Veronica nog zonder
actualiteitenruhiiek
Nederlandse tv-inzendingen Prix-Italia vallen op
Opening Filmdagen
gênante vertoning
Seth Gaaikema op herhaling
Vera Lynn wacht grote belangstelling
Vanrunxt: 'onbeschaafde' dans
'Toekomst Intro-dans in gevaar'
DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1984
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 27
TRIEST (GPD) - De Nederlandse tv-inzen
dingen op het Prix-Italia-festival vallen op
tussen het overige aanbod, voor zover dat
tot nu toe vertoond is. Woensdagochtend
werden het tv-verhaal 'Zoals het is' (NOS,
Werkteater en Meatball Video) en de docu
mentaire 'De Verlokking' (VPRO) tegelij
kertijd afgespeeld, zodat de pers en andere
toeschouwers - voornamelijk programma
makers en omroepbestuurders uit de deel
nemende landen - moesten kiezen.
Het gros van het tv-drama dat in Triest de
revue gepasseerd heeft, is gegoten in de
vorm van het 'traditionele' tv-spel: profes
sionele acteurs spelen volgens een vast
staand script 'foutloos' een afgerond stuk
dat min of meer artistiek gefilmd wordt. Bij
de tv-documentaires is het al niet anders:
het zijn steeds zeer journalistieke benade
ringen van maatschappelijke vraagstukken
en portretten van belangwekkende perso
nen of instellingen, gelardeerd met archief
beelden, interviews en actuele beeldversla
gen.
'Zoals het is' en 'De Verlokking' behoren
temidden daarvan tot de weinige uitzonde
ringen. Afgezien van de vraag, of de in ja
nuari in Nederland uitgezonden produktie
'Zoals het is' niet evengoed in de categorie
'documentaires' had kunnen meedraaien,
voldoet dit NOS-programma in geen enkel
opzicht aan het bovengenoemde traditione-
door Henk Linse
le concept voor tv-drama's. Het is geba
seerd op een werkelijke kennismaking van
een van de maaksters met een gezin in Ca-
stricum (de andere makers), dat bestaat uit
vader, moeder en twee kinderen - allen met
een lichamelijke handicap. Gemeenschap
pelijke interesses en het feit dat eerderge
noemde maakster acteert bij 'Het Werktea
ter', dat reeds verscheidenen malen stuk
ken over gehandicapten heeft uitgevoerd,
leidden tot dit opmerkelijke video-zelfpor
tret van de gehandicapte familie. Acteren
en werkelijkheid, feiten en fantasie lopen
door elkaar in 'Zoals het is' en de schroom
van het publiek om mensen met lichamelij
ke gebreken van dichtbij te observeren
wordt op de proef gesteld.
Slechts een handjevol toeschouwers
volgde het stuk in Triest (de jury kijkt ach
ter gesloten deuren) en de reacties van de
genen die tot het eind bleven, waren voor
zichtig - zoals mensen meestal omgaan met
zaken die 'moeilijk liggen', nieuw voor ze
zijn of een voor hun schokkende werkelijk
heid tonen. Onder de aanwezige journalis
ten leefde daarnaast de eerdergenoemde
vraag, of 'Zoals het is' wel in de juiste cate
gorie meedoet en was er kritiek op de aan
zienlijke lengte (bijna 75 minuten).
Het zevende deel uit Cherry Duyns' serie
'Lotgevallen', 'De Verlokking', viel op in de
categorie documentaires doordat de per
soon van Duyns als interviewer zo'n be
langrijke rol speelt. Zijn gedachten vormen
het commentaar bij het verhaal van de Hol
landse landarbeider Johan de Vries, die
zich in dp oorina Hnnr de Duitsers als 'kolo
nist' liet ronselen, na de bevrijding in een
Russisch kamp terecht kwam en nu al ruim
twintig jaar met zijn Poolse vrouw een ar
moedig leven leidt in Gdansk. Ook heeft
Duyns bij zijn bezoek aan De Vries weinig
moeite gedaan om zelf uit beeld te blijven:
ook hij hoort bij het decor en 'De Verlok
king' is daardoor een zeer persoonlijk ver
slag van 'een man die een verkeerde keuze
heeft gemaakt'.
In de categorie drama reageerden pers en
toeschouwers al wel overwegend positief
op het Amerikaanse stuk 'Who will love my
children?' (ABC Circle Film), over een on
geneeslijk zieke moeder die de kracht op
brengt om haar kinderen af te staan en zich
ervan te verzekeren dat er na haar dood
goed voor ze gezorgd en vooral van ze ge
houden zal worden.
Fabeltjeskrant tegen racisme
HILVERSUM (ANP) - De grote omroepen zijn van plan, vanaf
oktober volgend jaar, een nieuwe serie van de Fabeltjeskrant op
de buis te brengen, geproduceerd door Chanowski Productions
onder auspiciën van de Novib, de Nederlandse Organisatie voor
Internationale Ontwikkelingssamenwerking. De bedoeling van de
nieuwe Fabeltjeskrant is, kinderen met een verschillende sociale
en etnische achtergrond begrip en waardering voor elkaar bij te
brengen, door hen op een speelse manier vertrouwd te maken met
een wereld die anders is dan de hunne.
De AVRO heeft het initiatief genomen voor dit project. Een
woordvoerder van de AVRO zei, dat TROS. KRO, VARA en Vero
nica er al ja tegen hebben gezegd. De NCRV denkt nog na. Vol
gens de AVRO is er sprake van een samenwerking die „uniek is in
de Nederlandse omroepwereld". De grote omroepen gaan probe
ren, de nieuwe Fabeltjeskrant elke avond op een vast tijdstip uit te
zenden.
Joan Collins, Bruce
Alexis, Blake en Krystle.
OOSTERBEEK (ANP) - De VW
Arnhem en Zuid-Veluwe ver
wacht op 23 september meer dan
10.000 mensen tijdens het open
lucht-optreden van de Engelse
zangeres Vera Lynn in Ooster
beek. De 'Sweetheart of the for
ces' zal in het park voor het Air-
bornemuseum een anderhalf uur
durend optreden verzorgen in
het kader van de herdenking var.
de Slag om Arnhem. In verband
met de massale belangstelling
voor dit gratis concert zal een
deel van Oosterbeek voor alle
verkeer worden afgesloten. De
Nederlandse Spoorwegen zetten
extra treinen in.
De inmiddels 67-jarige Vera
Lynn genoot in de oorlog enor
me populariteit onder de geal
lieerde soldaten en bij miljoenen
radioluisteraars in Amerika, En
geland, Nederland en België. Het
is volgens de Arnhemse VW
vrijwel zeker dat de zangeres
haar werelberoemde liederen
'Land of Hope and Glory' en
'We'll meet again' ten gehore zal
brengen.
Vera Lynn treedt nog slechts
incidenteel op. De laatste keer
dat zij in ons land zong was ter
gelegenheid van de 75ste veijaar-
dag van prinses Juliana.
Dansgroep Vanrunxt met 'poging tot beweging' (Mare
Vanrunxt/Henryk Gorecki, Virgin Prunes). Gezien op 19
september in het LAK-theater, Leiden, Aldaar ook van
avond. Verder nog van 3 Urn 5 oktober in de Lantaarn,
Rotterdam en op 12 en 13 oktober in de Toneelschuur,
Haarlem.
LEIDEN - Ballet was vroeger een voortdurende po
ging de zwaartekracht te vlug af te zijn en zo de
illusie van gewichtloosheid te wekken. Die tijd is
voorbij: moderne dans is vaak aards en in het ge
heel niet verheven. Waarom zou je de mensen con
fronteren met dartele wezentjes, als het leven geen
aanleiding tot dartelheid geeft? lijkt in moderne
dans vaak de vraag. Aan die dans worden vaak zelf
opgeworpen beperkingen opgelegd; hinderpalen
voor de vrije expressie.
De Belg Mare Vanrunxt, met zijn 23 jaar beho
rend tot de allerjongste generatie choreografen, is
een extreme exponent daarvan. Is dit nog dans, of
wordt het tijd voor een nieuw begrip? Bij de door
hem gehanteerde bewegingen is elke vorm van
verfraaiing achterwege gelaten. Een elementaire
symboliek wordt rechttoe-rechtaan opgevoerd. On
beschaafde dans zou je kunnen zeggen, maar dan
niet in de negatieve betekenis van boers of plat.
'Poging tot beweging' bestaat uit vier delen. In
het eerste deel zijn de vijf dansers gekleed in een
nauw, zwart pak, dat hun benen samenklemt. Dat
geeft hen de motoriek van vissen. Op majestueuze
muziek van Gorecki's 'Synfonie der Klagelieder'
begint de een na de ander traag het eigen lichaam
af te tasten. Ze zijn puur met zichzelf bezig, als be
treft het een embryonale fase van het leven. De eer
ste duidelijke sensatie die ze lijken te ondergaan is
die van jeuk.
In het tweede deel wordt die dierlijke indruk ver
sterkt door de geluiden van walvissen, die de muzi
kale entourage vormen. In witte hemdjes of broe
ken bewegen ze beurtelings bij de enige lichtbron,
een spot. Een bedachtzaam aftasten van de omge
ving en, voor het eerst, ook van de ander.
Dan breekt in het derde deel de hel los. Op de
loeiendharde klanken van de Virgin Prunes lijken
de bewegingen nog het meest op die van dolge
draaide kippen. Geblinddoekt stampen de dansers
in het rond, in kadans buigend en met uitgestrekte
armen zichzelf omhelzend.
In het laatste deel is de bewegingsvrijheid nog
maar minimaal. Gewikkeld in papier kruipen de
dansers met een slakkengang over de rood verlich
te vloer, en maken daarbij de knisperende gelui
den, die je tijdens een royale pakjesavond kunt ho
ren. Naakt (nou ja, bijna) komen de dansers uit hun
cocon en geven zich, weer ieder voor zich, over aan
een hitsig bewegen op de vloer. Dan stellen de ont
popten zich in slagorde voor het publiek en begin
nen zich in een steeds hoger tempo te strelen. De
beweging staakt en van achter de dansers wordt
een fel licht op het publiek gericht; als was het een
straf voor het zien van al dat Belgisch bloot. Het is
lang wachten tot een eerste durfal onder de toe
schouwers in de handen klapt.
'Poging tot beweging' is voor alles overrompe
lend. De voorstelling is rechtstreeks en dwingt aan
dacht af, maar is tegelijk ook naief en rechtlijnig.
De op zich te prijzen soberheid krijgt soms dram
merige trekken, omdat subtiliteit vaak ver te zoe
ken is. De uitvoering moet het hebben van inzet, en
zeker niet van danskwaliteit.
Toch toont 'Poging tot beweging' een zeer fysie
ke vorm van dans, die als een rechtse directe aan
komt en benieuwd maakt naar de ontwikkeling
van Vanrunxt als choreograaf. Ik kreeg er althans
een bepaald niet psychische bloedneus van.
ARIEJAN KORTEWEG
AMSTERDAM (ANP) - „Als de
herstructureringsoperatie voor po
diumkunsten doorgaat zoals deze
tot nu toe is uitgevoerd, zou het
balletgezelschap Intro-dans uit
Arnhem niet voor een tweede maal
in aanmerking komen voor de prijs
van de kritiek. Misschien bestaat
het gezelschap niet eens meer bij
de.volgende uitreiking."
Dat stelde Krijn Boon, directeur
van de Stadsschouwburg in Arn-
CONCERT DUIVENVOORDE - Het
Gijsbrecht van Aemstel Ensemble con
certeert vanavond in Kasteel Duiven
voorde. Het ensemble bestaat Dit Leo-
nore Pameyer(fluit), Ernestine Stoop-
(harp), Jan Erik van Regteren Altena-
(viool en altviool) en Eduard van Reg-
teren Altena(cello). Het programma
bevat composities van o.a. Ph.E. Bach,
Schubert, Debussy en Ketting.
hem, gisteren in Amsterdam tij
dens de uitreiking van de jaarlijkse
onderscheiding van de Nederland
se Kring voor Theatercritici aan
het Arnhemse balletgezelschap.
De prijs werd namens het gezel
schap in ontvangst genomen door
Ton Wiggers en Hans Focking.
Boon meende dat de provincie-
en gemeentebesturen, nog afge
zien van de financiële problemen,
een flinke kater zullen overhouden
aan de reorganisatie. Die zal hen er
lang van weerhouden zich in te zet
ten voor eigen provinciaal of stede
lijk kunstenbeleid, aldus Boon. Hij
voorzag verder dat de schouwbur
gen in de provinciale centrumge
meenten het nog moeilijker krij
gen dan nu al het geval is door het
jarenlange snijden in de speelbud-
getten.
'Dynasty' weer op het scherm
HILVERSUM (ANP) - Veroni
ca zal het komende tv-seizoen
opnieuw geen actualiteitenru
briek op de buis brengen. De
thema-serie '1990' wordt niet
voortgezet, en met Ton Plan
ken, de man achter dit pro
gramma, is geen overeenstem
ming bereikt over het begin
nen van 'echte' actualiteitenru
briek.
Er komt wel een aantal nieuwe the
ma-programma's, onder meer over
geld, defensie, nieuwe media en
ontwikkelingssamenwrking.
De nieuwe vaste tv-dag van Ver
onica in het komende wintersei
zoen, de donderdag, zal „meer dan
ooit een mengeling van eigentijdse
informatie, amusement en mu
ziek" worden, zo beloofde de VOO
vandaag in Hilversum bij de pre
sentatie van de winterprogram-
ma's.
In de komende winter wordt het
verhaal over het ontstaan van Ver
onica, dat deze zomer niet klaar
was, in vier delen uitgezonden on
der de titel 'Het Veronica-avon-
tuur'. Nieuw is de documentaire
'Het adelaarsnest' over de opkomst
van Hitier en het nationaal-socia-
lisme in Duitsland. Deze zesdelige
serie is vervaardigd door Belbo-
produkties, het bedrijf dat ook
zorg draagt voor de thema-uitzen
ding over de Nederlandse defensie.
Jan Terlouw zal - vanaf de Amster
damse beurs - het themaprogram
ma over geld presenteren.
Jef Rademaker maakt voor de
VOO een programma over 'Show-
point', een erotisch cabaret in
Brussel dat te boek staat als een
van bekendste gelegenheden op
dit terrein. Verder borduren Hans
Keiler, Hans Verhagen en Henk
Hofland voort op Orwells boek
1984 in het programma '1984, de
wereld van George Orwell en ver
der'. In samenwerking met het mi
nisterie van buitenlandse zaken
heeft de VOO een serie van zes
films gemaakt over ontwikkelings
projecten in Derde Wereld.
Dynasty
Dynasty komt terug bij Veroni
ca, en als opvolger voor 'Not the
nine o'clock news' komt 'Alas,
Smith and Jones', een satirisch
programma van hetzelfde team
met een knipoog naar de befaamde
Western-serie 'Alias Smith en Jo
nes' die enkele jaren geleden op de
Nederlandse televisie was te zien.
Nieuw zijn verder de series 'Mas
ter of te game' over intriges bij een
diamantconcern, de in de jaren
twintig spelende politieserie
'Chiefs' met in de hoofdrol Charl
ton Heston en 'Blue Thunder', een
serie over een superhelikopter die
wordt ingezet bij de strijd tegen de
misdaad.
Schoolplein
Voor de jongeren van Club Vero
nica komt er een speciaal maande
lijks programma, 'Schoolplein' ge
heten, dat iedere keer uit een
school ergens in Nederland komt.
De leerlingen stellen dit 50 minu
ten durende programma samen
met het redactieteam, waarbij
naast muziek en bekende mensen
zaken als 'het talent van de school'
en 'de leraar van de maand' aan
bod komen.
Wat de muziek betreft krijgen
Countdown en Nederland Muziek
land iets meer zendtijd. Speciale
grote popconcerten heeft Veronica
voor de komende winter nog niet
op het programma staan. De sport
zal onder meer aandacht krijgen in
speciale programma's over Austra
lisch voetbal, ijshockey en motor
sport. Ook de Veronica-strandrace
komt terug. Het middagmagazine
'Tineke' wordt met twintig minu
ten uitgebreid tot bijna anderhalf
uur, en de vliegende kwis 'Op jacht
naar de schat' wordt voortgezet.
Veronica heeft voor de komende
winter maar liefst 21 speelfilms ge
programmeerd. Naast de nodige
films in het misdaadgenre zijn on
der meer te zien 'Marathon Man'
met Dustin Hofman, 'Suspicion'
van Alfred Hitchcock, met in de
hoofdrol Gary Grant en 'Christiane
F', de film over een jong meisje dat
in West-Berlijn ten onder gaat aan
drugs en prostitutie.
NCRV hekelt
radiopiraten
en tv-geweld
HILVERSUM (ANP) - De NCRV
vindt dat de politiek paal en perk
moet stellen aan gewelddadige
-vooral uit de Verenigde Staten
afkomstige- tv-programma's.
Ook vindt de christelijke om
roepvereniging het een schande
dat de overheid niet doeltreffen
der ingrijpt tegen de radiopira
ten, die het in sommige delen
van het land onmogelijk maken
om nog naar de Hilversumse ra
dio te luisteren.
Het hoofd van de NCRV-televi-
sie, H. van Manen, vroeg zich gis
teren bij de presentatie van het
winterprogramma van zijn om
roep in Hilversum af wat de Ne
derlandse politici nog denken te
doen tegen het oprukken van het
geweld op de buis, vooral in kin
derprogramma's. Het commer
ciële aanbod via de satelliet en
het daartegen opbieden van om
roepen die alleen maar in de
hoogste kijkcijfers zijn geïnteres
seerd zal tot een vloedgolf van
geweld op de televisie gaan lei
den. Dit „gewelddadig inram-
men op het kinder- en volwassen
hoofd" laat de politiek kennelijk
koud, zo betoogde hij.
Volgens het hoofd van de
NCRV-radio, P. Hollaar, komen
bij de omroepen duizenden
klachten binnen over de slechte
ontvangst van Hilversum als ge
volg van piraten, maar „intussen
staat de overheid het bestaan van
circa 12.000 piraten knipogend
toe".
Danny de Munck kreeg op de openingsavond van het filmfestval i
Utrecht een prijs aangeboden door hoofdredactrice Adri de Vries va
Viva. De jonge ster was door de lezereressen van het weekblad voor c
prijs uitverkoren.
UTRECHT (GPD) De onhandig
heid van enthousiastelingen met
een volgens iedereen prachtig doel
voor ogen, heeft vaak een aparte
charme gevormd van de Neder
landse Filmdagen. De toespraken
van Jos Stelling bijvoorbeeld be
ginnen legendarisch te worden.
Maar die onhandigheid te willen
exploiteren, dat is toch wel de on
handigste zet geweest van de ope
ningsavond.
Het verbaasde feestpubliek (on
der wie veel buitenlandse gasten,
zoals de acteurs uit 'De Grens' en
de uit belangstelling binnenge
wandelde Sergio Leone) werd ge
confronteerd met een afgrijselijke
'bal' van de instelling Dutch Film
Promotions en een tut-hola van
WVC. Dit duo presenteerde de
avond en deed dat met zoveel pro-
vincialiteit en geblunder dat ieder
een in de zaal het twee uur met sa
mengeknepen tenen heeft zitten
aanzien. Achteraf bleek het te zijn
gegaan om een cabaret-act, waar
dan nog wel twee minuten om ge
lachen kon worden, maar de eeu
wigheid van ergernis was er niet
meer mee weg te branden.
En was dan de rest van het voor
programma nog maar van niveau
geweest. Mevrouw Vos, burge
meester van Utrecht, verrichtte de
opening, maar zat merkbaar om
tekst verlegen. Een meneer van de
provincie deed ook al het ergste
vrezen op het moment dat hij zijn
rede uit de binnenzak toverde en
een bril op zette om „te kunnen
zien wat we zeggen". En erg werd
het.
En dan de filmpjes. Foei! Een
nederlandse filmdagen
eindeloze commercial van Frans
Weisz voor Amev-verzekeringen,
een gedateerde Philips-commer
cial van Joop Geesink bijvoor
beeld.
Gelukkig maakte de openings
film veel goed, en anders wel het
feestje achteraf met een verras
singsoptreden door een filmma
kersband, bestaande uit Ate de
Jong, Hans Scheepmaker, George
Schouten, Leon de Winter en Dick
Maas.
En er zijn al wat prijsjes uitge
deeld. Danny de Munck ontving de
prijs van het damesblad Viva. En
de onderscheiding van het Film
fonds voor het beste televisiepro
gramma over film ging naar een
IKON-uitzending over Leo Hur-
witz. Eervolle vermeldingen gin
gen naar een aflevering van het
KRO-programma 'Films en Fans'
en 'De weg naar Bresson', een
NOS-inzending die als film van
Jurrien Rood en Leo de Boer ook
al eens in het filmfestival van Can
nes vertoond is.
De Arnhemse schouwburgdirec
teur vreesde bovendien een terug
slag op de spelers en de belangstel
ling, met name voor groepen die
zich bezighouden met vernieuwing
en experiment, terwijl ook het
commerciële en wat omvang be
treft belangrijke aanbod van vrije
toneelprodukties, musical en
kleinkunst te lijden zal hebben van
de reorganisaties.
Ton Wiggers, met Hans Focking
de leider van het balletgezelschap,
voelt de herstructurering van de
podiumkunsten ook als een be
dreiging voor het gezelschap, zo
maakte hij althans duidelijk. In
Den Haag lijkt men te zijn vergeten
dat er buiten de grote steden ook
nog dansvoorzieningen zijn met
een deels landelijke betekenis, al
dus Wiggers.
't Orakel. Show van Seth Gaaikema.
Met Bob Zimmerman (piano en syn
thesizer), Jan Blok (gitaar) en Hans
Braber (slagwerk en synthesizer).
Gezien op 19 september in de Leidse
schouwburg. Aldaar vanavond nog
te zien.
LEIDEN - Het in grote getale
naar de schouwburg gekomen
publiek heeft zich gisteravond
door Seth Gaaikema aangenaam
laten vermaken. Waarschijnlijk
zijn de bezoekers van gisteren en
vanavond vorig jaar niet naar
Seth geweest, toen hij in novem
ber 1983 ook in Leiden was; en
mocht dat wel het geval zijn en
mochten ze toch nog veel gela
chen hebben, dan zijn ze wellicht
wat vergeetachtig. Dit program
ma 't Orakel heet een vernieuw
de versie te zijn van zijn vorige
'orakel'-show. Welnu, die ver
nieuwing valt erg tegen - meer
dan de helft van het programma
was gewoon hetzelfde. Het pro
grammaboekje is groter en
er geworden. Wie echter het vori
ge boekje bewaard heeft, zal al
leen al aan de hand van de titels
kunnen vaststellen, dat er nau
welijks van een nieuwe show
sprake is. 'Het lied over Alterna
tieve Ina', 'het ene volksdeel
lacht gul en luid 'literatuur
op de muur' ("Boos op Koos"),
'Piet Lut naar Lilliput', 'verplich
te vakantie' ("de reis kost een
rooie rug/zo wil men ook terug"),
'Why must the show go on'?:
stuk voor stuk oude programma-
nummers onder het nietszeggen
de motto: het orakel kakelt. Je
zou a la Gaaikema kunnen zeg
gen: Seth neemt ons in de ma
ling/ wat is dat voor verschraling/
zijn nieuwe programma is ge-
herhaling.
Want met dit soort rijmpjes zit
de show weer vol. Naar aanlei
ding van het bezoek van de paus
naar Nederland (trouwens ook
geen nieuw onderdeel en zeker
geen origineel thema) zegt hij bij
voorbeeld: u bent heilig, wij zijn
leek, hartelijk welkom op het
vliegveld Beek. Daarbij brengt
hij dat dan ook nog vaak met een
gezicht, alsof hij wil zeggen: vind
je dat nou niet knap gevonden.
De RSV-show was één van de be
tere nummers, waarbij hij weer
iets van zijn oude faam kon terug
veroveren. Maar in dat nummer
viel weer tegen, dat hij de tek
sten bijna zat op te lezen. Wat
daarvan de reden mag zijn, blijft
vaag. Zo recent is die RSV-affai-
re nu ook niet bepaald, dat hij de
ze teksten nog niet geleerd had
kunnen hebben. Bovendien
blijft hij lang op een soort nep-
zetel zitten, waardoor het toneel
beeld saai en statisch is. Vorig
jaar vroeg Seth aan de zaal, of er
een Groninger aanwezig was.
Het antwoord was: ja, waaraan
Seth een hele conférence vast
knoopte. Ook gisteravond ge
beurde dat en: ja hoor, er zat
weer een dame uit Groningen in
de zaal. Toeval of doorgestoken
kaart. Wanneer het antwoord op
zijn vraag ook vanavond, als de
show wordt herhaald, weer posi
tief luidt, wordt dat laatste waar
schijnlijker.
WIJNAND ZEILSTRA.