'Er moeten rampen gebeuren voordat mensen ontwaken' Abma wijst 'unfaire kritiek' op Groot Nieuws af Interview De Boer, directeur van de sociale dienst Leeuwarden Groenen bezorgd oiua relatie tussen de J kiezer en parlement PAGINA 6 MAANDAG 24 SEPTEMBER NDAC Jan de Boer, directeur van de Gemeentelijke Sociale Dienst in Leeuwarden komt in de buurt van zijn tien jarig jubileum als directeur. Hij kan met enige waar schijnlijkheid de rebel onder zijn collega-directeuren worden genoemd. Niet iedereen neemt hem zijn di rectheid, zijn uitgesprokenheid en onverbloemde ma nier van praten in dank af. Ook van de kant van het ministerie is wel eens blijk gegeuen van enig wan trouwen jegens de persoon die op een sleutelpositie als deze toch niet helemaal in het 'plaatje' paste van wat voor een dergelijke ambtenaar gebruikelijk is. Een gesprek met iemand die 'duidelijk en onverkort' heeft gekozen voor de zwaksten in de samenleving. Jan de Boer: "Als ik kwaad ben, schrijf ik een stukje". LEEUWARDEN (GPD) - „Als ik kwaad ben schrijf ik een stuk je", zegt Jan de Boer, directeur van de Sociale Dienst Leeuwar den. „Dat voorkomt een maag zweer. Ik schrijf veel, hou veel le zingen en inleidingen voor aller lei groeperingen. Ook voor lang durig werklozen die voelen dat er structurele dingen in de sa menleving mis zijn. Het zou ge vaarlijk zijn als mensen mij, ook al door de functie die ik heb, on voorwaardelijk gelijk zouden ge ven en mijn ideeën klakkeloos zouden overnemen. Ik geel slechts mijn mening over waar door en waarom de samenleving op dit moment de verkeerde kant opgaat en hoe we dat zou den kunnen veranderen. Als we tenminste willen en onze hersens gebruiken. Maar de eigen verant woordelijkheid blijft bij de men sen zelf. Want universele waarhe den bestaan niet. Zo vind ik het onzin dat het gezin tot norm is verheven... Hoe lang kennen we hier het kerngezin? Hooguit hon derd, honderdvijftig jaar. Ik ben geneigd te zeggen: laat mensen zelf in alle vrijheid experimente- door Patricia van der Zalm Het gesprek („nee, geen 'me neer' en 'u' graag") vindt plaats in zijn werkkamer in het ultra moderne en drempelloze ge bouw van de Sociale Dienst. Tien jaar geleden kreeg de Am sterdamse kunstenares Marte Röling de vrije hand in het kleur gebruik in het gebouw. Zuursto- kroze deuren, enkele oranje bete gelde muren, blauwe trapleunin gen zijn daarvan het fraaie resul taat. Het uiterlijk van het ge bouw past bij haar directeur. Vriendelijk. Open. Jan de Boer (48) is van huis uit historicus en in het onderwijs riyhtte hij zich vooral op sociaal historische kant. „Maar geschie denisles op school is meestal niet meer dan een veredelde veldslag dus na een paar jaar ben ik met dat vak gestopt. Tot mijn veertig ste wilde ik om de twee jaar iets anders. Bovendien is het goed af en toe een dreun voor je kop te krijgen wanneer dingen anders lopen dan je zou willen. Ik heb in het ontwikkelingswerk gezeten, in de public relations, ik ben boer geweest. Daarna kwam ik eigenlijk bij toeval terecht in het sociale verzekeringswezen. Op eens zat ik hier, zonder dat ik er al te veel vanaf wist. Maar mijn organisatievermogen is rede lijk". „Als directeur van een Sociale Dienst zit je op het kruispunt van de hebbers en de niet-hebbers, de 'actieven' en de 'passieven', de beslissers en de volgers. Dat is moeilijk maar ik heb een ontieg- lijk sterk ontwikkeld rechtvaar digheidsgevoel. Mijn geweten •achtervolgt mij meedogenloos. Mijn kwaadheid soms ook. In be roepsorganisaties hebben ze of een geweldige afkeer van me of ze vinden me geweldig. Beide vind ik gevaarlijk. Want ik schrijf en spreek me weliswaar wezen loos, maar wil wel dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid behouden. Ik doe niet meer dan proberen ze wakker te schudden en ze attent te maken op proces sen die in de samenleving gaan de zijn en op de consequenties die ze kunnen hebben... Die ze volgens mij kunnen hebben". Het meedogenloze geweten... „Qua inkomen sta ik aan de kant van de hebbers. Qua beslis singen sta ik aan de kant van de hebbers. Maar ik heb gekozen voor de niet-hebbers. Dat is een spanningselement. Mijn vrouw zegt: het wordt tijd dat je eruit stapt want hoe lang ben je nog geloofwaardig? Maar als ik hier kap kom ik terecht in het leger der naamlozen. Krankzinnig, maar zo werkt het. Als ik een rus tige baan zou willen, zou ik hier nu niet zitten. Fysiek ben ik ge lukkig sterk maar het werk is slo pend. Acht uur hier, daarna re gelmatig door het hele land lezin gen. Toch is er voor mij een grens. Want wanneer blijkt dat er groepen mensen zijn die in per manente onwetendheid worden gehouden en als ik merk dat ik daar geen verandering meer in kan brengen, dan hou ik op. Ik pas voor de rol van onderdruk ker". Oproep In februari dit jaar zond De Boer een oproep aan alle direc teuren van Sociale Diensten in ons land waarin hij hen aanzette tot wat hij noemt 'fatsoenlijk protest' tegen het uitkeringsbe- leid. Hij stelde voor dat aan enke le uitkeringsgerechtigden een hogere bijstandsuitkering zou worden betaald. Op die manier zou politiek Den Haag een duide lijke omschrijving worden ont lokt van het tot dan toe abstracte begrip 'noodzakelijke kosten van het bestaan', waaronder volgens De Boer ook horen het lidmaat schap van een vereniging, een krant, een ijskast, televisie en fietsen. Een bijstandsuitkering biedt daarvoor vaak onvoldoen de ruimte. In een gelijktijdig ver stuurde brief schrijft hij: „Eerlijk gezegd vrees ik echter dat u zich blijft verschuilen achter de ab stractie van het begrip 'noodza kelijke kosten van het bestaan". U stelt uzelf in dat geval wel lijn recht op tegen de zwaksten in de samenleving, voor wie ik duide lijk en onverkort heb gekozen". Tot veel meer dan discussies binnen de sociale diensten en de gemeenteraden is het tot nu toe niet gekomen. „Ik ben lid van de PvdA en hek anarchistische neigingen. Var dat woord schrikt iedereen. Ei wordt meteen gedacht aan hel gooien van brandbommen. Maai ik bedoel ermee dat ik niet vooi revolutie maar devolutie ben, dal wil zeggen afwenteling var macht. Binnen de GSD-Leeu warden is de zaak in de loop var. tien jaar ook behooHijk gedemo cratiseerd. Dat veroorzaakte ir. het begin angst bij medewerkers om de eigen verantwoordelijk heid te dragen, om aanspreek baar te zijn. Want dat is de keer zijde van invloed en medezeg genschap. Als eerste dienst ir Nederland voerden we hier eer communicatiesysteem in waar bij het hele proces van besluit vorming openbaar is. Behalve natuurlijk de personele aangele genheden. Verder is alles open baar, alles. En evenals de mede werkers moet je ook de cliënter. zo min mogelijk in een afhanke lijke positie houden. Financieel zijn ze al afhankelijk genoeg Daarom was ik er ook op teger toen er sprake was om bij de So ciale Diensten een spreekuui maatschappelijk werk in te stel len". Positiefs „Ik stap dus op als ik merk dal groepen mensen in permanente onwetendheid worden gehou den. Deze functie betekent vooi mij: zien wat je aan positiefs kunt inbrengen in een a prior: negatief kader van de huidige so ciale wetgeving. Kijk, de natio nale doelstelling is volledige werkgelegenheid scheppen. Als de overheid daar niet in blijkt te slagen, welke grond var. rechtvaardigheid ligt er dan ir het feit dat mensen die schuld loos werkloos zijn, op een bij standsniveau komen zonder vee! uitzicht op werk? Daarin zie ik geen enkele grond var rechtvaardigheid! De afstand tussen loon en uitkering is t€ groot en wordt steeds groter. Ik ben ervan overtuigd dat ooit een keer wordt beseft dat arbeid los gekoppeld moet worden van in komen. Dat het basisloon er ooil een keer komt. Het is een gewel dige ommezwaai maar het is naai mijn idee een kwestie van overle ven". „Ik word nogal eens idealisl genoemd maar ik noem mezell eerder rationeel. Nuchter. We zijn bezig met volslagen uitput ting van de aarde, van de grond stoffen en hebben er door inten sieve produktie, behalve een overproduktie, ook enorme mi lieuproblemen bijgekregen waar niemand op de lange duur raad mee weet". Vervuiling In één van zijn 'maagzweer- stukken' schrijft hij: „We consta teren dat we te maken hebben met een geweldige watervervui ling. Dat is heel gevaarlijk want zonder water kunnen we niet. We bouwen daarom rioolwaterzuive ringsinstallaties. Het vervuilde water wordt daar ontdaan van zijn organische vervuilingscom ponent, maar het afvalslib blijft over. En dat moet ook weer wor den verwerkt. Daarvoor bouwen we verbrandingsovens, waarin het slib na afwatering wordt ver brand, waardoor weer lucht verontreiniging ontstaat. Het op geloste vervuilingsvraagstuk op de ene plaats levert een nieuw vervuilingsvraagstuk op een an dere plaats op. Het eigenlijke probleem is helemaal niet opge lost, het is alleen maar met veel kosten en arbeid verschoven". De Boer noemt dit 'De wet van behoud van alle ellende'. De Boer: „Er zullen rampen moeten gebeuren voordat men sen wakker worden. Want als je als individu in je dagelijkse leven niet voortdurend kiest tussen za ken die niet met elkaar zijn te verenigen, kom je in de rotzooi. Maar als samenleving willen we niet kiezen, we willen alles: naar hartelust consumeren, volop werkgelegenheid, een goed geo liede industrie én een schoon mi lieu. Het voorwendsel dat dit al les dankzij de 'heilige' technolo gie en wetenschap tegelijk bin nen ons bereik kan komen, neem ik in de politiek zowel links als rechts kwalijk. Mensen wordt op die manier een rad voor ogen ge draaid, hun wordt informatie onthouden waar ze recht op heb- (fotoGPD) ben. Ik neem de politiek kwalijk als ze verkondigt dat alles moge lijk is en dat alles te herleiden is tot universele waarheden. Die bestaan niet". Eén van die 'universele waarheden' lijkt te zijn dat vrou wendiscriminatie zo oud is als de weg naar Rome en mogelijk bij het leven hoort als de dood. Wat merkt u daarvan? „Puur praktisch is het feit dat steeds meer betaalde banen door mannen worden ingenomen. We hebben in ons land een achter stand van gemiddeld 600.000 be taalde banen voor vrouwen, als gemiddelde van de EG-landen. Zelfs een land als Ierland ligt wat dat betreft voor op Nederland. Je ziet het zelfs in verzorgende functies in de verpleging, waar mannen de taken overnemen die voorheen vooral door vrouwen werden vervuld. Voor vrouwen geldt de kiapstoeltheorie: het po tentieel aan arbeidskracht van stal halen als het land, de econo mie daarom vraagt, zoals in oor logstijd, en hen van de arbeids markt weren - direct of indirect - als ze voor de economie niet langer van nut zijn. Maar om de gevolgen van een economische crisis af te wentelen op vrouwen is geen oplossing. We leven in een mannenwereld, kijk alleen maar naar de wetgeving, en in tij den van economische recessie steken vrouwendiscriminatie en sexisme de kop op. De uitdruk king 'Ik benijd, dus ik besta', zóu weer vervangen moeten worden door: 'Ik ben, dus ik besta'. Dochters Even later... „Ik heb vier doch ters en het heeft mij geraakt te zien wat er gebeurt als een jon gen en een meisje beiden naar een baan in de gezondheidszorg solliciteren". Toch weer dat geweten. Want overheidsrichtlijnen de kost winnersgedachte in de Bij standswet bijvoorbeeld waar door de financiële en daardoor ook emotionele) afhankelijkheid van vrouwen in stand wordt ge houden - worden uitgevaardigd om vervolgens te worden uitge voerd. Nooit gewetensconflicten? „Ik ben natuurlijk zo schizof reen als de neten. Dat kan bijna niet anders. Ik word ook wel ge wantrouwd, bijvoorbeeld door vrouwengroeperingen die vra gen: je zit wel op die stoel en je zegt wel voor ons op te komen, maar wie ben je eigenlijk?". Wie bent u eigenlijk? „Iemand die schippert en die op deze manier en deze plaats dingen kan beinvloeden, ook naar de politiek, waarvan hy denkt dat ze leiden tot meer rechtvaardigheid en structurele veranderingen. Ook in mentali teit". En dan: „Ik heb veel on recht gezien... mijn moeder was een Russische jodin. En je weet misschien wat dat betekende...". De Groene bondsdagafgevaardig de Julius Krizsan, 47 jaar oud, le raar, is zeer ontevreden over het werk dat de Groenen in ruim an derhalf jaar in het parlement heb ben gedaan. „Wij hebben als ham sters rondgelopen, een ongelooflij ke hoeveelheid papier geprodu ceerd en eigenlijk maar weinig te ruggegeven aan de mensen die ons gekozen hebben". Kriszan vindt dat de Groenen veel te vroeg in de Bondsdag zijn gegaan. Zijn collega Milan Horacek, die na de 'Praagse lente' uit Tsjecho- slowakije is gevlucht, is daarente gen van mening dat er juist veel te laat Groene afgevaardigden in het parlement in Bonn zijn gekomen. Maar ook hij gelooft dat de Groe nen in de Bondsdag onbevredi gend functioneren. Zijn ontwape nende oplossing: „We moeten bij onszelf beginnen als we wat willen veranderen". Hoe en wat, dat bleef ook op de, als gebruikelijk openba re, fractiezitting van de Groenen, meer vaag dan duidelijk. door Hans Amesz De Groene parlementariërs en degenen die hen, overeenkomstig een basisbesluit, in het midden van de vieijarige parlementsperiode zullen opvolgen, praatten onlangs over het functioneren van het par lement. Als voorbereiding op het debat dat afgelopen donderdag in de Bondsdag werd gehouden. Op voorstel van bondsdagpresident Rainer Barzel debatteerden gedu rende vijf uur de 'geachte afgevaar digden' over zichzelf, hun werk, de voorwaarden daartoe. Maximale spreektijd: tien minuten per man of vrouw. In West-Duitsland wordt al lang geklaagd over de manier waarop de volksvertegenwoordiging naar buiten toe werkt en de indruk die dat maakt. Alleen al de aanblik van de vergaderzaal tijdens belangrijke debatten - zoals onlangs dat over de begroting rechtvaardigt het initiatief van de bondsdagpresi dent. Want, al korte tijd na 9 uur 's ochtends, het tijdstip waarop nor maal de Bondsdag begint te verga deren, is die zaal vrijwel leeg. Camera's Vooral als de 'grote namen' aan de beurt zijn geweest en nog meer als de televisiecamera's zijn opge borgen, biedt het parlement uit zicht op een 'groepje onder ons'. De meeste parlementariërs voelen er kennelijk niet veel voor nog eens een keer al lang bekende standpunten in langdurige en lang dradige redevoeringen aan te ho ren. Immers, het eigenlijke Werk is al lang gedaan in de voorbereiden de commissievergaderingen. ib S| de tijden toen politici als Hei Wehner (SPD) en Franz J Strauss (CSU) het met elkaar de stok kregen. Wehner, di«,verTc 1983, oud (77) en ziek, het pG°pehr ment verliet, is ook degene die reweg het meest tot de orde isv?or* roepen door de fungerende vr.®v' zitter van de Bondsdag. Als fra<fmg' voorzitter van de SPD ontbrak trouwens bij geen enkel debat-— - Tegenwoordig is het bijna IVI schamend te zien hoe weinig psr^ mentsleden in de Bondsdag 'hoge huis') aanwezig zijn. Het 1 als ze „niets beters hebben doen". Wat moet het volk, dat n de televisie kijkt en zo'n lege aSHII" met ook nog doezelende of krarxatior lezende afgevaardigden ziet, dF) ga eigenlijk van denken? En wat cften ii ken de afgevaardigden daar het 1 van? »szini lag Naar de eerste vraag is nooit inmir goed onderzoek verricht, maar "rité, antwoord laat zich natuurlijk n var makkelijk raden. Wat de parlerrf van tariërs zelf van de Bondsdag-|kelir eenkomsten vinden, is bekéolgei Zonder uitzondering roepen m-co desgevraagd allemaal dat het van niet langer kan", dat er „einderden iets moet gebeuren", dat de vei zijn derzaal geen „repeteerlokaal"elijk enzovoort, om vervolgens weer-fen. de orde van de dag over te gaafnde gsprc Stropdassen nie u In feite zouden de Groenen oi minst ontevreden over hun furQi tioneren als parlementsfra^ pro( Er bestaan bovendien nauwe lijks afgevaardigden meer die in staat zijn vrij van papier op origine le manier te praten. Interrupties worden, zeker als het debat direct op de televisie wordt uitgezonden, door de sprekers nauwelijks toege staan en de zogenaamde Zwi- schenruf (spontane reactie vanuit de parlementsbanken), bedoeld om te provoceren, wordt meestal botweg genegeerd. Oudgedienden denken vaak weemoedig terug aan ■Tolge i' - moeten zijn. Zij hebben toch nieuws' in het 'hoge huis' gebrai; ir dr: En daarmee zijn niet de relatief abs le en lange baarden, het ontbrek proi van stropdassen (met uitzonderiteite van Otto Schily) en rokken \u w doeld, maar veel meer de duide^t b ke, eerlijke taal die de Groenen \iitei zigen. Bovendien huldigen zy Iroffe principe dat alle fractie-activiteit0lie] openbaar moeten zijn. Daarv,nds! wordt zelfs niet afgeweken als b0t e om grote problemen gaat en de i me genover elkaar helemaal niet zo lngsl ve Groene afgevaardigden elk^_— met harde woorden om de or sla3". »u De Groenen zijn sinds de verki zingen van maart 1983 ook veel a tiever geweest dan de fracties vj SPQ, CDU-CSU en FDP als h|£|] ging om vragen te stellen aan c regering en het organiseren vé kleine of grote debatten. Toch heerst ook in het GroeiHerl 'kamp ontevredenheid. KernpuP^ert is, zoals Christa Nickels het in <®n.s' vergadering van afgelopen dinsd£*1€ uitdrukte: „Als wij er als Groené*^0 niet in slagen een brug te slaan tun* sen het volk en het parlement, da "s: heeft het parlementarisme geé^eec toekomst meer". Alweer, hoe moeei} dat? Decentralisatie, raden-demftn( cratie? Eckhard Stratemann (36, lians raar): „We mogen nog zo'n basü"6! 'democratisch parlement hebbeir2n waarin de Groenen tachtig procef®rn van de zetels hebben. Dat helpt a Jaa lemaal niets als de maatschappeli ke verhoudingen niet verandereiDe Als wij in zo'n situatie aan het kapond taal zouden komen, dan verdwijitige dat kapitaal toch gewoon over dn grenzen. Kijk naar de ervaringeinn van Frankrijk onder Mitterranondi Een raden-democratie kan nier v functioneren in een groot gelndusatic trialiseerd land met 60 miljoen iitan woners, zoals de Bondsrepublieliani Er moeten nu eenmaal beslissen i gen voor het hele land genome>n worden, bijvoorbeeld op het gö^er bied van de politiek ten opzicht van buitenlanders of op onderwijle sterrein. Het gaat erom dat wij dj v( maatschappelijke verhoudinge^g naast het parlement veranderen" -Jt2 Het Nederlands Bijbelgenoot schap telt nu bijna 300.000 leden. De in april gehouden leden werfactie heeft ruim 22.000 nieu we leden opgeleverd. Dat deelde secretaris J. van Kranenburg op de jaarvergadering zaterdag in Utrecht mee. In het afgelopen schooljaar werd aan 382 scholen een actie gehouden voor Cameroun. Die bracht f. 66.000 op, driemaal het streefbedrag. De vergadering benoemde de oud-secretaris R. van Holst Pel- lekaan, de hervormde predikant P. A. L. Brinkman (Schoondij- ke), de 91-jarige taalgeleerde pro fessor dr. L. Onvlee en diens naaste medewerker H. Kapita uit Sumba tot lid van verdienste, beide laatsten voor hun jarenlan ge arbeid aan het Sumba's woor denboek. De hervormde gereformeerde- bondspredikant H. G. Abma sprak op deze jaarvergadering over het thema 'God wil zich ver staanbaar maken'. Hoewel hij persoonlijk voorkeur heeft voor een vertaling die zo dicht moge lijk bij de grondtekst blijft, en het waardeerde dat het bijbelge nootschap de Statenvertaling blijft uitgeven, toonde hij zich geen tegenstander van de Groot Nieuws Bijbel in de omgang staal. Unfaire kritiek op die ver taling wees hy af. Abma hoopte, dat door deze vertaling mensen naar de kerk zouden terugkeren. "Ik maak mij zorgen over de voortgaande individualisering van het bijbellezen. Geloven is geen eenzaam avontuur, maar een gemeenschappelijke aange legenheid". Beroepen. Hervormde Kerk: beroepen te Numansdorp C. Fie- ren (zendingspredikant) Ede, te Goedereede B. van Vreeswijk Zetten-Andelst. te Woudenbere H. Visser Katwijk aan Zee; be dankt voor Rijssen M. Goudriaan Ouderkerk aan de IJssel. Gere formeerde Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Uithuizermeeden H. M. Smit Delfzijl. Lieve jongens. Volgens de Nederlands gereformeerde pre dikant A. J. Moggré (64) kunnen burgerlijke ongehoorzaamheid, kraken en staken niet samen gaan met een 'wandel in de voet stappen van Christus'. Hij zei dat bij de opening van het negende studiejaar van het Nederlands gereformeerd seminarie in Oost- zaan. "Voor burgerlijke onge hoorzaamheid is dan geen milli meter ruimte". De crisis van het gezag vreet de hele samenleving aan en dringt alle relaties binnen. Zo wordt de samenleving ontwricht. Rebel len zijn de lieve jongens. "Het is duidelijk", zei Moggré, "waar dit alles op moet uitlopen, namelijk op het vermolmen van het hart van de samenleving". Medische ethiek. Op een conferentie van de tienjarige Vereniging voor Calvinistische Wijsbegeerte, zaterdag in Amers foort, waarschuwde de christelij ke gereformeerde ethicus profes sor dr. W. H. Velema ervoor, dat de ethische beslissingen in de ge zondheidszorg door 'Den Haag' zouden worden genomen en dat de individuele arts of patiënt daardoor zelf geen keuze meer heeft. Legalisering van de abor tus zag hij als 'het beslissende keerpunt in een afglijdende me dische ethiek'. Principieel zullen euthanasie en zelfmoord niet meer zijn te gen te houden. Beide zijn vol gens hem een uitvloeisel van een humanisme, dat ten diepste atheïstisch is. Te vaak wordt de bijbel aangepast aan het moder ne denken. Christen-medici, zei Velema, zouden bepaalde hande lingen strikt moeten weigeren, omdat zij die in hun geweten niet kunnen verantwoorden. "Uit gangspunt voor een gezonde me dische ethiek moet zijn de eer bied voor het van God ontvan gen leven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 6