E
VPRO mikt op hoge
kwaliteit
C Televisie sluit een seizoen af
Satire
voor
beter
begrip
minder
heden
TV-rubriek
®®®®©®©CD©
Riskante soberheid
Loeki Stardust Quartet: hoog niveau
bv
De Mooiste Melodieën'
feest der herkenning
:ATERDAG 29 SEPTEMBER 1984
min de brievenrubriek van het En
gelse dagblad The Times stond
vorige week zaterdag de volgen
de ingezonden brief van Norman
Weply, Pecaw, Swallow Lane,
Stoke Mandeville, Buckinghams
hire:
„Sir, 'Bonanza Spelen maken
winst van 115 m pounds' (kop in
de krant van 13 september).
De Paralympics zijn in Groot-
gBrtttannië gehouden, met behulp
Ivan vrijwillige bijdragen. De
^Verenigde Staten konden ze niet
Hfinancieren
Zonder commentaar".
Ja, dat u>as waar ook, nadat de
Olympische Spelen voor Gehan
dicapten in 1980 in Arnhem wa
ren gehouden omdat Moskou (de
fl Sowjet-Unie) daar geen moge-
eta- kjkheden toe za9 de Russische
gehandicapten hadden vervoers
problemen bij hun terugkeer uit
Afghanistan moesten ze vier
iaar later ten dele in Stoke Man-
ieville, Buckinghamshire, Great-
Britain al improviserend wor-
ien gehouden omdat de Ameri-
canen op het laatste moment ont-
lekt hadden dat de financiële
niddelen ontbraken om behalve
ie verlamden, wier Paralympics
coni' n Nassau County bij New York
mm «ha!
door
Nico Schoepmaker
nent,
log wel doorgang konden vin-
len, ook nog de anders-gehandi
capten in hun rolstoelen in
Champaign bij Chicago hun
vedstrijden te laten afwikkelen.
Chronisch geldgebrek was de oor
aak, de solutie voor de lekke
tanden kon onmogelijk gefinan-
ierd worden. Toen nam Stoke
Mandeville, waar de British
'ports Association for the Disa
bled over het Stoke Mandeville
Stadium beschikt, de organisatie
van de rolstoelspelen over en be
kostigde die op de Amerikaanse
manier: via vrijwillige bijdra
gen en particuliere fondsen.
Toen Peter Ueberroth met het
nodige klaroengeschal bekend
maakte dat de organisatie van
de Olympische Spelen in Los An-
gele een winst had gemaakt van
115 miljoen pond ofte wel zo'n
kleine 500 miljoen gulden, opper
de Ueberroth de mogelijkheid dat
een deel van dat geld (dat overi
gens voor het grootste deel be
stemd is voor de Amerikaanse
jeugdsportorganisaties) aan de
onderontwikkelden landen zou
worden gegeven als een bijdrage
in hun reis- en verblijfskosten in
Los Angele. Een tegemoetkoming
dus zoals Roemenië dat al kreeg
als beloning voor het feit dat het
als enig Oostblokland het Sowje-
trussische 'njet' had genegeerd.
Over een donatie aan de Inter
nationale Invaliden Sportorga
nisatie, of aan de organisatoren
van de Paralympics in Stoke
Mandeville, heb ik hem niet ho
ren reppen, maar misschien dat
het bovenstaande ingezonden
briefje in The Times hem via via
aan deze genante situatie herin
nert en hem er alsnog toe doet be
sluiten een douceurtje voor de ge
handicapten over te maken. Een
videobandje van de uitzending
die AVRO's Sportpanorama Vrij
dagavond aan de hoogtepunten
van de Paralympics in Nassau
County en Stoke Mandeville be
steedde, zou de Amerikaanse in
teresse voor deze alternatieve
spelen wellicht nog kunnen ver
groten...
De opmerkelijkste en hoopvol
ste programma's van de afgelo
pen week vond ik de volgende:
'Chips' (slot), 'Dallas' (slot),
'Van oude mensen, de dingen die
voorbijgaan' (slot), 'De overwin
naars' (slot), 'Natuur in eigen
land' (slot), 'Dagboek van een
herdershond' (slot), '1990' (slot),
'De dieren van het groene woud'
(slot), 'Maggie en David' (slot),
'Op dood spoor' (laatste afleve
ring) en 'Ik hou van jou' (compi
latie).
Als rijpe kastanjes vielen de
slotprogramma's deze week van
de bomen, het onweerstaanbare
teken dat de herfst en het nieuwe
seizoener aan komen. Tegelijker
tijd w^d bekend dat het theater
bezoek weer aantrekt. De theater
directeuren hebben gemeld dat er
weer meer loop in de schouwbur
gen komt, een verheugend teken,
omdat televisie niet kan floreren
zonder een gezond theaterachter
land waar alle talenten (of laten
we voorzichtig zeggen: het groot
ste deel van de talenten) ge
schoold worden en hun ervaring
opdoen. Ook om een andere reden
is een verhoogd theaterbezoek
gunstig voor de televisie: de
thuiskijkers, die ook wel eens een
schouwburg bezoeken, beseffen,
eenmaal teruggekeerd op hun
driezitsbank voor de beeldbuis,
daardoor beter dat 'toneelspelen'
c.q. tv-spel-spelen niet zo simpel
is als zij misschien altijd gedacht
hadden.
'Het huwelijksaanzoek' bij
voorbeeld, een eenakter van Tsje-
chov, werd weliswaar als tv-pro-
duktie gebracht, maar had ver
der alle kenmerken en manke
menten vari een verfilmd toneel
stukje, waarbij de tekst heel ge
trouw (op wat tussenwerpsels
na) werd gevolgd. Het was vrien
delijk, maar niet goed, althans
niet goed genoeg voor tv. Weet u
wat verrassend genoeg wel even
voortreffelijk tv-toneel was?
Adelheid Roosen als Hans van
der Togt-fan in 't Andere Net van
de TROS! De rest van dat pro
gramma wil ik nog een keer aan
kijken...
^STERDAM (ANP) - De VPRO zal ook in het komende
nterseizoen op radio en televisie zichzelf blijven. De
ndtijd die de VPRO dank zij de B-status ter beschikking
eft (39 uur radio en zes uur televisie per week) zal wor-
n gebruikt om vaak kleine groepen luisteraars en kij-,
rs te plezieren met informatieve, culturele en verstrooi
de programma's van hoge kwaliteit. Vooral jeugd en
ageren zullen in het nieuwe seizoen beter aan hun trek-
>n komen dan voorheen.
kondigde directievoorzitter J.
isbroek aan op een persconfe-
tie in Amsterdam over het pro-
mma voor het seizoen 1984/
..5. „Teveel door de VPRO ver-
naDijyioosde gebieden - het buiten-
orziend, de actualiteit, kinderen en
:htver-geren, de literatuur en interes-
neenste muzie^uitingen voor kleine
>lieksgroepen - kunnen nu ver
st Kan worden ontgonnen", aldus
VRIJ-isbroek. De VPRO zal op de
rokkente zondag elke week tussen
(0 en 17.30 uur ,Het huishouden
Jan Steen' uitzenden, een on-
lodox familieprogramma met
««■Jer meer „uitzinnige invallen en
jggyjffi^pvoedkundige filmpjes". De
■■"■^RO-avond begint wekelijks met
el.07t-12i Sloop', een produktie naar het
k van Margriet Heymans. Om
veek is .Achterwerk in de kast'
3"ien, waarin kinderen van 8 tot
aar voor de camera de gelegen-
1 krijgen hun verhaal te hou-
ees van Kooten en Wim de Bie
IJVEN en in het nieuwe seizoen min-
vaak op het scherm verschij-
/jfysfö, omdat de maandelijkse regel-
u XfO'tyt naar hun smaak een te voor-
^J^baar patroon oplevert. Op 23
^^^^ember brengt het duo een
^^■idvullend programma. Verder
IHHH uitzendingen voorzien in fe-
jning vaari, maart en april 1985. Freek
ne beglajonge en het Willem Breuker
sheel omlectief zijn op 14 oktober te zien
woonka het eerste deel van hun thea-
Dijkeukenrogramma, Stroman. Het twee-
3 et.: 3 stteel, Trawanten, wordt na de
inen. Eeiwisseling vertoond. Freek de
/eel privage zal speciaal voor de VPRO-
visie op Oudejaarsavond live
-000,-
van 22.45 tot 00.05 uur een pro
gramma verzorgen.
De actualiteiten komen 's zon
dags op televisie twee keer aan bod
in .Nieuws', een vijftien minuten
durend programma dat geheel in
handen is van een garde veelbelo
vende jonge journalisten. Te zijner
tijd kan .Nieuws' uitgroeien tot een
complete actualiteitenrubriek.
Buitenlands nieuws wordt ge
bracht door Emile Fallaux, die
voor de VPRO in Nicaragua ver
toeft. Van oktober tot en met de
cember vertoont de VPRO zijn
reisbrieven op video. Fallaux
brengt op 4 november een recht
streeks verslag van de verkiezin
gen in Nicaragua.
Bekende programma's als 'Tijd
verschijnselen' en ,Hier isA-
driaan van Dis' zijn ook in het nieu
we seizoen weer te zien. In ,Het On
derhoud' ondervraagt Wim Kayzer
maandelijks een persoon „om van
zelfsprekendheden op hun (on
houdbaarheid te toetsen".
De extra zendtijd die de VPRO
heeft .verdiend' met het hereiken
van de B-status, wordt geheel gere
serveerd voor met name jeugd en
jongeren. Voor de jeugd heeft de
VPRO nog een kunst- en cultuur-
magazine voor kinderen in petto
en voor de jongeren een vijfdelige
serie van Wim T. Schippers ,Op
zoek naar Yolanda' en ,The Tube',
een uitzonderlijk popprogramma
van Channel 4, waarin live-optre
dens, reportages en interviews met
popartiesten. Verder zal de omroep
in het komende seizoen zo'n vijf te
levisieregistraties van zaaloptre-
Documentaires
Op het gebied van documentai
res haalt de VPRO fors uit. In de
serie .Lotgevallen' op 7 oktober
gaat Cherry Duyns op zoek naar de
tango. Volgens tv-directeur Roelof
Kiers een documentaire van „een
zame klasse". Verder zijn docu
mentaires geprogrammeerd over
onder meer de Bhagwan-beweging
(28 oktober), de bank van lening (2
december), Nederlandse militairen
die in 1947 overliepen naar de In
donesische vrijheidsstrijders (16
december) en over Sigmund Freud
(23 december). Jan Blokker heeft
een documentaire in voorberei
ding over de huidige positie en in
vloed van de Islam, toegespitst op
de situatie in Iran en een documen
taire over het heimwee dat voort
leeft onder de tienduizenden land
genoten die de tropen hebben ge
kend.
In het nieuwe seizoen brengt de
VPRO ook veel (Nederlandstalig)
drama. Zo zal de Maatschappij Dis-
cordia te zien zijn met .Mercedes'
(18 november) en een vierdelige co-
medy-serie (vanaf 30 november).
Het Zuidelijk Toneel Globe brengt
volgend jaar ,In het tuinhuis' op de
Je zou verwachten dat voor Theo Bakker de wereld
niet veel groter is dan een tafeltennistafel. Hij was
vroeger een zeer verdienstelijk speler, is al zeven of
acht jaar trainer van Scylla, schrijft voor het
Leidsch Dagblad over tafeltennis en levert ook gere
geld bijdragen aan de Telegraaf, de AVRO en niet
te vergeten het ANP.
Die laatste bijverdienste kwam in opspraak toen
Theo Bakker tijdelijk bondscoach was van het Ne
derlandse team tijdens de wereldkampioenschap
pen in Tokio. Bakker moest toen als journalist zijn
eigen functioneren als bondscoach kritisch volgen.
Dat blijkt hij te kunnen, Theo is daarnaast bekend
als broer van Gerard.
Dat hij wel degelijk verder kijkt dan de witte
randen van de groene tafel, blijkt uit zijn Dwang
buis. Eén avondje televisie was voor hem genoeg.
Het medium televisie wordt
meestal misbruikt. Slechts zel
den programma's die wat voor
stellen. Grotendeels pulp. Daar
om probeer ik selectief te kijken.
En soms ook omdat de puf ont
breekt zelf iets te bedenken of te
doen. Wat nogal eens voorkomt.
Gelukkig mag je, als de eer je
te beurt valt een Dwangbuis te'
mogen schrijven, ook over maar
één programma wat schrijven.
Of over één avond. De zondag
avond wordt het. Stamt nog uit
de tijd dat de VPRO op die
avond steevast voor een goede
afsluiting van het weekeinde
zorgde. Net één of twee? Twee,
Veronica, dan maar. Per slot pro
beer je nog jong te zijn en wat te
willen.
De gids erbij. Eerst Operation
Petticoat, Amerikaanse comedy
serie. Misschien gaat het wel
over de a.s. presidentsverkiezin
gen. Maar nee, aan boord van de
roze zeetijger blijkt zich een vier-
sterren-generaal te bevinden. En
dat zo vlak na de maaltijd. Slaan
we over. Nederland Muziekland
ook maar. De spijsvertering zou
er verstoord door raken. Kan
Normaal niet terug naar de Ach
terhoek en Lee Towers niet er
gens als scheepstoeter worden
ingebouwd.
Waarom moet ik lachen om
Magnum? Computergestuurde
humor, een seniel plot, een snuf
je van dit, snufje van dat, kort
om, hapklare tv-brokken. 's -
"Mensen gemoed is te manipule
ren zodra-ie te eten en te drinken
heeft. Zou 'Kramer versus Kra
mer' in een der Sahellanden
evenveel tranen los gemaakt
hebben? Humor ter vergroting
van de Magnum-winsten. Is la
chen om die humor ook gezond?
Dan volgt een programma over
onze achterstand op het terrein
van High-tech. Bestaan er dan
geen presentatrices met én een
(foto GPD)
goed voorkomen én een te prui
men intonatie? In de kop, 'we
moeten niet bang zijn van alle
nieuwigheden'. Ergens halfweg,
'de techniek doet in een griezelig
hoog tempo, haar intrede in ons
leven'. Aaien en knijpen tegelijk.
Gelukkig wordt het programma
enkele keren opgesierd door een
technische storing.
Uit dezelfde koker van tech
niek en wetenschap komt ook de
atoombom. Maar die willen we
niet. Omdat-ie hel en vermoede-
nis, op aarde al, met zich mee
brengt. 'Threads', de twee uur
durende film waar de VOO mee
afsluit, laat dat zien. Goede zaak
dat Veronica 'm uitzendt, en net
de VPRO bijv., wat ook had ge
kund. Miljoenen kijkers extra.
He kan nooit kwaad als een grote
groep kijkt naar wat de gevolgen
van ons doen en laten zullen zijn.
'Nicht gewusst' kan niet meer.
Van ons doen en laten? Is on
derhand niet duidelijk dat WIJ er
niks aan kunnen doen. Honderd
duizenden demonstranten. Kun
nen we niet omheen vindt de re
gering. Maar wje gelooft nog dat
de kernwapens om te beginnen,
Nederland uitgaan?
Toch wel van ONS doen en la
ten. Omdat de maatschappij
niets anders is dan een uitvergro
ting, een optelsom van ONS
doen en laten. In Threads zie je
pal na de bom mensen roven,
moorden, elkaar het laatste eten
afnemen, elkaar de deur weige
ren etc.
Is dat nou goede tv? Ja toch, de
gemiddelde kijker wordt toch
mooi bewust gemaakt, aan het
denken gezet. En als je er vanuit
gaat dat politiek Den Haag zijn
eigen gang gaat, zich niks gele
gen laat liggen aan al die bewus
te mensen, is 'Threads' dan nog
goede tv? Brengt zo'n film dan
juist geen gevoel van onmacht
teweeg, zou het dan niet beter
zijn er wat romantiek en avon
tuur tegen aan te gooien? Mis
schien wel. Maar als je nog
steeds denkt dat DE OPLOS
SING zit in eeen aanpassing van
het systeem door maatschappij-
bewuste mensen is Threads'
weer nuttig. Kortom, na zo'n film
zou een tv-discussie moeten vol
gen, een programma waarnaar
kijkers kunnen bellen.
Misschien zou er bij de uiter
aard verschillend geaarde ge
sprekspartners dan ook iemand
zitten die de link aangeeft tussen
het individuele handelen en de
nucleaire oorlog waarin dat uit
eindelijk resulteert. Nu kwam al
leen een droefgeestige Veronica-
omroepster vertellen dat we
maar moeten hopen dat het nooit
zover komt, en hup, Boingggg,
daar is het Journaal. DE slag om
en bij Arnhem is die dag her
dacht. Als Vera Lynn in beeld
komt wordt de ondertoon me net
te nostalgisch. Tv maar uitgezet.
De man die ooit hoopte dat de
mens een kortstondige plaag der
aardkloot zou zijn, zal zijn zin
wel krijgen.
THEO BAKKER
Scène uit de jeugdserie van Wim Schippers, 'Op zoek naar Yolanda', die
de VPRO de komende winter op het scherm brengt. (foto gpd»
televisie. De succesvolle one man
show van Jim van der Woude is
speciaal voor de televisie bewerkt.
"Herenleed' is op 21 oktober, 18
november en 16 december te zien.
Filmliefhebbers komen ook
ruimschoots aan hun trekken. Op
het programma staan onder meer
drie speelfilms van de Duits/Ame
rikaanse regisseur Ernst Lubitsch,
twee films van de Indiase regisseur
Mrinal Sen en drie films van de fa
meuze Marx Brothers.
Jonge dames
Directievoorzitter Haasbroek
stelde op een deze week gehouden
persconferentie dat de program
mering voor het winterseizoen een
duidelijk bewijs is dat de VPRO
geen concessies heeft gedaan aan
de eigen identiteit. „Alles wijst er
op dat de VPRO zichzelf gebleven
is. Wij ontvangen u niet in een cir
custent. Wij hinderen u niet met
merkwaardige relatiegeschenken.
Geen te jonge dames in te strak Lu-
rex. Geen promotieteams, drive in-
shows, braderieën of braadwor
sten. Wij komen niet naar u toe. U
komt - en zo hoort het ook - naar
ons toe. Niks jeugdclubs, niks
monsteraankopen, geen geklaag
over Den Haag", aldus Haasbroek
tegen de verzamelde pers.
Op IKON-tv
HILVERSUM (GPD/ANP) - Een
door Turken, Marokkanen, Surina-
mers en Nederlanders te presente
ren satirisch televisieprogramma.
Onder meer daarmee wil de IKON
meer begrip gaan kweken voor et
nische minderheden in ons land:
Het satirische programma, waar
voor overigens wel Nederlandse
tekstschrijvers zullen worden aan
gezocht, begint in het voorjaar en
zal met een vierwekelijkse fre
quentie op vrijdagavond worden
uitgezonden. Dit werd deze week
bekendgemaakt tijdens de presen
tatie van de programma's waarmee
de IKON zich in het komend sei
zen gaat manifesteren.
De kleine omroep krijgt in de
nieuwe indeling tv-zendtijd op de
vroege donderdagavond en de late
vrijdagavond. Op de radio is de
IKON op de nieuwe zender Hilver
sum 5 het meest op zondag te be
luisteren. Daarnaast heeft men op
dezelfde zender korte blokjes
zendtijd toegewezen gekregen van
woensdag tot en met zaterdag. Op
televisie probeert de IKON de goe
de naam op het gebied van jeugd
drama te bestendigen. Er staan er
drie op het schema.
Volgende week donderdag
wordt een begin gemaakt met „Gat
in de grens" waarin het weglopen
van drie kinderen centraal staat. In
januari wordt een vierdelige gedra
matiseerde documentaire uitge
zonden over jeugdwerkloosheid en
vanaf eind februari komen er zes
praatshows over lief en leed in het
gezin. De presentatie is in handen
van Wim Neijman. Voorts bevat de
IKON-programmering onder meer
een serie van vijf documentaires
over gedachten rond de ondergang
van de wereld en de reacties daar
op aan beide zijden van de Atlanti
sche Oceaan.
Radio
De Interkerkeliike Omroep Ne
derland IKON, die volgende week
naar Hilversum 5 verhuist, zal op
vier achtereenvolgende dagen de
nieuwe actualiteitenrubriek
„Kwartier" uitzenden. In de vorm
van reportages, commentaar en
een kort vraaggesprek zal de IKON
aandacht schenken aan ontwikke
lingen en gebeurtenissen in kerk
en samenleving.
Drie IKON-programma's ver
dwijnen als gevolg van de verhui
zing: „De andere wereld van zon
dagmorgen", de rubriek „Brood en
spelen" over cultuur en theologie
alsmede de informatierubriek
„Kleur".
In de plaats hiervan komt - be
halve „Kwartier" het program
ma „Het vijfde wiel" over theolo
gie, cultuur en samenlevingsvra-
gen. Een vast element hierin wordt
dat wekelijks een in ons land wo
nende „vreemdeling(e)" zijn of
haar mening geeft op gebeurtenis
sen in Nederland. Dit programma
komt zondags om 09.07 uur, na de
radiorubriek „Mensen" van ds. Al-
je Klamer.
-i!Mooiste Melodieën" met Caroli-
0>"M'iKaart, Elzbieta Szmytka, Hans
jp* sson, Lex Goudsmit en het Hol-
ds Solisten Ensemble. Muzikale
ling: Co van der Reide Wijma.
tien in de Leidse Schouwburg op
IDEN - Het recept is eenvou-
Men neme twee en een half
van de populairste melo-
<?n uit de wereld van opera,
^^foette en evergreen plus twee
iesten die bekend zijn van ra-
en televisie, en het succes
;t gegarandeerd. Dat de stem
1 Caroline Kaart nog maar een
taduw is van de volle alt die zij
ntig jaar geleden bezat, is van
lergeschikt belang bij dit
st der herkenning.
en muziekavond met een pia-
(de overigens voortreffeüjk
eleidende Co van der Heide
ma) en een enigszins armzalig
end koortje van zestien
is tenslotte meer bedoeld
de gezelligheid dan
L^:
eikaal genot op niveau. En ge-
ig werd het zeker, niet op de
ste plaats dankzij de verbin-
de praatjes, waarmee Caroli-
iCaart handig inspeelde op al
les waarop een gemiddeld pu
bliek onvermijdelijk reageert.
Het was trouwens een genoe
gen om naast haar een onver
woestbare theaterrot als Lex
Goudsmit aan het werk te zien,
die zich in het begin even vertil
de aan "Der Bettelstudent",
maar zich daarna uitstekend re
vancheerde met o.a. Anatevka en
een liedje van Eli Asser. De tenor
Hans Nilsson bleek over een
fraai natuurgeluid te beschik
ken, dat echter nog dermate on
gepolijst was, dat het stroef en
bij vlagen over het voetlicht
kwam. Aan de andere kant pre
senteerde de jonge Poolse zange
res Elzbieta Szmytka zich als een
uitmuntend geschoolde lyrische
sopraan met grote mogelijkhe
den, zoals nu bleek uit een op
merkelijk gezongen Traviata-aria
die slechts in de afwerking nog
wat wensen open liet.
Dat het een "muzikaal theater-
feest" werd, zoals de affiche be
loofde, zou ik alles bij elkaar niet
durven beweren, maar de lief
hebber van populaire melodieën
kwam zeker ruimschoots aan
zijn trekken.
PAUL KORENHOF
'Het Meer' door Marlies en Cecile
Heuer. Regie: Ria Marks. Decor: He-
leen Verschueren. Gezien op 28 sep
tember in het LAK. Aldaar nog van
avond te zien.
Als project is het natuurlijk een
aantrekkelijke uitdaging om op
basis van een romantekst een
theaterproduktie te maken. Ac
trice Marlies Heuer heeft dit in
opdracht van het Shaffy Theater
op zich genomen: samen met
haar zus Cecile en met regiebege
leiding van Ria Marks heeft zij
naar theatrale beelden gezocht
bij de roman 'Het Huishouden'
van de Amerikaanse schrijfster
Marilynne Robinson.
Wie Marlies Heuer eerder aan
het werk gezien heeft, weet dat
zij iets kan en zich aan een derge
lijk project niet snel zal vertillen:
ook in deze produktie toont zij
haar kwaliteiten als geïnspireerd
actrice. Ze speelt de in een
droomwereld levende Ruth, die
terugkijkt op haar door ernstige
gebeurtenissen overschaduwde
jeugd. Samen met haar zus Lu
cille (Cecile Heuer) heeft ze voor
al in droom en fantasie bij en
rond het Meer veel beleefd.
Dat zij in dit stuk op een met
doek gestileerd aangegeven
meer spelen, is een mooi vorm
gegeven vondst. Zo blijft het
meer als middelpunt en als bron
van herinneringen en leed tij
dens de voorstelling zichtbaar
aanwezig. Heden en verleden lo
pen daarin door elkaar: nu eens
haalt Ruth monologiserend en
commentaar gevend herinnerin
gen op, dan.weer richt zij zich di
rect tot Lucille, die daardoor niet
tot een wat schimmige achter
grondfiguur verbleekt.
Het is goed te merken, dat bei
de actrices aan het vormgevings
aspect prioriteit hebben gegeven
boven het verschaffen van zo
veel mogelijk informatie. Maar
het is wel een riskante soberheid,
waarvoor zij hebben gekozen.
Het geheel komt net duidelijk
genoeg over, de vorm blijft vol
doende abstract en het één uur
durende stuk had niet veel lan
ger moeten duren. Zit dit project
dus perfect in elkaar? Die bewe
ring gaat echter duidelijk te ver.
De structuur is goed, maar mist
in zijn opbouw de als het ware.
dwingende consequentie, die je
pas echt enthousiast maakt.
WIJNAND ZEILSTRA.
Concert door het blokfluitensembte
'Amsterdam Loeki Stardust Quar
tet', bestaande uit Daniël Bruggen.
Bertho Driever, Paul Leenhouts en
Karei van Steenhoven onder auspi
ciën van K&O Leiderdorp. Gehoord
op vrijdag 28 september in de Dorps
kerk.
LEIDERDORP - Het Loeki
Stardust Quartet is een van de
weinige blokfluit-ensembles die
een vrij grote bekendheid genie
ten. Dit hebben zij zeker te dan
ken aan hun subliem (samen-
)spel, doch ook door hun reper
toirekeuze, die loopt van renais
sance muziek tot eigen werk en
arrangementen. Voor de renais
sance liefhebbers zullen ver
scheidenheid aan blokfluiten al
leen al een rede zijn om een
avond vrij te maken.
Als opening van het program
ma klonk het Chanson 'Qui bel
les amour' van Josquin des Préz,
een gepast begin; de compositie
heeft als één van de uitgangs
punten klankschoonheid. De be
heersing waarmee werd ge
speeld, gaf een zeer rustig beeld
gedurende de hele avond: de le
den staan zowel technisch als
muzikaal boven de stof. In het
tweede chanson 'wrong' de eer
ste stem hier en daar. In o.a. 4
Vocum van John Baldwin be
wees het ensemble ook ritmisch
zeer sterk te zijn 'Wolken' van
Van Steenhoven was van een
heel andere orde. Deze composi
tie toonde geheel andere technie
ken. Eveneens als ook een eigen
compositie van P. Leenhouts.
Wat minder overtuigend klonk
de Fantasia 5 van Henry Purcell.
Misschien ook niet zo goed geko
zen na het eigen werk op het pro
gramma. De transparantheid
was niet helemaal aanwezig. Dit
in tegenstelling tot de Praelu-
dium en fuga van Bach. Dit werk
werd perfect uitgevoerd, het sa
menspel was zo goed, dat men
zou kunnen denken dat één per
soon dit op een orgel speelde,
doch noch verfijnder wegens de
zeer fraJie toonvorming met
cressendo's etc. hetgeen op een
orgel onmogelijk is. Het Loeki
Stardust Quartet staat technisch
en muzikaal op een hoog niveau
en is zeker voor de blokfluitlief
hebbers een must. De avond
werd besloten met een toegift,
een luchtig arrangementje.
CAECILE HOUTMAN.
Broeksz- prijs
voor KRO en
Hum.-verbond
HILVERSUM (ANP) - De J.B
Broekszprijs is dit jaar toegekend
aan het Humanistisch Verbond
(HV) en aan de KRO. Het HV krijgt
de prijs (een kunstwerk) voor het
radioprogramma .Leven met kan
ker' van Bert Boelaars en de KRO
voor het televisieprogramma ,Joop
Admiraal' van Leo Akkermans.
De prijs is ingesteld bij het af
scheid van J.B. Broeksz als voor
zitter van de VARA in 1971 als be
wijs van erkentelijkheid voor de
verdiensten van Broeksz voor de
VARA.
ADVERTENTIE
^TIMMERMAN®
203-205
uuw ut.tzvn