Marnix Gij sen: omstreden schrijver Junichi Hirokami overduidelijke winnaar Herbert von Karajan leidt zijn orkest weer Machteloze acteurs in Racines Bérénice 'Kwelling' perfecte compositie Gitarist Ronald Abrams topje van ijsberg MAANDAG 1 OKTOBER 1984 PAGINA 11 Op 84-jarige leeftijd overleden ANTWERPEN (GPD) Marnix Gijsen, pseudoniem voor Jan-Albert Goris, is zaterdag op 84-jarige leeftijd overle den. De Belgische dichter en prozaschrijver, die het hoog tepunt van zijn literaire carrière beleefde in 1974, toen hij werd onderscheiden met de Prijs der Nederlandse Lette ren, is om diverse redenen een omstreden auteur geweest. Kirill Kondrashin dirigentenconcours Door sommige professionele schrijvers werd hij niet als vol waardig auteur gezien omdat zijn hoofdberoep dat van ambtenaar was; door anderen werd de Ant werpenaar verweten dat hij wèl het gebruik van de zuivere taal propa geerde, maar zelf nogal eens steken liet vallen. Omstreden was hij zeker in zijn eigen Vlaanderen, althans na het verschijnen van 'Het boek van Joa chim van Babyion' en 'Telemachus in het dorp' (in 1947 en 1948), waar in Marnix Gijsen op onverbloemde wijze afrekende met de roomse kerk, hetgeen hem uiteraard door de rooms-katholieke-clerus niet in dank werd afgenomen. Het getuig de intussen wel van moed om zó duidelijk zijn in het ook toen nog volledig door de katholieke kerk beheerste België. Tragisch intussen is het feit dat er de laatste maanden bij uitgeverij Meulenhoff hard gewerkt is aan een jubileumuitgave van het werk van Marnix Gijsen in verband met zijn 85ste veijaardag. Gijsen zou op 20 oktober 85 geworden zijn. Op uitkomen staat (ook bij Meulen hoff) een verhalenbundel, 'Het boek van Kalina', waarmee Gijsen een langdurig literair stilzwijgen doorbrak. Hij heeft het uitbrengen van 'Het boek van Kalina' dus zelf niet meer meegemaakt. Marnix Gijsen heeft een merk waardige loopbaan gehad. Hij de buteerde in 1920 als dichter met 'Loflitanie van St.-Franciscus'. Hij studeerde af in de historische we tenschappen, werd in 1929 hoogle raar in de economische geschiede nis in Leuven, terwijl hij al kabi netschef van de burgemeester van Antwerpen was. Van 1932 tot 1937 trad hij op als kabinetschef van de minister van economische zaken. Hij werd commissaris-generaal van het toerisme en tijdens de oor log commissaris van voorlichting in de Verenigde Staten. In 1959 bracht hij het tot gevolmachtigd minister. In de jaren voor en tijdens de oorlog schreef hij een aantal essays (zowel over Vlaanderen als over de VS), poëziekritieken, reisverhalen, stelde een bloemlezing samen: 'Breviarium der Vlaamse lyriek', waarvan in 1979 nog de vijfde ge wijzigde druk verscheen, en com poneerde een literair-historisch overzicht: 'De literatuur in Zuid- Nederland sedert 1830'. Echt grote bekendheid kreeg Marnix Gijsen in 1947, toen hij als romancier debuteerde met 'Het boek van Joachim van Babyion'. Het was een uitstekend debuut, daar is iedereen het wel over eens. De hoofdpersoon Joachim (in we zen Gijsen zelf) rekent af met ge loof, met de schoonheid, met de moraal. Het is een huwelijksdrama vol zelfkwelling, geënt op een bij bels gegeven, de historie van de kuize Suzanna, maar vol toespelin gen op de toen hedendaagse mis standen. Een van de grote kritikas- ters van het werk van Marnix Gij sen, Maarten 't Hart, oordeelt 'Joa chim' als een goede uitschieter, maar vindt „dat er daarna een ge stage vermindering van kwaliteit waarneembaar is". door Hans Rombouts De Belgische moralist, die ook bekendheid kreeg door 'De vlees potten van Egypte' en 'Klaaglied om Agnes', staat als novelleschrij ver hoger aangeschreven dan als romancier. Daar zijn de bundels 'Mijn vriend de moordenaar' en 'De Diaspora' goede voorbeelden van. Zijn Nederlands was bij de aanbieding van zijn werk aan de uitgevers niet altijd even vlekke loos, wil men Sontrop geloven, die aan 't Hart eens vertelde dat ma nuscripten die bij Meulenhoff wer den ingeleverd „in liederlijke kromtaal" werden geschreven, om dat Gijsen in feite Franstalig was. In elk geval was Gijsen ook En gelstalig. Hij publiceerde - mede als gevolg van zijn langdurig ver blijf in de Verenigde Staten veel in het Engels, zoals 'Belgium in AMSTERDAM (GPD) - De Japan ner Jun'ichi Hirokami is winnaar geworden vna het eerste Kirill Kondrashin Concours. In totaal 197 kandidaten meldden zich aan voor deze wedstrijd voor jonge di rigenten, zoals dat werd georgani seerd door de Kirill Kondrashin Stichting in samenwerking met de NOS. Zesenzeventig kandidaten lieten het afweten door niet aan de start te verschijnen; honderdee nentwintig kandidaten onderwier pen zich dus aan de voorselectie. Eenentwintig van hen werden toe gelaten tot de eerste ronde, terwijl acht aankomende dirigenten de tweede ronde wisten te bereiken. Tot de finale werden drie dirigen ten toegelaten: twee Japanners en een Chinees. Zij mochten hun krachten meten in het Amsterdam se Concertgebouw in samenwer king met het Radio Filharmonisch Orkest. Ieder van hen kreeg een volledig concert toegewezen, res pectievelijk op vrijdag, zaterdag en zondag. Het laatste concert werd de apotheose van het Kirill Kon drashin Concours, hoewel de volg orde bij loting werd vastgesteld. Het was de Japanner Jun'ichi Hi rokami (26) die als overduidelijke winnaar uit de bus kwam. Bernard Haitink voorzitter van de jury - verwoordde het als volgt: bent een volledige dirigent met een fas cinerende toekomst". door Jacques de Heij Op vrijdag trad de Chinees Mu- hai Tang (35) als eerste finalist aan. Hij zorgde voor een kleurrijke ver tolking van de ouverture „De ge temde feeks" van Johan Wagenaar, om vervolgens definitief de mist in te gaan. Dat begon met de begelei ding van het derde pianoconcert WEST-BERLIJN (DPA/AP) - Het filharmonisch orkest van West- Berlijn en zijn dirigent Herbert von Karajan hebben zaterdag voor het eerst in vele maanden weer een gezamenlijk concert ge geven. Het publiek was enthou siast. Kort voor het begin van het con cert hadden het orkest en de Oos tenrijkse chef-dirigent een ak koord bereikt in het twintig maanden durende conflict. Daar in zeggen ze dat „men op kame raadschappelijke basis een nieuw creatief begin wil maken". Men kwam verder overeen dat Von Ka rajan en de gekozen vertegen woordigers van het orkest moge lijke problemen voortaan „con structief en op het juiste moment" zullen bespreken. Toen de 76-jarige chef-dirigent het podium besteeg, klonk hier en daar in de zaal boegeroep. Maar na het concert, dat Von Karajan zichtbaar afmatte had, kende het enthousiasme nauwelijks gren zen: meer dan 15 minuten open doekjes voor Von Karajan en de Berlijnse Filharmoniker. De dirigent en het orkest zijn het ook eens geworden over de aanpak van proefspelers, de kern van het conflict sinds Von Kara- van Beethoven. De lange introduc tie van dat concert vormde onder zijn leiding het summum van ver veling en toen de pianist Martijn van den Hoek ging participeren, was het hek definitief van de dam. De prestaties van deze solist waren dermate beneden peil, dat gespro ken kan worden over ergerlijke schending van de muzikale rech ten van de mens. De representant van de Chinese Volksrepubliek had verder Mozarts Jupiter-symfo- nie op het programma genomen, zonder feitelijk aan Mozart toe te zijn. Op zaterdag mochten wij kennis maken met de Japanner Hiroyuki Odano (26). Hij zorgde voor een matige vertolking van de ouvertu re „De vogels" van Diepenbrock. Om zich vervolgens als begeleider te manifesteren in het pianocon cert van Schuman met als solist Ronald Brautigam. Het werd hem jan „zijn" klarinettiste Sabine Meyer bij het orkest haalde. Als de Oostenrijkse dirigent niet aan wezig is bij het proefoptreden van een nieuwe musicus, is het oor deel van het orkest beslissend. In zo'n geval heeft geen tweede proefoptreden plaats. In de toekomst zal de Berliner Philharmoniker even vaak als in het verleden optreden in de Bondsrepubliek en buitenlandse tournees ondernemen. Als Von Karajan verhinderd is, leidt een andere dirigent het orkest. Tot nu toe was dit niet mogelijk. De eerstvolgende buitenlandse tournee brengt het Westberlijnse orkest in oktober naar Japan en Zuid-Korea, met Von Karajan als dirigent. gemakkelijk gemaakt, want de rotsvaste vertolking van de betrok ken pianist liet weinig of geen ruimte voor ontsporingen. Odano besloot zijn programma met de tweede symfonie van Brahms op een bepaald niet onverdienstelijke manier. Ja, en toen kwam op zondagmid dag Jun'ichi Hirokami aan het woord en van meet af aan was dui delijk dat hij de winnaar zou wor den van het eerste Kirill Kondras hin Concours. In de eerste plaats viel zijn boeiende vertolking van Beethovens achtste symfonie op, ook al ging hij zich in het tweede deel aan ritmische extravaganties te buiten. Als begeleider bleek hij bijzonder adrem, zulks getuige zijn participatie in Introductie en ron do capriccioso voor viool en orkest van Saint-Saëns. De violiste Theo dora Garaets zorgde overigens voor een knap stukje violistiek. Herbert von Karajan. (foto ap> Het feitelijke wonder geschiedde echter in „Till Eulenspiegel" van Richard Strauss. Toen werden we geconfronteerd met de klanktove naar bij uitstek, maar ook met een jongeman die in staat bleek clima xen naar believen op en af te bou wen zonder zich ergens te over schreeuwen. Met andere woorden: Jun'ichi Hirokami had een ijzeren greep op de materie en het Radio Filharmonisch Orket honoreerde elk van zijn gestes. Kortom, een duidelijke winnaar. Als de voortekenen net bedriegen zullen wij nog veel van deze grote kleine man (maximaal 1.50 meter) horen. Vooralsnog komt hij in aan merking voor in totaal veertien ge honoreerde concerten, waarvan vijf in Nederland en negen in het buitenland. Dat was namelijk de prijs die aan de winnaar van het eerste Kirill Kondrashin Concours in uitzicht werd gesteld. Regisseur Woudstra denkt te diep Publiekstheater met 'Bérénice' van Jean Racine. Vertaling: Laurens Spoor. Voornaamste rollen: Johan Leysen, Marjon Brandsma, Edwin AMSTERDAM - 'Bérénice' is de eerste voorstelling van dit nieu we seizoen van het Publieksthea ter en ook de eerste van Karst Woudstra als nieuwe regisseur en artistiek leider van dit gezel schap. Het applaus na afloop miste enthousiasme, maar duur de net lang genoeg om de spelers toch nog driemaal terug te laten komen. Vele toeschouwers maakten daarvan echter gebruik om onder dekking van de eerste rijen de zaal zo snel mogelijk te verlaten. De Fransman Jean Racine schreef 'Bérénice' in 1670. Zijn toneelstukken vormden samen met die van Corneille en Molière de basis voor een systeem van re gels voor inhoud, stijl en compo sitie van het drama dat als het Frans-classicisme bekend is ko men te staan: een kernachtige anekdote, spelend op één plaats en in één etmaal, gebaseerd op een noodlottig conflict tussen hooggeplaatste personen, die ge dwongen worden een keuze te maken tussen hun liefde of hun plicht, eer of verstand. In 'Béré nice' is het de Romein Titus die moet kiezen tussen zijn liefde Hoog peil tijdens finale Jazzpodium AMSTERDAM (GPD) - Het uit Amsterdam afkomstige Hans Bos Kwartet heeft afgelopen weekeinde de Meervaart/VPRO- prijs gekregen op het Jazzpo dium. Het amateurconcours, dat een vast onderdeel uitmaakt van het NOS-Jazzfestival, bewoog zich dit jaar op een zeer hoog peil, aldus de jury. Die kende de solistenprijs van 1000 gulden toe aan de trombonist Frans van Luin (lid Rotterdams Philharmo- nisch Orkest) uit Krimpen aan de Lek, die in het quintet van de Haarlemse pianist Frans van Tongeren speelt. Behalve de groepen van Hans Bos en Frans van Tongeren haal den het Jelle Oortman Gerlings Kwartet (Amsterdam-Den Haag- Hoorn), de Big Band Windkracht 13 (Rotterdam) en het P.T.J. Haex Trio (Nijmegen-Zevenaar) de finale van dit Jazzpodium. Op maandag 8 oktober zal de VARA- radio via Hilversum 4 van 17 tot 18 uur fragmenten uitzenden van de finale van dit amateurcon cours. voor de door hem gevangen ge nomen koningin van Palestina Bérénice en zijn plicht als aan staande keizer van Rome, aan wie het verboden is te trouwen met een buitenlandse. Hij biedt haar zijn vriend en strijdmakker Antiochus aan, die in het geheim verliefd op haar is, maar zij ver tikt het met deze troostprijs te worden afgescheept. Alle drie dreigen ze vervolgens met zelf moord, maar op aanraden van Bérénice besluit ieder uiteinde lijk het smartelijke leven voort te zetten. In moderne ensceneringen van dergelijke streng gereguleerde stukken wordt vaak geprobeerd deze classicistische elementen te verdoezelen of zelfs te negeren, het verhaal "van alle tijden" te maken en het conflict psycholo- gisch-realistisch neer te zetten. Woudstra lijkt nu juist dat classi cisme zichtbaar te hebben willen maken. De vertaling van Lau rens Spoor is net als het origineel in verzen en op rijm, de bewegin gen zijn tot een minimum be perkt en de vertrouwelingen, be doeld om de monologen van de hoofdpersonen tot quasi-dialo- gen te maken, fungeren enkel als praatpaal. Deze in elk geval consequente keuze van Woudstra zou tot een wellicht wat onwerkelijke maar krachtige schoonheid hebben kunnen leiden, maar is helaas ge doemd vanaf het begin slechts een onderdrukt gelach te veroor zaken over zoveel oubolligheid. Declamatie, oneindig voortkab belende uiteenzettingen en machteloos gefriemel van han den en gezichtsdelen roepen me delijden op met de acteurs. Zo werden bij mij vroeger op de middelbare school stukken Ho merus in het Grieks opgevoerd. Dit kan Woudstra's bedoeling niet zijn geweest. Maar wat dan wel? Het antwoord daarop ligt waarschijnlijk verborgen in de aankleding. Het toneel is breed en ondiep. Het wordt begrensd door monumentale wanden en pilaren, zwart met dofgouden or namenten. Een spiegelende dub bele deur verdeelt de achter wand in twee helften: de ene ge sierd met een natuurmotief (een olijfboom?) is Bérénice's kant, de andere met adelaar en lauwer krans is die van Titus. Antiochus komt steeds binnen door de dub bele deur. De Romeinen, Titus en zijn vertrouweling Plautinus, dragen onder hun zware mantels militai re gala-uniformen die onmiddel lijk de associatie oproepen met Bismarck of andere generaals van het keizerlijke Duitsland van vóór de Eerste Wereldoorlog. De verstoting van de koningin van Eén van Heijermans Falklandjes bij Baal Palestina, het bijbelse land der Joden, door een Pruisische kei zer krijgt hiermee een sinistere bijbetekenis. De liefde tussen Ti tus en Bérénice sterft, maar zij blijven beiden leven: ze zullen el kaar later nogmaals tegenko men. Woudstra was Nederlands eer ste echte produktiedramaturg. Hij heeft als dramaturg altijd ge wezen op de plicht zowel bij ac teurs, regisseurs als toeschou wers historisch bewustzijn op te wekken. "Er wordt teveel ge speeld en te weinig nagedacht" heeft hij eens gezegd. Ik ben bang dat Woudstra weer heel veel en goed heeft nagedacht over deze produktie, maar is ver geten dat er ook gespeeld moet worden, dat het uiteindelijk de acteur en niet de gedachte is die de communicatie tot stand moet brengen. MARC VAN DER VELDEN 'Kwelling' van Herman Heijermans, een Baal-co Produktie. Spelers: Hans Dagelet en Pierre Bokma; pia niste: Marjes Benoist; regie: Mark Timmer; muziek: Maurice Horst huis; decor en kostuums: Jeroen Henneman. Gezien in Frascati, 29 september, Arasterdam. Op 16 en 17 november in het LAK-theater. AMSTERDAM In de veelge prezen voorstelling uit het vorige seizoen 'De nacht, de moeder van de dag' speelden Hans Dage let en Pierre Bokma de broers Georg en David die samen met hun moeder een wanhopig ge vecht leveren met hun aan de drank verslaafde vader. De twee eenzelvige broers komen slechts even wat dichter bij elkaar als ze getweeën op de saxofoon een be kende jazz-hit spelen: en onver wacht teder moment en een hoogtepunt uit de voorstelling. Dagelet en Bokma hebben hun samenwerking voortgezet en spelen nu 'Kwelling', een zeer korte toneeltekst en één van de 'Falklandjes' die Heijermans in de beginjaren van deze eeuw schreef voor het Algemeen Han delsblad. Een man en een vrouw zitten in "een in fel zonlicht glanzende serre". De man is door een onge luk blind geworden, de vrouw zorgt voor hem. Zij vermoedt dat hij vóór zijn ongeluk iets heeft gehad met haar beste vriendin. Deze is een half jaar geleden plotseling op reis gegaan en heeft sindsdien niets meer van Marjes Benoist, Pierre Bokma en Baal. zich laten horen. Maar de vrouw wordt gekweld door het idee dat de gedachten van de man nog steeds volledig in beslag worden genomen door die vriendin. Zij dwingt hem zich daarover uit te spreken, waarop hij min of meer bekent en bezweert dat hij nu nog slechts haar voor ogen zal zien. De kwelling is daarmee na tuurlijk niet verdwenen, maar slechts een nieuwe fase inge gaan. Leids Blues Jump Festival een succes Het Blues Jump Festival, de Eer ste Muziekinvasie van Leiden. Op zaterdag 29 september in de Stads gehoorzaal. Met: Tilt Team, One Night Blues Stand, Scapa Flow, Ma gie Frankie The Blues Disease, LEIDEN - De zaallichten waren al een tijdje aan, de klok stond op kwart voor zes (zomertijd) en een kleine groep volhouders bleef gefascineerd kijken naar het ex travagante fenomeen Ronald Abrams. De lange, in Chicago opgegroeide Jamaicaan kwam nog één keer met zijn formidabe le Ice Cold Roots Music Band (met onder meer ex-Johnny Gui tar Watson en T-Bone Walker bassist Steve Neals) terug om met een diepe buiging zijn en thousiaste gehoor te bedanken. Het zou andersom moeten zijn, het publiek zou diep door de knieën moeten gaan voor de in een witte smoking gehulde muzi kale goochelaar. Wat de inne mende persoonlijkheid Abrams uit zijn zwarte hoge hoed tovert, kent zijn weerga niet. Razend snel spelend, energiek en volle dig opgaand in zijn technisch volmaakte soli is hij een lust voor het oog en één van de meest op windende live-acts van dit mo ment. Een mengsel van roots, rock reggae schotelde hij het uitge dunde gezelschap nachtbrakers voor. Als enige van de optreden de groepen kon showman Abrams het zich zaterdagnacht permitteren een 'verboden' bluesklassieker als 'Sweet Home Chicago' uit te voeren. En hóe! Als de met dreadlocks getooide reïncarnatie van Jimi Hendrix beukte hij er ongenadig op los. Hierbij etaleerde hij een mimiek en een charisma die niemand 'Ice Cold' kan laten. Hartver scheurend mooi. Hoe spijtig is het daarom dat zijn optreden maar door een half volle zaal werd bijgewoond. Het merendeel van de ongeveer vijf tienhonderd bezoekers begon rond de wisseling van zomer- en wintertijd al aan de thuisreis. Puur dom, maar begrijpelijk in een stad waar normaliter om twee uur de tapkast op slot gaat. Een kwestie van opvoeding. Een schrale troost voor hen die de Ice Cold Roots Music Band hebben gemist, is dat deze zeer frequent in Amsterdamse kroe gen optreedt. Gaat dat zien zo lang het nog kan. Wat de vertrekkers moesten ontberen is hierboven beschre ven, wat ze hebben meegemaakt is blues van een alleszins aan vaardbaar niveau. Met name de band rond de uit San Fransisco afkomstige Fro Miller en de lage landen-blues van Magie Frankie The Blues Disease was van grote klasse. Geboren muzikan ten met het hart op de juiste plaats. Daarvoor waren Scapa Flow, de One Night Blues Stand en het Leidse Tilt Team aan de beurt geweest. Muziek die boven de middelmaat uitsteekt en zeker sfeerverhogend werkte. Het Tilt Team was erg strak, maar helaas moesten ze al weer van de bühne toen de motor net warm was ge draaid. Veel Leidenaars grepen het festival aan om eens iets anders te doen dan het bekende (en be perkte) Leidse kroegencircuit af te lopen. Ook veel Amsterdam mers en zelfs Deense en Britse liefhebbers van blues waren za terdag in de Leidse Stadsgehoor zaal. Behalve van uiteenlopende geografische herkomst was het publiek ook uiterlijk erg gemê leerd. Van alles liep er rond; hip pies met schoudertas, leden van de Leidse motorclub, dixo's, headbangers, trendies en V-hal struidragers. Zonder wanklan ken ging dit bonte gezelschap zijn gang. Drinkend (Een bezoe ker: "Het enige waar ik hier de blues van krijg zijn de drankprij- zen") rokend, pratend, lachend ("Ik ga nog maar een keer in de achtbaan"), dansend en loom in een hoek liggend had het meren deel het doodgewoon naar de Waarmee de organisatie het ge lijk volledig aan haar zijde kreeg toen zij vorige week op deze pa gina verkondigde. "We willen iets organiseren dat muzikaal ni veau heeft en tegelijk écht gezel lig is". Na dit in alle opzichten ge slaagde bluesfeest zullen de plannen om in december een 'Roll Over Leiden'-festival te or ganiseren (met enkele ontluiken de Britse Rock 'n' Roll-groepen) vrijwel zeker doorgaan. DIRK JAN ROELEVEN Hans Dagelet in 'Kwelling' Deze Baalproduktie is meer dan enkel de enscenering van de ze dramatische schets. Geduren de het uur dat deze voorstelling duurt speelt Marjes Benoist op de vleugel een compositie van Maurice Horsthuis die verweven' is met de tekst van de man en de vtouw. De suggestie wordt ge wekt dat de muziek de aanwezig heid van de vriendin in de ge dachten van de twee verbeeldt. Het toneelbeeld en lichtplan zijn ontworpen door de tekenaar Jeroen Henneman en ligt door de licht vervreemdende haast magische verschuivingen van de werkelijkheid geheel in de lijn van zijn bekende potloodteke ningen. De geluiden die gemaakt worden door op het grind in de tuin te lopen, damstenen neer te zetten, een pijp uit te kloppen of een zoen te geven, krijgen door de vele stiltes zoveel nadruk dat een doorlopende klanklijn ont staat. 'Kwelling' is een voorstelling waarin geprobeerd wordt de ver schillende elementen zoals tekst, beweging, licht, geluid en mu ziek als -parallel en contrapun- tisch samenlopende partijen tot een partituur te maken, een thea trale partituur als verwerkelij king van de kwelling. Misschien waren de makers bang voor een te grote harmonie, voor teveel schoonheid, en heb ben ze daarom ook wat dissonan ten ingevoegd, zoals een smart lap van de man, het weglopen en weer terugkeren van de pianiste en de overigens zeer humoristi sche en perfecte fotostandjes waarmee de man en de vrouw ons als het ware een kijkje gun nen in het kiekjesalbum uit hun verlovingstijd. De initiatiefne mers Dagelet, Bokma en Henne man hebben met behulp van re gisseur Mark Timmer van bijna niets iets gemaakt: een kleine perfecte compositie, zonder pre tenties en net kort genoeg. MARC VAN DER VELDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11