Behoefte aan een tweede poppodium Jazz in vele stijlen Opruiming bij de Opera KUNSTBIJLAGE LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD JAZZ/POP/OPERA V.l.n.T. Gert-jan Sweep, Arie Oorschot en Gerard-Jan 'Fanta' Voogd i eigen smaak speelt een grote rol. r het Leids Vrijetijdscentrum: (foto Holvast) "Met Fanta". Merkwaardige grappen houdt de nieuwe stafkracht van het Leids Vrijetijdscentrum, de 23-jarige Gerard-Jan Voogd, er op na. Menigeen die per telefoon Leidens popwalhalla tracht binnen te dringen, krijgt de schrik van zijn leven. Is het dan toch gebeurd, heeft de commercie in de gedaante van een limonadegigant nu dan ook het belangrijkste poppodium uit de Leidse regio in een plakkerige houdgreep? Het blijkt allemaal mee te vallen. Voogd heeft niets uit te staan met limonade, komt gewoon van de sociale academie af, speelt zeifin een bandje, heeft veel plezier in zijn werk en solliciteerde zonder enige verwachting op de door het vertrek van Koos Gijsman opengevallen functie. Zonder verwachting, omdat hij de gangbare gedachte 'datje de sociale academie voor jezelf doet en niet voor een baan' de zijne had gemaakt. Maar zie, nu doet hij de publiciteit, de programmering en de discotheek voor het LVC. "De programmering voor het nieuwe seizoen zal geen schokkende veranderingen ondergaan. Wel zullen we in tegenstelling tot vroeger iets grotere bands in huis halen, we hebben gemerkt dat het publiek bereid is daar een tientje voor te betalen. De maximumprijs bedroeg voorheen zo'n zeveneneenhalve gulden", vertelt Gerard-Jan die zijn bijnaam heeft te danken aan een compliment van een kennis voor zijn eerste ontdekkingsreisjes op de gitaar. "Zo'n kind gun je toch een Fanta", prees deze zijn spel. Ander nieuwtje is de aangepaste discotheek. Voogd wil zich beijveren voor een groter budget voor de platen. Lovenswaardig is ook zijn voornemen om de dienstdoende discjockey die Tante Leen draait voorafgaand aan een optreden van pakweg The Gun Club met zijn loodzware vampierrock, tot de orde te roepen. "De sfeer van de avond moet een eenheid zijn". LVC-collega Gert-Jan Sweep (28), pakt er even een programma bij. Voor de komende drie maanden staan onder meer Herman Brood, The Gun Club, The Scabs, The Meteors en Inity op het programma. Zoals gebruikelijk laat het LVC ook dit seizoen de meest uiteenlopende stijlen aan bod komen: salsa, reggae, new wave, garagerock, punkabilly en... hardrock. Sweep, blijkbaar geschrokken van de grimas van zijn gesprekspartner: "Twee of drie keer maar, hoor. Die hardrock, ja, ik bedoel: het moet wel sociaal verantwoord blijven, dus geen grote kunstpenissen op het podium. Ook Sweep is blijkbaar op de hoogte van de soms wat al te uitbundige lozing van frustraties op het gebied van seks, sadisme,-seksisme en geweld waaraan nogal wat hardrockgroepen hun bekendheid te danken hebben. Voorts wijst hij op de enorme geluidsinstallaties die de beton-bv's met zich meetorsen, die zijn eenvoudigweg te groot voor het LVC-podium. Er is nog een geruststelling: "Hardrock is niet echt onze taak, het Breehuis en soms de Stadsgehoorzaal bedienen dat publiek". Het LVC dicht zichzelf veeleer de functie van een regionaal poppodium toe. Volgens Sweep zyn de LVC-gangers voor gemiddeld zo'n dertig procent uit de regio afkomstig. Hoewel Sweep en Voogd vinden dat ze die functie goed vervullen, denken ze dat er in de regio best plaats is voor 'een tweede poppodium'. Hieruit kan worden afgeleid dat het LVC zich als het enige beschouwt. Een niet eens zo gekke conclusie. Feit is dat de Voorschotense Lindehoeve en het Alphense Kasteel weinig vergelijkbare, respectievelijk nogal geijkte acts over de vloer halen. En de Bollenstreek is nog altijd een witte vlek. "Wij zijn dus gewoon verplicht heel breed te programmeren", constateert Voogd. Het is mede hierom dat de twee toch wel wat vraagtekens zetten achter de hoogte van het subsidiebedrag dat het LVC ontvangt. "We krijgen net zo veel als het Breehuys. Op zichzelf niet onvoldoende, maar we moeten soms zo'n afschuwelijk zakelijk - beleid voeren, het is vaak ontzettend zoeken naar zakelijke compromissen binnen je idealen", vertolkt Sweep zijn gevoelens. Eén van die idealen is bijvoorbeeld het laten concerteren van kleine, net begonnen groepen die doorgaans veel minder publiek trekken. "Komen er honderd mensen op af dan is dat geen gek resultaat, maar die zaal is dan toch akelig leeg". En de theezolder dan? "Dat wordt vaak geopperd, men zegt dan: wat willen jullie nog meer, boven het kleine werk en beneden een grote act. Maar zoiets is helaas onuitvoerbaar, je zou dan namelijk aparte entreegelden moeten heffen, maar dat druist dwars tegen ons beleid in. Dat is er namelijk op gericht om voor die drie knaken meer te bieden dan een band alleen. Bij dat entreekaartje zit de theezolder, het filmgebeuren en het grote podium. Dat willen we zo houden". De theezolder blijkt toch een verhaal apart. "Die heeft altijd in de schaduw gestaan van de optredens beneden. Veel mensen weten zelfs niet eens van het bestaan af. We willen de theezolder een eigen gezicht geven met kleine gezellige sfeervolle bandjes en popdichters", aldus Voogd. Dan de vraag naar het waarom achter het LVC-aanbod. Ontbreekt bijvoorbeeld Vitesse omdat de heren daar een bloedhekel aan hebben? "Er zijn kwaliteitscriteria, al zijn die wat moeilijk aan te geven. Natuurlijk, eigen smaak speelt een grote rol, maar we zijn bereid uit onze eigen smaak te stappen". "Voor Sweep bijvoorbeeld", zegt Sweep, "geldt dat-ie niet zo van reggae houdt, maar we bieden toch elk seizoen heel wat reggae". Van belang is ook de grotere bereidwilligheid van het LVC om in te gaan op de wensen van het publiek. Die zijn echter moeilijk te peilen en te uiteenlopend, zeker anno 1984. Voor twee vrijwel identieke muzieksoorten bestaan toch twee namen. Wat de één new wave noemt, heet bij een ander garagerock. Haal je een garageband in huis dan heb je daarmee geenszins de behoefte bevredigd van 'dat andere' dat er toch zo veel op lijkt. Anders gezegd: hoe te voldoen aan de behoefte van de jongeren wier cultuur enorm is versplinterd? Voogd: "Je kunt veel afleiden uit de reacties van het publiek en de drukte tijdens een concert. Voor Brood was men zo enthousiast dat we hem hebben teruggehaald". WIM KOEVOET Over het aantal jazzconcerten dat het komend seizoen in Leiden wordt gegeven kun nen we redelijk tevreden zijn. Het aanbod blyft constant. Er is een redelijk evenwicht tussen oude stijl jazz, swing, moderne jazz en fusion, ter wijl ook de nieuwste Hol landse stromingen niet wor den vergeten. Voor goede en swingende big band muziek en moderne jazz kan men terecht bij Jazz on Sun day. Van oktober tot en met maart worden er op zondagmid dag om de veertien dagen der tien concerten gegeven, die om drie uur beginnen. Hoogtepunt in deze serie is zangeres Greetje Kauffeld met het Ferdinand Po- vel kwartet. Oude stijl en dixie land wordt gebracht door de Rot terdamse Harbour Jazzband. Verder noemen we zanger Gé Ti- tulaer met een groep onder lei ding van de Leidse bassist Dolf Delprado, de Leidse big band Frits Landesbergen en een groep met de Haagse drummer Lex Co- hen, bassist Dan Gaillard (ex-In- trioduction) en gitarist Klaus Flenter. De zaal, als vanouds het restaurant Menken aan de Bos- huizerkade, wordt tijdens de concerten opgesierd met een ten toonstelling bestaande uit colla ges van foto's en knipsels uit het voorbije Leidse jazzleven. Het eerste concert is op 14 oktober. Voor een ander podium, de jazzzolder Hot House, valt het komend seizoen samen met de viering van het derde lustrum. Het motto van deze vijftiende concertreeks is: het langste festi val ooit gehouden. Dit omdat er gedurende het gehele seizoen ve le activiteiten worden onderno men. Er is een plan voor een boekje met twintig interviews van improviserende jazzmusici en foto's van Frans Somers. Op vrijdag 2 en zaterdag 3 no vember wordt er een mini-festi valletje gegeven in de Waag met zeven groepen. De ensembles die daar op de eerste dag spelen, zijn cominaties uit het randgebeuren van pop en jazz. De muziek ech ter staat ver van de traditionele jazzsfeer en de musici zijn ook niet direct pop-musici te noe men. Eén van de groepen is mo gelijk de Rotterdamse cultgroep Kiem. De tweede dag zal gewijd zijn aan de stem in de jazz. Be gonnen wordt mogelijk met zan geres Peggy Larson, een Ameri kaanse die al jaren in Amster dam woont en werkt bij onder anderen pianist Burton Greene en Hans Dulfer. Voorts is er een solo-optreden van performance- en stemkunstenares Cas de Ma- rez. Nog onderhandeld wordt met de groep Nine Tobs, een 9- mans formatie uit de groepen Saxofonist Herman de Wit gaat provisatie richting geven. New Hip Stilen en de Schisma tics, die onlangs op het Claxon geluidsfestival in Utrecht waren te horen. Improvisaties Op 1 december zal voor de tweede keer de Podiumprijs voor de Nederlandse geïmprovi seerde muziek in samenwerking met de SJIN (Stichting Jazz in Nederland) worden uitgereikt. De jury, bestaande uit een lid van Hot House, jazzcritici en ra dio-medewerkers, moet echter nog tot een besluit komen. De winnaar mag dan zelf de groep of groepen samenstellen die op de avond van de prijsuitreiking zul len spelen. Dit muziekfestijn zal worden gehouden in het LAK- theater, waarmee Hot House in het komende seizoen overigens meer zal gaan samenwerken. Verder wordt een workshop opgericht om jonge muzikanten en amateurs spelervaring te laten opdoen in de collectieve impro visaties. Onder leiding van de Amsterdamse saxofonist Her man de Wit zal een aantal impro visaties, die aansluiten bij het technisch kunnen van de deelne mers, ook in het openbaar ten ge hore worden gebracht. De Wit treedt in die periode tevens bij Hot House op met zijn eigen ver nieuwde 11-mans formatie Her- bie White Band, met eigen stuk ken en composities van andere leden van het orkest. In het seizoen worden buiten de reeds genoemde concerten nog zestien avonden gegeven. De doelstelling van Het House is on der andere het geven van concer ten door jonge en aankomende beroepsmuzikanten die niet-alle- daagse improvisatiemuziek brengen. Het eerste concert wordt gegeven op 22 september door het Werken trio met als gast Leiden een workshop voor jazz-im- trombonist Wolter Wierbos, de winnaar van de podiumprijs 1983. In de jazzmaand oktober worden drie concerten gegeven op 6, 13 en 20 oktober. Op die laatste datum komt een groep van cellist Ernst Reyseger, Han Bennink, Luc Houtkamp en de virtuoze trombonist uit de DDR, Conrad Bauer. Op 17 november is er een op treden van het duo Jasper van 't Hof, Pierre Courbois. Andere groepen waaraan men denkt zijn het Theo Loevendie kwintet, de Haagse new wave groep Loos, het Loek Dikker kwartet, het Maarten Altena kwartet, de Paul van Kemenade groep, het trio Treble van pianist Guus Jansen en Ab Baars; en ten slotte een Willem Breuker groep. De con certen worden gehouden op de zolder van het Leids Vrijetijds centrum, Breestraat 66. Naast de Hot House-benade- ring, die jazz als kunstvorm ziet met het accent op het vernieu wende, is er die van het jazzcafé The Duke (hoek Oude Singel/ Beestenmarkt). Hier wordt naast oude-stijl-jazz met als doel gezel ligheid en speelplezier ook aan jonge moderne jazz-muzikanten in ongedwongen sessions de kans gegeven om samen te spe len. Gestreefd wordt ernaar om dagelijks live-muziek te laten ho ren. In de afgelopen vier jaar hebben verschillende session- muzikanten als Karei Boehlee, Frans Bouwmeester, Hans Eyke- naar en Toon Roós landelijke be kendheid gekregen. Pianist Boehlee treedt met een trio op in de Rotterdamse Doelen (grote zaal) op zondag 28 oktober. Voor deze en nog vijf andere concerten zijn bij K&O abonnementen verkrijgbaar. WILLEM WINSEMIUS De Nederlandse Operastich ting houdt dit seizoen grote opruiming. Deze uitverkoop houdt verband met de ver huizing volgend jaar naar het eigen, nu nog in aanbouw zijnde muziektheater op het Waterlooplein in Amster dam. Afgezien van twee we reldpremières wordt het in middels begonnen operasei zoen er één van herhalingen. Nieuwe ensceneringen wor den bewaard tot de inge bruikneming van de nieuwe cultuurtempel, oude decors worden dit jaar voor het laatst 'van stal' gehaald. In totaal worden voor het seizoen 1984-'85 zestien produkties uitge bracht, aanzienlijk meer dan in het afgelopen jaar. Het nieuwe jaarprogramma bevat de namen van o.a. Richard Strauss, Ri chard Wagner, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Wolfgang Amadeus Mozart, Jules Masse net en Jacques Offenbach.De zestien produkties geven samen een overzicht van de operalitera tuur van de laatste drie eeuwen. Voor de wereldpremières zor gen Konrad Boehmer en Theo Loevendie met respectievelijk 'Dr. Faustus' en 'Naima'. De eer ste voorstelling van Boehmers 'Dr. Faustus' is op 18 april in het Scheveningse Circustheater, de première van Loevendies 'Nai ma' is op 7 juni in het Amster damse Carré. Beide produkties worden geleid door Lucas Vis. Als solisten voor 'Dr. Faustus' zijn o.a. aangetrokken Marco Bakker, Annett Andriessen, Joep Bröcheler, Lieuwe Visser en Ellen van Lier, als solisten voor 'Naima' Jard van Nes, Thea van der Putten, Jan Derksen en Wout Oosterkamp. 'Dr. Faustus' wordt onder regie van Charles Hamilton negen keer uitgevoerd, behalve in Scheveningen en Am sterdam in Groningen, Utrecht en Brussel. 'Naima' met Lode- wijk de Boer als regisseur staat voor vijf voorstellingen in Am sterdam geprogrammeerd tij dens het Holland Festival van 1985. Als eerste produktie in dit sei zoen staat Richard Strauss' 'Elektra' genoteerd, van welke reprise gisteravond in Scheve ningen de eerste voorstelling wérd gegeven. Er volgen van de ze door het Rotterdams Philhar- monisch Orkest begeleide 'Elek tra' met als solisten o.a. Anna Alexieva, Anny Schlemm en Pauline Tinsley nog zes voorstel lingen in Amsterdam, alle in de maand september. Ook een herhaling is de voor stellingenreeks van Richard Wagners 'Parsifal', waarvan de eerste uitvoering op 22 septem ber in Scheveningen wordt gege ven, echter met andere solisten dan enkele jaren geleden. Het Residentie-Orkest wordt geleid door Hans Vonk en tot de solis ten behoren Heinz-Jürgen De- mitz, Jan Derksen, Guus Hoek man, Manfred Schenk en Henk Smit. Tot de weinige nieuwe produk ties behoort Verdi's 'I Vespri Si cilian!', die op 12 oktober in het Circustheater in Scheveningen in première gaat. Deze 'grand- opera' over de opstand van de Si- cilianen tegen hun Franse onder drukkers wordt uitgebracht in een produktie, die eerder te zien was in New York, Hamburg en Londen. De voorstelling gaat in de regie van John Dexter met medewerking van het Amster dams Philharmonisch Orkest. Cristina Deutekom en Adriaan van Limpt voeren het vocale en semble aan. Van Jommelli wordt op 23 ok tober in de Utrechtse Stads schouwburg de 'Turkse' opera 'La Schiava Liberata' opnieuw uitgebracht. De Nederlandse Operastichting kwam er in 1982 voor het eerst mee. Rhoda Levi- ne tekent voor de regie en Alan Curtis, die dit werk speelklaar heeft gemaakt, voert ditmaal het ensemble 'Tafelmusik' aan. De alt Carolyn Watkinson debuteert er in, in de rol van de Turk Selim. Edo de Waart leidt het Neder lands Kamerorkest bij de heruit voeringen van Mozarts 'Don Gio vanni' in een produktie van Götz Friedrich, waarvan de eerste op 8 november in Scheveningen plaats heeft. John Bröcheler zingt weer de titelrol, de beide donna's worden gezongen door Roberta Alexander en Ashley Putnam. De volgende reprise betreft Puccini's 'La Fanciulla del West', in de produktie van regis seur David Pountney. De eerste voorstelling is op 6 december in Scheveningen. Bohumil Gregor leidt het Utrechts Symfonie Or kest en als solisten werken o.a. mee Eduardo Alvares, Karan Armstrong, Willy Caron, Pieter van den Berg, Joep Bröcheler en Tom Haenen. Een herhaling ook van Masse- nets 'Werther', maar met andere solisten, vanaf 20 december (Scheveningen). De regie van de ze uit 1982 daterende produktie is in handen van Rhoda Levine. Hans Vonk dirigeert het Resi dentie-Orkest, die voor de bege leiding van dit romantische werk zorgt. Als solisten zijn gecontrac teerd Sylvia Lindenstrand, Thea van der Putten, Wouter Goed hart, Willem Laakmann, Neil Ro- senshein, Arthur Schildmeyer en John Vierkens. De Nederlandse Operastich ting brengt ook 'Peter Grimes', (de eerste opera van Benjamin Britten), weer uit, nu echter met andere hoofdrolvertolkers. Zo zingt William Neill de titelrol en Patricia Wells de rol van de on derwijzeres Ellen Orford. Het verhaal van de visser Grimes die door de dorpsgemeenschap wordt verstoten en uiteindelijk de dood ingedreven, wordt muzi kaal vorm gegeven door het Utrechts Symfonie Orkest onder leiding van Bruce Ferden. De eerste voorstelling van deze reeks Peter Grimes-uitvoeringen is op 11 januari in de Amster damse Stadsschouwburg. Handels uit 1733 daterende opera 'Orlando' komt ook weer tichting, op 31 januari in de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag, daarna in Utrecht en Am sterdam. De alt Jard van Nes zingt de titelrol in de herhaling van deze produktie uit 1978, mu zikaal ondersteund door het Ra dio Kamerorkest onder leiding van Nicholas Kraemer. De regie van deze 'Orlando' is van Filippo Sanjust. Tot de solisten behoren, behalve Jard van Nes, Ann Daw son, Hilda Harris en Pieter van den Berg. Van Igor Stravinsky's opera 'The Rake's Progress', de 'hit' van twee jaar geleden, worden eveneens herhalingsvoorstellin gen gegeven, de eerste op 16 fe bruari in Scheveningen. De ei gentijdse produktie van David Alden, waaraan wederom Sheri Greenawald, Neil Rosenshein en Thomas Stewart meewerken, wordt opnieuw muzikaal geleid door Edo de Waart. De opera is gebaseerd op een serie gravures van Hogarth, waarin deze 18de- eeuwse kunstenaar de levens loop van een losbol tekende. De première van 'La Belle Hé- lène' van Jacques Offenbach is bij de Nederlandse Operastich ting voorzien op 15 maart, in het Scheveningse Circustheater. Een keur van solisten treedt in deze satirische operette, die in het Nederlands wordt uitge voerd, naar voren. Jan Stulen, die het Promenade Orkest zal lei Don Giovanni. den, is de dirigent van deze nieu we produktie, waarvan behalve in Scheveningen een reeks voor stellingen in Amsterdam (en Utrecht) wordt gegeven. 'Dr. Faustus', de bekroonde opera van de Nederlandse com ponist Konrad Boehmer, vindt zijn wereldpremière op 18 april in Scheveningen. Met medewer king van het Omroeporkest on der leiding van Lucas Vis en een aantal Nederlandse solisten. De produktie gaat ook naar Amster dam, Groningen, Utrecht en Brussel. Konrad Boehmer ver wierf vorig jaar met deze opera de Rolf-Liebermannprijs. Het li bretto is van Hugo Claus en geeft een zeer eigen visie op de Faust- geschiedenis. In samenwerking met Opera Forum wordt Udo Zimmer- manns ensemble-opera 'Schuhu en de vliegende prinses' naar het verhaal van Peter Hacks op nieuw uitgevoerd, op 29 april en 30 april in Amsterdam, op 8 mei in Brussel en op 18 mei in Sche veningen. De regie is van Harry Kupfer, de muzikale leiding be rust bij Kasper de Roo. 'Pelléas et Melisande' van De bussy in de regie van- Filippo Sanjust beleeft op 1 mei de eer ste van een reeks heruitvoerin gen. Deze produktie wordt muzi kaal begeleid door het Rotter dams Philharmonisch Orkest on der leiding van de Fransman Mi chel Plasson. De opera gaat over de ongewone en onbegrepen lief de van de mysterieuze Mélisande voor de broer van haar echtge noot, Golaud. Sheri Greenawald zingt de rol van Mélisande. De eerste heruitvoering op 1 mei in Scheveningen, daarna volgen voorstellingen in Amsterdam en Utrecht. 'Tosca', de oudste produktie van de Nederlandse Operastich ting, belooft opnieuw een pu bliekstrekker te worden, met een eerste heruitvoering op 17 mei in Amsterdam en als Holland-Festi valvoorstelling op 19 juni in Scheveningen. De regie is van Lofti Mansouri en het Amster dams Philharmonisch Orkest wordt geleid door Bohumil Gre gor. De befaamde sopraan Marti na Arroyo zingt de titelrol, de te nor Vladimir Popov is haar te genspeler. Tosca, gebaseerd op Victorien Sardou's gelijknamige 'sensatiedrama', waarin Sarah Bernhardt triomfen vierde, is een opera geworden, waarin Puccini een combinatie van poli tiek idealisme en verblindende erotische passie in een span nend, muzikaal sterk drama heeft omgezet. Lucas Vis leidt het Amster dams Philharmonisch Orkest in de serie opvoeringen van Theo Loevendie's 'Naima', de tweede wereldpremière van dit operasei zoen. De voorstellingen, in het kader van het Holland Festival en met Jard van Nes in de titel rol, hebben plaats in het Amster damse theater Carré. De regie be rust bij Lodewijk de Boer. PIETER C. ROSIER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25