'Brood is nog altijd
'n topnaam, weet je'
Leidse Uitmarkt
Fragiele impressies van Cecile Reijnders
Paul van
Vliet:
thuis in
Leiden
Popagenda
Uit in de Randstad
VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1984
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 29
Vanavond in Leids Vrijetijds Centrum
AMSTERDAM (GPD) - Op
een van de hete nazomer-
middagen in augustus liep
mijn afspraak met Herman
Brood. Na drie uur 's mid
dags, was me gezegd, is hij
te spreken; vóór die tijd
slaapt hij. In een van
Broods stamcafés aan het
Leidseplein zit het terras
vol met mensen.
door
Margriet Hunfeld
„Als Brood een afspraak heeft",
vertelt mij iemand van zijn platen
maatschappij, „dan begint Koos,
Brood's manager, om half drie te
bellen. Herman wordt dan in elk
geval wakker gemaakt. Om drie
uur belt Koos vervolgens om te
controleren of Brood zijn bed uit is
en is dit niet het geval dan wordt er
om de tien minuten gebeld, net zo
lang tot hij er weer helemaal is".
Ik was gewaarschuwd: Brood
zou in het café beginnen met een
'alcoholontbijt' van gin en, afhan
kelijk van zijn kater van de vorige
dag, zou hij wel of niet redelijk tot
goed te spreken zijn. Was hij ee-
maal op dreef, dan kon er niet veel
stuk, want Brood is een perfecte
publiciteitsjongen, die elke opmer
king voor de media van tevoren
goed voorbereidt.
Het loopt tegen vieren als Brood
arriveert: prachtig aangekleed in
een soort uniform van de medische
troepen. Zijn kapsel wordt in vorm
gehouden door gel en zijn huid
heeft, ondanks de drukkende
warmte, de tint van een roze, fris
gewassen baby.
Brood wil graag buiten zitten. De
warmte deert hem niet. Mijn vra
gen liggen klaar en Brood is opge
lucht wanneer hij merkt dat zijn
antwoorden op band zullen wor
den opgenomen: „Het is de enige
manier om er zeker van te zijn dat
wat ik zeg goed wordt weergege
ven, heel belangrijk, omdat sublie
me uitspraken van mij op die ma
nier niet de mist kunnen worden
ingedraaid".
Ik heb echter pech, want Brood's
'sublieme uitspraken' blijven uit
tijdens het gesprek. Tegenover mij
zit een zwaar-ademende man die
moeizaam zinnen formuleert en
slechts gebruik lijkt te maken van
standaard-antwoorden.
Zelfs bij een vierde dubbele gin-
tonic (waarvan er een is aangebo
den door een fan) komt Brood niet
los van die vermoeide uitstraling.
Hij loopt bovendien voor langere
tijd weg om vervolgens na een tijd
je weer afwezig de draad van het
gesprek op te pakken.
- Je bent nu, na twee jaar, terug
met een nieuwe elpee. Waarom heb
je twee jaar nodig gehad?
Brood: „Ik heb maar één hoofd,
weet je. Er zijn andere dingen ge
weest waaraan ik heb gewerkt. Het
kwam heel goed uit dat het twee
jaar heeft geduurd, voordat ik door
een platenmaatschappij ben bena
derd. Ik heb nu alle ruimte gehad
voor mijn elpee 'The Brood' die be
ter is geworden dan welke andere
ook".
- Na je grote successen van el
pees als 'Street' en 'Shpritsz' ben je
enige tijd ondergedoken geweest
om te ontkomen aan de druk van
het succes. Nu echter lijkje dit suc
ces weer op te zoeken: je staat num
mer 48 inde top-vijftig met het lied
'My Girl', je treedt op in tv-pro-
gramma's als 'Nederland Muziek
land' en je platenfirma gokt op een
grote opleving van 'The Brood'.
Brood: „Ja, ik ben er wel altijd
op uit geweest, op dat succes. De
grote uitdaging is toch de hitpara
de (Brood zegt: „Hitpereet") van de
afdeling popmuziek. Als je daar
niet in zit heb je geen bestaansmo
gelijkheid, daarom heb ik altijd
doorgedraaid. Als ik er niet mee
bezig ben zou ik naar de sociale
dienst moeten".
- Behalve met je elpee, zijn er je
andere projecten. Er komt een boek
van je uit en je hebt plannen voor
een film.
Brood: „Ja, mijn boek wordt half
september gepresenteerd tijdens
de strip-vierdaagse. (De uitgever
zal naderhand vertellen dat deze
presentatie een maand is uitge
steld vanwege technische moeilijk
heden).
Brood vervolgt: „Het heet 'Stil
daar is-'ie' en waar het over gaat:
dat is moeilijk te zeggen".
Marie-José Cremers van Uitge
verij van Wulften BV kan Brood's
boek wel nader toelichten: „Veel
tekeningetjes van Brood", vertelt
ze, „vaak een soort Dick Bos-achti-
ge figuurtjes. Eigen teksten of
ideeën uit tijdschriften zijn er in
ballonnetjes bijgeschreven, auto-
biografisch-getint, zoals een defini
tie over 'het wezen van een genie'.
Brood's zelfportret komt veel terug
in de tekeningen.
Brood praat liever over zijn idee
om een film te maken: „Ik heb
daarvoor een scenario geschreven.
Over vriendschap in een wereld
van vijandelijkheid. Ik maak altijd
gebruik van mijn eigen ervaringen,
dus er is niet veel ontsproten aan
mijn fantasie. Jules Deelder (een
Rotterdamse 'performing poet,
red.) speelt er een grote rol in. In
mijn film. Vanessa zal ook mee
doen".
- Henny Vrienten zou ook mee
werken aan je film.
Brood: „Ja, ik heb hem gevraagd
als mijn tegenspeler, maar hij heeft
nee gezegd. Op die manier wil hij
niet meer in de publiciteit. Wèl
heeft hij de muziek voor mijn film
geschreven. Het blijft nu dus moei
lijk om een tegenspeler te vinden
van hetzelfde kaliber als dat van
mij. Jules Deelder is eigenlijk de
enige die aan zulke dingen vol
doet".
„Met Vrienten heb ik gewoon
een goeie relatie sinds we elkaar
eens toevallig ontmoetten tijdens
een optreden voor Amnesty Inter
national. Het is niet zo verwonder
lijk dat je mekaar respecteert als je
in hetzelfde schuitje zit". (Brood
doelt op alle toestanden rond het
succes van Doe Maar, te vergelij
ken met dat van Brood. red.).
- Is er veel vraag naar je optre
dens?
Brood: „Natuurlijk. Brood is al
tijd nog een topnaam, dat dacht ik
wel, dus! Ik weet mijn lijst van op
tredens zelf niet verder dan tot de
volgende dag. Maar: ik kom overal
waar ze met centen over de brug
komen".
- Is dat niet tegenstrijdig aan
verklaringen over je grote liefde
voor muziek?
Brood: „Ach, wat heet tegenstrij
dig. Mijn persoonlijk welzijn heeft
nooit zo bar veel te maken met de
muziek. Natuurlijk: als ik speel
voel ik me o.k. Succes hebben is
eveneens prachtig. Maar je kunt
mijn persoonlijk welzijn bijvoor
beeld niet koppelen aan de perio
des van muzikale successen. Ik
kan een nummer 1 hit hebben en
me nog bescheten voelen. Het
loopt allemaal niet parallel weet je
wel. Of ik nu in een nachtclub
speel of op een groot podium sta,
ik krijg die kick de ene keer wel en
de andere keer niet van met mu
ziek bezig zijn".
Op dit moment krijgt Herman
Brood het sein om te vertrekken,
want er zal een telefonisch inter
view met hem plaatsvinden voor
een KRO-live-radio-programma.
Brood, die om de hoek woont, gaat
op huis aan. Met een stevige hand
druk en een afwezig-gemompelde
groet vertrekt hij. Even later op
weg naar Utrecht hoor ik Brood op
de autoradio: „Ik heb maar één
hoofd, weet je. Er zijn andere din
gen geweest waaraan ik heb ge
werkt...!"
Herman Brood speelt vanavond
in het LVC, Leiden en morgen in
de Hoeve in Hoofddorp.
Herman Brood: "Ik kan een nummer 1 hit hebben en me nog bescheten voelen"
ma. tlm z
10-16 u
LEIDEN - In het tuinhuis van
de Hortus Botanicus is een klei
ne tentoonstelling ingericht van
etsen en aquarellen van Cecile
Reijnders. De titel 'Bomen in de
Hortus' dekt de lading niet hele
maal. Weliswaar vormen bomen
uit de Hortus het onderwerp van
op één na alle etsen, de aquarel
len tonen impressies van diverse
waterlelies.
Cecile Reijnders (geb. 1951)
studeerde vijf jaar aan de Am
sterdamse Rijksakademie onder
de professoren Hillenius en Ten
Holt, en wel in de vakken schil
deren en grafiek. Voor haar etsen
trok zij de Hortus in, gewapend
met gegrondeerde etsplaten en
etsnaald, en vervaardigde aldaar
schetsmatig vormgegeven im
pressies van onder meer rode
beuken en treurbeuken. De im
pressies vullen de beeldvlakken
vrijwel geheel een 'Vleugel-
noot' loopt zelfs het beeldvlak uit
en omgevingsaanduidingen en
achtergronden zijn dan ook nau
welijks te bespeuren. Reijnders
heeft de woudreuzen in hun in
drukwekkende totaliteit weerge
geven. De fijn-lineaire uitbeel
dingen, speels en soms mis
schien wat teveel "uit de losse
hand" neergezet (sommige tak-
partijen lijken maar wat te
ven), tonen nagenoeg geen diep
te en evenmin tooncontrasten
De bomen hebben door de vlot-
impressionistische weergave iets
sierlijks en levendigs, alhoewel
ze op mij als iets te beweeglijk
overkomen voor de doodse win-
terbomen die ze zijn.
Enige verwantschap met de
overigens veel krachtiger neer
gezette 'Bomen' van Piet Mon
driaan is aanwezig. Reijnders
zegt zich ook mede door Mon
driaan, maar ook door Malevich
en Chinese schilders, geïnspi
reerd te voelen. Iets van die ver
maarde directe en vlot schijnen
de Chinese werkwijze lijkt nage
streefd te zijn in Reijnders
'Treurbeuk I' en in de aquarellen
naar waterlelies. Niettemin vind
ik deze platen niet getuigen van
trefzekerheid. Reijnders' werk in
het algemeen wordt gekenmerkt
door eenvoud en fragiliteit, maar
mist mijns inziens nog de krach
tige suggestie die werkelijk
grootse 'eenvoudige' kunst be
hoort te hebben. Interessant is
overigens wel haar gebruik van
gekleurd papier (goudpapier, of
bruin pakpapier) voor enige et-
safdrukken, hetgeen mooie ef
fecten oplevert.
Al met al is het te hopen dat
nog vele andere impressies van
de Hortus, door Reijnders of
door anderen, zullen volgen.
Immers, niet ten onrechte
werd bij de opening van de expo
sitie door Peter van Zonneveld -
bekend van zijn artikelenserie
over 'Paradijselijke tuinen' in
een andere Nederlandse krant -
gesteld, dat de Leidse Hortus wel
de 'mooiste botanische tuin der
wereld' genoemd kan worden.
ANTOON ERFTEMEIJER
LEIDEN - Een optreden van Paul
van Vliet in Leiden kan nauwelijks
stuk.
De cabaretier heeft het weer
kunnen ervaren, toen hij de afgelo
pen twee avonden op het podium
van de Leidse Schouwburg stond
met zijn nieuwste programma 'Wat
gaan we doen?'. Veel enthousias
me viel hem ten deel tijdens beide
als seizoensopening bedoelde
voorstellingen in het tot tweemaal
toe totaal uitverkochte theater aan
de Oude Vest.
Verdiend applaus overigens,
want, hoewel wat vrijblijvend en
soms wat al te vrolijk, kwam Van
Vliet met een voortreffelijk uitge
wogen programma van liedjes,
conferences en typeringen. Een
programma, waarin hij zich op
nieuw een meester toonde in het
'mannetjesmaken' met de figuur
van Haagse Benny, naast een
prachtig discotheeknummer, als
onverbiddelijk hoogtepunt.
Paul van Vliet voelde zich op het
Leidse podium duidelijk helemaal
thuis; de voorstelling, in deze ko
lommen al uitvoerig besproken,
leek gisteravond althans extra
geinspireerd over te komen. De
eerste schreden als vermaker van
een groot publiek zijn bij het des
tijds zo befaamde Leids Studen
tencabaret niet voor niets gezet.
Dat Van Vliet, wat nerveus in het
begin, daar zelf de nodige toespe
lingen op maakte, viel te verwach
ten.
P.R.
Nog geen half jaar geleden was
Herman Brood (38) voor het laatst
in Leiden. Vanavond is hij met zijn
Wild Romance terug in het LVC
om daar het nieuwe popseizoen te
openen. In de tussentijd heeft hij
een nieuwe elpee 'The Brood' en
een single 'Tattoo Song' uitge
bracht. De deur van het LVC is met
ingang van het nieuwe seizoen
open tot 1.00 uur 's nachts.
Een dag later meldt Brood zich
voor een optreden in de Hoeve in
Hoofddorp.
In het LVC speelt morgen op de
zolder Sounds of the Grey Future
uit Oegstgeest.
Wizzguy komt uit het Gooi en
speelt Rhythm blues en rock
roll in de traditie van oude Stones
en Dr. Feelgood. Dit kwartet, dat al
zes jaar samen speelt, komt mor
gen naar het Kasteel in Alphen aan
den Rijn. Aanvang 20.30 uur.
Met prominenten achter de bar
LEIDEN - De Leidse Uitmarkt, die zaterdag voor de eerste maal
in en om de Pieterskerk wordt gehouden, wordt opgevrolijkt
door een prominentenbar. 'Prominente' Leidenaars, zoals burge
meester Goekoop, schrijver Biesheuvel, brandweercommandant
Mark en verschillende wethouders, schenken daar tussen 12.00
en 18.30 uur een drankje voor het goede doel: de exploitatie van
de Uitmarkt. De bar wordt ingericht in het zuidelijke deel van de
kerk.
Het volledige programma van de Leidse Uitmarkt luidt als
volgt (de cijfers verwijzen naar de desbetreffende podia op de
plattegrond):
1. Veld buiten (voor de hoofdin- 4. Koorpodium
gang westzijde van de Pieters
kerk, dus aan de Rapenburgkant)
11.30 Majoretten- en showpeloton
Pauline
11.45 Drumband en Majoretten-
korps Matilo
12.30 LAK jongleurs
13.00 Volksdansvereniging Oud
Poelgeest met openbare les
14.30 Majorettenvereniging Key-
town Stars
14.45 Muziekvereniging De Burcht
15.45 Volksdansles door Krici Kri-
ciTek
16.30 Majorettenvereniging Wes-
terkwartiergirls
16.45 Acrobatiekgroep Lazarus
2. Muziektent buiten (naast de
hoofdingang westzijde van de Pie
terskerk)
10.45 PS the Footnotes, popmu
ziek
12.15 Noordeinde, popmuziek
13.45 European Syndrome, new
wave muziek
15.00 Mioritza, Roemeense muziek
17.00 Link, popmuziek
11.15 Clarine Ballot, poppenspel
11.30 Balletschool Lucette Bletz
met 'Presto'
12.10 Balletschool Margriet de
Jong
12.50 Majoretten- en showpeloton
Pauline
13.30 Drumband- en majoretten-
korps Matilo
14.20 Czérdós, volksmuziek uit de
Balkan
15.40 Majorettenvereniging Key-
town Stars
16.10 Muziekvereniging De Burcht
17.30 Majorettenvereniging Wes-
terkwartiergirls
10.50 Gruppo Trutto Dramatico,
straattheater met 'De trein'
11.30 Lingua Musica met liederen
van Bartók
12.30 Collegium Musicum, studen
tenkoor en -orkest
13.00 Blokfluitensemble streekmu-
ziekschool
14.00 Toonkunstorkest Leiden
15.05 Toonkunstorkest Leiden
15.35 Renaissancekoor streekmu-
ziekschool
16.10 Dans- en bewegingsstudio
16.50 Leids smartlappenkoor 'Op
hoop van zegen'
17.45 Big Band streekmuziek-
school
5. Orgelpodium (onder het orgel)
11.00 Literaire workshop LAK
11.30 Toneelvereniging Ploef met
'Polletje Pak en de geheime op
dracht'
12.30 Literaire workshop LAK
13.15 Virga en Marlies/Ixixi, pop
penspel
14.00 Mary's Clubje, 'Tierlantijn'
15.05 Toneelgroep Imperium
15.35 Theatergroep Koffer met
'Knikkende knieëen'
16.35 Toneelvereniging Litteris Sa-
Verder:
- In en om de kerk standjes van
meer dan zeventig verenigingen op
cultureel gebied.
- Een tentoonstelling van werk van
leden van de Leidse Vereniging
van Amateurfotografen in de koor
galerij.
- Een kinder-creacorner, waar peu
ters en kleuters creatief aan het
werk worden gezet door mensen
van de Haanstra-kleuterschool, in
de zuidzijde van de kerk.
- Sneltekenen door leden van Ars
Aemula Naturae.
- Spreekstalmeester Aad Kapel, die
de aankondigingen verzorgt.
ROTTERDAM
De Doelen
vr 14, gr. zaal, 20.15 uur, Radio Filhar
monisch Orkest o.l.v. Jean Fournet,
za 15, gr. zaal, 20.15 uur, zo 16, 14.15
uur, Promenadeconcert, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. James
Conlon, m.m.v. Isabelle van Keulen,
viool.
Hofpleintheater
vr 14, za 15, 20.15 uur, 'Een Optimist',
een reprise van het 4e solo-program-
ma van Peter Faber.
di 18, woe 19, vr 20, 20.15 uur, 'Slip
pers', blijspel van Alan Ayckbourn,
1. Luc Lutz.
Luxor Theater
zo 16,14 uur, 'De mooiste melodieën',
muzikaal theaterprogramma, m.m.v.
Caroline Kaart, Nico Boer, Elzbieta
Szmytka en Lex Goudsmit; muz. beg.
1 der Linden en John Eskes.
veren CJP, om 21 uur concert door
Bram Vermeulen en Edward Wahr,
om 22.30 uur concert door Fay Lovs-
ky en band.
woe 19, do 20, 20.30 uur, Werkcen
trum Dans met nieuw werk.
Stadsschouwburg
vr 14, ma 17, do 20,20 uur, Nederland
se Operastichting met 'Elektra' van
Richard Strauss, m.m.v. Het Rotter
dams Philharmonisch Orkest en Het
Nederlands Operakoor.
za 15, 20.15 uur, zo 16,14 uur, Folklo
ristisch Danstheater 'Eeuwig Ritu-
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
vr 14, za 15,20.15 uur, 'Evenaar', musi
cal m.m.v. Jos Brink en Frank San
ders gewijd aan de thans in de mode
zijnde lat living apart together),
za 15,14.30 uur, zo 16,12 uur, 'Het hu
welijksaanzoek' van Tsjechov, ge
speeld door de Haagse Comedie.
Appeltheater
vr 14, za 15, woe 19, do 20, 20.15 uur,
'De Thuiskomst', van Harold Pinter
en opgevoerd door theatergroep De
Appel met o.a. Trudy Labij.
vr 14, za 14. woe 19, do 20, 20.15 uur,
Appelstudio: 'Freule Julie', door
theatergroep De Appel met o.a Sacha
Bulthuis.
Ned. Congresgebouw
za 15, 20.15 uur, Residentie Orkest
•m.m.v. J. Pommier, piano,
ma 17, 20.15 uur, concert door het Ne
derlands Kamer Orkest o.l.v. Antoni
Ros-Marbè, m.m.v. Maria Joao Pires,
piano.
di 18, 20.15 uur, 'Prinsjesdagconcert',
m.m.v. Omroeporkest o.l.v. Kenneth
Montgomery.
AMSTERDAM
Carré
vr 14, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest, Strawinsky-Oedipus Rex tv op-
di 18, woe 19, do 20, 20.15 uur, Philip
Glass Ensemble.
Concertgebouw
vr 14, gr. zaal, 20.15 uur, Utrechts
Symfonie Orkest o.l.v. Willi Boskovs-
ky/Marjon Lambriks sopraan, Rudolf
Schock tenor 'Ein Abend in Wien'.
za 15, gr. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Antoni Ros-
Marba/Maria Joao Pires, piano,
di 18, gr. zaal, 20.15 uur, Amsterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton
Kersjes/Bella Davidovich, piano,
woe 19, gr. zaal, 12.30 uur, lunchcon
cert Concertgebouworkest o.Lv. Ber-
Nieuwe De La Mar Theater
vr 14, 20.15 uur, Ton van Duinhoven,
Sjoukje Hooymaayer, Manon Alting,
Louise Ruys en Ab Abspoel in "Wat is
er met Meivin' van Neil Simon,
di 18 t/m za 6 oktober, 20.15 uur, beh.
zo/ma, Mary Dresselhuys, Ramses
Schaffy, Jules Hamel, Steye van
Brandenberg en Nancy Geyskens 'De
Sprong' van Larry Fineberg.
maskers en marionettenfestival door
Compagnie of time.
za 15, 20.30 uur, 'Tango', mime, mas
kers en marionettenfestval door het
Klein Pantomimetheater,
zo 16, 14 uur, Televiezerik', kinder
theater door theater Pssstt.
do 19, 20.30 uur, 'De plaag', mime,
Diligentia
zo 16, 14.30 uur, pianorecital door
Malcolm Frager.
woe 19, do 20, Seth Gaaikema met
'Het Orakel II'.
LAK-Theater
woe 19, do 20. 20.30 uur, Marc Van-
runxt: 'Een poging tot beweging', uit
gevoerd door zes dansers op muziek
van Henryk Gorecki en de Virgin
Prunes.