r- Holger Czukay: 'Humor ist die ganze Message' Het onafwendbare noodlot TV-rubriek D W A N fi-B U Belastingbetaler 114.566.20.58 en particulier symfoniecomponist Gouden Leeuw voor Poolse filmregisseur ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1984 KUNST PAGINA 33 Het is een wat onaangename plicht die ik meen te moeten ver vullen, maar die beroemde serie, „Dr. Faustus", van de beroemd ste Hongaarse filmregisseur Miklós Jancso, die dan ook door de VPRO wordt uitgezonden, dat is dus niks. Nou ja, niks, het is natuurlijk wel wat: mooifilmerij, interessantdoenerij, vaag gedoe. En dat over een onderwerp (de oppositie in Hongarije, de onvre de onder de mensen), waarover de laatste jaren een paar heel ver rassende, openhartige, uitermate „directe" films zijn gemaakt die niet alleen door Hongaarse regis seurs met Hongaarse acteurs ge maakt werden, maar ook in Hon garije konden worden vertoond. „Dr. Faustus" is totaal anders, - omdat Miklós Jancso nu een maal een bijzondere regisseur is, een man met een eigen aanpak. Akkoord. Maar ik kan er niet te gen. Eindeloze monologen, min of meer nagespeeld in beeld, waarbij een acteur of een actrice soms ook zelf iets mag zeggen. Je kijkt ernaar met grote onbewo genheid, en dat ben ik van me zelf niet gewend als het om het leven in een Oostblokland gaat! Wat wil ik dan? Het gewone huis-, tuin- en keuken-televisie spel, waarin iedereen normaal praat en doet en de „kunst" verre te zoeken is? Hill Street Blues? Ja graag! Maar wat dacht u an ders van „Veertig dagen hechte nis" in de NCRV-serie „De over winnaars", met Martin Sheen en door Nico Scheepmaker zijn zoon Emilio Estevez in de rol van vader en zoon? Onderwerp: kleine oorzaken, grote gevolgen. Maar die gevolgen kwamen zo onafwendbaar, die kregen een zo wurgende greep op me (alles ging net mis en werd van kwaad tot erger), dat ik er na een uurtje even ben uitgestapt. Er zijn van die films waar je met steeds stij gende verontrustingnaar zit te kijken, en waarvan je je dan op een gegeven moment afvraagt of je nog voor je plezier zit te kijken of voor je verdriet. Maar het was toch een uitstekende film? Jaze ker, maar daarom juist werd het steeds onverdraaglijker. Soms is de onafwendbaarheid van het noodlot zo sterk, dat je er ver standiger aan doet even een luchtje te gaan scheppen en zo'n film te ontvluchten... Dat was nu, binnen twee da gen, het verschil tussen „Dr. Faustus" en „Veertig dagen hechtenis" - het eerste, van het grotere kwaad, laatje onberoerd, en het tweede, van het kleinere De documentaire „We zijn ge lukkig, maar de prijs was hoog" van Hans Koekoek en Henny Aurich over een gezin met drie kinderen waarvan er twee door uiteenlopende redenen op zeer jeugdige leeftijd spastisch wer den, was ook zo'n werkstuk dat je niet onberoerd liet, - om het eufemistisch uit te drukken. De onafwendbaarheid van het nood lot hadden de ouders en de kin deren echter al achter de rug, dat was het verschil met die film over de veertig dagen hechtenis van die jongen. Het besef dat hun beide dochters nooit een ook maar enigszins normaal le ven zouden kunnen leiden (dat een van hen zelfs nooit zonder hulp naar de wc zou kunnen), greep hen weliswaar nog dik wijls bij de keel), maar ze hadden ook geleerd bij de dag te leven en omdat er nu toch ook zoveel vreugde van en met hun kinde ren te beleven viel troostten zij zich met de gedachte dat dit ook in de toekomst, als zij groter wer den en volwassen zouden wor den, zowel voor henzelf als de kinderen nog steeds het geval zou kunnen zijn. Je zat, hoe zal ik het zeggen, niet naar een neer waartse, maar naar een opwaart se spiraal te kijken, en dat verge makkelijkte het kijken aanzien lijk. Ik vroeg me wel af of de mi nister die verantwoordelijk is voor de steun aan zulke gezinnen de tijd heeft kunnen vinden om ernaar te kijken. Hoe gaat zoiets? Wordt het ministerie verwittigd dat er een documentaire zal wor den uitgezonden op die en die dag, en op dat en dat uur, die voor de beeldvorming van de mi nister belangrijk kan zijn? Of is er misschien een videocassette naar de minister gestuurd met het verzoek de documentaire in een verloren uurtje even af te draaien en te bekijken? De moe der liet zich nogal bitter uit over de bezuinigingen die van rege ringswege ook de zwaarst gehan dicapten treffen. „Voor ons zijn het volwaardige kinderen, maar dat zijn het voor de regering blijkbaar niet", zei ze ongeveer. Gelukkig vinden de beide ou ders veel kracht in hun geloof, zoals ze zeiden, zonder dat duide- liik werd welk geloof dat was. Ruw geschat denk ik echter dat hun geloof wel vertegenwoor digd zal zijn in deze regering, zo dat verwacht mag worden dat de boodschap daarom bij de betrok ken minister binnenkomt en van enige invloed zal zijn op het te i beleid... „Éeergeëerde heren. Als particulier symfo niecomponist houd ik mij momenteel bezig met de volksliederen van dwergstaten. He laas kon ik nergens de hand leggen op het volkslied van de Vrijstaat Beieren. Zou U zo vriendelijk willen zijn mij mee te delen op welke wijze en waar ik daarover informatie kan verkrijgen? Desnoods zou het mij ook schikken als U het lied voor zou willen zin- gen en opnemen op de bijgevoegde lege cas sette. Ik dank U bij voorbaat hartelijk en met de meeste hoogachting" Holger Czukay (geboren 24 maart 193& in Dantzig) is een leerling van Karl-Heinz Stockhausen. Zijn muzikale activiteiten blinken uit door een vrijwel volstrekt ont breken van conventies. In 1969 richtte hij de Duitse groep Can op, waarin hij eerst bas, la ter radio speelde. Can is nimmer doorgebro ken bij het grote publiek, maar heeft blij vend grote invloed uitgeoefend op zowel de moderne gecomponeerde muziek als de ei gentijdse (pop)muziek. Na het overlijden van Can in 1975 bleef Czukay samenwerken met Conny Plank en Jaki Liebezeit, met wie hij een produktieteam vormt. Holger opereert bovendien als mentor voor de Engelse band leider Jah Wobble. Als een eigentijdse kluizenaar woont Hol ger Czukay in het hartje van Keulen. Zijn huiskamer staat vol met wereldontvangers en microgolfapparatuur. Hij heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een meester van de cut-up-techniek, zowel in geluid als met beeld. Toevallig opgenomen geluidsflarden combineert hij tot zeer interessante collages, die inmiddels op drie soloalbums zijn ver schenen. Zijn laatste plaat heet Der Osten ist Rot - The East is Red, en bevat onder meer een parodie op het gelijknamige revolutio naire Chinese volkslied. In Czukay's versie is de oorspronkelijke, symfonische mars ver rijkt met Afrikaans koperwerk en een reg gaeritme. Holger werkt met dezelfde princi pes bij het vervaardigen van videoclips. Zijn filmpje bij het Chinese volkslied bestaat uit een doortrapte bewerking van een revolutio naire volksopera uit Peking, waardoor het lijkt alsof de Chinese boerenbevolking tegen het eigen volksleger in opstand is gekomen. Czukay kan het best worden omschreven als een onophoudelijke stoorzender, een vriendelijk ogende intrigant die het hele le ven benadert met kinderlijke openheid. Zijn brief aan de Beierse Staatskanselarij over het onvindbare volkslied werd serieus beant woord: „Zeergee'erde heer. De Beierse Staatskanselarij wil U bedanken voor de in teresse die U heeft getoond voor ons volks lied. Ze is echter geraakt dat U Beieren blijk baar voor een dwergstaat aanziet. Met een grondgebied van 78.000 vierkante kilometer en 11 miljoen inwoners kan men toch waar lijk niet van een dwergstaat spreken". De moraal? Holger: „Ik heb alleen maar ge schreven: ik interesseer me voor de volkslie deren van dwergstaten. Wie de schoen past...." In januari 1974 werd de toen 33-jarige André de Jong tot waarnemend directeur van de Groenoord- hallen benoemd. Twee jaar later, toen zijn voorgan ger Daey Ouwens definitief werd ontslagen, kwam dat wa<rrnemend te vervallen. Verschaft in die functie tijdelijk onderdak aan herrieschoppers als biggen, vaarzen, popgroepen en auto-shows. Noemt zich 'een echte Leidse Glipper' en kampt met een nog immer onafgemaakte studie economie. Geen wonder, want leiding geven aan de GmpnnnrHhnl or Hp Stadsgehoorzal, dat lukt niet in veertig uur per week. Vandaar dat er ook voor tele visie weinig tijd over blijft. Toch aarzelde De Jong geen moment, toen hem werd gevraagd zich voor een week in de 'Dwangbuis' te hijsen. Al zou dat vooral in de uurtjes rond middernacht worden. En dan vooral sport en, zoals hij het zelf noemt "licht verstrooiende progrdmma's op buitenlandse zen ders". Al mist hij veel programma's, aan een video denkt hij niet: "Dan zou ik helemaal niet meer aan spreekbaar zijn". Eigenlijk had men mij niet moe ten vragen om een week lang al of niet gedwongen naar de beeld buis te staren. Immers de maan den september en oktober zijn de drukste maanden in het jaar programma van de Groenoord- hallen en geven mij weinig tijd om languit op de bank, mijn fa voriete tv-houding, ontspannen en zorgeloos naar de diverse zen ders te kijken. Maar toch, ik kan nou eenmaal moeilijk nee zeggen en heb daarom gepoogd wat tv- beelden in mij op te nemen. Vrijdagavond, daar was geen speld tussen te krijgen heb ik met een schuin oog naar de clips gekeken. Het is nu eenmaal zo in huize De Jong, dat de dochters het voor het zeggen hebben tot 20.00 uur. Ik moet zeggen, dat het vooral voor kinderen een bij zonder leuk programma is. Daarna hebben wij eendrachtig gekeken naar de AVRO Stadion Motor Cross. Beroepsmatig kijk ik dan altijd naar het aantal toe schouwers, het aantal strekken de meters reclame en moet nu concluderen dat dit programma dik geld kost. Zoveel tv-reclame vooraf en dan nog maar 15.000 toeschouwers. Iets meer dan bij het concert van Queen over goed één week in de Groenoordhallen. Na één manche was voor ons het kijkgenot eraf en werd overge schakeld naar Nederland 1. Dag boek van een Herdershond; blijft leuk. Brandpunt; ach daar hoor je nog eens wat. Maar dan, Hotel op Stelten met mijn favoriete ac teur John Cleese. In één woord zalig, hoewel het een herhaling betrof. Zaterdag viel volledig af. Een reünie van klas A5 HBS van het Bonaventura was daar een geldi ge reden voor (daar kan geen tv- programma tegenop). Bijzonder leuk om na 23 jaar je klasgenoten weer eens terug te zien. Niemand had kunnen denken dat ik ooit nog eens in het vee zou terecht komen. Op zondag heb ik naar alle sport programma's gekeken, die er maar te vinden waren. Met in het achterhoofd, dat op de komende drie zondagen daar niets van te recht zal komen i.v.m. Leidato en Beestenspul, heb ik er intens van genoten. De ene Hollander na de andere zien afstappen bij het wielren nen, was een zure zaak. Maar toen twee ronden voor het einde onze eigen Jopie in de kopgroep opdook, werd de lange middag- zit alsnog goed gemaakt. Karak ter en doorzettingsvermogen, dat spreekt mij wel aan. 's Avonds na sport op Duitsland, Neder land en België genoten van het uitzonderlijk theatertalent Tine ke Schouten. Het oude vrouwtje en de parodie op een aantal colle ga's waren zeer goed getroffen. De dag besloten met het kijken naar een slappe aflevering van Todays F.B.I. Maandagavond voor achten ge keken naar de KRO Play Back Show. Hennie Huisman, twee jaar terug nog presentator van de Miss-verkiezing op de Leidato, nu het gezicht van de KRO. Som mige personen maken dus nog promotie. Uitstekende vorm van entertainment, vooral ook door de Michael Jackson-creatie. Daarna vergaderen met het schoolbestuur van Zoeterwoude. Dinsdagavond weinig gezien, vanweg de opbouw van de Lei dato. Alleen laat op de avond een stukje Landleven. Ja, daar moet je van houden. Ik niet dus. Woensdag was een bijzondere dag voor mij. Geen tv, wel de he le dag werken en tegelijkertijd één jaar ouder worden. Ca deautjes krijgen blijf ik altijd al tijd leuk vinden. Donderdag, het wordt ééntonig. Even thuis geweest 's avonds. Met de kinderen koffie gedron ken en het overgebleven gebak genuttigd. Uiteraard weer een af levering van Chips gezien. De rest van de avond besteed aan Leidato, Beestenspul, Indoor Leiden, een speech voor een con gres in Engeland en het schrij ven van dit verhaal. U zult begrijpen, dat men de se ries op de tv voor mij beter kan schrappen. ANDRÉ DE JONG KEULEN (GPD) - Loodzware duchten hangen boven Keulen. Het is weer van het type dat je automatisch mistroostig stemt. Examen-weer, politiefuik-weer, fiscus-weer. De belastingplichti ge nr. 114.566.20.58 een kleine, kalende man met wild uitstaand Einstein-haar - komt twee mi nuten voor twaalf en buiten adem het belastingkantoor in Keulen binnenstormen. Hij rent rechtstreeks naar het bureau van zijn consulente. Hij deelt haar mee zeer bezorgd te zijn en last te hebben van een onrustig gewe ten. Is alles nog wel in orde met zijn belastingaangifte? Het is een van de optredens waarmee Hol ger Czukay letterlijk naam heeft gemaakt bij de Duitse belastin gen. Czukay is geen nummer meer. Het was niet de eerste weder zijdse kennismaking. De belas tingen legden 114.566.20.58 enige jaren terug een boete op wegens het niet tijdig indienen van de verplichte belastingaangifte. Holger: „Daarop schreef ik een brief. Liebe Frau Finanzamt! Uw strafaanslag van die en die da tum heeft me diep getroffen. Daar ik als particulier symfonie componist echter geen onder steuning van de staat krijg, wil ik U vragen mij een andere boete op te leggen en akkoord te gaan met mijn verzoek om een kaars te mogen branden voor de Maagd Maria in de Herr Jesu Kir- che in Keulen. Verder zal ik tien Ave Maria's bidden en vraag ik van U een aflaat. In de hoop dat ik hiermee de aangelegenheid heb afgehandeld, teken ik met vriendelijke groeten". Enkele dagen later zweeft er een schrijven van de fiscus door de brievenbus. Holger: „Eerst wordt er een hoop paragrafen op gesomd. Maar aan het eind van de brief staat dat op grond van mijn buitengewone verzoek be sloten is mij mijn belastingboete kwijt te schelden. En daar blijft het niet bij. Namelijk van nu af geniet ik het voorrecht mijn be lastingen elke keer een maand la ter te mogen betalen. Nu zeg ik: je hoeft niet iedere keer oorlog te voeren met de overheid. Je moet alleen de juiste brieven schrij- Wie is die kleine man die met het onduitse temperament van een Woody Allen te hoop loopt tegen elke vorm van absolutis me? Holger Czukay is een onge bruikelijke artiest, die zich niet beperkt tot een terrein. Naast ge luiden en beelden is het leven zelf zijn werkterrein. Zijn glan zend bruine ogen en volle snor verraden een levenslust die meer dan wat dan ook bepalend is voor zijn handelen. Ze' komen vol in beeld in een andere video die hij zelf vervaardigde. Zijn ge zicht met die grove trekken zit in de clip van Cool in the Pool zo close voor de camera, dat het lijkt alsof hij via het beeldscherm de huiskamer probeert in te glu ren. Vooral in Japan zijn ze gek van dit soort simpele staaltjes eenmanshuisvlijt. Want hoezeer Czukay's acts ook het stempel van de kleinkunst dragen, de we reld is zijn toneel. door John Oomkes Spreekt er eigenlijk wel er gens iets typisch Duits uit je werk? Holger: „Als je naar Der Osten ist Rot kijkt, dan heeft het een Duits element. Dat symfonische aan het stuk is heel Duits. Zoiets kan alleen een Duitser maken. Juist omdat er in een symfonie een formele structuur zit. Zoiets komt zelden voor in de popmu ziek. Pop heeft zelden een dyna mische of dramatische vorm. Bij een symfonie gun je de melodie de vrijheid van een stromende beweging. Daar heb je de ene zin na de andere. Daar worden de vormen een voor een ontwik keld. In de rockmuziek is vaak alles gebaserd op een riff en die moet dan ook heel goed zijn om de rest te kunnen dragen. Bij een symfonie is juist de vorm het be langrijkste". Maar je hebt toch ook wel Fransen gehad die een goede symfonie konden schrijven? Ber lioz bijvoorbeeld. Holger: „Maar die hebben nooit de strengheid van de Duit sers bezeten. Berlioz hield ervan te experimenteren. Maar Beetho ven bijvoorbeeld kun je elke noot beredeneren. Is alles geba serd op logica. Bach houdt ook van die logische ordening, hoe wel het desondanks bij hen nooit een formule wordt die wordt af gedraaid. Het is wel meer dan dat". Is dat symfonische element het enige Duitse kenmerk van je werk? Holger: „Het is wel het opval lendste. Als je bijvoorbeeld ziet hoe ik een radio gebruik en van radiogeluiden een wezenlijk dra gend onderdeel van mijn muziek maak en niet als een effect ge bruik, dan zou ik zeggen dat daarachter ook weer een symfo Holger Czuka: tien Ave Maria nisch idee steekt". Hij knipt zijn vingers, zakt in zichzelf weg in een moment van zelfbespiege ling. Czukay vraagt zich hardop af: „Wat heb ik nog te verkopen. Ik heb platen te koop en dat is op zich belangrijk. Maar in de grond van de zaak heb ik niets te verko pen, behalve muziek". Zich weer tot de interviewer richtend: „Be grijp je? Er bestaat geen bijzon dere boodschap waarvoor ik zo veel mogelijk mensen achter me moet verenigen. Ik heb geen kant-en-klaar programma". Maar uit je werk spreekt wel een creatief idee. Holger: „Dat wèl. Ik heb ook humor aan te bieden. Ook dat... Maar tegenwoordig... Der Humor ist die ganze Message. En de mu ziek, maar die is me altijd al het liefste geweest. Soms laten de woorden me in de steek, maar muzikaal heb ik nooit problemen gekend om mezelf uit te druk ken. Je kan van mijn part ook zingen wat je wilt. Teksten spe len niet zo'n belangrijke rol; het maakt mij althans niets uit. Ik hoor altijd alleen hoe het klinkt. - Is dat een volstrekt persoon lijke zaak, dat kiezen voor be paalde geluiden? Holger: „Je kiest ze niet alleen, je vindt ze ook. Czukay betekent zoeken. Ik vind dat die naam goed bij me past. Jaki Liebezeit, met wie ik veel opnamen maakt, zegt wel eens over mijn basspel, als ik weer eens veel teveel noten speel: Ook als je Czukay heet moet je vinden. Bepaal je maar eens tot één noot en hou het daar eens even op. Heb daar maar eens vertrouwen in. Zonder hem was ik misschien niet zover ge komen. Op het conservatorium word je wat dat betreft verpest". Je steekt vaak de draak met de typisch Duitse pathetiek. Je maakt dan wel een symfonie, maar je maakt daar wel een pa rodie op. Zo'n belastingdienst neem je ook niet ernstig. Holger: „Ja, zonder twijfel. Nou komen we eigenlijk op het thema. De Chinezen zijn ook pa thetisch, onwaarschijnlijk pathe tisch. Dat zie je aan die video waarin gebruik is gemaakt van die volksopera. Pathos verandert vaak ongewild in humor, zeker als jij degene bent die de zaken koel in zich opneemt. Als jij nuchter blijft, verandert de pa thetiek van de ander in het te gendeel. Die Chinezen sind dafur bekannt dat Sie kein Humor ha- ben. Vooral hun politici hebben daar geen gevoel voor". Holger: „Nee... nee. De Duit sers hebben wel humor, maar het is misschien niet zo'n exportarti kel geworden als bij de Engelse of Amerikaanse humor.Maar ik zou niet willen zeggen dat de Duitsers humorloos zijn. Ik kan er zelf wel eens aan twijfelen, maar we hebben fantastische ko mieken gehad. Ik denk bijvoor beeld aan Heinz Erhart, zijn hu mor heeft zoveel niveau dat je kon zeggen dat hij de Duitse W. C. Fields was. Dat vermogen om met absurditeit als wapen ieder een te kunnen raken, hou ik voor de grootste kwlaiteit als het om humor gaat. Absurditeit is het produkt van een onschuldig, kin derlijk hart en is niet gebaseerd op een intellectuele gedachte". - Zoals bijvoorbeeld bij veel Engelse humor het geval is. Holger: „Ja, de Engelsen heb ben dat sterk, maar wij hadden dat ook in de sfeer van het caba ret. Humor met een fijne korrel. Als cabaretier heb je meestal de neiging om je wat links op te stel len - je moet je kunnen afzetten tegen het tegendeel van jezelf. Voordat de sociaal-democraten in Duitsland aan de macht kwa men, was het cabaret tamelijk sterk. Juist omdat de balans klopte. Vanaf het moment waar op de SPD van de regering deel ging uitmaken, werd het cabaret zwak. Het had dezelfde pool. Je kunt niet polariseren ten opzich te van je eigen pool". - Is dat zo? Holger: „...Het is moeilijk, dat staat vast. Je kunt je standpunt moeilijk wijzigen. Je kan het al leen als je je ongebonden opstelt - ik ben een a-politiek mens. Als je dan tv-beelden van politici voorgeschoteld krijgt, ben je veel sneller in staat daar de absuriteit van in te zien. Je ziet in het jour naal mevrouw Thatcher aanko men op de Falkland-eilanden. Ze stapt op een kanon af en lost een schot. En houdt daarbij haar oren dicht". - En ze trekt dan zo'n gezicht. Holger: „Precies. I think it went off, zegt ze. Dan vraag ik me af waar het schot heengegaan is. En dan heb je al de komiek, de humor. Als je naar alle kanten klappen kunt uitdelen, dan ben je niet politiek gebonden. Dan heb je eigenlijk een nul, bij elek triciteit zeggen we dan datje aar de hebt. Dan kun je naar alle kanten stroomstoten uitdelen. Ik zie politici eigenlijk telkens meer als absurditeiten. Om eerlijk te zijn mag ik geen enkele politicus. Ik vind ze uiterst verdacht. Ik denk dat politici mensen gebrui ken als onderpand. Ze voelen zich door ons gekozen en in hun functie bevestigd, maar daarna zijn we pand. Zo is het altijd ge weest, ook tijdens de oorlog. Ei genlijk zijn de mensen zelf niet in staat om oorlog te voeren, als jc je realiseert wat een oorlog in houdt. Goed, we zijn in staat om elkaar een blauw oog te slaan, maar we gaan elkaar niet met grote atoomwapens te lijf. Dat doen alleen politici. Die gebrui ken de bevolking als onderpand. Als jij bij mij een miljoen om brengt, dood ik er van jou 1,2 mihoen". „Het is me opgevallen hoe ge bruiken het meest gebruikte woord is geworden. Zelfs musici nemen het in hun mond. Ze ge bruiken een synthesizer. Alles is te koop, alles is te benutten. Ge nialiteit telt niet meer. Het ver nietigt zichzelf wel. Ik wilde dat alles zichzelf zo gemakkelijk overbodig maakte als snel verlo pende muziektrends". - Stem je nog? Holger: „Nee. Ik heb onlangs een brief geschreven omdat ik vijf Mark terug wilde hebben die hoofdelijk was omgeslagen om dat de verkiezingen duurder wa ren geweest dan voorzien. Ze moeten me die vijf Mark terugge ven; ik wil niet eens stemmen. Ik heb je net dat verhaal verteld van die Beierse brief. Ik ben dol op dat soort dingen. Zoiets met de belastingen. Voor hen ben ik geen nummer meer. Met Kerst stuur ik ze een prentbriefkaart met een hond erop. Een vrolijke kerst en een gezegend nieuwjaar wenst U uw belastingbetaler, nr. 114.566.20.58. Dat zoeken ze di rect op. Daar heb je hèm weer. Zo krijg je weer indentiteit. Je kunt altijd met ze praten, omdat ze lol beleefd hebben aan je kerstkaart. Je ziet, het is verba zingwekkend. Wie kan het zich permitteren de belasting een maand later te betalen? Ik wist niet eens dat dat kon". VENETIË (AP) De Poolse regis seur Krzysztof Anussi heeft op het filmfetival van Venetië de Gouden Leeuw gewonnen met zijn produk- tie 'het jaar van de stille tv'. De film, die uit 25 inzendingen werd gekozen, gaat over de tragische ge schiedenis van een Poolse vrouw en een Amerikaanse officier aan het einde van de Tweede Wereld oorlog. De nu in West-Duitsland wonende Krzystof regisseerde eer der een film over het leven van paus Johannes Paulus II 'Man uit een ver land'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 33