'De Grens': allure van 'n
topper, maar is het niet
Na de cowboys, nu het gangsterdom
Leone: 'Ik voel me in de
VS een soort Marsman'
FCIilËlCJhf
jjdpHkib-
jJP^v
pt
iiimiiiiimiinimiiiiiiiiiiiiii
'Once upon a time in America', Sergio Leone's nieuwste
lik
,,;!i
iiiniiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii
Televisie
Vrij circuit
P"7RIJDAG 28 SEPTEMBER 1984
PAGINA 23
1/ ui', ih,. iiiiik
jêt jr a
'De Grens'; regie: Léon de
Winter; hoofdrollen: Jo-
han Leysen, Linda van
Dyck en Angela Winkler;
theater: Lido 4, Leiden; 16
jaar
Een film die begint met een mooi
klassiek lied heeft mij al half voor
eich gewonnen. Bij 'Diva' zat ik al
direct recht in mijn stoeltje toen
Wilhelmina Wiggins Fernandez 'La
Wally' zong. Niet echt een sluitend
criterium voor een film, toegege
ven, maar 'De Grens' mocht daar
mee wel de eerste minuten op mijn
warmste sympathieën rekenen
(Lucia Meeuwsen zingt een Mah-
ler-achtige compositie van Boude-
wijn Tarenskeen).
Uiteindelijk bleek Léon de Win
ters eerste 'internationale' film een
fikse teleurstelling. 'De Grens'
heeft de allure van een topper,
maar is dat niet. Vooral niet omdat
de film geen centraal thema heeft.
De titel is voor drieërlei uitleg (als
ik goed geteld heb) vatbaar, maar
die drie uitgangspunten missen
een bindend element en zijn matig
tot slecht uitgewerkt.
In het kort eerst iets over het ver
haal: een journalist reist naar een
denkbeeldig land, waar een begin
van democratie is, maar hec terro
risme (die benaming is van De
Winter zelf) ook nog actief is. Hij
wil een interview met een terrorist
en reist daartoe samen met zijn
vrouw af naar een dorpje. Ze belan
den in een uitgesproken vijandige
sfeer. De vrouw vlucht, de journa
list blijft achter en is noodgedwon
gen getuige van een terroristische
aanslag. De journalist komt in de
gevangenis. Een vrouw die hij in
De journalist (Johan Leysen) op weg naar het gevang. <foto Pr)
het dorp ontmoettte, vangt hem op meest letterlijke zin voor de grens trouwd in het dorp dat sympathi-
en dwingt de journalist haar te hel- die Rosa wil overschrijden. Zij is seert met de terroristen en gewan-
pen de grens over te gaan. de weduwe van een gefusilleerde trouwd door de overheid.
Waar staat'De Grens'voor? In de terrorist. Een eenling, gewan- Ten tweede staat'De Grens'voor
het beroep journalist: de grens tus
sen onafhankelijk waarnemer en
sympathisant met het te beschrij
ven onderwerp. Tenslotte en het
meest staat 'De Grens' voor de (zo
genaamde) westerse civilisatie en
de primitieve samenleving van het
verzonnen land. De journalist over
schrijdt die grens en leert zichzelf
kennen als een wezen dat allerlei
oerdriften als geweld niet vreemd
is.
Dat klinkt natuurlijk allemaal
heel interessant en dat is op zich
ook, maar het komt er nauwelijks
uit. Neem nu de figuur van Rosa.
Toch een zeer dankbaar figuur
voor de filmmakers, want een paria
in dubbele zin. Haar rol krijgt veel
te laat reliëf en komt daardoor in
het geheel niet uit de verf. Dan kun
je wel een internationale ster als
Angela Winkler inhuren, maar die
kan er ook niets aan veranderen.
Ze loopt er bij als Suffe Let
Nee, het sterkst aan 'De Grens' is
de knappe vertelstructuur en de fo
tografie. Het verhaal wordt verteld
in terug- en vooruitblikken. Verle
den en heden worden door wisse
lend vertoond en treffen elkaar hal
verwege. Een complexe vorm en
het pleit voor De Winter dat het
toch heel goed te volgen is. Met ca
meraman Eddy van der Enden
deed hij ook een goede greep. Het
geweld is op een fascinerende,
haast lyrische manier verfilmd. De
Amerikaan Sam Peckinpah
('Strawdogs') zou er jaloers van
worden. Het Portugese landschap
inspireerde beiden ook tot fraaie
plaatjes vol mystiek.
Filmmaker Theo van Gogh, die
gloeiend de pest heeft aan Léon de
Winter, zei vanwege dat laatste in
het programma 'De Uitkijk' dat De
Winter alleen maar geschikt is voor
'Van gewest tot gewest'.
Heel onaardig en beslist niet
waar natuurlijk- Maar wie zich ook
stoort aan de grootse en slechts
half waar gemaakte pretenties van
'De Grens' zal een glimlach niet
kunnen onderdrukken.
BART JUNGMANN
Robert de Niro pikt zijn grote lief
de, Elizabeth McGovern op in het
theater en rijdt met haar naar een
sjiek hotel aan zee. Een scène uit
'Once upon a time in America', niet
langer dan vijf minuten. Het inte
rieur van het theater werd gefilmd
in Montreal, het exterieur in New
York, het autoritje in New Jersey
en het hotel in Venetië.
Wie verbaast zich er dan nog
over dat Sergio Leone sinds het be
gin van de jaren zeventig aan 'Once
upon a time in America' heeft ge
werkt. Een tot in de puntjes gesti
leerde film van drie uur en drie
i kwartier.
Van twee tot bijna zes uur in de
bioscoop: je komt er als celluloid
uit. Een echte indruk is een paar
uur later dan ook niet te geven.
'Once upon a time in America' is
een monumentaal werkstuk in de
categorie van 'Novecento'. Maar
één ding is zeker: zo goed is het
niet.
Sergio Leone is de man, voor wie
dat nog niet weet, die voor een re
volutie in de western zorgde. 'Once
upon a time in the west' was een
soort tableaux vivant, een kunst
matig Wilde Westen. Na de cow
boys heeft Leone zich nu op het
HILVERSUM - Bijna tien jaar is
de Italiaanse cineast Sergio Leone
bezig geweest met het voorberei
den, schrijven en de laatste jaren
filmen en afwerken van zijn 'Once
upon a time in America', een drie
uur en 40 minuten durend gangste
repos. Leone, de man die met zijn
'Once upon a time in the West' een
klassieker schiep en wereldfaam
verwierf met spaghetti-westerns
als 'For a few dollars more', 'The
good, the bad and the ugly' en 'For
a fistful of dollars', heeft zich in
zijn nieuwste monsterproduktie
door
Hein Kropman
tot 1
Hoofdrollen in de film, geba
seerd op de roman 'The Hoods' van
Harry Grey, een pseudoniem voor
een gangster die zijn boek schreef
in de Sing Sing-gevangenis, zijn er
voor Robert de Niro, James Woods
en Elisabeth McGovern. Uiteraard
is de muziek bij de film weer van
Ennio Morricone.
Al uw films spelen zich af in de
Verenigde Staten, terwijl u een Eu
ropeaan, een Italiaan bent, waar
om steeds Amerika?
"Ik zie de Verenigde Staten als
een buitengewoon verschijnsel,
een heel ander univers. Amerka
stimuleert mij, maar het is voor mij
alleen maar de Amerikaanse
Droom, ik voel me helemaal niet
thuis in dat land. Als ik in de Ver
enigde Staten ben, voel ik me een
soort Marsman, iemand die in een
totaal andere wereld terecht is ge
komen, in een totaal andere cul
tuur".
"De mensen van mijn generatie
zijn opgegroeid met het échte idee
van Amerika als het land van de
onbegrensde mogelijkheden. Als
het land van de toekomst, de grote
droom. Italiaanse boeren gingen er
naar toe en kwamen als gangsters
weer terug. Mijn hoofdrolspeler
Noodles ziet de Verenigde Staten
net zoals ik het zie, ideeën geba
seerd op dromen".
"Hoe meer ik over Amerika te
weten kom, hoe meer het land me
fascineert. Al die tegenstellingen,
het gevoel dat daar alles kan, waar
ook van alles kan gebeuren, die on-
gangsterdom gestort. Alleen: niet
de Mafia, maar de joodse 'Casa No
stra' staat bij hem centraal.
Met Robert de Niro in de rol van
'Noodles' wordt het verhaal in drie
lagen en door elkaar verteld: de
straatschoffies van Brooklyn die
onder leiding van de iets oudere
Max uit de Bronx een bende vor
men. Dezelfde jongens als gang
sters die in de jaren twintig en der
tig profiteren van de drooglegging
en ten slotte de oude 'Noodles' die
na een anoniem bestaan terugkeert
naar Brooklyn. Waar als vierde uit
gangspunt dan nog de hallucine-
JÊF A
'Once upon a time in Ame
rica'; regie: Sergio Leone;
hoofdrollen: Robert de Ni
ro, James Woods en Eliza
beth McGovern; theater:
Lido 1, Leiden; 12 jaar
rende droom bij komt, die 'Nood
les' in een Chinese opiumkit heeft.
Het valt eerlijk gezegd niet mee
om de lijn van het verhaal vast te
houden. Alleen het 'jeugdgedeelte'
wordt tamelijk consequent verteld
en is daarom het best te volgen. Is
ook verreweg het mooist, in zacht
gekleurde tinten en een prachtige
decor met op de achtergrond de gi
gantische Williamsburg Bridge.
De verhalen van de jaren dertig
en zestig is een stuk moeilijker te
volgen en heeft waarschijnlijk te
maken met de problemen met de
lengte. In bijgaand interview legt
Leone uit dat er uit de Europese
versie al een minuut of vijftig
moest en de VS-versie niet langer
gelooflijke vitaliteit. Dat zijn de za
ken waarover ik droom en waartoe
ik me aangetrokken voel".
- Tien jaar lang hebt u geen
films gemaakt, heeft u al die tijd
gestoken in 'Once upon a time in
America?
"Ja, jaren ben ik bezig geweest
met de voorbereiding, het zoeken
van de geschikte lokaties, bijna
een jaar zijn we aan het filmen ge
weest en daarna nog een jaar met
het snijden van de film. De grote
moeilijkheid was het vinden van
de passende lokaties. New York
zoals het was in de jaren twintig en
dertig, bestaat niet meer. Maar Eu
ropa is de bron van Amerika, zodat
ik vooral in de Oude Wereld plaat
sen vond die wél nog de sfeer van
het New York van toen hadden".,
"Ik kreeg foto's te zien van het
Newyorkse Central Station uit de
tijd waarin mijn film begint en
toen zag ik dat dat station een ko
pie was van het Gare du Nord in
Parijs. Het Central Station bestaat
zo niet meer, maar het station in
Parijs nog wel. dus heb ik de scè
nes die zich in dat Newyorkse sta
tion afspelen, in Parijs opgeno
men. Zo heb ik ook plaatsen terug
gevonden in Venetië. Montreal in
Sergio Leone: 'De film die in de VS
draait, is een monster', (foto gpd>
Canada, plekken die er exact uit
zien als het New York van de jaren
twintig. Verder hebben we erg veel
geconstrueerd in de studio, hele
straten hebben we nagebouwd".
"Niet alleen ik wilde Robert de
Niro met alle geweld hebben, hij
zelf wilde ook met alle geweld in
mijn film spelen. Hij heeft er alles
aan gedaan om een al eerder gete
kend contract ongedaan te maken
om in mijn film te kunnen spelen.
Robert wist aanvankelijk niet pre
cies welke rol hij zou gaan spelen.
Twee maanden heeft hij het script
bestudeerd en uiteindelijk toch de
beslissing genomen om Noodles te
spelen. Ik zie Robert de Niro
geestelijk als mijn zoon. We hou
den allebei ontzettend veel van
film, zijn alletwee perfectionisten".
Geknipt
Overigens is er iets heel eige
naardigs aan de hand met Leone's
nieuwste film. In Europa draait de
oorspronkelijke versie, die drie uur
en 40 minuten duurt. In de Ver
enigde Staten evenwel is er ander
half uur uit 'Once upon a time in
America' geknipt, daar duurt de
film nog maar net twee uur. Hoe is
zoiets mogelijk?
Leone: "In eerste instantie heb
ik de film gemonteerd op vierenee-
half uur. Over die versie ben ik vol
komen tevreden, maar ik weet dat
die tijd veel te lang is voor een bio
scooproulement. Daarom heb ik de
film teruggebracht tot de drie uur
en veertig minuten van nu, maar in
Amerika heeft de producent er nog
dan tweeëneenhalf uur mocht wor
den. Al dat gemonteer heeft 'Once
upon a time in America' zichtbaar
geen goed gedaan. Zo krijgt 'Nood
les' een verhouding met een zekere
Eve. De toeschouwer wordt verder
van haar weinig gewaar, maar uit
het verdere verloop valt op te ma
ken dat ze nogal belangrijk voor
hem is.
Vanuit dat standpunt bezien, is
'Once upon a time in America' een
lichte teleurstelling. De film duurt
te kort voor een overzichtelijke uit
werking van alle relaties en daar
door ook weer te lang: bij 220 mi
nuten film wil de aandacht wel
eens verslappen als het verhaal
technisch niet allemaal af is. Zeker
als wordt bedacht dat de acteurs
een ondergeschikte rol spelen.
Voor Robert de Niro hoeft u niet
naar 'Once upon a time in America'
te gaan.
Aan de andere kant: Leone
denkt in de eerste plaats visueel, in
zijn westerns was hij ook al geen
verteller. En de fotografie van 'On
ce upon a time in America', dat
staat buiten kijf, is van een zeldza
me schoonheid.
B.J.
eens anderhalf uur uitgeknipt, is
de film helemaal opnieuw gemon
teerd. Ik kan van die moord op
mijn film helaas niets veranderen.
De film die in de VS draait, is een
monster. Ik heb die versie niet ge
zien en wil hem niet zien. In de
Verenigde Staten wordt het au
teursrecht niet erkend en kan de
producent met de film doen wat hij
wil".
Joodse Mafia
"Waarom ik gekozen heb voor
joodse gangsters in plaats van het
meest gebruikelijke Italiaanse
gangsterdom? De gangster van
joodse bloede hield er niet zo van
echt de bandiet uit te hangen, de
Italianen hadden dat wel. Die lie
ten aan alles blijken dat ze deel uit
maakten van de Cosa Nostra en zo.
De joodse gangsters uit die tijd
hielden zich veel meer 'verborgen'.
Daarom ook is er zo weinig van
hen bekend".
"Behalve Robert de Niro zijn ook
alle acteurs joods. De grootste
moeilijkheid was om jonge men
sen te vinden die rollen van de
hoofdrolspelers in hun jeugdjaren
voor hun rekening konden ne
men".
"Het boek 'The Hoods', waarop
ik mijn film baseerde, is geschre
ven door een joodse gangster die
jaren in de gevangenis heeft geze
ten. Een wat mysterieus persoon,
hij is nooit een kopstuk geweest,
alleen maar ëen hulpje".
"Deze film is een fabel, een
sprookje voor volwassenen, be
slaat de periode van 1923 tot 1968
en gaat over de harde strijd om het
bestaan van allereerst een bende
straatboefjes, die naarmate de tijd
vordert, uitgroeien tot keiharde
gangsters die zich in de periode
van de drooglegging bezig houden
met dranksmokkel en daarna de
vakbonden gingen 'helpen'. Daar
tussendoor loopt het liefdesver
haal tussen Noodles (Robert de Ni
ro) en Deborah (Elisabeth
McGovern), het verhaal van twee
geliefden die elkaar nooit zullen
krijgen".
"Mijn plannen voor de toe
komst? Ik ben nu bezig met het
mogelijk verwezenlijken van een
film naar het boek 'La condition
humaine' van André Malraux, dat
zich afspeelt tijdens de Grote Mars
in China. Een heel moeilijk project,
want het is nog steeds moeilijk
overleggen met de betrokken men
sen in China".
"Gebroken spiegels" - Odeon 4, 16
jr-
BLIJVERS
'Indiana Jones and the temple of
Doom" - Kijker valt van de ene in de
andere actie, lekker griezelspekta
kel, Lido 2, Leiden, Euro 4, Alphen.
"Romancing the stone" - Puur ver
maak en romantiek tijdens avon
tuur in Colombia, Lido 3, Leiden,
Euro 2, Alphen.
"Police Academy" - Onderhouden
de komedie, Luxor, Leiden, Euro 3,
Alphen.
"Chained Heat" - Linda Blair in de
gevangenis, City 2, Katwijk.
"De Schorpioen" - Knappe, intrige
rende, maar niet geheel bevredigen
de film van Ben Verbong, Studio,
Leiden en Euro 1, Leiden
(OP)NIEUW
"Emmanuelle 4", ditmaal Scandi
navisch naakt in de Emmanuelle-
reeks, Trianon, Leiden.
"Halloween 3" - griezelfilm voor
derde keer in kader van Ameri
kaans feest, City 1, Katwijk.
"Footloose" - aardige dansfilm van
Herbert Ross met Kevin Bacon, Ci
ty 3, Katwijk.
"Chained Heat" - Linda Blair in de
gavengenis, City 2, Katwijk
"Enter the dragon" vechtfilm, Ci
ty 4, Katwijk
SEXFILMS
NACHTFILMS
"Jonge meisjes zonder taboe" -
Rex, Leiden.
"Wild pussycats" - Euro 1, Alphen.
"Romancing the stone" - Euro 2, Al-
'Hete serveersters" - Le Paris 2, 18
ir.
"Dallas schoolgirls".- Le Paris 3, 18
ir.
"Spel der bekoring" - Le Paris 3,18
DEN HAAG
"Indiane Jones and the Temple of
Doom" - Babyion 2, 12 jr.
"De grens" - Babyion 3,16 jr.
"Conan de vernietiger" - Cineac 2,
16 jr.
"Purple rain" - Cineac 3, al.
"Les uns et les autres" - Euro
"Once upon a time in America" -
Metropole 1 (456756), 16 jr.
"Gebroken spiegels" - Metropole 2,
16 jr.
"De schorpioen" - Metropole 3,12 jr?
"I never promised you a rose gar
den" - Metropole 4, 16 jr.
"Blame it on Rio" - Metropole 5, al.
"The natural" - Odeon 1 (462400), al.
"Police academy" - Odeon 2, al.
"Ninja III de overheersing" - Odeon
3. 16 jr.
jr.
AMSTERDAM
"De grens" - Alfa 1 (278806), 16 jr.
"Purple rain" - Alfa 2, al.
"Na de repetitie" - Alfa 3,16 jr.
"Monty Python festival" - Alfa 4.
"Gebroken spiegels" - Alhambra 1
(233192), 16 jr.
"Na de repetitie" - Alhambra 2,16 jr.
"Police academy" - Bellevue Cine
rama (234876/266227), al.
"The natural" - Calypso 1 (266227/
234876), al.
"Streets of fire" - Calypso 2, 12 jr.
"Beatstreet" - Calypso 3, al.
"Tropische Nachte" - Centraal
(248933), 18 jr.
"Indiana Jones and the Temple of
Doom" - Cineac (243639), 12 jr.
"Koyaanisqatsi" - Cinecenter
(236615), 16 jr.
"U bent mijn moeder" - Cinecenter,
16 jr.
"Fanny Alexander" - Cinecenter,
16 jr.
"De Oplossing en Video en Julia" -
Cinecenter, 16 jr.
"The natural" - Cinema 1 (151243),
al.
"Indiana Jones and the Temple of
Doom" - Cinema 2, 12 jr.
"Enter the dragon" - Cinema Rex
(246132), 16 jr.
"Karate duivels" - Cinama Rex", 16
jr.
"De schorpioen" - City 1 (234579), 12
jr.
"Gebroken spiegels" - City 2, 16 jr.
"Emma Zunz" - City 3, 16 jr.
"For those I loved" - City 4, 16 jr.
"Indiana Jones and the Temple of
Doom" - City 5, 12 jr.
"Nipja III, de oveheersing" - City 6,
16 jr.
"Blame it on Rio" - City 7, al.
"Een dagje naar het strand" - Krite-
rion, (231708), 16 jr.
"Oblomow" - Studio K (231708), 16
jr.
"Las Vegas girls" Parisien
(248933), 18 jr.
"Exterminator 2" - Rembrandt-
pleintheater 1 (223542), 16 jr.
"Ninja III, de overheersing" - Rem-
brandtpleintheater 2, 16 jr.
"A star is born" - The Movies 1
(245790), 16 jr.
"La Luna" - The Movies 2,16 jr.
"Los santos inocentes" - The Mo
vies 3,16 jr.
"Once upon a time in America" -
Tuschinski 1 (262633), 16 jr.
"Police academy" - Tuschinski 2, al.
"Conan de vernietiger" - Tuschinski
3, 16 jr.
"Blame it on Rio" - Tuschinski 4, al.
"Terms of endearment" Tuschins
ki 5, al.
"Romancing the stone" - Tuschins
ki 6,12 jr.
"Betrayal" - De Uitkijk (237460), 16
jr.
De Nederlandse televisie begint
het winterseizoen met een uitge
breid pakket films. Zeven in to
taal, het zal wel te maken hebben
met de zendtijduitbreiding. Een
kleine greep uit het aanbod: mor
genavond op Nederland 1 (23.30
uur) 'Prime Cut' van Michael
Ritchie. De maker van zulke ont
roerende films als 'Bad News
Bears' en 'Smile' beproefde hier
mee zijn krachten op het genre
van de misdaadfilm. Een gang
ster-conflict is de aanleiding
voor een bloederige film. Een
dag later op hetzelfde net 'De op
stand van Job' (20.45 uur), een
Hongaarse film over een ouder
joods echtpaar zonder kinderen
dat de zorg op zich heeft geno
men van een zevenjarig weesje.
De film kreeg in '83 een Oscar
nominatie.
Verder drie klassiekers: maan
dag 'Showboat' (Nederland 2,
19.55 uur), een klassieke musical
over een showboot op de Missis
sippi. Donderdag 'Dark Passage'
(Nederland 2, 20.00 uur), een
thriller met Humphrey Bogart en
Lauren Bacall. De eerste zit ten
onrechte in de gevangenis voor
moord en ontsnapt om zijn on
schuld te bewijzen. Vrijdag 'Sus
picion' (Nederland 2, 23.30 uur),
film van Alfred Hitchcock met
Joan Fontaine als een vrouw die
denkt dat haar echtgenoot (Cary
Grant) haar wil vermoorden.
Het interessantst deze week is
2
V
Joan Fontaine te zien in 'Suspi
cion'. (foto ANP)'
echter de bijdrage van de Belgi
sche tv die twee films van Woody
Allen uitzendt. De onbetwist
sterkste van die twee is 'Manhat
tan'. In zwart-wit gefilmd (heel
mooi), uiteraard over relaties en
goed gedoseerde, sympathieke
humor. Naast Allen zijn gebrui
kelijke kracht Diane Keaton en
verder Michael Murphy en Ma-
riel Hemingway (dinsdag, België
2, 20.20 uur).
Drie dagen later zijn eerder ge
maakte (1975) 'Love and Death'.
Leuke, soms iets te nadrukkelijk
leuk, film met Allen als een ban
ge Rus in Napoleontische tijden.
Zijn tegenspeelster is weer Dia
ne Keaton. Aanvang 20.30 uur.
En voor wie daar niet genoeg
van kan krijgen: vrijdag zendt
Duitsland 1 'The third man' uit.
Orson Welles als Harry Lime en
Joseph Cotten als Holly Martins
in het naoorlogse Wenen, waarin
Lime van allerlei slechts wordt
verdacht. Aanvang: 20.15 uur.
Het Kijkhuis (Vrouwenkerk-
koorstraat) gaat nog even door
met de vertoning van recente Ne
derlandse films. Vanavond en
morgenavond staat 'De Stille
Oceaan' van Digna Sinke op het
programma. Journaliste Marian
Winters (Josee Ruiter) keert
daarin terug naar Nederland na
dat ze een tijd lang in Zuid-Ame:
rika heeft gewerkt.
Thuis treft ze haar moeder en
zuster met wie ze niet over haar
ervaringen kan praten. De enige
tot wie ze zich aangetrokken
voelt, is haar broer Emil. Een
zwakzinnige jongen die in een in
richting verblijft Marian vindt
dat hij beter verdient en neemt
hem onder haar hoede.
Zondag en maandag 'De Man
netjesmaker' van Hans Hyikema.
Daarin wordt het verhaal verteld
van Ben Korsten, een man die in
de jaren vijftig een belangrijke
rol speelde in de KVP en de ka
tholieke politici leerde zich te
verkopen. Korsten raakte ver
slaafd aan de morfine en werd
door zijn voormalige vrienden
gemeden als de pest.
Volgende week donderdag heeft
V
Josse de Pauw en Josee Ruiter
in 'De Stille Oceaan'. (foto pr)
het Kijkhuis een première: 'A
nos amours' van Maurice Pialat.
Het LVC-Filmhuis (Breestraat)
besluit van- en morgenavond het
Cinemien-festival met 'Dance
girl, dance'. Een ironische film
van Dorothy Arzner over twee
ambitieuze danseressen (Lucille
Ball en Maureen O'Hara). Aan
vang: 21.15 uur.
In LAK-Cinema (Cleveringa-
plaats) dinsdag 'Satyricon'. Een
Fellini-film waarin een surrealis
tisch beeld van het Romeinse
keizerrijk. In het middelpunt van
de film staan de erotische avon
turen van twee jongemannen.
Aanvang 20.00 uur.
De gangsters verwisselen baby's om een weerspannige politieman dwars te zitten.
igpd)