'Queen' blijft favoriet
;Kunst te kijk
Ovatie na ovatie in Leidse Groenoordhal
Werkcentrum Dans
met Cunningham
Warmte en harmonie
in werk Jan Wisse
Van Aemstel-
kwartet: nog
geen eenheid
Uit in de Randstad
Renteloos geld lenen
voor kunstaankopen
Popagenda
IBER klJDAG 21 SEPTEMBER 1984
PAGINA 25
Bezetting: Freddie Mercury (zang, gitaar, piano), Brian May (gitaar, koorzang),
John Deacon (bas, koorzang) en Roger Taylor (drums en koorzang). Gastspeler:
Spike Edney (synthesizer, gitaar).
Groenoordhal Leiden, 20 september 1984.
LEIDEN (GPD) - Twee jaar lang
is Queen niet op tournee geweest
door West-Europa en het heeft
ook dezelfde periode geduurd
voordat er weer opnamen (elpee
The Works) beschikbaar waren
die de grote achterban van deze
14 jaar oude Britse band konden
aanspreken. Maar al eerder was
er een slijtage proces gaande.
Het laatste respect dat dit gedeel
telijk symfonische, gedeeltelijk
hardrock spelende kwartet bij de
serieuze muziekpers genoot, was
allang verspeeld. De aanhang
van deze Jan Modaal onder de
popgroepen bleef trouw, hond
strouw.
De aanhankelijkheid in een
met 14.000 fans afgeladen
Groenoordhal is zelfs fabuleus te
noemen. Halverwege de set zet
ten zanger Freddy Mercury en gi
tarist Brian May zich op twee
krukken om een drietal zachtere
songs op intieme wijze te laten
spreken. Daar komt niets van in.
De zaal reageert als e'e'n man.
Ovatie op ovatie rolt richting po
dium, totdat May de handen
spreidt. Hij zegt, echt ontroerd:
„Ons fortuin is in de rest van de
wereld wel eens onzeker, maar in
Holland hebben we kennelijk al
tijd vrienden."
De veilinghal siddert als een
kat die over het achterlijf wordt
gestreken. Het dier begint nog
luider te spinnen. Uit volle borst
en als uit één keel klinken de
drie, zacht bedoelde songs. Mer
cury staat verbaasd te dirigeren
en geeft complimentje op com
plimentje. „Jullie zijn de eerste
die '39 helemaal kunnen zingen.
You fuckers can do anything,
can't you? Het publiek raakt bij
kans in extase. Queen-fans zijn
de groep bijna teveel. Je zou wil
len dat het er bij voetbalwedstrij
den nog zo aan toeging.
Queen heeft in Frederick Bul
sara alias Freddie Mercury een
onduidelijke verschijning als
frontman. Hij zingt als een oude
Italiaanse heldentenor, gehuld in
een wit pak, afgekleed met zwar
te bliksemschichten. Zijn korte,
typerende microfoonstandaardje
zwiept hij als een rapier telkens
in het rond, alsof de schermer
telkens even en garde roept. Het
is een heel aardig toneelstukje
dat deze, wat mislukte leather-
Enthousiasme voor de Engelse popgroep 'Queen'
boy zo opvoert. Funktie heeft het
in het geheel niet, maar het
spreekt het publiek wél aan.
Dergelijke uiterlijkheden -
vaak opgeklopt als Haagse bluf
- hebben al heel lang een zeer
belangrijk onderdeel uitgemaakt
van Queen's presentatie. Niet al
leen de shows (met hoge, bewe
gende plafonddelen, waardoor
de lichtkoepel er uitziet als een
enorme stationshal), ook de vi
deoclips zijn extravert, schreeu
werig zelfs. De band, en zeker
Mercury, zou graag ook buiten
de aanhang respect genieten. Zo
lang zijn clips bijvoorbeeld een
nogal goedkoop gebruik maken,
van beelden uit de oude Duitse
science-fictionfilm Metropolis
van Fritz Lang zal dat respect
uitblijven. Als Mercury tijdens
de clip van I want to break free
bijvoorbeeld in travestie op
treedt, lacht de aanhang zich een
deuk. Maar travestie met zulke
tieten, die ook live wordt uitge
voerd, is te weinig subtiel voor
anderen. Dat onderscheid in op
vattingen is vergelijkbaar met óf
André van Duin óf Koot en Bie
leuk vinden.
Tijdens de show voert de band
een dwarsdoorsnee van het re
pertoire uit. Daar gaan we voor
de statistici: Machine World (als
intro), Tear it up, Tie your Mot
her down, Under pressure. So
mebody to love, Killer Queen,
Seven Seas of Rhye, Keep Your
self alive, Liar, It's a hard Life,
Ibrahim/Dragon Attack, Now
I'm here, The World we created,
'39, Love of my Life, I go crazy,
Another One bites the Dust,
Hammer to fall, Crazy little
Thing called Love, Bohemian
Rhapsody, Radio Gaga. De toe
giften: I want to break free, Jail-
house Rock, We will rock You,
We are the Champions en God
save the Queen (als outro). A1
met al een twee uurdurende
show met zoveel uitingen van
wederzijdse aanhankelijkheid
dat ik me geen moment heb ver
veeld. JOHN OOMKES
in Nmm
ambo
'e ster
wa
Br
tkaa
gnat
vroi
aldi
fativ
Werkcentrum Dans met premières
van 'Cross Currents' (Merce Cun-
ningham/Conlon Nancarrow) en
'Rondo' (Ton Simons/Michel Wais-
visz). Gezien op 20 september in de
Lantaarn, Rotterdam. Aldaar ook op
21 en 22 september. In het LAK-thea-
ter, Leiden op 3 november.
ROTTERDAM - Werkcentrum
Dans viert dit jaar zijn tienjarig
bestaan. Artistiek leidster Kathy
Gosschalk vond het gepaster dat
te vieren met de instudering van
een door een choreograaf van
naam gemaakte dans, dan met
een uitgebreid feest. Ze wist het
gedaan te krijgen dat 'Cross Cur
rents' uit 1964 van haar favoriet
Merce Cunningham zou kunnen
worden uitgevoerd. Werkcen
trum Dans is daarmee de eerste
Nederlandse groep met werk van
Cunningham op het repertoire.
Ze grijpt daarmee hoog. Want
werk van Cunningham vereist
een zeer exacte uitvoering, en
dat is in het verleden niet de
meest in het oog springende
kwaliteit van de groep geweest.
'Cross Currents' is een korte
dans (7,5 minuten) voor twee
danseressen en een danser, die
het vooral van een strak ritme
moet hebben. Dat ritme moeten
de dansers helemaal zelf maken.
De muziek geeft geen houvast;
de dansers mogen die volgens de
instructies van Cunningham pas
tijdens de eerste opvoering voor
het eerst horen.
Aan de uitvoering kun je zien
dat er hard aan gewerkt is, maar
ook de inspanning die het kost is
zichtbaar; je ziet hoe er binnens
monds wordt meegeteld, aan de
mathematische precisie schort
het soms, maar de terloopse ma
nier van dansen is stijlvol. Je
moet er wel van houden, van zo'n
oudere Cunningham.
'Rondo' van Ton Simons is ze-
Mieke van der Linden, Howard Maduro en José Winkelman (v.l.n.r.)
in 'Cross Currents' van Merce Cunningham (Foto Leo van veizen)
ker zo interessant, vooral ook
door de verbazende compositie
van Waisvisz: geluid dat volgens
hoogstmoderne principes is
geordend. Het doet denken aan
klassieke klanken, waar een
schaaf langs is gehaald, die alle
uitsteeksels heeft verwijderd.
De dans sluit associatief bij die
muziek aan. De klankkleur is in
beweging vertaald en ook de in
tensiteit van de muziek wordt op
de voet gevolgd. Quasi-abstracte
bewegingen, die op vergelijkba
re manier op het klassieke reper
toire variëren als dat in de mu
ziek gebeurt. Dat geldt ook voor
de kleding: de dansers zijn ge
kleed in een soort disco-tutu's,
en krijgen door de gymschoenen
die ze dragen een licht idioot
aanzien.
In de muziek komen de clima
xen onverwacht uit de lucht val
len, in de dans gebeurt dat ook.
Daardoor kost het even voor de
opbouw van 'Rondo' duidelijk
wordt, en lijkt het alsof 'rondo'
gelijk zou moeten zijn aan kop
en staartloos. Pas helemaal aan
het eind voegt de dans een eigen
spanning toe aan de klanken.
ARIEJAN KORTEWEG
Schilderijenexpositie bij 'Stelling'
Schilderijen van Jan Wisse in Gale
rie Stelling, Lange Mare 65. Tot en
met 28 september. Geopend: di. t/m
za. van 12-17 uur.
LEIDEN - "Ik vind het stukken
moeilijker om abstract dan om fi
guratief te werken". Een uit
spraak van de jonge kunstenaar
Jan Wisse (geb. 1955), die nu een
twintigtal recente, grote abstrac
te schilderijen exposeert bij Stel
ling. De werken zijn alle titelloos
en in het algemeen fel van kleur.
Ze zijn alla-prima in olieverf op
gezet, en naar het schijnt op een
wilde, impulsieve wijze. Bij na
dere beschouwing blijkt toch
veelal een zekere orde aanwezig
te zijn en wordt wel de indruk ge
wekt dat hier een overwegend
kunstenaar achter schuilgaat.
Jan Wisse voltooide twee jaar
terug een N.L.-Opleiding Teke
nen en Handvaardigheid in
Delft. Hij besloot daarna om niet
als docent maar als vrij kunste
naar bezig te zijn. Wisse was voor
en tijdens zijn opleiding echter
ook al creatief bezig. Hij werkte
aanvankelijk figuratief. "Op den
duur ging het figuratief werken
mij vervelen. Het vormde geen
uitdaging meer voor me", licht
de kunstenaar toe. "Ik besloot
toen de figuratie te verlaten, me
de omdat ik vind dat die de kij
ker belemmert in het werkelijk
met het doek zélf bezig zijn". En:
"Mijn werken lijken misschien
zo met de losse hand te zijn ge
maakt. Maar er zitten werken
tussen waar ik heel lang, soms
wel een jaar, mee bezig ben ge-
Gijsbrecht van Aemstelkwartet:
Eleonore Pameyer fluit, Ernestine
Stoop harp, Jan Erik van Regteren
Altena viool en altviool, en Eduard
van Regteren Altena cello. Werken
van Bach, Schubert, Debussy, Tsjai-
kowski en Doppler. Gehoord in Kas
teel Duivenvoorde Voorschoten op
20 september.
VOORSCHOTEN - Sympathiek
in de opzet van de Duivenvoor
de-concerten is dat er niet alleen
gerenommeerde ensembles op
treden, maar er ook voor minder
bekende ensembles ruimte is.
Evenals de vorige keer musiceer
den in de Marotzaal vier jonge
musici, allen enkele jaren gele
den afgestudeerd aan het Swee-
linck-conservatorium en al in die
studietijd verenigd in een en
semble. Allen bekwamen zich
nog verder bij grootheden in hun
vak. Een goed niveau van instru
mentale vaardigheid lag dan ook
in de lijn der verwachtingen en
werd ook gerealiseerd.
Maar goed en vaardig musice
ren alleen is niet goed genoeg. Te
zeer waren er nog vier individua
listen aan het woord, waarbij
vooral de fluitiste opviel door
een geprononceerde muzikale
persoonlijkheid. Met een rijk ge
schakeerde toon kroop zij als het
waren in de stijlen van de stuk
ken die ze speelde, Bach strak en
helder, Debussy weelderig. Wat
aan het totaal ontbrak was een
eenheid van visie, een evenwicht
in het weefsel van de vier indivi
duele stemmen, het op gelijke
wijze modelleren van de frases.
Het uitstekend opgebouwde pro
gramma bevatte een paar hoog
tepunten uit de kamermuziekli
teratuur: zowel de schitterende
Triosonate voor fluit viool en
continuo uit Das Musikaliche
Opfer van Bach, nogal ramme
lend en in het eerste deel bepaald
te statisch gespeeld, als het aller
liefste kwartet voor fluit, altviool
cello en harp van Schubert leden
onder de al genoemde gebreken.
In Debussy's prachtige Sonate
voor fluit altviool en harp von
den de drie spelers elkaar opeens
in een weelde van klankkleuren,
het hoogtepunt van de avond.
Met een bewerking van het An
dante uit Tsjaikowsk's 2e Strijk
kwartet en een Nocturne van
Doppler, een vriendelijk en zoet
vloeiend muziekje werd een
avond van té vrijblijvend musi-
n-de-oppervlakte beslo
ten.
MIES ALBARDA.
weest. Om de bedoeling van mijn
werken aan te voelen dienen kij
kers zich zo open mogelijk op te
stellen. En ik heb gemerkt dat
dan meestal wel wordt aange
voeld wat ik zelf heb gevoeld
toen ik de werken maakte".
Niettemin kwam ik in het gas
tenboek bij de expositie de vol
gende reactie van een bezoeker
tegen: "Wat wilde je er mee zeg
gen Jan? Of wilde je er niets mee
zeggen? Heerlijk uitgeleefd?" En
wat te denken van een andere,
nogal grof geformuleerde reactie
in hetzelfde boek: 't Is gewoon
klote met drie o's".
Echt grote verschillen tussen
de schilderijen zijn er niet, en
duidelijk onderscheiden emoties
kan ik er dan ook nauwelijks in
terug vinden. Alhoewel de
werken in eerste instantie (ab-
stract)-expressionistisch lijken -
het stokpaardje van Stelling
blijken ze bij nadere beschou
wing toch meer decoratieve dan
expressieve kwaliteiten te heb
ben. De expressieve mogelijkhe
den van kleur en vorm zijn alles
behalve uitgebuit, onder meer
omdat de meest uiteenlopende
kleuren en vormen vaak zodanig
naast elkaar zijn gezet dat ze el-
kaars specifieke werkingen op
heffen en een soort decoratieve
vlakheid bewerkstelligen.
Bij de beleving van de in ver
scheidene werken aanwezige de
coratieve schoonheid ervoer ik
bepaalde losse verfspatjes, uitge
lopen verfstrepen, en te duidelijk
aanwezige reminiscenties aan
het gebruikte materiaal zoals
penseelhaar-sporen, verfdrup-
pels en klodders, toch wel als
enigszins storend. Al met al moet
echter gezegd worden dat diver
se werken warmte en harmonie
uitstralen, en zelfs enige feeste
lijkheid.
ANTOON ERFTEMEIJER
t LEIDEN - Anja Duyvesteyn en Henk Mooij exposeren van zaterdag-
t middag 22 september af in galerie Henk de Greef in Wassenaar. Kenmer-
r kend voor het werk van Anja Duyvesteyn, dat zich ontwikkelde van hy-
per-fotorealisme naar een wat vrijere schilderwijze, zijn de sterk belichte
i onderwerpen tegen een donkere achtergrond.
Henk Mooij laat op deze tentoonstelling, die tot en met 18 oktober
duurt, keramische plastieken ('vervormde kubusstapelingen') zien. De
expositie wordt zaterdagmiddag(van 17 tot 19 uur)geopend en is dage-
lijks, behalve op zondag en maandag, van 10 tot 17 uur, te bezichtigen.
Een thema-expositie over de toekomst wordt op het ogenblik inge
richt in 'Het Oude Raadhuis' in Warmond. De exposanten Hendrik Jan
Brakels uit Warmond en Leo Oostenburg uit Leiden tonen, in de perio
de van 21 september tot en met 8 oktober, door middel van schilderijen,
foto's, schaalmodellen en een band-diaserie hun visie op de toekomst.
Hendrik Jan Brakels is na 4V2 jaar lerarenopleiding en Vz jaar
kunstacademie nu leraar tekenen en handvaardigheid. Het eindexa
menwerk van de lerarenopleiding is één van de aanzetten tot deze ex
positie. In 1982 is hij aan een serie schilderijen begonnen met als thema
de tegenstellingen tussen polderland en stadsuitbreiding. Het steeds
meer aan elkaar vastgroeien van Warmond en omliggende gemeenten
is hiervoor o.m. een aanleiding geweest. Een stap verder gaand dan het
héden is het volgens hem een serie geworden met een blik op de toe
komst 'met een cynische knipoog'.
Een ander werkstuk dat een rol speelt op de expositie is een eind
werkstuk handvaardigheid: een levensgroot ruimtepak. Hier begint
ook de samenwerking met Leo Oostenburg, geluidstechnicus en foto
graaf. Dank zij de samenwerking kwam een diashow tot stand. Het
computergestuurde programma is van stereo-geluid voorzien en afge
werkt in de studio van Joop Piëte in Leiden. Op de zondagen 23 en 30
september alsmede op 7 en 14 oktober zijn er tussen 14 en 16 uur doorlo
pend voorstellingen.
Zeefdrukken en aquarellen van Jan van Zonneveld zijn tot en met 30
november te zien in galerie Van der Vlist aan de Botermarkt. Men kan er
dagelijks, behalve op zondag en maandag, van 10 tot 5 uur terecht.
Guus Sloos exposeert zijn werk in de periode van 22 september tot en
met 31 oktober in het verpleeghuis 'Leythenrode' in Leiderdorp. Ze zijn-
dagelijks van 10 tot 8 uur te bezichtigen.
Olieverven en pastels van Nel Pot en pentekeningen van Frits Frietman
vullen tot en met 28 oktober de ruimten van museum Swaensteyn in
Voorburg. Geopend op dinsdag, donderdag en zondag van 2 tot 5 uur en
op zaterdag van 12 tot 4 uur.
Aquarellen van Hein Wilzen en en keramiek van Leni Kluiters-Venne
zijn tot 26 oktober te zien bij Jacq. van Bellen aan de Lange Voort in
Oegstgeest.
Hein van Wilzen maakt voornamelijk landschappen, stadsgezichten
en stillevens. Hij werkt meestal in naturalistische trant met soms een
lichtre neiging tot surrealisme.
Het werk van Leni Kluiters bestaat voor een groot deel uit handge-
vormde keramische plastieken.
moeder
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
t/m vr 28, 20.15 uur, De Haagse Come-
die speelt 'De Ambassadeur', m.m.v.
Kees Coolen, Bas ten Batenburg, Ju
les Royaards.
vr 21, 18 uur, za 22,14.30 uur, zo 23,12
uur, Haagse Comedie met 'Het Huwe
lijksaanzoek' van Tsjechow.
HOT-theater
vr 21, 20.30 uur, 'De zo
aarde, levensbomen',
maskers en marionettenfestival, door
Henk en Ans Boerwinkel,
za 22, 20.30 uur, 'Movimomenti 2',
i.k.v. mime, maskers en marionetten-
festival, door Christian Mattis uit
Zwitserland.
zo 23, 14 uur, 'Televiezerik', kinder
theater door theater Pssstt.
zo 23, 20.30 uur, 'Confusion', door
Theatre des Fusains uit Frankrijk
i.k.v. mime, maskers en marionetten
festival.
Circustheater
za 22, di 25, 18.30 uur, Nederlandse
Operastichting met 'Parsifal' van Ri
chard Wagner, m.m.v. Het Residentie
Orkest, Het Nederlands Operakoor en
div. solisten.
woe 26, 20.15 uur, Djazzex, Modern
Jazz Dance Company.
Nederlands Congresgebouw
ma 24, 20.15 uur, popconcert door
Jethro Tul.
woe 26, 20.15 uur, 'Onde Koza', Ja
pans slagwerk.
do 27, 20.15 uur. Residentie Orkest
m.m.v. Uto Ughi, viool, o.l.v. Adam
Fischer.
Appelthealcr
woe 26, do 27, 20.15 uur, 'De Thuis
komst' van Harold Pinter, opgevoerd
door theatergroep De Appel, met o.a.
Trudy Labij-
woe 26, do 27, Appelstudio, 20,15 uur,
'Freule Julie', door theatergroep Ap
pel, met o.a. Sacha Bulthuis.
Schouwburg
za 22, 15 uur, 'Duetten voor Balletten
en Muziek', Alexandra Radius en Han
Ebbelaar
do 27, 20.15 uur, Jan Blaaser met
'Weer Wat Nieuws', muziek: Jan
Blaaser en Gerrit de Boer.
LAK-Theater
vr 21, za 22, 20.30 uur, 'Balatum' van
Michel Anne De Mey en Roxane Huil-
mand, dansvoorstelling,
zo 23, 15 uur, kindervoorstelling 6-12
jaar: 'Mevrouw Smit doet 't in d'r
woe 26, 20.30 uur, Leidse theater
groep Pancras (Oost) speelt 'Pompen:
De Spelen'.
do 27, 20.30 uur, Motor speelt 'De ar
chitect en de keizer van Assyrië' van
Fernando Arrabal
ROTTERDAM
De Doelen
vr 21, za 22, alle zalen, Pandora's Mu
sic Box, festival voor nieuwe popmu-
ziek-groepen.
ma 24, gr. zaal, 20.15 uur, Arie Keijzer
speelt Bach op het grote Doelenorgel,
di 25, 19.30 uur, gr. zaal; Familiecon
cert: Concerto Rotterdam o.l.v. Heinz
Friesen, m.m.v. Raymond Delnoye,
fluit, Arie Keijzer, orgel,
do 27, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. James
Conlon, m.m.v. Yo Yo Ma, cello en
Stedelijk Helmonds Concertkoor;
Liszt, Dvorak.
Hofpleintheater
vr 21, zo 23, di 25, woe 26, do 27, 20.15
uur, 'Slippers', blijspel van Alan
Ayckbourn, m.m.v. Luc Lutz, Trins
Snijders, Liz Snoyink en Derek de
Lint.
Luxor Theater
vr 21, zo 23, di 25, woe 26, do 27, 20.15
uur, 'Wat gaan we doen', nieuwe one-
man-show van Paul van Vliet.
Stadsgehoorzaal
zo 23, 20.15 uur, 'Nacht moeder',
m.m.v. Linda van Dijck, Ann Haze-
Laurenskerk
vr 21, Rotterdamse Orgeldagen; The
ma. Nederlandse koraalkunst. Gert
Oost, orgel, m.m.v. Schola van stu
denten in de muziekwetenschap te
Utrecht.
Th. Lemckert, orgel en het Neder
lands Kamermuziek Ensemble o.l.v.
Krijn Koetsveld.
AMSTERDAM
Carré
vr 21 t/m woe 26, beh. ma, 20.15 uur,
zo ook 14 uur, The New York Harlem
Opera Ensemble 'Showboat' van Os
car Hammerstein/Jerome Kern.
do 27, t/m zo 30, 20.15 uur, Brasil Tro-
Amsterdams Philharmonisch Orkest
o.l.v. Anton Kersjes/Bella Davido-
vich, piano,
a 22, gr. zaal, 15 uur, Radio Filharmo-
Dam, alt, Piero Visconti,
we Visser, bas e.a.. Groot Omroep-
zo 23, gr. zaal, 14.15 uur, Amsterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton
Kersjes/Jaap van Zweden, viool,
zo 23, gr. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Antoni Ros-
Marba/Isabella van Keulen, viool,
woe 26, gr. zaal, 20.15 uur, Concertge
bouworkest o.l.v. Eugen Jochum.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m za 6/10, beh. zo/ma, 20.15 uur, zo
23 première, Mary Dresselhuys, Ram
ses Shaffy, Jules Hamel, Steye van
Brandenberg en Nancy Geyskens in
'De Sprong' van Larry Fineberg, re
gie: Henk van Ulsen
Stadsschouwburg
vr 21, za 22, 20.15 uur, Nederlands
Danstheater 'Wiegelied' en 'Stamping
Grounds', m.m.v. Het Nederlands
Balletorest.
zo 23. 14 uur, woe 26, 20 uur, Neder
landse Operastichting 'Elektra' van
Richard Strauss, m.m.v. Het Rotter
dams Philharmonisch Orkest o.l.v.
Hartmut Haenchen en Het Neder
lands Operakoor o.l.v. Johannes Mik-
kelsen.
di 25, do 27 premiere, 20.15 uur, Het
Publiekstheater 'Berenice' van Jean
Racine, met o.a. Ton Kuyl en Marjon
AMSTERDAM (ANP) - Expositiebezoekers die kunst willen kopen bij
een door de staat erkende galerie kunnen tot 10.000 gulden lenen zonder
daarover rente te betalen. Minister Brinkman (WVC) heeft daartoe een
overeenkomst gesloten met De Lage Landen, een financieringsmaat
schappij van de Rabo-bank.
De regeling gaat 22 oktober in, aldus Brinkman's departement. Voor dit
jaar is zeven ton beschikbaar; in 1985 een miljoen gulden.
De Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars BBK is fel tegen
deze regeling die volgens haar in het geheel niet ten goede komt aan de
„man met de kleine beurs". De BBK is ook tegen de band met een bank
De Raad voor de Kunst zet vraagtekens bij de regeling en is boos dat de
minister geen advies vroeg.
Minister Brinkman wil tot 1986 in totaal 100 miljoen gulden bezuinigen
op de Beeldende Kunstenaars Regeling. Twintig miljoen daarvan wordt
bestemd voor maatregelen, die de verkoop van kunst bevorderen. Boven
genoemde regeling is zo'n maatregel, aldus de BBK
De regeling betreft leningen van minimaal 1.000 en maximaal 10.000
gulden. De galerieklant moet volgens de wet wel minimaal eenvijfde van
de aankoopsom zelf betalen. Als hij de rest leent bij De Lage Landen,
betaalt het rijk de rente.
De Raad voor de Kunst ziet liever een minimum-bedrag van 500 gul
den. De BBK vindt dat de bank teveel kan bepalen wie wel en wie niet
mag lenen voor kunst. De „gewone student, de werkloze of de bijstand
strekker" wordt door deze regeling in elk geval niet aan betaalbare kunst
geholpen, meent de BBK.
In het Leids Vrijetijdscentrum
treedt vanavond de Gunclub op.
Een in 1980 opgerichte Amerikaan
se band, die ongenadige muziek
maakt. Vorig jaar was de Gunclub
ook in het LVC. Van de bezetting
van toen, hebben alleen zanger Jef
frey Pierce en de drummer stand
gehouden. Slide-gitarist Kid Con
go Powers is terug op het oude
nest. Een dag later gaat de Gun
club naar Pandora's Music Box in
Rotterdam.
De Leidse groep P.S the Foot
notes brengt dezer dagen de twee
de single 'No commitments uit.
Bovendien dit weekeinde twee op
tredens in Leidse kroegen. Mor
genmiddag om 17.30 uur in de
Spiegels en zondag om 22.00 uur in
de Jam.
Inity (uit te spreken als 'ainittie')
komt uit Amsterdam en maakt reg-
gae.Ze nemen een voorbeeld aan
Engelse bands als Aswad en Steel
Pulse en staan via gitarist Paco ook
jazz-elementen in de muziek toe.
Inity komt morgenavond naar het
Leids Vrijetijscentrum.
In de Muzenhof in Leiderdorp
wordt morgen vanaf 15.00 uur een
gratis popfestival gehouden. Daar
spelen o.a. Next Crisis, Spasmodi-
que en Decent People.
HOT HOUSE opent vanavond zijn vijftiende jazzseizoen met een optre
den van het Werken Trio, met als speciale gast de trombonist Wolter
Wierbos. Niet in de zolder van het LVC dit keer, maar in het restaurant
van het Universitaire complex, Cleveringaplaats 1. Aanvang 20.30 uur.