Het huis uit, of thuis blijven? 'Geen kerkelijke voorgangers in politiek en demonstraties' >ENSDAG 26 SEPTEMBER 1984 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Maar uiteraard zijn er kinderen die het gewoon niet uithouden thuis. Het klinkt hard, maar die kinderen zijn er. Zelfs meer dan we denker. Daarbij spelen verschillende factoren een rol. Bijvoorbeeld datje niet met je ouders kunt op schieten. Dag en nacht ruzie hebt. Of, wat ook voorkomt, dat je ouders je niet genoeg vrijheid geven volgens jou. Iedereen heeft zo zijn redenen. Wanneer je op kamers woont zijn er zowel voor- als nadelen. Iemand vindt bijvoorbeeld dat 'ie nu veel meer vrijheid heeft. Dat lijkt mij ook wel, want dan kan je alles doen wat je wilt. Thuis ook wel, maar dan toch in beperkte mate. Er zijn nu een maal wel wat regels waar je je aan moet houden. Nu wil ik niet zeggen, dat als je op jezelf woont er geen regels zijn. Die zijn er na tuurlek wel, maar je kan ze zelf bepalen wat ook een voordeel is, dat je zelfstandig wordt. Want waar je ouders vroeger aan dach ten, moet je nu allemaal zelf doen. Voor de één kan dat een nadeel zijn, voor de ander een voordeel. Alles bij elkaar kan ik toch niet zo aan het idee van op kamers wonen, wennen. Maar misschien dat ik er over een paar jaar an ders over denk. ASTRID VAN STEIJN Voor- en nadelen Ms je van school komt, met een iiploma op zak, begin je te solli citeren naar een baan. Je schrijft ontelbare sollicitatiebrieven en krijgt maar weinig reacties daar op. Maar ja, je moet de moed er in houden, want je hebt tenslotte niet voor niets geleerd. Na een lange tijd van spanning - heb ik die baan wel of niet word je aangenomen. Nu je die baan hebt, verandert er veel in je le ven. Je hebt je eigen geld, kan dingen kopen die je allemaal leuk vindt, maar ondertussen woon je wel bij je ouders met hun eisen betreffende jouw doen en laten. Eigenlijk zou je best op kamers willen wonen, dan ben je lekker zelfstandig en heb je geen verplichtingen tegenover je ou ders meer. Er zijn voordelen aan, maar ook nadelen. Voordelen: Je bent zelfstandig. Je kan nu doen en laten wat jij wilt. Je richt alles in naar jouw smaak en maakt er een gezellige boel van. Maar er zijn ook nadelen: Als je om ±5 uur van je werk thuis komt ben je doodop. Normaal staat het eten klaar en ga je gezel lig met je familie eten. Nu is dat anders. Als je nu thuis komt moet je nog zelf koken in alles wat daar bij hoort. Je kamer moet ook gestofzuigd en gestoft worden en dat moet je dan ook nog doen. Daarna plof je 's avonds in een luie stoel voor de t.v. en brengt zo nog de laatste uurtjes door. 's Ochtends begint alles weer opnieuw en kijk je uit naar het weekeinde. Elke avond hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar alle dingen die je moeder vroeger deed moet jij nu doen dus dat is wel een verandering. Maar ja, alles heeft voor- en nade len!! JOSÉ Erg naar m'n zin Tegenwoordig hoor je heel veel over het probleem, wel of niet het huis uit. Sommige kinderen zijn er voorstander van, de ande ren tegenstander. Natuurlijk zijn er zowel voor- als nadelen. Hoe wel dat voor iedereen ook weer verschillend is. Ikzelf zie dat hele kamergebeu- ren eigenlijk niet zo zitten. Ik denk dat het komt omdat ik het heel erg naar mijn zin heb thuis. Thuis wachten op de ridder Ha, het huis uit!" Ik moet al la chen als er van die stoere luitjes over praten. Je weet wel hè, dan zeggen ze dat ze vrij zijn van hun ouders. Geen gezeur aan je hoofd van „zo laat thuis hoor en geen minuut later". En van die binken die hun huis vol halen met vrien den. Maar als ze blut zijn wat dan? En wie doet de was, wie kookt er? enz. Ja, dan komen ze op hangende pootjes terug bij pa en ma. Zelf zei ik dit ook. Toen zat ik in de 4e van de lagere school. „Als ik 16 ben ga ik mooi het huis uit". Je hebt van die ge zegdes als je je zin niet krijgt om er maar op zo'n manier mee te dreigen. Pas zei m'n zus nog, je gaat over een maand al het huis uit. Nou, nu op dit moment denk ik daar wel anders over. Als je eens in je toekomst kijkt en geen een diploma hebt hoef je niet veel te verwachten. Als meisje kan je op de „ridder" gaan wach ten die je uit de nood helpt. En wat moet een jongen doen? Die kan moeilijk op een ridder gaan zitten wachten, daar bereikt hij niet veel mee. Er zit dan niets an ders op dan aan werk te denken, een goeie baan. Maar...je moet er wel voor leren. En voor een goeie baan moetje dat er wel voor over hebben. Als je het dan uitrekent zit je dan nog 6 jaar op school of nog wel langer. En als je dan uit Het huis uit of thuis blijven? Op zekere dag komt ieder een voor die beslissing te staan. Leerlingen van de vierde klas mavo van de Prins Willem Alexanderschool schre ven de voor- en nadelen op. Acht van hen publiceren op deze pagina hun ideeën. Een enkeling doet dat anoniem. De vrijheid van het op kamers wonen lonkt, zo blijkt uit de meeste opstellen. Maar de realiteit verliezen ze niet uit het oog. Thuis is het toch wel lekker makkelijk: je natje en droogje krijg je op tijd en voor de kosten hoef je niet op te draaien. Dus toch nog maar een paar jaartjes wachten, vinden de meeste leerlingen. huis gaat en op kamers gaat wo nen kan je dat denk ik niet beta len als je nog lerende bent. Maar als ik thuis tevreden ben en nog zo lang mag blijven dan ga ik nog niet het huis uit! Misschien al leen voor die „ridder". Als die dan maar wel een diploma bezit. L.E. De nieuwe brommer vader. "Het wordt dan je vierde nieuwe brommer". "Nee jonge man daar beginnen we niet aan. Trouwens waar zat jij de hele za terdag". Ik wist dat mijn vader die vraag ging stellen, zo is hij nou eenmaal. Ik zat die nacht met mijn vrienden in de Mara thon. "De Marathon wat is dat nou weer", zei mijn moeder, die zich er ook mee ging bemoeien. Dat is een disco in Den Haag. "Kan je tegenwoordig niet meer in Leiden uit", riep mijn vader. "Vroeger gingen....". "Ja, dat weet ik nou wel. Vroeger gingen jullie naar de buren en lagen jul lie om 12 uur in je bed. Daar heb ik geen zin in, ouderwetse vent". "Brutaal nest ga onmiddelijk je spullen pakken en verdwijn, je gaat me de keel uithangen". Toen ik nog wat wilde zeggen, viel palief me in de rede "Ver dwijn". De volgende ochtend werd ik wakker door de hond van de bu ren. Ik sliep bij Koos op de stret cher. Koos was een goede vriend van mij. We vertelden elkaar al- Is er wel ruimte? Het is zover, je wordt al wat der en begint volwassen te w den. Je begint aan studie (als je niet in dienst moet). Je woont in Leiden maar je "school" is een eind daarvan daan, je moet uit huis, d.w.z. je gaat uit het huis van je ouders en gaat in de buurt wone'n waar je je studie doet. Het is natuurlijk niet altijd zo dat je voor je studie ergens an ders moet wonen, er zijn ook an dere dingen waarvoor je uit huis gaat, bijvoorbeeld: je kan het niet zo goed vinden met je ou ders of je voelt je te "oud" om nog bij je ouders te wonen en zo zijn er nog wel een paar dingen op te noemen. Is uit huis gaan leuk? Nou, niet altijd, er zitten natuurlijk voorde len aan maar ook nadelen. Voordelen zijn: je kunt zo laat opblijven of thuis komen als je wilt en ook kun je eten watje zelf lekker vindt en je mag je eigen kamer inrichten. Maar er zijn ook zeker zoveel nadelen zoals: al- leen-is-maar-alleen of als er iets kapot is moet je het alleen ma ken of het kost geld wantje moet alles zelf betalen; eten, repara ties, rekeningen enz. Ook bestaat de vraag: Is er wel een woning, flat of kamer te krij gen, dit zou je ook bij de nadelen kunnen rekenen in deze tijd van woningnood. En als er een woning is, is er wel genoeg ruimte en voorzie ningen en hoe hoog is de huur, het gas, de elektriciteit enz.enz.? Ik hoop dat ik je, als je van plan was "uit huis te gaan" niet afgeschrikt heb en als je uit huis gaat wens ik je veel succes. HANS BRUSSEE les. Diezelfde dag ben ik met hem op zoek gegaan naar een ka mer. Viel dat even tegen. Ik had een kamer gevonden. Nou ja, ka mer, hij was 4 bij 2'/2 meter. En kostte, schrik niet, 450 gulden in de maand. Maar ik had iets. Ik had een week geen kontakt meer met mijn ouders gehad. Ik ging er 's avonds naar toe en mijn va der zei niets tegen me. Mijn moe der vroeg hoe het met mij was. Ik vertelde dat ik een kamer gevon den had. Dat hij 450 gulden in de maand kostte. Mijn vader zei: "Je krijgt per maand van mij 400 gulden en voor de rest zorg je zelf Een maand later Mijn ouders komen vanmid dag op mijn kamer. Het was vre selijk. Wennen in het begin. Was sen, koken, maar het gaat nu. De relatie met mijn ouders is ook weer okéé. En het "vrije leven" bevalt ook best wel. Aha daar gaat de bel. "Dag pa, dag ma, "Ik heb een nieuwe brommer ge kocht". INGO WESTERINK Eerst een baan Toen ik nog klein was, dus een jaar of tien. dacht ik altijd: "O. ik wilde dat ik al ouder was dan kon ik het huis uit". Dit dacht ik eigenlijk alleen als ik iets niet mocht van mijn ouders. Ik wilde bijvoorbeeld in die tijd per se elke avond naar bui ten, het was nogal logisch dat ik op die leeftijd dat niet mocht. Daarom leek het mij fijn om zo vroeg mogelijk het huis uit te gaan in die tijd. Nu ben ik inmiddels zestien jaar en toch op sommige momen ten, denk ik er ook wel eens over. Na deze school het huis uit te gaan. Reden daarvan zijn dus nog steeds, maar wel minder, die dingen die ik niet mocht. Soms schets ik helemaal een beeld van hoe ik alles zou willen doen en al dat soort dingen meer. Maar vroeger dacht ik nog niet aan de problemen en zorgen die je hebt of kan hebben, bijvoorbeeld de huur, gas en elektriteit betalen en eten koken. Dus het lijkt mij, dat ik beter kan wachten tot ik ouder ben en een redelijke baan heb, dan kan je je dat soort dingen beter ver oorloven dan wanneer je net van school af bent en nog geen baan hebt, want dan sta je er zelf hele maal voor. Tenminste mijn ou ders zeggen als je het huis uit gaat zitje wel zelf voor de proble men en al dat soort dingen meer. INGE OOSENBRUG Een goede beslissing Nadat ik mijn eindexamen op het nippertje had gehaald, stond ik voor de vraag: "Wat nu". Ik sprak daarover met mijn vader en moeder. Ik kwam na een aan tal maanden tot de conclusie dat ik op kamers zou gaan wonen en daar verder zou studeren, wat mijn ouders wel jammer, maar toch een uitstekend idee vonden. Ik had gedacht, dat alles snel gebeurd zou zijn zodat ik binnen enkele maanden op kamers zou wonen. Maar er waren nu al ruim drie maanden voorbij gegaan zonder dat er iets gebeurde. Nu ik dus thuis zat, begon ik weer te twijfelen. Zodoende praatte ik weer met m'n vader en moeder en besloot na enkele uren ge praat te hebben toch door te zet ten, waar ik het overigens wel moeilijk mee had, maar ik wilde mij niet laten kennen, zodoende. Na bijna 6 maanden wachten waarin ik dus een half jaar had gestudeerd kon ik eindelijk m'n spulletjes pakken, omdat ik be richt had gehad op welk adres ik voorlopig zou wonen. Inmiddels had ik goed nage dacht maar er tot nu toe nog geen spijt van gekregen. Het enige waar ik het nog moeilijk mee had was dat ik 's avonds veel alleen zou zijn. Maar daar dacht ik nu anders over, omdat ik sinds 3 we ken een vriendin had, die mij dus gezelschap kon houden. En er waren nog dagen dat mijn ou ders mij zouden bezoeken of ik hen. Nu twee jaar later vind ik dat ik een goede beslissing heb ge nomen, omdat ik weer een diplo ma heb gehaald en er nog steeds een goede band bestaat met mijn ouders en mijn vriendin. Maar toch, denk er altijd goed over na om de vraag: Het huis uit of niet. ROBERTO CANCIAN Vroeger was het AC er nog niet Nadat je zo ongeveer je twaalfde bereikt hebt, krijgt iedereen zijn eigen mening over het thuis zijn. Je gaat dan de verschillen zien in de milieus, bijvoorbeeld als je ziet dat je vriendje of vriendin netje iets wel mag dat jij niet mag. Je gaat dan conclusies trek ken, en de meest zullen wel eens aan weglopen gedacht hebben. Maar wat zijn nou de voorde len en nadelen van het weglopen. Vroeger, zo'n vijftig jaar geleden was het bijvoorbeeld veel moei lijker om weg te lopen. Waar moest je onderdak zoeken? Hoe moest je aan eten komen? Er was vijftig jaar geleden nog geen op vangcentrum zoals het JAC. Te genwoordig kan men daar te recht, of je kan ook een kamer zoeken. Alhoewel een kamer zoe ken natuurlijk veel meer tijd vergt. En de nadelen zijn de hoge kosten. Vierhonderd gulden voor een klein kamertje is niks meer. Bekijk de kranten maar eens, ze staan er vol mee. Denk je eens in, je zit helemaal alleen in een kamertje, gehuurd met de centen van de sociale dienst, maar dan komt de rottig heid echt pas! Een groot voor beeld is, het koken. Iedere dag als je uit school komt, of uit werk (of je hebt geen werk, of zit niet meer op school zit) dan moet je nog eens gaan koken. En je kle ren moeten toch ook eens ge daan worden. Kamer opruimen, of vuil opruimen moet ook, an ders krijg je de huisbaas op je dak wegens ongedierte. En zo kan ik nog veel meer opsommin gen geven, waardoor je achteraf geen tijd meer over houdt voor de fijne dingen die je vroeger, thuis, wel kon, en mocht doen. Nee, hoor, volgens mij kan je beter nog je jeugdige leventje thuis leven, waar het eten voor je klaar wordt gezet en je kleren ge wassen worden. En wat betreft de problemen moet je gewoon even doorbijten, iedereen heeft wel eens problemen, maar voor datje uit het huis wilt weglopen, weeg eerst de voor- en nadelen tegen elkaar af. P.S. ik wil niet in de krant. Eén jaar na de machtsoverne ming in 1933 door Adolf Hitler nam de Duitse Evangelische Kerk stelling tegen de dwaalleer van de zogenaamde 'Duitse christenen', die een synthese (overeenstemming) met het na- tionaal-socialisme voorstonden. In Barmen nu Wuppertal kwamen in mei 1934 afgevaar digden uit de Duitse kerken bij een om in een theologische ver klaring van zes stellingen positie te kiezen tegen het nationaal-so- cialisme en de 'Duitse christe nen'. Zij beleden daarin, dat Jezus Christus het ene woord van God is, waarnaar zij moesten luiste ren, en verwierpen de opvatting dat de kerk naast dat ene woord ook nog andere gebeurtenissen, machten, figuren en waarheden als openbaring van God zouden mogen erkennen. Het (rechts-orthodoxe) Euro pese Belijdenisconvent heeft het afgelopen weekeinde deze syno de van Barmen herdècht. Het kwam in de stadshal van Wup pertal bijeen en nam deze gele genheid te baat om in een op de actualiteit gerichte verklaring stelling te nemen tegen heden daagse dwalingen in de kerk. Ook nu moeten andere gebeurte nissen en machten dan Jezus Christus en zijn leven, sterven en opstanding worden verworpen, zegt het Belijdenisconvent; zij kunnen geen bron van heil zijn. Genoemd worden het samen gaan van christendom en mar xisme, de theologie van de be vrijding en het feminisme dat God als 'moeder' wil zien en Christus niet als Gods zoon. 'Barmen 1984' belijdt Jezus Christus als Verlosser. Hij is niet slechts een voorbeeld of een we reldhervormer of een sociaal-re volutionair. "De kerk rust op zijn offer en is gebonden aan de bij belse openbaring". Daarom wordt elke vorm van leervrijheid afgewezen. De kerk moet de boodschap van 'vrije genade' verkondigen en onverkort hand haven. "Christus heeft in zijn kerk geen politici aangesteld, maar dienaren tot de geestelijke op bouw van zijn levende gemeen te". 'Barmen 1984' beoordeelt deelneming van kerkelijke voor gangers aan politieke activiteiten en demonstraties als 'kerkver- woestend'. De staat wordt als een 'weldaad van God' erkend om onder meer de vrede te handha ven en het leven te beschermen. Daarom mag de overheid de abortus provocatus niet legalise ren. Het Belijdenisconvent ver werpt alle vrijheid die zélf uit maakt wat goed is. Juist deze 'actualisering' van de Barmer verklaring van vijftig jaar geleden was voor het kerk bestuur van Wuppertal reden om het kerkgebouw waar in 1934 de afgevaardigden van de Duitse kerken bijeenkwamen, niet be schikbaar te stellen voor het con vent vah de Belijdenisbeweging. Dat kwam nu samen in de Stad- thalle van Wuppertal. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Krimpen aan de IJssel C. Fie- ren (zendingspredikant) Ede, te Nieuwveen kandidaat L. F. de Graaff NijbToek; aangenomen naar Zeist (Huis ter Heide, deel werk) B. Becking Broek in Wa: terland, het beroep van de syno de tot legerpredikant A. Pros man Genderen-Doe veren. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Utrecht (voor zending in Indonesië) H. G. Gunnink Drachten, te Hattem F. van der Pol Kralingseveer-Krim- pen aan de IJssel. Installatie. Deken J. M. Schlatmann van Leiden zal za terdagavond om 7 uur in de An- toniuskerk aan de Boshuizerlaan in Leiden pater B. P. Douma in stalleren als pastoor van deze kerk. Na de dienst is er in het ontmoetingscentrum bij de kerk gelegenheid om met de nieuwe pater kennis te maken. Pater Douma is afkomstig uit Oosterwierum in Friesland, waar hij in 1924 werd geboren. Na zijn priesterwijding in 1950 was hij eerst 'magister cantus' (zangle raar) aan het (niet meer bestaan de) grootseminarie Alverna tus sen Nijmegen en Grave. Daarna kapelaan in Coevorden. Dat is hij ook zes jaar in Amsterdam ge weest. Ruim veertien jaar gele den werd hij in Amsterdam pas toor van de kerk 'De Boom' in Oud-West. Bezoek. Van donderdag 4 tot en met zondag 7 oktober zal een delegatie van de beweging 'Christenen in de revolutie' uit Nicaragua (Midden-Amerika) een bezoek aan Nederland bren gen. Doel van het bezoek is, be langstellenden in te lichten over de positie van de Rooms-Katho- lieke Kerk in dat land en over de verkiezingen van 4 november. Op 4 oktober om 8 uur zijn de drie Nicaraguanen in het Diep gangcentrum op Rijndijk 108 in Hazerswoude. Inlichtingen daar over kan pater Alfons Kroese ge ven (01714-2032). Thorbeckehuis. Voor alle duidelijkheid zij - na het bericht van gisteren - nog vermeld, dat het gerestaureerde Thorbecke huis in Zwolle niet komende za- terdag maar op zaterdag 6 okto ber wordt geopend. In dat huis heeft de Nederlandse Protestan tenbond - een open geloofsge meenschap van vrijzinnig karak ter - zijn algemene secretariaat ondergebracht. Dat was eerst in Utrecht. Giften De Wereldraad van Kerken heeft dit jaar de helft van de gif ten voor het speciale fonds van het programma tot bestrijding van het racisme bestemd voor drie bevrijdingsbewegingen die strijden tegen het Zuidafrikaan- se apartheidsregime, waaronder de Swapo (Namibië). Alle giften gaan naar humanitaire doelen, zo deelde de Wereldraad mee. In totaal krijgen dit jaar 43 groepen in alle delen van de we reld giften uit dit fonds. Bevrijdingstheologie. De voorzitter van de Braziliaanse bisschoppenconferentie, mr. Ivo Lorscheiter, deelde gisteren mee. dat op verzoek van de paus wordt gewerkt aan een nieuw do cument van het Vaticaan over de zogeheten 'bevrijdingstheolo gie'. Volgens Braziliaanse bis schoppen zal dat de nadruk leg gen op de positieve kanten van deze theologische richting. Intussen leverde kardinaal Höffner van de Rooms-Katholie- ke Kerk in West-Duitsland giste ren op de najaarsvergadering van de Westduitse bisschoppen in Fulda felle kritiek op de be vrijdingstheologie. De voorvech ters daarvan, zei hy, hebben een 'verstoorde verhouding' met de sociale leer van de kerk. En de theologie van het kruis is wel iets anders dan de theologie van de maatschappelijke bevrijding

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19