortdurend in de tekst terug. De muziek duurt twaalf mi nuten. Ik had het plan dat acht keer te laten herhalen. Daar ben ik Loenen toneelkritieken in De Mos groene. Van 1929 tot 1932 leidde ze de Amerikaanse bibliotheek van H P. Leopold's Uitgeverij Van 1952 tot 1966 schreef ze kritieken voor De Groene Amsterdammer. Ze vertaalde ook diverse boeken en toneelstukken. Haar debuut als schrijfster maakte Jeanne van Schaik - Wil- later van teruggekomen. Die uit putting kun je ook in twaalf minu ten duidelijk maken, door de sfeer". In het begin was de muziek van Berio het belangrijkst, maar gaan deweg is de tekst een grotere rol gaan spelen. 'Te Laat' begint nu met het voordragen en acteren er van door Martien van den Oüwe- lant. Zonder de muziek erbij, want dat zou volgens Bloemen de - En gelstalige - tekst onverstaanbaar maken. Pas daarna begint de dans van Bloemen en Linssen. Deels op de compositie van Berio, deels ook ling in 1923 met ,De dramatische kunst en ons toneel'. Negen jaar la ter rolde .Uitstel van executie' van de pers, waarna met kortere tus senpozen tot 1977 ongeveer twintig boeken van haar hand verschenen. Meer dan de helft er van bestond uit romans. Daarnaast schreef ze vier toneelstukken, een reisbe schrijving, een kinderboek en een Pigeon Drop verdacht zich onheus tegenover een jong meisje te hebben gedra gen. En dat betekent grote con sternatie in het bedrijf, waarvan de werkneemsters zich echter in ongewone mate voor het sullige heerschap gaan interesseren. Zo zelfs dat voor hem tenslotte elk stuk te versieren valt. LAK-theater Het LAK biedt donderdag avond onderdak aan Labardan, het toneelgezelschap van de vak groep Slavistiek. De groep, die er naar streeft elk jaar een Russisch stuk in eigen vertaling te bren gen, speelt ditmaal 'Het huwe lijk' van Gogol. met als enige begeleiding citaten uit de tekst van Beckett. Dat dansen gebeurt 'en rond'. Dat wil zeggen dat het publiek de dans vloer aan vier zijden omsluit. "We dansen aan de voeten van de toe schouwer", zegt Bloemen. "We wil len zo min mogelijk afstand ne men, de confrontatie zo direct mo gelijk maken. Het publiek is een onderdeel van het theater". De dans noemt ze een wedstrijd tussen twee vrouwen, die elkaar bekampen, maar elkaar ook nodig hebben. Een wederzijdse uitda ging om steeds verder te gaan. Ten slotte dragen ze elkaar, letterlijk. bundel kritieken. Voor deze bun del ,Na afloop' kreeg ze in 1959 de essayprijs van de gemeente Am sterdam. Een van haar boeken, 'De overnachting', uit 1947 schreef ze samen met Simon Vestdijk. In haar romans wilde Jeanne van Schaik-Willing .beschrijven dat de mens zonder het te willen het noodlot bepaalt van zijn mede mens". De Stichting Wilde Rozen, een initiatief van de danseressen Wies Bloemen en Angela Linssen, staat vrijdag- en zaterdagavond in het LAK-theater met haar tweede produktie 'Te laat'. El ders op deze pagina meer over dit danstheaterstuk. De Poppenkeet verzorgt zon dagmiddag met 'Ik zoek iets' de kindermiddag in het LAK. Het stuk verhaalt de belevenissen van Heintje Roodenmond, die gaat logeren bij zijn deftige tante Alida. Onderweg wordt hij door de onbetrouwbare Blanus de ver keerde kant opgestuurd, waarop Blanus zich zelf op het kasteel van gravin Alida aanmeldt. Wanneer Heintje dan na enige tijd ook bij zijn tante aankomt zal moeten blijken wie de echte is. De voorstelling is bedoeld voor kinderen van vier tot acht jaar. Fools Het Leids Vrijetijds Centrum gaat meer aan theater doen. On der het motto 'Fools op zondag' zal elke eerste zondagavond van de maand een theatergroep uit het Fools-circuit haar opwach ting in het jongerencentrum aan de Breestraat maken. De eerste groep die volgens de nieuwe op zet naar het LVC komt is Pigeon Drop. De Britten brengen het stuk This Way Stupid', een an derhalf uur durend, uit korte sketches opgebouwd spektakel, waarin de draak wordt gestoken met uiteenlopende zaken als Os car-verkiezingen, rocksterren, vechtsporten, liefde en loodgie ters. Een voorstelling met veel popmuziek en ook nog wat lied jes. Musici, acteurs en komedian ten, zij allen vormen Pigeon Drop, een van de oudste en be kendste Engelse Fools-groepen. De voorstelling begint om negen Dat houd je natuurlijk niet eeuwig vol. Dus vallen dan de muzikanten Jorge Alyaza en Yorgos Valiris, de hele tijd al stil aanwezig op het po dium, in met flamencomuziek. Bloemen geeft tot slot een citaat van Beckett om de voorstelling te duiden: 'We zien ons zelf tegenover elkaar staan en realiseren ons dat het de oorlog niet kan stoppen, de prijs van het brood niet kan verla gen, de eenzaamheid niet kan ver lichten. Toch moeten we door gaan'. ARIEJAN KORTEWEG DEN HAAG (ANP) - De letterkun dige J. Bernlef (47), pseudoniem voor Hendrik Jan Marsman, is voor zijn gehele oeuvre de Con stantijn Huygensprijs (9.000 gul den) toegekend. De onderschei ding wordt hem 21 december in Den Haag uitgereikt. De Jan Campertstichting heeft dit gisteren bekendgemaakt. Zij ken de voorts vier prijzen van 4.500 gul den toe. De Jan Campertprijs voor gedichten is voor Ad Zuiderent voor zijn bundel 'Natuurlijk even wicht', de F. Bordewijkprijs voor romanschrijvers gaat naar Arman do voor zijn 'Machthebbers', de J. Greshoffprijs voor essays valt toe aan Cyrille Offermans voor de bun del 'De kracht van het ongrijpbare' en de G. H. 's-Gravezandeprijs voor bijzondere verdiensten op het gebied van de letterkunde is voor Kees Fens voor 'zijn onafhankelij ke en constante behartiging van de belangen der literatuur in tijd schrift en krant'. De jury bestond uit: Harry Bekke ring, Margaretha Ferguson, Han Foppe, Anton Korteweg, André Matthijsse, Harry Scholten en Paul de Wispelaere. J. Bernlef werd 14 januari 1937 in Sint Pancras geboren. Hij had di verse beroepen voor hij in 1964 let terkunde als beroep koos. Van 1958 tot 1971 was hij samen met G. Brands en K. Schippers redacteur van het letterkundig tijdschrift Barbarber. Bernlef schreef sinds 1960 acht dichtbundels, elf boeken met proza en twee toneelwerken. In 1977 kreeg hij de Vijverberg- prijs. *J. Bernlef (foto anp DUUR GLAS - Bij de veiling de coratieve kunst van het veilinghuis Sotheby Mak van Waay in Amster dam is gistermiddag een record- prijs neergeteld voor een 18e eeuws glas. Een Nederlandse han delaar betaalde bijna 130.000 gul den voor een glas van 25 centime ter hoog, gemaakt door F. Green wood in 1745. De richtprijs van het glas was twintig tot dertigduizend gulden. LEIDEN - Het theateraanbod in Leiden is deze week aan de mage re kant. De Leidse Schouwburg biedt twee theaterprodukties, waarvan één een herhaling, het LAK presenteert, afgezien van een toneelvoorstelling door de vakgroep Slavistiek, twee avond en achtereen een danstheater stuk. Tussenlanding 'Tussenlanding in Teheran' is de titel van de muziektheaterpro- duktie, die vrijdagavond in de schouwburg is te zien. Het is een niet onverdeeld gunstig ontvan gen stuk van Antoine Uitdehaag, die kans heeft gezien om er voor al een spel met de taal van te ma ken. In dit eerste stuk van Uitde haag, vroeger cabaretier, later regisseur en tegenwoordig artis tiek leider van het Ro-theater in Rotterdam, valt in elk geval het taalgebruik op. Zijn personages lijken de woordspelingen zo uit de mouw te schudden. 'Tussen landing in Teheran' wordt op de planken gezet door 'Het Reisge zelschap'. Centraal in deze pro duktie staat een vrouw, die haar huis heeft verlaten en tijdens een vliegreis een tussenlanding maakt op een internationale luchthaven. Op het moment dat ze haar paspoort voor controle afgeeft spelen zich in de passa giershal vreemde gebeurtenissen af. Irrationele gebeurtenissen, die soms wat moeilijk zijn te vol gen. Aan de wachtende vrouw (Doris Baaten) trekken vier an derefiguren voorbij: een gooche laar, een colporteur, een toerist en haar overleden moeder. Ze proberen de vrouw naar hun wensen te vervormen. Tegen het einde van het stuk blijkt dat drie van de vier personages in wezen niet echt zijn, maar een verzinsel, ontsproten aan het verminkte brein van de goochelaar. Een aparte rol in 'Tussenlanding in Teheran' speelt een componist, die met zijn elektrische piano de hele wereld afreist om voor nieu we, onafhankelijke staten volks liederen te maken. Want in de wereld van de schrijver bestaan de huidige grenzen niet meer. Vijf mensen op een luchthaven, in een ongewone situatie. Waar komen ze vandaan en waarheen zijn ze op weg? Of Uitdehaag er in geslaagd is in dit muziekthea terstuk vol bespiegeling een dui delijk en aanvaardbaar ant woord op deze vragen te geven, is op zijn minst twijfelachtig te noe men. Alle spelers van 'Het Reisge zelschap' zijn ex-leerlingen van de Amsterdamse Theaterschool en hebben inmiddels in diverse theaterprodukties gestaan. John Lanting Het Theater van de Lach komt zaterdagavond naar het theater aan de Oude Vest met wat een doldwaze klucht wordt genoemd. Het betreft de voorstelling 'Hoe versier ik een stuk', waarmee de groep van John Lanting een lach- graag publiek aan zich weet te binden. Het stuk had in een vorig seizoen zoveel succes dat men be sloten heeft er mee naar de Leidse Schouwburg terug te komen. Hoewel in dit soort kluchtwerk de inhoud ondergeschikt is aan de dwaze en meestal ook pikante si tuatie zij als herinnering nog even vermeld dat alles draait om de belevenissen van een eerzame boekhouder, die er van wordt 'Wilde Rozen' met 'Te laat' LEIDEN - "Zo. U bent dus het pu bliek. U zit maar en wacht, U weet niet op wat en U weet niet waar voor. U heeft een kaartje gekocht". Dat zijn de openingsregels van de Symfonia van Luciano Berio. Ze zijn ontleend aan 'The Unnamable' van Samuel Beckett (in het Neder lands vertaald onder de titel: 'Naamloos'). Berio maakte zijn Symfonia in het begin van de jaren zeventig op basis van de Tweede Symfonie van Mahler. Fragmenten uit de tekst van Beckett voegde hij aan de muziek toe: een theatrale tekst, die tegelijk ook een relative ring van het theater wil zijn. Wilde Rozen komt vrijdag en zater dag in het LAK-theater in Leiden met 'Te laat'; een voorstelling waarvoor het stuk van Berio als uitgangspunt is genomen. Wilde Rozen is een samenwerkingsver band van twee danseressen: Ange la Linssen en Wies Bloemen. Ze besloten vorig jaar na onbevredi gende ervaringen bij de Franse dansgroep Emile Dubois (Linssen) en het Rotterdamse Pentatheater (Bloemen) samen aan produkties te werken. Ieder van hen maakte voor Wilde Rozen een werkstuk. 'Wicht' van Angela Linssen werd de eerste produktie en ging dit jaar Expositie 'De vrouw in de kunst'. Caeciliastraat 18. Tot en met de eer ste week van november. Geopend: bij activiteiten in het pand (meestal overdag). LEIDEN - In het onlangs geres taureerde pand Caeciliastraat 18 - waar de Nederlandse Vereni ging van Huisvrouwen afdeling Leiden en de Stichting Leidse Vrouwen Raad huisvesting heb ben gekregen is een zeer aan trekkelijke expositie ingericht met werk van twintig kunstena ressen uit Leiden en omgeving. De organisatie hiervan was in handen van Mimi van Es (coördi natrice van de LVR en de NWH) en Louky van Aggelen (coördinatrice van de Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst). Deze laatstgenoemde, landelijke stichting, waarbij cir ca 2000 kunstenaressen staan in geschreven, stelt zich onder meer ten doel: "Het bevorderen van de emancipatie van vrouwen die zich in de ruimste zin bezig houden met de beeldende vorm geving. Ook in de toespraak die onze 'burgerhuisman' (zoals hij zichzelf in dit 'vrouwenpand' voorzichtigheidshalve maar noemde) mr. C. Goekoop hield bij de opening van de expositie, viel het woord 'emancipatie', en wel zeer vele malen. Zoals bekend is de beeldende kunst-wereld alhoewel pas sinds kort - geen exclusieve mannen-aangelegenheid meer. Tegenwoordig is in ons land in middels al ongeveer één derde van het totale aantal kunstenaars vrouw. De artistieke emancipatie van de vrouw is in volle gang. En de huidige expositie in de Caeci liastraat wekt eens te meer de in druk, dat deze voorspoedige ont wikkeling niet zal kunnen vastlo pen tengevolge van gebrek aan creativiteit, aan originaliteit, of aan talent. De getoonde werken - in to taal circa vijftig stuks, en uiterst gevarieerd van aard komen re delijk goed tot hun recht in de mooie ruimten. Alhoewel de titel van de expositie dit suggereert, hebben lang niet alle werken 'de vrouw' tot onderwerp. Van een zeldzame schoonheid, door de uitgebalanceerde kleu rencombinaties, de harmonische composities en de fijne, vakkun dige vormgeving, zijn de twee schilder/collage-werken van Het ty Geursen, 'Bomenrij' en 'Wilge roosje kaardebol'. Eenzelfde afgewögen pracht kenmerkt de abstracte schilderijen van Fanny Mazure. Feministen kunnen hun hart ophalen bij de pentekening door Ineke Bergh van 'Lilith', Pastel zonder titel) van Jacqueline Ravelli een vrouw die, zo lees ik in de toelichting, volgens de overleve ring nog vóór Adam geschapen zou zijn en later door hem versto ten werd. "Voor veel feministen is L. de verpersoonlijking van de vrouw die niet over zich laat lo pen", lees ik verder. Lilith kijkt op de tekening dan ook vrees wekkend nors. Bijzonder imponerend vond ik het zorgvuldig met eitempera ge schilderde werk 'Zieke vrouw' van Naan Rijks. In een onper soonlijk, ziekenzaal-achtig inte rieur boven in een torenflat ligt een oude, zieke vrouw in bed voor zich uit te staren. Kilte en uitzichtloosheid stralen van het werk af. Van Peggy van Pampus is een interessante verzameling sieraden te zien, van Anne Nulle- man esthetisch verzorgde brons- jes naar danseressen, en van Mo nica Elias-Van Panthaleon Van (foto PR) Eek een krachtig uitgevoerd beeld 'Spelende paarden'. Ook treft men mooie wandta pijten aan (Marijke van Dorth), en een indrukwekkend, in eerste instantie nogal raadselachtig, ka merscherm vol teksten en beel den (Lydia Mercedes Luyten). Intrigerend vond ik ook Jacque line Ravelli's pastels: twee helde re, fraai verzorgde voorstellingen van een mensenpaar in een inte rieur. Het onzichtbare leven in het 'interieur' van mensen is door de kunstenares op knappe wijze vormgegeven. Er is nog veel meer te zien op deze tentoonstelling, die een be zoek ten zeerste waard is. In de toekomst zullen meer tentoon stellingen met werk van kunste naressen uit Leiden en omgeving volgen. ANTOON ERFTEMEIJER LEIDEN Ondanks duidelijk zichtbare griepperikelen slaagde de gitarist Erik Otto samen met de gitariste Juun Voorhoeve er in een weloverwogen samenspel te laten horen, waarin kennelijk gestreefd werd naar intieme en fijnzinnige interpretaties. De programmakeuze gaf daar alle aanleiding toe: veel bewerkingen van de hand van het duo zelf van lyrische en poëtische werken zo als de twee melodische etudes van Heller, de 'Variations sur un thème de Scriabin' van Tans man, drie stukken van Debussy, waarvan vooral 'Claire de lune' voortreffelijk van sfeer was en de 'Valses poeticos' van Granados. In dit opzicht zijn de twee uniek: zij willen niet de overbe kende bestaande duo-muziek spelen, die overigens muzikaal vaak niet erg interessant is, en dus 'vermaken' zij muziek die hen aanstaat tot het pasklaar is voor twee gitaren. Hoewel Juun Voorhoeve en Erik Otte pas anderhalf jaar sa menspelen bestaat er duidelijk eensgezindheid over dingen als rubato (het binnen één maat ver tragen), dynamiek (hard of zacht spelen), de articulaties (het al dan niet binden), er was een voordurend evenwicht in opvat ting. Ook wanneer tijdens de varia ties onvermijdelijk het snelle ge weld losbreekt blijft deze kalmte in principe gehandhaafd en zege viert de muzikaliteit over de techniek. De uitvoering van twee moderner werken ('Micro Piezas' en 'Musica incidental campesina' van Leo Brouwer) viel wat sfeer betreft bijna buiten het kader van het programma maar wekte nieuwsgierigheid op naar de avant-garde werken (o.a. van Joël Bons) die Juun Voorhoeve en Erik Otteo nu in studie heb ben. ELLEN LOOYESTIJN. UTRECHT (GPD) - Een boekje van Gerard Reve, geheten 'Een vieze oude kale man', dat twee jaar geleden zonder zijn toestemming is ver schenen, is aanleiding geworden tot een strafzaak, die vrijdag 12 oktober zal dienen voor de Utrechtse rechtbank. De Utrechter J. M. H. F., die er van wordt verdacht dit boekje te hebben uitgegeven, zal zich moeten verantwoorden wegens inbreuk op het au teursrecht van Reve. Het boekje bevat de tekst van drie artikelen, die in de jaren 1975-'77 zijn verschenen in het veertiendaagse tijdschrift 'Hol lands Diep'. Er is in Nederland geen schrijver die zo hardnekkig door roofdrukkers wordt achtervolgd als Gerard Reve. Sinds 1973 zijn er zeker acht ongeau toriseerde uitgaven van zijn werk verschenen. Daar zijn zeer slonzige boekjes bij, maar ook enkele typografische juweeltjes. Voor Reve-verza- melaars (en dat zijn er nogal wat), is het bemachtigen van dit soort uitga ven een wensdroom. Nadat de schrijver enkele maanden geleden in zijn boek 'Schoon schip' de laatste nog resterende teksten van zijn hand had verzameld om daar mee aan alle piraterij een eind te maken, is er in september toch weer een bundeltje verschenen onder de titel 'Zinkend schip', dat vier onbekende verzen bevat die aan hem worden toegeschreven. Als uitgever wordt ver meld: Erven Moeder Zn. Reve had met zijn klacht bij de justitie vooral „een bepaald moreel effect van generale preventie" op het oog. „Misschien vond het Openbaar Ministerie de zaak van belang in het geheel van de piraterij van film; video en schalplaten", zo liet hij desgevraagd weten. Er wordt geen schadevergoeding geëist. „Het is de bedoeling van de schrijver dat er een eind komt aan deze doorlopende produktie van roof- drukjes", aldus zijn advocaat mr. D. W. F. Verkade. In kringen van kleine uitgevers en zelfdrukkers is men over deze zaak enigszins verbaasd. „F. behoort zeker niet tot de grote jongens onder de roofdrukkers. Hij is met meer dan een beginneling geweest, die tegen de lamp is gelopen". Volgens Reve is het vooral te danken aan de speurzin van zijn vriend Joop Schafthuisen, dat de klandestiene uitgever is achter haald. HILVERSUM (GPD) - De VARA is gisteren in samenwerking met uitge verij Unipers een leespromotieactie begonnen onder kinderen in de leef tijd tussen 9 en 13 jaar. De eerste fase van de actie is het uitbrengen van het 220 pagina's tellende boek 'Lees je Knetter'. Ideeën van kinderen zijn hierin door 18 kinderboekenschrijvers en auteurs voor volwassenen tot verhalen uitgewerkt. De opbrengst van de verkoop gaat in zijn geheel naar VARA's speelgoedactie. Een en ander werd opgezet met de platen van Kinderen Voor Kinderen voor ogen. 'Lees je Knetter' moet ook méér worden dan alleen maar een onderdeel van de speelgoedactie. Ries Moonen van de afdeling culturele programma's radio bij de VARA heeft het project geleid. „Het is eigenlijk een op zichzelf staande activiteit geworden. Het moet als een boek beschouwd worden zonder de binding met de VARA. Kin deren moeten er echt iets van kunnen opsteken". 'Lees je Knetter' moet volgens Moonen een brugfunctie vervullen voor kinderen die te oud wor den voor de echte kinderboeken maar nog te jong zijn voor de volwasse nenliteratuur. „We hebben daarom zeer verschillende schrijvers uitgenodigd onder wie Rinus Ferdinandusse, Marga Minco, Thea Beekman en Willem van Maanen", zo vertelt Moonen. „De lezertjes raken zo vertrouwd met de gevestigde namen door middel van goed leesbare en goed geschreven verhalen". Met het uitbrengen van het boek hoopt hij bovendien dat kinderen meer gaan lezen. Het is de bedoeling om in de komende vijf jaar elk jaar een boek in de serie uit te geven. De onderwerpen kunnen door kinderen individueel worden ingezonden. Schoolklassen krijgen de gelegenheid om een com pleet verhaal op te sturen. Is dat goed geschreven, dan is het mogelijk dat het als televisiedrama op het scherm verschijnt. Op radio en televisie zal de komende tijd door de VARA ruimschoots aandacht worden besteed aan het project. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19