mzjxscfMctcam
bonder waarborgen afzien
v an derde televisienet
Die blijheid is niet gespeeld
Stedelijk Museum vindt
sponsors voor expositie
'Muzikale concessies moeten doen'
Ontslag Mart Smeets onzeker
)mroepraad in advies:
üonny Vink wil overkomen zoals ze is
Sahuleka heeft dringend een hit nodig
Fools-theater in LYC
VTERDAG 15 SEPTEMBER 1984
RADIO-TV-KUNST
IIJSWIJK (ANP) - Zonder
oldoende waarborgen voor
e financiën en de program-
la's moet een derde lande-
jk televisienet worden af-
ewezen. Dit heeft de Om-
oepraad gisteren minister
{rinkman van WVC geadvi-
eerd. Zonder die zekerhe-
en leidt het net niet tot ver-
terking van het omroepbe-
^el in zijn algemeen cultu-
ele functie, aldus de raad.
in dat is nu juist de wens van een
ïeerderheid van de Tweede Ka
ler die de extra zendtijd in hoofd-
iak bestemd wil zien voor andere
an omroeporganisaties. Een en
nder ligt vast in de motie van de
:DA-kamerleden Van der Sanden
en Beinema. De Omroepraad stelt
dat een derde televisienet kan bij
dragen tot het instandhouden en
mogelijk versterken van het om
roepbestel. De raad is ervan uitge
gaan dat daarbij de pluriformiteit
en een volledig programma wor
den gehandhaafd.
Wat het NOS-bestuur voor het
derde tv-net heeft voorgesteld
heeft bij de raad vragen opgeroe
pen. Hij twijfelt aan de financiële
haalbaarheid, aan de kwaliteit van
het programma en aan een even
wichtige programmering.
Het staat ook te bezien of de uit
breiding mogelijk is als de omroep
bijdrage met niet meer dan een
tientje wordt verhoogd. Wordt tot
invoering besloten dan zou ook
een nieuw zenderpark moeten
worden aangelegd. Gebeurt dit
volgens een te verkiezen andere
netstructuur, dan moeten particu
liere ontvangers hun antenne aan
vullen, wat belangrijke kosten met
zich brengt, aldus de Omroepraad.
Verhoging
Uitbreiding van de televisiezend
tijd op zichzelf vergroot niet de
concurrentiekracht van de omroep
tegenover het bedrijfsleven, aldus
de Omroepraad. Hij denkt daarom
eerst aan verbetering van de kwali
teit van de programma's. In dit ver
band wordt opgemerkt, dat bij het
ontwikkelen van plannen voor drie
uur televisie op het derde net is
toegewerkt naar verhoging van de
omroepbijdrage met een tientje.
Een structurele verhoging van
de bijdrage zou op haar plaats zijn,
vindt de raad, om voldoende arm
slag te geven aan de omroep om
programma's van voldoende kwa
liteit te kunnen brengen. Daarbij
wordt opgemerkt, dat Nederland
een lage omroepbijdrage kent en
dat dit tarief in vijftien jaar is ver
dubbeld, terwijl de krant in dezelf
de tijd bijna vier en een half keer zo
duur is geworden.
Over de programmering op het
derde televisienet merkt de Om
roepraad op dat dit net kan ont
snappen aan de kwalificatie rom-
melnet. Dan zal de overblijvende
tijd moeten worden gevuld door de
NOS. Die kan dan voor enige sa
menhang in de programmering
zorgen.
Het derde net is in de eerste
plaats bedoeld voor uitzendingen
door kerkgenootschappen, genoot
schappen op geestelijke grondslag,
politieke partijen en instellingen
die representatief zijn voor maat
schappelijke, culturele en geeste
lijke stromingen, door Teleac, On
derwijstelevisie, Telebord en Fe-
duco, en door jeugdjournaal en
nieuws voor gehoorgestoordenen.
,Hoi", roept ze als ze op het po-
lium verschijnt. Een vrouw in een
)roekpakje van een violet-rozige
int. Privé houdt Conny Vink die
ndruk van blijheid moeiteloos op.
Ze is niet zuinig met het schenken
/an aandacht. Vandaar misschien
lat ze zo dikwijls en zo goed werkt
net kinderen en met gehandicap-
:en. Een artieste die tevreden is
net het leven en met haar werk.
„Ik wil overkomen zoals ik ben.
[k ben een blij mens. Op een partij
tan ik wel serieus gaan staan zin-
jen, maar ik speel in op wat er ge
beurt en dus is het feest als men
feest wil maken. Als er ruzie ge
naakt moet wórden, dan liever
ponder mij! Ik ben gelijkmatig van
Joor
lacques J. d'Ancona
carakter. Natuurlijk sta ik niet te
springen als er geen muziek is,
maar ik ben van nature zeer posi
tief en zit niet bij de pakken neer.
Zingen vind ik heerlijk en dan
straal ik die blijheid uit. Als ik na
een optreden ergens de volgende
keer terug mag komen, vind ik dat
meer waard dan een hit te scoren".
En dan realiseert Conny Vink
fcich dat enige verdieping mis
schien gewenst is. Dat het geen
kwaad kan om te voorkomen dat
mensen zouden denken dat ze
niets te melden heeft.
Auto-ongeluk
„Ik wil niet in het verleden leven.
Als kind heb ik een vreselijk auto
ongeluk gehad. Mijn man Frank
heb ik ruim vier jaar tot zijn dood
begeleid. Dat is nu twee en een half
jaar geleden. Hij had kanker en
wilde dat eigenlijk tegenover de
buitenwereld niet weten. Ik wist
het eerder dan hij. Intussen ben ik
blijven optreden. In mijn werk kon
ik me kwijt...".
Ze is 39 en zit ruim twintig jaar in
het amusements vak als zangeres.
Haar start lag bij het orkest van
John Kristel, maar in die tijd trok
ze al vaak met artiesten naar tehui
zen, ziekenhuizen en revalidatie
centra. Dat soort optredens heb
ben haar een grote bekendheid be
zorgd. Maar er mag geen misver
stand over bestaan dat ze niet voelt
voor een etiketje.
„Ik doe dat spelenderwijs, van
nature uit. Ik sta er zoals ik ben en
probeer me te geven, zoals ik ooi.
eerlijk wil zijn. Het is een uitda
ging, erg moeilijk en vaak onder
schat. Ook in een psychiatrische
inrichting kun je mensen blij ma
ken, al uiten ze zich niet zozeer.
Soms hoor je van hun begeleiders
dat ik bereik waar zij in therapie
drie maanden voor nodig hebben".
Polonaise
Conny Vink zet bij de optredens
voor geestelijk gehandicapten de
geijkte theaterdiscipline aan de
kant. Ze laat zich door hen zoenen,
wordt bont en blauw geknepen en
troont hen mee in een grote polo
naise. Heel apart en onvergelijk
baar, een beetje ontroerend zelfs.
Maar het is niet het enige wat ze
doet. Zomertoumees voor grote
firma's, shows, presentaties van
kwisprogramma's, personeels-
avonden, modeshows en optre
dens in kampeercentra en de grote
schouwburgen vullen haar agenda.
Een ander facet vormen haar kin
dervoorstellingen, sjieke partijen
of diners. Ze is er gelukkig mee.
„Dat is het verdraaid leuke van
mijn vak, en ook het spannende.
Als er feest is, ben ik er ter opluis
tering, ook voor buitenlandse pro
gramma's". Toch zien we Conny
Vink weinig op de televisie.
„Enkele collega's komen wel
veel op tv, maar in het land hebben
ze minder werk dan ik". Een stel
ling die ze niet met namenmate
riaal wil illustreren, trouwens. „Ik
klaag er niet over, het is wel prima
zo. Op een hit zoals destijds met
„De Toeteraar" zit ik niet te wach
ten. Ik doe niet mee aan de race om
de tijd en wil niet bekeken worden
als wél of niet hitgevoelig. Natuur
lijk wil ik best een goeie plaat ma
ken, maar de maatschappijen zijn
bang om te investeren. O wee als
het geen hit wordt... Over mijn
theateroptredens onderhandel ik
zelf, ik doe mijn eigen boekingen.
Maar zelf bepaal je niet of een lied
je een hit wordt".
Toch zing je veel oude liedjes,
stukken die tien jaar geleden in
waren. Conny, aangevallen, alert:
„Oud? Frank Sinatra brengt ook
nog altijd „My Way". Ik heb een
schat aan repertoire waar ik de
mensen een hele avond mee bezig
kan houden. Als ze mij inhuren we
ten ze wat echt bekend geweest is
en als ik met orkest zing doe ik al
tijd een klein stukje van „De Toete
raar" in een medley. Het is een
goed lied en ik hoop op een tweede
Toeteraar. Ik zoek naar Nederlands
repertoire, anders val je helemaal
buiten alles. Een populair artiest is
iets anders dan een popartiest".
Joop Niezen (48) is sportjournalist en woont in
Noordwijk. Ooit verdedigde hij zelf teget\ betaling
het doel van ADO, AGOW en DHC. Een beenbreuk
maakt in 1963 een voortijdig einde aan zijn voet
balloopbaan. Hij werd voetbalverslaggever bij de
VARA (Langs de Lijnen kwam in 1966 bij het pril
le Voetbal International. Daarvan was hij van 1969
I j i hoofdredacteur. Die functie be
kleedt hij nu bij het zusterblad Sport International
Niezen is een naar eigen zeggen te fanatiek trim
mende wielrenner, maar viel er tot op heden geen
kilo van af. De afgelopen week heeft hij voor zijn
doen bovenmatig veel tv gekeken. Hij wist niet wat
hij zag, en verwacht pas over enkele weken weer
helemaal de oude te zijn.
Het is vrijdagavond. De VARA
heeft 'Et Dieu créa la femme'
(1956) van Eardot en Vadim op
het scherm gebracht en later op
de avond een 'documentaire'
over het leven van BB. Voordat
de laatste vertoond wordt krij
gen we eerst de uitreiking van de
Nipkov-schijf en de Zilveren
Reiss-microfoon aan diezelfde
VARA te zien. Nipkov en Reiss
zijn prijzen voor tv- en radio
mensen, toegekend door hun cri
tici. Bij de VARA-tv waren de
mensen van de Afdeling Filmza
ken de gelukkigen. Mag ik even
lachen! De hoogste tv-onder-
scheiding omdat ze bij de VARA
zulke leuke, aardige en goede
films weten te kópen. Beter dan
dóérmee konden de tv-critici niet
aantonen hoe het gesteld is met
de kwaliteit van de eigen pro-
dukties van de vaderlandse zui
len.
Intussen moet ik melden dat
BB me nóch in Dieu etc. nóch in
haar documentaire imponeerde.
Het zedendramaatje van Vadim
leek geen ander uitgangspunt te
hebben dan de borsten en billen
van BB prominent in beeld te
brengen. Net als in 1956 vond ik
het niks. Het vermocht bij mij
geen jeugdsentiment op te roe
pen. BB zelf was in haar gesprek
over haar leven veel aan het
woord maar had weinig te mel
den. Haar leven moet turbulen-
ter geweest zijn dan ze in het
openbaar kwijt wil.
Het schrijven van een rubriek
je als dit heeft voor- en nadelen.
Het nadeel is dat je, plichtsge
trouw, zo veel mogelijk wilt zien
(je zit dus de hele avond te scha
kelen om, zoals Wim Kan zei 'te
kijken of het beter wordt'), een
voordeel is dat je geconcentreer
der kijkt. Ik weet best dat de om
roepen hun betere programma's-
voor het winterseizoen bewaren,
maar dat het 's zomers zó slecht
moet, wil er bij mij niet in.
Zo werd - op nog steeds vrij
dagavond - Fawlty Towers (Ho
tel op Stelten) met de manische
én depressieve, maar nooit ma-
nisch-depressieve John Giro-
blauw Gleese toch nog een hoog
tepuntje.
Waarom zendt de TROS (zater
dag) de Benny Hill-show zo laat
uit? Vermoedelijk omdat deze
Hill meestal een viespeukje uit
beeldt, altijd omringd door be
vallige jongedames in mini-rok
jes waar veel bil uitsteekt. Hill
knijpt daar gaarne in. Dus kinde
ren naar bed, vader en moeder
identificeren zich met Hill etc. en
de Tros blijft een fatsoenlijk om
roep die géén aanstoot geeft.
Dat doet de VARA wèl met
Harry Vermeegen als grote leider
van de 'Knock out-show'. U be
grijpt, ik neem een sprong naar
dinsdag zodat ik 'Hemd van je
lijf (Kees Brusse) maar oversla.
Deze Shell-acteur blijkt géén
verteller te zijn als hij het met
zijn eigen teksten moet doen.
Saai!
Vermeegen dus. Of beter de
VARA. Het is een tijd slecht ge
gaan met die omroep, men was
intern verdeeld. Nu echter gaat
het goéd met de VARA, want de
VARA groeit. De VARA was al
aardig groot, maar wil nog groter
worden. Net als de TROS. En
dus kocht men in Japan de rech
ten van de K.O.-show. Laat ik het
kort houden. De VARA heeft de
kijker in het verleden altijd se
rieus genomen. Via de krijsende
Vermeegen, die met wanhoop in
zijn ogen op TROS-niveau bezig
is toont de VARA aan dat men
kijkers en deelnemers aan de
K.O.-show minacht. Een afgang.
De rest in vogelvlucht. Ik zag
wat beelden van Urk (EO), waar
de straatjes zo stil waren dat er
wel op zondagochtend gefilmd
móet zijn; keek in een flits naar
het Schlagerfestival (TROS) en
zag in die paar sekonden al de gê
ne over het genre op de gezich
ten van de uitvoerenden; ik zag
een schitterende aflevering van
Landleven (VARA-filmzaken)
naar een verhaal van H.E. Bates;
Vier Vrouwen - geen (secun
dair) geslachtskenmerk te zien,
maar wat een erotische span
ning; ik zag een uitstekend duel
tussen Wim Kayzer en PvdA-bui-
tenlandspecialist Harry van den
Bergh en daarna goede muziek
(Gitarra Bizarra) - beide VPRO;
op Duitsland zag ik Franz Bec-
kenbauer ten onder gaan in zijn
eerste interland als coach (3—1
winst voor Argentinië, verras
send goed voetbal) en tenslotte
zag ik donderdagavond Gouden
Vijver met Mary Dresselhuys
(77) en de vorige maand overle
den Jan Retèl (66). Een fantasti
sche hommage aan Retèl, die
zeer ontroerend was als de de
menterende, in het verleden le
vende oude Norman. Retèl is
voor mij jeugdsentiment. In mijn
jonge jaren zag ik hem vaak bij
de Haagse Comedie, toen hij nog
met Elisabeth Andersen ge
trouwd was.
Al met al een povere oogst. De
omroepen wapenen zich tegen
de aanstormende commerciële
tv. TROS en AVRO zullen dus de
kijker nog meer naar de mond
praten, de VARA zal nog volkser
worden, de NCRV christelijker
dan de EO, de KRO katholieker
dan ooit, de VPRO kleiner en
Veronica nog jonger. Wie via de
buis geshockeerd wil worden zal
het dus van een persiflerende
PSP moeten hebben
JOOP NIEZEN
Leiden - Het Leids Vrijetijds Cen
trum gaat weer aan theater doen.
Elke eerste zondag van de maand
wordt een groep uit het zogenaam
de Fooiscircuit naar de Breestraat
gehaald. Het Amerikaanse Pigeon
Drop opent de rij op zondag 7 okto
ber.
In het verleden bracht het LVC,
toen nog kreatief Centrum gehe
ten, behalve popmuziek ook op
jongeren gericht theater. De laatste
jaren komen er op vrijdag- en za
terdagavonden louter popgroepen.
Gezien de grote belangstelling
voor de optredens van Foolsgroe-
pen, die deze zomer in Leiden wer
den gegeven, verwacht de staf van
het LVC dat er voor deze vorm van
theater voldoende belangstelling
in de stad bestaat. Op de 'Foois
avonden' - naar een passende bena
ming wordt nog gezocht - komen
er stoelen in de grote zaal van het
gebouw.
Voor de Fooisavonden in novem
ber en december wordt onderhan
deld met Mister Clippy and the
Neighbourhoud en Three Wheel
Circus. De voorstellingen begin
nen steeds om 21.00 uur.
HILVERSUM (GPD)
Mart
Smeets zal hoogstwaarschijnlijk in
dienst blijven van de NOS. De af
deling arbeidszaken van de NOS
verwacht dat de ontslagaanvraag
door het Gewestelijk Arbeidsbu
reau in Hilversum niet gehono
reerd zal worden. Dit wegens de te
genstrijdigheid in de aanvraag, die
rept van „dringende redenen" om
Smeets te ontslaan, maar als gewo„-
ne ontslagaanvraag is ingediend.
Wanneer de reden voor ontslag
werkelijk dringend is, zo zal de re
denering van het arbeidsbureau
vermoedelijk luiden, had de NOS
Smeets op staande voet moeten
ontslaan. Het arbeidsbureau geeft
geen commentaar op „lopende za
ken", aldus een woordvoerder.
Zolang de ontslagaanvraag,
waartegen Smeets officieel protest
heeft aangetekend, nog in behan
deling is, geldt binnen de redactie
van Studio Sport de afspraak dat
de betrokkene niet in beeld zal ver
schijnen. Ingewijden verwachten
dat hij ook wanneer zijn ontslag
niet doorgaat slechts achter de
schermen, als eindredacteur, zal
blijven opereren.
ARNHEM (GPD) - Neder
land staat aan de vooravond
van een hernieuwde kennis
making met Daniël Sahule
ka. Deze week verscheen
van de in Winterswijk
woonachtige muzikant na
een rustperiode van bijna
twee jaar, de nieuwe single
„Dance in the Street". Insi
ders voorspellen het plaatje
wederom een hoge notering
op de hitlijsten.
Daniël Sahuleka durft en wil zich
niet aan voorspellingen wagen. „Ik
heb geruime tijd gezocht naar
nieuwe ideeën en heb nu andere
muzikanten om me heen. Boven
dien hebben we aan de muziek op
zich concessies moeten doen. De
nieuwe single is opgenomen met
veel blaasinstrumenten. Het klinkt
wat voller. Ook het geluid van de
drums is sterk aangepast. We moe
ten mee met de tijd. Anders raak je
achter".
De single Dance in the Street' is
voor Daniël van groot belang. Af
hankelijk van het succes wordt een
nieuwe (vierde) langspeelplaat op
genomen. „Een hitje in Nederland
is leuk", vindt hij. „Maar het bui
tenland trekt me ook. Als de nieu
we elpee eenmaal uit is ga ik vast
en zeker ook naar Japan. Daar heb
ben ze de vorige keer nog para
pluutjes laten maken met mijn
naam erop. Die zullen ze nog wel
hebben".
Met zijn nieuwe band (Jane Pu-
tuhena zang; Ruth Haumahu -
zang; Ben Baan keyboards; Ed
Simpson Baikie - bas; Erik Karse-
meyer - percussie en Rob Peters -
drums) heeft de Winterswijker de
afgelopen maanden veel gerepe
teerd. „We zijn goed voorbereid op
een nieuwe toernee. Immers, de
fans verwachten veel van me. De
hit „Wake up" is nog niet geëve
naard. In het jaar dat dat plaatje
hoog scoorde (1982) werd Daniël
onderscheiden met de Gouden
Harp en bovendien de fel begeerde
Edison. Behalve een binnenlandse
toer, ligt ook een bezoek aan Duits
land, België, Luxemburg en moge
lijk Frankrijk in het verschiet. Met
andere Europese landen zijn on
derhandelingen gaande.
Na het triomfjaar leek Sahuleka
echter als sneeuw voor de zon ver
dwenen. „Ik heb toch ontzettend
veel gedaan. Alleen lijkt het alsof
ik heb stilgezeten, omdat er geen
platen zijn uitgebracht. De afgelo
pen tien maanden hebben we bijna
continue geoefend. Het gaat nu ho
pelijk allemaal weer opnieuw be
ginnen. De twee nieuwe zangeres
sen zijn erg creatief en dragen veel
Daniël Sahuleka: "In Japan hebben ze nog parapluutjes met mijn naam
Afwezigheid
ideeën aan. Daar heb ik echt maan
denlang naar moeten zoeken. De
bezetting is verder helemaal De meningen over Sahuleka's
nieuw. Alleen bassist Ed Simpson lange afwezigheid zijn verdeeld.
Baikie is een oud-gediende uit de „Het is het risico van het vak. Als je
begeleidingsgroep". een hit hebt, kun je nergens stuk.
Dat heb je niet in de hand. Je moet
altijd doorgaan. Ook al zegt ieder
een dat je het al gemaakt hebt".
Over de eventuele videoclip die
de single „Dance in the Street" vi
sueel moet ondersteunen, kan Sa
huleka nog geen zinnig woord zeg
gen. „Je moet het zo goedkoop mo
gelijk doen. Een budget van tien of
twintig mille. Dan is het op. Bui
tenlandse acts kunnen tonnen in
vesteren in zo'n filmpje. Als ik zo'n
clip zie, vraag ik me altijd af waar
ik in godsnaam mee bezig ben. Die
filmpjes zijn zo verschrikkelijk
goed. Daar kun je in Nederland
nauwelijks aan denken, omdat er
geen geld voor is. Slechts heel af en
toe slaagt een Nederlandse groep
erin om een goede clip te maken.
Voorbeeld daarvan is Golden Ear
ring".
De opkomst van veel nieuwe
(Engelse) bands heeft Sahuleka tij
dens zijn lange afwezigheid danig
aan het denken gezet. Het heeft
hem ook geïnspireerd om andere
dingen te doen en nieuwe instru
menten in zijn band toe te passen.
Zo beschikt drummer Rob Peters
nu ook over zogenaamde „syn-
drums", waarmee een computer
achtig drumgeluid wordt geprodu
ceerd. „Je moet up-to-date blij
ven", weet de op het eiland Java
geboren muzikant.
„Eigen creativiteit moet je opti
maal blijven gebruiken. Kleine
gongetjes en een vaste compacte
drum-sound, dat zijn in de heden
daagse muziek belangrijke ingre
diënten. Deze single is de truck die
een gigantische trailer moet trek
ken. De trailer stelt dan de elpee
voor", legt hij uit.
AMSTERDAM (ANP) - Het Stede
lijk Museum in Amsterdam heeft
de sponsoring rond van de grote
tentoonstelüng van schilderkunst
na 1940 die van 15 december dit
jaar tot en met 14 april 1985 gehou
den zal worden. Philips en de KLM
zullen deze tentoonstelling finan
cieel ondersteunen. Dit heeft een
woordvoerder van het Stedelijk
gisteren meegedeeld.
Hij noemde de tentoonstelling
één van de grootste die ooit is ge
houden. Onder de titel „La Grande
Parade", onléënd aan een beroemd
schilderij van Fernand Léger, zul
len in dertig zalen ongeveer 250
werken te zien zijn van veertig in
ternationaal bekende kunstenaars.
Onder hen bevinden zich Piet
Mondriaan, Pierre Bonnard, Pablo
Picasso, Henri Matisse, Francis Ba
con, Willem de Kooning, Karei Ap
pel, Jackson Pollock, Georges Bra-
que en Jasper Johns.
Het is volgens de woordvoerder,
de eerste keer dat de verschillende
generaties kunstenaars op deze
wijze worden samengebracht. De
tentoonstelling wordt samenge
steld door de scheidende directeur
van de Stedelijk Museum E. de
Wilde. De werken komen zowel uit
openbare als uit particuliere verza
melingen in de Verenigde Staten
en een groot aantal Europe&e lan
den. Veel schilderijen zyn nog
nooit eerder tentoongesteld.
Met de organisatie van de ten
toonstelling, zoals transport en ver
zekering, zijn grote bedragen ge
moeid. De woordvoerder wilde
echter niet zeggen om hoeveel geld
het gaat. Philips ondersteunt het
evenement „omdat gebeurtenissen
van wereldformaat zoals deze ten
toonstelling ook aandacht krygen
binnen de voor Philips belangrijke
doelgroepen". Voor de KLM past
de financiële steun binnen het stre
ven „hoogwaardig toerisme" naar
Nederland te trekken, aldus de
woordvoerder.