Veel animo voor het Kondrasjin-concours 'Figaro, Figaro, Figaro' belooft spektakel Werk van Britse - nabootser levert hoge bedragen op Regen doet deur dicht bij Kröller-Müller Nieuw theater in Stratford Modern theater bij 'Litteris' -I Tweehonderd jonge dirigenten melden zich 2 Heijermans en Speenhof jjg: bij de Haagse Comedie P0DIUMBUK DINSDAG 11 SEPTEMBER 1984 OTTERLO (ANP) - Het rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo heeft zondag zijn deuren voortijdig moeten sluiten omdat de kli maatbeheersing in het museum niet meer opgewassen bleek tegen de snel oplopende vochtigheidsgraad. Oorzaak was de natte kle ding van duizenden bezoekers aan de Van Gogh-tentoonstelling, die wegens de enorme belangstelling voor de expositie geruime tijd in de stromende regen in de rij hadden moeten staan voordat ze het museum binnen konden. Hoewel er buiten nog enkele honderden mensen stonden te wachten, besloot de museum-directie de poorten 's middags te sluiten. Een te hoge luchtvochtigheid kan gevaar opleveren voor de tentoongestelde werken, aldus een woordvoerder van het mu seum. De van Gogh-expositie trok zondag, ondanks de vroegtijdi ge sluiting, een record-aantal bezoekers. Ruim 8000 mensen bezochten die dag de tentoonstelling, die uniek is omdat het Kröller-Müller nooit eerder zijn totale Van Gogh-collectie toonde. In totaal zijn meer dan 270 werken te zien, waaronder zelden geexposeerde tekeningen en prenten. De Van Gogh-tentoonstelling heeft in ruim twee maanden tijd meer dan een kwart miljoen bezoekers getrokken. De expositie duurt nog tot 16 september. STRATFORD-UPON-AVON (Reuter) - In de geboorteplaats van Wil liam Shakespeare, Stratford-upon-Avon, gaat in 1986 een nieuw theater open dat wordt gebouwd naar zeventiende-eeuws model. Dit is bekend gemaakt door de Royal Shakespeare Company. Het 430 plaatsen tellende theater, 'Swan', wordt gebouwd op de ruïne van een theater dat in 1926 door brand werd vernield. Het wordt het derde theater van Stratford. Artistiek-mededirecteur Trevor Nunn zei dat een anonieme donor had ingestemd met het financieren van het project, dat ruim een miljoen pond sterling kost. Het nieuwe theater zal in de eerste plaats worden gebruikt voor het spelen van stukken van Shakespeares tijdgenoten en toneelschrijvers in de periode van 1570 tot 1750 die door hem werden geïnspireerd. De twee andere theaters van de RSC zijn het Royal Shakespeare Thea tre met 1.500 en het Studio Theatre met 150 plaatsen. LEIDEN - De koninklijke toneelvereniging 'Litteris Sacrum* gaat zich dit seizoen toeleggen op het moderne theater. Zo zal op 24 november in de Leidse Schouwburg de eerste van een reeks voorstellingen van 'Die Maxibülen' worden gegeven, een Frans stuk van Marcel Aymé, dat als thema de liefde heeft. De tweede reeks voorstellingen, die op 3 mei '85, eveneens in de schouwburg, begint, omvat twee éénakters: 'De meiden' van de Franse auteur Jean Genet en 'Een wonderbaarlijke nacht' van de Poolse schrij ver Mrozek. drukte recensie van deze twee maanden geleden in het Scheve- ningse Circustheater uitgebrach te one-manshow allesbehalve ne gatief. De cabaretshow, met nieu we komische types als Haagse Benny, heeft volgens bedoeld ar tikel niveau en mijdt goedkoop succes. Een stijlvol avondje uit dus. Figaro De eerste toneelavond van dit seizoen betreft 'Figaro, Figaro, Figaro' door 'De Voorziening' op zaterdagavond 15 september. Het noordelijke toneelgezelschap vertelt het verhaal van Figaro op één avond en van achteren naar voren. Een verhaal van illusies, die tot desillusies leiden, van bruiloften, die op echtscheidin gen uitlopen, van verbeelding die in de valkuil van de macht trapt en zo tot verstarring verwordt. Uitgangspunt van de voorstel ling is de Figaro, die na de revo lutie gedesillusioneerd en verbit terd zijn kappersschaar weer op pakt. Maar het bloed van de ver beelding blijft bij Figaro kruipen waar het niet gaan kan: na het verhaal van zijn leven te hebben verteld keert hij terug naar zijn land. Een illusie armer, maar veel ervaringen rijker. Een Figa ro zou Figaro niet zijn, wanneer hij die ervaring niet in nieuwe illusies, in nieuwe verbeelding zou weten om te zetten. Elders op deze pagina meer over deze voor stelling. Fiesta Na het cabaret en het toneel is op dinsdagavond 18 september de folklore aan de beurt. Op die datum is er namelijk op het schouwburg podium Fiesta An- tilliana. Een show van muziek, zang en dans, die met name geënt is op de Curacaose folklore, aan gevuld echter met populaire dan sen uit Santa Domingo, Trinidad en nog een paar van die zonnige, Caraibische oorden. Men krijgt wat de Curacaose folklore betreft zowel salon- als plattelandsdan- sen te zien. De aankondigingen beloven een wervelende show vol kleur en ritme, met medewerking bovendien van de Antilliaanse zanger George Willems. De groep die de voorstelling maakt schijnt zelfs al de bijnaam 'wervelstorm uit het Caraibisch gebied' te heb ben meegekregen. Dat belooft dus wel wat! HILVERSUM (GPD) - Zo'n 200 jonge dirigenten hebben zich aan gemeld voor deelneming aan het eerste Kondrasjin-concours dat door de NOS wordt georganiseerd in samenwerking met de Kirill Kondrasjin Stichting. Het betrok ken concours zal worden gehou den van maandag 24 tot en met zondag 30 september met mede werking van een 98-koppig Radio Filharmonisch Orkest (RFO). Slecht 30 kandidaten zullen tot het werkelijke concours worden toegelaten. Het betekent dat er een voorselectie zal plaatsvinden van 17 tot 22 september. De 30 uitver korenen zullen gelegenheid heb ben om met het RFO te werken aan grotere symfonische werken, ter wijl zij tevens hun capaciteiten mo gen bewijzen als dirigent/begelei der. In dat verband staan ter be schikking solisten als de violisten Joan Birkhemer en Theodora Ge- raets. Ook de pianisten Ronald Brautigam en Martij n van den Hoek verlenen hun solistische me dewerking. Kandidaten, die de tweede ronde weten te bereiken, zullen door het publiek in de VARA-studio in Hil versum kunnen worden gehoord en wel op woensdag 26 september van 13.30-18.00 uur en op donder dag 27 september van 09.30-14.00 uur. Maximaal drie kandidaten zul len uiteindelijk de finale bereiken. Zij mogen dan hun krachten me ten in het Amsterdams Concert Gebouw, ieder in een volwaardig finaleconcert, respectievelijk op vrijdag 28 september (20.00 uur), zaterdag 29 september (15.00 uur) en zondag 30 september (eveneens 15.00 uur). De volgorde zal door lo ting worden bepaald. Radio en televisie zullen uitge breid aandacht schenken aan de drie finaleconcerten. Zo zal de ra dio deze concerten rechtstreeks uitzenden. Ten behoeve van de tv- kijkers zullen delen van de eerste twee finaleconcerten door de NOS worden opgenomen, opdat die in de laatste finaledag kunnen wor den uitgezonden met daaraan vol gend een rechtstreekse uitzending van het laatste finaleconcert. De Kirill Kondrasjin Stichting stelt zich onder meer ten doel de naam van haar naamgever alsook zijn artistieke kwaliteiten hoog te houden en te laten voortleven. Op langere termijn wil de stichting zich ook bezighouden met musici die als Kondrasjin een regime moesten ontvluchten. De in 1981 onverwacht overleden dirigent heeft zijn vrienden meermalen te kennen gegeven dat hij dergelijke activiteiten op prijs zou stellen. De NOS, die het Kondrasjin-con cours financiert, wenst zich nog niet uit te spreken over de vraag of het eerste concours door een twee de zal worden gevolgd. Te kennen wordt gegeven dat zulks in hoge mate zal afhangen van het beleid dat cultuurminister Brinkman met betrekkingen tot de NOS zal willen voeren. De internationale belangstelling voor het eerste Kondrasjin-con cours is overigens bijzonder groot gebleken. Zo is de Verenigde Sta ten goed voor 29 deelnemers, op de voet gevolgd door Engeland dat 25 kandidaten oplevert. West-Duits- land weet zich vertegenwoordigd met 21 jonge dirigenten, terwijl ons eigen lang goed is gebleken voor maar liefst 16 deelnemers. Verder bestaat er grote belangstelling bij kandidaten afkomstig uit Japan, Oostenryk, Italië, Israël, Canada, Zwitserland, België, Joegoslavië, Hongarije, Noorwegen en Dene marken. Ook landen als Uruguay, Vene zuela, Chinese Volksrepubliek, Taiwan, Turkije, Bolivia, Nieuw- reel DEN HAAG (ANP) - Anne-Marie Heyligers heeft onder de titel 'Stumpers >lij. leeft!' bij de Haagse Comedie een programma samengesteld en geregis- res- seerd van eenakters en gedramatiseerde Falklandjes van Herman Heijer- ien mans, die worden afgewisseld en aangevuld met door Jurriaan Andries- ;ar' sen op muziek gezette gedichten van Koos Speenhof. De première is 6 ;ca- oktober in het Paradijs, het zoldertheatertje in de Koninklijke Schouw- dré burg in Den Haag. Uitvoerenden zijn Gaston van Erven, Lies Franken, oor Reinier Heidemann, Carl van der Plas, Maria Stiegelis en Agnes Veger. Re- Voor het programma zijn gekozen van Heijermans: Wittebroodsweken, Kwelling, Nocturne, Brief in schemer, Kind en Aanzoek, en van Speen- DS- hof: Het nieuwgierig bruidje, De zeven plichten van de een vrouw, Waar- Ier- om....? en Stumpers leeft! im- Heijermans (1864-1924) is Nederlands meest bekende en invloedrijke ïrs' toneelschrijver die de Hollandse milieus trefzeker typeerde en daarmee ,ag' uiterst herkenbare werelden opriep. Ook Koos Speenhof (1869-1945) gaf en' als volksdichter en -zanger blijk van een heldere kijk op het burgerdom. »m- Van 'Stumpers leeft!' worden tot en met 4 november vijftien voorstel lingen gegeven, die op vrijdagen om 18.00 uur, op zaterdagen om 14.30 uur en op zondagen om 12.00 uur beginnen. rie. ORGELCONCERT - Jan Schmitz zal vrijdagavond a.s. een rilu concert geven in de Vredeskerk in Katwijk aan Zee. Hagenaar Jan Schmitz is organist van de Hartebrugkerk in Leiden. Zeeland, Mexico en Egypte zullen vertegenwoordige zijn. De kwali teiten van de aankomende dirigen ten (tot 30 jaar) zullen worden beoordeeld door een jury, bestaan de uit Bernard Haitink, Vladimir Ashkenazy, Franco Ferrara, Her man Krebbers, Jürgen Meyer-Jos- ten, Kenneth Montgomery en Hein van Royen (voorzitter). De uiteindelijke winnaar van het Kirill Kondrasjin Concours zal niet naar huis worden gestuurd met een geldprijs en de gebruikelijke oorkonde. Wel zal hij stevig wor den geholpen bij het begin van zijn carrière als dirigent, door middel van gastdirecties bij vijf Neder landse symfonie-orkesten (waaron der het Concert Gebouw Orkest, het Residentie Orkest en het Am sterdams Filharmonisch Orkest) en negen gastdirecties bij buiten landse ensembles. Operavrienden loven prijs uit AMSTERDAM (ANP) - De Vereni ging Operavrienden heeft een jaar lijkse prijs van ten hoogste 2.000 gulden ingesteld voor jonge Neder landse zangers en zangeressen die aan het begin van hun carrière staan. De prijs wordt aan het einde van het juist begonnen seizoen voor de eerste keer uitgereikt. De prijs houdt een vergoeding in van de kosten van een door het be stuur goedgekeurd les-, stage- of ander project en wordt toegekend voor een optreden in een produktie van de Nederlandse Operastich ting. Zowel de vocale als de sceni sche kwaliteiten van de zanger of zangeres worden beoordeeld. De verbeelding aan de macht LONDEN (Rtr) - De Britse meester-imitator Tom Keating heeft maandag avond postuum wraak genomen op de kunstwereld toen zijn schilderijen en tekeningen op een openbare verkoop in Londen maximaal tien keer se zoveel opbrachten als de geschatte waarde. e| Keating, die in februari is overleden, heeft vroeger terechtgestaan we- n: gens bedrog. Deskundigen waren stomverbaasd over de prijzen die voor 200 schilde- r" rijen en tekeningen werden neergeteld. Voor het doek "The Artist and Jane Kelly working in the Studio", werd 6.000 pond sterling betaald. Vijfduizend sterling bracht "A Young Girl in the manner of Renoir" op. :d Men had verwacht er tussen de 200 en 300 sterling voor te krijgen. David Collins, hoofd Afdeling Schilderijen van het veilinghuis Chris tie's, zei: „Ik ben hoogst verbaasd over de prijzen die worden betaald". De geveilde schilderijen waren alle werk in de stijl van o.a. Constable, van Gogh, Renoir, Monet, Degas en Rembrandt. Het proces tegen Keating werd in 1977 gevoerd maar na vijf weken stopgezet vanwege de slechte gezondheid van de kunstenaar. LEIDEN Revoluties staan vaak meer bekend om hun ver nietigende kracht dan om hun heilzame werking. We associëren revolutie eerder met nodeloos bloedvergieten, dan met brood nodige veranderingen. En er lijkt een mechanisme werkzaam dat de idealen van een mislukte re volutie tot mythische proporties opblaast, maar de resultaten van een geslaagde revolutie al haast bij voorbaat kenschetst als de verwording van de oorspronke lijke idealen. "Macht corrum peert" wordt er dan gezegd en vervolgens vergeet men vaak dat deze gemeenplaats ook van toe passing was op het oude regime. De zuivere idealen van een mislukte revolutie (bijv. die van de Parijse Commune van 1870 of die van de Duitse communisten van 1919), maar vooral de ver wording van een geslaagde revo lutie (de Franse van 1789 en ui teraard de Russische van 1917) vormen voor politici, historici, fi losofen en kunstenaars een ge liefd thema. En het lijkt alsof in deze tijd de kunstenaars vaker teruggrijpen op dit thema. Hoogstwaarschijn lijk ter compensatie van het feit dat er in onze tijd nauwelijks sprake is van revolutionair elan. Theater La Luna van regisseu se Cangi Geraedts heeft 'Dan- ton's dood' van Büchner op sta pel staan en bij F Act gaat Mark Timmer 'De opstand' van Heiner Müller regisseren. Maar komen de zaterdagavond komt het Noordelijk Theater De Voorzie ning in de Leidse Schouwburg met "Figaro, Figaro, Figaro". De drie Figaro's verwijzen naar drie toneelstukken met de figuur Figaro als hoofdpersoon waarop deze produktie is gebaseerd. 'De Barbier van Sevilla' en 'De Brui loft van Figaro' van de 18de eeuwse Fransman Beaumarchais en 'De Scheiding van Figaro' uit 1937 van de Oostenrijk-Hongaar Ödön von Horvóth. Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais schreef zijn twee beroemde stukken een aantal ja ren voor het uitbreken van de Franse Revolutie. Zijn held Figa ro werd op slag een idool van het volk, maar de figuur was zeker niet afgeschilderd als een revolu tionair, meer als een vrolijke op portunist die zijn meester, graaf Almaviva, handig aan een liefje helpt maar 'm net zo makkelijk te kakken zet. Beaumarchais was het evenbeeld van zijn creatie en zijn spotternijen met de Franse adel maakte hem geliefd bij het volk, maar nog meer bij zijn be schermheer de Franse koning. Ook Horvéth was geen echte revolutionair, zoals bijvoorbeeld zijn tijdgenoot Brecht dat wel was. Wel wist hij in al zijn stuk ken haarscherp de deplorabele toestand te tekenen waarin de kleinburgerij van Midden-Euro pa terecht was gekomen. Verwil derd en tegelijk gedresseerd, on berekenbaar in gedrag, maar ook als makke schapen in de handen van de Nazi's. Bij Horvóth is het tenslotte een soort morele men selijkheid die het lijkt te winnen van de maatschappelijke chaos. Maar de mensen van De Voor ziening hebben niet alleen deze drie stukken gebruikt. Ook Ben Jonson, Arthur Schnitzler, Georg Büchner, Elias Canetti en Heiner Müller worden als bron nen vermeld. En die hebben er wellicht voor gezorgd dat Figaro in deze voorstelling niet alleen Repetitiefoto van 'Figaro, Figaro, Figaro'. de vrolijke, onbekommerde en na zijn scheiding wat eenzame kapper is, maar ook een kritisch kunstenaar. Zijn kritische instelling doet hem aan het eind van het eerste deel de deuren van het paleis van zijn graaf openen voor de revolu tie die dan al buiten in de straten woedt. Zijn kunstenaarsschap zorgt er op het eind van deel twee voor dat hij, illusies armer na de verwording van de revolu tie, er toch weer bovenop komt: zijn verbeelding redt hem. Ook de voorstelling zelf be looft een pleidooi voor de kracht van de verbeelding te worden. Een monumentaal decor, prach tige rococo-kostuums, liederen en dans met live-muziek van een driemansformatie. En een speel stijl volgens de makers in de geest van Marie-Antoinette die op het verwijt dat zij zou dansen op een vulkaan, antwoordde: "Ik dans door, zolang er op die vul kaan een gladde vloer ligt". We krijgen hier in het westen, en zeker in Leiden, bijna nooit de kans dit voornamelijk op de noordelijke regio gerichte gezel schap te zien. "Figaro, Figaro, Fi garo" lijkt een goede kennisma king. MARC VAN DER VELDEN Ti- ROME In de Italiaanse kunstwereld is beroering ontstaan nadat drie studenten voor het oog van de televisiecamera's hebben aangetoond hoe zij met gemak beeldhouwwerken van Modigliani kunnen nabootsen. Het drietal heeft toegegeven dat zij de makers zijn van de aan Modigliani toegeschreven beelden, die eerder dit jaar uit het kanaal van Livorno zijn d, opgevist (Foto AP) Paul van Vliet als Haagse Benny in 'Wat gaan we doen?' (foto Pan Sok) Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Het doek van de Leid se Schouwburg gaat deze week weer op. Het nieuwe theatersei zoen begint een beetje feestelijk met twee op het laatste ogenblik in het jaarprogramma opgeno men voorstellingen van Paul van Vliet. De 'Haagse' cabaretier, die ooit de stuwende kracht achter het Leids Studentencabaret is ge weest, komt woensdagavond 12 en donderdagavond 13 septem ber naar het theater aan de Oude Vest met zijn nieuwste program ma 'Wat zullen we doen?'. Beide voorstellingen zijn nagenoeg uit verkocht. Dat was overigens te verwachten, want het Leidse verleden van Paul van Vliet zorgt in deze stad voor extra zuigkracht en bovendien was een eerder in deze kolommen afge- AMSTERDAM - Bij Sotheby Mak van Waay in Amsterdam wordt deze week eenunieke verzameling Japanse kunstvoorwerpen en keramiek ge veild. De fotograaf liep op de kijkdag tegen dit zwart gelakte harnas met commandostaf aan. (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23